Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

05-02-2024, Gemeenteraad
Met elkaar in debat zijn
  • H.H.T. Bax - Samen
  • A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
  • M.J.H. Mooren - Mooi K&B
  • A.C.J. Kusters - D66
  • R. Möllers - VVD
  • S.C. de Wagenaar - PRO
  • D. Kistemaker - Wethouder

Kaag en Braassem Debatteert: 30 km/u in Leimuiden, Veiligheid of Symboolpolitiek?


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een maximumsnelheid van 30 km/u in het hele dorp Leimuiden in te voeren. Momenteel geldt deze snelheid al in bijna het hele dorp, behalve op enkele wegen waar ook zwaar verkeer rijdt. De raad denkt dat het instellen van een 30 km/u-zone de verkeersveiligheid kan verbeteren. Veilig Verkeer Nederland ondersteunt deze maatregel. De gemeenteraad wil dat het college deze maatregel voor het einde van 2024 invoert.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de raadsvergadering van Kaag en Braassem werd er fel gedebatteerd over het voorstel om de maximumsnelheid in Leimuiden te verlagen naar 30 km/u. Het voorstel, dat volgens de indieners de verkeersveiligheid zou verbeteren, stuitte op zowel steun als weerstand binnen de raad.

Mevrouw Bakx van SVKB opende het debat met een pleidooi voor de veiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals voetgangers en fietsers. "Wij kunnen ons niet voorstellen dat iemand hier tegen zou zijn," stelde ze. Ze benadrukte dat de maatregel vooral de jonge en oudere verkeersdeelnemers ten goede zou komen.

Mevrouw De Rijk van het CDA sloot zich hierbij aan en benadrukte dat de overlevingskans voor zwakke verkeersdeelnemers stijgt zodra de snelheid daalt. "Laten we nu dit gaan doen," riep ze op. Ze wees erop dat veel dorpen in Nederland al 30 km/u-zones hebben en dat het bewezen veiliger is.

Toch was er ook kritiek. Mevrouw Kusters van D66 noemde de motie "uiterst sympathiek", maar had twijfels over de uitvoerbaarheid en handhaving. "Is 30 km/u wel de oplossing?" vroeg ze zich af. Ze pleitte voor quick wins en bewustwording bij verkeersdeelnemers.

De VVD en Pro waren duidelijk in hun standpunt tegen de motie. De heer Mulders van de VVD noemde het "symboolpolitiek" en wees op de kosten van herinrichting. "Iedereen daar rijdt nog steeds 50," stelde hij. Mevrouw De Wagenaar van Pro voegde daaraan toe dat er ook inwoners zijn die tegen de maatregel zijn en dat de huidige prioriteitenlijst niet zomaar aangepast kan worden.

Wethouder Kistenmaker benadrukte dat het college niet tegen verkeersveiligheid is, maar dat een 30 km/u-zone zonder herinrichting niet handhaafbaar is. "Het college ontraadt de motie," verklaarde hij. Wel deed hij de toezegging om te kijken naar haalbare quick wins voor verkeersveiligheid in Leimuiden.

Uiteindelijk werd de motie verworpen, maar het debat maakte duidelijk dat verkeersveiligheid hoog op de agenda blijft staan in Kaag en Braassem. De discussie over hoe dit het beste bereikt kan worden, is echter nog lang niet voorbij.

Samenvatting van het voorstel


De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om in het hele dorp Leimuiden een maximumsnelheid van 30 km/uur in te voeren. Momenteel geldt deze snelheid al in bijna het hele dorp, behalve op enkele wegen waar ook zwaar verkeer rijdt. De raad denkt dat het instellen van een 30 km/uur-zone de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers kan verbeteren, zonder dat herinrichting van de wegen nodig is. Veilig Verkeer Nederland ondersteunt deze maatregel en adviseert om 30 km/uur als norm te hanteren, tenzij een hogere snelheid noodzakelijk is. De invoering van deze snelheidslimiet kan ook schade aan woningen door trillingen van zwaar verkeer verminderen. De gemeenteraad wil dat het college deze maatregel voor het einde van 2024 invoert.

Documenten