- A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
- R. van Beurden - Samen
- N.G. van Egmond - Wethouder
- F.J. Zoetendaal - Samen
- H. Démoed - Gemeentesecretaris
- E.L. Loos - D66
- R. Möllers - VVD
- C.J. Blom - VVD
- D. Jong - VVD
- E. van der Linden - PRO
- G. van Duin - Wethouder
- M.E. Doze - CDA
- J. Hoogendoorn - CDA
"Gemeente Kaag en Braassem worstelt met stijgende jeugdzorgkosten en onderzoekt extra servicepunt"
De gemeente Kaag en Braassem staat voor uitdagingen met stijgende kosten in de jeugdzorg en onderzoekt de haalbaarheid van een extra servicepunt voor burgerzaken. Tijdens een recent debat werden de financiële zorgen en mogelijke oplossingen besproken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de Context en Kaders-vergadering van de gemeente Kaag en Braassem werden de stijgende kosten in de jeugdzorg en de mogelijke oprichting van een extra servicepunt voor burgerzaken uitvoerig besproken. Ook werden de highlights van de begroting gepresenteerd, waarbij de focus lag op de financiële uitdagingen die de gemeente te wachten staan.
Jeugdzorgkosten rijzen de pan uit
De kosten voor jeugdzorg blijven stijgen, met een toename van 19% ten opzichte van vorig jaar. "We maken ons zorgen over de kostenontwikkeling binnen de jeugdzorg," aldus de ambtenaar van Kaag en Braassem. De gemeente ziet een toename in het aantal jeugdigen dat gebruikmaakt van hoogspecialistische zorg, wat de kosten verder opdrijft. Wethouder Van Egmond benadrukte dat de gemeente niet volledig gecompenseerd wordt voor deze stijgingen door het rijk, wat leidt tot financiële spanningen.
Onderzoek naar extra servicepunt
Naast de jeugdzorgkwestie werd ook de haalbaarheid van een extra servicepunt voor burgerzaken besproken. BMC presenteerde de voorlopige bevindingen van een onderzoek naar de behoefte aan een dergelijk punt. Uit de enquête onder inwoners bleek dat ongeveer een derde van de respondenten behoefte heeft aan een extra servicepunt, voornamelijk vanwege de reistijd naar het huidige gemeentehuis. Echter, de kosten voor het opzetten van een volledig uitgerust servicepunt zijn aanzienlijk, met geschatte jaarlijkse kosten van 2,5 ton.
Alternatieven en toekomstperspectief
De gemeente overweegt ook alternatieven zoals thuisbezorging van paspoorten en rijbewijzen, hoewel dit laatste juridisch niet mogelijk is. "We moeten kijken naar kosteneffectieve manieren om onze dienstverlening te verbeteren". De discussie over de exacte invulling van het servicepunt blijft open, met suggesties voor een minder zwaar uitgerust punt dat ook andere gemeentelijke diensten kan verlenen.
De gemeenteraad zal voor de begrotingsbehandeling van 2026 verder geïnformeerd worden over de definitieve bevindingen van het onderzoek naar het servicepunt. Ondertussen blijft de gemeente zoeken naar manieren om de stijgende jeugdzorgkosten te beheersen en de dienstverlening aan haar inwoners te verbeteren.