11-04-2023 Overzicht collegebesluiten
Agendapunt 3.a Openbaarmaking B&W-besluit 28 maart 2023: Principeverzoek Herenweg 45, 55 en 57 (voormalige jachthaven ‘Meerzicht’), Rijnsaterwoude
Agendapunt 3.b Openbaarmaking B&W-besluit 4 april 2023: Principeverzoek Westeinde 79 Roelofarendsveen
Samenvatting
Er ligt een voorstel om een zelfstandige woning te realiseren in een bestaande schuur achter de woning op Westeinde 79 in Roelofarendsveen. Het college van burgemeester en wethouders moet nog beslissen of zij hiermee akkoord gaan. Het plan moet voldoen aan verschillende voorwaarden, zoals het passen binnen de Regionale Woonagenda en het voldoen aan bouwvoorschriften. Ook moet er aandacht zijn voor aspecten zoals parkeren en ontsluiting. De initiatiefnemer moet de omwonenden informeren en hun reacties meenemen in de verdere uitwerking van het plan. Er zijn geen financiële gevolgen of risico's verbonden aan dit voorstel. Het besluit ligt nog in de toekomst en er is nog geen definitieve beslissing genomen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft een principeverzoek voor het realiseren van een zelfstandige woning in een bestaande schuur/berging achter de woning op Westeinde 79 in Roelofarendsveen. Het college wordt geadviseerd om positief te staan tegenover dit initiatief, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Deze voorwaarden omvatten onder andere de inpassing binnen de Regionale Woonagenda, ruimtelijke onderbouwing, en naleving van bouwvoorschriften. Ook moet er een afdracht worden gedaan aan het sociale vereveningsfonds.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke voorwaarden en richtlijnen voor de initiatiefnemer. Er zijn echter enkele aspecten die verder uitgewerkt moeten worden, zoals de ruimtelijke onderbouwing en de participatie met omwonenden.
Rol van de raad:
De gemeenteraad speelt geen directe rol in dit voorstel, aangezien het een collegebesluit betreft. De raad hoeft geen besluit te nemen over dit specifieke principeverzoek.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de afweging tussen ruimtelijke ontwikkeling en behoud van de bestaande omgeving, evenals de naleving van sociale woningbouwverplichtingen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van voorwaarden, maar mist concrete tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de uitwerking van bepaalde aspecten zoals parkeren en ontsluiting vereist verdere specificatie.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het een collegebesluit betreft.
Participatie:
Het voorstel vereist dat de initiatiefnemer omwonenden informeert en hun feedback integreert in de ruimtelijke onderbouwing. Participatie wordt dus aangemoedigd, maar de details van hoe dit zal gebeuren zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen prominent onderwerp in dit voorstel. Het initiatief draagt niet actief bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, behalve de leges die volgens de legesverordening worden geheven. De afdracht aan het sociale vereveningsfonds wordt door de initiatiefnemer gedaan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Principeverzoek Westeinde 79 Zelfstandige woning Ruimtelijke onderbouwing Bestemmingsplan Bebouwingslint Parkeren Ontsluiting Sociale woningbouw Regionale WoonagendaVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.c Openbaarmaking B&W-besluit 4 april 2023: Principeverzoek Geestweg 17A Roelofarendsveen
Samenvatting
Er ligt een principeverzoek voor om de agrarische bedrijfswoning aan de Geestweg 17A in Roelofarendsveen om te zetten naar een plattelandswoning. Het college van burgemeester en wethouders moet hierover nog een besluit nemen. Het voorstel is om positief te staan tegenover deze omzetting, mits een agrarisch advies aantoont dat de ontwikkeling voldoet aan de gestelde eisen. De initiatiefnemer moet de omwonenden informeren en hun reacties terugkoppelen. Als de omzetting naar een plattelandswoning niet mogelijk blijkt, moet de mogelijkheid van een burgerwoning worden onderzocht. Hierbij is een onafhankelijk agrarisch deskundigenadvies nodig om te bewijzen dat de woning geen agrarische functie meer kan vervullen en geen beperkingen oplevert voor omliggende bedrijven. Er zijn geen financiële gevolgen of risico's verbonden aan dit voorstel. De Omgevingsdienst West-Holland zal de milieutechnische aspecten beoordelen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een principeverzoek voor het wijzigen van de bestemming van een agrarische bedrijfswoning naar een plattelandswoning aan de Geestweg 17A in Roelofarendsveen. Het college wordt geadviseerd om positief te staan tegenover deze wijziging, mits aangetoond kan worden dat de ontwikkeling voldoet aan de vereisten van de wijzigingsbevoegdheid. Het omzetten naar een burgerwoning heeft niet de voorkeur volgens de beleidslijn van het college van 12 juli 2022. De initiatiefnemer moet omwonenden informeren en hun reacties terugkoppelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke richtlijnen en voorwaarden voor de wijziging van de bestemming. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse, hoewel het vermeldt dat er geen financiële gevolgen zijn.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het een collegebesluit betreft. De raad hoeft geen besluit te nemen, maar kan wel op de hoogte worden gehouden van de voortgang.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet toestaan van de wijziging van de bestemming van de woning. Dit heeft implicaties voor het behoud van agrarische functies en de ontwikkeling van plattelandswoningen in het gebied.
SMART-analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vereisten voor de wijziging. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien er geen duidelijke tijdlijn is voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een tijdsbestek kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het een collegebesluit betreft. Het college moet beslissen of het ontwerpwijzigingsplan voldoet aan de voorwaarden en of de planologische procedure kan worden gestart.
Participatie:
Het voorstel vereist dat de initiatiefnemer omwonenden informeert en hun feedback terugkoppelt. Dit toont een mate van participatie, hoewel de details van hoe dit moet gebeuren niet zijn uitgewerkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om de functionele bestemming van de woning.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen gemeld, en er wordt geen dekking aangegeven. Het voorstel vermeldt dat er leges worden geheven volgens de legesverordening, maar dit wordt niet verder uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Principeverzoek Plattelandswoning Agrarische bedrijfswoning Burgerwoning Bestemmingsplan Glastuinbouw Omgevingsvisie Wijzigingsbevoegdheid Roelofarendsveen OmwonendenparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.d Aansluiting Bureau Krediet Registratie (BKR)
Samenvatting
De gemeente overweegt om aan te sluiten bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Dit besluit volgt op een wetswijziging die het mogelijk maakt om persoonsgegevens met BKR te delen. Door aan te sluiten, kan de gemeente kredietgegevens van inwoners opvragen om te bepalen of zij in aanmerking komen voor schuldhulpverlening en welke hulp passend is. Ook moeten gemeenten kredietaanbieders informeren over wie schuldhulp krijgt, om te voorkomen dat mensen leningen aangaan die niet bij hun financiële situatie passen. Alphen aan den Rijn zal de operationele taken uitvoeren, maar Kaag en Braassem moet zelf aansluiten bij BKR. Er zijn geen financiële gevolgen of risico's verbonden aan deze aansluiting.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Aansluiting Bureau Krediet Registratie (BKR)
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aansluiting Bureau Krediet Registratie (BKR)". Het doel is dat de gemeente zich aansluit bij Stichting BKR om kredietgegevens van inwoners te kunnen opvragen. Dit helpt bij het bepalen of een inwoner toegang krijgt tot schuldhulpverlening en welke hulp passend is. Gemeenten moeten ook kredietaanbieders informeren over wie schuldhulpverlening krijgt, om te voorkomen dat mensen leningen aangaan die niet bij hun financiële situatie passen. De uitvoering ligt bij Alphen aan den Rijn, die als verwerker optreedt.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de wettelijke basis, de noodzaak en de uitvoering van de aansluiting bij BKR duidelijk beschrijft. Het bevat alle relevante informatie over de betrokken partijen en de juridische context.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het een uitvoeringsbesluit betreft dat door het college van burgemeester en wethouders wordt genomen.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voortvloeit uit wettelijke verplichtingen. De keuze om aan te sluiten bij BKR is voornamelijk administratief en gericht op het verbeteren van schuldhulpverlening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aansluiting bij BKR en de verwachte voordelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel niet ter goedkeuring aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.
Participatie:
Participatie is niet van toepassing op dit voorstel, aangezien het een administratieve en wettelijke verplichting betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het zich richt op schuldhulpverlening en kredietregistratie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en brengt geen extra kosten met zich mee. Dit wordt expliciet vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bureau Krediet Registratie (BKR) Schuldhulpverlening Kredietgegevens Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) Gemeenten Kredietaanbieders Persoonsgegevens Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) Verwerkersovereenkomst Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.e Annotatie en agenda extra commissie Wonen 13 april 2023
Agendapunt 3.f Collegeverklaring ENSIA 2022 Informatieveiligheid
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt om de informatieveiligheid van de gemeente te verbeteren door verschillende rapportages en verklaringen vast te stellen en te ondertekenen. Deze documenten hebben betrekking op DigiD, Suwinet, en diverse basisregistraties zoals BRP, BAG, BGT, BRO, en WOZ. Het doel is om de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen en de digitale weerbaarheid te verhogen. De zelfevaluaties zijn uitgevoerd volgens de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en moeten voor 30 april 2023 worden ingediend bij de relevante instanties. Het college wil hiermee aantonen dat de informatieveiligheid goed is geregeld en dat er plannen zijn voor verdere verbeteringen. De betrokken documenten zijn besproken met verschillende teamleiders en de CISO van de gemeente. Het voorstel raakt meerdere portefeuilles binnen het college.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Collegeverklaring ENSIA 2022 Informatieveiligheid". Het voorstel betreft de jaarlijkse zelfevaluatie van de gemeente Kaag en Braassem op het gebied van informatieveiligheid, uitgevoerd volgens de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Het doel is om de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen door middel van een goede informatieveiligheid. De zelfevaluatie omvat verschillende domeinen zoals DigiD, Suwinet, BRP, BAG, BGT, BRO, WOZ en Reisdocumenten. De resultaten zijn overwegend positief en hebben geleid tot enkele verbeterplannen. Het college moet de rapportages vaststellen en ondertekenen om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde beschrijving geeft van de zelfevaluatieprocessen, de betrokken domeinen en de vereiste acties. Het bevat ook de nodige bijlagen en rapportages, hoewel sommige bijlagen niet openbaar zijn vanwege veiligheidsredenen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het een collegebesluit betreft. De raad hoeft geen besluit te nemen, maar kan wel geïnformeerd worden over de voortgang en resultaten.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel voornamelijk operationeel en technisch van aard is. De focus ligt op het naleven van wettelijke verplichtingen en het verbeteren van informatieveiligheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het duidelijke doelen en deadlines stelt, zoals de indiening van rapportages voor 30 april 2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het een collegebesluit betreft. Het college moet de rapportages vaststellen en ondertekenen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de zelfevaluatie en toetsing zijn uitgevoerd in samenwerking met teamleiders en beveiligingsbeheerders van verschillende domeinen binnen de organisatie. Er is geen bredere participatie van burgers of externe stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet een centraal thema in dit voorstel, hoewel het gebruik van DigiD bijdraagt aan digitale dienstverlening, wat indirect kan bijdragen aan duurzaamheid door minder papiergebruik.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen of dekkingsvraagstukken. Het lijkt erop dat de kosten binnen de bestaande budgetten worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Informatieveiligheid ENSIA DigiD Suwinet Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) Zelfevaluatie Collegeverklaring BRP (Basisregistratie Personen) Reisdocumenten Verhogen Digitale WeerbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.g Lijst ingekomen stukken – categorie II- III- IV- brieven
Agendapunt 4.a Definitieve gunning Huishoudelijke Ondersteuning
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt om een besluit te nemen over de definitieve gunning van huishoudelijke ondersteuning. De voorgaande overeenkomsten zijn per 1 januari 2023 afgelopen en konden niet worden verlengd. Er is een Europese aanbestedingsprocedure doorlopen, waarbij acht aanbieders aan de eisen voldeden. Deze aanbieders zijn Tzorg B.V., Alfa&Zorg B.V., Zonzorg, Groenoord Zorgt B.V., Stichting Wijdezorg, Thuiszorg Matilda Nederland B.V., Miep B.V. en Stichting ActiVite. De gemeente wil met deze aanbieders overeenkomsten aangaan voor een periode van vier jaar, met de mogelijkheid tot verlenging. Het besluit is nodig voor interne controle en om de continuïteit van zorg te waarborgen. Het voorstel is besproken met relevante afdelingen en de portefeuillehouder, die akkoord gaan met de inhoud. Het besluit moet nog worden goedgekeurd door het college.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Definitieve gunning Huishoudelijke Ondersteuning". Het gaat om het toekennen van opdrachten voor huishoudelijke ondersteuning aan acht zorgaanbieders, na afloop van de vorige overeenkomsten per 1 januari 2023. Door een Europese aanbestedingsprocedure zijn deze aanbieders geselecteerd. De gunning is met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2023, en de overeenkomsten zijn voor vier jaar met mogelijke verlengingen. Het doel is om kwetsbare inwoners te ondersteunen, zodat zij zelfstandig kunnen blijven wonen en deelnemen aan de samenleving.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de aanbestedingsprocedure, de geselecteerde aanbieders, en de financiële dekking. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de evaluatiecriteria en de specifieke voorwaarden van de overeenkomsten.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de gunning, wat nodig is voor interne controle en om de continuïteit van de zorg te waarborgen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de gunning aan de geselecteerde aanbieders, wat invloed heeft op de zorgcontinuïteit en de keuzevrijheid van inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de late gunning kan als een organisatorisch risico worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de gunning van de opdrachten aan de genoemde zorgaanbieders.
Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatie van inwoners of andere stakeholders in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp benoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen vallen binnen de huidige begroting voor Wmo huishoudelijke ondersteuning. Er is geen extra dekking nodig, aangezien de kosten structureel zijn opgenomen in de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huishoudelijke ondersteuning Aanbestedingsprocedure Europese aanbesteding Inschrijvingen Overeenkomsten Wmo 2015 Zelfstandig wonen Sociale kwetsbaarheid Continuïteit van zorg BegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Toezeggingenlijst en overzicht moties
Agendapunt 4.c Verantwoordingsmonitor 2022
Samenvatting
De gemeente overweegt de Verantwoordingsmonitor 2022 vast te stellen. Deze monitor biedt een inhoudelijke verantwoording van de behaalde resultaten van het afgelopen jaar. De gemeenteraad ontvangt deze informatie via een raadsinformatiebrief, zodat raadsleden tijdig op de hoogte zijn. De financiële verantwoording volgt uiterlijk op 25 mei en beide documenten vormen samen de jaarrekening. Deze jaarrekening wordt besproken in de commissie C&K op 7 juni 2023. De monitor is het resultaat van een doorlopend ontwikkelingsproces binnen de P&C cyclus en is besproken met verschillende betrokkenen binnen de gemeente. Na goedkeuring door het college wordt de monitor aan de gemeenteraad aangeboden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verantwoordingsmonitor 2022". Het voorstel betreft een inhoudelijke verantwoording van de gemeentelijke activiteiten en resultaten over het jaar 2022. De monitor wordt gepresenteerd aan de gemeenteraad via een raadsinformatiebrief, zodat raadsleden vroegtijdig inzicht krijgen in de behaalde resultaten. De financiële verantwoording volgt later en beide documenten vormen samen de jaarrekening die op 7 juni 2023 in de Commissie C&K besproken zal worden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de inhoudelijke verantwoording, maar mist op dit moment de financiële component, die later wordt toegevoegd. Dit kan als een tijdelijke onvolledigheid worden beschouwd.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de Verantwoordingsmonitor 2022 vast te stellen en kennis te nemen van de resultaten. De raad zal ook de financiële verantwoording beoordelen zodra deze beschikbaar is.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de goedkeuring van de inhoudelijke resultaten en later de financiële verantwoording. De raad moet beslissen of de gepresenteerde resultaten en financiële gegevens voldoen aan de verwachtingen en doelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat de financiële gegevens nog ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de inhoudelijke verantwoording, maar de volledigheid kan pas beoordeeld worden na toevoeging van de financiële gegevens.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Verantwoordingsmonitor 2022 vast te stellen en later de financiële verantwoording goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de monitor is besproken tijdens stafoverleggen met de burgemeester en wethouders en dat inhoudelijke opmerkingen zijn verwerkt. Er is geen specifieke vermelding van bredere participatie van andere belanghebbenden of het publiek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of het een relevant onderwerp is binnen de inhoudelijke verantwoording.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen vermeld in het voorstel, aangezien de financiële verantwoording later wordt gepresenteerd. De dekking van eventuele financiële gevolgen wordt op dit moment niet besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verantwoordingsmonitor 2022 Inhoudelijke verantwoording Jaarrekening P&C cyclus Bereikte resultaten Financiële verantwoording Stafoverleg Cluster Beleid en Strategie Portefeuillehouders AfdelingsmanagerVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verantwoordingsmonitor 2022". Het document biedt een overzicht van de Planning & Control (P&C)-cyclus van de gemeente Kaag en Braassem, met een focus op de beleidsmatige verantwoording van gestelde doelen en de financiële rapportage. De monitor is een evaluatie-instrument dat de relatie tussen de jaarrekening 2022 en de beleidsdoelen van de vorige raadsperiode (2018-2022) onderzoekt. Het doel is om de effectiviteit van de huidige P&C-cyclus te evalueren en te bespreken of de beleidsmatige monitoring in verhouding staat tot de meerwaarde van de producten, met het oog op de nieuwe doelen uit het Raadsakkoord 2022-2026.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het doel dat het dient, namelijk het evalueren van de P&C-cyclus en de verantwoordingsmonitor. Het erkent echter dat er hiaten zijn in de aansluiting op de nieuwe doelen van het Raadsakkoord 2022-2026.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het evalueren van de huidige P&C-cyclus en het bepalen van de toekomstige richting. De raad wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de evaluatie en om input te geven over de effectiviteit en efficiëntie van de huidige processen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de huidige P&C-cyclus en de verantwoordingsmonitor voldoende meerwaarde bieden ten opzichte van de beleidsmatige inspanningen die ze vereisen. Er moet ook worden besloten hoe de cyclus kan worden aangepast om beter aan te sluiten bij de nieuwe doelen van het Raadsakkoord 2022-2026.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn inconsistenties in de aansluiting van de verantwoordingsmonitor op de nieuwe beleidsdoelen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de raad in de evaluatie van de P&C-cyclus. Er is echter geen specifieke vermelding van bredere participatie van andere belanghebbenden of de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op de evaluatie van beleidsmatige en financiële processen.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het document richt zich meer op de evaluatie van de processen dan op specifieke financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verantwoordingsmonitor 2022 Planning & Control (P&C)-cyclus Jaarrekening 2022 Beleidsmatige verantwoording Richtnota Bestuursrapportage (BURAP) Evaluatie Beleidsmatige monitoring Raadsakkoord 2022-2026 College Uitvoeringsprogramma (CUP)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.d Vervangingsregeling gemeentesecretaris – 3e locosecretaris
Samenvatting
Er ligt een voorstel om een nieuwe vervangingsregeling voor de gemeentesecretaris vast te stellen. Momenteel zijn er al een 1e en 2e locosecretaris aangewezen volgens de Instructie Gemeentesecretaris 2022. Het voorstel is om de heer J.A. Vergeer aan te wijzen als 3e locosecretaris. Dit is nodig om de continuïteit te waarborgen totdat er een definitieve gemeentesecretaris is benoemd. Het eerdere besluit van 8 maart 2022, waarin de Businesscontroller als 3e loco was aangewezen, wordt voorgesteld in te trekken omdat deze functie nu op interim-basis wordt ingevuld. De portefeuillehouder heeft al ingestemd met dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vervangingsregeling gemeentesecretaris – 3e locosecretaris". Het voorstel beoogt de continuïteit van de functie van gemeentesecretaris te waarborgen door de heer J.A. Vergeer aan te wijzen als 3e locosecretaris. Dit is nodig omdat de huidige businesscontroller, die eerder als 3e locosecretaris was aangewezen, niet langer werkzaam is. Het besluit van 8 maart 2022 wordt ingetrokken en vervangen door deze nieuwe regeling, totdat een definitieve gemeentesecretaris is benoemd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, de voorgestelde oplossing en de intrekking van het eerdere besluit beschrijft. Het bevat alle relevante informatie voor het nemen van een besluit.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad speelt geen directe rol in dit voorstel, aangezien het een besluit betreft dat door het college van burgemeester en wethouders wordt genomen.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk operationeel van aard is en gericht is op het waarborgen van continuïteit binnen de gemeentelijke organisatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel niet ter goedkeuring aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van externe partijen of burgers in dit voorstel. Het betreft een interne organisatorische aangelegenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op personele vervanging.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vervangingsregeling Gemeentesecretaris Locosecretaris Continuïteit Aanwijzing Instructie Gemeentesecretaris Collegebesluit J.A. Vergeer Intrekking PortefeuillehouderVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Aanwijzing Locogemeentesecretaris
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanwijzing locogemeentesecretaris". Het voorstel regelt de vervanging van de gemeentesecretaris in de gemeente Kaag en Braassem. Het college heeft besloten om drie functionarissen aan te wijzen als locogemeentesecretarissen: de manager van de afdeling Ontwikkeling, de manager van de afdeling Bedrijfsvoering en de businesscontroller. Dit besluit treedt in werking na bekendmaking en is bedoeld om continuïteit in de gemeentelijke organisatie te waarborgen.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de vervangingsstructuur van de gemeentesecretaris beschrijft en de wettelijke basis hiervoor aangeeft. Er zijn geen financiële gevolgen of risico's verbonden aan het voorstel, wat ook duidelijk wordt vermeld.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het een bevoegdheid van het college betreft. Het voorstel is niet openbaar voor de gemeenteraad.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een administratieve en wettelijke verplichting betreft. De keuze voor de specifieke functionarissen is gebaseerd op de organisatieopbouw en lijkt logisch en functioneel.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (treedt in werking na bekendmaking). Het is echter niet uitdagend of resultaatgericht, omdat het een administratieve maatregel betreft. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het een collegebevoegdheid betreft.
Participatie:
Er is geen participatie van belanghebbenden vereist, aangezien het een wettelijke bevoegdheid betreft. De ondernemingsraad is geïnformeerd, maar heeft geen adviesrecht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het een interne organisatorische maatregel betreft.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.
Agendapunt 4.e Werkplan Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) 2023 en jaarverslag 2022
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt het Werkplan Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) 2023 vast te stellen, samen met het jaarverslag 2022. Dit plan is onderdeel van het VTH-beleid 2019-2023 en richt zich op de uitvoering van taken rondom vergunningen, toezicht en handhaving. Het is belangrijk dat de gemeenteraad goed geïnformeerd wordt over deze plannen, wat gebeurt via een raadsinformatiebrief. Na goedkeuring door het college van burgemeester en wethouders moet het document naar de toezichthouder IBT Omgevingsrecht van de Provincie Zuid-Holland worden gestuurd. Er is enige vertraging geweest in het proces, maar er zijn afspraken gemaakt om dit zo snel mogelijk op te lossen. Het plan geeft aan hoe de beschikbare middelen in 2023 worden ingezet en welke resultaten in 2022 zijn behaald.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Werkplan Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) 2023 en jaarverslag 2022
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van het Werkplan VTH 2023 en het jaarverslag 2022 door de gemeente Kaag en Braassem. Dit document is onderdeel van een vierjarige beleidscyclus voor VTH-taken, waaronder vergunningen, toezicht en handhaving op basis van de Wabo, APV en Bijzondere Wetten. Het werkplan voor 2023 en het jaarverslag 2022 moeten voldoen aan wettelijke verplichtingen en worden na besluitvorming toegezonden aan de toezichthouder IBT Omgevingsrecht van de Provincie Zuid-Holland. Het document informeert de gemeenteraad en voldoet aan de eisen van interbestuurlijk toezicht.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel het werkplan voor het komende jaar als het jaarverslag van het voorgaande jaar omvat. Het voldoet aan de wettelijke verplichtingen en bevat de benodigde informatie voor interbestuurlijk toezicht.
Rol van de Raad
De raad wordt geïnformeerd over de vaststelling van het werkplan en het jaarverslag via een raadsinformatiebrief. De raad heeft geen directe beslissingsbevoegdheid in dit proces, maar wordt op de hoogte gehouden van de voortgang en resultaten.
Politieke Keuzes
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en wettelijke verplichting betreft.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wettelijke verplichtingen die het moet vervullen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het document.
Besluit van de Raad
De raad hoeft geen besluit te nemen, maar wordt geïnformeerd over de vaststelling van het werkplan en het jaarverslag.
Participatie
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere externe partijen in dit voorstel, aangezien het een intern beleidsdocument betreft.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, zoals aangegeven in het document.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkplan VTH 2023 Jaarverslag 2022 Interbestuurlijk toezicht (IBT) Toezichthouder IBT Omgevingsrecht Provincie Zuid-Holland Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Bijzondere Wetten Wet VTH (Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving) Besluit omgevingsrechtVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Werkplan VTH 2023 en Jaarverslag 2022
Samenvatting: Het voorstel betreft het Werkplan VTH 2023 en het Jaarverslag 2022 van de gemeente Kaag en Braassem. Het document geeft een overzicht van de inzet van beschikbare capaciteit voor Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) in 2023 en een terugblik op 2022. De gemeente heeft te maken met achterstanden in toezicht en handhaving, mede door de coronapandemie. Er is een focus op projectmatige handhaving en prioritering van meldingen met directe gevaarzetting. Het nieuwe VTH-beleid voor 2024-2027 wordt voorbereid, rekening houdend met de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het zowel een vooruitblik als een terugblik biedt, en het adresseert de uitdagingen en prioriteiten binnen de VTH-taken. Het document bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse of concrete oplossingen voor de capaciteitsproblemen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt geïnformeerd over de voortgang en plannen binnen het VTH-domein. De raad heeft een toezichthoudende rol en zal uiteindelijk het nieuwe VTH-beleid en uitvoeringsprogramma voor 2024 moeten goedkeuren.
Politieke keuzes
De raad moet keuzes maken over de prioritering van handhavingstaken, de inzet van extra capaciteit, en hoe om te gaan met de uitdagingen van de nieuwe wetgeving. Er moet ook een balans worden gevonden tussen wettelijke verplichtingen en bestuurlijke ambities.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen genoemd, behalve de planning voor de besluitvorming in het vierde kwartaal van 2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de capaciteitsproblemen en de impact van nieuwe wetgeving zijn aandachtspunten.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat inwoners vaker meldingen doen bij de gemeente in plaats van onderling problemen op te lossen. Er is geen specifieke strategie voor participatie genoemd, behalve de verwerking van meldingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt de noodzaak van extra capaciteit, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aangegeven. Het is onduidelijk hoe de extra benodigde middelen zullen worden gefinancierd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
VTH beleid Werkplan 2023 Jaarverslag 2022 Toezicht en Handhaving Capaciteit Achterstanden Projectmatige handhaving Meldingen Omgevingswet UitvoeringsprogrammaVerfijning van de zoekopdracht: