Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 01-09-2025, Context en Kaders - Braassemerland - Technische Briefing Verkeer en GREX
Met elkaar in debat zijn
  • A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
  • M.J.H. Mooren - Mooi K&B
  • Y. Peters-Adrian - Wethouder
  • R.A. van Seggelen - PRO
  • R. Möllers - VVD
  • S.C. de Wagenaar - PRO
  • O.G.M. van Leijden - CDA
  • E.L. Loos - D66

Verkeersdebat over Braassemerland trekt volle zaal


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

In een drukbezochte bijeenkomst op 1 september 2025 werden de raadsleden van Kaag en Braassem door experts van adviesbureau Goudappel bijgepraat over de verkeersontwikkelingen rondom het gebied Braassemerland. Het debat, dat vooral een technische toelichting omvatte, leidde tot een levendige discussie over de verkeersveiligheid en de toekomstige infrastructuur.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

De avond begon met een presentatie van de heer Prins van Goudappel, die uitlegde hoe het verkeersonderzoek was uitgevoerd en welke conclusies daaruit waren getrokken. "We hebben gebruikgemaakt van het meest recente verkeersmodel van Holland Rijnland," aldus Prins. Dit model, dat in 2024 is geactualiseerd, vormt de basis voor de voorspellingen tot 2040.

Een belangrijk discussiepunt was de capaciteit van de Oeverdreef, die volgens het rapport tegen zijn veilige limiet aan zou zitten. "We moeten goed blijven monitoren hoe de verkeersstromen zich ontwikkelen," benadrukte Prins. De raadsleden uitten hun zorgen over de verkeersveiligheid en de mogelijkheid om bij te sturen als het bestemmingsplan eenmaal is vastgesteld.

De VVD-fractie vroeg zich af hoe betrouwbaar het verkeersmodel is, gezien de lange termijn waarop het voorspellingen doet. "Hoe weten we zeker dat dit model voldoende zekerheid biedt voor de komende 15 jaar?" vroeg raadslid Möllers. Prins antwoordde dat het model is geaccepteerd door de Raad van State en gebaseerd is op landelijke prognoses.

Ook de fractie van Mooi Kaag en Braassem uitte kritiek. Raadslid Mooren stelde dat het rapport niet overeenkomt met de praktijkervaringen van inwoners. "Het lijkt wel een cabaret," zei hij, doelend op de theoretische benadering van het rapport. Het college benadrukte echter dat er nog mogelijkheden zijn om bij te sturen, zelfs na de vaststelling van het bestemmingsplan.

De avond maakte duidelijk dat er nog veel vragen leven onder de raadsleden en inwoners. Het college heeft toegezegd om alle vragen voorafgaand aan de Visie en Advies vergadering op 15 september te beantwoorden. "We willen de inwoners betrekken en hun zorgen serieus nemen," aldus wethouder Peters.

De bijeenkomst toonde aan dat de verkeersontwikkelingen in Braassemerland een gevoelig onderwerp zijn, dat de gemoederen flink bezighoudt. Het debat zal ongetwijfeld een vervolg krijgen in de komende vergaderingen.