Gemeenteraad verdeeld over sociale woningbouw op locatie Gerardusschool
05-03-2018 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Oude Wetering debatteert over de bouw van 29 sociale huurappartementen op de locatie van de Gerardusschool. Het plan, dat deel uitmaakt van een bredere strategie om de wachtlijsten voor sociale woningen te verkorten, stuit op zowel steun als kritiek.
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Oude Wetering werd het voorstel besproken om 29 sociale huurappartementen te realiseren op de locatie van de voormalige Gerardusschool. Het plan is het resultaat van een participatietraject waarbij omwonenden hun input konden geven. Hoewel er brede steun is voor het idee van meer sociale woningbouw, zijn er ook zorgen over de impact op de buurt.
Mevrouw Straver opende het debat met een oproep om de ervaringen van het participatietraject te evalueren. "We willen graag weten of het uiteindelijke plan recht doet aan de insprekers en het verslag van het toptraject," zei ze. Haar zorgen werden gedeeld door andere raadsleden, die benadrukten dat de balans tussen de wensen van toekomstige bewoners en de huidige buurtbewoners cruciaal is. ...
Meneer Wesselink van de CDA-fractie stelde voor om de bergingen van de appartementen elders op het terrein te plaatsen om zo meer ruimte te creëren. "Ik ben benieuwd wat de andere fracties hiervan vinden," voegde hij toe.
Mevrouw Loos van D66 benadrukte het belang van het compromis dat uit het participatietraject is voortgekomen. "Er zijn huizen nodig. Als we nu minder huizen plaatsen dan voorgesteld, wordt het tekort op de grondexploitatie groter," verklaarde ze.
De VVD, vertegenwoordigd door meneer Van Dijk, pleitte voor meer woningen op de locatie. "Op het moment dat je locaties die je hebt, kans laat liggen, zul je toch in de toekomst de polder in moeten," waarschuwde hij. Hij benadrukte dat meer woningen niet alleen het project financieel rendabeler zouden maken, maar ook meer mensen een kans op een woning zouden geven.
De discussie over de financiële aspecten van het project was eveneens een heet hangijzer. Meneer Van Velzen van de PvdA uitte zijn teleurstelling over de geheimhouding van de financiële stukken. "Ik vind het jammer dat we niet openlijk over de cijfers kunnen discussiëren," zei hij.
Ondanks de verschillende standpunten lijkt er een consensus te zijn dat het huidige voorstel, met 29 appartementen, een werkbaar compromis is. De gemeenteraad zal in een volgende vergadering een definitief besluit nemen over de grondexploitatie en de financiering van het project. Het debat heeft in ieder geval duidelijk gemaakt dat de behoefte aan sociale woningbouw groot is, maar dat de uitvoering ervan zorgvuldig moet worden afgewogen tegen de belangen van de huidige bewoners. Meer lezen |
Politiek plein
Honden aan de lijn: Gemeente Kaag en Braassem overweegt nieuwe regels
05-03-2018 - Vergunningen, toezicht en handhaving - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een wijziging in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) om een aanlijnplicht voor honden buiten de bebouwde kom in te stellen. Dit voorstel komt na incidenten waarbij loslopende honden schapen en lammetjes hebben opgejaagd, met gewonde en dode dieren als gevolg. De maatregel zou op specifieke plaatsen tijdelijk kunnen worden ingevoerd, met handhaving door gemeentelijke Boa’s.
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Kaag en Braassem werd het voorstel om de APV te wijzigen uitvoerig besproken. Het doel is om incidenten met loslopende honden te voorkomen door op bepaalde plekken een aanlijnplicht in te voeren. De meningen over de effectiviteit en noodzaak van deze maatregel waren echter verdeeld.
Een van de raadsleden benadrukte dat het belangrijk is om het college de mogelijkheid te geven om maatregelen te nemen wanneer dat nodig is. "We moeten het college de gelegenheid geven om indien nodig maatregelen te nemen," aldus het raadslid. Hij waarschuwde echter ook dat er niet meteen naar de zwaarste maatregelen gegrepen moet worden. ...
Mevrouw Van Klink uitte haar twijfels over de effectiviteit van de voorgestelde maatregel. "Ik blijf het een zwaar middel vinden en ik vraag me af of het helpt," zei ze. Ze wees erop dat er vorig jaar al argumenten waren om het niet te doen, zoals schijnveiligheid en de moeilijkheid van handhaving.
Ook mevrouw Loos sloot zich hierbij aan en stelde dat de handhaving van de maatregel problematisch zou zijn. "We hebben het er vorig jaar ook al over gehad en toen werd aangegeven dat dit niet gehandhaafd kan worden," merkte ze op.
Het CDA kwam met een alternatief voorstel. Zij hadden beide partijen, de grondeigenaar en een delegatie van hondenbezitters, bij elkaar gebracht om tot een oplossing te komen. "We zijn van mening dat je met elkaar in plaats van over elkaar moet praten om het probleem op te lossen," aldus een CDA-raadslid. Zij stelden voor om een hek te plaatsen aan de zijde van de Plasdijk, een populaire plek voor hondenbezitters.
De burgemeester reageerde op het debat door te benadrukken dat er geen kant-en-klare oplossing is. "Dit is een voorstel om te proberen of dit meer zoden aan de dijk zet dan de situatie nu," zei ze. Ze vroeg zich echter af wie de kosten voor het voorgestelde hek zou moeten dragen.
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel vragen zijn over de praktische uitvoering en effectiviteit van de voorgestelde maatregel. Het voorstel zal verder worden besproken in de gemeenteraad, waarbij ook andere mogelijke oplossingen worden overwogen. Meer lezen |
Politiek plein
Nieuwe Woning aan Herenweg 14b: Gemeenteraad Verdeeld over Bestemmingsplanwijziging
05-03-2018 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In Rijnsaterwoude ligt een voorstel op tafel om het bestemmingsplan voor Herenweg 14b te wijzigen, zodat er een nieuwe vrijstaande woning kan worden gebouwd. Dit plan stuit echter op weerstand van omwonenden en leidt tot verdeeldheid binnen de gemeenteraad.
Tijdens een recent debat over de bestemmingsplanwijziging voor Herenweg 14b in Rijnsaterwoude, bleek dat de gemeenteraad sterk verdeeld is over het voorstel. Het plan, dat de bouw van een nieuwe vrijstaande woning mogelijk moet maken, vereist een aanpassing van het huidige bestemmingsplan, omdat het maximum aantal woningen op die locatie al is bereikt. Hoewel het behoud van ruimtelijke kwaliteit centraal staat in het voorstel, zijn er acht zienswijzen ingediend door omwonenden, wat heeft geleid tot aanpassingen in de toelichting van het plan.
De bijeenkomst georganiseerd door de gemeente om de plannen te presenteren, werd door omwonenden bekritiseerd vanwege een gebrek aan betrokkenheid. Na vaststelling van het plan kunnen belanghebbenden beroep instellen bij de Raad van State. De financiële risico's van de wijziging worden afgedekt door een overeenkomst met de initiatiefnemer. ...
Tijdens het debat uitten verschillende raadsleden hun zorgen over de onduidelijkheden in het proces. "Het is allemaal erg rommelig verlopen," stelde een raadslid. "Ik denk niet dat de bewoners hiermee gediend zijn en een stukje duidelijkheid zou fijn zijn."
Een ander punt van discussie was de precedentwerking van het voorstel. "Met het instemmen van de bouw van een particulier huis aan de Herenweg wordt het startsein gegeven om het Groene Hart vol te gaan bouwen," waarschuwde een lid van het CDA. "Wanneer ga je dan nog nee zeggen tegen andere initiatieven?"
Toch waren er ook raadsleden die het voorstel verdedigden. "Volgens mij hebben we hier een kwestie van één huis op een plek waar dat prima kan in een lint," betoogde een ander raadslid. "Wat betreft de ruimtelijke onderbouwing is er helemaal niets op tegen."
De discussie werd verder bemoeilijkt door technische details, zoals een verkeerd ingevuld aanvraagformulier, dat volgens sommige raadsleden tot een verkeerde beoordeling door de provincie heeft geleid. "Je moet je inwoners gewoon met goede processen bedienen," klonk het kritisch.
Uiteindelijk bleek dat de partijen niet op één lijn zaten, maar het voorstel zal wel doorgaan naar de gemeenteraad voor verdere besluitvorming. Het debat over de beleidsregel wonen en vliegen in de 20 KE Contour van Schiphol, dat volgde op deze discussie, toonde aan dat de gemeenteraad nog veel meer complexe vraagstukken te wachten staan. Meer lezen |
Politiek plein
Gemeente Kaag en Braassem Twijfelt over Zelfstandig Beslissen over Woningbouw in Geluidszone Schiphol
05-03-2018 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Kaag en Braassem debatteert over een nieuwe beleidsregel die de gemeente meer zeggenschap zou geven over woningbouw binnen de geluidscontouren van Schiphol. De meningen zijn verdeeld, en de vraag blijft of de gemeente deze verantwoordelijkheid wel moet willen dragen.
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Kaag en Braassem werd een voorstel besproken dat de gemeente meer autonomie zou geven bij het beslissen over woningbouw binnen de 20 Ke-geluidscontour van Schiphol. Dit zou betekenen dat de gemeente geen ontheffing meer nodig heeft van de minister van Infrastructuur en Milieu. Het voorstel stuit echter op gemengde reacties binnen de raad.
Meneer Van Egmond van D66 opende het debat met gemengde gevoelens. "De eigen regie in handen nemen klinkt positief, maar we willen niet in een berg gedoe rondom Schiphol terechtkomen," zei hij. Hij wees op de twijfels die waren ontstaan na nieuwe informatie en vroeg zich af wat de gevolgen zouden zijn van verschuivende contouren door de groei van Schiphol. ...
Mevrouw Van Klink sloot zich aan bij de twijfels van Van Egmond. "Natuurlijk wil je zelf de baas zijn waar dat kan, maar is deze beleidsregel de juiste manier?" vroeg ze zich af. Ze uitte zorgen over de handhaving van de regel en de impact van het kettingbeding, dat toekomstige eigenaren verplicht om de afspraken na te komen.
Aan de andere kant van het spectrum stond meneer Koek van de VVD, die het voorstel volledig steunde. "Nu krijgen we iets in eigen handen om zelf te beslissen," betoogde hij. "Het is niet zo dat er meteen overal gebouwd mag worden, maar we mogen het in ieder geval zelf beslissen."
Meneer Dozen van het CDA was echter resoluut in zijn afwijzing van het voorstel. Hij verwees naar recente televisie-uitzendingen die de complexiteit en de mogelijke nadelen van de beleidsregel blootlegden. "Als je na het bekijken van die uitzendingen nog steeds twijfelt, dan weet ik het ook niet meer," stelde hij.
Mevrouw Bakx van SVKB pleitte voor uitstel van de beslissing. "De beleidsmaatregel is zo onvolledig geformuleerd dat je eigenlijk niet weet waarmee je instemt," zei ze. Ze suggereerde dat een blok van gemeentes samen een sterker signaal naar de overheid zou kunnen sturen om met een betere beleidsmaatregel te komen.
Het debat eindigde zonder een duidelijke consensus, maar met de afspraak dat het voorstel naar de volgende raadsvergadering zou gaan voor besluitvorming. De vraag blijft of Kaag en Braassem de verantwoordelijkheid voor woningbouw in de geluidszone van Schiphol op zich moet nemen, of dat het beter is om de huidige situatie te handhaven en de druk op de hogere overheden te verhogen voor een betere oplossing. Meer lezen |
Politiek plein
Gemeente Kaag en Braassem in Dubio over Bestemmingsplan Woelige Baren
05-03-2018 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeente Kaag en Braassem staat op het punt een belangrijk besluit te nemen over het bestemmingsplan voor het gebied Woelige Baren in Oude Wetering. Het plan, dat voorziet in de bouw van 49 woningen, heeft tot verhitte discussies geleid binnen de gemeenteraad.
Tijdens de raadsvergadering werd het bestemmingsplan Woelige Baren uitvoerig besproken. Het plan omvat de bouw van een appartementencomplex en diverse woningen, met als doel de ruimtelijke kwaliteit van het gebied te behouden en verder te ontwikkelen. De locatie, die momenteel braak ligt, was voorheen de plek van een kerk en horecagelegenheid. Er zijn maatregelen gepland om ecologische en milieuhygiënische aspecten te waarborgen, zoals het voorkomen van negatieve effecten op beschermde diersoorten en het bieden van voldoende watercompensatie. Het plan omvat ook 30% sociale woningbouw.
Meneer Wesselink van het CDA opende de discussie met een pleidooi voor het plan: "Wat ons betreft kan dit plan één op één door naar de besluitvorming. We moeten een betrouwbare overheid zijn en niet op het laatste moment de spelregels veranderen." Hij benadrukte dat de bouwhoogte van het nieuwe complex, dat lager is dan de voormalige kerk, passend is in de omgeving. ...
Meneer van Nijmegen uitte echter zijn zorgen over de sociale woningbouw: "We moeten consequent zijn. Sociale koop moet mogelijk blijven, maar we moeten ook een lijn trekken als gemeente." Hij stelde voor om de bouwhoogte vast te leggen in een amendement, om zo de toezeggingen van de ontwikkelaar te borgen.
Mevrouw Loos van D66 gaf aan dat de sociale woningbouw en de hoogte van het complex belangrijke punten van discussie waren. "We hebben meer informatie gekregen, maar we twijfelen of zes hoog wel passend is. We zouden voorstander zijn van een amendement om naar vijf hoog te zakken."
De discussie over de bouwhoogte leidde tot verdeeldheid. Mevrouw van Klink van Pro benadrukte dat de hoogte een heikel punt was: "We hebben direct aangegeven dat zes hoog niet is wat wij voorstaan. Op dit moment denken we dat we tegen gaan stemmen."
De VVD, vertegenwoordigd door meneer van Rijst, sloot zich aan bij het CDA en vond dat het plan door kon gaan zoals het is. "Bestuurlijke rechtszekerheid moet je verstrekken," aldus van Rijst.
De discussie over sociale koop en huur bleef een terugkerend thema. Meneer van Embreek van de PvdA stelde voor om als raad een duidelijke lijn te trekken: "We moeten besluiten nemen over hoe we sociale koop in de toekomst willen inrichten."
Het debat eindigde zonder een definitief besluit, maar het bestemmingsplan Woelige Baren zal opnieuw worden besproken tijdens de besluitvormende raadsvergadering op 12 maart. De vraag blijft of de raad tot een consensus kan komen over de hoogte van het complex en de invulling van de sociale woningbouw. Meer lezen |
Politiek plein
Groen licht voor nieuwbouw aan Dorpsstraat in Leimuiden
05-03-2018 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Leimuiden heeft groen licht gegeven voor de wijziging van het bestemmingsplan aan de Dorpsstraat 2-6. Dit maakt de weg vrij voor de bouw van drie nieuwe woningen op de locatie van een verouderde woning. Het plan, dat positief werd ontvangen door de raad, belooft een verbetering van de ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid van het gebied.
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om het bestemmingsplan te wijzigen zonder veel tegenstand besproken. De initiatiefnemer wil de bestaande woning slopen en vervangen door één vrijstaande woning en een 2-onder-1-kapwoning. Omdat het maximum aantal woningen op deze locatie al is bereikt, was een wijziging van het bestemmingsplan noodzakelijk.
Raadslid Brambach opende de discussie met de opmerking dat "alle eventuele vraagtekens zijn weggehaald" en dat het plan wat hem betreft direct door kan naar de besluitvorming. Mevrouw Wax voegde daaraan toe dat er geen zienswijzen waren ingediend en dat het plan er "mooi uitziet". Ze had echter een vraag over de parkeerplaatsen: "Gaan de huidige parkeerplaatsen, die ook door gasten van de Rozenboom worden gebruikt, verdwijnen?" ...
Wethouder Haarman verduidelijkte dat de nieuwe woningen zelf moeten voorzien in zes parkeerplaatsen en dat de openbare ruimte niet extra belast zal worden. "De huidige parkeerplaatsen blijven bestaan," verzekerde hij.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Van der Geest, sloot zich aan bij de positieve geluiden: "Prima plan, goed in de omgeving besproken, aftikken en beginnen." Ook de heer De Lange van een andere fractie gaf aan dat het plan er "perfect uitziet", hoewel hij een kleine opmerking had over de positionering van een bouwblok voor de berging. Na verduidelijking was ook hij tevreden.
Met de vaststelling van het bestemmingsplan kan de ontwikkeling verder regionaal worden afgestemd. Na de definitieve goedkeuring kunnen belanghebbenden nog beroep instellen bij de Raad van State. De verwachting is echter dat de bouw zonder grote obstakels kan beginnen, waarmee Leimuiden een stap dichterbij een vernieuwde en duurzame woonomgeving komt. Meer lezen |
Politiek plein
Gemeenteraad Kaag en Braassem verdeeld over stijgende kosten RDOG
05-03-2018 - Financiën - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Kaag en Braassem debatteerde fel over de stijgende kosten van de Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (RDOG HM). Terwijl de ene fractie zich zorgen maakt over de oplopende financiële lasten, ziet de andere fractie de meerwaarde van de extra uitgaven.
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond de conceptzienswijze over de eerste begrotingswijziging van 2018 en de Kadernota 2019 van de RDOG HM centraal. Het voorstel beoogt een duidelijke rolverdeling tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, een helder takenpakket voor meerdere jaren en een solide financieringssysteem. De begrotingswijziging is noodzakelijk vanwege het programma RDOG 2020, dat de taken van de RDOG HM bepaalt.
De VVD-fractie, vertegenwoordigd door de heer Van Dijk, uitte haar zorgen over de stijgende kosten. "De bijdrage is 50% hoger geworden, maar wat merken onze inwoners daar nu van?" vroeg Van Dijk zich af. Hij wees erop dat de bijdrage van Kaag en Braassem in vier jaar tijd met 52% is gestegen, terwijl de totale kosten voor alle deelnemende gemeenten met 58% zijn toegenomen. ...
Het CDA, vertegenwoordigd door mevrouw Van der Kade, had een andere kijk op de situatie. "We schrokken van de verhoging, maar de beantwoording van het college gaf ons duidelijkheid over wat er precies voor gedaan wordt. De wachtlijsten zijn teruggedrongen en er wordt sneller gesignaleerd," aldus Van der Kade.
De heer Van Egmond benadrukte dat de kosten in de gaten gehouden moeten worden, maar zag op dit moment geen aanleiding om tegen het voorstel te stemmen. "Misschien moeten we blij zijn dat niet iedereen direct merkt wat de RDOG doet," voegde hij toe.
Mevrouw Wesselman wees op de uitbreiding van taken en veranderde financieringsstromen binnen de RDOG. "Dit is een begin om verder te komen tot de plannen voor een gezond 2020," stelde zij.
De SPKKB, vertegenwoordigd door de heer Roetendaal, sloot zich aan bij de zorgen van de VVD. "De kosten gaan omhoog en omhoog. We moeten hier echt de vinger aan de pols houden," benadrukte hij.
Ondanks de verdeeldheid binnen de raad, zal het voorstel op 12 maart verder besproken worden. De raad moet dan beslissen of ze instemmen met de conceptzienswijze. "Een goede zorg voor onze inwoners is belangrijk, maar de stijgende kosten blijven een punt van zorg," concludeerde Van Dijk. Meer lezen |
Politiek plein
Gemeente Kaag en Braassem zet in op vangnetuitkering om financieel tekort te dichten
05-03-2018 - Sociaal domein - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een aanvraag in te dienen voor de vangnetuitkering 2017 om een aanzienlijk tekort op de Rijksvergoeding BUIG te compenseren. Tijdens een recente raadsvergadering werd het voorstel besproken, waarbij de gemeenteraad zijn steun uitsprak voor de maatregelen van het college om het tekort te verminderen.
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Kaag en Braassem stond de mogelijke aanvraag voor de vangnetuitkering 2017 centraal. Deze uitkering kan de gemeente helpen om een tekort van € 768.931 op de Rijksvergoeding BUIG deels te dekken. De vangnetuitkering kan € 493.091 van dit tekort compenseren, mits de gemeente voldoet aan de gestelde voorwaarden.
D66 sprak zijn steun uit voor het voorstel van het college. "We hebben gezien dat het college regelingen heeft getroffen om het aantal uitkeringsgerechtigden te verminderen," aldus een woordvoerder van de partij. Ook Pro Kaag en Braassem was positief en gaf aan dat het college voldoende maatregelen op papier heeft gezet om het tekort aan te pakken. ...
Een belangrijk punt van discussie was de positie van statushouders binnen de gemeente. Mevrouw Wesselman benadrukte dat taalachterstanden een belemmering vormen voor het volgen van onderwijs en het vinden van werk. "Ik denk dat we als gemeente meer kunnen investeren in taalonderwijs," stelde ze. Ze vroeg het college om duidelijkheid over de stappen die al zijn gezet en welke nog gepland staan.
Na een constructieve discussie stemde de raad in met de verklaring dat het college maatregelen heeft genomen om het tekort te reduceren. Hiermee is de weg vrijgemaakt voor het indienen van de aanvraag bij de Toetsingscommissie vangnet Participatiewet. Deze commissie zal de aanvraag beoordelen op basis van een analyse van het tekort, de genomen maatregelen en de verwachte effecten daarvan.
De vergadering werd afgesloten zonder verdere vragen of wijzigingen in de besluitenlijst. Om 10.30 uur sloot de voorzitter de bijeenkomst, waarbij hij iedereen bedankte voor hun aanwezigheid en inbreng. De gemeente hoopt met succes een beroep te doen op de vangnetuitkering en zo een deel van het financiële tekort op te vangen. Meer lezen |
Politiek plein
Gemeenteraad stemt in met sociale woningbouw op locatie Gerardusschool
12-03-2018 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad heeft groen licht gegeven voor de bouw van 29 sociale huurappartementen op de locatie van de voormalige Gerardusschool in Oude Wetering. Ondanks zorgen over de impact op de wijk, is het plan goedgekeurd na een intensief participatietraject met omwonenden.
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om sociale woningbouw te realiseren op de locatie van de Gerardusschool uitvoerig besproken. Het plan maakt deel uit van een bredere strategie om de wachtlijsten voor sociale woningen in de gemeente te verkorten. De gemeenteraad moest beslissen over de grondexploitatie en de financiering van het project, waarbij ook de bouwhoogte en de indeling van het complex ter sprake kwamen.
Mevrouw Staver benadrukte dat de locatie zelf geen probleem vormt: "De huidige bebouwing is verouderd en de locatie is heel centraal gelegen." Ze wees echter op het belang van het managen van verwachtingen bij omwonenden. "Er zijn verkeerde verwachtingen geschept. We hopen dat hier lering uitgetrokken wordt," aldus Staver. ...
De discussie over de grondexploitatie was een heet hangijzer. Raadslid Van Velsen uitte zijn onvrede over de geheimhouding van de grondexploitatie en gaf aan tegen dit onderdeel te stemmen. "Ik ben het met die grondexploitatie niet eens, maar op de rest van het gebouw wel," verklaarde hij.
Ondanks de zorgen over de bouwhoogte en het aantal geplande appartementen, stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. "Er is een grote vraag naar sociale woningbouw in onze dorpen," stelde een raadslid van Samen voor Kaag en Brabant. "We spreken de hoop uit dat er intensief contact blijft met de omwonenden om ervoor te zorgen dat dit gebouw goed in de omgeving zal passen."
Het participatietraject, dat voorafging aan de besluitvorming, werd door velen als energiek en constructief ervaren. De input van omwonenden is zoveel mogelijk meegenomen in het ontwerpbestemmingsplan. "Laten we er iets moois van gaan maken," concludeerde mevrouw Van Klink van Pro.
Met de goedkeuring van het ontwerpbestemmingsplan en de vaststelling van de grondexploitatie, kan de gemeente nu verder met de realisatie van de sociale huurappartementen. Het project draagt bij aan de doelen uit het Raadsakkoord "Anders denken, anders doen" en biedt een oplossing voor de dringende behoefte aan passende huisvesting in de regio. Meer lezen |
Politiek plein
Gemeente Kaag en Braassem overweegt aanlijnplicht voor honden buiten de bebouwde kom
12-03-2018 - Vergunningen, toezicht en handhaving - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een recent debat heeft de gemeenteraad van Kaag en Braassem gediscussieerd over een voorstel om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te wijzigen. Het doel is om een aanlijnplicht voor honden buiten de bebouwde kom mogelijk te maken, na incidenten met loslopende honden die schapen en lammetjes hebben opgejaagd. De meningen in de raad zijn verdeeld.
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de APV te wijzigen officieel ingediend. Het idee is om op specifieke plaatsen tijdelijk een aanlijngebod in te stellen, zodat hondenbezitters hun honden aanlijnen waar dat nodig is. Dit zou een maatregel zijn om incidenten met loslopende honden te voorkomen. De gemeentelijke handhavers kunnen bij overtredingen waarschuwen of bekeuren, en de kosten voor handhaving blijven beperkt, omdat deze binnen de reguliere werkzaamheden van de Boa’s vallen.
Echter, niet alle raadsleden zijn overtuigd van de effectiviteit van deze maatregel. "Een aanpassing van de APV is niet de oplossing van dit probleem," stelde een raadslid. "Handhaving is namelijk niet realistisch en nieuwe argumenten zijn er niet." Er werd ook opgemerkt dat honden in het buitengebied gewoon los moeten kunnen lopen en dat de maatregel veel hondenbezitters zou belasten. ...
Een ander raadslid benadrukte dat het probleem vooral bij de boer ligt, die als particuliere ondernemer zelf verantwoordelijk zou moeten zijn voor het afbakenen van zijn terrein. "Als ik moeite heb met de plaats van een schutting in mijn tuin, dan komt de gemeente ook niet helpen," werd er opgemerkt.
Toch zijn er ook raadsleden die pleiten voor actie. "Het is tijd om duidelijkheid te verschaffen aan alle betrokkenen," aldus een voorstander van het voorstel. Er werd gesuggereerd dat de gemeente een rol kan spelen in het faciliteren van gesprekken tussen de boer en hondenbezitters om tot een oplossing te komen.
De burgemeester heeft toegezegd haar sociale vaardigheden in te zetten om beide partijen aan tafel te krijgen en naar een oplossing te zoeken. "Praten is beter dan opleggen," concludeerde ze. De motie om direct over te gaan tot de wijziging van de APV werd uiteindelijk ingetrokken, in afwachting van de resultaten van deze gesprekken.
Het debat toont aan dat de kwestie complex is en dat er behoefte is aan een oplossing die recht doet aan de belangen van zowel de boeren als de hondenbezitters. De komende tijd zal uitwijzen of de gesprekken tot een bevredigende oplossing kunnen leiden. Meer lezen |
Politiek plein
Nieuwe woning aan Herenweg 14b: Ruimtelijke kwaliteit versus omwonendenbezwaar
12-03-2018 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In Rijnsaterwoude is er een voorstel ingediend om het bestemmingsplan voor Herenweg 14b te wijzigen, zodat er een nieuwe vrijstaande woning kan worden gebouwd. Dit plan heeft geleid tot een levendig debat binnen de gemeenteraad, waarbij de balans tussen ruimtelijke kwaliteit en de bezwaren van omwonenden centraal stond.
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om het bestemmingsplan voor Herenweg 14b te wijzigen, uitvoerig besproken. Het plan, dat de bouw van een nieuwe vrijstaande woning mogelijk moet maken, stuitte op weerstand van omwonenden. Acht zienswijzen werden ingediend, wat leidde tot aanpassingen in de toelichting van het plan. De gemeente organiseerde een bijeenkomst om de plannen te presenteren, maar omwonenden voelden zich onvoldoende betrokken.
Het CDA uitte zijn zorgen over de bestuurlijke betrouwbaarheid en de impact op het open landschap. "Wil je het open landschap behouden? Hoe ga je immers in het vervolg nog nee zeggen?" vroeg een CDA-raadslid zich af. De partij vreest dat het plan een precedent schept voor toekomstige bouwprojecten in het buitengebied. ...
De VVD diende een amendement in om de bouw te beperken tot een eenlaagse woning met specifieke afmetingen. "We willen aansluiten bij de wens van de initiatiefnemer," verklaarde een VVD-raadslid. Echter, het amendement stuitte op kritiek. "Waarom beperken als de regels duidelijk zijn?" vroeg een raadslid van een andere partij zich af.
De discussie werd verder bemoeilijkt door de vraag of het amendement daadwerkelijk de weerstand van omwonenden zou wegnemen. "De tegenstanders blijven tegen enige bebouwing," merkte een raadslid op. Uiteindelijk besloot de VVD het amendement in te trekken, waardoor het oorspronkelijke voorstel van het college ter stemming kwam.
De wethouder verduidelijkte dat het bestemmingsplan is gebaseerd op de nota inbreidingslocaties, waarbij de bouwmassa van de woning is gerelateerd aan de directe omgeving. "Het is mogelijk om beperkingen op te leggen, maar de vraag is of u dat wilt," aldus de wethouder.
Na een intensieve discussie en een schorsing, werd besloten om het amendement niet in te dienen. Het oorspronkelijke voorstel van het college, zonder de beperkingen van het amendement, werd ter stemming gebracht. De uitkomst van de stemming zal bepalen of de bouw van de nieuwe woning aan de Herenweg 14b doorgang kan vinden, met behoud van de ruimtelijke kwaliteit als voornaamste doel. Meer lezen |
Politiek plein
Gemeente Kaag en Braassem wil zelf beslissen over woningbouw bij Schiphol
12-03-2018 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuwe beleidsregel die hen meer zeggenschap geeft over woningbouw binnen de geluidscontouren van Schiphol. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werden twee moties besproken die de discussie over de invloed van Schiphol op de leefomgeving verder aanwakkerden.
In een poging om meer controle te krijgen over woningbouw binnen de 20 Ke-geluidscontour van Schiphol, heeft de gemeente Kaag en Braassem een beleidsregel voorgesteld die hen in staat stelt om zonder tussenkomst van de minister van Infrastructuur en Milieu beslissingen te nemen. Deze regel vereist dat bij nieuwe bouwplannen expliciet rekening wordt gehouden met het luchtvaartgeluid in het bestemmingsplan. Het doel is om een duurzame balans te vinden tussen economische, milieu- en leefbaarheidsaspecten.
Tijdens de gemeenteraadsvergadering op 12 maart 2018 werden twee moties ingediend die de discussie over de beleidsregel verder aanwakkerden. De eerste motie, gesteund door partijen als CDA, Samen voor Elkaar, Pro en D66, riep op tot heronderhandeling van de beleidsregel. "We hebben gemerkt dat de huidige regel niet door alle betrokken partijen is onderhandeld," aldus een woordvoerder van het CDA. De motie benadrukte de noodzaak om de Omgevingsraad Schiphol, bestaande uit vertegenwoordigers van de overheid, de luchtvaartsector, bewoners en brancheorganisaties, volledig te betrekken bij de onderhandelingen. ...
De tweede motie ging nog een stap verder en stelde ambitieuze doelen om de overlast van Schiphol te beperken. Deze doelen omvatten onder andere het beperken van het aantal vluchten en nachtvluchten, en het gelijkstellen van veiligheidseisen aan die van andere sectoren. "Het zijn misschien droomdoelen, maar ze dienen als richtlijn voor het college om bij elke beslissing na te denken over de impact op onze gemeente," verklaarde een van de indieners.
Niet alle raadsleden waren het eens met de voorgestelde moties. De VVD uitte zorgen over de haalbaarheid van de tweede motie. "We kunnen de portefeuillehouder niet opzadelen met een onhaalbare opdracht," aldus een VVD-raadslid. Ook werd er gewezen op de tegenstrijdigheden in de standpunten van sommige partijen, zoals D66 en het CDA, die in de stemwijzer van het AD aangaven niet per se tegen de groei van Schiphol te zijn.
Ondanks de verdeeldheid in de raad, werd de eerste motie uiteindelijk gesteund, wat betekent dat de beleidsregel opnieuw ter tafel komt. De tweede motie, met zijn ambitieuze doelen, kreeg echter minder steun. De discussie over de invloed van Schiphol op de leefomgeving van Kaag en Braassem is daarmee nog lang niet ten einde. Meer lezen |
Politiek plein
Nieuwe Woningbouwplannen in Oude Wetering: Hoogte en Sociale Koop in de Spotlight
12-03-2018 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuw bestemmingsplan voor het gebied Woelige Baren in Oude Wetering. Het plan omvat de bouw van 49 woningen, waaronder een appartementencomplex. Tijdens een recent debat kwamen vooral de bouwhoogte en de borging van sociale koopwoningen naar voren als belangrijke discussiepunten.
In de gemeenteraad van Kaag en Braassem is het voorstel voor het bestemmingsplan Woelige Baren uitgebreid besproken. Het plan, dat voorziet in de bouw van 49 woningen op een braakliggend terrein in Oude Wetering, heeft tot doel de ruimtelijke kwaliteit van het gebied te behouden en verder te ontwikkelen. De locatie, waar ooit een kerk en horecagelegenheid stonden, ligt al jaren braak. De gemeente heeft een anterieure overeenkomst afgesloten om financiële risico's te beperken.
Tijdens het debat bleek dat er relatief weinig weerstand is tegen het plan, hoewel de bouwhoogte van het appartementencomplex een heikel punt blijft. "Zes lagen is wel erg hoog," merkte een omwonende op. "Dat hebben wij nergens anders in het dorp." D66 diende een amendement in om de hoogte te verlagen naar vijf lagen, wat volgens hen beter zou passen bij de omgeving. "We denken dat er nu een mooi plan ligt dat uitgevoerd kan worden," aldus een woordvoerder van D66. ...
Samen voor Kaag en Braassem (SVKB) ging nog een stap verder en stelde voor om de hoogte te beperken tot vier lagen, in lijn met andere gebouwen in de omgeving zoals de Gerardusschool. "Wat ons betreft is dat gezien de omgeving een passende hoogte," verklaarde een vertegenwoordiger van SVKB.
Een ander belangrijk discussiepunt was de borging van sociale koopwoningen. Hoewel het plan 30% sociale woningbouw omvat, was er bezorgdheid over de lange termijn beschikbaarheid van deze woningen als sociale koop. De wethouder gaf aan dat er gesprekken gaande zijn met de ontwikkelaar om een ABC-overeenkomst te sluiten, die de sociale koop op termijn zou kunnen borgen. "Het is belangrijk dat we deze woningen ook op de lange termijn beschikbaar houden voor mensen met een lager inkomen," benadrukte de wethouder.
Het CDA sprak zich uit voor het behoud van de oorspronkelijke bouwhoogte, met het argument dat een markant punt op deze locatie juist passend zou zijn. "Vanwege de ligging kan hier een markant punt komen, ook vanwege het uitzicht over de Braassem," aldus een CDA-woordvoerder.
De discussie over de bouwhoogte en de sociale koop zal naar verwachting nog verder worden uitgewerkt voordat de gemeente een definitief besluit neemt over het bestemmingsplan. De wethouder heeft toegezegd de Raad op de hoogte te houden van de voortgang in de gesprekken met de ontwikkelaar. Meer lezen |
Politiek plein
Gemeenteraad Kaag en Braassem in Dubio over Begrotingswijziging RDOG
12-03-2018 - Financiën - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Kaag en Braassem staat voor een belangrijke beslissing: instemmen met een conceptzienswijze over de begrotingswijziging van 2018 en de Kadernota 2019 van de Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (RDOG HM). De wijziging brengt hogere financiële lasten met zich mee, wat voor de gemeente een extra last van € 37.000 betekent.
Tijdens de raadsvergadering werd er flink gedebatteerd over de voorgestelde begrotingswijziging. De zorgen van de raadsleden richtten zich vooral op de stijgende kosten en het gebrek aan transparantie. "In vier jaar tijd is de begroting met 50% gegroeid," merkte een raadslid op. "Er zijn meer taken bijgekomen, maar we blijven zitten met het gevoel dat er te makkelijk grote bedragen worden goedgekeurd."
Mevrouw Van de Wereld uitte haar frustratie over de herhaalde begrotingswijzigingen: "Dit is al de derde op rij. Kan het dan niet juist begroot worden? We moeten nu weer een greep doen in onze algemene reserve. Als raad krijgen wij altijd de opdracht om dekking te zoeken voor extra uitgaven, maar nu moeten we het gewoon betalen." ...
Ondanks de kritiek erkenden de raadsleden het belang van het werk van de RDOG. "We steunen het werk van de RDOG en zullen gedwongen voor stemmen bij dit voorstel," aldus Van de Wereld. Toch drong ze er bij de wethouder op aan om zorgvuldiger met de financiële planning om te gaan.
Mevrouw Van der Kade pleitte voor meer duidelijkheid: "Des te meer reden om aan te dringen op een presentatie, zodat zij kunnen laten zien wat zij voor de taken doen. Het gaat niet om de inhoud, maar om het proces."
De gemeenteraad heeft tot 28 maart de tijd om een zienswijze in te dienen. Het is duidelijk dat er behoefte is aan meer transparantie en een solide financieringssysteem, zoals ook in de Kadernota 2019 wordt voorgesteld. De komende weken zullen uitwijzen of de raad instemt met de voorgestelde wijzigingen en hoe de RDOG HM haar taken in de toekomst zal uitvoeren. Meer lezen |
Politiek plein
Politieke Fracties Krijgen Meer Vrijheid in Budgetbesteding
12-03-2018 - Financiën - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
Een nieuw voorstel ligt op tafel om het fractiebudget voor politieke fracties te herzien. Het plan biedt fracties meer vrijheid in de besteding van hun budget, met als doel de administratieve processen te vereenvoudigen. Maar niet iedereen is overtuigd.
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werd een voorstel besproken om het fractiebudget te herzien. Het plan is om jaarlijks € 2.000 per fractie beschikbaar te stellen voor fractieondersteuning en eenmalig € 15.500 voor digitaal werken bij de start van een nieuwe raadsperiode. Dit budget kan naar eigen inzicht worden besteed aan bijvoorbeeld vergoedingen voor burgerleden, algemene fractiekosten of digitale hulpmiddelen.
Hoewel het voorstel bedoeld is om de administratieve processen te vereenvoudigen en fracties meer vrijheid te geven, stuitte het op gemengde reacties. "We staan in principe achter de vergoeding voor digitale hulpmiddelen," aldus een raadslid. "Maar we hebben nog geen duidelijkheid over de vervanging van de commissiegelden, en dat baart ons zorgen." ...
Een ander raadslid voegde toe: "We zijn al vrij zuinig voor onszelf en nu moeten we ook nog ons eigen geld voor bijscholing inbrengen. Dat voelt als een zonde." Er was ook kritiek op het feit dat het voorstel pas in de raad ter discussie kwam. "Ik had het liever eerder besproken," klonk het.
Toch waren er ook positieve geluiden. "Ik zou juist pleiten voor de andere weg," zei een raadslid. "Het is iets vernieuwends. Als er belemmeringen zijn, kunnen we die aanpakken. Dit voorstel biedt een perfecte gelegenheid om het budget goed te besteden."
Het CDA toonde zich eveneens positief, onder voorbehoud van wettelijke beperkingen. "Dit biedt ruimte voor politieke vernieuwing en minder vergaderen," aldus een CDA-raadslid. "Het zou jammer zijn als wettelijke beperkingen ons beperken."
De discussie over de bijscholing bleef een punt van zorg. "Het aframen van bijscholingsbudgetten is niet iets waar we voorstander van zijn," aldus een raadslid. "We moeten bij de eerstkomende perspectiefnota kijken of de scholingsgelden nog wel voldoende zijn."
De financiële dekking voor het voorstel komt uit bestaande kredieten, en de afschrijvingstermijn voor digitale middelen wordt op vier jaar gesteld. Aan het einde van de raadsperiode zal worden geëvalueerd of de nieuwe regeling voldoet aan de verwachtingen.
Het debat toonde aan dat er nog vragen en zorgen zijn, maar ook dat er een bereidheid is om te vernieuwen en te experimenteren. De komende tijd zal moeten blijken of het voorstel daadwerkelijk de gewenste administratieve eenvoud en vrijheid voor fracties kan bieden. Meer lezen |
Politiek plein