22-11-2022 Overzicht collegebesluiten
Agendapunt 3.a Beantwoording schriftelijke vragen SvKB De Poelen
Agendapunt 3.b Bestemmingsplan ‘Boddens Hosangweg 118a, Woubrugge’
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een wijziging van het bestemmingsplan voor Boddens Hosangweg 118a in Woubrugge. De initiatiefnemer wil de bunkerboot en woonboot van plek wisselen, het terrein herinrichten en een extra berging van 25 m² bouwen. Dit vereist een aanpassing van het bestemmingsplan om de ruimtelijke kwaliteit te behouden. Er is een planschadeovereenkomst gesloten om financiële risico's voor de gemeente te beperken. De provincie Zuid-Holland stemt in met het plan, omdat het de natuurwaarden verbetert. Er wordt voorgesteld geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten anderszins zijn gedekt. Het plan ligt ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad en zal na vaststelling opnieuw ter inzage worden gelegd voor beroep. Er zijn geen significante risico's of regionale beleidsaspecten verbonden aan het voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Boddens Hosangweg 118a, Woubrugge’. Het plan beoogt de herinrichting van het terrein, waarbij een bunkerboot en woonboot van plek worden verwisseld en een extra berging van circa 25 m² wordt gerealiseerd. Dit vereist een wijziging van het bestemmingsplan om de bestemmingen af te stemmen op de nieuwe situatie en het maximum bebouwd oppervlak te verruimen. Het voorstel is voorbereid door het Cluster Ruimte en Omgevingszaken en wordt ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke toelichting op de wijzigingen en de bijbehorende documenten zoals de Nota van beantwoording zienswijzen en het bestemmingsplan zelf.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vaststellen. De raad beslist ook over het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan, wat in dit geval niet nodig wordt geacht.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan en de afwezigheid van een exploitatieplan. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over ruimtelijke ordening en lokale ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is tijdgebonden met een duidelijke datum voor de raadsvergadering. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen en te besluiten geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie in de vorm van een inzagetermijn waarin zienswijzen konden worden ingediend. Drie zienswijzen zijn ontvangen en beantwoord, maar hebben niet geleid tot wijzigingen in het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op ruimtelijke herinrichting.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het voorstel, zoals aangegeven in de documentatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Boddens Hosangweg 118a Woubrugge Zienswijzen Herinrichting Bebouwd oppervlak Bunkerboot Woonboot Berging PostzegelbestemmingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestemmingsplan ‘Boddens Hosangweg 118a, Woubrugge’
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Boddens Hosangweg 118a, Woubrugge’. Het doel is om de bunkerboot en woonboot van plek te wisselen, het terrein opnieuw in te richten en een extra berging van 25 m² te realiseren. Dit vereist een wijziging van het bestemmingsplan om de ruimtelijke kwaliteit te behouden en het maximum bebouwd oppervlak te verruimen. Er is een planschadeovereenkomst gesloten om financiële risico’s voor de gemeente af te dekken.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de Nota van beantwoording zienswijzen en de ruimtelijke onderbouwing. Het biedt een duidelijk overzicht van de stappen die zijn genomen en de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vaststellen. Daarnaast moet de raad beslissen om geen exploitatieplan vast te stellen, gezien de kosten anderszins verzekerd zijn.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de keuze om geen exploitatieplan vast te stellen. Dit omvat het afwegen van de belangen van de initiatiefnemer, omwonenden en de ruimtelijke kwaliteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beoogde herinrichting en de afspraken in de planschadeovereenkomst. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest, met drie zienswijzen tijdens de inzageperiode. De direct omwonenden zijn op de hoogte en hebben geen bezwaren geuit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen significant onderwerp in dit voorstel, hoewel de herinrichting een toekomstbestendige bestemming biedt.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de kosten zijn afgedekt door de planschadeovereenkomst. Leges worden geheven volgens de legesverordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Boddens Hosangweg 118a Woubrugge Herinrichting Initiatiefnemer Zienswijzen Provincie Zuid-Holland Natuurnetwerk Nederland Planschadeovereenkomst Ruimtelijke kwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.c Bestuursopdracht Welzijn & Preventie vanaf 2024
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuwe bestuursopdracht voor welzijn en preventie vanaf 2024. Het huidige programma "Samen maak je het verschil" loopt eind 2023 af. Het doel is om de gezondheid en het welzijn van inwoners te bevorderen met gelijke kansen voor iedereen. De gemeente wil een integrale aanpak die aansluit bij de behoeften van de inwoners. Er zijn verschillende scenario's mogelijk voor de uitvoering, zoals het voortzetten van de huidige samenwerking of het opzetten van een nieuwe subsidietender. Een evaluatie van het huidige programma zal helpen bij het maken van keuzes voor de nieuwe opdracht. Het proces omvat evaluatie, het opstellen van een nieuw programma en het uitvoeren van een inkoop- of subsidieproces. De gemeente wil ook een nauwe verbinding realiseren tussen welzijn, preventie en jeugdhulp. Het besluit over de nieuwe opdracht ligt nog in de toekomst.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestuursopdracht Welzijn & Preventie vanaf 2024
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestuursopdracht Welzijn & Preventie vanaf 2024". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe bestuursopdracht voor welzijn en preventie in de gemeente Kaag en Braassem, aangezien het huidige subsidieprogramma eind 2023 afloopt. Het doel is om een samenhangend en laagdrempelig aanbod te blijven bieden dat aansluit op de behoeften van de inwoners. Het college wordt gevraagd om de bestuursopdracht vast te stellen, zodat de gemeente de activiteiten op het gebied van welzijn en preventie vanaf 2024 goed kan blijven organiseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de context, de doelen, en de stappen die genomen moeten worden om tot een nieuw programma te komen. Er is echter weinig detail over de specifieke inhoudelijke veranderingen die mogelijk worden overwogen.
Rol van de raad:
De raad heeft een adviserende rol in dit voorstel. Er wordt een presentatie/toelichting aan de raad gegeven, waarbij zij kunnen aangeven of er behoefte is om dieper op de evaluatie in te gaan.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de richting en invulling van het nieuwe welzijns- en preventieprogramma, inclusief de keuze voor een uitvoerende partner en de mogelijke aanpassing van het budget.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdsgebonden resultaten opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit van de doelen kan verbeterd worden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de vaststelling van de bestuursopdracht zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een presentatie/toelichting aan de raad zal worden gegeven, maar er is weinig detail over bredere participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gebaseerd op het huidige subsidieprogramma, met een structureel budget van 1.857.423 euro per jaar. Er wordt aangegeven dat de omvang van matchgelden cultuur afhankelijk is van toekenning vanuit het Rijk. Het voorstel onderzoekt of het huidige budget voldoende is, maar er zijn geen specifieke nieuwe financiële dekkingen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Welzijn & Preventie College Uitvoeringsprogramma 2022-2026 Subsidieprogramma De Driemaster Omgevingsvisie Maatschappelijke Agenda Regiegemeente Evaluatie Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) Integraal Zorgakkoord (IZA)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.d Brief suïcidepreventie
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders bespreekt binnenkort een voorstel over een brief van de Stichting Suïcide Preventie Centrum. Deze stichting heeft de gemeenteraad een aanbod gedaan om te helpen bij het voorkomen van suïcide en pogingen daartoe, door middel van kennisoverdracht, advisering en concrete activiteiten. Het voorstel is om een reactie op deze brief vast te stellen en deze reactie ook naar de gemeenteraad te sturen. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een reactie op een brief van de Stichting Suïcide Preventie Centrum. De stichting heeft de gemeenteraad benaderd met een aanbod voor kennisoverdracht, advisering en concrete activiteiten om suïcide en pogingen daartoe te voorkomen. Het college stelt voor om de reactie op deze brief vast te stellen en een afschrift aan de gemeenteraad te sturen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gegeven informatie. Het bevat de nodige details over de aanleiding, de betrokken partijen en de voorgestelde actie.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de rol om kennis te nemen van de reactie van het college op de brief van de Stichting Suïcide Preventie Centrum. De raad ontvangt een afschrift van de vastgestelde reactie.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate waarin de raad en het college willen samenwerken met de Stichting Suïcide Preventie Centrum en in hoeverre zij de aangeboden diensten willen integreren in het gemeentelijk beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het voornamelijk gaat om het vaststellen van een reactie. Er zijn geen duidelijke doelstellingen, meetbare resultaten of tijdsgebonden elementen opgenomen. Er zijn geen evidente inconsistenties in de tekst.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de vastgestelde reactie en het afschrift dat zij ontvangen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders, behalve de betrokkenheid van de Stichting Suïcide Preventie Centrum.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op suïcidepreventie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, zoals expliciet vermeld. Er is geen dekking nodig of aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Suïcidepreventie Stichting Suïcide Preventie Centrum Brief College van burgemeester en wethouders Reactie Kennisoverdracht Advisering Concrete activiteiten Gemeenteraad AfschriftVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.e C&K-avond 12 december Sociaal Domein
Agendapunt 3.f Procesaanpak C&K-avond januari/februari 2023 Regionale woonagenda en huisvestingsverordening
Samenvatting
In Holland Rijnland wordt gewerkt aan een nieuwe Regionale Woonagenda en Huisvestingsverordening. Op 30 november is er een sub-regionale bijeenkomst gepland voor de gemeenteraad om hierover bijgepraat te worden. Daarna kan de gemeenteraad tijdens de C&K-avond in januari of februari 2023 een verdiepend gesprek voeren met Holland Rijnland over deze documenten. De documenten liggen volgens de planning ter inzage tot en met 21 maart 2023. Op basis van de bijeenkomst kan de gemeenteraad, indien nodig, een zienswijze opstellen. De C&K-avond biedt de gemeenteraad de kans om inhoudelijk te reageren op de nieuwe beleidsdocumenten van Holland Rijnland.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Procesaanpak C&K-avond januari/februari 2023 Regionale woonagenda en huisvestingsverordening." Het voorstel beschrijft de planning en aanpak voor een verdiepende sessie (C&K-avond) voor de gemeenteraad over de nieuwe Regionale Woonagenda en Huisvestingsverordening van Holland Rijnland. Deze sessie biedt de gemeenteraad de kans om inhoudelijk te reageren en eventueel een zienswijze te formuleren. De documenten liggen ter inzage tot 21 maart 2023, en er is een sub-regionale bijeenkomst gepland op 30 november om de raad bij te praten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het beschrijven van de procesaanpak en de betrokkenheid van de gemeenteraad. Het biedt een duidelijk tijdspad en doel voor de C&K-avond.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om deel te nemen aan de verdiepende sessie, inhoudelijk te reageren op de Regionale Woonagenda en Huisvestingsverordening, en indien nodig een zienswijze te formuleren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde procesaanpak en of zij inhoudelijke wijzigingen of aanvullingen willen voorstellen op de Regionale Woonagenda en Huisvestingsverordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het zou baat hebben bij meer concrete doelstellingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaan met het procesvoorstel en of zij aanvullende input willen geven tijdens de C&K-avond.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van de gemeenteraad door middel van de C&K-avond en de mogelijkheid om een zienswijze te formuleren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar kan relevant zijn afhankelijk van de inhoud van de Regionale Woonagenda.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale woonagenda Huisvestingsverordening Holland Rijnland C&K-avond Procesaanpak Zienswijze Verdiepend gesprek Beleidsdocumenten Sub-regionale bijeenkomst Inhoudelijke reactieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.g Raadsinformatiebrief gemeenteraad uitspraak Raad van State bestemmingsplan ‘1e herziening Buitengebied Oost’.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitspraak Raad van State BP ‘1e herziening Buitengebied Oost’". Het document informeert de gemeenteraad over de uitspraken van de Raad van State met betrekking tot het bestemmingsplan ‘1e herziening Buitengebied Oost’. Het bestemmingsplan omvat vierentwintig locaties, waarvan vijf locaties onderwerp zijn van beroep door zes appellanten. De uitspraken variëren van vernietiging van delen van het bestemmingsplan tot het opdragen van de gemeenteraad om bepaalde gebreken te herstellen. De uitspraken hebben betrekking op kwesties zoals woonbestemmingen, geluidsnormen, geurbelasting, en persoonsgebonden overgangsrecht.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de uitspraken van de Raad van State gedetailleerd beschrijft en de gevolgen voor het bestemmingsplan uiteenzet. Echter, het biedt geen diepgaande analyse van de bredere implicaties voor de gemeente of de betrokken partijen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet de uitspraken van de Raad van State opvolgen en de geconstateerde gebreken binnen de gestelde termijn herstellen. Dit omvat het nemen van nieuwe besluiten en het mogelijk aanpassen van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen hoe zij de geconstateerde gebreken wil herstellen, bijvoorbeeld door het aanpassen van geluidsnormen of het toekennen van persoonsgebonden overgangsrecht. Deze keuzes kunnen politieke implicaties hebben, zoals het balanceren van belangen van bewoners en bedrijven.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er een duidelijke tijdslimiet is voor het herstellen van gebreken (20 weken), ontbreken specifieke en meetbare doelen voor de aanpassingen. Er zijn enkele inconsequenties, zoals de onduidelijke begripsbepaling van ‘mobiel lasbedrijf’.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van betrokkenen bij het proces. Het richt zich voornamelijk op de juridische uitspraken en de gevolgen daarvan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien de focus ligt op juridische en planologische kwesties.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Mogelijke kosten kunnen voortkomen uit het aanpassen van het bestemmingsplan en juridische kosten, maar deze worden niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Beroepsgrond Raad van State Woonboot Geluidsnormen Persoonsgebonden overgangsrecht Geurbelasting Mobiel lasbedrijf Recreatiebestemming Bestuurlijke lusVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.h RIB Dorpshart Leimuiden, Grietpolderweg
Samenvatting
De gemeente overweegt om de raadsinformatiebrief van 18 november te bekrachtigen. Deze brief informeert de gemeenteraad over de vertraging in de planning van het Dorpshart Leimuiden, vooral bij de werkzaamheden aan de Grietpolderweg. De ontwikkelaar SBB zal deze vertraging via "De Bouwapp" communiceren. Het doel is om de raad tijdig op de hoogte te stellen van deze ontwikkelingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Raadsinformatiebrief inzake de Grietpolderweg" met betrekking tot het Dorpshart Leimuiden. De brief informeert de gemeenteraad over de vertraging in de planning van de werkzaamheden aan de Grietpolderweg. De ontwikkelaar SBB zal deze vertraging communiceren via "De Bouwapp". Het doel van de brief is om de raad tijdig op de hoogte te stellen van deze ontwikkeling.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het informeren van de raad over de vertraging. Het bevat de noodzakelijke informatie over de situatie en de communicatiekanalen die worden gebruikt.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is voornamelijk om kennis te nemen van de vertraging en de informatiebrief te bekrachtigen. Er is geen actieve besluitvorming of beleidswijziging vereist van de raad.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen directe politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel puur informatief is. Echter, de raad kan overwegen om vragen te stellen over de oorzaken van de vertraging en eventuele gevolgen voor het project.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk een informatieve mededeling betreft. Er zijn geen duidelijke doelstellingen of tijdlijnen opgenomen, behalve de melding van de vertraging.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de raadsinformatiebrief van 18 november te bekrachtigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve de communicatie via "De Bouwapp".
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel, zoals aangegeven met "N.v.t." (niet van toepassing).Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dorpshart Leimuiden Grietpolderweg Raadsinformatiebrief Uitloop planning Ontwikkelaar SBB De Bouwapp College van burgemeester en wethouders Cluster Regie en Planvorming Vergadering 22 november 2022 Portefeuillehouder Yvonne Peters-AdrianVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Voortgang Grietpolderweg Leimuiden". Het document informeert de gemeenteraad over de voortgang en uitdagingen bij de werkzaamheden aan de Grietpolderweg, met name de vertragingen veroorzaakt door onverwachte obstakels zoals verouderde kabels en leidingen en storingen van KPN. De werkzaamheden worden met zorg uitgevoerd om schade te voorkomen, wat leidt tot een uitloop van ongeveer twee weken. Er wordt gestreefd naar gedeeltelijke openstelling van de weg vanaf 3 december en volledige openstelling op 16 december.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het beschrijven van de huidige situatie, de uitdagingen en de aangepaste planning. Echter, het mist specifieke details over de financiële implicaties en eventuele alternatieve oplossingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is voornamelijk om geïnformeerd te worden over de voortgang en de uitdagingen van het project. Er wordt geen directe actie van de raad gevraagd, maar hun begrip en steun voor de aangepaste planning zijn impliciet gewenst.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet ondersteunen van de aangepaste planning en het omgaan met de vertragingen. Er kan ook een keuze gemaakt worden over het al dan niet extra middelen vrijmaken om de werkzaamheden te versnellen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er een tijdlijn is, ontbreken specifieke meetbare doelen en acceptatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële aspecten zijn onderbelicht.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat stakeholders zoals Arriva en hulpdiensten worden geïnformeerd over de aangepaste planning. Er is echter geen uitgebreide informatie over bredere participatie van de gemeenschap of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De zorgvuldige aanpak om schade aan kabels en leidingen te voorkomen kan echter als een duurzame praktijk worden beschouwd.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van de vertragingen worden niet expliciet besproken in het voorstel. Er is geen informatie over hoe eventuele extra kosten worden gedekt of welke budgettaire implicaties de vertragingen hebben.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grietpolderweg Leimuiden SBB Noordeinde Kabels en leidingen KPN Uitloop Openstelling Werkzaamheden PlanningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.i Verordening gegevensverstrekking BRP Kaag en Braassem 2022
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuwe verordening vast te stellen voor het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen (BRP). Deze verordening moet duidelijk maken wie welke persoonsgegevens mag ontvangen en onder welke voorwaarden. De aanpassing is nodig om te voldoen aan de huidige wetgeving, waaronder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De nieuwe verordening zal ook meer mogelijkheden bieden voor het verstrekken van gegevens, zoals via beveiligde e-mail en technische koppelingen. Er zijn geen kosten verbonden aan deze wijziging en de praktische uitvoering blijft hetzelfde, waardoor er geen gevolgen zijn voor de inwoners. De gemeenteraad moet nog beslissen over het vaststellen van deze verordening.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening gegevensverstrekking BRP Kaag en Braassem 2022". Het voorstel betreft de actualisatie van de verordening die de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen (BRP) regelt, zodat deze in lijn is met de huidige wetgeving. De verordening moet worden aangepast om te voldoen aan de actuele juridische eisen en om de gegevensverstrekking op een correcte en rechtmatige manier te laten verlopen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van de actualisatie duidelijk maakt en de betrokken partijen, zoals het team juridische zaken en de teamleider Dienstverlening, hun akkoord hebben gegeven. Er zijn geen financiële gevolgen gemeld, wat de volledigheid in termen van financiële impact bevestigt.
Rol van de raad bij het voorstel:
De rol van de raad is om het raadsvoorstel vast te stellen. Dit houdt in dat de gemeenteraad moet instemmen met de voorgestelde verordening, zodat deze officieel kan worden aangenomen en geïmplementeerd.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
Er zijn geen significante politieke keuzes gemeld in het voorstel, aangezien het voornamelijk een technische aanpassing betreft om te voldoen aan de huidige wetgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke doelstelling heeft (actualisatie van de verordening) en een datum voor de raadsavond is vastgesteld. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om het raadsvoorstel vast te stellen, waarmee de verordening gegevensverstrekking BRP 2022 wordt aangenomen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de technische aard van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en administratieve aanpassingen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals expliciet vermeld. Dit betekent dat er geen extra budget of dekking nodig is voor de implementatie van de verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening gegevensverstrekking BRP Basisregistratie personen Actualisatie Huidige regelgeving Juridische zaken Dienstverlening College van burgemeester en wethouders Publiekssamenvatting Integraliteit OndernemingsraadVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening gegevensverstrekking BRP gemeente Kaag en Braassem 2022". Het voorstel beoogt de verordening voor het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen (BRP) te actualiseren, zodat deze in lijn is met de huidige wetgeving, waaronder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De verordening stelt kaders voor het verstrekken van persoonsgegevens aan derden met een maatschappelijk belang en introduceert nieuwe methoden voor gegevensverstrekking, zoals beveiligde e-mail en technische koppelingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke aanpassingen aan de verordening beschrijft om te voldoen aan de huidige wetgeving. Het biedt een duidelijke onderbouwing en beschrijft de inhoudelijke wijzigingen ten opzichte van de vorige verordening.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de verordening vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de bevoegdheid van de gemeenteraad om derden aan te wijzen voor het verrichten van werkzaamheden met een maatschappelijk belang. Dit kan invloed hebben op hoe persoonsgegevens worden gedeeld binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aanpassingen die moeten worden doorgevoerd. Het is relevant en tijdgebonden, aangezien het inspeelt op de huidige wetgeving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening gegevensverstrekking BRP gemeente Kaag en Braassem 2022 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen externe participatie toegepast, aangezien het een technische wijziging betreft. Dit kan als een gemis worden gezien als er belanghebbenden zijn die mogelijk invloed ondervinden van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals aangegeven in het document.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen kosten verbonden aan de uitvoering van dit voorstel, wat betekent dat er geen financiële dekking nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening gegevensverstrekking BRP Basisregistratie personen (BRP) Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) Wet basisregistratie personen (Wet BRP) Privacyreglement BRP Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) Beveiligde email Technische koppelingen Woningwet WoonruimteverdelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.j Zienswijze ontwerp Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke zorg 2023 Holland Rijnland
Samenvatting
De gemeenten in Holland Rijnland overwegen om vanaf 2023 de maatschappelijke zorg, zoals beschermd wonen en maatschappelijke opvang, regionaal te organiseren. Dit besluit hangt samen met de doordecentralisatie van deze zorg. Het doel is om inwoners met psychische of psychosociale problemen beter te ondersteunen, zodat zij zelfredzamer worden en beter kunnen deelnemen aan de samenleving. De gemeenten willen de zorg dichter bij huis en in samenhang met andere lokale hulp organiseren.
Er zijn plannen om de financiële middelen voor beschermd wonen vanaf 2023 geleidelijk over te dragen van het Rijk naar de afzonderlijke gemeenten. Voor maatschappelijke opvang en verslavingszorg blijven de middelen voorlopig bij de gemeente Leiden, die deze over de regio verdeelt. Er is een regionaal verdeelmodel ontwikkeld om de middelen en taken eerlijk te verdelen.
De gemeenten streven naar een gelijktijdige decentralisatie van beschermd wonen en maatschappelijke opvang om een integrale aanpak te bevorderen. Er zijn ook afspraken nodig over de verdeling van middelen en de organisatie van specialistische voorzieningen die niet lokaal te regelen zijn. De gemeenten willen samenwerken om de zorg efficiënt en effectief te organiseren, met aandacht voor preventie en herstel.
Er zijn nog enkele risico's en onzekerheden, zoals de definitieve vaststelling van het verdeelmodel en regionale overeenstemming over de samenwerking. De gemeenten werken samen met adviesbureaus om deze uitdagingen aan te pakken en de transitie soepel te laten verlopen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwerp Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke Zorg 2023 Holland Rijnland". Het doel is om de uitvoering van maatschappelijke zorgtaken per 2023 zoveel mogelijk lokaal of in subregionaal verband te organiseren, met enkele taken die regionaal blijven. De overeenkomst legt afspraken vast over inhoud, verantwoordelijkheid en financiering van deze regionale taken. Gemeenteraden kunnen een zienswijze indienen, wat hun controlerende rol versterkt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke beschrijvingen van de doelen, verantwoordelijkheden en financiële aspecten. Er zijn bijlagen die verdere details bieden.
Rol van de Raad:
De raad heeft de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen, waarmee ze invloed kunnen uitoefenen op de inhoud van de samenwerkingsovereenkomst.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde samenwerkingsovereenkomst of dat ze een zienswijze willen indienen om bepaalde aspecten aan te passen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de ontwerp samenwerkingsovereenkomst willen vaststellen en of ze een zienswijze willen indienen.
Participatie:
Het voorstel biedt de raad de mogelijkheid om via een zienswijze participatie te tonen en invloed uit te oefenen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan de ontwerp samenwerkingsovereenkomst. De verdeling van historische regionale budgetten is vastgelegd, maar verdere financiële details worden niet specifiek genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke zorg Holland Rijnland Zienswijze Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Centrumregeling Regionale budgetten Doordecentralisatie Gemeenteraad Regionale takenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze ontwerp Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke zorg 2023 Holland Rijnland." Het voorstel betreft de organisatie van samenwerking in de regio Holland Rijnland voor specialistische maatschappelijke zorg. Het doel is om inwoners met psychische of psychosociale problemen te ondersteunen in hun zelfredzaamheid en participatie. De samenwerkingsovereenkomst legt afspraken vast over de uitvoering en financiering van regionale taken. Gemeenteraden kunnen een zienswijze indienen, maar het college adviseert om geen zienswijze naar voren te brengen, omdat de overeenkomst voldoet aan de wettelijke eisen en eerdere besluiten concretiseert.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, doelstellingen, en de juridische en financiële aspecten van de samenwerkingsovereenkomst duidelijk uiteenzet. Het biedt voldoende informatie voor de raad om een geïnformeerde beslissing te nemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze in te dienen op de ontwerp Samenwerkingsovereenkomst. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de inhoud van de overeenkomst en om eventuele zorgen of steun uit te spreken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen en zo ja, welke aspecten van de overeenkomst zij willen adresseren. Dit kan betrekking hebben op de inhoud, de uitvoering, of de financiering van de specialistische maatschappelijke zorg.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen en de structuur van de samenwerking. Het is tijdgebonden met een duidelijke tijdlijn voor het indienen van zienswijzen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen op de ontwerp Samenwerkingsovereenkomst. Het college adviseert om geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ontwerp Samenwerkingsovereenkomst in samenwerking met de gemeenten in Holland Rijnland is opgesteld en besproken in het Portefeuillehoudersoverleg Maatschappij. Gemeenteraden hebben de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen, wat participatie in de besluitvorming bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De middelen voor maatschappelijke zorg worden budgetneutraal ingezet, en de verdeling van budgetten is gebaseerd op objectieve maatstaven. De kosten voor specialistische zorg worden vooraf afgeroomd. De financiële middelen en verwachte kosten zijn opgenomen in de programmabegroting 2023.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke zorg Holland Rijnland Specialistische voorzieningen Zelfredzaamheid Psychische problemen Centrumregeling Doordecentralisatie Wgr (Wet gemeenschappelijke regelingen) BudgetneutraalVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Doordecentralisatie maatschappelijke zorg 2023
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Doordecentralisatie maatschappelijke zorg 2023". Het richt zich op de regionale organisatie van maatschappelijke zorg, waaronder beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg en bemoeizorg, in de regio Holland Rijnland. Vanaf 2023 worden financiële middelen voor deze zorgvormen overgedragen van de centrumgemeente Leiden naar individuele gemeenten, met als doel de zorg dichter bij de inwoners te organiseren. Dit moet leiden tot betere zelfredzaamheid en participatie van kwetsbare inwoners, stabilisatie van psychiatrische aandoeningen, en het voorkomen van maatschappelijke overlast.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de financiële en organisatorische veranderingen. Het bevat een uitgebreide onderbouwing en een regionaal beleidskader, maar kan complex zijn voor lezers zonder voorkennis.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de opname van financiële middelen in de programmabegroting 2023 en de inzet ervan conform beleidskaders. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de doordecentralisatie en de bijbehorende financiële en organisatorische afspraken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de verdeling van middelen, de samenwerking met andere gemeenten, en de wijze van inkoop en monitoring van zorg. Er moeten keuzes worden gemaakt over de regionale en lokale organisatie van zorg en de verdeling van verantwoordelijkheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële verdeling en verantwoordelijkheden. Echter, de afhankelijkheid van landelijke besluiten en de nog niet vastgestelde verdeelmodellen kunnen onzekerheden introduceren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de financiële middelen op te nemen in de programmabegroting 2023 en de voorgestelde verdeling en organisatie van maatschappelijke zorg goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt betrokkenheid van de gemeenteraad, adviesraad sociaal domein, en Stichting Lumen. Er is sprake van regionale werkgroepen en samenwerking met adviesbureaus.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in termen van sociale duurzaamheid, door zorg dichter bij de leefomgeving van inwoners te organiseren en de leefbaarheid te verbeteren.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beschrijft de financiële gevolgen en de verdeling van middelen. Er wordt aangegeven dat de uitvoering budgetneutraal moet plaatsvinden, maar er zijn onzekerheden door landelijke ontwikkelingen en verdeelmodellen. De dekking komt deels uit regionale reserves en rijksmiddelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doordecentralisatie Maatschappelijke zorg Beschermd wonen Maatschappelijke opvang Verslavingszorg Bemoeizorg Holland Rijnland Centrumgemeente Leiden Wet langdurige zorg (Wlz) VerdeelmodelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voortgang doordecentralisatie maatschappelijke zorg". Het voorstel beschrijft de plannen van de gemeente om per 1 januari 2023 zelf de Wmo-taken op het gebied van maatschappelijke zorg uit te voeren, die voorheen door centrumgemeente Leiden werden uitgevoerd. Het doel is om de hulp dichterbij de leefomgeving van de inwoners te organiseren, met een focus op preventie, toegang, opvang en ondersteuning, samenwerkingsafspraken en financiering. Er wordt gewerkt aan het versterken van de lokale voorzieningen en het opzetten van een flexibel vangnet om dak- en thuisloosheid te voorkomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de belangrijkste aspecten van de doordecentralisatie, zoals preventie, toegang, opvang en ondersteuning, samenwerkingsafspraken en financiering. Echter, er kan meer gedetailleerde informatie worden gegeven over de specifieke maatregelen en de verwachte impact op de betrokken inwoners.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op de voortgang van de doordecentralisatie en om te zorgen dat de plannen in lijn zijn met de beleidsdoelstellingen van de gemeente. De raad moet ook de financiële aspecten van het voorstel goedkeuren en ervoor zorgen dat de middelen effectief worden ingezet.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes omvatten beslissingen over de prioritering van middelen, de samenwerking met andere gemeenten en organisaties, en de aanpak van specifieke problemen zoals dakloosheid en psychische problematiek. Er moet ook worden besloten hoe de gemeente de balans bewaart tussen preventie en acute zorg.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en tijdlijnen, maar mist soms meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er kan meer aandacht worden besteed aan het definiëren van meetbare resultaten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van inwoners en belanghebbenden wordt vormgegeven. Er kan meer nadruk worden gelegd op het betrekken van de gemeenschap bij de uitvoering en evaluatie van de plannen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op sociale zorg en ondersteuning.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden uitgebreid besproken. Het voorstel is budgetneutraal en de kosten worden gedekt door de beschikbare middelen van de Rijnstreek en het Rijk. Er is een reservefonds voor maatschappelijke zorg om pieken en dalen in de exploitatie te egaliseren en een evenwichtig aanbod van voorzieningen te realiseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doordecentralisatie Maatschappelijke zorg Wmo-taken Opvang Ondersteuning met wonen Rijnstreek Preventie Housing First Bouwdepot Tom in de buurtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.k Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek
Samenvatting
Er ligt een voorstel om de huidige Centrumregeling Participatiewet Rijnstreek te wijzigen naar de Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek. Deze wijziging is nodig omdat Alphen aan den Rijn meer taken uitvoert voor Nieuwkoop en Kaag en Braassem, zoals op het gebied van schuldhulpverlening, inburgering en maatschappelijke zorg. De drie gemeenteraden van de Rijnstreekgemeenten hebben de kans gekregen om hun zienswijze te geven, maar geen van hen heeft dit gedaan. Daarom is er geen reden om de ontwerpregeling aan te passen. Het voorstel is nu om de regeling vast te stellen, mits de gemeenteraden toestemming geven. Zodra deze toestemming is verleend, kan de gewijzigde regeling bekend worden gemaakt. Als de toestemming niet wordt verleend, zal er een nieuw voorstel aan het college worden voorgelegd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek". Het voorstel betreft de wijziging van de bestaande Centrumregeling Participatiewet Rijnstreek naar een bredere Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek. Deze wijziging is noodzakelijk omdat Alphen aan den Rijn extra taken uitvoert voor Nieuwkoop en Kaag en Braassem, waaronder schuldhulpverlening, inburgering en maatschappelijke zorg. De gemeenteraden van de betrokken gemeenten hebben geen zienswijzen ingediend, wat betekent dat er geen bezwaren zijn tegen de voorgestelde wijzigingen. De raad wordt nu gevraagd om toestemming te verlenen voor deze wijziging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de aanleiding, de inhoudelijke wijzigingen en de procedurele stappen duidelijk beschrijft. Er zijn geen zienswijzen ingediend door de gemeenteraden, wat suggereert dat er geen bezwaren of ontbrekende elementen zijn.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toestemming te verlenen voor de wijziging van de regeling. Dit is een formele stap die nodig is om de wijzigingen officieel te maken.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet goedkeuren van de wijziging van de regeling. Dit kan afhangen van de beoordeling of de wijziging in lijn is met het recht en het algemeen belang.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke wijziging van de regeling betreft en een specifieke datum voor de raadsvergadering noemt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet toestemming te verlenen voor de wijziging van de regeling.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de gemeenteraden de mogelijkheid hebben gehad om zienswijzen in te dienen, wat een vorm van participatie is. Er zijn echter geen zienswijzen ingediend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat de centrumregeling zelf geen financiële consequenties heeft. De financiële gevolgen van de uitvoering van specifieke taken zijn vastgelegd in Dienstverleningsovereenkomsten (DVO's).Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek Gemeenschappelijke regeling Alphen aan den Rijn Zienswijze Wet gemeentelijke schuldhulpverlening Wet inburgering 2021 Leerplichtwet Maatschappelijke zorg Opvang Ondersteuning met wonenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek". Het voorstel beoogt de dienstverlening aan inwoners in de Rijnstreek te verbeteren door de samenwerking op het sociaal domein te verbreden. Dit wordt bereikt door de Gemeente Alphen aan den Rijn aan te wijzen als centrumgemeente voor de uitvoering van maatschappelijke zorgtaken. De wijziging van de bestaande centrumregeling Participatiewet naar de Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek is een actualisatie die past binnen de vastgelegde ambities van de regio.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de achtergrond, doelstellingen, en de juridische context van de wijziging duidelijk uiteenzet. Het bevat ook een onderbouwing van de noodzaak en voordelen van de wijziging.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toestemming te verlenen voor de wijziging van de centrumregeling. De raad kan de toestemming alleen onthouden als er strijd is met het recht of het algemeen belang.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de wijziging van de centrumregeling en de mate van samenwerking binnen het sociaal domein. De raad moet beslissen of de voorgestelde samenwerking en taakverdeling in lijn zijn met de gemeentelijke belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beoogde samenwerking en taakverdeling. Het is haalbaar en relevant binnen de context van regionale samenwerking. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet toestemming te verlenen voor de wijziging van de centrumregeling.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de centrumregeling in samenwerking tussen de drie gemeenten tot stand is gekomen. Er is echter geen specifieke informatie over bredere participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat de centrumregeling zelf geen financiële consequenties heeft. De financiële consequenties van de uitvoering van taken zijn vastgelegd in Dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s). Er zijn geen extra financiële verplichtingen of risico’s verbonden aan de wijziging van de regeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek Alphen aan den Rijn Samenwerking Maatschappelijke zorg Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Participatiewet Gemeenschappelijke regeling Zienswijze Rijnstreeks model Dienstverleningsovereenkomst (DVO)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Winkelhart Roelofarendsveen
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) in te stellen voor het Winkelhart Roelofarendsveen. Dit plan hangt af van een formele draagvlakmeting onder de ondernemers, die moet aantonen dat er voldoende steun is voor de BIZ. Als de BIZ wordt ingesteld, betalen ondernemers een jaarlijkse bijdrage van € 550 per niet-woning WOZ-object. Dit geld gaat naar de Stichting BIZ Winkelhart Roelofarendsveen om het winkelgebied aantrekkelijker en veiliger te maken. De gemeenteraad moet de verordening voor de BIZ vaststellen, waarna de draagvlakmeting plaatsvindt. Bij voldoende steun treedt de BIZ met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari 2023. De gemeente zorgt voor de inning van de BIZ-bijdrage via de gemeentebelastingen. Het doel van de BIZ is om de lokale economie te versterken en leegstand tegen te gaan. Er zijn geen regionale factoren die de beslissing beïnvloeden, maar er zijn wel andere BIZ-initiatieven in de regio. De gemeente wil de perceptiekosten niet in mindering brengen op de opbrengst, als steun voor de ondernemers.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de instelling van een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) voor het Winkelhart Roelofarendsveen in de gemeente Kaag en Braassem. Het doel is om de ondernemers in het centrum van Roelofarendsveen te ondersteunen door middel van een collectieve investering in de omgeving. Het voorstel omvat het vaststellen van een verordening voor de periode 2023-2027, het aangaan van een uitvoeringsovereenkomst met de Stichting BIZ Winkelhart Roelofarendsveen, en het uitvoeren van een draagvlakmeting onder de ondernemers. De opbrengsten van de BIZ-heffing worden na aftrek van perceptiekosten als subsidie beschikbaar gesteld aan de stichting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke stappen en betrokken partijen. Het bevat een verordening, een activiteitenplan, en een uitvoeringsovereenkomst. Er is ook aandacht voor de financiële en juridische aspecten.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel en de bijbehorende verordening vaststellen. Daarnaast moet de raad instemmen met de uitvoeringsovereenkomst en de machtiging van de wethouder om deze te ondertekenen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de instelling van de BIZ steunen, wat impliceert dat zij het belang van een collectieve investering in het winkelgebied erkennen. Ook moeten zij de voorwaarden voor de draagvlakmeting en de financiële structuur goedkeuren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de BIZ in te stellen, de verordening vast te stellen, en de uitvoeringsovereenkomst goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door een draagvlakmeting onder de ondernemers, wat essentieel is voor de instelling van de BIZ.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet relevant zijn als de BIZ investeert in duurzame initiatieven binnen het winkelgebied.
Financiële Gevolgen:
De gemeente loopt geen financiële risico's omdat de BIZ budgettair neutraal is. De kosten voor de gemeente worden gedekt uit het budget Economische Zaken. De BIZ-heffing wordt als subsidie aan de stichting uitgekeerd, wat de financiële structuur transparant maakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Winkelhart Roelofarendsveen Draagvlakmeting Verordening Uitvoeringsovereenkomst Stichting BIZ Winkelhart Roelofarendsveen Activiteitenplan Ondernemerscollectieven Financiële gevolgen Portefeuillehouder Nick van EgmondVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Instellen Bedrijveninvesteringszone (BIZ) voor Winkelhart Roelofarendsveen". Het voorstel beoogt de oprichting van een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) in het Winkelhart Roelofarendsveen, onder voorwaarde van voldoende steun bij ondernemers volgens de Wet op de Bedrijveninvesteringszones. De BIZ zal gefinancierd worden door een jaarlijkse heffing van €550 per niet-woonobject, waarvan de opbrengst als subsidie naar de Stichting BIZ Winkelhart Roelofarendsveen gaat. Het doel is om de kwaliteit van de bedrijfsomgeving te verbeteren, de samenwerking tussen ondernemers te versterken en het winkelgebied aantrekkelijker en veiliger te maken, wat bijdraagt aan een beter vestigingsklimaat en het tegengaan van leegstand.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke beslispunten, een onderbouwing van de noodzaak en voordelen van de BIZ, en een beschrijving van de financiële en juridische aspecten. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de specifieke activiteiten en projecten die de BIZ zal ondersteunen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet de verordening voor de BIZ vaststellen. De raad heeft de bevoegdheid om de verordening aan te passen en moet beslissen of de BIZ wordt ingevoerd, afhankelijk van de uitkomst van de draagvlakmeting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de BIZ willen ondersteunen, rekening houdend met de belangen van de ondernemers en de gemeenschap. Ze moeten ook beslissen over het al dan niet in mindering brengen van perceptiekosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerd plan voor monitoring en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de draagvlakmeting kan als een onzekerheid worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de verordening voor de BIZ willen vaststellen en daarmee de oprichting van de BIZ ondersteunen, afhankelijk van de uitkomst van de draagvlakmeting.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat de BIZ een initiatief is van lokale ondernemers, met ondersteuning van de gemeente. Er is sprake van participatie door ondernemers in de besluitvorming en uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct doel van de BIZ, maar de samenwerking kan leiden tot duurzame projecten. De BIZ draagt bij aan de vitaliteit van de lokale economie, wat indirect bijdraagt aan duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
De BIZ-heffing genereert jaarlijks €26.400, zonder aftrek van perceptiekosten, als subsidie voor de stichting. De gemeente draagt bij met een jaarlijkse bijdrage van €550 voor het gemeentehuis, gedekt vanuit het budget voor Economische Zaken. Eventuele incasso- of proceskosten zijn voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Winkelhart Roelofarendsveen Draagvlakmeting Ondernemers Verordening Stichting BIZ WOZ-objecten Heffing Subsidie EvenementenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Beslissing op het bezwaarschrift Breitnerlaan 32, te Roelofarendsveen
Agendapunt 4.c Beantwoording schriftelijke vragen Regenbooggemeente D66
Agendapunt 4.d Actualisatie Verordening sociaal domein 2023
Samenvatting
In de komende gemeenteraadsvergadering zal het voorstel voor de actualisatie van de Verordening sociaal domein 2023 besproken worden. Deze verordening omvat het gemeentelijk beleid voor de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) en de Jeugdwet. De actualisatie is nodig vanwege landelijke ontwikkelingen, wetswijzigingen en de doordecentralisatie van de Maatschappelijke Zorg. Belangrijke wijzigingen zijn de toevoeging van de Maatwerkvoorziening Ondersteuning met wonen en Opvang, en het vervallen van de individuele studietoeslag, die nu landelijk geregeld is. Het voorstel is voorbereid in samenwerking met de Rijnstreekgemeenten en besproken met juridische zaken van de gemeente Alphen aan den Rijn. De gemeenteraad zal beslissen over de vaststelling van deze verordening.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Actualisatie Verordening sociaal domein 2023". Het voorstel betreft de actualisatie van de Verordening sociaal domein voor de gemeente Kaag en Braassem. Deze verordening omvat het gemeentelijk beleid met betrekking tot de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015), en de Jeugdwet. De actualisatie voor 2023 is noodzakelijk vanwege landelijke ontwikkelingen, wetswijzigingen, jurisprudentie, en de doordecentralisatie van de Maatschappelijke Zorg. Belangrijke wijzigingen zijn de opname van de Maatwerkvoorziening Ondersteuning met wonen en Opvang, en het vervallen van de individuele studietoeslag, die nu landelijk is geregeld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van de actualisatie uitlegt, de belangrijkste wijzigingen opsomt, en de betrokkenheid van relevante partijen en gemeenten beschrijft.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de Verordening sociaal domein 2023 vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in de verordening. Dit omvat het overwegen van de impact van landelijke ontwikkelingen en de doordecentralisatie van de Maatschappelijke Zorg.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het gericht is op de actualisatie voor 2023. Het is meetbaar in termen van de vastgestelde wijzigingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het raadsvoorstel vast te stellen, waarmee de Verordening sociaal domein 2023 wordt goedgekeurd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de actualisatie is besproken met de Rijnstreekgemeenten en juridische zaken van de gemeente Alphen aan den Rijn, wat wijst op enige mate van participatie en overleg.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat er geen financiële gevolgen zijn verbonden aan de actualisatie van de verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening sociaal domein 2023 Participatiewet Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) Jeugdwet Maatwerkvoorziening Ondersteuning Opvang Doordecentralisatie Maatschappelijke Zorg Jurisprudentie Landelijke ontwikkelingen RijnstreekgemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Actualisatie verordening sociaal domein Kaag en Braassem 2023". Het voorstel beoogt de verordening voor het sociaal domein te actualiseren in lijn met landelijke ontwikkelingen, wetswijzigingen, jurisprudentie en de doorcentralisatie van de Maatschappelijke Zorg. Belangrijke wijzigingen betreffen maatwerkvoorzieningen voor ondersteuning met wonen en opvang, de voorwaarden voor individuele studietoeslag en verduidelijking van beleid omtrent langdurig laag inkomen. De verordening biedt duidelijkheid over rechten en plichten van inwoners en partners, met ruimte voor maatwerk door professionals.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en de redenen daarvoor duidelijk uiteenzet. Het bevat ook een evaluatieplan en een risicoanalyse.
Rol van de raad:
De raad moet de verordening vaststellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen, die de lokale uitvoering van landelijke wetgeving en jurisprudentie weerspiegelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de wijzigingen op de aanmeldingen voor langdurig laag inkomen is niet kwantitatief onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening sociaal domein Kaag en Braassem 2023 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van inwoners genoemd, maar de Adviesraad Sociaal Domein is geïnformeerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd, en er is geen informatie over hoe eventuele kosten gedekt worden. De tekstuele wijziging omtrent langdurig laag inkomen wordt als minimaal in impact beschouwd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening sociaal domein Maatwerkvoorziening Maatschappelijke Zorg Participatiewet Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) Jeugdwet Rijnstreekgemeenten Individuele studietoeslag Langdurig laag inkomen DoordecentralisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.e Annotaties regiodag Holland Rijnland 23 november 2022
Agendapunt 4.f Belastingverordeningen 2023
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om verschillende belastingverordeningen voor 2023 vast te stellen. Deze verordeningen zijn bedoeld om de gemeente te voorzien van inkomsten voor lokale diensten en voorzieningen. De tarieven worden meestal verhoogd met een inflatiecorrectie van 3%. Er zijn specifieke verordeningen voor afvalstoffenheffing, forensenbelasting, leges, lijkbezorgingsrechten, marktgeld, onroerendezaakbelasting, precariobelasting, rioolheffing, en roerendezaakbelasting. Daarnaast is er een nieuwe verordening voor kwijtschelding van gemeentebelastingen, die huishoudens met een laag inkomen meer ruimte biedt om te sparen. De gemeenteraad zal ook een geactualiseerd kostendekkingsplan bij het GRP 2019-2023 overwegen. De besluiten worden in december 2022 verwacht, waarna de verordeningen worden gepubliceerd en de belastingaanslagen in februari 2023 worden verstuurd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Belastingverordeningen 2023
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen 2023" van de gemeente Kaag en Braassem. Het doel is om diverse belastingverordeningen voor 2023 vast te stellen, waaronder afvalstoffenheffing, forensenbelasting, en onroerendezaakbelasting. De verordeningen zijn bedoeld om de gemeentelijke inkomsten te genereren die nodig zijn voor lokale diensten en voorzieningen. De tarieven worden in de meeste gevallen verhoogd met een inflatiecorrectie van 3%. Daarnaast wordt een geactualiseerd kostendekkingsplan bij het GRP 2019-2023 vastgesteld. De verordening kwijtschelding wordt aangepast om de vermogensnorm te verhogen, waardoor meer huishoudens in aanmerking komen voor kwijtschelding.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke specificaties van de verschillende belastingverordeningen en de bijbehorende tarieven. Er is ook aandacht voor de kostendekkendheid en de inflatiecorrectie. Echter, de financiële consequenties van de verordening kwijtschelding zijn nog niet volledig uitgewerkt in de begroting.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de voorgestelde belastingverordeningen en het geactualiseerde kostendekkingsplan vast te stellen. Dit is een belangrijke stap in het waarborgen van de financiële stabiliteit van de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de inflatiecorrectie en de verhoging van de vermogensnorm voor kwijtschelding. Er moet ook worden overwogen of de tarieven in lijn zijn met de lokale economische omstandigheden en de behoeften van de inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van tarieven en percentages. Het is tijdgebonden met een duidelijke implementatiedatum. Echter, de financiële gevolgen van de kwijtscheldingsverordening zijn nog niet volledig SMART geformuleerd, aangezien de dekking nog niet is opgenomen in de begroting.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de belastingverordeningen en het kostendekkingsplan vast te stellen, evenals de aanpassing van de verordening kwijtschelding.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van inwoners in het opstellen van de verordeningen. De participatie lijkt beperkt tot de publicatie van de verordeningen en tarieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële aspecten en kostendekkendheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn voornamelijk de verhoging van de tarieven met 3% inflatiecorrectie. De kosten van de verordening kwijtschelding, maximaal € 50.000, worden ten laste gebracht van de Algemene reserve, maar zijn nog niet in de begroting opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Kostendekkingsplan Inflatiecorrectie Afvalstoffenheffing Kwijtschelding Rioolheffing Legesverordening Forensenbelasting Onroerendezaakbelasting OmgevingswetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.g C&K avond 12 december huisvesting arbeidsmigranten
Samenvatting
Op maandag 12 december staat een evaluatie van de huisvesting van arbeidsmigranten gepland voor een avond met de gemeenteraad. Tijdens deze bijeenkomst zal het behandelvoorstel worden besproken. Het doel is om met de raad in gesprek te gaan over de resultaten van de evaluatie, wat mogelijk kan leiden tot wijzigingen in het beleid.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Evaluatie Huisvesting Arbeidsmigranten
Samenvatting: Het voorstel betreft een evaluatie van het huidige beleid rondom de huisvesting van arbeidsmigranten. Op 12 december zal de gemeenteraad in gesprek gaan over de uitkomsten van deze evaluatie. Het doel is om de huidige situatie te bespreken en te beoordelen of er beleidswijzigingen nodig zijn. De avond biedt een platform voor dialoog tussen de raad en betrokken partijen, met als mogelijke uitkomst aanpassingen in het beleid om de huisvesting van arbeidsmigranten te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het doel, namelijk het faciliteren van een discussie over de evaluatie van het huidige beleid. Er is echter weinig detail over de specifieke inhoud van de evaluatie zelf.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad speelt een cruciale rol in het bespreken en beoordelen van de evaluatie-uitkomsten. Op basis van deze discussie kan de raad besluiten om beleidswijzigingen door te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het huidige beleid voldoende is of dat er aanpassingen nodig zijn. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in huisvesting, sociale integratie, en economische belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, en tijdgebonden (SMART) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke doelstellingen of tijdlijnen aangegeven. Inconsistenties zijn niet direct zichtbaar, maar de afwezigheid van concrete doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het behandelvoorstel en of zij verdere stappen willen ondernemen op basis van de evaluatie-uitkomsten.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie door de raad en mogelijk andere stakeholders tijdens de evaluatiebespreking, maar er is geen gedetailleerd participatieplan opgenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, maar kan indirect van belang zijn afhankelijk van de beleidswijzigingen die worden overwogen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel. Dit kan betekenen dat eventuele financiële implicaties pas duidelijk worden na de evaluatie en eventuele beleidswijzigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting arbeidsmigranten Evaluatie Behandelvoorstel College van burgemeester en wethouders Cluster Ruimte en Omgevingszaken Portefeuillehouder Context en Kaders Presidium Financiële gevolgen MemoVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.h Jaaragenda 2022
Agendapunt 4.i Tegemoetkoming voor inwoners/ondernemers
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om een eenmalige financiële tegemoetkoming van € 50 te geven aan alle huishoudens en ondernemers. Dit is bedoeld als steun in tijden van stijgende prijzen, zoals energie en voedsel. De tegemoetkoming zou via een apart administratief proces worden verwerkt na de eerste belastingaanslag van 2023. De kosten voor deze maatregel worden geschat tussen € 725.000 en € 750.000 en worden gedekt uit de algemene reserve. De gemeente Alphen aan den Rijn zou verantwoordelijk zijn voor de uitvoering. De communicatie over het besluit en de uitvoering zal zorgvuldig worden gepland. Er zijn enkele risico's verbonden aan deze unieke operatie, die extra inspanning van de uitvoerder vraagt. De gemeenteraad moet nog een definitief besluit nemen over deze tegemoetkoming.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Tegemoetkoming voor inwoners/ondernemers". Het voorstel beoogt een eenmalige financiële tegemoetkoming van €50 te verstrekken aan alle huishoudens en ondernemers binnen de gemeente. Dit is een reactie op de stijgende kosten van levensonderhoud, zoals energie en voedingsmiddelen, die het voor veel inwoners moeilijker maken om rond te komen. Het college wil hiermee een signaal afgeven dat zij de financiële druk erkennen en ondersteunen. De kosten worden gedekt uit het overschot van de begroting van 2022 en zijn incidenteel voor het jaar 2023.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke doelstelling, een financiële dekking en een uitleg over de noodzaak van de maatregel. Echter, details over de uitvoering en de exacte doelgroep (bijvoorbeeld specifieke criteria voor ondernemers) zouden verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Zij moeten beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde financiële tegemoetkoming en de dekking vanuit de algemene reserve.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde financiële steun passend en voldoende vinden als reactie op de stijgende kosten van levensonderhoud. Ze moeten ook overwegen of de dekking vanuit de algemene reserve gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke criteria voor succes of evaluatie. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn, maar de uitvoering en communicatie kunnen verder uitgewerkt worden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het raadsvoorstel vaststellen en akkoord gaan met de eenmalige tegemoetkoming van €50 aan alle huishoudens en ondernemers.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of ondernemers in de besluitvorming. Het lijkt een top-down benadering te zijn zonder directe inspraak van de doelgroep.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op financiële ondersteuning op korte termijn.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen een eenmalige uitgave die gedekt wordt uit de algemene reserve. De kosten zijn incidenteel en vallen in het jaar 2023. Verdere details zijn te vinden in het raadsvoorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tegemoetkoming Inwoners Ondernemers Prijsstijgingen Energie Voedingsmiddelen Energietoeslag Begroting 2022 Financiële periode OndersteuningsmaatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Tegemoetkoming inwoners/ondernemers" waarbij een eenmalige financiële bijdrage van €50 wordt verstrekt aan alle huishoudens en ondernemers. Dit is bedoeld als een gebaar om de financiële druk te verlichten in tijden van stijgende prijzen. De tegemoetkoming wordt verwerkt via een apart kohier na de eerste belastingaanslag.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke doelstelling, een uitvoeringsplan, financiële implicaties en een communicatieplan. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de exacte uitvoeringskosten en de specifieke risico's die de gemeente Alphen aan den Rijn kan tegenkomen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en een besluit nemen over de hoogte van de tegemoetkoming (€30, €40, of €50 per huishouden/ondernemer).
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de tegemoetkoming en daarmee de financiële impact op de algemene reserve. Ook moet de raad overwegen of deze maatregel voldoende is om de beoogde verlichting te bieden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden. Echter, het is minder specifiek over de uitvoeringskosten en de exacte risico's. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de uitvoerder kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde tegemoetkoming en welke hoogte deze moet hebben.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van inwoners of ondernemers in de besluitvorming. De communicatie is voornamelijk informatief na het besluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële verlichting.
Financiële Gevolgen:
De kosten variëren afhankelijk van de hoogte van de tegemoetkoming, met een maximum van €750.000. De dekking komt uit de algemene reserve en is incidenteel voor 2023. Extra uitvoeringskosten zijn niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tegemoetkoming Huishoudens Ondernemers Prijsstijgingen Energie Ondersteuningsmaatregelen Begroting Belastingen Communicatie UitvoeringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.j Voorbereidingskrediet definitief ontwerp KC Noord en De Tweesprong (Sportpad)
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een voorbereidingskrediet van € 1,91 miljoen beschikbaar te stellen voor de verdere uitwerking van de nieuwbouwplannen voor Kindcentrum Noord en De Tweesprong. Deze plannen maken deel uit van het Masterplan Sportpad, dat een integraal gebied wil ontwikkelen waar sport, cultuur, onderwijs, wonen en zorg samenkomen. Het krediet is bedoeld voor het uitwerken van het voorlopig, definitief en technisch ontwerp. Er is geheimhouding opgelegd op de bijlagen met investeringskosten tot de bouwwerkzaamheden zijn gegund. De bouwprijzen zijn gestegen door externe factoren, wat een risico vormt voor het budget. Er wordt gestreefd naar een energieneutraal gebouw en een gasloos zwembad. De plannen worden verder ontwikkeld met betrokkenheid van omwonenden en andere belanghebbenden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorbereidingskrediet definitief ontwerp KC Noord en De Tweesprong (Sportpad)." Het vraagt om een aanvullend voorbereidingskrediet voor de nieuwbouw van Kindcentrum Noord en De Tweesprong, onderdeel van het Masterplan Sportpad. Dit plan beoogt een integraal gebied te ontwikkelen waar sport, cultuur, onderwijs, wonen en zorg samenkomen. Het krediet is bedoeld om samen met architecten en adviseurs een definitief technisch ontwerp te maken, met een oplevering rond de zomer van 2023.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële implicaties en een tijdlijn voor de volgende stappen. Echter, de geheimhouding van financiële bijlagen beperkt de transparantie.
Rol van de Raad:
De raad moet het raadsvoorstel vaststellen en de door het college opgelegde geheimhouding bekrachtigen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen en de bekrachtiging van geheimhouding, wat invloed heeft op transparantie en publieke verantwoording.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheimhouding kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorbereidingskrediet goed te keuren en de geheimhouding van de financiële bijlagen te bekrachtigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt samenwerking met gebruikers en diverse adviseurs, maar er is geen specifieke informatie over bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn gezien de integrale ontwikkeling van het gebied.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een krediet van €955.000 voor elk project, gedekt via de stelpost Sportpad. De financiële bijlagen zijn geheim, wat de volledige beoordeling van de financiële gevolgen beperkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Masterplan Sportpad Voorbereidingskrediet KC Noord De Tweesprong Nieuwbouw Integrale visie Architectenbureau Ton Venhoeven Geheimhouding Technisch ontwerp Economische/financiële belangenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorbereidingskrediet definitief ontwerp KC Noord en De Tweesprong (Sportpad)". Het doel is om voorbereidingskredieten van € 955.000 voor zowel de nieuwbouw van Kindcentrum Noord als De Tweesprong beschikbaar te stellen. Deze kredieten zijn bedoeld om de volgende stappen in het ontwerp- en bouwproces te financieren, waaronder het selecteren van adviseurs en het uitwerken van verschillende ontwerpstadia. Het project maakt deel uit van het Masterplan Sportpad, dat een integrale ontwikkeling van sport, cultuur, onderwijs, wonen en zorg in Roelofarendsveen beoogt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en stappen voor de uitwerking van de plannen. Er is echter geheimhouding opgelegd op bepaalde financiële details, wat de transparantie beperkt.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het beschikbaar stellen van de voorbereidingskredieten en de geheimhouding van de bijlagen bekrachtigen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van aanzienlijke financiële middelen en de bekrachtiging van geheimhouding, wat politieke implicaties kan hebben voor transparantie en verantwoording.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzing en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over hoe de uiteindelijke doelen (zoals duurzaamheid) precies worden bereikt. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de geheimhouding kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorbereidingskredieten goed te keuren en de geheimhouding te bekrachtigen.
Participatie:
Er is sprake van participatie met omwonenden en andere belanghebbenden via bijeenkomsten en een klankbordgroep. Er zijn plannen voor verdere participatie tijdens de ontwerpfases.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk aspect, met de nadruk op een energieneutraal gebouw en een gasloos zwembad. Dit is relevant gezien de huidige milieudoelstellingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een voorbereidingskrediet van € 1,91 miljoen, gedekt door de stelpost Sportpad. De structurele kapitaallasten bedragen € 75.560. Verdere financiële details zijn geheim.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Masterplan Sportpad Voorbereidingskrediet KC Noord De Tweesprong Nieuwbouw Architectenbureau Venhoeven CS Energieconcept Ontwerpbestemmingsplan Participatiebijeenkomst Energieneutraal gebouwVerfijning van de zoekopdracht: