04-09-2023 Visie en Advies - Hoorzitting Bestemmingsplannen
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 5 Bestemmingsplan Sportpad
Herontwikkeling Sportpad Roelofarendsveen: Ambitieus Plan Stuit op Bezwaren
De gemeente overweegt een ingrijpende herontwikkeling van het Sportpad in Roelofarendsveen. Het plan omvat de toevoeging van een integraal kindcentrum en de vernieuwing van De Tweesprong, bestaande uit een sporthal en zwembad. Ook wordt een nieuw clubgebouw voor de voetbal- en hockeyvereniging overwogen. Dit alles vereist een wijziging van het bestemmingsplan. Tijdens een recent debat kwamen zowel de ambities als de zorgen van omwonenden aan bod.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de commissievergadering van de gemeenteraad werd het voorstel voor de herontwikkeling van het Sportpad besproken. Het plan, dat voorziet in de bouw van een integraal kindcentrum en de vernieuwing van sportfaciliteiten, stuit op bezwaren van omwonenden. Zij vrezen vooral voor parkeerproblemen en verkeersoverlast.Ruud van der Star van PRO benadrukte het belang van het weten waar insprekers wonen om hun belangen goed af te wegen. "Je wilt toch goed ruimte kunnen zien waar het dan om gaat," aldus Van der Star. Drie insprekers, waaronder Rik van Egmond, uitten hun zorgen over de verkeersdrukte en parkeerproblemen die de herontwikkeling met zich mee zou kunnen brengen. Van Egmond: "Hoe kan de Lucas van Leidenlaan worden ontzien van verkeer en parkeeroverlast?"
De insprekers wezen ook op de mogelijke geluidsoverlast en schaduwwerking van de nieuwe gebouwen. Peter Klein, een van de insprekers, vroeg om meer duidelijkheid: "Wij missen eigenlijk de ondersteuning en betrokkenheid en gewoon waar staan wij nu?"
De gemeenteraad toonde begrip voor de zorgen van de omwonenden. Meerdere raadsleden vroegen het college om meer duidelijkheid te geven over de bouwhoogtes en de financiële haalbaarheid van het plan. Wethouder Peters benadrukte de noodzaak van snelheid in het proces vanwege de staat van de huidige scholen en sportfaciliteiten. "Wij hebben ons best gedaan met de nog niet 100% volledige kennis om een eerlijk bestemmingsplan in procedure te brengen," aldus Peters.
De discussie over de herontwikkeling van het Sportpad zal worden voortgezet tijdens de gemeenteraadsvergadering op 18 september, waar het voorstel als bespreekstuk op de agenda staat. De uitkomst van deze vergadering zal bepalend zijn voor de toekomst van het ambitieuze project.
Samenvatting
De gemeente overweegt een herontwikkeling van het Sportpad in Roelofarendsveen. Het plan is om een integraal kindcentrum toe te voegen en De Tweesprong, bestaande uit een sporthal en zwembad, te vernieuwen. Ook wordt een nieuw clubgebouw voor de voetbal- en hockeyvereniging overwogen. Hiervoor is een wijziging van het bestemmingsplan nodig. Het nieuwe bestemmingsplan zou de bestemming van een deel van het gebied veranderen van Sport naar Maatschappelijk en de bouwmogelijkheden verruimen. Er zijn 21 zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode, waarvan enkele hebben geleid tot aanpassingen in het plan. De gemeente wil met deze herontwikkeling de ruimtelijke kwaliteit behouden en verbeteren, en het gebied toekomstbestendig maken. De plannen worden nog besproken en moeten worden goedgekeurd door de gemeenteraad. Na goedkeuring volgt een nieuwe inzageperiode van zes weken voor beroep. De gemeente houdt de regie over de herontwikkeling en bewaakt de financiële haalbaarheid. Omwonenden worden betrokken bij de verdere uitwerking van de plannen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hoogtes Bestemmingsplan Bouwhoogtes Dakrand Balustrade Concept Gemeente De Tweesprong KC Noord VoorstelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bestemmingsplan ‘Sportpad’
Samenvatting: Het bestemmingsplan ‘Sportpad’ beoogt de herontwikkeling van het Sportpad-gebied in Roelofarendsveen. Het plan voorziet in de bouw van een integraal kindcentrum, de vernieuwing van De Tweesprong (sporthal en zwembad), en een nieuw clubgebouw voor de voetbal- en hockeyvereniging. Om deze ontwikkelingen mogelijk te maken, is een wijziging van het bestemmingsplan noodzakelijk. Het plan richt zich op het behoud en de doorontwikkeling van de ruimtelijke kwaliteit van het gebied. Het bestemmingsplan is aangepast na 21 zienswijzen en voorziet in ruimere bouwmogelijkheden om ontwerpvrijheid te behouden.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de geplande ontwikkelingen, de noodzaak van de bestemmingsplanwijziging, en de inspraakprocedure. Echter, meer gedetailleerde financiële informatie en een concretere tijdlijn zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad moet het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vaststellen. Dit is een cruciale stap om de herontwikkeling van het Sportpad-gebied mogelijk te maken.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de ruimere bouwmogelijkheden en de wijziging van de bestemming van Sport naar Maatschappelijk. Er moet ook een afweging worden gemaakt tussen de belangen van de omwonenden en de voordelen van de herontwikkeling.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral op financieel gebied. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de ruimere bouwmogelijkheden zonder definitieve bouwhoogtes kunnen voor onzekerheid zorgen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen, waarmee de herontwikkeling kan doorgaan.
Participatie
Er is sprake van participatie, met meerdere bijeenkomsten met omwonenden en een klankbordgroep. De input van deze groepen is meegenomen in het stedenbouwkundig plan.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp. De nieuwe gebouwen worden toekomstbestendig en duurzamer dan de huidige structuren.
Financiële Gevolgen
De financiële haalbaarheid is afhankelijk van de grondexploitatie. De kosten voor het bestemmingsplan worden geboekt op Advieskosten Ruimte en leefomgeving. Er is geen gedetailleerde financiële dekking aangegeven, wat een aandachtspunt is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Sportpad Integraal kindcentrum De Tweesprong Clubgebouw Herontwikkeling Ruimtelijke kwaliteit Zienswijzen Stedenbouwkundig plan DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
R. Möllers - VVD
Ruud Van Der Star
R. Möllers - VVD
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
Inspreker Gemeenteraad
Ruud Van Der Star
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
Ruud Van Der Star
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
C.J. Blom - VVD
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
Inspreker Gemeenteraad
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
Ruud Van Der Star
R. Möllers - VVD
C.J. Blom - VVD
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
Ruud Van Der Star
C.J. Blom - VVD
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
R. Möllers - VVD
Gino Wesselman
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
R. Möllers - VVD
Gino Wesselman
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Ambtenaar Kaagen. Braassem
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
Ambtenaar Kaagen. Braassem
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
Ambtenaar Kaagen. Braassem
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
Ambtenaar Kaagen. Braassem
O.G.M. van Leijden - CDA
Ambtenaar Kaagen. Braassem
R. Möllers - VVD
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
Ruud Van Der Star
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
Y. Peters-Adrian - Wethouder
O.G.M. van Leijden - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
Ruud Van Der Star
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
C.J. Blom - VVD
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
R. Möllers - VVD
Gino Wesselman
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
00:08:23 - 00:09:42 - 00:16:53 - 00:17:56 - 00:20:28 - 00:23:38 - 00:25:48 - 00:26:26 - 00:27:24 - 00:27:56 - 00:28:24 - 00:28:56 - 00:29:53 - 00:30:25 - 00:30:53 - 00:32:06 - 00:33:59 - 00:35:01 - 00:35:57 - 00:41:11 - 00:41:28 - 00:44:35 - 00:45:28 - 00:45:42 - 00:45:48 - 00:45:50 - 00:46:29 - 00:46:42 - 00:46:50 - 00:46:56 - 00:50:43 - 00:51:39 - 00:53:27 - 00:56:49 - 00:58:47 - 01:00:12 - 01:03:15 - 01:05:28 - 01:05:43 - 01:07:57 - 01:12:49 - 01:13:32 - 01:15:38 - 01:17:44 - 01:18:47 - 01:20:06 - 01:21:16 - 01:21:30 - 01:23:22 - 01:24:34 - 01:25:02 - 01:26:01 - 01:27:02 - 01:29:07 - 01:29:22 - 01:29:47 - 01:30:02 - 01:32:43 - 01:34:50 - 01:35:51 - 01:36:41 - 01:37:09 - 01:37:24 - 01:39:38 - 01:41:38 - 01:42:39 - 01:43:31 - 01:43:47 - 01:44:15 - 01:44:20 - 01:44:22
Agendapunt 6 Bestemmingsplan Vriezekoop 75, Vriezekoop 24 en Kerklaan 53, Leimuiden
Nieuwe Woning in Leimuiden Zorgt voor Heet Debat in Gemeenteraad
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een bestemmingsplan goed te keuren voor de bouw van een vrijstaande woning tussen Vriezekoop 73 en 77 in Leimuiden. Dit plan vereist het saneren van glastuinbouw- en sierteeltbestemmingen op verschillende percelen in de gemeente. Het voorstel leidde tot een levendig debat tijdens de raadsvergadering.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om een vrijstaande woning te bouwen in Leimuiden uitgebreid besproken. De initiatiefnemer, vertegenwoordigd door Tristan Zevenhoven, benadrukte het belang van het plan en legde uit waarom meerdere percelen bij het bestemmingsplan betrokken zijn. "Het is wettelijk noodzakelijk om de percelen naast Kerklaan 53 erbij te betrekken," aldus Zevenhoven. Dit om te voorkomen dat er opnieuw een bedrijfswoning mogelijk wordt op een overgebleven bouwvlak.De discussie werd verder aangewakkerd door insprekers namens de buren van Kerklaan 53, die zich overvallen voelden door het plan. "Onze cliënten voelen zich behoorlijk overvallen," verklaarde Aad van Putten, die namens de buren sprak. Hij benadrukte dat er niet voldaan was aan het participatiebeleid van de gemeente en dat de rechten van zijn cliënten beperkt zouden worden door het nieuwe bestemmingsplan.
De raadsleden hadden uiteenlopende meningen over het voorstel. Mevrouw Bax van SVKB uitte haar zorgen over de bouw aan de Drecht en de gevolgen voor de agrarische bedrijfsvoering van de heer Kompier, een van de betrokken buren. "Het komt mij heel bijzonder over," zei Bax over de situatie waarin Kompier geen bedrijfswoning kan bouwen.
Wethouder Peters probeerde de zorgen weg te nemen door te benadrukken dat het niet de bedoeling is om de rechten van de heer Kompier te schaden. Ze legde uit dat de bedrijfswoning op Kerklaan 53 wordt omgezet naar een burgerwoning omdat er geen bedrijf meer is. "We hebben de plicht om feitelijk te bestemmen zoals het hoort te zijn," aldus Peters.
Het debat eindigde met de beslissing om het voorstel als bespreekstuk te agenderen voor de gemeenteraadsvergadering op 18 september. Partijen als PRO, Mooi K&B, CDA en SVKB stemden voor een bespreekstuk, terwijl VVD en D66 het als hamerstuk wilden behandelen. De discussie over de ruimte voor ruimteregeling en de rechten van agrarische bedrijven blijft echter voortduren, met oproepen voor een evaluatie van de huidige regelingen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een bestemmingsplan vast te stellen voor de bouw van een vrijstaande woning tussen Vriezekoop 73 en 77 in Leimuiden. Dit plan vereist het saneren van glastuinbouw- en sierteeltbestemmingen op verschillende percelen in de gemeente. Het bestemmingsplan voorziet in de wijziging van deze bestemmingen naar 'Wonen'. Er is één zienswijze ontvangen tijdens de inzageperiode, wat heeft geleid tot een kleine aanpassing in het plan. De raad moet ook beslissen of er een exploitatieplan nodig is, maar vanwege een bestaande overeenkomst wordt geadviseerd dit niet te doen. Het plan past binnen de Omgevingsvisie en draagt bij aan de ruimtelijke en planologische kwaliteit, hoewel het niet volledig voldoet aan de ruimte voor ruimte-regeling. Er zijn geen risico's verbonden aan het voorstel, en de financiële aspecten zijn gedekt door een overeenkomst. Na vaststelling wordt het plan opnieuw ter inzage gelegd voor beroep.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Vriezekoop 75, Vriezekoop 24 en Kerklaan 53, Leimuiden’. Het doel is om een publiekrechtelijk kader vast te stellen dat de realisatie van een compensatiewoning mogelijk maakt. Dit gebeurt door het saneren van glastuinbouw- en sierteeltbestemmingen op diverse percelen in Leimuiden, inclusief het perceel zelf. Het bestemmingsplan voorziet in de wijziging van de bestemming van ‘sierteelt’ naar ‘Wonen’. Er is één zienswijze ontvangen tijdens de inzageperiode, wat heeft geleid tot een kleine aanpassing in het ontwerpbestemmingsplan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de voorgestelde wijzigingen, de context en de ontvangen zienswijze. Er zijn echter enkele kanttekeningen over de ruimte voor ruimte-regeling en het woningtype die verder verduidelijkt kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vaststellen. Daarnaast moet de raad beslissen om geen exploitatieplan vast te stellen, gezien de kosten anderszins verzekerd zijn.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de wijziging van agrarische bestemmingen naar woonbestemmingen en de implicaties daarvan voor de ruimtelijke ordening en woningmarkt. Er moet ook een keuze gemaakt worden over het type woning dat gerealiseerd wordt, gezien de huidige woningbehoeften.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bestemmingswijzigingen en de oppervlakte-eisen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte uitvoering van de compensatiewoning. Er zijn geen grote inconsequenties, maar de afwijking van de ruimte voor ruimte-regeling kan als een punt van discussie worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen en om geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest. De initiatiefnemer heeft brieven gestuurd naar omwonenden, maar hierop zijn geen reacties ontvangen. Er is één zienswijze ingediend tijdens de inzageperiode.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen prominent onderwerp in dit voorstel. Het plan levert geen actieve bijdrage aan duurzaamheidsdoelstellingen, maar streeft wel naar een toekomstbestendige bestemming.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst en de heffing van leges. De verkoop van gemeentegrond maakt ook deel uit van de financiële dekking. De afspraken hierover zijn vastgelegd in de overeenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Vriezekoop Leimuiden Compensatiewoning Sierteelt Glastuinbouw Ruimte voor ruimte-regeling Woningbouw Omgevingsvisie Anterieure overeenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
R. Möllers - VVD
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
R. Möllers - VVD
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
R.R.M. van Leeuwen - PRO
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
Ambtenaar Kaagen. Braassem
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
R.R.M. van Leeuwen - PRO
R. Möllers - VVD
C.J. Blom - VVD
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
Gino Wesselman
R. Möllers - VVD
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Ambtenaar Kaagen. Braassem
H.H.T. Bax - Samen
Ambtenaar Kaagen. Braassem
R. Möllers - VVD
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Ambtenaar Kaagen. Braassem
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
R. Möllers - VVD
R.R.M. van Leeuwen - PRO
R. Möllers - VVD
C.J. Blom - VVD
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
Gino Wesselman
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
01:44:29 - 01:51:58 - 01:56:51 - 01:58:33 - 01:59:51 - 02:01:02 - 02:04:10 - 02:04:55 - 02:07:10 - 02:07:34 - 02:08:48 - 02:09:50 - 02:11:00 - 02:12:12 - 02:13:54 - 02:14:28 - 02:18:13 - 02:19:23 - 02:19:58 - 02:21:05 - 02:23:16 - 02:24:24 - 02:25:35 - 02:26:10 - 02:27:46 - 02:28:33 - 02:29:38 - 02:32:01 - 02:33:45 - 02:34:14 - 02:34:22 - 02:34:37 - 02:34:40
Ambtenaar Kaagen. Braassem -
Agendapunt 7 Bestemmingsplan Kerklaan 51-51a, Leimuiden
Nieuwe Woning op Kerklaan 51: Gemeenteraad Verdeeld over Bestemmingsplan
De gemeenteraad van Leimuiden overweegt een wijziging van het bestemmingsplan voor Kerklaan 51-51a, waarmee de bouw van een vrijstaande woning mogelijk wordt op de plek van een voormalig sierteeltbedrijf. Het plan, dat geen bezwaren heeft ontvangen, zorgt voor een ruimtelijke kwaliteitsverbetering, maar roept toch vragen op binnen de raad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om het bestemmingsplan van agrarisch naar wonen te wijzigen, uitvoerig besproken. De wijziging maakt de weg vrij voor de bouw van een vrijstaande woning op de locatie van een voormalig sierteeltbedrijf. De tunnelkassen zullen worden gesloopt en de sierteelt gesaneerd. Hoewel er geen bezwaren zijn ingediend tijdens de inzageperiode, leidde het voorstel tot een levendig debat onder de raadsleden.De heer Van Seggel opende het debat met een vraag over de sociale woningbouw: "Hoe is de afdracht van de sociale woningbouw geregeld bij dit initiatief en wordt het dan ook gedaan?" De wethouder, mevrouw Peters, verzekerde dat dit in de anterieure overeenkomst is vastgelegd.
Een ander punt van discussie was de handhaving van de sloopwerkzaamheden. De heer Van Leiden vroeg zich af hoe de gemeente ervoor zorgt dat de sloop daadwerkelijk plaatsvindt voordat de bouw begint. Wethouder Peters antwoordde dat er een voorwaardelijke verplichting is opgenomen: "Er moet eerst gesloopt worden en dan pas herbouwen."
De complexiteit van het plan werd verder benadrukt door de heer Moore, die opmerkte dat er tegenstrijdigheden leken te zijn tussen het raadsvoorstel en de toelichting. "In het voorstel staat dat het bedrijf gesaneerd wordt, maar de toelichting zegt dat het bedrijf doorgaat," merkte hij op. Peters verduidelijkte dat de initiatiefnemer binnen tien jaar wil stoppen met het bedrijf, maar dat dit niet direct gebeurt.
De stemming over het voorstel was verdeeld. De fracties PRO en VVD stemden voor het agenderen als hamerstuk, terwijl Mooi K&B, CDA en SvKB het als bespreekstuk wilden behandelen. Uiteindelijk werd het voorstel als hamerstuk geagendeerd voor de gemeenteraadsvergadering van 18 september 2023.
Het debat over het bestemmingsplan Kerklaan 51-51a toont aan dat, ondanks de afwezigheid van bezwaren, er binnen de raad nog veel vragen en zorgen leven over de uitvoering en de gevolgen van het plan. De komende gemeenteraadsvergadering zal uitwijzen of deze zorgen voldoende zijn weggenomen om het plan definitief goed te keuren.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een wijziging van het bestemmingsplan voor Kerklaan 51-51a in Leimuiden. Het plan maakt de bouw van een vrijstaande woning mogelijk op de plek van een voormalig sierteeltbedrijf. Hiervoor worden tunnelkassen gesloopt en sierteelt gesaneerd. Het bestemmingsplan verandert de bestemming van agrarisch naar wonen en past de aanduiding van de bedrijfswoning aan naar een burgerwoning. Er zijn geen bezwaren ingediend tijdens de inzageperiode. Het plan voldoet aan voorwaarden zoals landschappelijke inpassing en een bijdrage aan het sociale vereveningsfonds. Er wordt geen exploitatieplan opgesteld, omdat kosten anderszins zijn verzekerd. Hoewel de woning niet het type is waar de meeste behoefte aan is, draagt het bij aan doorstroming op de woningmarkt. Het plan heeft geen risico's en draagt niet bij aan duurzaamheidsdoelstellingen, maar zorgt wel voor een ruimtelijke kwaliteitsverbetering. Na vaststelling wordt het plan opnieuw ter inzage gelegd voor beroep. De financiële gevolgen zijn gedekt door een anterieure overeenkomst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bestemmingsplan ‘Kerklaan 51-51a, Leimuiden’
Samenvatting: Het voorstel betreft de wijziging van het bestemmingsplan voor Kerklaan 51-51a in Leimuiden, om de transformatie van een sierteeltbedrijf naar een vrijstaande woning mogelijk te maken. Dit omvat de sloop van tunnelkassen en sanering van sierteelt, met als doel de ruimtelijke kwaliteit te verbeteren. Het plan voorziet in de wijziging van de bestemming van agrarisch naar wonen en de omzetting van een bedrijfswoning naar een burgerwoning. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode, en de financiële aspecten worden gedekt door een anterieure overeenkomst.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de bestemmingsplanwijziging, de financiële dekking, en de participatie van belanghebbenden. Het biedt een duidelijk overzicht van de stappen die zijn genomen en de voorwaarden waaraan is voldaan.
Rol van de Raad
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en beslissen om geen exploitatieplan op te stellen, aangezien de kosten anderszins zijn verzekerd via een anterieure overeenkomst.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het plan, dat niet voorziet in de meest gevraagde woningtypes, toch gerechtvaardigd is door de ruimtelijke en planologische kwaliteitsverbeteringen en de bijdrage aan de doorstroming op de woningmarkt.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete duurzaamheidsdoelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van een bijdrage aan duurzaamheid kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie
Er is sprake geweest van participatie met omwonenden en grondeigenaren, die instemming hebben getoond. Het plan heeft ter inzage gelegen zonder dat zienswijzen zijn ontvangen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel het wenselijk is om een toekomstbestendige bestemming toe te kennen aan de percelen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst en leges volgens de legesverordening. Er zijn geen extra financiële risico’s verbonden aan het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Compensatiewoning Sierteelt Ruimtelijke kwaliteit Tunnelkassen Agrarisch grasland Landschappelijke inpassing Sociale woningbouw Anterieure overeenkomst WoningmarktVerfijning van de zoekopdracht:
R. Möllers - VVD
R.A. van Seggelen - PRO
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Ambtenaar Kaagen. Braassem
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Ambtenaar Kaagen. Braassem
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Ambtenaar Kaagen. Braassem
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
R. Möllers - VVD
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Ambtenaar Kaagen. Braassem
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
C.J. Blom - VVD
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
R.A. van Seggelen - PRO
C.J. Blom - VVD
Agendapunt 8 Bestemmingsplan Westerdijk 47-49, Leimuiden.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt het bestemmingsplan voor Westerdijk 47-49 in Leimuiden vast te stellen. Dit plan maakt het mogelijk om een extra woning te bouwen en twee bedrijfswoningen om te zetten naar burgerwoningen. De bestaande bedrijfsloods zal worden gesloopt om ruimte te maken voor de nieuwe woning. Het plan voldoet aan de voorwaarden van de Regionale Woonagenda en de gemeentelijke parkeernormen. Er zijn geen bezwaren ontvangen tijdens de inzageperiode. De raad wordt geadviseerd geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten anderszins zijn verzekerd. Hoewel het plan geen woning toevoegt waar de grootste behoefte aan is, draagt het bij aan de doorstroming op de woningmarkt en verbetert het de ruimtelijke kwaliteit. Het plan heeft geen actieve bijdrage aan duurzaamheid, maar biedt wel een economische basis voor sanering van bodemvervuiling en asbest. Na vaststelling wordt het plan opnieuw ter inzage gelegd voor beroep.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestemmingsplan ‘Westerdijk 47-49, Leimuiden’
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Westerdijk 47-49, Leimuiden’. Het plan beoogt de realisatie van een extra woning en de omzetting van twee bedrijfswoningen naar burgerwoningen op het perceel Westerdijk 47-49. Dit wordt mogelijk gemaakt door de sloop van een verouderde bedrijfsloods. Het bestemmingsplan voorziet in de wijziging van de bestemming van Bedrijf naar Wonen en verhoogt het maximale aantal wooneenheden naar drie. Het plan heeft ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ontvangen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de plannen, de voorwaarden waaraan moet worden voldaan, en de juridische en financiële aspecten.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en beslissen om geen exploitatieplan vast te stellen, gezien de kosten anderszins verzekerd zijn via een anterieure overeenkomst.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de wenselijkheid van het omzetten van bedrijfswoningen naar burgerwoningen en de toevoeging van een extra woning, rekening houdend met de regionale woonagenda en de behoefte aan verschillende woningtypen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het plan voorziet niet in de meest urgente woningbehoefte.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest. Direct omwonenden zijn geïnformeerd en uitgenodigd om bezwaren kenbaar te maken, maar er zijn geen reacties ontvangen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen centraal thema in het voorstel. Echter, de sanering van bodemvervuiling en asbest draagt bij aan een toekomstbestendige bestemming.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst en leges volgens de legesverordening. Er zijn geen extra financiële risico’s voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Westerdijk 47-49 Leimuiden Woningbouw Bedrijfswoningen Burgerwoningen Bedrijfsloods Ruimtelijke kwaliteit Sociale woningbouw Anterieure overeenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Bestemmingsplan Eerste herziening Buitengebied Oost.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om een eerder besluit over het bestemmingsplan '1e herziening Buitengebied Oost' in te trekken en een nieuw besluit te nemen. Dit nieuwe besluit zou alleen betrekking hebben op drie specifieke locaties: Doespolderkade 2, Doespolderkade 3c-d en Bungalowpark Oudendijk. Het doel is om een technische correctie door te voeren, zodat eerdere plannen voor andere locaties, zoals een woonzorgvoorziening aan de Tuinderij, niet overschreven worden. De voorgestelde wijzigingen omvatten onder andere aanpassingen in geluidsnormen en definities voor bepaalde locaties. Ook wordt er gekeken naar het persoonsgebonden overgangsrecht voor bewoners van Bungalowpark Oudendijk. Het nieuwe besluit zou de beroepstermijn opnieuw openen, maar er wordt verwacht dat er geen nieuwe beroepszaken zullen volgen. Betrokken partijen zullen geïnformeerd worden over deze wijzigingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Reparatie bestemmingsplan ‘1e herziening Buitengebied Oost’ (bestuurlijke lus)
Samenvatting: Het voorstel vraagt de gemeenteraad om het besluit van 13 maart 2023, waarin het bestemmingsplan ‘1e herziening Buitengebied Oost’ werd vastgesteld, in te trekken. Tegelijkertijd wordt gevraagd om een nieuw besluit te nemen dat alleen betrekking heeft op de locaties Doespolderkade 2, Doespolderkade 3c-d en Bungalowpark Oudendijk. Dit is nodig om een technische correctie door te voeren in de verbeelding van het bestemmingsplan, zodat het postzegelbestemmingsplan voor de woonzorgvoorziening aan de Tuinderij niet overschreven wordt.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen en de noodzaak voor de correctie uiteenzet. Het bevat gedetailleerde informatie over de specifieke locaties en de juridische context, inclusief de bestuurlijke lus en de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet beslissen over het intrekken van het eerdere besluit en het vaststellen van het nieuwe bestemmingsplan dat alleen de drie specifieke locaties omvat. Dit is een belangrijke stap om de juridische en planologische correctheid te waarborgen.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen of zij instemt met het intrekken van het eerdere besluit en het vaststellen van het nieuwe, gecorrigeerde bestemmingsplan. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er bezwaren zijn van belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de locaties en de juridische correcties die moeten worden doorgevoerd. Het is echter niet tijdgebonden, hoewel de urgentie impliciet is vanwege de juridische context. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om het eerdere besluit in te trekken en het nieuwe bestemmingsplan vast te stellen, dat alleen de drie specifieke locaties omvat.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat betrokken partijen geïnformeerd zullen worden over het besluit, maar er is geen uitgebreide participatie of inspraakprocedure beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet relevant voor dit specifieke voorstel, zoals aangegeven in de documentatie.
Financiële gevolgen
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel, zoals vermeld in de documentatie. Het voorstel geeft ook niet aan hoe eventuele kosten gedekt zouden worden, wat logisch is gezien de aard van de correctie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Buitengebied Oost Bestuurlijke lus Verbeelding Doespolderkade Bungalowpark Oudendijk Persoonsgebonden overgangsrecht Woonzorgvoorziening Toetsingskader Geluid reducerende maatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Voorstel Afwijkingenbeleid en karakteristieke panden onder de Omgevingswet
Kaag en Braassem zet stap naar eenvoudiger bouwvergunningen en bescherming erfgoed
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft een belangrijke stap gezet richting het vereenvoudigen van bouwvergunningen en het beschermen van karakteristieke panden. Tijdens een recent debat werd het voorstel voor twee nieuwe paraplubestemmingsplannen besproken, die als hamerstuk op de agenda van de gemeenteraadsvergadering van 18 september 2023 staan.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om twee paraplubestemmingsplannen op te stellen, met enthousiasme ontvangen. Het eerste plan richt zich op het afwijkingenbeleid, dat het eenvoudiger maakt voor inwoners om vergunningen te verkrijgen voor kleine bouwinitiatieven zoals dakkapellen en aanbouwen. Dit voorkomt dat inwoners een zware en kostbare procedure moeten doorlopen. Het tweede plan beschermt karakteristieke panden tegen sloop, waardoor de architectonische en historische waarde behouden blijft.Mevrouw Peters, een van de wethouders, benadrukte het belang van het afwijkingenbeleid: "Het is echt bedoeld om voor de inwoner zo gering mogelijke verandering in de overgang naar de Omgevingswet te houden. We willen ervoor zorgen dat er bijna niks verandert voor de simpele gevallen."
Hoewel er geen grote bezwaren waren tegen het afwijkingenbeleid, werd er wel gediscussieerd over de mogelijke bezwaren van eigenaren van karakteristieke panden. Deze eigenaren kunnen beperkingen ervaren door de bescherming die het bestemmingsplan biedt. Mevrouw Baks uitte haar zorgen: "Ik zou er toch wel voor willen waken om niet teveel afwijkingen op afwijkingen te krijgen."
De gemeenteraad stemde unaniem in met het voorstel om het als hamerstuk te agenderen voor de vergadering van 18 september. De fracties PRO, VVD, CDA en SvKB waren allen voorstander. De fracties D66 en Mooi K&B waren niet vertegenwoordigd tijdens de stemming.
Met deze stap zet Kaag en Braassem een belangrijke stap richting het moderniseren van haar bouw- en erfgoedbeleid, waarbij zowel de belangen van de inwoners als het behoud van cultureel erfgoed worden gewaarborgd. Tijdens de inspraakperiode krijgen inwoners de kans om hun zienswijzen in te dienen, voordat de definitieve besluiten worden genomen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een besluit te nemen over het opstellen van twee paraplubestemmingsplannen. Het eerste plan betreft het afwijkingenbeleid, waarbij kleine bouwinitiatieven zoals dakkapellen en aanbouwen eenvoudiger vergund kunnen worden. Dit voorkomt dat inwoners een zware en kostbare procedure moeten doorlopen. Het tweede plan richt zich op karakteristieke panden, waarbij deze panden beschermd worden tegen sloop door ze op te nemen in een bestemmingsplan. Dit biedt behoud van architectonische en historische waarde. Er zijn geen grote bezwaren tegen het afwijkingenbeleid, maar eigenaren van karakteristieke panden kunnen mogelijk bezwaar maken vanwege de beperkingen die dit met zich meebrengt. De kosten voor het opstellen van deze plannen moeten worden gebudgetteerd. Tijdens de inspraakperiode kunnen inwoners hun zienswijzen indienen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorstel Afwijkingenbeleid en karakteristieke panden onder de omgevingswet". Het doel is om een paraplubestemmingsplan te creëren dat zowel het afwijkingenbeleid als de bescherming van karakteristieke panden vastlegt. Het afwijkingenbeleid richt zich op het vereenvoudigen van procedures voor kleine bouwinitiatieven onder de nieuwe Omgevingswet, terwijl het karakteristieke panden beschermt tegen ongewenste sloop. Dit plan moet ervoor zorgen dat inwoners eenvoudiger vergunningen kunnen verkrijgen en dat waardevolle panden behouden blijven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de noodzaak en de gevolgen van het paraplubestemmingsplan. Het bevat echter weinig details over de financiële dekking van de kosten.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het vastleggen van het afwijkingenbeleid en de karakteristieke panden in een parapluplan.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het vereenvoudigen van procedures voor inwoners en het beschermen van erfgoed, versus de mogelijke bezwaren van eigenaren van karakteristieke panden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële aspecten zijn onderbelicht.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met het opstellen van de parapluplannen voor zowel het afwijkingenbeleid als de karakteristieke panden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er inspraakmogelijkheden zijn tijdens de terinzagelegging van de parapluplannen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor het opstellen van de parapluplannen moeten worden gebudgetteerd, maar er is geen specifieke dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afwijkingenbeleid Omgevingswet Paraplubestemmingsplan Karakteristieke panden Kruimelregeling Erfgoedverordening BOPA (Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit) Bestemmingsplan Sloopverbod ErfgoedregisterVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel van het voorstel/amendement of motie:
Voorstel Afwijkingenbeleid en karakteristieke panden onder de Omgevingswet
Korte samenvatting:
Het voorstel betreft het Afwijkingenbeleid en de behandeling van karakteristieke panden onder de nieuwe Omgevingswet. Het doel is om een paraplubestemmingsplan te implementeren dat eenvoudige afwijkingen vergemakkelijkt en kostenefficiënter maakt voor aanvragers. Dit plan moet ervoor zorgen dat aanvragen die binnen de gestelde voorwaarden vallen, eenvoudiger en goedkoper vergund kunnen worden. Voor aanvragen die niet aan de voorwaarden voldoen, is een uitgebreidere procedure vereist, wat meer kosten met zich meebrengt. Daarnaast wordt er inzicht gegeven in het aantal en type erfgoedpanden binnen de gemeente Kaag en Braassem.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de belangrijkste aspecten van het afwijkingenbeleid en de behandeling van karakteristieke panden onder de Omgevingswet behandelt. Het biedt duidelijkheid over de procedures en de financiële implicaties voor aanvragers.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet het voorstel beoordelen, overwegen en goedkeuren. Ze spelen een cruciale rol in het vaststellen van het beleid en het waarborgen dat het in lijn is met de gemeentelijke doelstellingen en wetgeving.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of ze het paraplubestemmingsplan willen goedkeuren, wat de balans tussen flexibiliteit voor aanvragers en bescherming van erfgoed en ruimtelijke kwaliteit beïnvloedt. Ze moeten ook overwegen hoe streng de voorwaarden moeten zijn om afwijkingen te beperken.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de procedures en kostenbesparingen voor aanvragers. Echter, er is geen specifieke tijdsgebonden doelstelling genoemd. Er lijken geen directe inconsequenties te zijn, maar de effectiviteit hangt af van de naleving en handhaving van de voorwaarden.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of ze het voorgestelde afwijkingenbeleid en de bijbehorende procedures onder de Omgevingswet willen aannemen.
Participatie in het voorstel:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming of implementatie van het beleid.
Duurzaamheid als relevant onderwerp:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van het behoud van karakteristieke panden en het stimuleren van duurzame bouwpraktijken binnen de voorwaarden van het paraplubestemmingsplan.
Financiële gevolgen van het voorstel en dekking:
Het voorstel impliceert dat het kostenefficiënter is voor aanvragers die binnen de voorwaarden van het paraplubestemmingsplan blijven. Er wordt echter geen specifieke financiële dekking of budgettaire impact voor de gemeente genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Paraplubestemmingsplan Omgevingswet Afwijkingenbeleid Karakteristieke panden Binnenplanse omgevingsvergunning Erfgoedlijst Rijksmonumenten Karakteristieke gebieden Bopa (buitenplanse afwijkingsprocedure) Kosten voor aanvragerVerfijning van de zoekopdracht: