26-03-2024 Overzicht collegebesluiten
Agendapunt 4.a Beantwoording schriftelijke vragen MooiKB over Omgevingsvisie
Agendapunt 5.a Bekrachtigen RIB Update proces Noordeinde-Zuideinde
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Update proces Noordeinde – Zuideinde" en richt zich op het verbeteren van de verkeersveiligheid in het gebied Noordeinde en Zuideinde. Het rapport "Verkeersveilig en toegankelijk Noordeinde" heeft geleid tot een participatieproces waarbij bewoners en belanghebbenden hun zorgen en suggesties hebben gedeeld. De huidige situatie wordt erkend als problematisch, vooral voor kwetsbare verkeersdeelnemers. Er zijn zowel korte- als langetermijnoplossingen voorgesteld, waaronder verkeerstellingen en het verbeteren van oversteekplaatsen. Het college vraagt om meer tijd om de input te verwerken en plant verdere besprekingen met belanghebbenden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt redelijk volledig in termen van het beschrijven van de huidige situatie, de betrokkenheid van belanghebbenden en de voorgestelde maatregelen. Echter, specifieke details over de langetermijnoplossingen ontbreken nog.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om het voorstel te agenderen voor toekomstige vergaderingen en om betrokken te blijven bij het proces van besluitvorming en implementatie van de voorgestelde maatregelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van korte- versus langetermijnoplossingen, de toewijzing van middelen en de mate van participatie van verschillende belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor de lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdlijn is al aangepast, wat wijst op mogelijke uitdagingen in de planning.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden via informatieavonden en gesprekken. Dit wordt gezien als een belangrijk onderdeel van het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar verkeersveiligheid en toegankelijkheid kunnen indirect bijdragen aan duurzame mobiliteit.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat nog moet worden uitgewerkt en gepresenteerd aan de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkeersveiligheid Noordeinde Participatieproces Informatieavond Belanghebbenden School Verkeerssituatie Oplossingen Verkeerstellingen FietspadVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.b Normenkader 2023
Samenvatting
Op 22 april 2024 zal de gemeenteraad van Kaag en Braassem een besluit nemen over het definitief vaststellen van het Normenkader 2023. Dit normenkader bepaalt welke externe en interne wet- en regelgeving de gemeente moet volgen binnen een verslagjaar. Het normenkader was eerder voorlopig vastgesteld, maar nu het boekjaar 2023 is afgelopen, wordt voorgesteld het definitief vast te stellen. Er zijn enkele wijzigingen in het normenkader, voornamelijk beleidsregels met betrekking tot financiële handelingen. In het tweede kwartaal van 2024 zal er een herijking plaatsvinden met nieuwe wet- en regelgeving voor dat jaar. Er zijn geen risico’s of financiële consequenties verbonden aan dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de definitieve vaststelling van het "Normenkader 2023" van de gemeente Kaag en Braassem. Dit normenkader omvat de externe en lokale interne wet- en regelgeving die de gemeente moet naleven binnen een verslagjaar. Op 18 december 2023 zijn diverse verordeningen en protocollen voorlopig vastgesteld door de raad. Nu het boekjaar 2023 is afgerond, wordt voorgesteld om het normenkader definitief vast te stellen. Er zijn enkele wijzigingen aangebracht, voornamelijk in beleidsregels met betrekking tot financiële handelingen. In het tweede kwartaal van 2024 zal een herijking plaatsvinden met nieuwe wet- en regelgeving voor dat jaar.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke informatie bevat over de vaststelling van het normenkader, de wijzigingen die zijn doorgevoerd, en de toekomstige herijking. Er zijn geen kanttekeningen of risico's vermeld, wat kan wijzen op een goed doordacht voorstel.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het normenkader 2023 definitief vast te stellen. Dit is een jaarlijkse verplichting waarbij de raad toeziet op de naleving van de relevante wet- en regelgeving door de gemeente.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de vaststelling van de beleidsregels en verordeningen die in het normenkader zijn opgenomen. De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en de definitieve vaststelling van het normenkader.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op het normenkader voor het jaar 2023 en de herijking in Q2 van 2024. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, omdat er geen concrete doelstellingen of resultaten zijn gedefinieerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het normenkader 2023 definitief vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie of inspraak van burgers of andere belanghebbenden in het proces van vaststelling van het normenkader.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een onderwerp, maar er zijn geen specifieke maatregelen of gevolgen voor duurzaamheid in het voorstel opgenomen. De verordening duurzaamheidsvoucher is vervallen, wat kan wijzen op een verminderde focus op duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties of risico's vermeld in het voorstel. Het is onduidelijk hoe eventuele financiële gevolgen worden gedekt, wat een punt van aandacht kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normenkader Controleprotocol Rechtmatigheidsverantwoording Interne beheersing Accountantscontrole Beleidsregels Wet- en regelgeving Financiële verordening Doelmatigheid en doeltreffendheid HerijkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.c Opdracht Desman Pumps B.V. aanpassing besturingssysteem rioolgemalen
Samenvatting
Er ligt een voorstel om Desman Pumps B.V. de opdracht te geven om de besturingssystemen van 900 rioolgemalen aan te passen van het 2G-netwerk naar het 4G/5G-netwerk. Dit is noodzakelijk omdat het 2G-netwerk eind 2024 wordt uitgefaseerd. Desman is de enige leverancier die de benodigde communicatieprints kan leveren, waardoor de opdracht zonder aanbesteding kan worden verstrekt. Het doel is om de functionaliteit van de rioleringsinfrastructuur te behouden en aan te sluiten bij de strategische doelen van efficiënt waterbeheer. Er is voldoende budget beschikbaar voor de investering van € 519.659,29 en een jaarlijkse structurele investering van € 75.000,00. Er is geen uitgebreide participatie of inspraak nodig, en er volgt geen actieve communicatie over het besluit, behalve met de opdrachtnemer.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Opdracht Desman Pumps B.V. aanpassing besturingssysteem rioolgemalen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Opdracht Desman Pumps B.V. aanpassing besturingssysteem rioolgemalen". Het college heeft besloten om Desman Pumps B.V. de opdracht te geven voor de noodzakelijke aanpassingen aan de besturingssystemen van 900 rioolgemalen, die momenteel via het 2G-netwerk communiceren. Dit netwerk wordt eind 2024 uitgefaseerd, waardoor een upgrade naar het 4G/5G-netwerk noodzakelijk is. Desman is de enige leverancier van de benodigde communicatieprints, wat de keuze voor een één-op-één opdracht rechtvaardigt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, de financiële dekking, en de juridische basis voor de keuze van de leverancier beschrijft. Het bevat ook een verwijzing naar eerdere besluiten en biedt een gedetailleerde financiële onderbouwing.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het een uitvoeringsbesluit betreft dat binnen de bevoegdheid van het college valt.
Politieke Keuzes:
Er zijn beperkte politieke keuzes te maken, gezien de technische noodzaak en de unieke leverancierssituatie. De keuze om geen aanbesteding te doen kan politiek gevoelig zijn, maar is juridisch onderbouwd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties; de doelen en middelen zijn helder omschreven.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het een collegebesluit betreft.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak van toepassing, gezien de technische aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De totale incidentele investering bedraagt € 519.659,29, met een structurele investering van € 75.000 per jaar. De dekking is duidelijk aangegeven, met specifieke budgetcodes voor zowel de incidentele als structurele kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Desman Pumps B.V. Besturingssysteem Rioolgemalen 4G/5G-netwerk Technologische noodzaak Unieke leverancierssituatie Te-Tec Aanbestedingswet Investering CommunicatieprintsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.d RIB Update communicatievisie – uitvoeringsplan maart 2024
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Update communicatievisie / uitvoeringsplan 2021 - 2024". Het document informeert de gemeenteraad over de voortgang van de communicatievisie en het bijbehorende uitvoeringsplan. Het beschrijft de ontwikkelingen binnen het cluster Communicatie, zoals de aanstelling van nieuwe communicatieadviseurs en de voortgang van verschillende acties uit het uitvoeringsplan. Deze acties omvatten onder andere het verbeteren van de communicatie met inwoners, het intensiveren van contacten met het Klant Contact Centrum, de professionalisering van sociale media, en het waarborgen van crisiscommunicatie. Daarnaast wordt er gewerkt aan een nieuwe huisstijl en een gemeentelijke nieuwsbrief.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een gedetailleerde update geeft over de voortgang van de communicatievisie en het uitvoeringsplan. Het beschrijft de acties die zijn ondernomen en de resultaten die zijn behaald.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is voornamelijk toezichthoudend. De raad wordt geïnformeerd over de voortgang en kan feedback geven of aanvullende wensen kenbaar maken.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de prioritering van communicatieacties en de toewijzing van middelen om deze acties te ondersteunen. De raad kan beslissen over de mate van betrokkenheid en participatie van inwoners in de communicatieprocessen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke acties en tijdsgebonden doelen, zoals de invoering van de nieuwe huisstijl binnen 1,5 jaar. Echter, sommige doelen zijn minder meetbaar of specifiek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door te verwijzen naar het uitgebreide participatietraject dat voorafging aan de vaststelling van de communicatievisie. Er wordt echter weinig gezegd over nieuwe participatie-initiatieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is onduidelijk of er extra budget nodig is voor de uitvoering van de beschreven acties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Communicatievisie Uitvoeringsplan Communicatieadviseurs Cluster Communicatie Sociale media Crisiscommunicatie Toegankelijkheid Huisstijl Nieuwsbrief Klant Contact CentrumVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.e Samenwerkingsovereenkomst WIJ De Venen en FloreoKids IKC Woubrugge
Agendapunt 5.f Wijziging Paragraaf 2.2 ’Voorfase’ Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2024
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een wijziging in de Tarieventabel van de Legesverordening 2024. Het gaat specifiek om Paragraaf 2.2 'Voorfase'. Het doel is om meer duidelijkheid te bieden aan initiatiefnemers en casemanagers. Momenteel zorgt de bestaande regeling voor verwarring. De voorgestelde wijziging introduceert vaste bedragen voor verschillende vormen van vooroverleg, zoals informatieverzoeken en conceptverzoeken. Dit moet ervoor zorgen dat iedereen vooraf weet wat de kosten zijn. De wijziging kan ervoor zorgen dat initiatiefnemers minder leges betalen voor een vooroverleg. De kosten van het vooroverleg worden uiteindelijk verrekend met de legeskosten van de uiteindelijke aanvraag. Er zijn geen risico's verbonden aan dit voorstel en de wijziging zal worden gecommuniceerd via Overheid.nl en de gemeentelijke website.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging Paragraaf 2.2 'Voorfase' Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2024". Het voorstel beoogt een wijziging in de Tarieventabel van de Legesverordening 2024, specifiek in Paragraaf 2.2 'Voorfase'. De huidige formulering veroorzaakt verwarring bij zowel initiatiefnemers als behandelaars van conceptverzoeken. De wijziging introduceert vaste tarieven voor verschillende vormen van vooroverleg, zoals informatieverzoeken en conceptverzoeken, om duidelijkheid te verschaffen en de administratieve afhandeling te vereenvoudigen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de huidige problemen en de voorgestelde oplossingen. Er is echter weinig detail over de exacte impact op de betrokken partijen en de verwachte administratieve lasten.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en vast te stellen. Dit betekent dat de raad moet instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de Tarieventabel.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde vaste tarieven en de daarmee gepaard gaande administratieve vereenvoudiging. Dit kan invloed hebben op de toegankelijkheid van het vooroverleg voor initiatiefnemers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde tarieven. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor implementatie en de evaluatie van de effecten. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijziging van de Tarieventabel vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of het publiek in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de wijziging naar verwachting geen significant verschil zal maken in de totale legeskosten. De kosten voor het vooroverleg worden verrekend met de uiteindelijke aanvraag, wat betekent dat initiatiefnemers in de meeste gevallen minder leges verschuldigd zullen zijn. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien de wijziging budgetneutraal lijkt te zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Legesverordening 2024 Tarieventabel Omgevingswet Conceptverzoek Vooroverleg Paragraaf 2.2 Omgevingsvergunning Vaste bedragen Voorfase Intaketafel/OmgevingstafelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging Paragraaf 2.2 ’Voorfase’ Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2024". Het voorstel beoogt de Tarieventabel van de Legesverordening 2024 te wijzigen, specifiek Paragraaf 2.2 'Voorfase'. De huidige formulering veroorzaakt verwarring bij initiatiefnemers en behandelaars van conceptverzoeken. Het voorstel introduceert vaste tarieven voor verschillende vormen van vooroverleg om duidelijkheid te verschaffen. Dit moet leiden tot een transparanter proces voor zowel initiatiefnemers als casemanagers.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de huidige problemen en de voorgestelde oplossingen. Er is echter weinig detail over de exacte impact op de gemeentelijke financiën en hoe de communicatie naar de betrokken partijen precies zal verlopen.
Rol van de raad:
De raad moet de wijziging van de Tarieventabel goedkeuren. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de voorgestelde wijzigingen moet evalueren en vaststellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde vaste tarieven een eerlijke en effectieve manier zijn om de verwarring rond conceptverzoeken te verminderen. Er moet ook worden overwogen of de tarieven voldoende kostendekkend zijn zonder een te hoge drempel voor particulieren te vormen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde tarieven. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor implementatie en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële impact is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de wijziging van de Tarieventabel vast te stellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de gewijzigde Tarieventabel gepubliceerd zal worden op Overheid.nl en dat er actieve communicatie zal plaatsvinden via de gemeentelijke website. Er is echter geen sprake van directe participatie of inspraak van burgers in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet van toepassing op dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De wijziging zal waarschijnlijk leiden tot lagere leges voor initiatiefnemers bij vooroverleg. De verwachting is dat dit per saldo geen groot verschil maakt, omdat de kosten voor het vooroverleg worden verrekend met de legeskosten voor de uiteindelijke procedure. Er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tarieventabel Legesverordening 2024 Omgevingswet Conceptverzoek Vooroverleg Vaste bedragen Initiatiefnemers Intaketafel Omgevingstafel Externe partij adviesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.g Zienswijze 14e wijziging Gemeenschappelijk Regeling Omgevingsdienst
Samenvatting
De gemeenteraad staat voor de beslissing om al dan niet een zienswijze in te dienen over de 14e wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling van de Omgevingsdienst West-Holland (ODWH). Deze wijziging betreft een aanpassing in de methode voor het bepalen van de stemverhouding binnen het algemeen bestuur. De aanpassing is nodig omdat het aantal leden in het algemeen bestuur is teruggebracht naar één lid per deelnemer, wat gevolgen heeft voor de samenstelling van het dagelijks bestuur. Om te voorkomen dat het dagelijks bestuur een meerderheid van stemmen heeft, moet de stemverhouding worden aangepast. De wijziging volgt snel op de 13e wijziging om vertraging te voorkomen en een voltallig dagelijks bestuur mogelijk te maken. Er zijn geen risico’s, financiële consequenties of kanttekeningen verbonden aan deze wijziging. Na eventuele zienswijzen zal het algemeen bestuur een definitief voorstel opstellen, waarvoor toestemming van de gemeenteraad nodig is. De wijziging is voorbereid in samenwerking met alle betrokken partijen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze 14e wijziging Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst." Het voorstel betreft een wijziging in de methode voor het bepalen van de stemverhouding bij besluitvorming in het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst West-Holland (ODWH). De gemeenteraad heeft de mogelijkheid om een zienswijze te geven over deze wijziging, maar het voorstel is om geen zienswijze in te dienen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de wijziging en de procedure beschrijft. Het bevat de benodigde documenten en achtergrondinformatie voor de raad om een geïnformeerde beslissing te nemen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om te beslissen of zij een zienswijze willen indienen over de voorgestelde wijziging in de gemeenschappelijke regeling. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad akkoord gaat met het voorstel om geen zienswijze in te dienen. Dit kan impliceren dat de raad het eens is met de voorgestelde wijziging of dat zij geen bezwaar hebben.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar niet meetbaar of actiegericht, aangezien het slechts een besluit betreft om geen zienswijze in te dienen. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het voorstel om geen zienswijze in te dienen, willen goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne bestuurlijke aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat over bestuurlijke processen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst West-Holland (ODWH) Gemeenschappelijke Regeling Zienswijze Stemverhouding Algemeen bestuur Wet gemeenschappelijke regelingen Wijziging Dolf Kistemaker Cluster Ruimte & Sociaal BesluitvormingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze 14e wijziging Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst West-Holland
Samenvatting: Het voorstel betreft de 14e wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling van de Omgevingsdienst West-Holland (ODWH). De wijziging richt zich op de aanpassing van de stemverhouding binnen het algemeen bestuur, noodzakelijk door een eerdere wijziging die het aantal bestuursleden per deelnemer terugbracht van twee naar één. Dit is nodig om te voldoen aan de Wet gemeenschappelijke regelingen, die bepaalt dat het dagelijks bestuur geen meerderheid mag hebben in het algemeen bestuur. De gemeenteraad wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen, zodat de wijziging snel kan worden doorgevoerd.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, de noodzaak en de gevolgen van de wijziging beschrijft. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s vermeld, wat suggereert dat het voorstel goed doordacht is.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om een zienswijze te geven over de voorgestelde wijziging. In dit geval wordt de raad gevraagd om geen zienswijze in te dienen, wat impliceert dat er geen bezwaren zijn tegen de voorgestelde aanpassing.
Politieke Keuzes
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad akkoord gaat met het niet indienen van een zienswijze, wat de weg vrijmaakt voor een snelle implementatie van de wijziging.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een evaluatieplan kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen op de 14e wijziging van de gemeenschappelijke regeling.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de gemeenteraden twee keer betrokken worden in de procedure, wat wijst op een zekere mate van participatie en inspraak.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet van toepassing op dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan deze wijziging, wat betekent dat er geen dekking nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst West-Holland (ODWH) Gemeenschappelijke Regeling (GR) Stemverhouding Algemeen bestuur Dagelijks bestuur Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Wijziging Deelnemer Zienswijze InwerkingtredingVerfijning van de zoekopdracht: