13-01-2020 Visie en Advies
Agendapunt 1 Opening
Agendapunt 2 Vaststelling van de agenda
Agendapunt 3 Mededelingen
Agendapunt 4 Koersdocument/inrichting sociaal domein
Samenvatting
De gemeente overweegt nieuwe inkoopopdrachten voor het sociaal domein voor 2021 en verder. Hierbij wil men de MAG 2.0, de Richtnota 2020, de Samenwerkingsagenda "Maak meedoen mogelijk" en "Op weg naar de Omgevingsvisie" als richtlijnen gebruiken. Het doel is om een kwalitatief en kwantitatief toereikend aanbod aan ondersteuning en welzijns- en preventieve activiteiten te realiseren. Eind 2020 lopen bestaande overeenkomsten af en krijgt de gemeente nieuwe taken, zoals welzijn, preventie, ondersteuning, hulpmiddelen en inburgering. Er is nog geen definitieve beslissing over de inhoudelijke kaders voor de nieuwe overeenkomsten. De kosten en financiële middelen zijn nog niet volledig bekend. Participatie van inwoners en organisaties speelt een rol in het proces. Duurzaamheid wordt meegenomen in de aanbestedingen. Risico's zijn aanwezig bij de aanbestedingen, maar niet bij het voorstel zelf. Evaluatie en verantwoording worden onderdeel van de nieuwe overeenkomsten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Inrichting sociaal domein 2021
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Inrichting sociaal domein 2021". Het doel is om nieuwe inkoopopdrachten binnen het sociaal domein te structureren en uit te voeren, met als richtlijnen de MAG 2.0, de Richtnota 2020, de Samenwerkingsagenda “Maak meedoen mogelijk” en de aanzet tot de Omgevingsvisie. De gemeente wil een kwalitatief en kwantitatief toereikend aanbod aan ondersteuning en welzijns- en preventieve activiteiten realiseren. De huidige kaders bieden voldoende richting voor de nieuwe taken, ondanks dat de Omgevingsvisie nog niet gereed is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele onzekerheden, met name op het gebied van financiële dekking en de definitieve kaders voor de jaren na 2021.
Rol van de raad:
De raad moet de voorgestelde kaders goedkeuren als basis voor de nieuwe inkoopopdrachten binnen het sociaal domein.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de huidige kaders voldoende zijn voor de nieuwe taken en of de financiële risico's aanvaardbaar zijn zonder volledige duidelijkheid over de rijksvergoeding.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat specifieke financiële details en meetbare doelen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is onzekerheid over de financiële dekking.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de voorgestelde kaders kunnen worden gehanteerd voor de nieuwe inkoopopdrachten en of zij akkoord gaan met de voorgestelde aanpak.
Participatie:
Er zijn participatieactiviteiten geweest, waaronder een brede bijeenkomst over de inkoop 2021. Inwoners, cliënten, organisaties en potentiële inschrijvers zijn betrokken bij het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als aandachtspunt meegenomen bij de aanbestedingen, waar van toepassing.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de verschillende opdrachten zijn nog niet bekend. Er is sprake van taakverzwaring en -verkleining binnen de huidige financiële kaders voor welzijn en preventie. Voor ondersteuning wordt een reëel budget berekend door een onafhankelijk adviesbureau. Er is nog geen duidelijkheid over de middelen van centrumgemeente Leiden of het Rijk. De VNG onderhandelt over een voldoende rijksvergoeding voor inburgering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal domein Inkoopopdrachten MAG 2.0 Samenwerkingsagenda Welzijn en preventie Ondersteuning Inburgering Omgevingsvisie Participatie DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Herziening monumentenbeleid
Samenvatting
De gemeente overweegt het gemeentelijk monumentenbeleid te herzien. Het doel is om cultureel erfgoed te beschermen met minder belemmeringen en kosten voor eigenaren van historische gebouwen. Dit sluit aan bij de nieuwe verantwoordelijkheden van de Omgevingswet. Het voorstel is om gemeentelijke monumenten af te schaffen en een nieuwe lijst van Karakteristieke gebouwen en gebieden op te stellen. Hierdoor kunnen eigenaren vergunningvrij activiteiten ondernemen en werken aan duurzaamheid zonder extra kosten. De gemeente wil een tweezijdige benadering hanteren, waarbij zowel de belangen van de eigenaren als de bescherming van het erfgoed worden gewogen. Dit nieuwe beleid zou geen extra budget vereisen en kan binnen de reguliere werkzaamheden worden uitgevoerd. Het uiteindelijke doel is een breed gedragen beleid voor cultureel erfgoed dat bijdraagt aan de duurzaamheidsagenda van de gemeente. De gemeenteraad moet nog instemmen met dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herziening gemeentelijk monumentenbeleid". Het doel is om cultureel erfgoed te beschermen met minder belemmeringen en kosten voor eigenaren van historische gebouwen. Dit wordt bereikt door gemeentelijke monumenten af te schaffen en een nieuwe lijst van Karakteristieke gebouwen en gebieden op te stellen. Hierdoor kunnen eigenaren vergunningvrij activiteiten ondernemen en verduurzamingsmaatregelen treffen zonder extra kosten door de monumentenstatus. Dit sluit aan bij de nieuwe verantwoordelijkheden onder de Omgevingswet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de huidige situatie, de problemen die eigenaren ervaren, en de voorgestelde veranderingen. Er is echter weinig detail over de specifieke criteria voor de nieuwe lijst van Karakteristieke gebouwen en gebieden.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de kaders en het vervolg voor de herziening van het monumentenbeleid. Ze spelen een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde veranderingen en het begeleiden van de implementatie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de bescherming van cultureel erfgoed willen versoepelen om eigenaren meer vrijheid te geven, of dat ze de huidige striktere bescherming willen handhaven. Dit omvat ook de keuze om de balans tussen erfgoedbescherming en duurzaamheid te heroverwegen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en realistisch, maar mist meetbare doelen en een duidelijke tijdlijn voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de impact op de lange termijn erfgoedbescherming is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde herziening van het monumentenbeleid en de overgang naar een systeem van Karakteristieke gebouwen en gebieden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er participatie zal plaatsvinden, met name door eigenaren te informeren en te betrekken bij de voorgenomen koers. Er is echter weinig detail over hoe deze participatie precies vorm zal krijgen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel. Het nieuwe beleid maakt het gemakkelijker voor eigenaren om duurzaamheidsmaatregelen te implementeren, zoals het plaatsen van zonnepanelen, zonder de beperkingen van de monumentenstatus.
Financiële gevolgen:
De wijziging wordt ingepast in de reguliere werkzaamheden, waardoor geen aanvullende budgetten nodig zijn. Er is een klein budget voor advieskosten opgenomen in de post monumentenzorg. De financiële gevolgen lijken beperkt, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herziening monumentenbeleid Cultureel erfgoed Omgevingswet Karakteristieke gebouwen Duurzaamheid Regeldruk Bescherming Eigenaren Vergunningvrij SloopverbodVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 2e begrotingswijziging 2019 en 1ste begrotingswijziging 2020 van de Omgevingsdienst West-Holland
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen in de begroting van de Omgevingsdienst West-Holland voor 2019 en 2020. Deze wijzigingen zijn nodig vanwege de financiële gevolgen van een nieuw cao-akkoord, wat leidt tot een extra bijdrage van € 19.000 voor 2019 en € 20.000 voor 2020. Deze kosten worden voorgesteld te dekken uit de beschikbare budgettaire ruimte. De Omgevingsdienst vraagt om een zienswijze van de raad, die uiterlijk op 17 januari 2020 moet worden ingediend. Het besluit hierover wordt verwacht op de raadsvergadering van 27 januari 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: 2e begrotingswijziging 2019 en 1ste begrotingswijziging 2020 Omgevingsdienst West-Holland
Samenvatting: Het voorstel betreft de instemming met de conceptzienswijze voor de tweede begrotingswijziging van 2019 en de eerste begrotingswijziging van 2020 voor de Omgevingsdienst West-Holland (ODWH). De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege de financiële gevolgen van een nieuwe cao, die niet eerder in de begroting waren opgenomen. Dit heeft geleid tot een structureel tekort dat moet worden gedekt door extra bijdragen van de deelnemende gemeenten. Voor Kaag en Braassem betekent dit een extra bijdrage van € 19.000 voor 2019 en € 20.000 voor 2020, te dekken uit respectievelijk het jaarrekeningresultaat 2019 en de budgettaire ruimte 2020.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van financiële onderbouwing en de noodzaak van de begrotingswijzigingen. Het biedt inzicht in de oorzaak van de tekorten en de voorgestelde dekking daarvan.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de conceptzienswijze en de dekking van de extra bijdragen goedkeuren. Dit is essentieel om de begrotingswijzigingen door te kunnen voeren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de extra financiële bijdragen en de voorgestelde dekking daarvan. Dit kan invloed hebben op andere budgettaire prioriteiten.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bedragen en dekkingsbronnen. Het is echter minder specifiek over de lange termijn gevolgen en eventuele maatregelen om toekomstige tekorten te voorkomen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de duurzaamheid van de financiële strategie op lange termijn is niet behandeld.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met de conceptzienswijze en de dekking van de extra bijdragen goed te keuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de zienswijze uiterlijk op 17 januari 2020 moet worden ingediend, maar er is geen verdere informatie over bredere participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp in dit voorstel opgenomen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn een extra bijdrage van € 19.000 voor 2019 en € 20.000 voor 2020 voor Kaag en Braassem. Deze worden gedekt uit het jaarrekeningresultaat 2019 en de budgettaire ruimte 2020. Het voorstel biedt geen inzicht in de langetermijnoplossingen voor structurele tekorten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst West-Holland Begrotingswijziging Zienswijze Indexering Cao-onderhandelingen Structureel tekort Financiële consequenties Gemeenschappelijke regelingen Extra bijdrage Budgettaire ruimteVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 8e Wijziging gemeenschappelijke regeling Holland Rijnland
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om de 8e wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Holland Rijnland vast te stellen. Deze wijziging maakt het mogelijk om aan te sluiten bij een nieuwe werkgeversvereniging voor niet-gemeentelijke organisaties. Dit is nodig vanwege de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) vanaf 1 januari 2020. De wijziging zou met terugwerkende kracht ingaan vanaf die datum. Het voorstel vraagt de raad om deze wijziging goed te keuren, waarna het besluit bekendgemaakt zal worden aan het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland en gepubliceerd in het Gemeenteblad. Er worden geen kosten of risico's verwacht bij deze wijziging.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: 8e wijziging Gemeenschappelijke Regeling Holland Rijnland
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "8e wijziging Gemeenschappelijke Regeling Holland Rijnland." Het voorstel beoogt een technische wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Holland Rijnland, zodat deze kan aansluiten bij een nieuw op te richten werkgeversvereniging voor niet-gemeentelijke organisaties. Dit is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) per 1 januari 2020. De wijziging maakt het mogelijk dat de GR dezelfde arbeidsvoorwaarden kan bieden als gemeenten, wat zorgt voor zekerheid en duidelijkheid voor de medewerkers.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de gevolgen van de wijziging beschrijft. Het bevat de benodigde achtergrondinformatie over de Wnra en de reden voor de wijziging.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de 8e wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling vast te stellen. Dit is een formele stap die nodig is om de aansluiting bij de nieuwe werkgeversvereniging mogelijk te maken.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet instemmen met de wijziging van de GR. Dit is grotendeels een technische beslissing, maar het kan ook gezien worden als een keuze om de arbeidsvoorwaarden van niet-gemeentelijke organisaties gelijk te trekken met die van gemeenten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het terugwerkende kracht heeft tot 1 januari 2020. Het is echter minder meetbaar en realistisch omdat het geen specifieke doelen of resultaten definieert buiten de aansluiting bij de werkgeversvereniging. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de 8e wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Holland Rijnland vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat na vaststelling het besluit bekend wordt gemaakt aan het Algemeen Bestuur en gepubliceerd in het Gemeenteblad. Er is geen verdere participatie van het publiek of andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in de sectie over kosten. Het voorstel vermeldt dat er geen kosten van toepassing zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling Holland Rijnland Werkgeversvereniging Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) Algemeen Bestuur Technische wijziging Arbeidsvoorwaarden Veiligheidsregio Hollands Midden Omgevingsdienst West-Holland Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden Deelnemende gemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging GR en voornemen aansluiten werkgeversvereniging niet-gemeenten." Het voorstel betreft een technische wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van Holland Rijnland om deelname aan een nieuw op te richten werkgeversvereniging voor niet-gemeenten mogelijk te maken. Dit is noodzakelijk omdat de Wet normering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking treedt, waardoor ambtenaren onder een arbeidsovereenkomst volgens burgerlijk recht komen te vallen. De VNG heeft besloten dat niet-gemeenten niet langer kunnen aansluiten, waardoor een nieuwe werkgeversvereniging nodig is voor cao-afspraken. De wijziging van de GR is een voorwaarde voor deelname aan deze vereniging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de noodzakelijke informatie over de reden voor de wijziging, de gevolgen van de Wnra, en de noodzaak voor een nieuwe werkgeversvereniging. Er is echter weinig detail over de exacte financiële implicaties en de specifieke voordelen van de nieuwe cao.
Rol van de raad:
De raad heeft een adviserende en besluitvormende rol. De wijziging van de GR en de aansluiting bij de nieuwe werkgeversvereniging vereisen goedkeuring van de raden van de deelnemende gemeenten.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de wijziging van de GR en de beslissing om aan te sluiten bij de nieuwe werkgeversvereniging. Dit vereist een afweging van de voordelen van goed werkgeverschap en de juridische noodzaak tegen eventuele financiële en organisatorische implicaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral met betrekking tot de financiële gevolgen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële impact is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de wijziging van de GR en de aansluiting bij de nieuwe werkgeversvereniging.
Participatie:
Er is sprake van participatie doordat de gemeenteraden hun zienswijze moeten geven. Dit biedt een vorm van inspraak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op juridische en organisatorische aanpassingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt. Het lidmaatschap van de VNG wordt ingeruild voor dat van de nieuwe werkgeversvereniging, wat naar verwachting een kleine verhoging van de bijdrage betekent. Deze verhoging kan binnen de begroting van Holland Rijnland worden opgevangen.