01-11-2022 Overzicht collegebesluiten
Agendapunt 03.a Lijst ingekomen stukken – categorie II- en III-brieven
Agendapunt 03.b Toezeggingenlijst en overzicht moties
Agendapunt 03.c Beslissing op bezwaar inzake omgevingsvergunning voor het herbouwen van een wagenschuur nabij Vriezekoop 11C te Leimuiden
Samenvatting
Er ligt een voorstel om een omgevingsvergunning voor het herbouwen van een wagenschuur nabij Vriezekoop 11C te Leimuiden te weigeren. Omwonenden hebben bezwaar gemaakt tegen de verleende vergunning. Na een hoorzitting adviseert de ambtelijk hoorder om het eerdere besluit te herroepen en de aanvraag te toetsen aan het Afwijkingenbeleid ruimtelijke ordening. Dit beleid stelt dat bebouwing in het buitengebied beperkt moet blijven tot het bouwvlak, tenzij het noodzakelijk is voor een agrarisch bedrijf. Omdat er geen agrarisch bedrijf aanwezig is en de locatie geen bouwvlak heeft, is het onwenselijk om de vergunning te verlenen. Het college van burgemeester en wethouders moet hierover nog een besluit nemen. Er zijn geen financiële gevolgen en belanghebbenden kunnen beroep instellen tegen de uiteindelijke beslissing.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Beslissing op bezwaar inzake omgevingsvergunning voor het herbouwen van een wagenschuur nabij Vriezekoop 11C te Leimuiden." Het voorstel behandelt een bezwaar tegen de verleende omgevingsvergunning voor het herbouwen van een wagenschuur. Na een hoorzitting en advies van de ambtelijk hoorder, wordt geconcludeerd dat de vergunning in strijd is met het bestemmingsplan en het Afwijkingenbeleid ruimtelijke ordening. Daarom wordt voorgesteld de vergunning te weigeren.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde juridische en beleidsmatige onderbouwing biedt voor de beslissing om de omgevingsvergunning te weigeren. Het bevat alle relevante informatie en adviezen die nodig zijn voor een weloverwogen besluit.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit specifieke besluitvormingsproces, aangezien het een beslissing betreft van het college van burgemeester en wethouders.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk juridisch en beleidsmatig van aard is. De beslissing is gebaseerd op bestaande regelgeving en beleid.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) in de context van de juridische procedure. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het een beslissing betreft van het college van burgemeester en wethouders.
Participatie:
Er is beperkte participatie, aangezien het een juridische bezwaarprocedure betreft. Belanghebbenden hebben de mogelijkheid gehad om bezwaar in te dienen en deel te nemen aan een hoorzitting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om juridische en ruimtelijke ordeningskwesties.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in de documentatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Wagenschuur Vriezekoop 11C Bezwaarschrift Afwijkingenbeleid ruimtelijke ordening Bestemmingsplan Ambtelijk hoorder Herbouwen Agrarisch KruimelgevallenregelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de intrekking van een eerder verleende vergunning voor het herbouwen van een omgewaaide schuur nabij Vriezekoop 11. De vergunning, verleend in 2022, werd herroepen na een bezwaarprocedure waarin bleek dat de vergunning onrechtmatig was verleend. De brief biedt een toelichting op deze beslissing en verwijst naar antwoorden op vragen van de fracties SvKB en Mooi Kaag & Braassem voor verdere details.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt beknopt en mist gedetailleerde informatie over de redenen waarom de vergunning onrechtmatig was. Er wordt verwezen naar aanvullende documenten voor inhoudelijke details, wat de volledigheid van de brief zelf beperkt.
Rol van de Raad:
De raad wordt geïnformeerd over de intrekking van de vergunning en kan vragen stellen of verdere toelichting vragen. De raad heeft een toezichthoudende rol en kan de situatie evalueren om toekomstige fouten te voorkomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of er beleidsaanpassingen nodig zijn om soortgelijke fouten in de toekomst te voorkomen. Er kan ook een keuze gemaakt worden over hoe om te gaan met de betrokken belanghebbenden en de communicatie hierover.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch of tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen aangegeven. Inconsistenties zijn niet direct zichtbaar, maar de verwijzing naar externe documenten kan verwarring veroorzaken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een bezwaarprocedure was, wat wijst op enige mate van participatie van belanghebbenden. Verdere details over hoe participatie is vormgegeven, ontbreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het lijkt geen directe rol te spelen in de beslissing om de vergunning in te trekken.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in de brief. Het is onduidelijk of de intrekking van de vergunning financiële implicaties heeft voor de gemeente of de betrokken partijen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergunning Bezwaarprocedure Herbouw Schuur Vriezekoop 11 Onrechtmatig Herroepen Belanghebbenden Toelichting FractiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 03.d Delegatiebesluit wijzigen omgevingsplan en aanwijzing gevallen verzwaard adviesrecht gemeenteraad
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid te geven om in bepaalde gevallen het omgevingsplan te wijzigen. Dit voorstel is een stap in de voorbereiding op de inwerkingtreding van de Omgevingswet, waarbij bestemmingsplannen worden vervangen door één omgevingsplan. Het college zou dan in specifieke situaties, zoals beleidsneutrale aanpassingen of technische correcties, het omgevingsplan kunnen wijzigen zonder tussenkomst van de gemeenteraad. Daarnaast kan de gemeenteraad besluiten in welke gevallen zij gebruik wil maken van het verzwaard adviesrecht bij buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (BOPA). Dit betekent dat de gemeenteraad in bepaalde gevallen een bindend advies kan geven over het al dan niet verlenen van een vergunning. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en er is geen participatietraject doorlopen. Na besluitvorming zal het besluit worden gepubliceerd en jaarlijks geëvalueerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Delegatiebesluit wijzigen omgevingsplan en aanwijzing gevallen verzwaard adviesrecht." Het doel is om de bevoegdheid tot het wijzigen van het omgevingsplan in bepaalde gevallen te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders. Daarnaast worden gevallen aangewezen waarvoor de gemeenteraad een verzwaard adviesrecht heeft bij de verlening van omgevingsvergunningen voor buitenplanse activiteiten. Dit voorstel is een stap in de voorbereiding op de inwerkingtreding van de Omgevingswet en beoogt een praktische en efficiënte taakverdeling tussen de gemeenteraad en het college.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de context en de specifieke gevallen waarin delegatie en verzwaard adviesrecht van toepassing zijn. Het bevat ook een onderbouwing van de keuzes en verwijst naar het afwijkingenbeleid voor verdere toelichting.
Rol van de raad:
De gemeenteraad wordt gevraagd om de bevoegdheid tot het wijzigen van het omgevingsplan in specifieke gevallen te delegeren aan het college en om gevallen aan te wijzen waarin zij gebruik wil maken van het verzwaard adviesrecht. De raad behoudt daarmee een adviserende en controlerende rol.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de delegatie van bevoegdheden aan het college en welke gevallen zij aanwijst voor het verzwaard adviesrecht. Dit vereist een afweging tussen efficiëntie en controle.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gevallen waarin delegatie en adviesrecht van toepassing zijn. Het is tijdgebonden met jaarlijkse rapportage aan de raad. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het delegatiebesluit en de aanwijzing van gevallen voor het verzwaard adviesrecht.
Participatie:
Er is geen participatietraject doorlopen, aangezien het voorstel betrekking heeft op de interne rol- en taakverdeling tussen de gemeenteraad en het college.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen kosten verbonden aan dit voorstel. Het betreft een organisatorische wijziging zonder directe financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Omgevingsplan College van burgemeester en wethouders Delegatiebesluit Verzwaard adviesrecht Bestemmingsplannen Omgevingsvergunning BOPA (buitenplanse omgevingsplanactiviteit) Afwijkingenbeleid InstructieregelsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 03.e Ontwerpbesluit verklaring van geen bedenkingen inzake aanvraag omgevingsvergunning W2022/029
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een ontwerpbesluit om een verklaring van geen bedenkingen (vvgb) te weigeren voor een omgevingsvergunning. Deze vergunning betreft de aanleg van vier aanlegpalen, twee seizoensligplaatsen, een walstroomvoorziening en een septictank nabij Aderpolder 4 te Kaag. De aanvraag is in strijd met de Omgevingsvisie en het Afwijkingenbeleid, omdat het gebied is bestemd voor extensieve recreatie, terwijl de aanvraag intensieve recreatie mogelijk maakt. Het ontwerpbesluit zal zes weken ter inzage worden gelegd, zodat belanghebbenden hun zienswijzen kunnen indienen. Na deze periode zal de gemeenteraad een definitief besluit nemen. Er is een risico op een gerechtelijke procedure als het besluit tot weigering definitief wordt.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpbesluit verklaring van geen bedenkingen inzake aanvraag omgevingsvergunning W2022/019". Het voorstel betreft het weigeren van een verklaring van geen bedenkingen (vvgb) voor de aanvraag van een omgevingsvergunning voor het realiseren van vier aanlegpalen, twee seizoensligplaatsen, een walstroomvoorziening en een septictank nabij Aderpolder 4 te Kaag. De aanvraag is in strijd met de Omgevingsvisie en het Afwijkingenbeleid, aangezien het gebied is bestemd voor extensieve recreatie en de aanvraag intensieve verblijfsrecreatie mogelijk maakt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijke onderbouwing biedt voor de weigering van de vvgb, met verwijzingen naar relevante beleidsdocumenten zoals de Omgevingsvisie en het Afwijkingenbeleid.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij de verklaring van geen bedenkingen willen weigeren. Dit is een cruciale stap, aangezien het college de omgevingsvergunning alleen kan weigeren als de raad de vvgb weigert.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het beschermen van natuurwaarden door de aanvraag te weigeren of het mogelijk maken van intensievere recreatieactiviteiten die mogelijk economische voordelen kunnen bieden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beleidskaders die worden aangehaald. Het is tijdgebonden met een zes weken durende inzageperiode. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de verklaring van geen bedenkingen willen weigeren, wat zou leiden tot het weigeren van de omgevingsvergunning door het college.
Participatie:
Het voorstel voorziet in een participatiemogelijkheid door het ontwerpbesluit zes weken ter inzage te leggen, zodat belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de context van het beschermen van natuurwaarden tegen intensieve recreatie. Het voorstel benadrukt het belang van het behoud van natuur en landschap.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan het voorstel. Echter, er is een risico op een gerechtelijke procedure als het definitieve besluit tot weigering wordt genomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Extensieve recreatie Intensieve recreatie Omgevingsvisie Afwijkingenbeleid Seizoensligplaatsen Natuurgebied Verblijfsrecreatie Aanlegpalen WalstroomvoorzieningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 03.f Raadsinformatiebrief Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Stand van zaken Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied." Het document informeert de gemeenteraad over de voortgang van het Zuid-Hollandse deel van het Nationaal Programma Landelijk Gebied. Het programma richt zich op het behalen van (inter)nationale doelen voor natuur, klimaat en water, met een integrale benadering die ook mobiliteit en industrie omvat. De gemeente wordt gevraagd zich te verbinden aan het proces om tot een deelgebiedsprogramma te komen. Er wordt samengewerkt met de provincie om een duurzaam perspectief voor de landbouw te ontwikkelen, waarbij ook aandacht is voor andere uitstootbronnen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt redelijk volledig in termen van het schetsen van de huidige stand van zaken en de richting waarin het programma zich beweegt. Echter, specifieke details over de exacte doelstellingen en de financiële implicaties ontbreken, omdat deze afhankelijk zijn van verdere uitwerking door het Rijk.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd zich te verbinden aan het proces om tot een deelgebiedsprogramma te komen. Dit impliceert dat de raad betrokken zal zijn bij de besluitvorming en de afstemming van de verschillende opgaven binnen het programma.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over hoe zij de integrale benadering willen vormgeven, met name in de balans tussen landbouw, mobiliteit, industrie, energietransitie en woningbouw. Er moeten prioriteiten worden gesteld en afwegingen worden gemaakt over de ruimtelijke inrichting van het gebied.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat specifieke doelstellingen en tijdlijnen ontbreken. Dit komt doordat de provincie wacht op verdere uitwerking van het Rijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren kan tot vertragingen leiden.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van korte lijnen met stakeholders, wat wijst op een participatieve aanpak. Echter, concrete details over hoe participatie wordt vormgegeven, ontbreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, gezien de focus op natuur, klimaat, water en een duurzaam perspectief voor de landbouw.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het voorstel. Er wordt aangegeven dat verdere details afhankelijk zijn van de uitwerking door het Rijk, wat betekent dat de financiële dekking nog niet duidelijk is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied Natuur Klimaat Water Stikstof Landbouw Mobiliteit Industrie Energietransitie WoningbouwopgaveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 03.g Uitvoeringsplan werkgeversservicepunten Holland Rijnland
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt om in te stemmen met het Uitvoeringsplan 2022-2023 voor het Werkgeversservicepunt Holland Rijnland (WSP HR). Dit plan is een vervolg op het eerdere plan uit 2021 en heeft als doel de dienstverlening aan werkgevers in de regio te versterken. Het WSP HR fungeert als centraal aanspreekpunt voor werkgevers en helpt hen bij het vinden van personeel, vooral in een krappe arbeidsmarkt. Gemeenten en het UWV werken samen om werkzoekenden, zoals bijstandsgerechtigden en mensen met een arbeidsbeperking, aan werk te helpen. Het plan omvat onder andere een verbeterde samenwerking binnen brancheteams en een aanpassing van de governance-structuur. Leiden heeft als centrumgemeente de regie over de regionale samenwerking en het budgetbeheer. Het Bestuurlijk overleg Werk en Onderwijs heeft al unaniem ingestemd met het plan. Het college zal binnenkort een besluit nemen over de goedkeuring van dit uitvoeringsplan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Uitvoeringsplan Werkgeversservicepunt Holland Rijnland 2022-2023". Dit plan is een voortzetting van het eerdere uitvoeringsplan uit 2021 en richt zich op het versterken van de werkgeversdienstverlening in de regio Holland Rijnland. Het plan beoogt een eenduidige benadering van werkgevers door samenwerking tussen gemeenten, UWV en andere partners. Het omvat aanpassingen in governance, uitbreiding van brancheteams en harmonisatie van instrumenten zoals opstapsubsidies. Het doel is om de dienstverlening aan werkgevers te verbeteren, vooral in het licht van de krapte op de arbeidsmarkt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerd plan biedt voor de voortzetting en uitbreiding van de werkgeversdienstverlening. Het bouwt voort op eerdere plannen en integreert recente besluiten en ontwikkelingen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad hoeft niet direct te beslissen over dit uitvoeringsplan, aangezien het plan al is goedgekeurd door het Bestuurlijk Overleg Werk en Onderwijs en de betrokken colleges van B&W.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die de raad moet maken, aangezien het plan al is goedgekeurd door de betrokken partijen. De focus ligt op de uitvoering en samenwerking binnen de regio.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART in de zin dat het specifieke doelen en tijdsframes (2022-2023) bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het plan.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het plan al is goedgekeurd door de relevante partijen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden buiten de betrokken organisaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp opgenomen in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvraagstukken genoemd in het voorstel. Leiden heeft de regie over het budget en bewaakt dit binnen de arbeidsmarktregio.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkgeversservicepunt Holland Rijnland (WSP HR) Uitvoeringsplan 2022-2023 Arbeidsmarktregio Werkgeversdienstverlening Samenwerking UWV Brancheteams Arbeidsmarkt Gemeenten WerkzoekendenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 03.h W2022/049: aanvraag omgevingsvergunning bouwen woning Julianalaan 21 te Kaag (toekomstige nummeraanduiding)
Samenvatting
Er is een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning om een woning te bouwen op Julianalaan 21 te Kaag. Het college van burgemeester en wethouders moet nog beslissen over deze aanvraag. De aanvraag betreft het afwijken van het bestemmingsplan, omdat de woning buiten het bouwvlak wordt gepland. Er zijn positieve adviezen ontvangen van de Omgevingsdienst West-Holland en de Dorpsraad Kaag. Er zijn geen alternatieven voor de aanvraag, en de financiële risico's zijn afgedekt door een anterieure overeenkomst. De aanvraag voldoet aan de uitgangspunten van het eerdere principeverzoek en het Afwijkingenbeleid ruimtelijke ordening. Na het ontwerpbesluit wordt het plan gepubliceerd en kunnen belanghebbenden hun zienswijzen indienen. Het plan draagt bij aan een duurzame invulling van het perceel en er zijn geen grote risico's verbonden aan het voorstel.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de aanvraag omgevingsvergunning voor het bouwen van een woning op Julianalaan 21 te Kaag. De aanvraag vraagt om een afwijking van het bestemmingsplan om de bouw van een nieuwe woning mogelijk te maken. Het college wordt voorgesteld een positief ontwerpbesluit te nemen en in te stemmen met de ontwerp omgevingsvergunning. De aanvraag volgt op een eerder goedgekeurd principeverzoek en voldoet aan de gestelde voorwaarden en beleidskaders.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een grondige beoordeling van de relevante bestemmingsplannen en beleidskaders. Er zijn geen significante lacunes in de informatie.
Rol van de raad:
De gemeenteraad hoeft geen verklaring van geen bedenkingen (vvgb) af te geven vanwege de aard en omvang van de aanvraag. De raad speelt dus een beperkte rol in dit proces.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft het al dan niet goedkeuren van de afwijking van het bestemmingsplan, rekening houdend met de ruimtelijke ordening en de belangen van de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de te volgen procedures en voorwaarden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast, vooral op het gebied van tijdgebonden doelen.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het college bevoegd is om het ontwerpbesluit te nemen.
Participatie:
Er is enige participatie geweest met omwonenden en de Dorpsraad, die positief reageerden. Er is echter geen uitgebreid draagvlakonderzoek uitgevoerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de bouw moet voldoen aan de duurzaamheidseisen van het Bouwbesluit.
Financiële gevolgen:
Er worden leges in rekening gebracht conform de legesverordening. De kosten voor de ontwikkeling zijn voor de aanvrager, en er is een anterieure overeenkomst afgesloten om financiële risico's te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Bestemmingsplan Afwijkingenbeleid Ruimtelijke ordening Archeologisch onderzoek Duurzaamheid Stedenbouwkundig advies Watervergunning Anterieure overeenkomst ParkeernormenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 03.i Zienswijze Regionaal Beleidsplan eenheid Den Haag ‘Coalitie voor veiligheid 2023-2026’
Samenvatting
De gemeenteraad gaat binnenkort beslissen over het Regionaal Beleidsplan voor de eenheid Den Haag, genaamd 'Coalitie voor Veiligheid 2023-2026'. Dit plan richt zich op vijf belangrijke thema's: Maatschappelijk ongenoegen, Cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit, Jeugd en Veiligheid, Zorg en Veiligheid, en Ondermijning. Het plan wordt besproken in het Regionaal Bestuurlijk Overleg, waar alle 27 burgemeesters, de hoofdofficier en de politiechef bij betrokken zijn. De gemeenteraad kan via een zienswijze invloed uitoefenen op de regionale veiligheidsaanpak. Het voorstel is voorbereid door het cluster Beleid en Strategie en besproken met de betrokken partijen, waaronder de portefeuillehouder Astrid Heijstee-Bolt. De gemeenteraad zal op 21 november 2022 de zienswijze bespreken en besluiten of zij instemmen met het plan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze Regionaal Beleidsplan eenheid Den Haag ‘Coalitie voor veiligheid 2023-2026’
Samenvatting: Het voorstel betreft de goedkeuring van een zienswijze op het Regionaal Beleidsplan voor de eenheid Den Haag, genaamd 'Coalitie voor Veiligheid 2023-2026'. Dit beleidsplan richt zich op vijf regionale veiligheidsprioriteiten: maatschappelijk ongenoegen, cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit, jeugd en veiligheid, zorg en veiligheid, en ondermijning. Het plan is bedoeld om een bovenlokale aanpak te bieden voor veiligheidsvraagstukken die de grenzen van individuele gemeenten overstijgen. De gemeenteraad kan via een zienswijze invloed uitoefenen op de koers van deze regionale veiligheidsaanpak.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de belangrijkste elementen van het Regionaal Beleidsplan en de rol van de gemeenteraad daarin beschrijft. Het bevat ook bijlagen die verdere details bieden, zoals het ontwerp van het beleidsplan en de zienswijze.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om in te stemmen met het indienen van een zienswijze op het Regionaal Beleidsplan. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de regionale veiligheidsprioriteiten en de uitvoering daarvan.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijze en daarmee de prioriteiten en aanpak van het Regionaal Beleidsplan ondersteunt. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over welke thema's meer of minder aandacht moeten krijgen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel zelf, maar de effectiviteit hangt af van de verdere uitwerking en implementatie van het beleidsplan.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het raadsvoorstel vast te stellen en in te stemmen met het indienen van de zienswijze op het Regionaal Beleidsplan.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces. De focus ligt op samenwerking met regionale partners zoals de politie en het OM.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een expliciet onderwerp genoemd in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op veiligheid en criminaliteitspreventie.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het voorstel, zoals aangegeven in de documentatie. Het voorstel vermeldt ook niet hoe eventuele kosten gedekt zouden worden, aangezien dit niet van toepassing is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Beleidsplan Veiligheid Zienswijze Den Haag Maatschappelijk ongenoegen Cybercrime Jeugd en Veiligheid Zorg en Veiligheid Ondermijning Regionaal Bestuurlijk Overleg (RBO)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Regionaal Beleidsplan eenheid Den Haag ‘Coalitie voor veiligheid 2023-2026’". Het voorstel betreft het indienen van een zienswijze op het ontwerp Regionaal Beleidsplan (RBP) voor de eenheid Den Haag, dat de regionale veiligheidsprioriteiten voor 2023-2026 vaststelt. Het plan richt zich op vijf beleidsprioriteiten: maatschappelijk ongenoegen, cybercrime, jeugd en veiligheid, zorg en veiligheid, en ondermijning. Het doel is om bovenlokale veiligheidsvraagstukken effectiever aan te pakken, met ruimte voor lokale invulling. De gemeenteraad kan via de zienswijze invloed uitoefenen op de koers van de regionale veiligheidsaanpak.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste beleidsprioriteiten en de context van het Regionaal Beleidsplan beschrijft. Het biedt inzicht in de samenwerkingsverbanden en de rol van verschillende partners. Echter, de financiële consequenties en concrete uitvoeringsplannen zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze in te dienen, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de definitieve vaststelling van het Regionaal Beleidsplan. Dit biedt de raad de mogelijkheid om lokale belangen en prioriteiten te benadrukken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen welke aspecten van het Regionaal Beleidsplan zij wil ondersteunen of aanpassen. Dit kan betrekking hebben op de prioritering van thema's of de mate van lokale invulling en samenwerking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), omdat de concrete uitvoeringsplannen en meetbare doelen nog ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de abstractie van het plan kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het indienen van de zienswijze op het Regionaal Beleidsplan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de thema’s tot stand zijn gekomen door interviews en expertsessies met diverse partners, wat wijst op een participatieve aanpak. Echter, de directe betrokkenheid van burgers wordt niet expliciet genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als thema genoemd, maar het werken aan een veiligere samenleving draagt bij aan een betere woon- en leefomgeving, wat indirect een duurzaamheidsaspect heeft.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het Regionaal Beleidsplan. Eventuele kosten zijn gekoppeld aan lokale prioriteiten en thema’s in het Integraal Veiligheidsbeleid. Er is een bedrag van € 75.000,- opgenomen voor de doorontwikkeling van dit beleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Beleidsplan Veiligheid Zienswijze Den Haag Integraal Veiligheidsbeleid Cybercrime Ondermijning Jeugd Zorg Maatschappelijk ongenoegenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 04.a Aanvraag stimuleringslening van Liefde voor Harmonie
Samenvatting
De gemeente overweegt een stimuleringslening toe te kennen aan Stichting Muziekcentrum Liefde voor Harmonie. Deze lening is bedoeld om de verbouwing en verbetering van hun gebouw mogelijk te maken, waaronder het realiseren van extra ruimtes en het verbeteren van de geluidsisolatie. De lening past binnen het budget voor maatschappelijk vastgoed en heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de lener de kosten draagt. De gemeente moet nog beslissen of zij akkoord gaat met de aanvraag, waarna de Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) de aanvraag verder zal beoordelen. Het doel is om de verantwoordelijkheid voor maatschappelijk vastgoed bij de gebruikers te leggen en hen te ondersteunen bij grote investeringen. De gemeente overweegt ook om een hypotheekakte als zekerheid te vragen voor de lening.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag stimuleringslening van Liefde voor Harmonie". Het voorstel betreft een aanvraag van de Stichting Muziekcentrum Liefde voor Harmonie voor een stimuleringslening van €125.000 om noodzakelijke investeringen te doen in hun gebouw, de voormalige Ignatiusschool. Deze investeringen omvatten onder andere de herziening van verwarming en elektra, toegang tot de zolder, keukenruimte, en geluidsisolatie. De lening is bedoeld om de verantwoordelijkheid voor het maatschappelijk vastgoed bij de gebruikers te houden en hen te ondersteunen bij grote financiële investeringen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak van de lening, de geplande investeringen, en de financiële en juridische aspecten. Er zijn echter geen details over de exacte kosten van elke investering of een gedetailleerde tijdlijn voor de uitvoering.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het besluit bij het college van burgemeester en wethouders ligt.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet instemmen met de aanvraag van de stimuleringslening en het vaststellen van de toewijzingsbrief. Dit impliceert een keuze voor het ondersteunen van lokaal maatschappelijk vastgoed en het vertrouwen in de zelfredzaamheid van de gebruikers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van de lening en de geplande investeringen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte uitvoering van de werkzaamheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
Het college van burgemeester en wethouders moet besluiten om in te stemmen met de aanvraag van de stimuleringslening en de toewijzingsbrief vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van de gemeenschap of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het beheer van maatschappelijk vastgoed door de gebruikers zelf als een duurzame manier van beheren wordt gezien. Ook de geplande investeringen, zoals geluidsisolatie, kunnen bijdragen aan duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt voor de gemeente, aangezien de lening binnen het plafondbedrag valt en de rentelasten door de lener worden betaald. De gemeente moet echter garant staan voor de lening, wat een financieel risico inhoudt. De kosten voor de hypotheekakte zijn opgenomen in de aangevraagde lening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stimuleringslening Maatschappelijk vastgoed Muziekcentrum Liefde voor Harmonie Investeringen Financiering Verordening SVn (Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten) Verbouwing Geluidsisolatie HypotheekacteVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 04.b Aanvulling op besluit op bezwaar tegen afwijzing PGB training van eigen hond tot hulphond d.d. 9 november 2021 (Wmo)
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt om de onderbouwing van een eerder besluit op bezwaar aan te vullen. Dit besluit gaat over de afwijzing van een aanvraag voor de financiering van de training van een hond tot hulphond. De inwoner heeft hiertegen beroep aangetekend bij de rechtbank in Den Haag. Er is medisch advies ingewonnen dat nieuwe inzichten biedt over de benodigde ondersteuning vanuit de Wmo. Het advies wijst erop dat de inwoner meer nodig heeft dan alleen een hulphond om sociale zelfredzaamheid en communicatie te verbeteren. Daarom denkt het college erover om de motivatie van het eerdere besluit aan te passen en in te dienen bij de rechtbank. Het doel is om inwoners de best passende ondersteuning te bieden. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat een hulphond bij het specifieke ziektebeeld van de inwoner helpt. Het college wil het besluit zorgvuldig onderbouwen om mogelijke juridische stappen van de inwoner te voorkomen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Aanvulling op besluit op bezwaar tegen afwijzing PGB training van eigen hond tot hulphond d.d. 9 november 2021 (Wmo)." Het gaat om een aanvulling op een eerder besluit waarbij een aanvraag voor de financiering van de training van een hond tot hulphond werd afgewezen. Na een medisch advies van Argonaut, dat nieuwe inzichten gaf over de benodigde ondersteuning, is besloten de motivatie van het besluit aan te vullen. De aanvulling benadrukt dat een hulphond niet de meest passende voorziening is voor de hulpvraag van de inwoner.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting van de situatie, de reden voor de aanvulling, en de onderbouwing op basis van medisch advies. Er zijn echter geen bijlagen openbaar beschikbaar, wat de volledigheid voor externe partijen kan beperken.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het een besluit betreft dat door het college van burgemeester en wethouders wordt genomen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de afweging tussen het bieden van maatwerkondersteuning en het volgen van medisch advies versus de wensen van de inwoner. Er moet worden besloten of de aanvulling op het besluit voldoende tegemoetkomt aan de hulpvraag binnen de kaders van de Wmo.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de afwezigheid van meetbare doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het een collegebesluit betreft. Het college besluit de onderbouwing van het besluit op bezwaar aan te vullen en in te dienen bij de rechtbank.
Participatie:
Er is beperkte informatie over participatie. Er is een gesprek geweest met de inwoner over de hulpvraag, maar verdere participatie van andere belanghebbenden wordt niet genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals aangegeven in de documentatie.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
PGB (Persoonsgebonden Budget) Hulphond Medisch advies Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Bezwaarschrift Rechtbank Den Haag Sociale zelfredzaamheid Overprikkeling Argonaut Ondersteuning en begeleidingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 04.c Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuw Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) voor de periode 2023-2026 vast te stellen. Dit beleid richt zich op diverse veiligheidsvraagstukken zoals ondermijning, woonoverlast, huiselijk geweld en online criminaliteit. Het IVB beschrijft de missie van de gemeente, de samenwerking met partners en de prioriteiten voor de komende vier jaar. Het voorstel is besproken met verschillende betrokken partijen binnen de gemeente en heeft hun goedkeuring. Er is een bedrag van € 75.000,- gereserveerd voor de verdere ontwikkeling en uitvoering van het beleid. De gemeenteraad zal op 21 november 2022 een besluit nemen over het voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026" voor de gemeente Kaag en Braassem. Dit beleid documenteert de prioriteiten en ontwikkelthema's op het gebied van veiligheid voor de komende vier jaar. Het richt zich op diverse veiligheidsvraagstukken zoals ondermijning, woonoverlast, huiselijk geweld en online criminaliteit. Het IVB beschrijft de missie van de gemeente, de samenwerking met partners en de prioritaire onderwerpen. Het doel is om de wettelijke regierol van de gemeente in het bevorderen van integrale veiligheid te vervullen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de belangrijkste veiligheidsvraagstukken identificeert en een strategisch plan biedt voor de komende vier jaar. Het bevat ook bijlagen zoals het raadsvoorstel, raadsbesluit, het volledige IVB en de veiligheidsmonitor.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om het raadsvoorstel vast te stellen, waarmee het Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026 wordt goedgekeurd. Dit betekent dat de raad de inhoud en de prioriteiten van het beleid moet beoordelen en goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de veiligheidsvraagstukken en de toewijzing van middelen. Er moeten keuzes worden gemaakt over welke thema's de meeste aandacht en middelen krijgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) te zijn, aangezien het duidelijke doelen en een tijdsbestek van vier jaar biedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld in de samenvatting.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026 vast te stellen, zoals voorgesteld in het raadsvoorstel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt samenwerking met partners, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, specifieke details over de mate en vorm van participatie worden niet genoemd in de samenvatting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op veiligheid.
Financiële Gevolgen:
Voor de ontwikkeling en uitvoering van het IVB is een bedrag van € 75.000 opgenomen in het College Uitvoeringsprogramma (CUP). Het voorstel geeft aan dat dit bedrag is gereserveerd, maar verdere details over de dekking worden niet vermeld in de samenvatting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) Veiligheidsvraagstukken Ondermijning Woonoverlast Huiselijk geweld Online criminaliteit Samenwerking Regierol Communicatie Ontwikkelthema’sVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026". Het richt zich op het vaststellen van een beleid dat de veiligheid in de gemeente Kaag en Braassem voor de komende vier jaar moet waarborgen. Het beleid omvat vijf prioriteiten: verbinding zorg en veiligheid, aanpak ondermijning, digitale veiligheid, veiligheidsaspecten door veranderende maatschappij, en toezicht en handhaving. Het doel is om een veilige leefomgeving te creëren door samen te werken met partners en te investeren in veiligheidsontwikkelingen. Het beleid sluit aan bij het Raadsakkoord en het College Uitvoeringsprogramma 2022-2026.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke structuur en prioriteiten voor de komende jaren, inclusief een financiële onderbouwing en een plan voor samenwerking met partners. Echter, specifieke details over de uitvoering en meetbare doelen ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet het Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026 vaststellen. Daarnaast speelt de raad een rol in het monitoren van de voortgang en het bijstellen van het beleid indien nodig.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van veiligheidsaspecten en de toewijzing van middelen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de focus op bepaalde veiligheidsvraagstukken en de intensiteit van samenwerking met partners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er prioriteiten zijn gesteld, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering en evaluatiecriteria kunnen verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026 vast te stellen en de voorgestelde prioriteiten en financiële middelen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er na vaststelling gesprekken met partners zullen plaatsvinden om uitvoeringsafspraken te maken. Er is ook een geplande avond met de raad over veiligheid, wat participatie van de raad impliceert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op veiligheid en samenwerking met partners.
Financiële Gevolgen:
Er is een bedrag van € 75.000,- opgenomen in het College Uitvoeringsprogramma 2022-2026 voor de uitvoering van het beleid. Dit bedrag is bedoeld voor acties zoals voorlichting en training. Er wordt aangegeven dat er mogelijk extra middelen nodig zijn, afhankelijk van de uitkomsten van het knoppenmodel, die in de Richtnota 2024 worden verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Veiligheidsbeleid Veiligheidsontwikkelingen Samenwerking Ondermijning Digitale veiligheid Veiligheidsmonitor Zorg en veiligheid Woonoverlast Bewustwording UitvoeringsplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 04.d Nadere regels mantelzorgwaardering 2022
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt om de Nadere regels mantelzorgwaardering 2022 vast te stellen. De gemeente wil mantelzorgers waarderen voor hun belangrijke werk en heeft hiervoor een budget van 25.000 euro gereserveerd. Dit bedrag wordt verdeeld onder de mantelzorgers in de vorm van een geldbedrag. Tom in de buurt is aangewezen als de instantie die deze waardering uitvoert. Het doel is dat mantelzorgers zich gewaardeerd voelen en gemotiveerd blijven om hun werk voort te zetten, waardoor minder professionele ondersteuning nodig is. Er wordt ook gekeken naar andere vormen van waardering, zoals dagjes uit en mantelzorgcafés. Het voorstel is besproken met de betrokken partijen en er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente. Er is een risico dat bij meer dan 250 aanvragen het bedrag per mantelzorger lager uitvalt dan de gebruikelijke 100 euro, wat kritiek kan opleveren.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Nadere Regels Mantelzorgwaardering 2022
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nadere regels mantelzorgwaardering 2022". Het voorstel vraagt het college om de regels vast te stellen voor de mantelzorgwaardering in 2022. De gemeente heeft een budget van €25.000 beschikbaar gesteld om mantelzorgers te waarderen voor hun belangrijke maatschappelijke bijdrage. Tom in de buurt is aangewezen als uitvoeringsinstantie en verdeelt het budget gelijkelijk onder de mantelzorgers in de vorm van een geldbedrag. Het doel is om mantelzorgers te motiveren en te ondersteunen, zodat kwetsbare inwoners minder professionele hulp nodig hebben.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke informatie over het budget, de uitvoeringsinstantie, en de verdeling van de middelen. Er is ook aandacht voor de communicatie en de verwachtingen van mantelzorgers.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en de nadere regels voor de mantelzorgwaardering vaststellen. De raad heeft een toezichthoudende rol en blijft eindverantwoordelijk voor de uitvoering.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het huidige budget en de voorgestelde verdeling voldoende zijn om mantelzorgers adequaat te waarderen. Er moet ook worden overwogen of de samenwerking met Tom in de buurt de gewenste resultaten oplevert.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van budget en verdeling, maar er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen of evaluatiecriteria. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afhankelijkheid van het aantal aanvragen kan tot variatie in de waardering leiden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nadere regels voor de mantelzorgwaardering 2022 vast te stellen.
Participatie:
Er is enige participatie geweest met Tom in de buurt en de Adviesraad Sociaal Domein. Er lijkt echter beperkte directe betrokkenheid van de mantelzorgers zelf bij de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen extra financiële gevolgen buiten het reeds gereserveerde budget van €25.000. Het bedrag wordt verdeeld onder de mantelzorgers, en er is geen sprake van aanvullende dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mantelzorgwaardering Tom in de buurt Mantelzorgers Budget Ondersteuning Gemeente Wmo artikel 2.1.6 Sociaal domein Adviesraad PortefeuillehouderVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 04.e Beantwoording schriftelijke vervolgvragen SvKB en MooiKB - Drechtzone wagenschuur
Samenvatting
In een toekomstige vergadering zal het college van burgemeester en wethouders bespreken hoe zij de schriftelijke vervolgvragen van de fracties SvKB en MooiKB over de wagenschuur aan de Vriezekoop gaan beantwoorden. Deze vragen zijn gesteld naar aanleiding van een eerder verleende vergunning voor het herbouwen van de wagenschuur. Het college heeft al eerdere vragen van beide fracties beantwoord en zal nu beslissen over de vaststelling van de beantwoording van deze nieuwe vragen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Beantwoording schriftelijke vervolgvragen SvKB en MooiKB - Drechtzone wagenschuur". Het document behandelt de beantwoording van vervolgvragen van de fracties SvKB en MooiKB over de verleende vergunning voor het herbouwen van een wagenschuur aan de Vriezekoop. Eerder zijn al informatieve vragen van MooiKB en schriftelijke vragen van SvKB beantwoord. De huidige beantwoording is een reactie op de vervolgvragen die door beide fracties zijn gesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de gestelde vragen van de fracties beantwoordt. Echter, zonder de exacte inhoud van de vragen en antwoorden is het moeilijk om de volledigheid volledig te beoordelen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de beantwoording van de vragen vast te stellen. Dit betekent dat de raad moet beoordelen of de antwoorden adequaat en bevredigend zijn.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet accepteren van de beantwoording van de vragen. Dit kan invloed hebben op de relatie tussen de raad en het college, en op de verdere besluitvorming omtrent de wagenschuur.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het voornamelijk gaat om de beantwoording van vragen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties vermeld in de samenvatting.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de beantwoording van de schriftelijke vragen vaststelt en daarmee akkoord gaat.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in de samenvatting. Het document lijkt zich te richten op de beantwoording van vragen en niet op financiële aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 04.f Beantwoording schriftelijke vragen Mooi Kaag en Braassem over het uitsterfbeleid voor woonschepen
Samenvatting
De gemeenteraad gaat binnenkort beslissen over de beantwoording van vragen van de fractie Mooi Kaag en Braassem. Deze vragen gaan over het uitsterfbeleid voor woonschepen. Het college van burgemeester en wethouders bespreekt de opmerkingen van verschillende betrokkenen en bereidt de beantwoording voor. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit besluit. De beantwoording van de vragen is openbaar en wordt gedeeld met de gemeenteraad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Beantwoording van schriftelijke vragen van Mooi Kaag en Braassem over het uitsterfbeleid voor woonschepen." De fractie van Mooi Kaag en Braassem heeft vragen gesteld over het beleid dat gericht is op het geleidelijk beëindigen van het gebruik van woonschepen. Het college van burgemeester en wethouders heeft deze vragen beantwoord en legt de beantwoording ter vaststelling voor aan de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de gestelde vragen beantwoordt en de raad de mogelijkheid biedt om de beantwoording vast te stellen. Er zijn geen bijlagen, wat kan betekenen dat de beantwoording beknopt is.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de beantwoording van de vragen vast te stellen. Dit betekent dat de raad moet beoordelen of de beantwoording adequaat en volledig is.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet instemmen met de beantwoording van de vragen. Dit kan impliceren dat de raad het eens is met het gevoerde beleid of dat er behoefte is aan verdere discussie of aanpassing van het beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het voornamelijk gaat om de vaststelling van beantwoording. Er zijn geen duidelijke doelen, meetbare resultaten, of tijdsgebonden elementen genoemd. Er zijn geen directe inconsistenties aangegeven.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de beantwoording van de vragen zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, aangezien het zich richt op de beantwoording van vragen. Het is onduidelijk of er participatie heeft plaatsgevonden in het opstellen van het uitsterfbeleid zelf.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. Echter, het uitsterfbeleid voor woonschepen kan indirect duurzaamheidsaspecten raken, afhankelijk van de redenen voor het beleid.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig. Dit suggereert dat het voorstel puur administratief van aard is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitsterfbeleid Woonschepen Mooi Kaag en Braassem Schriftelijke vragen College van burgemeester en wethouders Beantwoording Astrid Heijstee-Bolt Yvonne Peters-Adrian Vergadering Zaaknr. 488545Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 04.g Raadsinformatiebrief Terugblik AB Holland Rijnland 19 oktober 2022
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is niet expliciet vermeld in de tekst, maar het document lijkt te gaan over de "Raadsinformatiebrief AB Holland Rijnland 19 oktober 2022". Het document informeert de gemeenteraad over de vergadering van het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland, waarin onderwerpen zoals de Tussentijdse rapportage 2022, de Spoorcorridor Leiden-Utrecht, en de Regionale Woonagenda werden besproken. Het bevat ook informatie over de financiële situatie van Holland Rijnland en de noodzaak voor extra budget voor de Service Organisatiezorg (SOZ).
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt redelijk volledig, aangezien het verschillende belangrijke onderwerpen en financiële implicaties behandelt. Echter, er zijn enkele details, zoals de exacte toerekening van overheadkosten, die nog onderwerp van discussie zijn.
Rol van de Raad:
De raad wordt geïnformeerd en gevraagd om zienswijzen in te dienen over de Regionale Woonagenda en huisvestingsverordening. De raad speelt een rol in het goedkeuren van de begrotingswijzigingen en het vaststellen van de woonagenda.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van extra budgetten en de prioriteiten binnen de Regionale Woonagenda, zoals de focus op betaalbaar bouwen en de verdeling van sociale huurwoningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral omdat sommige financiële details nog niet zijn uitgewerkt. Er zijn ook inconsistenties, zoals de onduidelijkheid over de toerekening van overheadkosten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een zienswijzeperiode is waarin gemeenteraden hun input kunnen geven, wat wijst op een zekere mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet relevant zijn in de context van woningbouw en regionale ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een extra budget van €755.000 voor 2022, waarvan €730.000 voor de SOZ. De dekking van deze kosten is nog niet volledig uitgewerkt, en er wordt verwacht dat gemeenten bijdragen na vaststelling van de rapportage.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Holland Rijnland Tussentijdse rapportage 2022 Spoorcorridor Leiden-Utrecht Woonagenda Service Organisatiezorg (SOZ) Regionale Energiestrategie (RES) Regionale Omgevingsagenda (ROA) Regionale Strategie Mobiliteit (RSM) Woningbouw Investeringsfonds (RIF)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 04.h Raadsvoorstel Werkprogramma Holland Rijnland 2022 – 2026 en conceptbegroting Serviceorganisatie Zorg (SOZ) 2023
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem gaat binnenkort beslissen over hun zienswijze op het Werkprogramma Holland Rijnland 2022-2026. Dit programma richt zich op regionale samenwerking voor uitdagingen zoals woningtekort, klimaatverandering en energie. De raad overweegt om hun zienswijze in te dienen om de positie van de gemeente te versterken. Daarnaast wordt er gekeken naar de conceptbegroting van de Serviceorganisatie Zorg (SOZ) voor 2023, die zich richt op de inkoop van jeugdzorg. Het college stelt voor om hier geen zienswijze op in te dienen, omdat er geen opmerkingen zijn. De uiteindelijke besluitvorming over het werkprogramma vindt plaats op 21 december 2022.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Werkprogramma Holland Rijnland 2022 – 2026 en conceptbegroting Serviceorganisatie Zorg (SOZ) 2023". Het doel is om een zienswijze in te dienen op het werkprogramma van Holland Rijnland, dat zich richt op regionale samenwerking voor strategische doelen zoals woningbouw, klimaatverandering en zorg. De raad wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen op de conceptbegroting van de SOZ, die zich richt op de inkoop van jeugdzorg. Het werkprogramma beoogt de regionale positie en lobbykracht te versterken door gebiedsgericht te werken aan regionale opgaven.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een overzicht van de betrokken partijen en processen. Er is echter enige onduidelijkheid over de financiering van regionale proposities, wat in de toekomst besproken moet worden.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Ze moeten een zienswijze vaststellen voor het werkprogramma en besluiten geen zienswijze in te dienen voor de SOZ-begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid bij regionale samenwerking en de prioritering van regionale opgaven zoals duurzaamheid en woningbouw.
SMART-criteria en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare criteria en concrete acties voor sommige doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiering van regionale proposities is nog onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze op het werkprogramma vast te stellen en geen zienswijze in te dienen op de SOZ-begroting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat gemeenteraden via zienswijzen betrokken worden bij belangrijke beleidsdocumenten, wat participatie bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met aandacht voor energieneutrale woningbouw en duurzame energieopwekking.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn deels gedekt in de begroting van Kaag en Braassem. Er is echter onduidelijkheid over de financiering van regionale proposities, wat toekomstige investeringen van gemeenten kan vereisen. De deelname aan de SOZ kost €21.593,-, wat al in de begroting is opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkprogramma Holland Rijnland 2022 – 2026 Zienswijze Serviceorganisatie Zorg (SOZ) Regionale samenwerking Gemeenschappelijke regeling Regionale strategieën Duurzaamheid Jeugdzorg Regionale Energiestrategie CofinancieringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 04.i Beslissing op bezwaar tegen afwijzing PGB paardencoaching (Wmo)
Samenvatting
In de toekomst zal het college van burgemeester en wethouders een besluit nemen over een bezwaar tegen de afwijzing van een Persoonsgebonden Budget (PGB) voor paardencoaching. De aanvraag voor paardencoaching is eerder afgewezen omdat het niet als dagbesteding binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) wordt gezien. Na een hoorzitting en medisch advies van Argonaut, adviseert een externe adviseur om het bezwaar ongegrond te verklaren en het oorspronkelijke besluit te handhaven. Het medisch advies geeft aan dat paardencoaching geen wetenschappelijk bewezen effect heeft en niet kan dienen als vervanging voor één op één begeleiding. Het college wil inwoners de best passende ondersteuning bieden, maar volgt het advies van de externe partij om het besluit te behouden. Er is een risico dat de inwoner binnen zes weken na de beslissing in beroep kan gaan bij de rechtbank. Het voorstel is besproken en goedgekeurd door de betrokken partijen binnen de gemeente.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Beslissing op bezwaar tegen afwijzing PGB paardencoaching (Wmo)". Het bezwaar van een inwoner tegen de afwijzing van een Persoonsgebonden Budget (PGB) voor paardencoaching is ongegrond verklaard. De aanvraag werd afgewezen omdat paardencoaching niet als een vergoede maatwerkvoorziening onder de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo) valt. Na een hoorzitting en medisch advies van Argonaut, dat de effectiviteit van paardencoaching niet wetenschappelijk bewezen acht, is besloten het oorspronkelijke besluit te handhaven.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de achtergrond, het proces en de overwegingen voor het besluit duidelijk uiteenzet. Het bevat een samenvatting van de procedure, inclusief de hoorzitting en het ingewonnen medisch advies.
Rol van de raad bij het voorstel:
De gemeenteraad speelt geen directe rol in dit specifieke besluit, aangezien het een uitvoeringskwestie betreft die door het college van burgemeester en wethouders wordt afgehandeld.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet volgen van het advies van de externe adviseur en het medisch advies. Er is gekozen om het advies te volgen en het besluit in stand te houden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete doelen of evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het een uitvoeringsbesluit betreft dat door het college is genomen.
Participatie:
Er is beperkte participatie, aangezien het proces voornamelijk bestaat uit het indienen van bezwaar en het verkrijgen van extern advies. De inwoner heeft wel de mogelijkheid gehad om tijdens een hoorzitting zijn of haar standpunt toe te lichten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
PGB (Persoonsgebonden Budget) Paardencoaching Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Bezwaarschrift Medisch advies Extern adviseur Afwijzing Dagbesteding Eén op één begeleiding HoorzittingVerfijning van de zoekopdracht: