06-12-2022 Overzicht collegebesluiten
Agendapunt 3.a Beslissing op bezwaar inzake de last onder dwangsom wegens het plaatsen van een te hoge erfafscheiding aan het Noordeinde 122 te Leimuiden.
Agendapunt 3.b Ontwerpbestemmingsplan ‘Sotaweg 31’, Oude Wetering.
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt om een bedrijfswoning aan de Sotaweg 31 om te zetten naar een plattelandswoning. Dit plan zal als ontwerp ter inzage worden gelegd, zodat belanghebbenden hun zienswijzen kunnen indienen. De omzetting is nodig omdat de woning niet langer noodzakelijk is voor de bedrijfsvoering van het agrarisch onderzoekscentrum dat de omliggende gronden gebruikt. Er zijn afspraken gemaakt over de financiële gevolgen via een planschadeovereenkomst. Het college staat positief tegenover de wijziging, mits aan de voorwaarden wordt voldaan. Na goedkeuring van het college en ondertekening van de overeenkomst, zal het ontwerpbestemmingsplan openbaar worden gemaakt. De provincie Zuid-Holland en het hoogheemraadschap van Rijnland hebben al hun akkoord gegeven.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ontwerpbestemmingsplan ‘Sotaweg 31’, Oude Wetering". Het plan beoogt de omzetting van een bedrijfswoning naar een plattelandswoning. Dit betekent dat de woning, die oorspronkelijk alleen door iemand met een bedrijf op die locatie bewoond mocht worden, nu door iedereen bewoond mag worden. Het bestemmingsplan wordt als ontwerp ter visie gelegd, zodat belanghebbenden hun zienswijzen kunnen indienen. De omzetting is noodzakelijk omdat de woning niet langer nodig is voor de bedrijfsvoering van het agrarische onderzoekscentrum dat de omliggende gronden heeft opgekocht.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de situatie, de noodzaak voor de omzetting, en de juridische en financiële aspecten die daarbij komen kijken. Er zijn echter enkele details die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de specifieke voorwaarden waaraan niet voldaan wordt.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet het bestemmingsplan goedkeuren. Dit is noodzakelijk omdat de omzetting niet binnen de bestaande wijzigingsbevoegdheid valt, waardoor een bestemmingsplanprocedure vereist is.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van de bestemming van de woning. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het precedent dat het schept voor toekomstige bestemmingswijzigingen en de impact op de lokale gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gewenste uitkomst (omzetting van de woning). Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de voorwaarden die niet worden vervuld, kunnen beter worden uitgelegd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het ontwerpbestemmingsplan in procedure te brengen, de planschade-overeenkomst aan te gaan, en het concept raadsvoorstel vast te stellen, mits er geen zienswijzen worden ontvangen.
Participatie:
Het voorstel voorziet in participatie door het bestemmingsplan ter visie te leggen, zodat belanghebbenden hun zienswijzen kunnen indienen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op juridische en planologische aspecten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een planschadeovereenkomst. Dit betekent dat eventuele schadeclaims als gevolg van de bestemmingswijziging worden verhaald op de initiatiefnemer. Er worden ook leges geheven volgens de legesverordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbestemmingsplan Plattelandswoning Bedrijfswoning Sotaweg 31 Planschadeovereenkomst Bestemmingsplanprocedure Wijzigingsbevoegdheid NAK-tuinbouw Agrarisch onderzoekscentrum Cluster Ruimte en OmgevingszakenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Sotaweg 31". Het doel is om de bedrijfswoning aan de Sotaweg 31 om te zetten naar een plattelandswoning. Dit betekent dat de woning niet langer alleen door iemand met een bedrijf op die locatie bewoond mag worden, maar door iedereen. De omzetting voldoet niet aan de bestaande wijzigingsvoorwaarden, waardoor een bestemmingsplanprocedure nodig is. De woning is niet langer noodzakelijk voor de bedrijfsvoering van NAK-tuinbouw, dat de omliggende gronden bezit. De omzetting wordt voorgesteld omdat de agrarische functie van de woning niet meer relevant is.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de situatie, de noodzaak voor de omzetting, en de redenen waarom de bestaande wijzigingsvoorwaarden niet van toepassing zijn. Er is echter weinig detail over de participatie van belanghebbenden en de duurzaamheidsoverwegingen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet het bestemmingsplan vaststellen, aangezien de omzetting niet binnen de bevoegdheid van het college valt door het niet voldoen aan de wijzigingsvoorwaarden.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de omzetting van de bedrijfswoning naar een plattelandswoning, ondanks dat het niet aan alle wijzigingsvoorwaarden voldoet. Dit kan precedentwerking hebben voor toekomstige gevallen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afwezigheid van een bedrijfswoning bij NAK-tuinbouw is een punt van discussie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan voor Sotaweg 31 vast te stellen, waarmee de omzetting van bedrijfswoning naar plattelandswoning wordt goedgekeurd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het bestemmingsplan ter inzage heeft gelegen en dat er beroep kan worden ingediend, maar geeft geen verdere details over participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden leges geheven volgens de legesverordening. De risico’s van de wijziging van het bestemmingsplan, zoals planschade, komen voor rekening van de initiatiefnemers. Er is geen verdere financiële dekking of impact besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Plattelandswoning Bedrijfswoning Wijzigingsbevoegdheid Sotaweg 31 NAK-tuinbouw Omzetting Agrarisch - Glastuinbouw Planschadeovereenkomst LegesverordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.c Ontwerpwijzigingsplan ‘Geestweg 65’, Roelofarendsveen.
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt een besluit te nemen over het ontwerpwijzigingsplan voor Geestweg 65 in Roelofarendsveen. Het plan betreft de omzetting van een bedrijfswoning naar een burgerwoning. Dit is mogelijk omdat het bestemmingsplan Geestweg-Floraweg een wijzigingsbevoegdheid biedt voor deze omzetting. De initiatiefnemer wil gebruikmaken van deze bevoegdheid. Er zijn afspraken gemaakt over de kosten via een planschadeovereenkomst. Het ontwerpwijzigingsplan zal ter inzage worden gelegd, zodat belanghebbenden hun zienswijzen kunnen indienen. Het college staat positief tegenover de wijziging, mits aan alle voorwaarden wordt voldaan. De financiële gevolgen worden gedekt door de overeenkomst, en de risico’s liggen bij de initiatiefnemer. Na het collegebesluit en de ondertekening van de overeenkomst zal het plan gepubliceerd worden.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ontwerpwijzigingsplan ‘Geestweg 65’, Roelofarendsveen". Het plan beoogt de omzetting van een bedrijfswoning naar een burgerwoning. Dit wordt mogelijk gemaakt door een wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingsplan Geestweg-Floraweg. De initiatiefnemer wil deze bevoegdheid benutten, aangezien de agrarische functie van de bedrijfswoning niet langer noodzakelijk is. Het plan wordt als ontwerp ter visie gelegd om zienswijzen van belanghebbenden te verzamelen. De financiële gevolgen worden gedekt door een planschadeovereenkomst.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke onderbouwing van de noodzaak en de voorwaarden voor de wijziging. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële cijfers opgenomen, hoewel er wordt vermeld dat de financiële gevolgen worden gedekt door een planschadeovereenkomst.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het college van burgemeester en wethouders de beslissingen neemt. De raad hoeft geen besluit te nemen over dit specifieke wijzigingsplan.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de afweging tussen het behoud van agrarische functies en het faciliteren van woonbestemmingen. Er moet worden besloten of de wijziging van bedrijfswoning naar burgerwoning in lijn is met de ruimtelijke en economische visie van de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en realistisch, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden planning. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het college van burgemeester en wethouders de beslispunten behandelt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het ontwerp ter visie wordt gelegd, wat participatie van belanghebbenden mogelijk maakt. Er is echter geen uitgebreide participatieprocedure beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet van toepassing beschouwd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een planschadeovereenkomst. Er zijn geen specifieke financiële cijfers of details over de dekking opgenomen in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpwijzigingsplan Geestweg 65 Bedrijfswoning Burgerwoning Bestemmingsplan Planschadeovereenkomst Wijzigingsbevoegdheid Glastuinbouw Agrarisch KassencomplexVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.d Resultaten Cliëntervaringsonderzoek Wmo 2021
-
Analyse van het document
Analyse van het Cliëntervaringsonderzoek (CEO) Wmo 2021
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Cliëntervaringsonderzoek (CEO) Wmo 2021". Het rapport presenteert de resultaten van een jaarlijks verplicht onderzoek naar de ervaringen van cliënten met Wmo-voorzieningen in de gemeente. Het onderzoek richt zich op de toegankelijkheid, kwaliteit en effectiviteit van de voorzieningen en hun impact op de zelfredzaamheid van cliënten. In 2021 zijn er veranderingen doorgevoerd in de toegang tot Wmo-voorzieningen, wat samen met externe factoren zoals de coronapandemie en personeelstekorten invloed heeft gehad op de ervaringen van cliënten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in het presenteren van de onderzoeksresultaten en de context waarin deze zijn verzameld. Het biedt inzicht in de ervaringen van cliënten en vergelijkt deze met een referentiegroep van andere gemeenten. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd actieplan om de geïdentificeerde problemen aan te pakken.
Rol van de Raad:
De raad heeft een toezichthoudende rol bij het beoordelen van de resultaten van het onderzoek en het monitoren van de voortgang van de voorgestelde verbeteringen. De raad kan ook beleidsaanpassingen overwegen op basis van de bevindingen.
Politieke Keuzes:
Politieke keuzes omvatten het prioriteren van middelen voor het verbeteren van de toegang tot en kwaliteit van Wmo-voorzieningen, het aanpakken van personeelstekorten, en het ondersteunen van mantelzorgers. Er moet ook worden besloten hoe de gemeente omgaat met de uitdagingen die voortkomen uit externe factoren zoals de pandemie en economische omstandigheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen concrete doelen of tijdlijnen gespecificeerd voor de voorgestelde verbeteringen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde acties is moeilijk te beoordelen zonder specifieke meetbare doelen.
Participatie:
Het voorstel erkent het belang van participatie door cliënten en mantelzorgers, maar er is weinig detail over hoe hun feedback structureel wordt geïntegreerd in beleidsverbeteringen. De bekendheid en het gebruik van cliëntondersteuning zijn verbeterpunten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op de toegankelijkheid en kwaliteit van zorgvoorzieningen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe eventuele extra kosten worden gedekt. Er is geen informatie over budgettaire implicaties of financieringsbronnen voor de voorgestelde verbeteringen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cliëntervaringsonderzoek (CEO) Wmo-(maatwerk)voorziening Tom in de Buurt Zelfredzaamheid Mantelzorg Huishoudelijke ondersteuning Kwaliteit van de ondersteuning Wachttijden Vervoer VindbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.e Schriftelijke vragen CDA Voedselbank
Agendapunt 3.f W2022/029: aanvraag omgevingsvergunning realiseren van vier aanlegpalen, twee seizoensligplaatsen, een walstroomvoorziening en een septictank nabij Aderpolder 4 te Kaag
Agendapunt 4.a Omgevingsvergunning Huisvesting Arbeidsmigranten W2021/344
Samenvatting
Er ligt een voorstel voor om een omgevingsvergunning te verlenen voor het huisvesten van maximaal 250 arbeidsmigranten aan de Conservenweg 191-197 in Roelofarendsveen. Het college van burgemeester en wethouders moet hierover nog een besluit nemen. De vergunning zou afwijken van het huidige bestemmingsplan, maar voldoet aan het afwijkingenbeleid en de beleidsregel voor huisvesting van arbeidsmigranten. Er zijn voorwaarden gesteld aan de huisvestingscriteria en brandveiligheid. De vergunning zou voor tien jaar gelden. Omwonenden die eerder contact hebben gezocht met de gemeente worden geïnformeerd via een brief. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente. De aanvraag is zorgvuldig beoordeeld door verschillende externe partijen op milieu- en veiligheidsaspecten. Het college moet nu beslissen of zij de vergunning willen verlenen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
1. Titel en Samenvatting:
- Titel: Omgevingsvergunning Huisvesting Arbeidsmigranten W2021/344
- Samenvatting: Het voorstel betreft het verlenen van een omgevingsvergunning voor het huisvesten van maximaal 250 arbeidsmigranten aan de Conservenweg 191-197 te Roelofarendsveen. De vergunning wijkt af van het bestemmingsplan en is onderworpen aan voorwaarden met betrekking tot huisvestingscriteria en brandveiligheid. Het voorstel voorziet in de behoefte aan arbeidsmigrantenhuisvesting en voldoet aan de beleidsregels en brandveiligheidseisen. Omwonenden die eerder contact hebben gezocht, worden geïnformeerd.
2. Volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat relevante informatie over de aanvraag, de beleidsregels, de betrokken partijen en de voorwaarden waaraan moet worden voldaan.
3. Rol van de raad:
- De gemeenteraad speelt geen directe rol in dit voorstel, aangezien de besluitvorming bij het college van burgemeester en wethouders ligt.
4. Politieke keuzes:
- De belangrijkste politieke keuze betreft het al dan niet toestaan van de afwijking van het bestemmingsplan om de huisvesting van arbeidsmigranten mogelijk te maken.
5. SMART en Inconsistenties:
- Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de parkeernorm kan als een punt van discussie worden gezien.
6. Besluit van de raad:
- De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het college van burgemeester en wethouders de besluitvorming uitvoert.
7. Participatie:
- Participatie is beperkt tot het informeren van omwonenden die eerder contact hebben gezocht. Er is geen uitgebreide participatieprocedure beschreven.
8. Duurzaamheid:
- Duurzaamheid wordt genoemd in de context van het toekennen van een toekomstbestendige bestemming en het gebruik van bestaande bebouwing.
9. Financiële gevolgen:
- Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente. De gebruikelijke leges zijn verschuldigd, en er is een planschadeovereenkomst afgesloten.
In conclusie, het voorstel is goed onderbouwd en voorziet in een duidelijke behoefte aan arbeidsmigrantenhuisvesting, met aandacht voor brandveiligheid en beleidsregels. De besluitvorming ligt bij het college, en er zijn geen directe kosten voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Huisvesting arbeidsmigranten Bestemmingsplan Brandveiligheid Beleidsregel Huisvesting Arbeidsmigranten Conservenweg Roelofarendsveen Afwijkingenbeleid Cluster VTH Veiligheidsregio Hollands-Midden Omgevingsdienst West-HollandVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Omgevingsvergunning Huisvesting Arbeidsmigranten W2022/197
Agendapunt 4.c Omgevingsvergunning Huisvesting Arbeidsmigranten W2022/188
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Omgevingsvergunning Huisvesting Arbeidsmigranten W2022/188". Het voorstel betreft het verlenen van een omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan om de huisvesting van maximaal 88 arbeidsmigranten mogelijk te maken op het perceel Sotaweg 27-29 in Roelofarendsveen. De vergunning wordt verleend onder voorwaarden met betrekking tot huisvestingscriteria en brandveiligheid, en is geldig voor een periode van tien jaar. De aanvraag past binnen het afwijkingenbeleid en de beleidsregel voor huisvesting van arbeidsmigranten, en voldoet aan de brandveiligheidseisen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke samenvatting, onderbouwing van de argumenten, en een overzicht van de betrokken partijen en procedures. Er zijn geen grote lacunes in de informatie.
Rol van de raad bij het voorstel:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit specifieke besluitvormingsproces, aangezien de besluitvorming is gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De belangrijkste politieke keuze betreft het al dan niet verlenen van de omgevingsvergunning voor de huisvesting van arbeidsmigranten, waarbij belangen van de aanvrager, de arbeidsmigranten, en de lokale gemeenschap moeten worden afgewogen.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (SMART) in termen van de voorwaarden en de geldigheidsduur van de vergunning. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien de besluitvorming bij het college ligt.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van de lokale gemeenschap vermeld in het voorstel. De focus ligt op de afstemming met betrokken instanties zoals de brandweer en de omgevingsdienst.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de huisvesting in bestaande bebouwing wordt gerealiseerd, wat bijdraagt aan een toekomstbestendige bestemming.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente. De gebruikelijke leges zijn verschuldigd, en er is een planschadeovereenkomst met de aanvrager afgesloten.
Agendapunt 4.d Gespreksnotitie evaluatie huisvesting arbeidsmigranten
Samenvatting
Op maandag 12 december zal de gemeenteraad een avond wijden aan de evaluatie van de huisvesting van arbeidsmigranten. Het doel van deze avond is om met de raad in gesprek te gaan over de resultaten van de evaluatie. Ter voorbereiding ontvangt de raad een gespreksnotitie die als basis voor het gesprek dient. Daarnaast worden verschillende bijlagen ter informatie met de raad gedeeld. De gespreksnotitie en bijlagen worden aangeboden aan de gemeenteraad om hen voor te bereiden op de bijeenkomst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gespreksnotitie evaluatie huisvesting arbeidsmigranten". Het voorstel betreft een evaluatie van de huisvesting van arbeidsmigranten binnen de gemeente. Op 12 december wordt een bijeenkomst georganiseerd met de gemeenteraad om de uitkomsten van deze evaluatie te bespreken. De raad ontvangt ter voorbereiding een gespreksnotitie en diverse bijlagen die inzicht geven in de huidige situatie, de vergunningen en gerealiseerde locaties van 2018 tot 2022, en de resultaten van eerdere evaluatiebijeenkomsten. Het doel is om de raad te informeren en te betrekken bij de verdere besluitvorming over de huisvesting van arbeidsmigranten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een gespreksnotitie en meerdere bijlagen bevat die de evaluatie van de huisvesting van arbeidsmigranten ondersteunen. De bijlagen bieden gedetailleerde informatie over de evaluatiebijeenkomsten en de huidige stand van zaken.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de gespreksnotitie en bijlagen te bestuderen en deel te nemen aan de discussie tijdens de bijeenkomst op 12 december. De raad wordt gevraagd om input te geven en mee te denken over mogelijke vervolgstappen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen het beleid en de strategie voor de huisvesting van arbeidsmigranten. De raad moet overwegen hoe de gemeente kan zorgen voor adequate huisvesting, rekening houdend met sociale, economische en ruimtelijke aspecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het voornamelijk een evaluatie en gespreksnotitie betreft. Er zijn geen duidelijke doelstellingen of tijdlijnen opgenomen. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de uitkomsten van de evaluatie kunnen mogelijk tot nieuwe inzichten leiden.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de bevindingen van de evaluatie en welke vervolgstappen er genomen moeten worden op basis van de discussie tijdens de bijeenkomst.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de raad betrokken wordt bij de evaluatie en besluitvorming, wat wijst op een participatieve aanpak. Er is echter geen specifieke informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het kan echter een impliciete factor zijn, afhankelijk van de gekozen oplossingen voor huisvesting.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel, aangezien het voornamelijk een evaluatie betreft. Eventuele financiële implicaties kunnen voortkomen uit de besluiten die na de evaluatie worden genomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting arbeidsmigranten Evaluatie Gespreksnotitie Evaluatiebijeenkomsten Verslag Rapportage vergunningen Kennisdossier Presentatie SNF College van burgemeester en wethouders OpenbaarmakingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.e Lokaal maatwerk Braassemerland 3B
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt een besluit te nemen over een verzoek van MeerWonen. Dit verzoek betreft het toepassen van lokaal maatwerk bij de toewijzing van 38 eengezinswoningen in het nieuwbouwproject Braassemerland 3B in Roelofarendsveen. Het voorstel is om deze woningen met voorrang toe te wijzen aan woningzoekenden die een sociale huurwoning in Kaag en Braassem achterlaten. Dit moet de doorstroming in de lokale woningmarkt bevorderen. De overige twee woningen worden gereserveerd voor uitstroom uit Gezinshuis Alas. Het college moet hierover een besluit nemen op basis van artikel 15 van de Huisvestingsverordening Holland Rijnland. MeerWonen wil met deze aanpak de kansen op een woning voor lokale inwoners vergroten en differentiatie in de wijk stimuleren. Het voorstel is besproken met de portefeuillehouder en de manager van de afdeling Ontwikkeling, die beiden akkoord zijn.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Lokaal Maatwerk Braassemerland 3B
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Lokaal maatwerk Braassemerland 3B". Het gaat om een verzoek van MeerWonen om 38 eengezinswoningen in het nieuwbouwproject Braassemerland 3B met voorrang toe te wijzen aan woningzoekenden die een sociale huurwoning in Kaag en Braassem achterlaten. Dit moet de doorstroming in de lokale woningmarkt bevorderen. Het college van burgemeester en wethouders moet hierover een besluit nemen op basis van artikel 15 van de Huisvestingsverordening Holland Rijnland.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en volledig. Het bevat informatie over de context, doelstellingen, en de specifieke toewijzingscriteria. Ook worden de financiële aspecten en de betrokken partijen duidelijk benoemd.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad speelt geen directe rol in dit besluit, aangezien het een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders betreft.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet instemmen met het toepassen van lokaal maatwerk, wat invloed heeft op de doorstroming en de beschikbaarheid van sociale huurwoningen in de regio.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van de uitvoering door MeerWonen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het een collegebevoegdheid betreft.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders benoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een aandachtspunt van MeerWonen, maar het voorstel zelf richt zich niet specifiek op duurzaamheidsmaatregelen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, en er is geen dekking nodig. De huurprijzen zijn afgestemd op de afschaffing van de verhuurdersheffing, wat invloed heeft op de huurprijsstelling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lokaal maatwerk MeerWonen Braassemerland 3B Sociale huurwoning Huisvestingsverordening Holland Rijnland Doorstroming Woningzoekenden Nieuwbouwproject Voorraad HuishoudgrootteVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.f Ontwerpbestemmingsplan ‘Europaplantsoen 58, Hoogmade’
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een bestemmingsplanwijziging voor Europaplantsoen 58 in Hoogmade. Het plan is om zes vrijstaande woningen te bouwen nadat de huidige bedrijfsgebouwen zijn gesloopt. Hiervoor moet de bestemming van het perceel veranderen van 'Bedrijf' naar 'Wonen'. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat er een anterieure overeenkomst is gesloten die de financiële risico's dekt. Het plan past binnen de regionale woonagenda en voldoet aan de eisen voor sociale woningbouw. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode. De Omgevingsdienst heeft hogere geluidswaarden vastgesteld voor drie van de zes woningen vanwege verkeerslawaai van de A4. De gemeenteraad moet nog beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Europaplantsoen 58, Hoogmade’. Het plan beoogt de transformatie van een bedrijfsperceel naar een woonbestemming, met de realisatie van zes vrijstaande woningen. De bestaande bedrijfsbebouwing wordt gesloopt, en de bestemming wordt gewijzigd van 'Bedrijf' naar 'Wonen'. Dit plan is in lijn met de Regionale Woonagenda en voorziet in een ruimtelijke kwaliteitsverbetering van de locatie. Er is een anterieure overeenkomst gesloten om financiële risico’s voor de gemeente af te dekken. Het plan heeft ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ontvangen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het omvat de noodzakelijke wijzigingen in het bestemmingsplan, de financiële afspraken via een anterieure overeenkomst, en de afstemming met regionale woonagenda’s. Ook zijn er geen zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode, wat duidt op een breed draagvlak of gebrek aan bezwaren.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit omvat het goedkeuren van de wijziging van de bestemming en het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen, gezien de financiële afspraken die reeds zijn gemaakt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de wijziging van de bestemming van bedrijf naar wonen en het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan. Daarnaast moet de raad overwegen of de voorgestelde ontwikkeling in lijn is met de gemeentelijke en regionale beleidsdoelen, zoals de Regionale Woonagenda en sociale woningbouw.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op de aspecten van haalbaarheid en relevantie in termen van duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen, gezien de anterieure overeenkomst die de financiële risico’s dekt.
Participatie:
Er is een informatiebijeenkomst gehouden voor omwonenden en het plan heeft ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ontvangen, wat kan wijzen op voldoende participatie of een gebrek aan bezwaren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen prominent thema in dit voorstel. Hoewel het plan geen actieve bijdrage levert aan duurzaamheidsdoelstellingen, wordt wel een toekomstbestendige bestemming nagestreefd.
Financiële Gevolgen:
De financiële risico’s zijn afgedekt door een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer. Er worden leges geheven volgens de legesverordening, maar verdere financiële details of dekking worden niet uitgebreid besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Europaplantsoen 58 Hoogmade Vrijstaande woningen Anterieure overeenkomst Ruimtelijke kwaliteit Regionale Woonagenda Sociale woningbouw Wet geluidhinder (Wgh) Akoestisch onderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.g Grondprijzenbrief 2023
Samenvatting
Er ligt een voorstel om de grondprijzenbrief voor 2023 vast te stellen en deze aan de gemeenteraad te presenteren. Dit is in lijn met het Grondbeleid 2021-2024. Het doel is om een actueel kader voor grondprijzen te bieden. De brief actualiseert de huidige grondprijzen en houdt rekening met inflatie en specifieke voorwaarden voor sociale huurwoningen. Er zijn geen directe kosten verbonden aan de brief, maar deze vormt wel de basis voor toekomstige verkoopovereenkomsten. De vaststelling van de brief staat gepland voor 6 december 2022, waarna deze in december aan de raad wordt gestuurd en in januari 2023 in werking treedt. Het niet vaststellen van de brief kan leiden tot verouderde grondprijzen. De communicatie over de nieuwe grondprijzenbrief zal via het gemeentepublicatieblad plaatsvinden.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Grondprijzenbrief 2023
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Grondprijzenbrief 2023". Het voorstel beoogt de vaststelling van de grondprijzenbrief voor 2023, gebaseerd op het Grondbeleid 2021-2024. De brief actualiseert de grondprijzen, met speciale aandacht voor sociale huurwoningen en goedkope vrije sector huurwoningen. Er is een inflatiecorrectie toegepast en de brief dient als basis voor toekomstige verkoopovereenkomsten. Het voorstel wordt ter kennisname aan de gemeenteraad gezonden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke elementen bevat voor de vaststelling van de grondprijzenbrief. Het biedt een duidelijke onderbouwing en beschrijft de procedurele stappen die moeten worden gevolgd.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is voornamelijk informatief; de grondprijzenbrief wordt ter kennisname aangeboden. De raad hoeft geen besluit te nemen over de inhoud, maar wordt op de hoogte gesteld van de vastgestelde prijzen.
Politieke Keuzes:
Er zijn beperkte politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve actualisatie betreft. Echter, de raad kan overwegen om input te geven over de juridische verankering van de voorwaarden voor middenhuur-woningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de juridische verankering van de middenhuur-voorwaarden is nog in onderzoek, wat enige onzekerheid kan introduceren.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel ter kennisname is. De vaststelling van de brief is de verantwoordelijkheid van het college.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het opstellen van de grondprijzenbrief. De participatie is beperkt tot interne afstemming binnen de gemeentelijke organisatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet relevant beschouwd in dit voorstel, wat aangeeft dat het geen directe invloed heeft op milieuvraagstukken.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan de vaststelling van de grondprijzenbrief. De brief zelf brengt geen kosten met zich mee, maar vormt wel de basis voor toekomstige verkoopovereenkomsten. Eventuele kosten zoals taxatie- en kadasterkosten worden gedekt door de inkomsten uit deze overeenkomsten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondprijzenbrief 2023 Grondbeleid 2021-2024 Sociale huurwoningen Middenhuur woningen Inflatiecorrectie Marktconformiteitstoets Verordening doelgroepen sociale woningbouw Referenties Omgevingsplan Verkoop-overeenkomstenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Grondprijzenbrief 2023
Samenvatting: De Grondprijzenbrief 2023 van de gemeente Kaag en Braassem stelt de grondprijzen vast voor diverse bestemmingen en functies voor het jaar 2023. De prijzen zijn geïndexeerd met een inflatiecorrectie van 9,9% op basis van de economische omstandigheden in 2022. Voor segmenten zoals middenhuur woningen, bedrijven en kantoren is de vaste prijs vervangen door een residuele waardeberekening. De brief bevat ook specifieke prijsgrenzen voor sociale koopwoningen en andere categorieën. De grondprijzen zijn exclusief belastingen en kosten koper en gelden tot een nieuwe brief wordt vastgesteld. De brief is openbaar en biedt inzicht in de methodologie en uitgangspunten voor de prijsbepaling.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het vaststellen van grondprijzen en de methodologie die daarbij wordt gehanteerd. Het biedt gedetailleerde informatie over de verschillende categorieën en de bijbehorende prijsbepalingen. Echter, er is weinig informatie over de participatie van belanghebbenden of de impact op duurzaamheid.
Rol van de Raad
De rol van de raad is voornamelijk kennisneming en goedkeuring van de voorgestelde grondprijzen. De raad kan vragen stellen of opmerkingen maken, maar de vaststelling van de prijzen ligt bij het college.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de acceptatie van de inflatiecorrectie en de methodologie voor prijsbepaling. Er kan ook discussie zijn over de sociale en economische impact van de prijsverhogingen, vooral in de context van betaalbare huisvesting.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde prijzen en methodologieën. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten, zoals hoe vaak de prijzen herzien worden. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van economische indicatoren kan tot variabiliteit leiden.
Participatie
Het voorstel zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Er is geen informatie over consultaties of inspraakmogelijkheden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op economische factoren en prijsbepaling.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn voornamelijk de verhoogde kosten voor grondverwerving door de inflatiecorrectie. Er is geen specifieke informatie over hoe deze kosten gedekt worden, behalve dat de prijzen exclusief belastingen en kosten koper zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondprijzenbrief Inflatiecorrectie Residuele waardeberekening Sociale koopwoning Bouwrijp Snippergrond VON-prijzen Nota Vereveningsfondsen Stapelingsfactor MiddenhuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.h Raadsinformatiebrief Integrale Kindcentra
Samenvatting
In de toekomst zal het college van burgemeester en wethouders een besluit nemen over de raadsinformatiebrief met betrekking tot de Integrale Kindcentra (IKC). Deze brief biedt een overzicht van de verschillende ontwikkelingen en de manier waarop de hoge ambities voor de IKC worden ingevuld. De gemeenteraad heeft eerder al op verschillende manieren informatie ontvangen over de IKC, zoals bij de begroting en in het College Uitvoeringsprogramma. Het is nog niet besloten of de raadsinformatiebrief wordt vastgesteld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsinformatiebrief Integrale Kindcentra". Het voorstel biedt een overzicht van de ontwikkelingen rondom de Integrale Kindcentra (IKC) binnen de gemeente. Het informeert de gemeenteraad over de voortgang en de manier waarop de gestelde ambities worden gerealiseerd. De brief is een samenvatting van eerdere informatie die is verstrekt via de begroting en het College Uitvoeringsprogramma, en bevat besluiten over specifieke IKC-projecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een overzicht biedt van de verschillende ontwikkelingen en ambities met betrekking tot de IKC's. Echter, zonder de volledige inhoud van de raadsinformatiebrief is het moeilijk om te beoordelen of alle relevante details en context zijn opgenomen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de raadsinformatiebrief vast te stellen. Dit betekent dat de raad de informatie erkent en goedkeurt als basis voor verdere besluitvorming en uitvoering.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van de verschillende IKC-ontwikkelingen en de toewijzing van middelen. Er kunnen ook keuzes gemaakt worden over de mate van ambitie en de snelheid van uitvoering.
SMART en Inconsistenties:
Het is niet duidelijk of het voorstel SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is, aangezien de specifieke doelen en tijdlijnen niet zijn vermeld in de samenvatting. Zonder de volledige tekst is het moeilijk om eventuele inconsistenties te identificeren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de raadsinformatiebrief Integrale Kindcentra vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in de ontwikkeling van de IKC's. Dit zou een belangrijk aspect kunnen zijn dat verder uitgewerkt moet worden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de samenvatting, maar kan een relevant onderwerp zijn, afhankelijk van de specifieke plannen en ambities voor de IKC's.
Financiële gevolgen:
De samenvatting vermeldt dat er financiële gevolgen zijn, maar geeft geen details over de omvang of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat de raad moet overwegen bij het vaststellen van de brief.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integrale Kindcentra (IKC) Raadsinformatiebrief Ontwikkelingen College van burgemeester en wethouders Ambities Begroting College Uitvoeringsprogramma Overzicht Informatie GemeenteraadVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Integrale Kindcentra (IKC)". Het voorstel bundelt informatie over de ontwikkeling van Integrale Kindcentra in de gemeente Kaag en Braassem. Het doel is om verouderde schoolgebouwen te vervangen door moderne, duurzame gebouwen die geschikt zijn voor hedendaags onderwijs en kinderopvang. De gemeente financiert de bouw, terwijl kinderopvang en schoolbesturen verantwoordelijk zijn voor exploitatie. Er zijn al enkele IKC's opgeleverd, en er zijn plannen voor verdere ontwikkelingen. Het voorstel benadrukt samenwerking tussen verschillende partijen en de noodzaak van financiële planning en besluitvorming door de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het bieden van een overzicht van de huidige en geplande IKC-ontwikkelingen. Het bevat gedetailleerde informatie over de rolverdeling, financiële aspecten en specifieke projecten.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van financiële kredieten en het maken van beleidsbeslissingen met betrekking tot de ontwikkeling en uitbreiding van de IKC's. Ze moeten ook beslissen over eventuele extra budgetten als de kosten hoger uitvallen dan gepland.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen, de goedkeuring van voorbereidingskredieten, en de aanpak van eventuele financiële tekorten. Er moeten keuzes worden gemaakt over de balans tussen nieuwbouw en renovatie, en hoe om te gaan met de exploitatie van de gebouwen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat specifieke meetbare doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van aannames voor kapitaallasten kan risico's met zich meebrengen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met verschillende partners zoals kinderopvangorganisaties en schoolbesturen. Er is ook sprake van betrokkenheid van ouders en sponsoren bij de inrichting van speelpleinen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de huidige gebouwen als niet duurzaam worden beschouwd en de nieuwe IKC's moeten voldoen aan moderne duurzaamheidsnormen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten kapitaallasten voor de bouw en renovatie van de IKC's. De gemeente dekt de eenmalige bouwkosten, terwijl kinderopvangorganisaties huur betalen. Er is sprake van onzekerheid over de exacte kosten, die afhankelijk zijn van aannames en marktontwikkelingen. De raad moet mogelijk extra budget goedkeuren als de kosten hoger uitvallen dan gepland.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integrale Kindcentra (IKC) Onderwijshuisvesting Kinderopvang Nieuwbouw Samenwerking Duurzaamheid Exploitatie Begroting Renovatie LeerlingengroeiVerfijning van de zoekopdracht: