De gemeenteraad heeft besloten om in 2018 een overgangsjaar in te voeren voor het nieuwe afvalbeleid, genaamd Afval Anders. Dit beleid is gericht op het verminderen van restafval per inwoner om te voldoen aan duurzaamheidsdoelstellingen. De tarieven voor afvalstoffenheffing blijven in 2018 vast, met een kleine korting voor alle huishoudens. In 2019 worden de tarieven gebaseerd op het aantal keren dat restafval in 2018 is aangeboden, om inwoners te stimuleren beter afval te scheiden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad werd het voorstel voor het nieuwe afvalbeleid, Afval Anders, besproken. Het doel van dit beleid is om de hoeveelheid restafval per inwoner te verminderen en zo te voldoen aan de duurzaamheidsdoelstellingen. In 2018 blijven de tarieven voor afvalstoffenheffing vast, met een kleine korting voor alle huishoudens. Voor eenpersoonshuishoudens is het tarief € 188,- en voor meerpersoonshuishoudens € 273,-. In 2019 worden de tarieven gebaseerd op het aantal keren dat restafval in 2018 is aangeboden. Dit moet inwoners stimuleren om beter afval te scheiden.
Tijdens het debat benadrukte een raadslid: "We hebben met zijn allen hockey gespeeld en nu gaan we voetballen. Maar één minuut voordat we de wedstrijd gaan spelen, zijn de regels niet helemaal duidelijk." Dit illustreert de noodzaak van een overgangsjaar om inwoners goed voor te bereiden op de veranderingen.
Er zijn zorgen over mogelijke inkomenseffecten voor bepaalde groepen, maar door goede communicatie en een financiële prikkel hoopt de gemeente draagvlak te creëren. Een motie van PRO om onderzoek te doen naar nascheiding werd aangenomen. "Nascheiding levert aantoonbaar meer gescheiden grondstoffen op," aldus een raadslid van PRO.
Daarnaast werd een amendement van het CDA aangenomen, dat pleit voor een jaarlijks afrekenmoment vergelijkbaar met de energierekening. "Dit systeem maakt het voor inwoners duidelijker en eerlijker," aldus een CDA-raadslid.
D66 uitte kritiek op het proces: "Tot een maand geleden wisten wij niet beter dan dat er een gedifferentieerd tarief zou komen. Het is jammer dat het college de samenwerking met de raad niet heeft gezocht."
Wethouder Peters erkende dat het proces tot nieuwe inzichten heeft geleid: "We hebben contact met andere gemeenten en inwoners, en dat heeft ons geholpen om het voorstel te verbeteren."
De motie van SVKB, die oproept tot een uitgebreid communicatieplan en een eenmalig papieren overzicht voor inwoners, werd met een ruime meerderheid aangenomen. "Ons doel is dat inwoners zich bewust worden van hun afvalinzameling," aldus een raadslid van SVKB.
Met deze besluiten zet de gemeenteraad een belangrijke stap richting een duurzamer afvalbeleid, waarbij de nadruk ligt op bewustwording en samenwerking met andere gemeenten. De definitieve besluitvorming over de tarieven voor 2019 vindt eind 2018 plaats.
Samenvatting van het voorstel
De gemeenteraad overweegt om in 2018 een overgangsjaar in te voeren voor het nieuwe afvalbeleid, genaamd Afval Anders. Dit beleid heeft als doel om de hoeveelheid restafval per inwoner te verminderen en zo te voldoen aan de duurzaamheidsdoelstellingen. In 2018 blijven de tarieven voor afvalstoffenheffing vast, met een kleine korting voor alle huishoudens. Voor eenpersoonshuishoudens is het tarief € 188,- en voor meerpersoonshuishoudens € 273,-. In 2019 worden de tarieven gebaseerd op het aantal keren dat restafval in 2018 is aangeboden. Dit moet inwoners stimuleren om beter afval te scheiden. Er zijn zorgen over mogelijke inkomenseffecten voor bepaalde groepen, maar door goede communicatie en een financiële prikkel hoopt de gemeente draagvlak te creëren. De definitieve besluitvorming over de tarieven voor 2019 vindt eind 2018 plaats.
Documenten
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel "17.108 Rvs Tarieven Afvalstoffenheffing 2018" betreft de vaststelling van de afvalstoffenheffing voor 2018. Het introduceert een 'tussenjaar' waarin de oude systematiek van vaste tarieven voor afvalstoffenheffing wordt gehandhaafd, met een kleine korting voor huishoudens. Dit is een voorbereiding op de invoering van het project "Afval Anders" in 2019, waarbij tarieven gebaseerd worden op het aantal keren dat restafval wordt aangeboden. Het doel is om afvalscheiding te bevorderen en te voldoen aan de VANG-doelstelling van maximaal 100 kg restafval per inwoner per jaar. Het voorstel beoogt ook om ongewenste inkomenseffecten te minimaliseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de achtergrond, doelstellingen, en de financiële en administratieve implicaties. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de specifieke maatregelen om ongewenste inkomenseffecten te minimaliseren.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en de tarieven voor 2018 vaststellen. Daarnaast speelt de raad een rol in het monitoren van de effecten van het 'tussenjaar' en het voorbereiden van de besluitvorming voor de tarieven in 2019.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van het 'tussenjaar' en de voorgestelde tarieven. Er moet ook een balans worden gevonden tussen financiële haalbaarheid, duurzaamheid en sociale rechtvaardigheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare criteria voor succes in 2018. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de communicatie en participatie kan beter worden gemonitord.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde tarieven voor 2018 vast te stellen en het 'tussenjaar' goed te keuren.
Participatie:
Er is een communicatietraject gestart met voorlichtingsavonden, folders en social media om inwoners te informeren. De participatie lijkt adequaat, maar de effectiviteit ervan moet worden geëvalueerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, met de nadruk op afvalreductie en betere afvalscheiding als onderdeel van het gemeentelijke duurzaamheidsbeleid.
Financiële gevolgen:
De voorgestelde tarieven leiden tot €35.000 minder inkomsten dan begroot. Dit wordt gecompenseerd door een verwachte daling in de kosten voor afvalverwerking door betere afvalscheiding. De financiële risico's voor de gemeente worden als beperkt beschouwd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement 6 Registratienummer 17.35123" en betreft de tarieven voor de afvalstoffenheffing in de gemeente Kaag en Braassem. Het voorstel voegt een beslispunt toe aan het bestaande besluit over de tarieven voor 2018, waarbij een jaarlijkse afrekening wordt ingevoerd vanaf 2019. Dit houdt in dat er een afrekening plaatsvindt over het voorgaande jaar en tegelijkertijd het voorschot voor het volgende jaar wordt vastgesteld. Dit systeem is vergelijkbaar met de jaarlijkse afrekening van energiekosten. Het amendement is ingediend door vertegenwoordigers van het CDA, SVKB, VVD en Pro K&B en is aangenomen met 20 stemmen voor en 0 tegen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft wat de wijziging inhoudt en waarom deze wordt voorgesteld. Het biedt een concrete oplossing voor de behoefte aan een jaarlijkse afrekening, zoals besproken tijdens de oordeelsvormende avond.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen, te bespreken en uiteindelijk te stemmen over de voorgestelde wijziging van het besluit over de afvalstoffenheffing.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de jaarlijkse afrekening willen invoeren, wat een verandering betekent in de manier waarop de afvalstoffenheffing wordt beheerd en gefactureerd. Dit kan invloed hebben op de transparantie en voorspelbaarheid van de kosten voor huishoudens.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, aangezien het een duidelijk tijdsframe en doelstelling biedt (jaarlijkse afrekening vanaf 2019). Het is haalbaar en relevant, gezien de behoefte die tijdens de discussie naar voren kwam. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de toevoeging van een jaarlijkse afrekening aan de afvalstoffenheffing, zoals voorgesteld in het amendement.
Participatie:
Het voorstel geeft aan dat er tijdens de oordeelsvormende avond behoefte bleek te zijn aan een jaarlijkse afrekening, wat suggereert dat er enige vorm van participatie of input van betrokkenen is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar het kan impliciet relevant zijn, aangezien afvalbeheer en -kosten vaak verband houden met duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekking aan, maar het impliceert dat de jaarlijkse afrekening kan leiden tot een meer nauwkeurige en mogelijk rechtvaardigere kostenverdeling voor huishoudens. Het is belangrijk dat de financiële impact verder wordt onderzocht en gecommuniceerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement 6 Registratienummer 17.35123" en betreft de tarieven voor de afvalstoffenheffing in de gemeente Kaag en Braassem. Het voorstel voegt een beslispunt toe aan het bestaande besluit over de tarieven voor 2018, waarbij een jaarlijkse afrekening wordt ingevoerd vanaf 2019. Dit houdt in dat er een afrekening plaatsvindt over het voorgaande jaar en tegelijkertijd het voorschot voor het volgende jaar wordt vastgesteld. Dit systeem is vergelijkbaar met de jaarlijkse afrekening van energiekosten. Het amendement is ingediend door vertegenwoordigers van het CDA, SVKB, VVD en Pro K&B en is aangenomen met 20 stemmen voor en 0 tegen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft wat de wijziging inhoudt en waarom deze wordt voorgesteld. Het biedt een concrete oplossing voor de behoefte aan een jaarlijkse afrekening, zoals besproken tijdens de oordeelsvormende avond.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen, te bespreken en uiteindelijk te stemmen over de voorgestelde wijziging van het besluit over de afvalstoffenheffing.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de jaarlijkse afrekening willen invoeren, wat een verandering betekent in de manier waarop de afvalstoffenheffing wordt beheerd en gefactureerd. Dit kan invloed hebben op de transparantie en voorspelbaarheid van de kosten voor huishoudens.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, aangezien het een duidelijk tijdsframe en doelstelling biedt (jaarlijkse afrekening vanaf 2019). Het is haalbaar en relevant, gezien de behoefte die tijdens de discussie naar voren kwam. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de toevoeging van een jaarlijkse afrekening aan de afvalstoffenheffing, zoals voorgesteld in het amendement.
Participatie:
Het voorstel geeft aan dat er tijdens de oordeelsvormende avond behoefte bleek te zijn aan een jaarlijkse afrekening, wat suggereert dat er enige vorm van participatie of input van betrokkenen is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar het kan impliciet relevant zijn, aangezien afvalbeheer en -kosten vaak verband houden met duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekking aan, maar het impliceert dat de jaarlijkse afrekening kan leiden tot een meer nauwkeurige en mogelijk rechtvaardigere kostenverdeling voor huishoudens. Het is belangrijk dat de financiële impact verder wordt onderzocht en gecommuniceerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Tarieven afvalstoffenheffing" en is ingediend door de raad van de gemeente Kaag en Braassem. De motie richt zich op het verbeteren van de communicatie rondom de afvalstoffenheffing en het vaststellen van een regeling voor medisch afval. De raad wil dat het college voor 1 maart 2018 een gedetailleerd plan presenteert voor het belastingjaar 2019, met specifieke aandacht voor communicatie naar inwoners, vooral degenen die niet digitaal vaardig zijn. Ook moet er een regeling komen voor inwoners met licht medisch afval. De motie werd aangenomen met 19 stemmen voor en 1 tegen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijke richtlijnen geeft voor wat er van het college wordt verwacht. Het bevat specifieke elementen die in het communicatieplan moeten worden opgenomen en geeft een deadline voor de presentatie van het plan.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en sturende rol. Ze willen grip houden op de communicatie en hebben specifieke wensen die ze via deze motie aan het college willen overbrengen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit die wordt gegeven aan communicatie en de regeling voor medisch afval. Er is ook een keuze om te bepalen hoe proactief de gemeente moet zijn in het informeren van inwoners.
SMART en Inconsistenties:
De motie is SMART in de zin dat het specifieke, meetbare, en tijdgebonden doelen stelt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college op te dragen een spoorboekje te ontwikkelen met de genoemde elementen en binnen de gestelde termijn.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van communicatie met inwoners, vooral degenen die niet digitaal vaardig zijn, wat een vorm van participatie is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het onderwerp afvalstoffenheffing heeft wel implicaties voor duurzaam afvalbeheer.
Financiële gevolgen:
De motie zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is mogelijk dat de uitvoering van de communicatieplannen en regelingen extra kosten met zich meebrengt, maar dit wordt niet gespecificeerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Tarieven afvalstoffenheffing" en is ingediend door de raad van de gemeente Kaag en Braassem. De motie richt zich op het verbeteren van de communicatie rondom de afvalstoffenheffing en het vaststellen van een regeling voor medisch afval. De raad wil dat het college voor 1 maart 2018 een gedetailleerd plan presenteert voor het belastingjaar 2019, met specifieke aandacht voor communicatie naar inwoners, vooral degenen die niet digitaal vaardig zijn. Ook moet er een regeling komen voor inwoners met licht medisch afval. De motie werd aangenomen met 19 stemmen voor en 1 tegen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijke richtlijnen geeft voor wat er van het college wordt verwacht. Het bevat specifieke elementen die in het communicatieplan moeten worden opgenomen en geeft een deadline voor de presentatie van het plan.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en sturende rol. Ze willen grip houden op de communicatie en hebben specifieke wensen die ze via deze motie aan het college willen overbrengen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit die wordt gegeven aan communicatie en de regeling voor medisch afval. Er is ook een keuze om te bepalen hoe proactief de gemeente moet zijn in het informeren van inwoners.
SMART en Inconsistenties:
De motie is SMART in de zin dat het specifieke, meetbare, en tijdgebonden doelen stelt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college op te dragen een spoorboekje te ontwikkelen met de genoemde elementen en binnen de gestelde termijn.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van communicatie met inwoners, vooral degenen die niet digitaal vaardig zijn, wat een vorm van participatie is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het onderwerp afvalstoffenheffing heeft wel implicaties voor duurzaam afvalbeheer.
Financiële gevolgen:
De motie zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is mogelijk dat de uitvoering van de communicatieplannen en regelingen extra kosten met zich meebrengt, maar dit wordt niet gespecificeerd.
-
-
-
-
-
-