Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

04-11-2024, Visie en Advies
Met elkaar in debat zijn
  • H.H.T. Bax - Samen
  • E.H. Henrotte - PRO
  • R. Möllers - VVD
  • S.C. de Wagenaar - PRO
  • J. Hoogendoorn - CDA
  • C.W. Zwaaneveld - D66
  • A. Heijstee-Bolt - Burgemeester

Schiphol-debat: Gemeenteraad zoekt balans tussen groei en leefbaarheid


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

Tijdens de Visie en Advies vergadering van 4 november 2024 stond de hinder van Schiphol centraal. De fractie Samen voor Kaag en Braassem (SvKB) diende een motie in om de overlast van de luchthaven aan te pakken. De discussie draaide om de vraag hoe de groei van Schiphol kan worden beperkt zonder de economische voordelen uit het oog te verliezen.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

De vergadering begon met een vurige discussie over de rol van Schiphol als economische motor versus de overlast die de luchthaven veroorzaakt. "Je moet je afvragen, hoe groot moet Schiphol zijn?" stelde een raadslid. De afgelopen jaren was er een tendens om het aantal vluchten te verminderen, maar met een nieuw kabinet lijkt de focus weer op groei te liggen. De recente ontwikkelingen, zoals het vertrek van Schiphol's strategie directeur Richard Emmerink, die pleitte voor verduurzaming en minder nachtvluchten, werden ook aangehaald als zorgwekkend.

De fractie Mooi Kaag en Braassem vroeg om het verslag van een overleg tussen de portefeuillehouder, de werkgroep Schiphol en de minister, dat op 23 oktober plaatsvond. Dit verslag zou deze week beschikbaar komen, aldus de portefeuillehouder.

Tijdens het debat bleek dat er brede steun was voor de motie van SvKB, hoewel verschillende fracties aangaven dat er nog ruimte was voor aanscherping. "Iedereen is voor minder overlast en een betere verdeling van lasten en lusten," aldus een raadslid. De fracties benadrukten het belang van een gezamenlijke en krachtige boodschap richting het Rijk en andere betrokken partijen.

Een belangrijk punt van discussie was de formulering van de motie. "Hoe korter ze zijn, hoe sterker ze zijn," stelde een raadslid, dat pleitte voor een bondige en krachtige motie. Er werd ook opgeroepen om de motie te richten op de kernwaarden en afspraken die in het verleden zijn gemaakt, om zo de huidige koers van het kabinet te beïnvloeden.

De portefeuillehouder benadrukte dat de motie een steun in de rug zou zijn in de gesprekken met de minister en andere betrokken partijen. "Er is op dit moment een onbalans tussen de vliegoperatie en de leefomgeving," verklaarde zij. De motie zou helpen om de belangen van de gemeente te verdedigen in de besluitvorming die in 2025 plaatsvindt.

Aan het einde van de vergadering werd afgesproken dat de fracties hun suggesties voor de motie naar SvKB zouden sturen. Raadslid Zwanenveld werd uitgenodigd om, samen met SvKB, de motie verder aan te scherpen. Het doel is om op 25 november met een unanieme en krachtige motie te komen die de belangen van de gemeente stevig vertegenwoordigt.

De vergadering toonde aan dat er een gezamenlijke wil is om de hinder van Schiphol aan te pakken, maar dat er nog werk aan de winkel is om tot een eensgezinde en effectieve aanpak te komen.

Samenvatting van het voorstel


Op maandag 4 november 2024 staat tijdens de Visie en Advies vergadering een belangrijk agendapunt op de planning. Het gaat om de bespreking van een motie van de fractie SvKB over de hinder van Schiphol. De fractie Mooi Kaag en Braassem heeft vooraf een vraag gesteld. Zij willen graag het verslag ontvangen van het overleg dat op 23 oktober heeft plaatsgevonden tussen de portefeuillehouder, de werkgroep Schiphol en de minister. Het antwoord op deze vraag is nog niet gegeven.

Documenten