13-10-2025 Visie en Advies - Hoorzitting Omgevingsplannen
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 5 TAM-omgevingsplan ‘Herenweg 136, Woubrugge’
Woningbouwplan Woubrugge: Ruimtelijke Kwaliteitsimpuls of Onvoldoende Behoefte?
De raadscommissie Visie en Advies (V&A) van Kaag en Braassem debatteerde over het TAM-omgevingsplan voor Herenweg 136 in Woubrugge. Het plan voorziet in de bouw van drie woningen op een voormalig agrarisch perceel. Hoewel het plan voldoet aan de voorwaarden van het college, zijn er zorgen over de milieuhygiënische inpasbaarheid en de woningbehoefte.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de commissievergadering werd het voorstel voor de herontwikkeling van het perceel aan de Herenweg 136 in Woubrugge besproken. Het plan, dat de bouw van drie woningen mogelijk maakt, stuitte op verschillende vragen en opmerkingen van de raadsleden.
C.J. Blom van de VVD uitte zijn twijfels over de locatie van het plangebied: "Het lijkt me toch dat het buiten de bebouwde kom zou moeten liggen." Hij vroeg zich ook af waarom er precies drie woningen worden gebouwd: "Waarom geen vier of vijf, en waarom niet maar één bijvoorbeeld?"
Voorzitter J. Hoogendoorn gaf het woord aan M.J.H. Mooren van Mooi K&B, die het plan als een ruimtelijke kwaliteitsimpuls beschouwde, maar vragen had over de geurcirkel en de impact op de agrarische ondernemer in de buurt. "Klopt het dat de agrarische ondernemer met zijn bedrijf in de toekomst niet meer kan groeien met deze woningbouwplannen?" vroeg Mooren.
H.H.T. Bax van Samen was nieuwsgierig naar de impact op de uitvalsweg en de toekomst van enkele grote bomen op het perceel. "Hoe gaan die gespaard worden?" vroeg Bax.
C.W. Zwaaneveld van D66 vroeg zich af hoe toekomstige bewoners geïnformeerd worden over de mogelijke geur- en geluidsoverlast. "Je wil zeker weten dat iemand daar niet per ongeluk een miskoop doet," aldus Zwaaneveld.
Wethouder Y. Peters-Adrian legde uit dat het plan een grensgeval is tussen binnen en buiten de bebouwde kom. Ze benadrukte dat het initiatief vanuit de eigenaar komt en dat de gemeente een welwillende grondhouding heeft. "We hebben hier uitnodigingsplanologie en dat betekent dat een initiatiefnemer naar ons toekomt met een plan," aldus de wethouder.
Het debat eindigde met de vraag of het voorstel als hamerstuk of bespreekstuk naar de raad zou gaan. Terwijl sommige partijen, zoals de VVD, het als hamerstuk wilden behandelen, pleitte Samen voor een bespreekstuk vanwege de openstaande vragen over de bomen en de milieuhygiënische aspecten.
Het voorstel zal uiteindelijk als hamerstuk naar de gemeenteraadsvergadering d.d. 17 november 2025 gaan, waarbij de wethouder heeft toegezegd om schriftelijk terug te komen op enkele technische vragen. De discussie over de balans tussen ruimtelijke kwaliteitsverbetering en de daadwerkelijke woningbehoefte blijft voorlopig nog open.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt het TAM-omgevingsplan voor Herenweg 136 in Woubrugge vast te stellen. Dit plan maakt de bouw van drie woningen mogelijk op een voormalig agrarisch perceel. Het agrarisch bedrijf wordt beëindigd en de bedrijfsgebouwen worden gesloopt. De bedrijfswoning wordt omgezet naar een burgerwoning. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat de kosten anderszins zijn verzekerd. Het plan streeft naar behoud en verbetering van de ruimtelijke kwaliteit en voldoet aan de voorwaarden van het college, zoals milieuhygiënische inpasbaarheid en een bijdrage aan het sociale vereveningsfonds. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode. Het plan voorziet in een ruimtelijke kwaliteitsverbetering, hoewel het niet direct voorziet in de meest gevraagde woningtypes. De financiële consequenties worden gedekt door een anterieure overeenkomst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: TAM-omgevingsplan ‘Herenweg 136, Woubrugge’
Samenvatting: Het voorstel betreft de herontwikkeling van het perceel aan de Herenweg 136 in Woubrugge, waarbij het agrarische bedrijf wordt beëindigd en alle bedrijfsgebouwen worden gesloopt. In plaats daarvan worden drie woningen gerealiseerd, verdeeld over twee volumes, en de bestaande bedrijfswoning wordt omgezet naar een burgerwoning. Dit vereist een wijziging van het omgevingsplan van agrarisch naar wonen. Het plan voorziet in de noodzakelijke bestemmingswijziging en is reeds ter inzage gelegd zonder dat er zienswijzen zijn ontvangen. Het voorstel wordt nu aan de raad voorgelegd ter vaststelling.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de herontwikkeling, de vereiste bestemmingswijziging, en de juridische en financiële aspecten. Het bevat ook een landschappelijk inpassingsplan en een akoestisch onderzoek.
Rol van de raad
De raad moet het TAM-omgevingsplan vaststellen en beslissen om geen exploitatieplan voor het plangebied vast te stellen, aangezien de kosten anderszins zijn verzekerd via een anterieure overeenkomst.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde herontwikkeling en de wijziging van het omgevingsplan in lijn zijn met de gemeentelijke en regionale woningbouwdoelstellingen, en of de voorgestelde woningen voldoen aan de behoeften van de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal te realiseren woningen en de bestemmingswijziging. Het is tijdgebonden vanwege de deadline voor het gebruik van de TAM-IMRO standaard. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten het TAM-omgevingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie
Er is enige participatie geweest; de initiatiefnemer heeft een brief gestuurd naar omwonenden en er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode. Het participatieverslag is bijgevoegd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen prominent onderwerp in dit voorstel. Het plan levert geen actieve bijdrage aan de duurzaamheidsdoelstellingen, maar streeft wel naar een toekomstbestendige bestemming.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst en er worden leges geheven volgens de legesverordening. Er zijn geen extra kosten voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
TAM-omgevingsplan Herenweg 136 Woubrugge Bestemmingswijziging Ruimtelijke kwaliteit Compensatiewoningen Landschappelijk inpassingsplan Wet geluidhinder Anterieure overeenkomst Sociale woningbouwVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Besluit hogere waarden Wet geluidhinder" voor de locatie Herenweg 136 te Woubrugge, gemeente Kaag en Braassem. Het plan omvat de omzetting van een bedrijfswoning naar een burgerwoning en de bouw van drie nieuwe woningen. De locatie ligt binnen de geluidzone van de provinciale weg N207, waar de voorkeurswaarde voor wegverkeerslawaai wordt overschreden. Het voorstel onderzoekt de mogelijkheid om hogere waarden voor geluidbelasting vast te stellen, aangezien maatregelen om de geluidbelasting te verminderen niet doeltreffend of haalbaar zijn. Het besluit stelt hogere waarden vast, waarbij een acceptabel woon- en leefklimaat wordt gewaarborgd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en omvat een uitgebreide beoordeling van de geluidbelasting en mogelijke maatregelen. Het bevat relevante juridische en technische informatie, inclusief verwijzingen naar wetgeving en richtlijnen.
Rol van de raad:
De raad moet het besluit tot het vaststellen van hogere waarden goedkeuren. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde maatregelen en het waarborgen van een acceptabel woon- en leefklimaat.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde hogere waarden acceptabel zijn gezien de overschrijding van de voorkeurswaarde en de beperkte effectiviteit van geluidreducerende maatregelen. Er moet een afweging worden gemaakt tussen stedelijke ontwikkeling en leefomgevingskwaliteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van geluidwaarden. Het is realistisch binnen de context van de Wet geluidhinder. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van maatregelen kan verder worden onderzocht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de hogere waarden voor geluidbelasting vast te stellen, zoals voorgesteld in het besluit.
Participatie:
Er zijn geen zienswijzen ingebracht tijdens de inzageperiode, wat kan duiden op een gebrek aan publieke betrokkenheid of bezwaren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het behoud van een acceptabel woon- en leefklimaat kan als duurzaamheidsaspect worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat overdrachtsmaatregelen zoals geluidschermen financieel onhaalbaar zijn. Er is geen specifieke financiële dekking aangegeven voor de voorgestelde maatregelen, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad.
C.J. Blom - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
R.A. van Seggelen - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
H.H.T. Bax - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
C.W. Zwaaneveld - D66
J. Hoogendoorn - CDA
O.G.M. van Leijden - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
O.G.M. van Leijden - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
C.J. Blom - VVD
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
C.J. Blom - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
C.J. Blom - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Ambtenaar Kaagen. Braassem
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Ambtenaar Kaagen. Braassem
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
R.A. van Seggelen - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R.A. van Seggelen - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Ambtenaar Kaagen. Braassem
H.H.T. Bax - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Ambtenaar Kaagen. Braassem
Ambtenaar Kaagen. Braassem
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
C.J. Blom - VVD
H.H.T. Bax - Samen
C.J. Blom - VVD
H.H.T. Bax - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
O.G.M. van Leijden - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Ambtenaar Kaagen. Braassem
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
H.H.T. Bax - Samen
H.H.T. Bax - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
C.W. Zwaaneveld - D66
C.W. Zwaaneveld - D66
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
O.G.M. van Leijden - CDA
O.G.M. van Leijden - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
C.J. Blom - VVD
C.J. Blom - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
R.A. van Seggelen - PRO
R.A. van Seggelen - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
00:04:03 - 00:04:15 - 00:08:00 - 00:08:58 - 00:10:36 - 00:12:18 - 00:13:26 - 00:13:53 - 00:15:42 - 00:16:50 - 00:17:17 - 00:25:30 - 00:26:42 - 00:27:23 - 00:30:02 - 00:32:12 - 00:34:50 - 00:36:10 - 00:37:24 - 00:38:33 - 00:39:28 - 00:40:24 - 00:43:03 - 00:43:57 - 00:44:22 - 00:45:40 - 00:45:42 - 00:46:08 - 00:46:08 - 00:46:13 - 00:46:13 - 00:46:27 - 00:46:27 - 00:46:42 - 00:46:42