01-12-2025 Visie en Advies
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3 Mededelingen.
Inspreker Gemeenteraad
Inspreker Gemeenteraad
Inspreker Gemeenteraad
Agendapunt 3.A Mededelingen inzake regionale aangelegenheden.
Inspreker Gemeenteraad
Inspreker Gemeenteraad
Agendapunt 5 Spreekrecht (voor niet geagendeerde onderwerpen).
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
H.H.T. Bax - Samen
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
H.H.T. Bax - Samen
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
L.E.J. Hogenboom - PRO
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
Geen Naam
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
H.H.T. Bax - Samen
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Inspreker Gemeenteraad
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
R.A. van Seggelen - PRO
Inspreker Gemeenteraad
R.A. van Seggelen - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Inspreker Gemeenteraad
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
R.A. van Seggelen - PRO
Inspreker Gemeenteraad
R.A. van Seggelen - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
C.J. Blom - VVD
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
H.H.T. Bax - Samen
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
Inspreker Gemeenteraad
Inspreker Gemeenteraad
00:04:24 - 00:06:17 - 00:10:38 - 00:11:37 - 00:11:54 - 00:12:43 - 00:13:56 - 00:14:43 - 00:15:33 - 00:15:35 - 00:20:07 - 00:21:36 - 00:22:00 - 00:22:44 - 00:22:56 - 00:27:45 - 00:30:01 - 00:31:23 - 00:31:50 - 00:34:11 - 00:38:10 - 00:39:16 - 00:40:06 - 00:40:47 - 00:42:02 - 00:46:56 - 00:47:38 - 00:50:12 - 00:51:12 - 00:52:04 - 00:54:55 - 00:57:01 - 00:58:49 - 01:00:19
E.H. Henrotte - PRO
00:04:25 - 00:04:54 - 00:05:04 - 00:05:20 - 00:05:26 - 00:06:11 - 00:10:35 - 00:11:28 - 00:11:50 - 00:12:33 - 00:13:19 - 00:13:52 - 00:14:12 - 00:14:41 - 00:15:06 - 00:19:34 - 00:21:21 - 00:21:31 - 00:21:43 - 00:22:27 - 00:27:42 - 00:29:10 - 00:30:59 - 00:32:59 - 00:34:02 - 00:37:49 - 00:38:51 - 00:40:36 - 00:41:43 - 00:46:22 - 00:49:59 - 00:51:36 - 00:51:59 - 00:54:14 - 00:56:34 - 00:57:53 - 00:58:45
L.E.J. Hogenboom - PRO
Geen Naam
J. Hoogendoorn - CDA
C.J. Blom - VVD
Agendapunt 6 Omgevingsvisie 2025.
Gemeenteraad Kaag en Braassem in Spagaat over Omgevingsvisie 2025
De gemeenteraad van Kaag en Braassem debatteerde fel over de Omgevingsvisie 2025, die richtlijnen biedt voor de ontwikkeling van de fysieke en sociale leefomgeving tot 2040. Het voorstel stuitte op weerstand, vooral vanwege de plannen voor windturbines.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Kaag en Braassem werd de Omgevingsvisie 2025 besproken, een document dat de koers uitzet voor de ontwikkeling van de gemeente tot 2040. De visie, die zowel fysieke als sociale aspecten omvat, heeft als doel om beleidsthema's te actualiseren en participatie met inwoners, ondernemers en partners te versterken. Ondanks de uitgebreide participatie, waaronder dorpsbijeenkomsten en online enquĆŖtes, leidde het voorstel tot een levendig debat.
Een belangrijk twistpunt was de plaatsing van windturbines. Een inspreker van de gemeenteraad citeerde uit de visie: "Windturbines zien wij het liefst op plekken waar het landschap al is aangetast." Hij vroeg zich af of verdere aantasting wenselijk is. "Hoe verstop je een megawindturbine in een open polder?" vroeg hij retorisch. De gemeente is tegenstander van grote windparken, maar staat wel open voor kleinere opstellingen, wat volgens de inspreker inconsequent is.
E.H. Henrotte van PRO benadrukte dat er in de droogmakerijen geen ruimte is voor windturbines. "Dan is er ook in de droogmakerijen geen ruimte voor windturbines," stelde hij. C.J. Blom van de VVD vroeg zich af waarom de regio zwaarder belast wordt dan andere delen van Nederland. "We doen vele malen meer per inwoner," aldus Blom.
De discussie over windturbines werd verder gevoed door zorgen over de gezondheidseffecten. Mevrouw Schouffeur, een medisch specialist, wees op de gezondheidsproblemen die windturbines kunnen veroorzaken, zoals slaapstoornissen en hoge bloeddruk. "Gezondheid is een kernvereiste van de Omgevingswet," benadrukte ze.
Naast de windturbines kwamen ook andere onderwerpen aan bod, zoals de woningbouwopgave en de sociale aspecten van de visie. H.H.T. Bax van Samen pleitte voor meer aandacht voor ƩƩn- en tweepersoonshuishoudens en vroeg zich af waarom er zo weinig aandacht is voor kleine kerncentrales als alternatief voor windenergie.
De vergadering eindigde zonder een definitief besluit over de Omgevingsvisie 2025. Het voorstel wordt op 15 december opnieuw besproken, waarbij de raad moet beslissen of de visie en bijbehorende documenten worden vastgesteld. Het debat toonde aan dat de gemeenteraad voor een uitdaging staat om een balans te vinden tussen duurzame ontwikkeling en de zorgen van haar inwoners.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om de Omgevingsvisie 2025 vast te stellen. Deze visie biedt richtlijnen voor de ontwikkeling van de fysieke en sociale leefomgeving tot 2040. De herziening richt zich op het actualiseren van beleidsthema's en het versterken van participatie met inwoners, ondernemers en partners. Er zijn dorpsperspectieven opgesteld op basis van gesprekken met inwoners en online participatie. Tijdens de inzageperiode zijn meer dan honderd zienswijzen ingediend, die zijn verwerkt in de Nota van beantwoording. De visie sluit aan op de Omgevingswet en regionale beleidsontwikkelingen. Het college stelt voor om de Omgevingsvisie elke vier jaar te herzien om participatiemoeheid te voorkomen en beter aan te sluiten op andere beleidscycli. De raad moet nog beslissen over de vaststelling van de visie en bijbehorende documenten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Omgevingsvisie 2025". Het betreft een herziening van de Omgevingsvisie voor de gemeente Kaag en Braassem, met als doel een geactualiseerde en integraal afgewogen visie vast te stellen die richting geeft aan keuzes in de fysieke en sociale leefomgeving tot 2040 en verder. De nadruk ligt op dorpsperspectieven en participatie met inwoners, ondernemers en partners. De visie is aangepast op basis van participatietrajecten en meer dan honderd zienswijzen. Het document biedt duidelijkheid over ambities en opgaven per beleidsthema en per gebied.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een uitgebreide herziening van de Omgevingsvisie betreft, inclusief participatie en verwerking van zienswijzen. Het bevat bijlagen die verdere details en onderbouwing bieden.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd de herziene Omgevingsvisie 2025 en de Nota van beantwoording vast te stellen. Dit betekent dat de raad de uiteindelijke goedkeuring geeft voor de visie en de bijbehorende documenten.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de vaststelling van de visie, met name in relatie tot de participatie-uitkomsten en de afstemming met regionale en provinciale plannen, zoals de zoekgebieden voor wind- en zonne-energie.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, maar biedt wel duidelijke richtlijnen en doelen. Er zijn geen directe inconsequenties opgemerkt, maar de effectiviteit van de nieuwe radardiagrammen moet nog worden geëvalueerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Omgevingsvisie 2025 en de bijlagen vast te stellen.
Participatie:
Participatie is een belangrijk onderdeel van het voorstel, met een breed participatietraject dat dorpsperspectieven heeft opgeleverd. Er is gebruikgemaakt van fysieke bijeenkomsten, een online platform en jongerensessies.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met specifieke aandacht voor energie, klimaatadaptatie, en biodiversiteit. Het is een integraal onderdeel van de visie.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen aanvullende financiële consequenties. De kosten voor voorbereiding, participatie en begeleiding worden gedekt uit de lopende exploitatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvisie 2025 Participatie Dorpsperspectieven Duurzaamheid Zienswijzen Wijzigingsdocument Plan-m.e.r.-beoordeling Dorpentoer Radardiagrammen Lokale Energiestrategie (LES)Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
C.J. Blom - VVD
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
C.J. Blom - VVD
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
C.J. Blom - VVD
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
H.H.T. Bax - Samen
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
H.H.T. Bax - Samen
E.H. Henrotte - PRO
L.E.J. Hogenboom - PRO
E.H. Henrotte - PRO
H.H.T. Bax - Samen
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
E.H. Henrotte - PRO
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
E.H. Henrotte - PRO
A.C.J. Kusters - D66
E.H. Henrotte - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
E.H. Henrotte - PRO
A.C.J. Kusters - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
E.H. Henrotte - PRO
A.C.J. Kusters - D66
J. Hoogendoorn - CDA
E.H. Henrotte - PRO
H.H.T. Bax - Samen
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R.A. van Seggelen - PRO
E.H. Henrotte - PRO
R.A. van Seggelen - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R.A. van Seggelen - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
E.H. Henrotte - PRO
H.H.T. Bax - Samen
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
E.H. Henrotte - PRO
C.J. Blom - VVD
E.H. Henrotte - PRO
L.E.J. Hogenboom - PRO
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
E.H. Henrotte - PRO
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
C.J. Blom - VVD
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
C.J. Blom - VVD
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
E.H. Henrotte - PRO
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
G. van Duin - Wethouder
C.J. Blom - VVD
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
G. van Duin - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
C.J. Blom - VVD
E.H. Henrotte - PRO
P.J.A. Blom - Samen
G. van Duin - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
E.H. Henrotte - PRO
H.H.T. Bax - Samen
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
H.H.T. Bax - Samen
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
G. van Duin - Wethouder
A.C.J. Kusters - D66
G. van Duin - Wethouder
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
G. van Duin - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
G. van Duin - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
E.H. Henrotte - PRO
G. van Duin - Wethouder
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
G. van Duin - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
G. van Duin - Wethouder
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
C.J. Blom - VVD
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
C.J. Blom - VVD
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
H.H.T. Bax - Samen
E.H. Henrotte - PRO
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
G. van Duin - Wethouder
L.E.J. Hogenboom - PRO
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
E.H. Henrotte - PRO
G. van Duin - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
Y. Peters-Adrian - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
C.J. Blom - VVD
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
E.H. Henrotte - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
H.H.T. Bax - Samen
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
E.H. Henrotte - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
H.H.T. Bax - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
E.H. Henrotte - PRO
C.J. Blom - VVD
E.H. Henrotte - PRO
C.J. Blom - VVD
E.H. Henrotte - PRO
L.E.J. Hogenboom - PRO
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
E.H. Henrotte - PRO
A.C.J. Kusters - D66
H.H.T. Bax - Samen
A.C.J. Kusters - D66
E.H. Henrotte - PRO
01:03:49 - 01:04:14 - 01:05:23 - 01:06:23 - 01:08:11 - 01:08:48 - 01:14:07 - 01:15:52 - 01:17:11 - 01:17:56 - 01:23:16 - 01:28:41 - 01:29:04 - 01:32:33 - 01:32:46 - 01:35:45 - 01:40:27 - 01:43:17 - 01:48:36 - 01:50:06 - 01:51:19 - 01:53:03 - 01:53:18 - 01:55:48 - 01:56:00 - 01:57:18 - 02:00:23 - 02:09:09 - 02:12:04 - 02:12:45 - 02:16:28 - 02:16:52 - 02:18:57 - 02:20:09 - 02:21:11 - 02:21:38 - 02:22:47 - 02:23:15 - 02:24:02 - 02:26:59 - 02:28:47 - 02:29:10 - 02:30:43 - 02:35:07 - 02:37:09 - 02:39:27 - 02:40:20 - 02:41:15 - 02:44:41 - 02:45:47 - 02:46:57 - 02:48:04 - 02:48:19 - 02:50:39 - 02:51:25 - 02:51:59 - 02:54:34 - 02:56:14 - 02:57:33 - 02:58:04 - 02:58:15 - 02:58:47 - 02:59:15 - 03:00:18 - 03:02:59 - 03:04:28 - 03:05:38 - 03:06:21 - 03:06:41 - 03:06:48 - 03:06:51 - 03:06:57
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
01:06:27 - 01:32:38 - 01:33:31 - 01:43:24 - 01:48:59 - 01:53:05 - 01:53:29 - 01:53:52 - 01:55:49 - 01:57:20 - 02:21:15 - 02:23:22 - 02:35:11 - 02:36:09 - 02:37:12 - 02:37:50 - 02:37:55 - 02:39:32 - 02:41:17 - 02:42:34 - 02:48:22 - 02:52:02 - 02:55:12 - 02:55:33 - 02:57:38 - 02:59:26 - 03:03:01
G. van Duin - Wethouder
02:12:57 - 02:17:00 - 02:19:20 - 02:20:44 - 02:21:40 - 02:22:49 - 02:23:04 - 02:23:18 - 02:25:02 - 02:27:22 - 02:28:52 - 02:29:34 - 02:30:50 - 02:31:49 - 02:34:00 - 02:35:46 - 02:36:37 - 02:37:28 - 02:38:32 - 02:40:30 - 02:41:03 - 02:42:04 - 02:42:47 - 02:43:10 - 02:44:57 - 02:46:00 - 02:48:06 - 02:48:32 - 02:50:48 - 02:50:58 - 02:51:52 - 02:54:42 - 02:55:39
P.J.A. Blom - Samen
Agendapunt 7 Algemene subsidieverordening 2026.
Nieuwe Subsidieverordening Kaag en Braassem: Technische Wijzigingen Zonder Discussie
De gemeente Kaag en Braassem staat op het punt om een nieuwe Algemene Subsidieverordening (ASV) voor 2026 vast te stellen. Deze verordening, die voornamelijk technische en tekstuele aanpassingen bevat, moet aansluiten bij de recente Europese regels. Tijdens het debat in de gemeenteraad werd besloten om het voorstel zonder verdere discussie als hamerstuk door te sturen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering over de nieuwe Algemene Subsidieverordening 2026 werd al snel duidelijk dat er weinig behoefte was aan een uitgebreide discussie. J.J. de Jong van de partij Samen stelde voor om het voorstel zonder eerste termijn direct als hamerstuk naar de volgende raadsvergadering te agenderen. "Omdat dit voornamelijk om technische wijzigingen gaat," aldus De Jong.
Hoewel er enkele vragen waren vanuit het CDA en D66, werd al snel duidelijk dat deze schriftelijk konden worden afgehandeld. H.C.M. van der Meer van het CDA gaf aan: "Ik kan ze schriftelijk stellen." Ook A.C.J. Kusters van D66 was bereid om de vragen schriftelijk te laten beantwoorden.
E.H. Henrotte van PRO leek aanvankelijk nog te pleiten voor een korte bespreking van de ASV, maar uiteindelijk werd er toch ingestemd met het voorstel om het als hamerstuk door te geleiden. "Het gaat al door als hamerstuk naar de gemeenteraad hoor," bevestigde Henrotte.
J. Hoogendoorn van het CDA sloot de discussie af met de mededeling dat het voorstel als hamerstuk naar de gemeenteraad van 15 december gaat. Hiermee werd het debat over de nieuwe subsidieverordening snel en efficiƫnt afgerond, zonder dat er inhoudelijke bezwaren werden geuit.
De nieuwe ASV 2026, die voornamelijk technische en tekstuele aanpassingen bevat, zal dus zonder verdere discussie worden vastgesteld. Het voorstel is ontwikkeld in samenwerking met juridische en beleidsadviseurs en bevat geen risico's of financiƫle gevolgen. Er is geen evaluatie gepland, maar de verordening kan worden aangepast als er nieuwe ontwikkelingen zijn.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om een nieuwe Algemene Subsidieverordening (ASV) voor 2026 vast te stellen. Deze verordening moet aansluiten bij de recente Europese regels, vooral met betrekking tot het Europees steunkader. De huidige ASV dateert uit 2015 en is aan vernieuwing toe vanwege veranderingen in de wetgeving. De voorgestelde ASV 2026 bevat voornamelijk technische en tekstuele aanpassingen om de leesbaarheid te verbeteren. Er zijn geen risico's of financiƫle gevolgen verbonden aan dit voorstel. Er is geen participatie geweest, maar de verordening is ontwikkeld in samenwerking met juridische en beleidsadviseurs. Er wordt geen evaluatie gepland, maar de verordening kan worden aangepast als er nieuwe ontwikkelingen zijn.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Algemene subsidieverordening Kaag en Braassem 2026". Het voorstel beoogt de huidige Algemene Subsidieverordening uit 2015 te actualiseren om aan te sluiten bij nieuwe Europese regelgeving, met name het Europees steunkader. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch en tekstueel van aard, gericht op het verbeteren van de leesbaarheid en het waarborgen van de rechtmatigheid van subsidieverlening. Er zijn geen inhoudelijke veranderingen, maar de verordening is herschreven om beter te voldoen aan de modelverordening van de VNG.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van de wijzigingen uitlegt, de gebruikte modelverordening vermeldt en de afwezigheid van risico's en financiële consequenties benadrukt.
Rol van de raad:
De raad moet de nieuwe Algemene Subsidieverordening 2026 vaststellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de wijzigingen voornamelijk technisch zijn. De raad moet echter beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde leesbaarheidsverbeteringen en de aansluiting bij Europese regelgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen (aansluiting bij Europese regels en leesbaarheid). Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen evaluatie of specifieke implementatietijdlijn is opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Algemene Subsidieverordening Kaag en Braassem 2026 vast te stellen.
Participatie:
Er heeft geen publieke participatie plaatsgevonden. De verordening is ontwikkeld in samenwerking met interne juridische en beleidsadviseurs.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Subsidieverordening (ASV) Europees steunkader Subsidieverlening Modelverordening VNG Rechtmatigheid Actualisatie Leesbaarheid Juridische zaken Kwaliteit ChecklijstenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
J.J. de Jong - Samen
E.H. Henrotte - PRO
H.C.M. van der Meer - CDA
E.H. Henrotte - PRO
D. Jong - VVD
D. Jong - VVD
H.C.M. van der Meer - CDA
H.C.M. van der Meer - CDA
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
A.C.J. Kusters - D66
A.C.J. Kusters - D66
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
Geen Naam
Geen Naam
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J.J. de Jong - Samen
Agendapunt 8 Woonzorgvisie 2025–2030 gemeente Kaag en Braassem.
Gemeente Kaag en Braassem zet koers naar toekomstbestendige woonzorg
De gemeenteraad van Kaag en Braassem debatteerde over de Woonzorgvisie 2025ā2030, een plan dat de woon- en zorgomstandigheden voor ouderen, mensen met beperkingen en sociaal kwetsbare inwoners moet verbeteren. Het doel is om iedereen zo lang mogelijk zelfstandig en prettig te laten wonen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond de Woonzorgvisie 2025ā2030 centraal. Deze visie, die de komende jaren richting moet geven aan het woon- en zorgbeleid van de gemeente, werd uitvoerig besproken. De visie richt zich op drie hoofdgroepen: ouderen, mensen met beperkingen en sociaal kwetsbare inwoners. Het uiteindelijke doel is om ervoor te zorgen dat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig en prettig kan wonen.
De discussie begon met een aantal praktische vragen over de uitvoering van de visie. D. Jong van de VVD vroeg zich af of de vragen van D66 en CDA ook schriftelijk konden worden gesteld. H.C.M. van der Meer van het CDA bevestigde dat dit mogelijk was. E.H. Henrotte van PRO merkte op dat de wethouder de vragen wellicht eenvoudig kon beantwoorden.
De vergadering verliep niet zonder haperingen. Er was enige verwarring over de status van het voorstel als hamerstuk of bespreekstuk. Uiteindelijk werd besloten dat het voorstel als bespreekstuk naar de gemeenteraad van 15 december zou gaan.
H.H.T. Bax van Samen benadrukte het belang van aandacht voor huisvesting voor ouderen en andere speciale doelgroepen. "We weten natuurlijk dat we allemaal steeds ouder worden," zei Bax. "Het is wijs om echt aandacht te besteden aan huisvesting voor ouderen."
A.C.J. Kusters van D66 stelde kritische vragen over de uitvoering van de visie. Ze vroeg zich onder andere af hoe de gemeente snel beschermd thuisplekken kan realiseren en hoe er meer financiering kan worden verkregen voor maatschappelijke opvang. "Deze woonzorgvisie is een mooie eerste aanzet om de toekomstplannen voor zorg met wonen verder vorm te geven," aldus Kusters.
J. Hoogendoorn van het CDA uitte zijn zorgen over de timing van de visie. "Waarom komt u nu pas naar de Raad? Het is in principe al twee jaar verplicht en nu op het allerlaatste moment komt het naar de Raad," vroeg hij zich af.
Wethouder G. van Duin benadrukte dat de visie een noodzakelijke stap is in het anticiperen op toekomstige uitdagingen. "Dit is best een heel complex onderwerp. Dit raakt heel veel beleidsterreinen binnen wonen," legde hij uit. Van Duin gaf aan dat de visie een eerste stap is en dat er nog een uitvoeringsprogramma zal volgen.
De vergadering eindigde met de beslissing om de Woonzorgvisie 2025ā2030 als bespreekstuk naar de gemeenteraad van 15 december te sturen. De visie vormt een belangrijk onderdeel van het verplichte Volkshuisvestingsprogramma en sluit aan bij bestaande regionale en landelijke afspraken. De financiĆ«le gevolgen worden per maatregel uitgewerkt en later aan de raad voorgelegd.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om de Woonzorgvisie 2025ā2030 vast te stellen. Deze visie richt zich op het verbeteren van de woon- en zorgomstandigheden voor drie hoofdgroepen: ouderen, mensen met beperkingen en sociaal kwetsbare inwoners. Het doel is om ervoor te zorgen dat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig en prettig kan wonen. De visie benadrukt de noodzaak van levensloopbestendige woningen, passende huisvesting met zorg en ondersteuning, en het versterken van sociale netwerken. De gemeente wil hiermee inspelen op vergrijzing, woningtekorten en veranderingen in de zorg. De visie sluit aan bij bestaande regionale en landelijke afspraken en vormt een belangrijk onderdeel van het verplichte Volkshuisvestingsprogramma. Er zijn wel enkele uitdagingen, zoals de afhankelijkheid van regionale samenwerking en beschikbare middelen. De visie biedt echter ruimte voor maatwerk en samenwerking, en de gemeente heeft actief input verzameld van inwoners en betrokken partijen om tot een breed gedragen plan te komen. De financiĆ«le gevolgen worden per maatregel uitgewerkt en later aan de raad voorgelegd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Woonzorgvisie 2025–2030 gemeente Kaag en Braassem
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Woonzorgvisie 2025–2030 gemeente Kaag en Braassem". Het voorstel richt zich op het vaststellen van een visie die inspeelt op de vergrijzing, druk op de zorg en het tekort aan passende woningen voor inwoners met een ondersteuningsbehoefte. De visie biedt richting voor toekomstbestendig wonen, een sterke leefomgeving en betere samenwerking tussen wonen, zorg en welzijn. Het richt zich op ouderen, mensen met beperkingen en sociaal kwetsbare groepen, met als doel dat iedereen zelfstandig en prettig kan wonen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het behandelt de belangrijkste doelgroepen, uitdagingen en strategische doelen. Het biedt een duidelijke richting en sluit aan bij bestaande beleidskaders en wettelijke verplichtingen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd de Woonzorgvisie vast te stellen. Dit is een strategische beslissing die richting geeft aan toekomstig beleid en uitvoering.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en de focus op specifieke doelgroepen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van investering in woningaanpassingen en zorgstructuren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het vooral een beleidskader biedt zonder concrete, meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering hangt af van toekomstige financiële beslissingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Woonzorgvisie 2025–2030 vast te stellen als beleidskader voor de komende jaren.
Participatie:
Er is uitgebreide participatie geweest met stakeholders en inwoners, wat heeft bijgedragen aan een breed gedragen visie. Dit is een sterk punt van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen bij vaststelling van de visie. Kosten ontstaan bij de uitvoering en worden later uitgewerkt en voorgelegd aan de raad. Dit biedt flexibiliteit maar vereist ook toekomstige besluitvorming over financiering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woonzorgvisie Ouderen Levensloopbestendige woningen Beperkingen (lichamelijke, verstandelijke, psychische) Sociaal kwetsbare groepen Passende huisvesting Zorg en welzijn Regionale samenwerking Volkshuisvestingsprogramma Participatie en inspraakVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
D. Jong - VVD
H.C.M. van der Meer - CDA
H.C.M. van der Meer - CDA
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
A.C.J. Kusters - D66
A.C.J. Kusters - D66
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
Geen Naam
Geen Naam
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
G. van Duin - Wethouder
G. van Duin - Wethouder
H.C.M. van der Meer - CDA
H.C.M. van der Meer - CDA
G. van Duin - Wethouder
G. van Duin - Wethouder
G. van Duin - Wethouder
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
R.R.M. van Leeuwen - PRO
R.R.M. van Leeuwen - PRO
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
C.J. Blom - VVD
C.J. Blom - VVD
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
Anja De Rijk-de Jong - CDA
Anja De Rijk-de Jong - CDA
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
A.C.J. Kusters - D66
A.C.J. Kusters - D66
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
P.J.A. Blom - Samen
P.J.A. Blom - Samen
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
R.R.M. van Leeuwen - PRO
R.R.M. van Leeuwen - PRO
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
Anja De Rijk-de Jong - CDA
Anja De Rijk-de Jong - CDA
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
Anja De Rijk-de Jong - CDA
Anja De Rijk-de Jong - CDA
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
H.H.T. Bax - Samen
E.H. Henrotte - PRO
A.C.J. Kusters - D66
E.H. Henrotte - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
E.H. Henrotte - PRO
D. Jong - VVD
Geen Naam
E.H. Henrotte - PRO
H.H.T. Bax - Samen
E.H. Henrotte - PRO
A.C.J. Kusters - D66
E.H. Henrotte - PRO
A.C.J. Kusters - D66
E.H. Henrotte - PRO
A.C.J. Kusters - D66
E.H. Henrotte - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
E.H. Henrotte - PRO
D. Jong - VVD
E.H. Henrotte - PRO
D. Jong - VVD
H.H.T. Bax - Samen
E.H. Henrotte - PRO
D. Jong - VVD
E.H. Henrotte - PRO
H.H.T. Bax - Samen
E.H. Henrotte - PRO
H.H.T. Bax - Samen
D. Jong - VVD
E.H. Henrotte - PRO
A.C.J. Kusters - D66
E.H. Henrotte - PRO
D. Jong - VVD
E.H. Henrotte - PRO
Geen Naam
E.H. Henrotte - PRO
Ambtenaar Kaagen. Braassem
G. van Duin - Wethouder
Ambtenaar Kaagen. Braassem
D. Jong - VVD
G. van Duin - Wethouder
D. Jong - VVD
G. van Duin - Wethouder
Ambtenaar Kaagen. Braassem
D. Jong - VVD
G. van Duin - Wethouder
Ambtenaar Kaagen. Braassem
H.H.T. Bax - Samen
Ambtenaar Kaagen. Braassem
T.E.M. Wesselman - van der Meer - PRO
D. Jong - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
Ambtenaar Kaagen. Braassem
A.C.J. Kusters - D66
Ambtenaar Kaagen. Braassem
T.E.M. Wesselman - van der Meer - PRO
D. Jong - VVD
Ambtenaar Kaagen. Braassem
J. Hoogendoorn - CDA
A.C.J. Kusters - D66
H.H.T. Bax - Samen
Ambtenaar Kaagen. Braassem
Ambtenaar Kaagen. Braassem
E.H. Henrotte - PRO
03:18:27 - 03:18:27 - 03:18:35 - 03:18:35 - 03:19:02 - 03:19:02 - 03:19:35 - 03:19:35 - 03:19:53 - 03:22:19 - 03:22:19 - 03:22:22 - 03:22:22 - 03:22:55 - 03:22:55 - 03:23:08 - 03:23:08 - 03:23:13 - 03:23:13 - 03:23:19 - 03:23:19 - 03:23:25 - 03:23:25 - 03:23:35 - 03:23:35 - 03:23:49 - 03:23:49 - 03:24:00 - 03:24:00 - 03:24:42 - 03:24:56 - 03:25:01 - 03:25:13 - 03:26:50 - 03:30:12 - 03:31:07 - 03:34:08 - 03:35:40 - 03:38:43 - 03:40:30 - 03:40:44 - 03:41:04 - 03:41:48 - 03:42:24 - 03:43:34 - 03:48:52
Agendapunt 9 Meerjarenonderhoudsplanning (MJOP) gemeentelijke gebouwen 2026-2030.
Gemeente Debatteert over Stijgende Onderhoudskosten: "Maak er maar een hamerstuk van"
De gemeenteraad staat voor een belangrijke beslissing over de stijgende onderhoudskosten van gemeentelijke gebouwen. De kosten worden geschat op 9,66 miljoen euro voor de komende 20 jaar, een stijging van 31% ten opzichte van eerdere schattingen. Hoe deze stijging in de begroting wordt opgenomen, is onderwerp van discussie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering over de meerjarenonderhoudsplanning (MJOP) voor gemeentelijke gebouwen, werd duidelijk dat de stijgende onderhoudskosten een heet hangijzer zijn. De totale kosten voor de komende 20 jaar worden geschat op 9,66 miljoen euro, inclusief BTW. Dit is een aanzienlijke stijging van 31% ten opzichte van de huidige schatting van 7,34 miljoen euro.
Wethouder G. van Duin legde uit dat de stijging deels te wijten is aan het advies van externe adviseurs om een financiƫle reserve op te bouwen. "Het is geen voorziening, maar het is dan wel geoormerkt," aldus Van Duin. Dit voorstel moet nog worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
E.H. Henrotte van PRO stelde voor om het voorstel als een hamerstuk door te laten gaan, maar na enige discussie werd besloten het als bespreekstuk naar de raad te sturen. "Nou, maak hier maar een hamerstuk van," zei Henrotte, maar uiteindelijk werd het voorstel toch als bespreekstuk geagendeerd voor de vergadering van 15 december.
C.J. Blom van de VVD vroeg zich af of het voorstel nu besproken of gewandeld zou worden, waarop Henrotte bevestigde dat het een bespreekstuk zou blijven. Anja De Rijk-de Jong van het CDA vroeg zich af of het niet handiger zou zijn om het nu al te bespreken, maar het voorstel blijft voorlopig op de agenda staan voor de komende raadsvergadering.
De gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud van een breed scala aan gebouwen, waaronder het gemeentehuis, kinderdagverblijven en kerktorens. Het meerjarenonderhoudsplan (MJOP) biedt inzicht in de te verwachten onderhoudswerkzaamheden en de bijbehorende financiƫle prognoses. Het plan wordt elke vier jaar geactualiseerd om aan te sluiten bij actuele ontwikkelingen en behoeften.
Het voorstel om het MJOP voor 2026-2030 vast te stellen, zal op 15 december verder worden besproken in de gemeenteraad. Tot die tijd blijft het onderwerp van gesprek en discussie binnen de gemeente.
Samenvatting
Er staat een besluit op de planning over de toekomstige onderhoudskosten van verschillende gemeentelijke gebouwen en voorzieningen. De totale kosten voor de komende 20 jaar worden geschat op ongeveer 9,66 miljoen euro, inclusief BTW. Dit is een stijging van 31% ten opzichte van de huidige schatting van 7,34 miljoen euro. De kosten zijn verdeeld over diverse locaties, zoals brandweerkazernes, kerktorens en gemeentelijke kantoren. Het besluit moet nog worden genomen over hoe deze stijging in de begroting wordt opgenomen en welke prioriteiten worden gesteld voor het onderhoud van de verschillende gebouwen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Meerjarenonderhoudsplanning (MJOP) gemeentelijke gebouwen 2026-2030". Het voorstel richt zich op het vaststellen van een meerjarenonderhoudsplan voor gemeentelijke gebouwen voor de periode 2026-2030. Het doel is om goed eigenaarschap te tonen en de gebouwen naar behoren te beheren. Het plan biedt inzicht in de verwachte onderhoudswerkzaamheden en financiële prognoses, waardoor onverwachte druk op middelen wordt voorkomen. De jaarlijkse dotatie aan de Voorziening Onderhoud Gebouwen wordt verhoogd om de stijgende onderhoudskosten te dekken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de onderhoudsbehoeften van verschillende gemeentelijke gebouwen en de financiële implicaties. Echter, er ontbreekt specifieke informatie over participatie en inspraak, en de duurzaamheidseisen zijn nog niet volledig in kaart gebracht.
Rol van de raad:
De raad moet het MJOP vaststellen en beslissen over de verhoging van de jaarlijkse dotatie aan de Voorziening Onderhoud Gebouwen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële aspecten en het strategisch beheer van gemeentelijk vastgoed.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van onderhoudsprojecten, de hoogte van de financiële dotatie, en de mate waarin duurzaamheid wordt geïntegreerd in het onderhoudsbeleid. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de toekomst van gemeentelijke huisvesting.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en realistische aspecten zijn afhankelijk van toekomstige beslissingen over huisvesting. Er zijn geen grote inconsequenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige huisvestingsbesluiten kan voor onzekerheid zorgen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het MJOP vast te stellen en de jaarlijkse dotatie te verhogen. Daarnaast moet de raad beslissen over eventuele extra dotaties om een negatieve voorziening te voorkomen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie en inspraak niet van toepassing zijn, wat een gemiste kans kan zijn voor betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral gezien de landelijke doelstellingen voor COā-reductie. Het voorstel erkent de noodzaak van verduurzaming, maar concrete maatregelen zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een jaarlijkse verhoging van de dotatie met € 115.587, wat binnen de programmabegroting kan worden opgevangen. Er is een mogelijke extra dotatie van € 310.000 nodig om een negatieve voorziening te voorkomen, afhankelijk van toekomstige huisvestingsbesluiten. De kostenstijgingen worden als marktconform beoordeeld en zijn deels gedekt door een stelpost voor onvoorziene prijsstijgingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meerjarenonderhoudsplanning (MJOP) Gemeentelijke gebouwen Onderhoudskosten Duurzaamheid Vastgoed Financiële prognose Verduurzaming Maatschappelijk vastgoed Exploitatie OnderhoudsplannenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie lijkt het document een financieel overzicht te zijn van een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) voor verschillende gemeentelijke gebouwen en infrastructuur. Er is geen specifieke titel of gedetailleerde beschrijving van een voorstel, amendement of motie gegeven. Daarom zal ik de vragen beantwoorden op basis van de veronderstelling dat het document een voorstel betreft voor de goedkeuring van een bijgewerkt MJOP.
Samenvatting
Het voorstel betreft een herziening van het meerjarenonderhoudsplan (MJOP) voor gemeentelijke gebouwen en infrastructuur. Het document biedt een gedetailleerd financieel overzicht van de verwachte onderhoudskosten over een periode van 20 jaar, inclusief een vergelijking tussen de oude en nieuwe MJOP. De totale kosten stijgen met 31%, wat neerkomt op een toename van €2.311.747. Het doel is om de duurzaamheid en functionaliteit van de gemeentelijke eigendommen te waarborgen.
Volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële gegevens en de dekking van verschillende gemeentelijke eigendommen. Echter, zonder aanvullende context over de specifieke onderhoudsbehoeften en prioriteiten, is het moeilijk om de volledigheid volledig te beoordelen.
Rol van de raad
De raad moet het voorstel beoordelen en goedkeuren, waarbij ze de financiële implicaties en de noodzaak van de voorgestelde onderhoudsactiviteiten in overweging nemen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde stijging in onderhoudskosten gerechtvaardigd is en of deze past binnen de bredere financiële en beleidsmatige prioriteiten van de gemeente.
SMART-criteria en inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist mogelijk specifieke tijdlijnen en doelen voor individuele projecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties op basis van de verstrekte gegevens.
Besluit van de raad
De raad moet beslissen of ze het bijgewerkte MJOP goedkeuren, inclusief de voorgestelde budgetverhogingen.
Participatie
Er is geen informatie verstrekt over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid kan een relevant onderwerp zijn, vooral als het onderhoud gericht is op het verbeteren van de energie-efficiëntie en het verlengen van de levensduur van de gebouwen.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn een toename van de onderhoudskosten met 31%, wat neerkomt op een extra €2.311.747 over 20 jaar. Het document geeft geen specifieke details over hoe deze kosten gedekt zullen worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
MJOP (Meerjarenonderhoudsplan) GO (Groot Onderhoud) Begraafplaats Woubrugge Brandweerkazerne Gemeentewerf Kerktoren Het Spant Tweesprong Nieuwbouw OudbouwVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken