Gemeenteraad heft geheimhouding op: Bewoners krijgen inzage in verkeersveiligheidsonderzoek

05-02-2024 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat

Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad heeft besloten de geheimhouding op stukken over verkeersveiligheid op te heffen. Dit besluit, dat op 12 februari 2024 van kracht wordt, maakt het mogelijk om bewoners te betrekken bij het onderzoek naar verkeersveiligheid in hun wijk.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 5 februari 2024 stond het voorstel om de geheimhouding op bepaalde stukken over verkeersveiligheid op te heffen centraal. Deze stukken, die deel uitmaken van een vergadering van 29 november 2023, bevatten belangrijke informatie over verkeersveiligheid in de wijk Noordeinde-Zuideinde. Het college had voorgesteld om de geheimhouding op 12 februari 2024 op te heffen, zodat het onderzoek gedeeld kan worden met de bewoners.

De discussie in de raad was levendig. De heer Moore stelde een prangende vraag aan de wethouder: "Waarom zat er eigenlijk geheimhouding op?" Hij benadrukte dat het voorstel enkel ging over het al dan niet opheffen van de geheimhouding per 12 februari. De heer Morren sloot zich hierbij aan en gaf aan geen voorstander te zijn van geheimhouding als dat niet strikt noodzakelijk is. "Als het college geen antwoord kan geven op waarom er geheimhouding was, vind ik dat een relevante vraag," aldus Morren. ... Meer lezen | Politiek plein

Glastuinbouwgebied De Baan en Sotaweg: Gemeenteraad zoekt balans tussen tuinbouw en woningbouw

05-02-2024 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat

Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft een belangrijke stap gezet in de toekomst van het glastuinbouwgebied De Baan en Sotaweg. Na een intens debat en een gezamenlijk amendement van vijf partijen, is besloten om de concept-gebiedsvisie verder uit te werken. Het doel is om de duurzaamheid en toekomstbestendigheid van het gebied te waarborgen, met ruimte voor zowel glastuinbouw als woningbouw.

Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat er veel verschillende meningen zijn over de toekomst van het glastuinbouwgebied. De visie, ontwikkeld door Greenport Aalsmeer samen met lokale ondernemers, streeft naar een combinatie van glastuinbouw en woningbouw. De woningen langs de woonlinten moeten dienen als financiering voor de herstructurering van het gebied. Er zijn echter zorgen over de verstedelijking en de haalbaarheid van de plannen.

De VVD had aanvankelijk een eigen amendement ingediend, maar na overleg met de andere partijen werd besloten om gezamenlijk op te trekken. "We hebben tekstueel de motie een klein beetje aangepast om de effectiviteit op mogelijke deelontwikkelingen te vergroten," aldus VVD-raadslid Mullers. Het gezamenlijke amendement roept op tot verdere uitwerking van de visie, met nadruk op samenwerking met alle betrokkenen. ... Meer lezen | Politiek plein

Omgevingsvisie 2024: Gemeenteraad Kaag en Braassem Stemt In, Maar Niet Zonder Kritiek

05-02-2024 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat

Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft ingestemd met de Omgevingsvisie 2024, ondanks zorgen over participatie en uitvoerbaarheid. De visie, die zich richt op Wonen, Land- en Tuinbouw, en Recreatie en Toerisme, moet de ambities en uitdagingen van de gemeente duidelijk maken.

Tijdens de raadsvergadering op maandagavond werd de Omgevingsvisie 2024 besproken en uiteindelijk aangenomen. Het document, dat regelmatig wordt bijgewerkt om aan te sluiten bij veranderingen in de samenleving, kreeg zowel lof als kritiek van de raadsleden.

De heer Hoogendoorn van het CDA uitte zijn zorgen over de duidelijkheid van de visie. "Het is wollig opgeschreven en grotendeels op meerdere manieren uit te leggen en toe te passen," zei hij. Het CDA diende drie amendementen in, waaronder voorstellen om de biodiversiteit te behouden en windmolens van 25 meter toe te staan bij agrarische bedrijven. Alle amendementen werden echter verworpen. ... Meer lezen | Politiek plein

Kaag en Braassem Debatteert: 30 km/u in Leimuiden, Veiligheid of Symboolpolitiek?

05-02-2024 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat

Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een maximumsnelheid van 30 km/u in het hele dorp Leimuiden in te voeren. Momenteel geldt deze snelheid al in bijna het hele dorp, behalve op enkele wegen waar ook zwaar verkeer rijdt. De raad denkt dat het instellen van een 30 km/u-zone de verkeersveiligheid kan verbeteren. Veilig Verkeer Nederland ondersteunt deze maatregel. De gemeenteraad wil dat het college deze maatregel voor het einde van 2024 invoert.

Tijdens de raadsvergadering van Kaag en Braassem werd er fel gedebatteerd over het voorstel om de maximumsnelheid in Leimuiden te verlagen naar 30 km/u. Het voorstel, dat volgens de indieners de verkeersveiligheid zou verbeteren, stuitte op zowel steun als weerstand binnen de raad.

Mevrouw Bakx van SVKB opende het debat met een pleidooi voor de veiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals voetgangers en fietsers. "Wij kunnen ons niet voorstellen dat iemand hier tegen zou zijn," stelde ze. Ze benadrukte dat de maatregel vooral de jonge en oudere verkeersdeelnemers ten goede zou komen. ... Meer lezen | Politiek plein

Kaag en Braassem eist actie: Leimuiderbrug moet snel gerepareerd worden

05-02-2024 - Bestuur - Rijk de Bat

Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft unaniem een motie aangenomen die de Provincie Noord-Holland oproept om snel in te grijpen bij de problematische Leimuiderbrug. De brug, die sinds 2021 kampt met storingen, veroorzaakt grote overlast voor de regio.

Tijdens de raadsvergadering van 5 februari 2024 werd de motie over de Leimuiderbrug besproken. De brug, die cruciaal is voor zowel lokaal als regionaal verkeer, heeft sinds de invoering van afstandsbediening in 2021 regelmatig te kampen met storingen. Deze problemen hebben niet alleen gevolgen voor automobilisten, maar ook voor het openbaar vervoer en de scheepvaart. De veiligheid van gebruikers, inclusief hulpdiensten, staat op het spel, en de economische activiteiten in de regio worden negatief beïnvloed.

De motie, die ook in de gemeenteraden van Alphen aan den Rijn en Nieuwkoop wordt besproken, roept het college van Kaag en Braassem op om contact op te nemen met de Provincie Noord-Holland. Het doel is om samen met de gemeenten Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop en de Provincie Zuid-Holland tot een snelle en duurzame oplossing te komen. ... Meer lezen | Politiek plein

Gemeenteraad verdeeld over toekomst glastuinbouwgebied De Baan-Sotaweg**

08-01-2024 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat

Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Kaag en Braassem debatteert over de toekomst van het glastuinbouwgebied De Baan-Sotaweg. De voorgestelde gebiedsvisie, ontwikkeld door Greenport Aalsmeer, stuit op verdeeldheid. De visie combineert glastuinbouw met woningbouw om de duurzaamheid en toekomstbestendigheid van het gebied te waarborgen.

Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat de meningen over de gebiedsvisie sterk uiteenlopen. De visie, die is ontwikkeld in samenwerking met lokale glastuinbouwondernemers, biedt ruimte voor uitbreiding en modernisering van bedrijven en stelt stoppende bedrijven in staat om te stoppen. Woningbouw langs de woonlinten moet dienen als financiering voor de herstructurering. De provincie Zuid-Holland heeft het gebied als Greenport aangewezen, wat betekent dat glastuinbouw de hoofdactiviteit blijft.

Dave Vlaming, programmamanager duurzame gebiedsontwikkeling bij Greenport Aalsmeer, benadrukte het belang van de visie: "We zijn ertoe op aarde om het sierteeltcluster toekomstbestendig te maken." Hij wees op de economische waarde van de Greenport, met 1000 bedrijven en een omzet van 3 miljard euro. Vlaming benadrukte dat de visie geen blauwdruk is, maar ontwikkelingsmogelijkheden biedt. ... Meer lezen | Politiek plein

Positieve Gezondheid: De Nieuwe Wind in Kaag en Braassem

08-01-2024 - Rijk de Bat

Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

In Kaag en Braassem wordt het gedachtegoed van Positieve Gezondheid steeds belangrijker. Tijdens een inspirerende sessie werden raadsleden bijgepraat over deze vernieuwende kijk op gezondheid, die verder gaat dan de traditionele benadering van ziekte en zorg.

Op een avond in januari kwamen raadsleden van Kaag en Braassem bijeen om zich te verdiepen in het concept van Positieve Gezondheid. Wendy Nederland, projectleider Positieve Gezondheid, en jongerenwerker Jurjen gaven een inspirerende presentatie over hoe dit gedachtegoed in de praktijk wordt gebracht. Het idee is simpel: gezondheid is meer dan de afwezigheid van ziekte. Het gaat om het vermogen van mensen om met de uitdagingen van het leven om te gaan en daarbij de eigen regie te behouden.

Een Brede Kijk op Gezondheid ... Meer lezen | Politiek plein

Gemeenteraad Kaag en Braassem Debatteert over Omgevingsvisie 2024: Participatie en Duurzaamheid Centraal

22-01-2024 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat

Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft een intensief debat gevoerd over de Omgevingsvisie 2024. De visie, die de ambities en uitdagingen van de gemeente op het gebied van Wonen, Land- en Tuinbouw, en Recreatie en Toerisme moet verduidelijken, stuitte op kritische vragen over participatie en duurzaamheid.

Tijdens de raadsvergadering van 22 januari 2024 stond de Omgevingsvisie 2024 centraal. Dit dynamische document, dat regelmatig wordt bijgewerkt om aan te sluiten bij veranderingen in de samenleving, werd kritisch onder de loep genomen door de raadsleden. De visie houdt rekening met de nieuwe Omgevingswet en legt een sterke nadruk op duurzaamheid.

Participatieproces onder vuur ... Meer lezen | Politiek plein

Gemeenteraad Debatteert over Regionaal Beleidsplan: Flexibiliteit en Kritiek Centraal

22-01-2024 - Vergunningen, toezicht en handhaving - Rijk de Bat

Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad overweegt om in te stemmen met het concept Regionaal Beleidsplan VRHM 2024-2027. Dit plan moet richting geven aan de ontwikkeling van de veiligheidsregio en de uitvoering van haar taken. Het plan is wettelijk verplicht en wordt elke vier jaar opgesteld. De veiligheidsregio staat voor nieuwe uitdagingen door maatschappelijke ontwikkelingen zoals klimaatverandering en digitalisering. Daarom zijn er 12 opgaven geformuleerd die de focus en keuzes van de veiligheidsregio moeten bepalen. Deze opgaven omvatten onder andere risicogericht werken, zelfredzaamheid van inwoners bevorderen en een moderne crisisorganisatie opbouwen. Het plan moet de organisatie helpen om flexibel in te spelen op veranderingen. Het Algemeen Bestuur van de VRHM bespreekt het plan verder op 8 februari 2024. Eventuele financiƫle gevolgen worden per voorstel beoordeeld.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van afgelopen maandagavond stond het concept Regionaal Beleidsplan VRHM 2024-2027 centraal. Het plan, dat elke vier jaar wordt opgesteld, moet de veiligheidsregio helpen om flexibel in te spelen op maatschappelijke veranderingen zoals klimaatverandering en digitalisering. De discussie in de raad was levendig, met verschillende fracties die hun zorgen en steun uitspraken.

Meneer Harold benadrukte de noodzaak van flexibiliteit in het plan: "Met de constant veranderende wereld, zoals de coronacrisis en de situatie in Oekraïne, is het zeer wenselijk om flexibel in de wedstrijd te zitten." Hij waardeerde de flexibele invalshoek van de veiligheidsregio, maar uitte ook zorgen over de financiële controle. "Het klinkt als een vrijbrief om ieder jaar maar weer te kijken en niet gedegen vooruit te plannen," aldus Harold. ... Meer lezen | Politiek plein

Leimuiden overweegt verlaging maximumsnelheid: Veiligheid voorop

22-01-2024 - Rijk de Bat

Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Kaag en Braassem debatteert over een voorstel om de maximumsnelheid in Leimuiden te verlagen naar 30 km/uur. Dit zou de verkeersveiligheid verbeteren en schade door trillingen van zwaar verkeer verminderen.

Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Kaag en Braassem werd het voorstel besproken om de maximumsnelheid in het dorp Leimuiden te verlagen naar 30 km/uur. Momenteel geldt deze snelheid al in bijna het hele dorp, maar enkele wegen waar ook zwaar verkeer rijdt, vormen een uitzondering. De maatregel wordt gesteund door Veilig Verkeer Nederland, dat pleit voor 30 km/uur als norm, tenzij een hogere snelheid noodzakelijk is.

De wethouder gaf toe niet alle wegen in het dorp persoonlijk te kennen, maar benadrukte dat experts de situatie beoordelen. "Ik laat de beoordeling of ergens een aanpassing nodig is graag aan de experts," verklaarde hij. Hij erkende dat op sommige wegen, zoals de Brasemdreef, te hard wordt gereden omdat ze niet als 30 km/uur-zone zijn ingericht, wat handhaving bemoeilijkt. ... Meer lezen | Politiek plein

Veiligheid rondom basisschool De Kiem: Werkgroep pleit voor actie

29-01-2024 - Rijk de Bat

Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De verkeersveiligheid rondom basisschool De Kiem in Roelofarendsveen blijft een punt van zorg. De werkgroep Veilige Schoolroute roept op tot verdere maatregelen om de veiligheid van schoolgaande kinderen te waarborgen.

Tijdens een recent debat benadrukte Sjoerd van Klink, vertegenwoordiger van de werkgroep Veilige Schoolroute, de noodzaak van aanvullende maatregelen om de verkeersveiligheid rondom basisschool De Kiem te verbeteren. "Hoewel er al stappen zijn gezet, zoals het plaatsen van borden die automobilisten waarschuwen voor de aanwezigheid van kinderen, is er nog veel werk te doen," aldus Van Klink.

De werkgroep, opgericht in mei 2022, bestaat uit ouders van schoolgaande kinderen en werkt nauw samen met de schooldirectie en de gemeente. Hun missie is duidelijk: "Ieder kind moet vanaf 8 jaar zelfstandig en veilig naar school kunnen fietsen," stelt Van Klink. De groep pleit voor een infrastructuur die de veiligheid van voetgangers en fietsers vooropstelt, waarbij de auto een ondergeschikte rol speelt. ... Meer lezen | Politiek plein