08-09-2025 Financiële commissie - Visie en Advies
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst vorige vergadering (d.d. 9 december 2024).
R. van Beurden - Samen
R. van Beurden - Samen
Agendapunt 6 Raadsvoorstel verantwoordingen fracties inzake de bijdrage gemeente.
Gemeenteraad Kaag en Braassem in Spagaat over Fractiebijdragen: "Is de Griffier de Juiste Controleur?"
De gemeenteraad van Kaag en Braassem debatteert over de vaststelling van de financiële bijdragen aan politieke fracties voor 2024. De discussie spitst zich toe op de vraag of de huidige controle door de griffier voldoende is, of dat een onafhankelijke accountant moet worden ingeschakeld.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de commissievergadering van de gemeenteraad van Kaag en Braassem ontstond een levendige discussie over de vaststelling van de financiële bijdragen aan de politieke fracties voor het jaar 2024. De bijdragen zijn bedoeld om de kosten van het functioneren van de fracties te dekken, maar de vraag is of de huidige controlemechanismen voldoende zijn.
De heer Van Beurden opende het debat met een kritische noot: "Er gaat wel wat snel hier. Ik denk dat het goed is dat we even een aantal dingen bespreken van wat we wel en niet willen." Hij stelde voor om de rol van de griffier en de accountant te heroverwegen. "Ik zat meer te denken aan een financieel adviserende rol op basis van de stukken die ontvangen zijn," aldus Van Beurden.
Raadslid Zwanenveld sloot zich hierbij aan en benadrukte het belang van een eerste termijn om vragen en zorgen te bespreken. "Ik deel uw gevoel dat ik op dit moment te weinig informatie heb om over het raadsvoorstel te kunnen beslissen," zei het raadslid. Zwanenveld pleitte voor meer duidelijkheid en specificatie in de verantwoordingen.
De heer Wesselink van het CDA stelde voor om de controle door de griffier te evalueren en mogelijk aan te passen. "We moeten dat wel een beetje kijken, gezien de inspanning van de raadsaccountant versus de budgetten die ermee gemoeid zijn," zei hij. Hij suggereerde dat een onafhankelijke accountant wellicht een betere optie zou zijn.
De discussie werd verder verhit toen de heer Mooren van Mooi Kaag en Braassem zijn ongenoegen uitte over de kritiek van D66. "Mooi Kaag en Braassem heeft geen geheim hoor, want wat dat betreft alles mag bevraagd en onderzocht worden," verdedigde hij zijn fractie.
Mevrouw De Wagenaar van PRO probeerde de gemoederen te bedaren en stelde voor om de verordening te evalueren en te kijken naar mogelijke verbeteringen. "Ik denk dat het belangrijk is vertrouwen te hebben in de beantwoording die we met elkaar geven," zei ze.
Uiteindelijk bleek er geen consensus te zijn over de vraag of de huidige controle door de griffier voldoende is. De VVD en D66 gaven aan dat zij onvoldoende comfort hebben bij het huidige voorstel en pleitten voor een onafhankelijke controle door een accountant. "Op basis van de huidige stukken en controle-aanpak ben ik er nog niet in staat om deze verantwoording nu te agenderen," aldus de VVD.
De vergadering eindigde zonder een definitief besluit, maar met de afspraak dat er een motie vreemd zal worden voorbereid om de kwestie verder te bespreken. Het lijkt erop dat de gemeenteraad van Kaag en Braassem nog een lange weg te gaan heeft voordat er een oplossing wordt gevonden die voor alle partijen acceptabel is.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt binnenkort de definitieve financiële bijdragen aan de politieke fracties vast te stellen voor het jaar 2024. Deze bijdragen zijn bedoeld om de kosten van het functioneren van de fracties te dekken. De fracties moeten verantwoording afleggen over hun uitgaven, en de griffier controleert deze verantwoordingen. Er zijn enkele kritische kanttekeningen gemaakt over de volledigheid en duidelijkheid van de ingediende verantwoordingen. De raad zal beslissen of de verantwoordingen voldoende zijn en of de voorgestelde bijdragen definitief worden vastgesteld. Ook wordt overwogen om fracties te ontslaan van verdere verantwoording over de uitgaven van 2024. De totale financiële bijdrage die de raad overweegt vast te stellen, is lager dan oorspronkelijk begroot.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verantwoording, controle en vaststelling financiële bijdrage i.h.k.v. de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Kaag en Braassem 2024." Het voorstel betreft de vaststelling van de definitieve financiële bijdragen aan de fracties van de gemeenteraad van Kaag en Braassem voor het jaar 2024. De fracties moeten verantwoording afleggen over hun uitgaven, waarna de raad de definitieve bijdragen vaststelt. Enkele fracties hebben hun verantwoording te laat ingediend, maar de uitgaven voldoen over het algemeen aan de verordening. Niet gebruikte bijdragen moeten worden teruggestort.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de financiële bijdragen specificeert, de verantwoordingseisen uiteenzet en de procedure voor vaststelling beschrijft. Echter, er zijn kanttekeningen over de consistentie en volledigheid van de verantwoordingen door de fracties.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de definitieve financiële bijdragen vast te stellen na controle van de verantwoordingen door de griffier. De raad moet ook beslissen over de aanbevelingen van de griffier en eventuele terugstortingen van niet-gebruikte middelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen van de griffier volgt en of de verantwoordingen als voldoende worden beschouwd, ondanks de kritische kanttekeningen. Er moet ook worden besloten over de terugstorting van niet-gebruikte middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen, maar er zijn inconsistenties in de verantwoordingen van de fracties. De tijdigheid en volledigheid van de verantwoordingen zijn verbeterpunten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de financiële bijdragen vast te stellen zoals voorgesteld en de fracties te ontslaan van verdere verantwoording over de uitgaven van 2024.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne aangelegenheid van de raad betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële verantwoording en bijdragen.
Financiële Gevolgen:
De totale vaststelling van de bijdragen is €13.033,45, wat €2.776,55 minder is dan begroot. Dit verschil wordt niet specifiek gedekt, maar het voorstel impliceert dat de niet-gebruikte middelen terugvloeien naar de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Financiële bijdrage Fracties Verantwoording Griffier Egalisatiereserve Controle Administratieve verplichtingen Financiële verantwoording RaadsaccountantVerfijning van de zoekopdracht:
R. van Beurden - Samen
R. Möllers - VVD
R. van Beurden - Samen
R. Möllers - VVD
R. van Beurden - Samen
R. Möllers - VVD
C.A. Steinebach - Raadsgriffier
R. Möllers - VVD
R. van Beurden - Samen
R. Möllers - VVD
R. van Beurden - Samen
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
R. Wesselink - CDA
R. Wesselink - CDA
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
S.C. de Wagenaar - PRO
R. Möllers - VVD
R. van Beurden - Samen
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
R. Wesselink - CDA
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
R. van Beurden - Samen
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
S.C. de Wagenaar - PRO
R. Möllers - VVD
R. van Beurden - Samen
R. Möllers - VVD
R. van Beurden - Samen
R. Möllers - VVD
C.A. Steinebach - Raadsgriffier
R. Möllers - VVD
R. van Beurden - Samen
R. Wesselink - CDA
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
S.C. de Wagenaar - PRO
R. Wesselink - CDA
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
S.C. de Wagenaar - PRO
R. Möllers - VVD
S.C. de Wagenaar - PRO
R. Möllers - VVD
R. van Beurden - Samen
R. Möllers - VVD
C.A. Steinebach - Raadsgriffier
R. van Beurden - Samen
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
R. Wesselink - CDA
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
L.E.J. Hogenboom - PRO
R. Möllers - VVD
00:11:48 - 00:12:40 - 00:12:51 - 00:13:30 - 00:13:47 - 00:14:44 - 00:15:35 - 00:16:58 - 00:18:27 - 00:18:30 - 00:19:07 - 00:19:30 - 00:21:30 - 00:24:51 - 00:26:57 - 00:28:20 - 00:28:56 - 00:29:34 - 00:30:07 - 00:30:31 - 00:32:38 - 00:35:24 - 00:36:56 - 00:41:18 - 00:43:34 - 00:43:49 - 00:44:35 - 00:45:54 - 00:46:15 - 00:47:07 - 00:47:45 - 00:48:10 - 00:48:59 - 00:50:26 - 00:51:23 - 00:51:36 - 00:51:44 - 00:51:58