21-09-2020 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2.a Afscheid raadslid Laura van Klink
Ruud Van Der Star
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Laura Van Klink
Agendapunt 2.b Toelating raadslid Rick van Seggelen
Nieuwe impuls voor gemeenteraad Kaag en Braassem: Rick van Seggelen treedt toe
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft een nieuw lid: Rick van Seggelen. Na het vertrek van Laura van Klink ontstond er een vacature die nu door Van Seggelen wordt ingevuld. Tijdens een recent debat werd zijn toetreding besproken en goedgekeurd.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om Rick van Seggelen toe te laten als nieuw lid van de raad. Dit besluit is nodig omdat Laura van Klink haar positie als raadslid heeft opgegeven, waardoor er een vacature is ontstaan. Het centraal stembureau heeft Van Seggelen benoemd voor deze positie en hij heeft de benoeming geaccepteerd. Voordat hij officieel kan beginnen, moeten zijn geloofsbrieven worden goedgekeurd en moet hij de eed of belofte afleggen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Toelating R. van Seggelen als lid gemeenteraad". Het doel is om de vacature in de gemeenteraad van Kaag en Braassem, ontstaan door het vertrek van mevrouw L.C. van Klink, te vullen. De heer R.A. (Rick) van Seggelen is door het centraal stembureau benoemd als opvolger en heeft deze benoeming aanvaard. Na goedkeuring van zijn geloofsbrieven en een positief verslag van de commissie geloofsbrieven, kan hij de eed of belofte afleggen en officieel toetreden tot de raad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de context van de procedurele stappen die nodig zijn voor de toelating van een nieuw raadslid. Het beschrijft duidelijk de aanleiding, de benoeming en de vervolgstappen.
Rol van de raad:
De raad moet de geloofsbrieven van de heer Van Seggelen beoordelen en, indien deze in orde zijn, zijn toelating als raadslid goedkeuren.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele kwestie betreft die voortvloeit uit een bestaande vacature.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie in de bredere zin, omdat het een standaardprocedure betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de heer Van Seggelen toe te laten als lid van de gemeenteraad, na goedkeuring van zijn geloofsbrieven.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne procedure binnen de gemeenteraad betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het een administratieve en procedurele kwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen noodzaak voor dekking van kosten, aangezien het om een reguliere vervanging binnen de raad gaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toelating R. van Seggelen Raadslidmaatschap Vacature Benoeming Geloofsbrieven Eed of belofte L.C. van Klink Centraal stembureau Commissie geloofsbrievenVerfijning van de zoekopdracht:
Peter Van Dijk
Peter Van Dijk -
Agendapunt 6 Lijst van ingekomen stukken
H.H.T. Bax - Samen
R. van Beurden - Samen
Agendapunt 8.a Wijziging lid werkgeverscommissie
Sandra de Wagenaar benoemd tot lid van de werkgeverscommissie
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week is besloten om Sandra de Wagenaar van PRO Kaag en Braassem te benoemen als nieuw lid van de werkgeverscommissie. Deze benoeming vult de vacature die ontstond na het vertrek van L.C. van Klink. Met de toetreding van De Wagenaar is de commissie weer compleet en kan zij haar werkzaamheden voortzetten zonder onderbreking.
Samenvatting
Op een toekomstige raadsavond overweegt men om mevrouw S.C. (Sandra) de Wagenaar van PRO Kaag en Braassem te benoemen als lid van de werkgeverscommissie. Deze benoeming is nodig vanwege het vertrek van mevrouw L.C. van Klink, waardoor er een vacature is ontstaan. Het presidium heeft al besproken dat mevrouw De Wagenaar deze positie zou kunnen invullen. Met haar benoeming zou de commissie weer compleet zijn met vijf leden. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel. Na de benoeming kan de werkgeverscommissie weer volledig functioneren. Er zijn geen risico's of duurzaamheidskwesties aan de orde.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming lid werkgeverscommissie". Het voorstel betreft de benoeming van mevrouw S.C. (Sandra) de Wagenaar van PRO Kaag en Braassem als lid van de werkgeverscommissie, ter vervanging van mevrouw L.C. van Klink die afscheid heeft genomen als gemeenteraadslid. Het doel is om de ontstane vacature in de werkgeverscommissie op te vullen, zodat de commissie weer compleet is en kan functioneren met vijf leden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, het doel en de te nemen stappen beschrijft. Er zijn geen financiële, participatie- of duurzaamheidsaspecten die verder uitgewerkt hoeven te worden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het besluit te nemen over de benoeming van mevrouw De Wagenaar als lid van de werkgeverscommissie. Dit is een formele stap die nodig is om de commissie weer compleet te maken.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een administratieve aangelegenheid betreft. De raad moet echter wel instemmen met de voorgestelde benoeming.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) in de context van de benoeming. Er zijn geen inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om mevrouw De Wagenaar te benoemen tot lid van de werkgeverscommissie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het een benoeming betreft zonder milieugerelateerde aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, en er is geen dekking nodig of aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkgeverscommissie Benoeming Vacature Mevrouw S.C. (Sandra) de Wagenaar Mevrouw L.C. van Klink Presidium Raadsavond Dossiernummer 1650 Portefeuillehouder Griffie/M. MellemaVerfijning van de zoekopdracht:
R. van Beurden - Samen
R. van Beurden - Samen
Agendapunt 8.b Bestemmingsplan Herenweg 74a Rijnsaterwoude
Samenvatting
Er ligt een voorstel om een bestemmingsplan vast te stellen voor Herenweg 74a in Rijnsaterwoude. Het plan maakt de bouw van een vrijstaande woning mogelijk. Er is geen exploitatieplan nodig. Het doel is om kleinschalige woningbouw te stimuleren, met aandacht voor ruimtelijke kwaliteit. De initiatiefnemer wil een woning bouwen op een perceel dat nu geen bouwvlak heeft. Het plan sluit aan bij bestaande regels voor lintbebouwing. Eerdere plannen voor een twee-onder-een-kapwoning zijn aangepast naar een vrijstaande woning. Het plan voldoet aan regionale en provinciale beleidsregels en er is behoefte aan woningen in het landelijke gebied. De locatie past binnen de bestaande bebouwing en behoudt het groene karakter. Er zijn geen milieutechnische bezwaren en de kosten zijn voor de aanvrager. Het plan ligt ter inzage en bij geen bezwaar wordt het definitief. Er zijn geen risico's verbonden aan de vaststelling van het bestemmingsplan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Herenweg 74a Rijnsaterwoude". Het doel is om een bestemmingsplan vast te stellen dat de bouw van een vrijstaande woning op het perceel Herenweg 74a in Rijnsaterwoude mogelijk maakt. Dit plan sluit aan bij de bestaande bestemmingsplannen en richt zich op het stimuleren van kleinschalige woningbouw binnen de gemeente, met behoud van ruimtelijke kwaliteit en inpasbaarheid. Er is geen exploitatieplan nodig voor dit gebied, en de kosten worden gedragen door de aanvrager.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke onderbouwing van de noodzaak en de ruimtelijke inpasbaarheid van het plan, evenals de financiële en juridische aspecten.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap in de procedure om de bouw van de woning mogelijk te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van het bestemmingsplan, rekening houdend met de lokale en regionale woningbehoefte en de ruimtelijke inpasbaarheid.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het vaststellen van een bestemmingsplan. Het is haalbaar en relevant gezien de lokale woningbehoefte. De tijdlijn is impliciet, maar niet specifiek uitgewerkt in termen van deadlines. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is geen actieve participatie van het publiek geweest, aangezien er geen zienswijzen zijn ingediend tijdens de inzageperiode.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in termen van het toekennen van een toekomstbestendige bestemming en het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit van het gebied.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de kosten van het bestemmingsplan, die door de aanvrager worden gedragen. Er worden leges geheven volgens de legesverordening. Er is geen verdere financiële dekking nodig vanuit de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Vrijstaande woning Herenweg 74a Rijnsaterwoude Woningbouw Ruimtelijke kwaliteit Inbreidingslocaties Woonagenda Holland Rijnland Landelijk woonmilieu Anterieure overeenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.c Bestemmingsplan ’A. de Graaflaan tussen 20 en 45, Woubrugge’
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een bestemmingsplanwijziging voor het perceel tussen A. de Graaflaan 20 en 45 in Woubrugge. Het plan is om 14 beneden-bovenwoningen te bouwen, waarvoor een wijziging van het huidige bestemmingsplan nodig is. Het behoud van ruimtelijke kwaliteit staat hierbij centraal. Er is een anterieure overeenkomst gesloten om financiële risico's voor de gemeente te beperken. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn geen bezwaren ingediend. De woningen worden ontworpen als rijwoningen met twee bouwlagen en een zadeldak, en er worden 28 parkeerplaatsen in een groene omgeving voorzien. De gemeenteraad moet nog besluiten over de vaststelling van het bestemmingsplan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘A. de Graaflaan tussen 20 en 45, Woubrugge’. Het doel is om de bouw van 14 beneden-bovenwoningen mogelijk te maken door een wijziging van het huidige bestemmingsplan. De ontwikkeling is gericht op het behoud van ruimtelijke kwaliteit en omvat de aanleg van 28 parkeerplaatsen in een groene setting. Er is een anterieure overeenkomst gesloten om financiële risico’s voor de gemeente af te dekken. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ingediend.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de plannen, de noodzaak van de bestemmingsplanwijziging, en de financiële afspraken met de initiatiefnemer. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de exacte duurzaamheidsmaatregelen die worden genomen.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een cruciale stap om de bouwplannen te kunnen realiseren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijziging van het bestemmingsplan en de bijbehorende bouwplannen. Dit omvat ook de afweging van ruimtelijke kwaliteit en de impact op de omgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en parkeerplaatsen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn na de vaststelling van het bestemmingsplan. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar meer details over duurzaamheid zouden het voorstel sterker maken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is geen actieve participatie van de gemeenschap vermeld, maar het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ingediend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in termen van een toekomstbestendige bestemming en opwaardering van het gebied, maar specifieke duurzaamheidsmaatregelen worden niet gedetailleerd beschreven.
Financiële Gevolgen:
De financiële risico’s voor de gemeente zijn afgedekt door een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer. Leges worden geheven volgens de legesverordening, en overige kosten worden verhaald op de initiatiefnemer.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Woubrugge A. de Graaflaan Beneden-bovenwoningen Anterieure overeenkomst Ruimtelijke kwaliteit Principeverzoek Woningbouw Parkeerplaatsen DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.d Controleprotocol 2020
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om het Controleprotocol 2020 vast te stellen. Dit protocol geeft richtlijnen aan de accountant voor de controle van de jaarrekening van 2020. Het normenkader voor deze controle moet ook worden vastgesteld en kan door het college van burgemeester en wethouders worden geactualiseerd. Vanaf 2021 zal de rechtmatigheidscontrole niet meer door de accountant, maar door het college worden uitgevoerd. De raad zal hierover in gesprek gaan met het college. Er zijn geen kosten verbonden aan de vaststelling van het Controleprotocol en er zijn geen risico's geïdentificeerd. Het protocol geldt voor één jaar en zal in 2021 worden geëvalueerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Controleprotocol 2020". Het voorstel beoogt de vaststelling van het Controleprotocol 2020 en het normenkader 2020 voor de gemeente Kaag en Braassem. Het Controleprotocol biedt richtlijnen aan de accountant voor de controle van de jaarrekening 2020, met specifieke toleranties voor goedkeuring en rapportering. Het normenkader, dat regelmatig geactualiseerd moet worden, vormt de basis voor de accountantscontrole. Vanaf 2021 verschuift de verantwoordelijkheid voor de rechtmatigheidscontrole van de accountant naar het college van burgemeester en wethouders.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de doelen, procedures en verantwoordelijkheden beschrijft. Het verwijst naar relevante wet- en regelgeving en biedt een kader voor de accountantscontrole.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het Controleprotocol en het normenkader. Daarnaast bespreekt de raad de bevindingen van de accountant en het college met betrekking tot de rechtmatigheid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het college mandaat geeft om het normenkader te actualiseren. Dit impliceert vertrouwen in het college om adequaat in te spelen op nieuwe wetgeving met financiële impact.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor de evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het Controleprotocol 2020 en het normenkader 2020 vast te stellen en het college te mandateren voor de actualisatie van het normenkader.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een technisch en intern gericht document betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële controle en verantwoording.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan de vaststelling van het Controleprotocol. Het voorstel vermeldt geen financiële risico's of dekkingsvraagstukken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleprotocol Normenkader Accountantscontrole Rechtmatigheidscontrole Jaarrekening Accountant Financiële organisatie Gemeentewet Getrouwheid VerordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Voortgangsmonitor 2020
Gemeenteraad Kaag en Braassem: Financiële Uitdagingen en Vooruitgang in 2020
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft de voortgangsmonitor 2020 besproken, die een nadelig financieel effect van € 1.018.231 laat zien. Ondanks de uitdagingen door corona en stijgende zorguitgaven, zijn er ook positieve ontwikkelingen zoals onverwachte grondverkopen. De raad heeft ingestemd met het voorstel om de financiële situatie te beheren en verantwoording af te leggen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 23 september 2020 stond de voortgangsmonitor 2020 centraal. Deze monitor informeert de raad over de voortgang van diverse projecten en de financiële consequenties daarvan. Het college van burgemeester en wethouders presenteerde de monitor, die een nadelig financieel effect van ruim een miljoen euro laat zien. Dit is voornamelijk te wijten aan extra kosten door de coronapandemie en hogere zorguitgaven.Financiële tegenvallers en meevallers
Meneer van Egmond van D66 benadrukte dat de partij al eerder naar de financiële situatie van de gemeente had gekeken. "Het is mooi om dat nu nog eens te zien," zei hij. Hij vroeg ook aandacht voor het laadpalenbeleid, dat bij een volgende vergadering geagendeerd zal worden.
Mevrouw Straffer van Samen voor Kaag en Braassem complimenteerde het college met de leesbaarheid van het stuk, maar vroeg aandacht voor de veiligheidscijfers. "Samen voor Kaag en Braassem is erg geschrokken van de cijfers die in de voortgangsmonitor verwerkt zijn," zei ze, wijzend op de stijging van bedreigingen en huiselijk geweld.
Projecten en toekomstplannen
Het project '50 voor 2021', dat tot doel heeft om 50 mensen uit de bijstand te krijgen, werd door meerdere partijen besproken. Mevrouw Straffer vroeg zich af hoe het project verder van de grond getrokken zou worden, gezien de impact van corona. Wethouder Floris Schoonderwoerd erkende de uitdagingen: "We blijven ons inzetten voor deze kwetsbare groep mensen."
De VVD, vertegenwoordigd door meneer van Dijk, uitte zorgen over de dreigende tweede coronagolf en de impact daarvan op de gemeente. "De VVD maakt zich behoorlijk zorgen over een dreigende tweede golf," zei hij. Toch complimenteerde hij de gemeente voor het harde werk dat ondanks de crisis is verricht.
Besluitvorming en toekomst
De raad stemde uiteindelijk in met het voorstel om de voortgangsmonitor vast te stellen, inclusief de bijbehorende begrotingswijzigingen. Dit leidt tot een geprognosticeerd positief resultaat van € 249.697 voor 2020. De raad besloot ook over de einddatum van verschillende kredieten en aanpassingen in de reserves voor riolering en wegeninfrastructuur.
De vergadering eindigde met een positieve noot van meneer Brambach van Pro: "Ondanks alles wat er nu aan de hand is, doen we het nog steeds behoorlijk goed." De gemeenteraad van Kaag en Braassem blijft zich inzetten om de financiële situatie te beheren en de uitdagingen van 2020 het hoofd te bieden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt binnenkort een besluit te nemen over de voortgangsmonitor 2020. Deze monitor laat een nadelig financieel effect zien van € 1.018.231. Het college wil de raad informeren over de voortgang van verschillende projecten en de financiële consequenties daarvan. Er zijn enkele belangrijke financiële tegenvallers, zoals extra kosten door corona en hogere zorguitgaven. Tegelijkertijd zijn er ook meevallers, zoals onverwachte grondverkopen. De raad zal ook beslissen over de einddatum van verschillende kredieten en aanpassingen in de reserves voor riolering en wegeninfrastructuur. Het uiteindelijke doel is om de financiële situatie van de gemeente goed te beheren en verantwoording af te leggen aan de raad. De besluitvorming staat gepland voor 23 september 2020.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voortgangsmonitor 2020". Het voorstel betreft de vaststelling van de voortgangsmonitor 2020 van de gemeente Kaag en Braassem, die een nadelig financieel effect van € 1.018.231 laat zien. Het document informeert de raad over de voortgang van gemandateerde onderwerpen en afwijkingen in de programmabegroting. Het bevat beslispunten over de vaststelling van de voortgangsmonitor, het bepalen van einddata voor kredieten, en aanpassingen in de algemene en bestemmingsreserves. Het doel is om de raad juist en betrouwbaar te informeren en in control te blijven door structurele effecten in de begroting te verwerken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële gegevens en de toelichting op afwijkingen. Het biedt een gedetailleerde financiële analyse en beschrijft de noodzakelijke aanpassingen in de begroting en reserves.
Rol van de raad:
De raad moet de voortgangsmonitor vaststellen, beslissen over de einddata van kredieten, en goedkeuring geven voor de voorgestelde aanpassingen in de reserves. De raad speelt een cruciale rol in het controleren en goedkeuren van de financiële planning en uitvoering.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële aanpassingen en de prioritering van middelen, vooral gezien de nadelige financiële effecten. Er moeten keuzes worden gemaakt over de inzet van reserves en de dekking van tekorten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de onzekerheden rond Covid-19 en de septembercirculaire kunnen toekomstige aanpassingen vereisen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voortgangsmonitor vast te stellen, de einddata voor kredieten te bepalen, en de voorgestelde aanpassingen in de reserves goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op interne gemeentelijke processen en besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een nadelig effect van € 1.018.231. Er worden verschillende oorzaken voor de financiële afwijkingen genoemd, zoals extra lasten door Covid-19 en hogere zorgkosten. De dekking wordt deels gevonden in de reserves, maar er blijft een nadelig saldo dat aandacht vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voortgangsmonitor Begrotingswijzigingen Algemene reserve Bestemmingsreserves Structurele effecten Incidentele effecten Covid-19 Kredieten Risico’s GrondexploitatieVerfijning van de zoekopdracht:
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Kelly Straver-van der Wereld
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Thijs Brambach
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Petra van der Wereld - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Samen
N.G. van Egmond - Wethouder
Petra van der Wereld - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Kelly Straver-van der Wereld
Petra van der Wereld - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Samen
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Petra van der Wereld - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Peter Van Dijk
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Floris Schoonderwoerd
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Kelly Straver-van der Wereld
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Floris Schoonderwoerd
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Kelly Straver-van der Wereld
Kelly Straver-van der Wereld
Floris Schoonderwoerd
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Kelly Straver-van der Wereld
Kelly Straver-van der Wereld
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Thijs Brambach
Ruud Van Der Star -
Agendapunt 10 Impuls dienstverlening
Gemeente Kaag en Braassem investeert in toekomstbestendige dienstverlening
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft ingestemd met een investering van € 235.000 uit de algemene reserve voor de aanschaf van een nieuwe zaaksuite. Dit systeem moet de dienstverlening aan inwoners verbeteren en de continuïteit waarborgen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Kaag en Braassem werd het voorstel besproken om een aanzienlijk bedrag uit de algemene reserve te gebruiken voor de aanschaf van een nieuwe zaaksuite. Dit systeem is essentieel voor het verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening, aangezien de huidige zaaksuite niet langer voldoet en de leverancier de ondersteuning stopt.Hoewel de meerderheid van de raadsleden uiteindelijk instemde met het voorstel, was er enige kritiek op het proces. "Het feit dat de aanbesteding al is gestart, heeft ons toch negatief verrast," aldus een raadslid van D66. Er was teleurstelling over het gebrek aan controle en communicatie vanuit het college. "Wij zijn niet happy met hoe dit gegaan is," voegde een ander raadslid toe.
De noodzaak van de investering werd echter breed erkend. "We hebben eigenlijk nu geen keuze," klonk het tijdens het debat. De gemeente werkt samen met Alphen aan den Rijn aan de aanbesteding van het nieuwe systeem, maar er zijn zorgen over de kosten. "Straks is die aanbesteding er en is dit budget dan voldoende?" vroeg een raadslid zich af, wijzend op de stijgende prijzen in de markt.
De wethouder erkende de zorgen en benadrukte dat de investering noodzakelijk is om de basisdienstverlening in de lucht te houden. "Met de kennis van nu kunnen we volledig instemmen dat het systeem toekomstbestendig is," verzekerde hij de raad.
Ondanks de zorgen over de kosten en het proces, stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. Hiermee is de weg vrijgemaakt voor de aanschaf van een nieuw zaaksysteem dat de gemeentelijke dienstverlening efficiënter en klantvriendelijker moet maken.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om € 235.000 uit de algemene reserve te gebruiken voor de aanschaf van een nieuwe zaaksuite. Dit systeem moet de dienstverlening aan inwoners verbeteren door processen efficiënter en klantvriendelijker te maken. De huidige zaaksuite voldoet niet meer aan de eisen en de leverancier zal deze niet langer ondersteunen. Samen met de gemeente Alphen aan den Rijn is al een aanbesteding gestart voor een nieuw systeem. Er is een raadsavond gepland in oktober om de ambities voor de dienstverlening te bespreken, onder voorbehoud van goedkeuring van het voorstel. De kosten voor de nieuwe zaaksuite zijn niet opgenomen in de huidige begroting, waardoor de gemeente voorstelt om deze uitgaven ten laste van de algemene reserve te brengen. Er zijn risico's, zoals het mogelijk niet inschrijven van partijen op de aanbesteding, maar de continuïteit van de dienstverlening maakt de investering noodzakelijk.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Impuls dienstverlening" en vraagt om een bedrag van € 235.000 voor de aanschaf van een nieuwe zaaksuite, ten laste van de algemene reserve. Het doel is om de dienstverlening aan inwoners te verbeteren door een nieuw zaaksysteem aan te schaffen, samen met de gemeente Alphen aan den Rijn. Dit systeem moet de efficiëntie en effectiviteit van de gemeentelijke processen verhogen en beter aansluiten op de behoeften van de inwoners, mede door de toenemende digitalisering.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de noodzaak van de investering, de huidige tekortkomingen van het bestaande systeem, en de verwachte voordelen van de nieuwe zaaksuite. Echter, er had meer informatie kunnen worden gegeven over de specifieke eisen en functionaliteiten van het nieuwe systeem.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het beschikbaar stellen van de benodigde middelen uit de algemene reserve. Daarnaast wordt de raad betrokken bij het bespreken van toekomstige ambities op het gebied van dienstverlening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de investering in de nieuwe zaaksuite gerechtvaardigd is en of het gebruik van de algemene reserve hiervoor passend is. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde verbeteringen in lijn zijn met de prioriteiten van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifiek en realistisch is, ontbreken meetbare doelen en een tijdsgebonden planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de noodzaak van de investering had eerder gecommuniceerd kunnen worden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met het beschikbaar stellen van € 235.000 uit de algemene reserve voor de aanschaf van de nieuwe zaaksuite.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: een eenmalige investering van € 235.000 ten laste van de algemene reserve. De dekking wordt aangegeven, en de impact op de algemene reserve wordt geschetst. Structurele kosten zijn al opgenomen in de meerjarenbegroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dienstverlening Zaaksuite Inwoners Bedrijfsvoering Digitalisering Aanbesteding Investering ICT-systemen Continuïteit Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Petra van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk
R. van Beurden - Samen
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
Hans Klink -
R. van Beurden - Samen
Agendapunt 11 Nota Grondbeleid 2021-2024
Gemeente Kaag en Braassem kiest voor flexibel grondbeleid
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft ingestemd met een nieuw grondbeleid voor de periode 2021-2024. Het beleid richt zich op een faciliterende rol, maar biedt ruimte voor een actievere aanpak wanneer dat nodig is. Dit besluit kwam na een intensief debat waarin verschillende partijen hun visie gaven op de toekomst van het grondbeleid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat over het nieuwe grondbeleid van de gemeente Kaag en Braassem, werd duidelijk dat er een breed gedragen wens is om het beleid flexibeler te maken. De gemeente wil zich voornamelijk richten op kleinschalige projecten, herstructurering van gebieden en transformatie van gebouwen. Daarbij wordt strategisch onbelangrijke grond verkocht om meer aan de markt over te laten.Meneer Van Dijk van de VVD benadrukte dat de gemeente soms een actievere rol moet spelen om bepaalde doelstellingen te realiseren. "We willen dat de gemeente voorzichtig blijft, maar ook de mogelijkheid heeft om actiever te zijn als dat nodig is," aldus Van Dijk. De VVD diende samen met andere partijen een motie in om deze flexibiliteit te waarborgen.
D66, vertegenwoordigd door meneer Van Egmond, pleitte voor een meer gerichte aanpak. "Onze prioriteit ligt bij de huisvesting van jongeren en starters," zei Van Egmond. Hij diende een amendement in om het beleid op dit punt te versterken, maar kreeg hiervoor niet de steun van de meerderheid.
De motie van de VVD, die een bredere aanpak voorstelt, kreeg wel de steun van de meerderheid. "We moeten de kansen pakken waar ze liggen," zei meneer Wesselink van het CDA. "Het is belangrijk dat we niet te rigide zijn en openstaan voor mogelijkheden die zich voordoen."
Wethouder Peters gaf aan dat zowel de motie als het amendement uitvoerbaar zijn. "Het is een politieke keuze, en wij staan klaar om het beleid uit te voeren dat de meerderheid van de raad steunt," aldus Peters.
De nieuwe nota grondbeleid werd uiteindelijk met een meerderheid aangenomen. Het beleid zal elke vier jaar geëvalueerd worden om te zorgen dat het blijft aansluiten bij de behoeften van de gemeente en haar inwoners.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuw grondbeleid voor de periode 2021-2024. Het plan is om voornamelijk een faciliterend grondbeleid te voeren, waarbij samenwerking centraal staat. In specifieke gevallen kan hiervan worden afgeweken. De gemeente wil zich richten op kleinschalige projecten, herstructurering van gebieden en transformatie van gebouwen. Er wordt overwogen om strategisch onbelangrijke gronden en vastgoedobjecten te verkopen om meer aan de markt over te laten.
Het kostenverhaal zal waar mogelijk via anterieure overeenkomsten worden geregeld. Als dat niet lukt, kan een exploitatieplan worden opgesteld. Voor de verwerving van grondeigendom wordt eerst geprobeerd om dit minnelijk te regelen; als dat niet lukt, kan onteigening worden ingezet. Grondverkoop is de standaard voor gronduitgifte, maar erfpacht kan worden overwogen voor strategisch belangrijke gronden.
De gemeente wil marktconforme grondprijzen hanteren, die jaarlijks worden vastgesteld. Er is ook aandacht voor sociale woningbouw en parkeerplaatsen, waarvoor financiële compensaties worden vastgesteld. Het tarief voor planologische afwijkingen kan de komende jaren stapsgewijs stijgen naar € 7.000. Het doel is om een actueel en duurzaam grondbeleid te hebben dat de financiële gezondheid van de gemeente waarborgt. Evaluatie van het beleid vindt elke vier jaar plaats.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Nota Grondbeleid 2021-2024
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Grondbeleid 2021-2024". Het voorstel richt zich op het vaststellen van een faciliterend grondbeleid voor de gemeente Kaag en Braassem, waarbij de nadruk ligt op samenwerking en kleinschalige projecten. Het beleid omvat strategieën voor grondverwerving, kostenverhaal, en gronduitgifte, met een focus op herstructurering en transformatie. Het doel is om een duurzaam financieel gezonde gemeente te bevorderen door strategisch onbelangrijke gronden te verkopen en marktconforme prijzen te hanteren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke richtlijnen en strategieën voor verschillende aspecten van het grondbeleid. Het bevat echter weinig gedetailleerde informatie over de implementatie van duurzaamheid en participatie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de Nota Grondbeleid vast te stellen en te evalueren. Ze moeten ook toezien op de uitvoering en eventuele tussentijdse wijzigingen goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van faciliterend versus actief grondbeleid, de strategieën voor kostenverhaal, en de balans tussen marktwerking en sociale woningbouw.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en tijdlijnen, maar mist meetbare duurzaamheidsdoelen en participatie-inspanningen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Nota Grondbeleid 2021-2024 vast te stellen en de voorgestelde tariefstijgingen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt weinig over participatie van burgers of stakeholders in het proces van grondbeleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een financieel doel, maar er is weinig aandacht voor ecologische of sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe kosten, maar voorziet in een tariefstijging voor planologische afwijkingen. Er is geen gedetailleerde financiële dekking aangegeven voor de implementatie van het beleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondbeleid Faciliterend grondbeleid Ontwikkelingsstrategie Kostenverhaal Anterieure overeenkomst Gronduitgifte Grondprijzen Snippergroen Tussentijdse winstneming WeerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement A Registratienummer 22507" en betreft een wijziging in de Nota Grondbeleid van de gemeente Kaag en Braassem. Het amendement stelt voor om in de nota expliciet te vermelden dat voor huisvesting van jongeren en starters een proactief faciliterend beleid wordt gevoerd. Dit betekent dat de gemeente actief moet zoeken naar manieren om marktpartijen te stimuleren om woningbouw voor deze doelgroepen te realiseren, zonder een actief grondbeleid te hanteren. Het doel is om het tekort aan woningen voor jongeren en starters aan te pakken door de gemeente een stimulerende en regisserende rol te laten spelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het duidelijk aangeeft welke wijziging in de tekst van de nota wordt voorgesteld en de reden hiervoor. Echter, het mist specifieke details over hoe de gemeente deze proactieve faciliterende rol precies moet invullen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen, te bespreken en te stemmen over de voorgestelde wijziging in de Nota Grondbeleid. De raad moet beslissen of zij de voorgestelde proactieve aanpak voor jongeren- en startershuisvesting willen ondersteunen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet ondersteunen van een proactieve faciliterende rol van de gemeente in de woningbouw voor jongeren en starters. Dit vraagt om een afweging tussen een meer afwachtende houding versus een actieve stimulering van de woningmarkt voor specifieke doelgroepen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek in de doelgroep en de gewenste rol van de gemeente, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en concrete stappen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering blijft vaag.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement willen aannemen en daarmee de voorgestelde wijziging in de Nota Grondbeleid willen doorvoeren. In dit geval is het amendement verworpen.
Participatie:
Het amendement zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van woningbouwontwikkeling voor jongeren en starters.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan een relevant onderwerp zijn bij woningbouwprojecten, afhankelijk van de verdere invulling van het beleid.
Financiële gevolgen:
Het amendement geeft geen specifieke financiële gevolgen aan, noch hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het blijft onduidelijk welke financiële middelen nodig zijn voor de proactieve faciliterende rol van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting Jongeren Starters Woningmarkt Woningaanbod Proactief faciliteren Grondbeleid Tekort Marktpartijen OntwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van Motie 1: Raadsvoorstel Nota grondbeleid 2021-2024
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Raadsvoorstel Nota grondbeleid 2021-2024" en roept het college van de gemeente Kaag en Braassem op om bij kansen voor ontwikkelingen met grote maatschappelijke meerwaarde, zoals woningbouw en bedrijventerreinen, de wenselijkheid van een actief grondbeleid te onderzoeken. Dit moet gebeuren in overleg met de gemeenteraad, waarbij het faciliterend grondbeleid niet star moet worden gehanteerd, mits de financiële risico's verantwoord zijn.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig; het benoemt specifieke gebieden waar een actief grondbeleid overwogen kan worden en benadrukt de noodzaak van maatschappelijke meerwaarde en financiële verantwoordelijkheid.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen van de wenselijkheid van een actief grondbeleid en het voeren van gesprekken met het college over mogelijke projecten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij bereid is af te wijken van het faciliterend grondbeleid en onder welke voorwaarden een actieve rol gerechtvaardigd is, met name in het licht van maatschappelijke meerwaarde versus financiële risico's.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen aangegeven. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de criteria voor maatschappelijke meerwaarde kunnen subjectief zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het college de ruimte geeft om een meer actieve rol in grondbeleid te overwegen bij projecten met grote maatschappelijke meerwaarde.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van overleg tussen het college en de raad, maar zegt weinig over bredere participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan impliciet relevant zijn bij projecten zoals natuur- en groenontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
De motie erkent de financiële risico's van een actief grondbeleid en benadrukt dat de gemeente geen risicodrager zal zijn voor projecten met grote financiële risico's. Er wordt echter niet gedetailleerd aangegeven hoe eventuele kosten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Actief grondbeleid Maatschappelijke meerwaarde Woningbouwprojecten Faciliterend grondbeleid Financiële risico’s Jongeren/starters huisvesting Levensloopbestendige woningen Bedrijventerreinen Natuur- en groenontwikkeling Recreatieve en toeristische initiatievenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 1: Raadsvoorstel Nota grondbeleid 2021-2024
Samenvatting: De motie roept het college van de gemeente Kaag en Braassem op om bij kansen voor ontwikkelingen met grote maatschappelijke meerwaarde, zoals woningbouw en bedrijventerreinen, de wenselijkheid van een actief grondbeleid te onderzoeken. Dit moet gebeuren zonder star vast te houden aan het faciliterend grondbeleid, mits de financiële risico's verantwoord zijn. De motie benadrukt dat maatschappelijke meerwaarde voorop staat en dat de gemeente niet altijd risicodrager hoeft te zijn. Het doel is om projecten te realiseren die anders niet van de grond komen, zoals huisvesting voor jongeren en senioren, en de ontwikkeling van bedrijventerreinen en recreatieve initiatieven.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de context en de redenen voor het heroverwegen van het huidige grondbeleid. Het benoemt specifieke gebieden waar een actiever beleid wenselijk kan zijn en legt uit waarom een flexibele benadering nodig is.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen en goedkeuren van de verschuiving naar een actiever grondbeleid. De raad moet in gesprek gaan met het college over de wenselijkheid van een actieve rol bij specifieke projecten en uiteindelijk beslissen of deze rol wordt aangenomen.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen het al dan niet afwijken van het faciliterend grondbeleid, het bepalen van de criteria voor maatschappelijke meerwaarde, en het inschatten van de financiële risico's die de gemeente bereid is te nemen.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het specifieke gebieden en doelen benoemt, ontbreken meetbare criteria en tijdsgebonden doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie laat ruimte voor interpretatie bij het bepalen van maatschappelijke meerwaarde.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij instemt met de motie om het college op te roepen een actiever grondbeleid te overwegen bij projecten met grote maatschappelijke meerwaarde.
Participatie
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van inwoners en andere belanghebbenden wordt vormgegeven, maar impliceert dat de raad in gesprek gaat met het college, wat indirect participatie kan bevorderen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp, maar kan impliciet een rol spelen bij de ontwikkeling van natuur- en groenprojecten.
Financiële Gevolgen
De motie erkent de financiële risico's van een actief grondbeleid en benadrukt dat de gemeente geen risicodrager zal zijn voor projecten met grote financiële risico's. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe eventuele kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondbeleid Maatschappelijke meerwaarde Woningbouwprojecten Actief grondbeleid Faciliterend grondbeleid Jongeren/starters huisvesting Levensloopbestendige woningen Bedrijventerreinen Natuur- en groenontwikkeling Financiële risico'sVerfijning van de zoekopdracht: