08-04-2025 B&W vergadering
Agendapunt 1 Agenda en opening
Agendapunt 2 Informatie-uitwisseling
Agendapunt 4 Hamerstukken
Agendapunt 4.a Openbaarmaking BW-besluit 1 april 2025: Conceptverzoek Oudelandsedijk 1 en 7, Woubrugge
Agendapunt 4.b Openbaarmaking BW-besluit 18 maart 2025: DVO belastingen 2025
Samenvatting
De gemeente Alphen aan den Rijn voert sinds 2017 de belastingtaken uit voor de gemeente Kaag en Braassem. Er zijn gesprekken gestart over de kosten en dienstverlening voor 2025. Beide gemeenten willen een nieuwe dienstverleningsovereenkomst opstellen, die per 1 januari 2025 ingaat. Het voorgestelde bedrag voor 2025 is € 590.911, gebaseerd op een rekenmodel dat rekening houdt met verschillende factoren zoals aantal inwoners en objecten. De overeenkomst zou voor drie jaar gelden, zodat er niet jaarlijks herzieningen nodig zijn. Er is een structureel budget van € 636.680 opgenomen in de begroting. Voor de toekomst wordt gekeken naar mogelijke alternatieven voor de uitvoering van de belastingtaken. Het voorstel moet nog worden goedgekeurd en is nog niet openbaar.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Dienstverleningsovereenkomst uitvoering belastingtaken gemeente Kaag en Braassem 2025". Het doel is om de belastingtaken voor de gemeente Kaag en Braassem, uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn, vast te leggen in een nieuwe overeenkomst. Na langdurige onderhandelingen is een bedrag van € 590.911 voor 2025 overeengekomen, gebaseerd op een rekenmodel dat rekening houdt met diverse indicatoren. De overeenkomst heeft een looptijd van drie jaar, met een herziening gepland voor 2027. Dit biedt stabiliteit en voorkomt jaarlijkse herzieningen, terwijl het flexibiliteit biedt voor toekomstige aanpassingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële afspraken en een overzicht van de onderhandelingen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de inhoud van de bijlagen en de specifieke taken die onder de dienstverlening vallen.
Rol van de Raad:
De raad moet de nieuwe dienstverleningsovereenkomst goedkeuren en vaststellen. Dit omvat het beoordelen van de financiële afspraken en de voorwaarden van de overeenkomst.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde termijn van drie jaar passend is, gezien de mogelijkheid om de overeenkomst na drie jaar te herzien. Er moet ook worden overwogen of er alternatieven zijn voor de uitvoering van de belastingtaken.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële afspraken en looptijd. Het is haalbaar en relevant, gezien de bestaande samenwerking. De tijdsgebondenheid is duidelijk met een driejarige termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details van de bijlagen zijn niet volledig uitgewerkt in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de dienstverleningsovereenkomst vast te stellen, inclusief de financiële afspraken en de looptijd van drie jaar.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie of inspraak van burgers in dit voorstel, aangezien het een technische en financiële overeenkomst betreft tussen twee gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve en financiële afspraken.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een overeengekomen bedrag van € 590.911 voor 2025. Er is een structureel budget van € 636.680 opgenomen in de begroting, wat ruimte biedt voor indexatie en mogelijke kostenstijgingen. De dekking lijkt adequaat, maar toekomstige indexaties moeten worden overwogen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dienstverleningsovereenkomst Belastingtaken Alphen aan den Rijn Indexering Rekenmodel Diftar Kosten Verdeelsleutel Budget AutomatiseringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.c Openbaarmaking BW-besluit 1 april 2025: Huisvesting arbeidsmigranten Kruisweg 18a A1 t/m A72 te Woubrugge
Agendapunt 4.d Openbaarmaking BW-besluit 25 maart 2025: Raadsinformatiebrief Permanente Bewoning Vakantieparken II
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsinformatiebrief “permanente bewoning vakantieparken II”
Samenvatting: De brief informeert de gemeenteraad over de aanpak van permanente bewoning op 17 vakantieparken in de gemeente Kaag en Braassem. Voor 11 parken is besloten de recreatieve functie te behouden, wat betekent dat permanente bewoning niet is toegestaan. Het college werkt aan een handhavingsplan en onderzoekt de mogelijkheid van legalisatie. Landelijke ontwikkelingen, zoals een motie van de Tweede Kamer en een instructieregel van de minister, beïnvloeden de aanpak. Voor 6 andere parken worden transformatiegesprekken gevoerd. De raad wordt in het vierde kwartaal van 2025 verder geïnformeerd over de voortgang en landelijke kaders.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de context van de huidige situatie en de stappen die het college wil ondernemen. Het biedt inzicht in de lokale en landelijke ontwikkelingen en de geplande aanpak voor handhaving en transformatie. Echter, specifieke details over de financiële implicaties en de exacte juridische stappen ontbreken.
Rol van de Raad
De raad wordt geïnformeerd en betrokken bij de voortgang van de aanpak. Ze spelen een rol in het beoordelen van de plannen en het geven van richting aan het beleid, vooral in het licht van de landelijke ontwikkelingen en de mogelijke transformatie van parken.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de balans tussen handhaving en legalisatie van permanente bewoning, rekening houdend met landelijke richtlijnen. Er moet ook een beslissing worden genomen over de transformatie van bepaalde parken en hoe deze in lijn kunnen worden gebracht met gemeentelijke en provinciale doelen.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdlijn is voor verdere informatievoorziening, ontbreken specifieke meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van landelijke regelgeving kan voor onzekerheid zorgen.
Participatie
Het voorstel vermeldt overleg met eigenaren van recreatiewoningen en parkbeheerders, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, er is geen gedetailleerd plan voor bredere betrokkenheid van bewoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op juridische en beleidsmatige aspecten van permanente bewoning en transformatie.
Financiële Gevolgen
De brief erkent dat handhavingsonderzoeken en juridische procedures tijdintensief en kostbaar zijn, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking. Er is een impliciete verwachting van samenwerking met eigenaren om kosten te beheersen, maar concrete financiële plannen ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Permanente bewoning Recreatieve functie Handhaving Legalisation Omgevingsvergunning Transformatie Landelijke ontwikkelingen Instructieregel Persoonsgebonden beschikking RecreatiewoningenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.e Bodemkwaliteitskaart PFAS gemeente Voorschoten
Samenvatting
De gemeente Voorschoten vraagt om de bodemkwaliteitskaart PFAS Voorschoten te accepteren als bewijsmiddel bij grondverzet. Dit verzoek volgt op de vaststelling van de regionale nota bodembeheer in september 2023, waarin regels voor grondstromenbeleid zijn geformuleerd. De bodemkwaliteitskaart van Voorschoten is nu aangevuld met gegevens over PFAS-verbindingen. Het doel is om het grondstromenbeleid in de regio West-Holland te optimaliseren en kosten te besparen. De kaart voldoet aan de toepassingswaarden voor landbouw en natuur, vergelijkbaar met de rest van de regio. Door acceptatie van de kaart kunnen meer locaties vrijkomende grond duurzaam hergebruiken, wat het gebruik van primaire en secundaire grondstoffen vermindert. Het voorstel heeft geen financiële consequenties en na een positief besluit wordt de gemeente Voorschoten geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Bodemkwaliteitskaart PFAS Gemeente Voorschoten
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Bodemkwaliteitskaart PFAS gemeente Voorschoten". Het doel is om de bodemkwaliteitskaart van Voorschoten, die nu PFAS-verbindingen omvat, te accepteren als bewijsmiddel bij grondverzet. Dit volgt op de regionale nota bodembeheer, waarin het grondstromenbeleid en de acceptatie van bodemkwaliteitskaarten van omliggende gemeenten zijn vastgelegd. De kaart zorgt ervoor dat grond uit Voorschoten zonder extra PFAS-onderzoek kan worden toegepast in de regio West-Holland, wat efficiëntie en kostenbesparing bevordert.
Oordeel over Volledigheid:
Het voorstel is volledig in de context van de regionale nota bodembeheer en biedt een duidelijke aanvulling voor PFAS-verbindingen. Het bevat alle noodzakelijke informatie en argumenten om de acceptatie van de bodemkwaliteitskaart te rechtvaardigen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft eerder de regionale nota bodembeheer vastgesteld en het mandaat gegeven aan het college om bodemkwaliteitskaarten te accepteren. De raad hoeft in dit geval geen verdere actie te ondernemen, aangezien het college de bevoegdheid heeft om het voorstel te accepteren.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een technische aanvulling is op bestaand beleid en reeds eerder vastgestelde mandaten volgt.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsistente elementen geïdentificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het college al akkoord is gegaan met het voorstel.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak van burgers vermeld in het voorstel, wat logisch is gezien de technische aard van het onderwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel. Door de acceptatie van de bodemkwaliteitskaart worden meer locaties beschikbaar voor duurzaam hergebruik van grond en bagger, wat bijdraagt aan het verminderen van de behoefte aan primaire en secundaire grondstoffen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, wat expliciet in het document wordt vermeld. Er is geen noodzaak voor financiële dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bodemkwaliteitskaart PFAS Voorschoten Grondverzet Nota bodembeheer West-Holland Grondstromenbeleid Chemische kwaliteit Handelingskader DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.f Schriftelijke vragen Mooi K&B Doorsteek Noordeinde-Floraweg
Agendapunt 4.g Verrekening neveninkomsten politieke ambtsdragers 2024
Agendapunt 5 Bespreekstukken
Agendapunt 5.a Beantwoording schriftelijke vragen D66 Hervormingsagenda
Agendapunt 5.b Omgevingsvergunning tijdelijk huisvesten arbeidsmigranten Geestweg 76 te Roelofarendsveen
Samenvatting
Er ligt een voorstel om een omgevingsvergunning te verlenen voor het tijdelijk huisvesten van vier arbeidsmigranten op Geestweg 76 in Roelofarendsveen. De aanvraag vraagt om af te wijken van het huidige omgevingsplan voor een periode van 10 jaar. Het doel is om de bestaande loods te vernieuwen en de locatie tijdelijk te gebruiken voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Er zijn geen privaatrechtelijke of milieubelemmeringen, en de buurtbewoners hebben geen bezwaar. De aanvraag voldoet aan de Beleidsregel huisvesting arbeidsmigranten 2023. Het college moet nog beslissen over het verlenen van de vergunning. Er zijn geen financiële risico’s verbonden aan het voorstel, en de standaard leges worden in rekening gebracht bij de aanvrager. De betrokken partijen, zoals de provincie en de Omgevingsdienst, hebben positief geadviseerd. De uiteindelijke besluitvorming zal ook rekening houden met aanvullende technische toestemming die nog vereist is.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een omgevingsvergunning voor het tijdelijk huisvesten van arbeidsmigranten op Geestweg 76 te Roelofarendsveen. Het college wordt voorgesteld om af te wijken van het omgevingsplan voor een periode van 10 jaar om vier arbeidsmigranten te huisvesten en een loods te vernieuwen. De aanvraag voldoet aan de criteria en er zijn geen bezwaren van omwonenden of andere belanghebbenden. De vergunning wordt verleend om in te spelen op de maatschappelijke behoefte aan huisvesting voor arbeidsmigranten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie, inclusief juridische, planologische en milieutechnische aspecten. Er zijn bijlagen toegevoegd die de aanvraag ondersteunen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het een besluit van het college betreft. De raad kan echter betrokken worden bij bredere beleidsdiscussies over huisvesting van arbeidsmigranten.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet ondersteunen van tijdelijke afwijkingen van het omgevingsplan voor maatschappelijke behoeften zoals huisvesting van arbeidsmigranten. Dit kan invloed hebben op toekomstige beleidsvorming.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het een collegebesluit betreft. De raad kan echter wel besluiten om het beleid rond huisvesting van arbeidsmigranten te evalueren of aan te passen.
Participatie:
Er heeft participatie plaatsgevonden met buurtbewoners, die geen bezwaar hebben tegen de ontwikkeling. Dit is gedocumenteerd in het participatieverslag.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel. De focus ligt op huisvesting en ruimtelijke ordening.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële risico's verbonden aan het voorstel. De leges voor de aanvraag worden bij de aanvrager in rekening gebracht. Er is geen sprake van nadeelcompensatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Arbeidsmigranten Geestweg 76 Tijdelijke huisvesting Loods vernieuwing Afwijken omgevingsplan Beleidsregel huisvesting arbeidsmigranten 2023 Participatie Provincie Zuid-Holland BodemonderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.c Raadsinformatiebrief AZC
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsinformatiebrief “azc”
Samenvatting: In april 2024 besloten de gemeenteraden van Kaag en Braassem en Nieuwkoop gezamenlijk een locatie te zoeken voor de opvang van 367 asielzoekers buiten het Bestaand Stads en Dorpsgebied. De locatie Kruisweg 18a-20 in Woubrugge werd als kansrijk beoordeeld door het COA, maar was ook in beeld voor de huisvesting van arbeidsmigranten. De colleges van beide gemeenten hebben zich uitgesproken tegen de gecombineerde huisvesting van vluchtelingen en arbeidsmigranten vanwege gebrek aan draagvlak. De vergunning voor arbeidsmigranten is verleend, maar gesprekken met het COA worden voortgezet en alternatieven worden onderzocht.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de context van de huidige situatie en de stappen die zijn ondernomen. Het biedt inzicht in de locatiekeuze, de betrokken partijen, en de uitdagingen die zijn ontstaan. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de alternatieven ("Plan B") en de specifieke voorwaarden van de verleende vergunning.
Rol van de Raad
De raad speelt een adviserende en besluitvormende rol. Het voorstel benadrukt de noodzaak van nauwe samenwerking met de raden van beide gemeenten, vooral in het bespreken van alternatieven en de bestuurlijke route.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuzes betreffen de locatiekeuze voor de opvang van asielzoekers, het al dan niet combineren van huisvesting voor vluchtelingen en arbeidsmigranten, en de communicatie met de lokale gemeenschappen om draagvlak te creëren.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke doelen en meetbare criteria. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen voor de alternatieve plannen ("Plan B"). Er zijn ook inconsistenties in de aanpak van de vergunningverlening en de onderhandelingen met het COA.
Participatie
Het voorstel erkent de gevoeligheid van het onderwerp en stelt voor om nauw samen te werken met de raden en de gemeenschap. Er is echter weinig detail over hoe participatie van de lokale bevolking verder vorm zal krijgen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op de sociale en bestuurlijke aspecten van de locatiekeuze.
Financiële Gevolgen
Het voorstel geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Er is geen vermelding van budgetten of financiële plannen voor de opvanglocatie of de alternatieven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Asielzoekers Kruisweg 18a-20 COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) Arbeidsmigranten Spreidingswet Vergunning Draagvlak Alternatieven Bestuurlijke route Regionaal Regie Team (RRT)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.d Raadsinformatiebrief taakstelling statushouders 2025
Samenvatting
Het college van B&W van de gemeente Kaag en Braassem overweegt een raadsinformatiebrief vast te stellen over de taakstelling voor het huisvesten van statushouders in 2025. Vanaf 1 januari 2024 voldoet de gemeente niet aan de door het Rijk opgelegde taakstelling, wat leidt tot een stijging op de bestuurlijke interventieladder. De gemeente bevindt zich momenteel op trede 2B en is hierover in gesprek met de Provincie. Een uitdaging bij het huisvesten is de lage mutatiegraad bij woningcorporaties. Veel statushouders reizen alleen en vragen gezinshereniging aan, waarbij nareizigers soms pas na twee jaar arriveren en dan pas meetellen. Zonder huisvesting van een aantal nareizigers zal de taakstelling voor de eerste helft van 2025 niet worden gehaald. Het college wil de raad regelmatig informeren over de voortgang via de raadsinformatiebrief.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "B&W-voorstel Onderwerp Raadsinformatiebrief taakstelling statushouders 2025". Het voorstel informeert de gemeenteraad van Kaag en Braassem over de voortgang en uitdagingen bij het behalen van de door het Rijk opgelegde taakstelling voor het huisvesten van statushouders. De gemeente heeft moeite om de doelstellingen te halen vanwege een lage mutatiegraad bij woningcorporaties en de complexiteit rondom gezinshereniging van statushouders. De gemeente bevindt zich op trede 2B van de bestuurlijke interventieladder en is in gesprek met de Provincie om oplossingen te vinden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het informeren van de raad over de huidige situatie en de uitdagingen die de gemeente ondervindt. Het biedt echter geen concrete oplossingen of actieplannen om de taakstelling te behalen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is voornamelijk om geïnformeerd te worden over de voortgang en de problemen die de gemeente ondervindt bij het behalen van de taakstelling. De raad kan deze informatie gebruiken om beleidsbeslissingen te ondersteunen en om het college van B&W te adviseren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij aanvullende maatregelen willen voorstellen of ondersteunen om de taakstelling te behalen. Dit kan inhouden dat er meer druk wordt uitgeoefend op woningcorporaties of dat er alternatieve huisvestingsoplossingen worden overwogen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) in termen van het bieden van oplossingen. Het informeert voornamelijk over de huidige situatie zonder concrete stappen voor verbetering.
Besluit van de Raad:
De raad moet het besluit nemen om de raadsinformatiebrief vast te stellen en eventueel aanvullende maatregelen te overwegen om de taakstelling te behalen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op de informatievoorziening over de taakstelling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Taakstelling statushouders Nareizigers Bestuurlijke interventieladder Provincie Huisvesting Mutatiegraad Corporaties Gezinshereniging College van B&W RaadsinformatiebriefVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsinformatiebrief over de taakstelling statushouders
Samenvatting: De gemeente Kaag en Braassem informeert de gemeenteraad over de voortgang en uitdagingen bij het huisvesten van statushouders. De gemeente heeft de taakstelling niet gehaald en bevindt zich op trede 2B van de bestuurlijke interventieladder. Er is een tekort aan sociale huurwoningen, en de gemeente heeft moeite om passende huisvesting te bieden aan alleenreizende statushouders die gezinshereniging aanvragen. De gemeente telt nareizigers al mee in hun administratie, hoewel ze officieel pas meetellen na registratie. Er zijn weinig mutaties in eengezinswoningen, wat de doorstroom belemmert. De gemeente werkt aan een plan van aanpak om de taakstelling te halen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het schetsen van de huidige situatie, uitdagingen en de stappen die worden ondernomen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan van aanpak met concrete maatregelen en tijdlijnen.
Rol van de Raad
De rol van de raad is voornamelijk toezichthoudend en adviserend. De raad wordt geïnformeerd over de voortgang en kan input geven of vragen stellen over het plan van aanpak en de voorgestelde maatregelen.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de prioritering van huisvesting voor statushouders versus andere groepen zoals starters. Er moeten ook beslissingen worden genomen over hoe om te gaan met het tekort aan sociale huurwoningen en de beperkte doorstroommogelijkheden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen specifieke doelen of tijdlijnen genoemd voor het behalen van de taakstelling. Er zijn ook geen duidelijke meetbare indicatoren of evaluatiemomenten opgenomen.
Participatie
Het voorstel zegt weinig over participatie van de gemeenschap of andere belanghebbenden in het proces. Er wordt voornamelijk gesproken over overleg tussen de gemeente, provincie, COA en corporaties.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op het huisvesten van statushouders.
Financiële Gevolgen
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of er extra middelen nodig zijn of hoe eventuele kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Statushouders Taakstelling Nareizigers Huisvesting Sociale huurwoningen Interventieladder Provincie Zuid-Holland COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) Eéngezinswoningen StartersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.e Uitbreiding jongerenwerk Driemaster
Samenvatting
Er ligt een voorstel om het jongerenwerk in de gemeente Kaag en Braassem uit te breiden. Dit voorstel beoogt de subsidieovereenkomst met De Driemaster te verhogen met €85.000 per jaar voor een extra voltijd jongerenwerker. Deze uitbreiding moet bijdragen aan een betere veiligheid en een groter bereik van het jongerenwerk, inspelen op de groeiende vraag van jongeren, ouders en politie, en intensievere samenwerking met scholen mogelijk maken. Ook is er behoefte aan structurele ondersteuning voor het jeugdhonk in Leimuiden en flexibiliteit bij ziekte en verlof. Daarnaast wordt voorgesteld om het programma Dealbreakers te implementeren, dat zich richt op het voorkomen van jeugdcriminaliteit door samenwerking tussen verschillende partijen zoals scholen, politie en jongerenwerk. De gemeenteraad moet nog beslissen over de financiering van deze uitbreiding, die vanaf 2026 structureel in de begroting moet worden opgenomen. Het is belangrijk om de financiële haalbaarheid en effectiviteit van deze uitbreiding goed te monitoren.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Uitbreiding jongerenwerk Driemaster
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Uitbreiding jongerenwerk Driemaster". Het beoogt de subsidieovereenkomst met De Driemaster uit te breiden met €85.000,- voor een voltijd jongerenwerker. Dit is om de veiligheid en het bereik van het jongerenwerk te vergroten, in te spelen op de groeiende vraag en intensiever samen te werken met scholen. Het voorstel ondersteunt ook het programma Dealbreakers, gericht op het voorkomen van jeugdcriminaliteit. De uitbreiding sluit aan bij de maatschappelijke agenda en het raadsakkoord om de verbinding tussen veiligheid en het sociaal domein te versterken.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de noodzaak van uitbreiding, de financiële implicaties en de verwachte voordelen. Echter, het zou baat hebben bij meer concrete evaluatiecriteria om de effectiviteit van de uitbreiding te meten.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet beslissen over de structurele opname van de kosten in de begroting 2026-2030 en de goedkeuring van de uitbreiding van de subsidieovereenkomst.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de uitbreiding van het jongerenwerk en de implementatie van het programma Dealbreakers willen ondersteunen, gezien de financiële implicaties en de prioriteitstelling binnen het sociaal domein.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke doelen en een tijdlijn biedt, ontbreken meetbare evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de koppeling tussen de uitbreiding en het programma Dealbreakers kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de uitbreiding van de subsidieovereenkomst goedkeuren en de benodigde middelen beschikbaar stellen in de meerjarenbegroting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met scholen over het programma Dealbreakers. Er is echter nog geen volledige terugkoppeling van alle schoolbesturen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen €85.000,- per jaar voor de extra jongerenwerker. Voor 2025 wordt dit gedekt uit de budgettaire ruimte, terwijl vanaf 2026 structurele dekking in de meerjarenbegroting nodig is. Er zijn geen beschikbare middelen binnen het sociaal domein, wat extra druk op de begroting kan leggen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jongerenwerk De Driemaster Dealbreakers Preventie Veiligheid Subsidieovereenkomst Jeugdcriminaliteit Kapot Sterk Scholen Budgettaire ruimteVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.f Voorlopig richtinggevend besluit heroriëntatie sociaal domein
Samenvatting
De gemeente overweegt een heroriëntatie van het sociaal domein om het toekomstbestendig te maken. Dit betekent dat het systeem snel moet kunnen inspelen op maatschappelijke veranderingen en efficiënter moet worden. Er zijn vier belangrijke verbetervoorstellen: het waarborgen van de continuïteit van samenwerkingspartners, het versterken van de toegang tot het sociaal domein, het lokaal uitvoeren van een deel van de dienstverlening voor werk en inkomen, en het herverdelen van taken onder samenwerkingspartners. Deze voorstellen worden verder uitgewerkt als de financiële doorrekening geen bezwaren oplevert. Het doel is om de kosten van het sociaal domein beheersbaar te houden, met mogelijke investeringen die op andere terreinen tot besparingen moeten leiden. De gemeenteraad wordt op 23 april 2025 geïnformeerd over de voortgang en de plannen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Voorlopig richtinggevend besluit heroriëntatie sociaal domein". Het richt zich op het toekomstbestendig maken van het sociaal domein door continuïteit van samenwerkingspartners te waarborgen, de toegang tot het sociaal domein te versterken, een deel van de dienstverlening van werk en inkomen lokaal uit te voeren, en taken onder samenwerkingspartners te herverdelen. Het advies is gebaseerd op trends, ontwikkelingen en input van stakeholders. Het doel is een systeem dat snel kan inspelen op maatschappelijke veranderingen en dat de beweging van zorg naar gezondheid ondersteunt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beslispunten en een samenvatting van de belangrijkste verbetervoorstellen. Echter, de financiële doorrekening ontbreekt nog, wat essentieel is voor een volledig beeld.
Rol van de Raad:
De raad moet een voorlopig richtinggevend besluit nemen over de voorgestelde verbetervoorstellen. Daarnaast moet de raad de beantwoording aan de adviesraad sociaal domein vaststellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de continuïteit van samenwerkingspartners, de versterking van de toegang tot het sociaal domein, de lokale uitvoering van werk en inkomen, en de herverdeling van taken. Deze keuzes hebben invloed op de toekomstige inrichting en financiering van het sociaal domein.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke doelen en een tijdsframe (bijvoorbeeld één integrale toegang per 1 januari 2027). Echter, de meetbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van de nog uit te voeren financiële doorrekening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van financiële doorrekening kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verbetervoorstellen voorlopig richtinggevend goed te keuren, onder voorbehoud van de financiële doorrekening.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door input van inwoners, professionals, partners en de adviesraad sociaal domein te verzamelen. Er is een overzicht van betrokken stakeholders en hun betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn mogelijke incidentele investeringen en structurele kostenverhogingen, die op andere terreinen tot besparingen moeten leiden. De financiële doorrekening volgt na het voorlopige besluit, en de consequenties worden betrokken bij de begroting voor 2026 en de meerjarenraming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Heroriëntatie sociaal domein Toekomstbestendig Samenwerkingspartners Versterken toegang Dienstverlening werk en inkomen Herverdeling taken Financiële doorrekening Integrale toegang Innovatief systeem Participatie en inspraakVerfijning van de zoekopdracht: