- N.G. van Egmond - Wethouder
- M.E. Doze - CDA
- H.H.T. Bax - Samen
Gemeente Kaag en Braassem wil zelf beslissen over woningbouw in geluidszone Schiphol
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuwe beleidsregel in te voeren die hen in staat stelt om zelf te beslissen over woningbouw binnen de 20 Ke-geluidscontour van Schiphol. Dit zou betekenen dat er geen ontheffing van de minister van Infrastructuur en Milieu meer nodig is. Tijdens een recent debat kwamen verschillende zorgen en vragen naar voren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Kaag en Braassem werd het voorstel om een nieuwe beleidsregel vast te stellen voor woningbouw binnen de 20 Ke-geluidscontour van Schiphol uitvoerig besproken. De regel zou de gemeente in staat stellen om zelf te beslissen over woningbouwplannen in dit gebied, zonder dat een ontheffing van de minister van Infrastructuur en Milieu nodig is. Dit zou betekenen dat bij nieuwe bouwplannen expliciet rekening moet worden gehouden met het luchtvaartgeluid in het bestemmingsplan.De discussie werd geopend door raadslid Van Egmond, die benadrukte dat zijn fractie nieuwe informatie had ontvangen die van invloed was op hun standpunt. "Als wij hier niet voor zouden zijn, zouden een aantal belangrijke bouwprojecten niet door kunnen gaan," aldus Van Egmond. Hij verwees specifiek naar projecten zoals het ESW-traject op het Connexion-terrein en het gezondheidscentrum in Leimuiden.
Een belangrijk punt van zorg was de vraag hoe de gemeente zou omgaan met eventuele significante wijzigingen in de situatie rondom Schiphol. "Wat is significant?" vroeg Van Egmond zich af. "Is dat één extra nachtvlucht of een nieuwe start- en landingsbaan?" De wethouder kon hier geen concreet antwoord op geven, wat leidde tot enige frustratie onder de raadsleden.
Daarnaast werd er gediscussieerd over het recht van klagen voor inwoners die last hebben van vliegtuiglawaai. Van Egmond vroeg zich af of de gemeente met het aannemen van deze verordening haar recht op klagen naar de luchtvaartsector zou opgeven. "Als er geklaagd wordt, is het dan de gemeente die daar iets mee moet doen?" vroeg hij zich af.
Ook de vraag of er binnen de gemeente voldoende alternatieve locaties zijn voor woningbouw buiten de 20 Ke-contour kwam aan bod. Raadslid Van Dijk vroeg zich af of de toetsing altijd tot een negatief antwoord zou leiden als er nog alternatieve locaties beschikbaar zijn.
Wethouder Haarman benadrukte dat de beleidsregel de gemeente in staat zou stellen om zelf de regie te houden over woningbouw binnen de geluidscontouren van Schiphol. "Op het moment dat u de beleidsregel niet vaststelt, dan is het aannemelijk dat er niet meer gebouwd kan worden in die 20 Ke-zone," aldus Haarman.
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel vragen en zorgen leven binnen de gemeenteraad. De uiteindelijke beslissing over het al dan niet aannemen van de beleidsregel zal in een volgende raadsvergadering worden genomen. Tot die tijd blijft de vraag of de gemeente Kaag en Braassem zelf de regie wil houden over woningbouw binnen de geluidscontouren van Schiphol een heet hangijzer.
Samenvatting van het voorstel
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuwe beleidsregel vast te stellen voor woningbouw binnen de 20 Ke-geluidscontour van Schiphol. Deze regel moet ervoor zorgen dat de gemeente zelf kan beslissen over woningbouwplannen in dit gebied, zonder dat een ontheffing van de minister van Infrastructuur en Milieu nodig is. De beleidsregel vereist dat bij nieuwe bouwplannen expliciet rekening wordt gehouden met het luchtvaartgeluid in het bestemmingsplan. Dit moet worden opgenomen in de toelichting van het plan. De regel heeft geen invloed op bestaande woningen, maar richt zich op nieuwe stedelijke ontwikkelingen. De gemeente wil hiermee voldoen aan afspraken met de provincie en de betrokken gemeenten. Het doel is om een duurzame balans te vinden tussen economische, milieu- en leefbaarheidsaspecten. De gemeenteraad zal in 2019 worden geïnformeerd over de resultaten van deze beleidsregel.