Beukenstrijd in IJmuiden: Vertrouwen in Gemeentebestuur op de Proef
24-09-2018 - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een emotioneel geladen debat in de gemeenteraad van Kaag en Braassem hebben inwoners van IJmuiden hun zorgen geuit over de voorgenomen kap van vier monumentale beuken. De bomen, die al meer dan een eeuw het dorpsbeeld bepalen, dreigen te verdwijnen door de ontwikkeling van het nieuwe dorpshart.
Tijdens de raadsvergadering kregen Jaap Tanis en Kirsten Renault de kans om hun zorgen te delen. Tanis, met bijna 40 jaar ervaring als architect, stelde dat de kap van de bomen een "donderslag bij heldere hemel" was voor veel dorpsbewoners. "Hoe kan het dat niemand hiervan op de hoogte was?" vroeg hij zich af, terwijl hij de betrouwbaarheid van het gemeentebestuur in twijfel trok. Hij stelde voor om één woning minder te bouwen, wat volgens hem de bomen zou kunnen redden voor een relatief bescheiden bedrag van €30.000.
Renault benadrukte het belang van natuur voor de leefbaarheid van het dorp. "Zonder de bomen, het groen en de beestjes zouden er geen mensen zijn, of alleen heel ongelukkige mensen," zei ze. Ze bekritiseerde de bureaucratische procedures die betrokken burgers monddood maken en riep op tot meer betrokkenheid van de inwoners bij de plannen voor het dorpshart. ...
De raadsleden toonden begrip voor de emoties, maar benadrukten ook de noodzaak van voortgang in de ontwikkeling van het dorpshart. "Het is een bijkomende, vervelende consequentie van het proces," aldus een raadslid. De wethouder gaf aan open te staan voor gesprek, maar kon geen toezeggingen doen over het ontvankelijk verklaren van bezwaarschriften.
Het debat laat zien dat de strijd om de beuken niet alleen gaat over bomen, maar ook over vertrouwen in het gemeentebestuur en de betrokkenheid van burgers bij lokale besluitvorming. Terwijl de plannen voor het dorpshart verdergaan, blijft de vraag of er een compromis mogelijk is dat zowel de ontwikkeling als de natuur respecteert. Meer lezen |
Politiek plein
Gemeenteraad Kaag en Braassem worstelt met huisvesting arbeidsmigranten
24-09-2018 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Kaag en Braassem debatteert over een nieuwe beleidsregel voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Het voorstel, dat is gebaseerd op richtlijnen van omliggende gemeenten en de provincie, moet zorgen voor een efficiënte voortgang van het huisvestingsproces. De raad is verdeeld over de invulling van de regels, met name over de indeling in gebiedstypes en de schaalgrootte van de huisvesting.
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat de huisvesting van arbeidsmigranten een complex en gevoelig onderwerp is. De beleidsregel richt zich op tijdelijke arbeidsmigranten en bevat specifieke voorwaarden voor verschillende gebiedstypes: buitengebied, glastuinbouwgebieden, bedrijventerreinen en woonkernen. De raad moet nog beslissen of zij instemt met de voorgestelde uitgangspunten.
De VVD benadrukte het belang van arbeidsmigranten voor de lokale economie, vooral in de tuinbouwsector. "Onze economie is in steeds hogere mate afhankelijk van arbeidsmigranten," aldus een VVD-raadslid. De partij maakt zich echter zorgen over de instandhoudingstermijn van maximaal 10 jaar en de verplichting dat werknemers uitsluitend binnen de gemeente werkzaam moeten zijn. ...
D66 uitte zorgen over de ruime definities in het voorstel. "We zien dat het college een keuze heeft gemaakt om het beleid erg ruim in te steken," zei een D66-raadslid. De partij pleit voor heldere regels en definities om onduidelijkheden te voorkomen.
Pro Kaag en Braassem en het CDA deelden de zorgen over het buitengebied. "We moeten zuinig zijn op de mooie plekken van de gemeente," stelde een raadslid van Pro. Het CDA benadrukte de gedeelde verantwoordelijkheid van de gemeente en ondernemers bij de huisvesting van arbeidsmigranten.
SVKB stelde voor om de begrippen kleinschalig en grootschalig te herzien en pleitte voor een gedeeld beheer vanaf 30 personen en 24/7 beheer vanaf 60 personen. "We willen graag die aantallen loskoppelen van dat beheer," aldus een SVKB-raadslid.
De raad is het erover eens dat er een oplossing moet komen voor de huisvestingsproblematiek, maar de meningen verschillen over de manier waarop. De komende weken zullen de fracties verder overleggen om tot een gezamenlijk besluit te komen. Het voorstel zal worden geagendeerd voor een besluitvormende vergadering. Meer lezen |
Politiek plein
Ondernemers Veenderveld willen investeren in de toekomst
01-10-2018 - Economie - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeente overweegt een bedrijveninvesteringszone (BIZ) in te stellen voor bedrijventerrein Veenderveld. Dit initiatief, afkomstig van de ondernemers zelf, heeft als doel de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving te verbeteren. De BIZ zou gefinancierd worden via een verplichte bijdrage van alle ondernemers in het gebied, geheven via de gemeentebelastingen.
Tijdens een drukbezochte informatieavond in de gemeenteraad werd het voorstel voor de bedrijveninvesteringszone (BIZ) op bedrijventerrein Veenderveld uitvoerig besproken. De ondernemers van het terrein, vertegenwoordigd door Peter Akenboom en Barry Verdel, pleitten voor de invoering van de BIZ om de continuïteit en kwaliteit van hun bedrijfsomgeving te waarborgen. "We willen de saamhorigheid en de veiligheid op ons terrein borgen," aldus Verdel. "Met de BIZ kunnen we lange termijn afspraken maken en bijvoorbeeld duurzaamheidssubsidies aanvragen."
De gemeenteraad toonde zich geïnteresseerd, maar ook kritisch. Raadslid Marcel Dozen vroeg naar de eventuele nadelen van de BIZ. "Het klinkt als een ABC'tje, maar we willen ook het tegengeluid horen," zei hij. Verdel legde uit dat de BIZ vooral bedoeld is om de continuïteit te waarborgen en freeloader-gedrag te voorkomen. "Iedereen profiteert van een veilig en schoon terrein, dus het is eerlijk als iedereen bijdraagt." ...
Wethouder Peters benadrukte het belang van de BIZ voor de gemeente. "Een goed onderhouden bedrijventerrein houdt de waarde van de panden hoog, wat gunstig is voor onze WOZ-inkomsten," legde ze uit. Ze verzekerde de raad dat de kosten voor de gemeente verwaarloosbaar zijn en dat er geen perceptiekosten aan de ondernemers worden doorberekend.
Een belangrijk punt van discussie was de volgorde van de stappen in het proces. Raadslid Guido Wesselman vroeg waarom de draagvlakmeting pas na de vaststelling van de verordening plaatsvindt. Wethouder Peters legde uit dat dit wettelijk zo is vastgelegd, maar dat de ondernemers al een eerste draagvlakmeting hebben gedaan.
De ondernemers gaven aan dat er al veel steun is onder de bedrijven op het terrein. "Bijna alle bedrijven zijn al lid van onze parkmanagementvereniging," aldus Verdel. "We hebben de meeste ondernemers al geïnformeerd en de reacties zijn overwegend positief."
De gemeenteraad zal over twee weken een besluit nemen over de verordening en het al dan niet doorberekenen van perceptiekosten. De ondernemers hopen op een positief besluit, zodat de BIZ per 1 januari 2019 van kracht kan worden. "Dit is een kans om ons terrein nog beter te maken," aldus Verdel. "We hopen dat de raad ons die kans geeft." Meer lezen |
Politiek plein
Gemeenteraad Kaag en Braassem worstelt met financiële tegenvaller van ruim half miljoen
10-10-2018 - Financiën - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Kaag en Braassem staat voor een uitdaging: een nadelig financieel effect van € 521.655 in de bestuursrapportage van 2018. Tijdens een recent debat werden verschillende voorstellen besproken om de financiële situatie te verbeteren, waaronder het aanpassen van kredieten en het onttrekken van bedragen uit de algemene reserve.
Tijdens de raadsvergadering werd de bestuursrapportage van 2018 gepresenteerd, waarin een nadelig financieel effect van € 521.655 werd onthuld. Wethouder Financiën, die voor het eerst de achtmaandsrapportage presenteerde, benadrukte dat de gemeente ondanks de tegenvallers nog steeds voldoet aan het begrotingsbeeld voor 2018. "We halen het wel met hier en daar wat wijzigingen," aldus de wethouder.
De presentatie van de bestuursrapportage door Maaike Talsma gaf inzicht in de financiële verschuivingen binnen de verschillende programma's. "Er is een hoop geschoven met budgetten," merkte Talsma op. Zo werd duidelijk dat de septembercirculaire een grote negatieve bijstelling veroorzaakte, maar dat deze binnen de budgettaire ruimte van de begroting kon worden opgevangen. Het verwachte resultaat daalde hierdoor tot € 1,4 miljoen positief. ...
Een belangrijk discussiepunt was de financiering van de westelijke Parallelweg N207. De raad moet beslissen over het onttrekken van € 525.000 uit de algemene reserve en € 300.000 uit de bestemmingsreserve grondexploitatie om de kosten te dekken. "Hoe verhoudt deze onttrekking zich tot de afspraken die eerder gemaakt zijn voor de financiering van die randweg?" vroeg een raadslid zich af. Wethouder Yvon Peters legde uit dat de oorspronkelijke financieringsstructuur niet meer houdbaar was door vertragingen in andere projecten.
Daarnaast werd voorgesteld om de bestemmingsreserve voor wegen te verbreden naar alle infrastructuurgerelateerde uitgaven, zoals bruggen en groen. Dit moet voorkomen dat er jaarlijks extra bedragen moeten worden overgeheveld naar het nieuwe jaar.
De gemeenteraad zal op 12 november 2018 een definitief besluit nemen over de bestuursrapportage en de voorgestelde maatregelen. Tot die tijd blijft het spannend hoe de gemeente de financiële uitdagingen het hoofd zal bieden. Meer lezen |
Politiek plein
Gemeenteraad Debatteert over Programmabegroting: "Ruimte voor Ambitie, maar ook voor Risico"
10-10-2018 - Financiën - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad staat voor een cruciale beslissing: de vaststelling van de programmabegroting voor 2019-2022. Deze begroting, een vertaling van de eerder vastgestelde Perspectiefnota, moet voor het einde van het jaar door de provincie worden goedgekeurd. Het debat over de begroting biedt ruimte voor discussie over ambities en risico's.
Tijdens de recente raadsvergadering werd de programmabegroting voor 2019-2022 uitvoerig besproken. De begroting, die de financiële en beleidskaders voor de komende jaren vastlegt, is essentieel voor de uitvoering van gemeentelijke taken in 2019. "We willen voor het einde van het jaar een door de provincie goedgekeurde begroting hebben," benadrukte de voorzitter.
De begroting is opgedeeld in drie programma's met subprogramma's en thema's, waarbij per thema de beleidsdoelen en inspanningen zijn uitgewerkt. Belangrijke aandachtspunten zijn het onderhoud van de openbare ruimte, het vrijhouden van budget voor extra inspanningen, en het versterken van de reservepositie. Er zijn extra budgetten opgenomen voor onder andere duurzaamheid en onderhoud van bruggen. ...
ICT-kosten en FTE-uitbreiding
Een opvallend punt van discussie was de stijging van de ICT-kosten. Mevrouw De Rijk vroeg zich af waarom deze kosten zo hard oplopen. "De implementatie kost veel, maar daarna verwacht je dat de kosten dalen," merkte ze op. De financiële afdeling legde uit dat de stijging te maken heeft met indexeringen en verwachte investeringen.
Daarnaast kwam de uitbreiding van vier FTE's ter sprake. "Hoeveel FTE's zijn dat in totaal?" vroeg meneer Wesselman van D66. Het antwoord was dat er deels gebruik wordt gemaakt van vrijgevallen vacatureruimte, maar dat er ook extra budget nodig is.
Ambities en Risico's
De begroting biedt ruimte voor discussie en besluitvorming over de ambities uit de Samenwerkingsagenda "Maak meedoen mogelijk". Echter, de raad moet ook rekening houden met risico's. "De weerstandsratio moet minimaal op één blijven," waarschuwde de voorzitter. De risico-inventarisatie laat zien dat er incidentele en structurele risico's zijn die invloed kunnen hebben op de begroting.
Vervolgstappen
De gemeenteraad zal voor 15 november de begroting aan de provincie aanbieden. De provincie zal voor het einde van het jaar laten weten of zij akkoord gaat. "We hebben nog wat technische vragen te beantwoorden, maar we liggen op schema," aldus de voorzitter.
Het debat over de programmabegroting laat zien dat de gemeenteraad voor uitdagende keuzes staat. Er is ruimte voor ambitie, maar ook voor risico. De komende weken zullen cruciaal zijn voor de toekomstplannen van de gemeente. Meer lezen |
Politiek plein
Bruggenbouwers of Blunderaars? Raad Debatteert over Sluiting Lange Brug
15-10-2018 - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De plotselinge sluiting van de Lange Brug in Oud Ade op 7 augustus heeft veel inwoners en raadsleden verrast. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werd de kwestie uitvoerig besproken, waarbij vooral de communicatie en besluitvorming onder de loep werden genomen.
In een verhitte raadsvergadering werd de sluiting van de Lange Brug in Oud Ade besproken. De brug werd onverwacht gesloten vanwege betonrot, wat leidde tot vragen over de communicatie en besluitvorming van de gemeente. Het CDA, dat het debat had aangevraagd, uitte zijn zorgen over de manier waarop de situatie was afgehandeld. "Waarom zijn er geen alarmbellen afgegaan toen de provincie de N445 afsloot en de Leidseweg als omleidingsroute werd aangewezen?" vroeg een CDA-raadslid zich af.
De discussie draaide vooral om de vraag of de gemeenteraad juist, volledig en tijdig was geïnformeerd over de staat van de brug. De VVD gaf aan dat de situatie chaotisch was, mede door de vakantieperiode en een collegewisseling. "Het kwam in stukken en brokken naar ons toe," aldus een VVD-raadslid. Toch vond de VVD dat de raad uiteindelijk goed geïnformeerd was. ...
D66 sloot zich hierbij aan en benadrukte het vertrouwen in de wethouder en de ambtenaren. "Ik heb geen aanleiding om te denken dat er informatie aan ons is achtergehouden," stelde een D66-raadslid. Ook andere partijen, zoals PRO en SVKB, deelden deze mening en prezen de actieve informatieverstrekking door het college.
Het CDA bleef echter kritisch, vooral over de communicatie rondom de omleidingsroute. "Ik heb een tekening waarin duidelijk staat dat de Leidseweg wel degelijk als omleidingsroute is gebruikt," hield het CDA vol. De partij riep op tot betere informatievoorziening in de toekomst.
Hoewel de meningen verdeeld waren, leek er consensus te zijn over de noodzaak van verbeterde communicatie en samenwerking tussen de gemeente en de provincie. Het debat eindigde zonder concrete maatregelen, maar met de belofte van het CDA om de kwestie nauwlettend te blijven volgen. "We willen graag dat de wethouder voortaan de juiste informatie geeft," besloot het CDA. Meer lezen |
Politiek plein
Gemeenteraad Kaag en Braassem stemt in met nieuw beleid voor huisvesting arbeidsmigranten
15-10-2018 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
Na een intensief debat heeft de gemeenteraad van Kaag en Braassem ingestemd met een nieuwe beleidsregel voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Het beleid, dat jaarlijks geëvalueerd zal worden, moet zorgen voor een efficiëntere huisvesting van tijdelijke arbeidsmigranten in verschillende gebiedstypen binnen de gemeente.
In een lange raadsvergadering, waarin vijf amendementen werden besproken, heeft de gemeenteraad van Kaag en Braassem een belangrijke stap gezet in het vaststellen van een nieuw beleid voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Het voorstel, dat zich richt op tijdelijke arbeidsmigranten, werd na een intensief debat en enkele aanpassingen aangenomen.
De vergadering begon met een toelichting door de heer Van Egmond van D66, die namens zijn partij en enkele andere fracties vijf amendementen indiende. "We hebben met vijf partijen echt samengewerkt," benadrukte Van Egmond. De amendementen varieerden van het instellen van een aparte huisvestingsorganisatie tot het beschermen van natuurgebieden tegen bebouwing voor huisvesting. ...
Een van de meest besproken amendementen betrof de 'menselijke maat' in de huisvesting. Na een schorsing van de vergadering werd een compromis bereikt: "In beginsel één arbeidsmigrant per slaapkamer, tenzij de arbeidsmigranten zelf kiezen voor twee," aldus Van Egmond. Dit amendement werd uiteindelijk met brede steun aangenomen.
Niet alle amendementen haalden het. Het voorstel om duurzaamheidseisen op te nemen in de beleidsregels werd verworpen. "We hebben hoge ambities in Kaag en Braassem, maar we willen niet nog iets opwerping doen," verklaarde de heer Klink van Pro.
De VVD, bij monde van de heer Van Dijk, benadrukte het belang van het nieuwe beleid voor de lokale ondernemers: "Wat de VVD betreft, had de vergunningsverlening binnen alle deelgebieden voor langer dan 10 jaar mogen zijn."
Ondanks de brede steun was er ook kritiek. De heer Wesselman van SVKB stemde tegen het voorstel en uitte zijn zorgen over de sociale impact: "Dit beleid leidt tot het wegzetten van arbeidsmigranten als klapstoelen in de economie."
Uiteindelijk stemde de raad met 19 stemmen voor en één tegen in met het beleidsstuk, inclusief de aangenomen amendementen. Het nieuwe beleid moet zorgen voor een efficiëntere voortgang van het huisvestingsproces en zal jaarlijks geëvalueerd worden om de effectiviteit te waarborgen. Meer lezen |
Politiek plein
Raadsvergadering Kaag en Braassem: Kritiek op Regiobestuur en Veerdienstaanbesteding
15-10-2018 - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
Tijdens de raadsvergadering van Kaag en Braassem uitten zowel de heer Van Tol als het CDA hun zorgen over de regionale samenwerking en de recente aanbesteding van de veerdienst Kaag - Buitenkaag. De discussie leidde tot een levendige uitwisseling van standpunten en vragen.
In het vragenkwartier van de raadsvergadering van Kaag en Braassem kwamen twee belangrijke onderwerpen aan bod: de betrokkenheid van de gemeente bij de Holland Rijnland-vergadering en de aanbesteding van de veerdienst Kaag - Buitenkaag. De heer Van Tol en het CDA maakten van de gelegenheid gebruik om hun zorgen te uiten.
Van Tol opende de discussie met kritiek op de manier waarop de gemeente Kaag en Braassem zich voorbereidt op de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van Holland Rijnland op 17 oktober. "Ik had verwacht dat de raad, die graag robuust wil zijn in de regio, transparant de agenda zou behandelen," aldus Van Tol. Hij suggereerde dat de gemeente mogelijk gebruikmaakt van "de digitale achterkamer" om beslissingen te nemen zonder voldoende openheid. ...
Het CDA sloot zich aan bij de zorgen van Van Tol en benadrukte het belang van regionale samenwerking. "De grens houdt inderdaad niet op bij Kaag en Braassem," stelde mevrouw De Rijk van het CDA. Ze vroeg naar de input van de collegeleden voor de komende AB-vergadering en drong aan op meer transparantie en betrokkenheid.
Naast de regionale samenwerking kwam ook de aanbesteding van de veerdienst Kaag - Buitenkaag ter sprake. Het CDA uitte zorgen over de financiële aspecten van de aanbesteding en de beperkte inschrijvingen. "Er is slechts één inschrijver, en de kosten lijken aanzienlijk hoger dan voorheen," aldus De Rijk. Ze vroeg zich af of de gemeente voldoende rekening heeft gehouden met de petitie van de Kaag-eilandbewoners en of er dekking is voor de extra kosten.
De wethouder reageerde door te benadrukken dat er geen behoefte was vanuit de andere fracties om de vragen verder te bespreken. Ze stelde voor dat het CDA in gesprek zou gaan met de wethouder voor verdere toelichting. "De deur staat altijd open," aldus de wethouder.
De discussie eindigde met een oproep van Van Tol aan de raad om hun rol als regiobestuurder serieuzer te nemen. "Ik hoop werkelijk dat u als raad uw rol als regiobestuurder wat serieuzer gaat opnemen," besloot hij.
De raadsvergadering van Kaag en Braassem toonde aan dat er binnen de gemeente behoefte is aan meer openheid en betrokkenheid bij zowel regionale als lokale kwesties. Het blijft afwachten hoe de gemeente deze uitdagingen zal aanpakken in de toekomst. Meer lezen |
Politiek plein