14-11-2023 Overzicht collegebesluiten
Agendapunt 4.a Openbaarmaking B&W-besluit 7 november 2023: Verwijderen JOP Meerkreuk
Agendapunt 4.b Openbaarmaking B&W-besluit 10 oktober 2023: Bestemmingsplan Zwarteweg 8, Oud Ade
Agendapunt 4.c Programma C&K 29 november Watertakenplan
Agendapunt 4.d Programma C&K 29 november Evenementenbeleid
Agendapunt 4.e Principeverzoek Vriezekoop Noord 1375 Leimuiden
Agendapunt 5.a Reactie op advies Adviesraad Sociaal Domein over bibliotheek
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders (B&W) bereidt een reactie voor op het advies van de Adviesraad Sociaal Domein (ASD) over de bibliotheek. De ASD heeft eerder advies gegeven en wil nu een formele reactie ontvangen. Het college wil de ASD bedanken voor hun advies en hen betrekken bij het besluitvormingsproces. Hoewel de gemeenteraad nog geen definitief besluit heeft genomen, wil het college alvast reageren op de brief van de ASD. Er zijn geen financiële gevolgen of risico's verbonden aan deze reactie. Het advies van de ASD zal worden meegenomen in het verdere besluitvormingsproces.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Reactie op het advies van de Adviesraad Sociaal Domein (ASD) over de bibliotheek." Het college van burgemeester en wethouders (B&W) heeft een formele reactie opgesteld op het advies van de ASD met betrekking tot de bibliotheek. Hoewel er al overleg is geweest met de ASD, wenst de raad een officiële reactie. Het college heeft deze reactie vastgesteld en informeert de ASD over het verdere besluitvormingsproces, waarbij hun advies wordt meegenomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het geven van een reactie op het advies van de ASD. Het bevat de benodigde informatie over de communicatie en participatie met de ASD.
Rol van de raad:
De raad moet het besluit van het college om de reactie op het advies van de ASD vast te stellen, goedkeuren. De raad speelt een rol in de uiteindelijke besluitvorming over de bibliotheek.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet volgen van het advies van de ASD en hoe de bibliotheek in de toekomst wordt gepositioneerd binnen het sociaal domein.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk een reactie betreft en geen concrete acties of doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit van de uiteindelijke doelen ontbreekt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de vaststelling van de reactie op het advies van de ASD door het college.
Participatie:
Het voorstel erkent de rol van de ASD in het adviseren over sociaal domein-onderwerpen en benadrukt de betrokkenheid van de ASD in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit specifieke voorstel, zoals aangegeven in de documentatie.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op de communicatie en participatie met de ASD.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Adviesraad Sociaal Domein (ASD) Bibliotheek College Reactie Advies Besluitvorming Participatie Inspraak Communicatie Dorpsraad WoubruggeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.b 8e wijziging Algemene plaatselijke verordening
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te actualiseren. Dit is nodig vanwege de aankomende inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. De voorgestelde wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard en zijn gebaseerd op het meest recente model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Daarnaast worden enkele losse verordeningen, zoals de Drank- en Horecaverordening en de Kapverordening, mogelijk samengevoegd in de APV om de regelgeving te centraliseren. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze wijzigingen. Na goedkeuring door de gemeenteraad kan het college besluiten nemen over specifieke uitvoeringsbesluiten, zoals een bomenlijst en een beleidslijn voor geluidsmetingen. Deze besluiten zijn technisch-juridische omzettingen van bestaand beleid. Het college heeft al overleg gehad met belanghebbenden en blijft in gesprek om de regeldruk voor inwoners en ondernemers te beperken.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Omgevingswet Actualisatie Bomenlijst Geluidmeten Dereguleren Handhaving Openbare orde en veiligheid Juridische houdbaarheid Maatschappelijke ontwikkelingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Omgevingswet Dereguleren Model APV van de VNG Inhoudelijke wijzigingen Technische wijzigingen Lex Silencio Positivo Verordening Fysieke Leefomgeving Participatie en inspraak EvenementenbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Actualisatie van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Kaag en Braassem". Het doel is om de APV te actualiseren in lijn met de naderende Omgevingswet die op 1 januari 2024 in werking treedt. Naast de noodzakelijke technisch-juridische wijzigingen, wordt een bredere actualisatieslag gemaakt om verouderde verordeningen zoals de Schepenverordening, Kapverordening en Drank- en horecaverordening te integreren in de APV. Er wordt gestreefd naar deregulering en functionele, handhaafbare regels. Diverse partners worden geconsulteerd om draagvlak te creëren en een inspraakprocedure wordt toegepast.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de noodzaak en de reikwijdte van de actualisatie beschrijft. Het geeft echter geen gedetailleerde informatie over specifieke wijzigingen of de exacte inhoud van de nieuwe bepalingen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de rol om het uiteindelijke voorstel te beoordelen en goed te keuren. De raad wordt geïnformeerd over de voortgang en kan input leveren tijdens de inspraakprocedure.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van deregulering en welke verouderde verordeningen geïntegreerd moeten worden in de APV. Er moeten keuzes worden gemaakt over de balans tussen regelgeving en handhaafbaarheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat specifieke doelen en meetbare resultaten ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details van de wijzigingen zijn nog niet uitgewerkt.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het consulteren van diverse partners zoals horecaondernemers, evenementenorganisatoren en natuurbelangenorganisaties. Dit is bedoeld om draagvlak te creëren en de doelmatigheid van de uitvoering te waarborgen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet een rol spelen bij de integratie van verordeningen die betrekking hebben op natuurbelangen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de beoordeling van het uiteindelijke voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Omgevingswet Actualisatieslag Deregulering Modelverordening Verordeningen Participatie Inspraakprocedure Draagvlak DoelmatigheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.c Beantwoording schriftelijke vragen VVD over Evenementenbeleid
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt om de beantwoording van schriftelijke vragen van de VVD over het evenementenbeleid vast te stellen. Deze vragen zijn door de VVD-fractie ingediend en het college heeft hierop een reactie voorbereid. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit besluit. Het voorstel en de beantwoording zijn openbaar.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Beantwoording schriftelijke vragen VVD over het evenementenbeleid." Het document is een reactie van het college op vragen die door de VVD-fractie zijn gesteld met betrekking tot het evenementenbeleid. Het college heeft de vragen beantwoord en deze antwoorden zijn vastgelegd in het voorstel. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze beantwoording.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het beantwoorden van de gestelde vragen. Het bevat de noodzakelijke informatie om de vragen van de VVD te adresseren.
Rol van de raad:
De rol van de raad is in dit geval beperkt tot het kennisnemen van de beantwoording van de vragen. Er is geen directe actie of besluitvorming van de raad vereist op basis van dit voorstel.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden op basis van dit voorstel, aangezien het enkel de beantwoording van vragen betreft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het enkel een beantwoording van vragen betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen; het voorstel is ter kennisgeving.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie, aangezien het enkel een beantwoording van vragen betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Evenementenbeleid VVD Schriftelijke vragen Beantwoording Astrid Heijstee-Bolt Juridische Zaken & Veiligheid College Fractie Financiële gevolgen OpenbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.d Beantwoording schriftelijke vragen CDA Orange the world
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Beantwoording van schriftelijke vragen van de CDA over Orange the World". Het college van burgemeester en wethouders heeft gereageerd op vragen van de CDA-fractie met betrekking tot de campagne Orange the World, die zich richt op het beëindigen van geweld tegen vrouwen en meisjes. De beantwoording is vastgesteld zonder financiële gevolgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het beantwoorden van de gestelde vragen. Er zijn geen aanvullende acties of beslissingen vereist, wat wijst op een duidelijke en afgebakende beantwoording.
Rol van de raad:
De rol van de raad is beperkt tot het kennisnemen van de beantwoording van de vragen. Er zijn geen verdere acties of beslissingen van de raad vereist op basis van dit voorstel.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden in dit voorstel, aangezien het enkel gaat om de vaststelling van beantwoording van vragen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijk doel heeft: het vaststellen van de beantwoording. Er zijn geen inconsequenties, aangezien het een administratieve afhandeling betreft.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel enkel ter kennisgeving is.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie, aangezien het enkel gaat om de beantwoording van vragen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de beantwoording van vragen over een specifieke campagne.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Orange the World CDA Beantwoording Schriftelijke vragen Astrid Heijstee-Bolt B&W-vergadering Portefeuillehouder Cluster Middelen Financiële gevolgen OpenbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.e Belastingverordeningen 2024
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om de belastingverordeningen voor 2024 vast te stellen. Deze verordeningen zijn bedoeld om de gemeente van inkomsten te voorzien voor lokale diensten en voorzieningen. De tarieven worden in de meeste gevallen verhoogd met een inflatiecorrectie van 5,2%. Er zijn specifieke aanpassingen per verordening, zoals de afvalstoffenheffing, die een stijging van variabele tarieven voor afvalscheiding omvat. Ook worden er wijzigingen voorgesteld in de riool- en waterzorgheffing, waarbij de naam is aangepast en de tarieven zijn herzien. De gemeente streeft naar 100% kostendekkendheid binnen vier jaar, met uitzondering van de afvalstoffenheffing. De belastingverordeningen worden in samenwerking met de gemeente Alphen aan den Rijn voorbereid, behalve enkele specifieke verordeningen. Publicatie van de verordeningen zal plaatsvinden via verschillende kanalen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Belastingverordeningen 2024". Het voorstel betreft de vaststelling van diverse gemeentelijke belastingverordeningen voor het jaar 2024. Deze verordeningen omvatten onder andere de forensenbelasting, legesverordening, en onroerendezaakbelasting. De verordeningen zijn aangepast aan de besluiten uit de Programmabegroting 2024, inclusief een prijsindexverhoging van 5,2%. Het doel is om op een rechtvaardige en eenvoudige manier inkomsten te genereren voor de gemeente, waarbij de opbrengsten van specifieke heffingen worden gebruikt voor gerelateerde taken en voorzieningen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het alle relevante belastingverordeningen voor 2024 omvat en de financiële implicaties en dekkingsmethoden duidelijk worden beschreven.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en de belastingverordeningen voor 2024 vast te stellen. Dit is een jaarlijks terugkerende taak van de gemeenteraad.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de vaststelling van de hoogte van de belastingen en de keuze om deze te verhogen met het prijsindexcijfer. De raad moet beslissen of de voorgestelde verhogingen en dekkingsmethoden in lijn zijn met hun beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de belastingverordeningen en de indexverhoging. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op het jaar 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belastingverordeningen voor 2024 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met betrokkenen binnen de organisatie en met de gemeente Alphen aan den Rijn. Er is echter geen specifieke informatie over bredere participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële aspecten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn dat de gemeente inkomsten genereert om kosten te dekken voor diensten en lokale taken. De dekking is gebaseerd op het principe dat de opbrengsten van specifieke heffingen worden gebruikt voor gerelateerde taken, en dat er niet meer wordt geheven dan de gemaakte kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen 2024 Verordening forensenbelasting Legesverordening Verordening kwijtschelding Verordening afvalstoffenheffing Verordening lijkbezorgingsrechten Verordening marktgeld Verordening onroerendezaakbelasting Verordening precariobelasting Verordening riool- en waterzorgheffingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Belastingverordeningen 2024". Het voorstel betreft de vaststelling van diverse gemeentelijke belastingverordeningen voor het jaar 2024. Deze verordeningen zijn geactualiseerd met een inflatiecorrectie van 5,2% en zijn bedoeld om de gemeente Kaag en Braassem te voorzien van eigen inkomsten voor lokale diensten en voorzieningen. De verordeningen omvatten onder andere de forensenbelasting, legesverordening, afvalstoffenheffing en onroerendezaakbelasting. Het doel is om op een eenvoudige en rechtvaardige manier inkomsten te genereren, met een streven naar 100% kostendekkendheid binnen vier jaar, met uitzondering van de afvalstoffenheffing.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een overzicht van de verordeningen die moeten worden vastgesteld, de bijbehorende tarieven en de aanpassingen die zijn doorgevoerd. Er is echter weinig detail over de specifieke impact van de wijzigingen op de inwoners en bedrijven.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde belastingverordeningen vast te stellen. Dit is een belangrijke stap in het proces van gemeentelijke begroting en financiële planning.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van verhoging van de tarieven en de snelheid waarmee 100% kostendekkendheid wordt nagestreefd. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met de prioriteiten en waarden van de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van tariefverhogingen, maar er ontbreekt een duidelijke tijdsgebonden planning voor het bereiken van 100% kostendekkendheid. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belastingverordeningen voor 2024 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de belastingverordeningen zijn opgesteld in overleg met de verantwoordelijke afdelingen en dat er afstemming heeft plaatsgevonden met de afdeling financiën. Er is echter geen specifieke informatie over bredere participatie van inwoners of belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn dat de tarieven in het algemeen worden verhoogd met 5,2% om de inflatie te corrigeren. De verordeningen zijn bedoeld om de gemeente te voorzien van voldoende inkomsten om lokale diensten en voorzieningen te financieren. Er is geen specifieke informatie over hoe eventuele tekorten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Tarieven Kostendekkendheid Inflatiecorrectiecijfer Afvalstoffenheffing Onroerendezaakbelasting Riool- en waterzorgheffing Forensenbelasting Lijkbezorgingsrechten MarktgeldenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.f Programma C&K 29 november Onderzoek verkeersveiligheid Noordeinde-Zuideinde
Samenvatting
Op 29 november 2023 zal de gemeenteraad tijdens de C&K-avond de resultaten van een onderzoek naar de verkeersveiligheid op het Noordeinde-Zuideinde in Roelofarendsveen bespreken. Het college overweegt om geheimhouding op te leggen op het programma en de bijlagen, omdat openbaarmaking op dit moment het functioneren van de gemeente zou kunnen belemmeren. Deze geheimhouding zou worden opgeheven zodra het communicatie- en mogelijk participatietraject met de omgeving begint. Het besluit over het programma voor de avond moet nog worden genomen. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Programma C&K Onderzoek verkeersveiligheid Noordeinde-Zuideinde". Het college heeft een onderzoek uitgevoerd naar de verkeersveiligheid op het Noordeinde-Zuideinde in Roelofarendsveen. De resultaten worden gepresenteerd aan de gemeenteraad tijdens de C&K-avond op 29 november. Er is geheimhouding opgelegd op het programma en de bijlagen om het goed functioneren van de gemeente te waarborgen. Deze geheimhouding wordt opgeheven zodra het communicatie- en participatietraject met de omgeving start.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van de stappen die zijn genomen en de redenen voor geheimhouding. Echter, de details van het onderzoek en de specifieke bevindingen zijn nog niet openbaar, wat de volledigheid beperkt.
Rol van de raad:
De raad wordt geïnformeerd over de uitkomsten van het onderzoek en moet het programma vaststellen. De raad speelt een rol in het beoordelen van de resultaten en het bepalen van vervolgstappen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde geheimhouding en de aanpak van het communicatie- en participatietraject. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe de verkeersveiligheidsproblemen worden aangepakt.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat specifieke doelen, meetbare resultaten en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de geheimhouding kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het programma vast te stellen en de geheimhouding te accepteren totdat het participatietraject begint.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een communicatie- en mogelijk participatietraject met de omgeving zal plaatsvinden, wat aangeeft dat participatie een onderdeel van het proces zal zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Dit kan betekenen dat er op dit moment geen directe financiële implicaties zijn, of dat deze nog niet zijn uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkeersveiligheid Noordeinde-Zuideinde Geheimhouding Onderzoek Roelofarendsveen Communicatieproces Participatietraject College Programma C&K Portefeuillehouder Dolf KistemakerVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.g Regionale agenda Kaag en Braassem 2023-2026
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om de Regionale Agenda 2023-2026 vast te stellen. Deze agenda moet de speerpunten en prioriteiten van de gemeente in regionale samenwerkingsverbanden bepalen. Het doel is om door regionale samenwerking voordelen te behalen bij complexe vraagstukken. De gemeenteraad wil dat het college een actieve rol in de regio speelt en een kader opstelt voor regionale prioriteiten en lobbyactiviteiten. De agenda is gebaseerd op de Omgevingsvisie en bevat een analyse van de belangrijkste samenwerkingsverbanden. De agenda moet regelmatig worden bijgewerkt om actueel te blijven. Regionale samenwerking is belangrijk voor thema's zoals duurzaamheid en energietransitie. Het vaststellen van de agenda heeft geen directe financiële gevolgen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Regionale agenda Kaag en Braassem 2023 - 2026". Het voorstel richt zich op het vaststellen van de speerpunten en prioriteiten voor de gemeente Kaag en Braassem binnen regionale samenwerkingsverbanden voor de periode 2023-2026. De agenda is afgestemd op de Omgevingsvisie en biedt een kader voor het college en de organisatie om actief deel te nemen aan regionale samenwerking. Het voorstel omvat ook een analyse van de belangrijkste verbonden partijen en benadrukt de noodzaak van een oplegger om regionale prioriteiten en lobbystrategieën te definiëren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de inhoudelijke als strategische aspecten van de regionale samenwerking behandelt. Het bevat een analyse van verbonden partijen en biedt een kader voor actie.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de taak om het voorstel vast te stellen en het college de opdracht te geven om de regionale prioriteiten verder uit te werken en te lobbyen voor de belangen van Kaag en Braassem.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welke regionale prioriteiten de meeste aandacht en middelen verdienen en hoe deze in lijn zijn met de Omgevingsvisie en het Raadsakkoord.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART, met duidelijke doelen en tijdsbestek (2023-2026), maar specifieke meetbare resultaten en tijdgebonden acties kunnen verder worden uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Regionale Agenda Kaag en Braassem 2023-2026 vast te stellen en het college de opdracht te geven om een oplegger te ontwikkelen voor regionale prioriteiten en lobbystrategieën.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp binnen het voorstel, maar kan impliciet deel uitmaken van de Omgevingsvisie en regionale prioriteiten.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Het lijkt erop dat de financiële aspecten binnen de bestaande budgetten en samenwerkingsverbanden worden beheerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Agenda Prioriteiten Samenwerking Omgevingsvisie College Verbonden Partijen Inhoudelijk Kader Lobbykracht Analyse UitvoeringsprogrammaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Regionale Agenda Kaag en Braassem 2023-2026". Het voorstel richt zich op het vaststellen van de speerpunten en prioriteiten van de gemeente Kaag en Braassem binnen regionale samenwerkingsverbanden voor de periode 2023-2026. Het doel is om de gemeente in staat te stellen effectiever te opereren binnen regionale gremia door een duidelijk kader te bieden voor regionale samenwerking. Dit omvat het organiseren van extra inzet en lobbykracht voor regionale prioriteiten. De agenda is gebaseerd op de Omgevingsvisie en bevat een analyse van de belangrijkste verbonden partijen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke structuur en onderbouwing van de noodzaak voor regionale samenwerking. Het bevat een analyse van verbonden partijen en benoemt de speerpunten en prioriteiten.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel vast te stellen en het college de opdracht te geven om een oplegger op te stellen voor regionale prioriteiten. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering en actualisatie van de agenda.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteiten en speerpunten die in de regionale agenda worden opgenomen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van inzet en lobbykracht voor bepaalde regionale thema's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke doelen en tijdsbestekken stelt. Echter, de meetbaarheid van de resultaten en de specifieke acties om de doelen te bereiken kunnen verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Regionale Agenda Kaag en Braassem 2023-2026 vast te stellen en het college opdracht geven om een oplegger voor regionale prioriteiten op te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest bij het opstellen van de agenda, aangezien de input voornamelijk intern is opgehaald. De Omgevingsvisie, die als leidraad dient, is echter wel opgesteld met een uitvoerig participatieproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp binnen het voorstel, met specifieke aandacht voor energietransitie als een thema dat regionale samenwerking vereist.
Financiële gevolgen:
Het vaststellen van de Regionale Agenda heeft geen directe financiële gevolgen en is binnen de bestaande ambtelijke capaciteit uitgevoerd. Er wordt echter wel aandacht gevraagd voor kostenbeheersing binnen verbonden partijen vanwege stijgende kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Agenda Samenwerking Prioriteiten Verbonden partijen Omgevingsvisie Regierol Gemeenschappelijke Regelingen Lobbykracht Duurzaamheid ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.h Inrichting en financiering Sport- en ontmoetingsplek Woubrugge
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt om € 95.000 beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van een sport- en ontmoetingsplek in Woubrugge. Dit plan is een initiatief van de jongeren in het dorp, die al € 2.000 hebben ingezameld. Het voorstel omvat ook het gebruik van € 35.000 uit de bovenwijkse bijdrage van Plan Sonneburgh. De jongeren hebben actief bijgedragen aan het plan door presentaties te geven en de buurt te betrekken. De locatie voor de nieuwe plek is de huidige verouderde skatebaan aan de Vingerhoedtstraat. Het plan voorziet in een duurzame aanpak door bestaande materialen te hergebruiken. Er is ook een voorstel om de jongerenontmoetingsplek van Meerkreuk naar Woubrugge te verplaatsen, wat kosten bespaart. Het college wil de gemeenteraad informeren via een raadsinformatiebrief.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Inrichting en financiering sport- en ontmoetingsplek Woubrugge
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Inrichting en financiering sport- en ontmoetingsplek Woubrugge". Het plan beoogt de realisatie van een nieuwe sport- en ontmoetingsplek voor jongeren in Woubrugge, op de locatie van een verouderde skatebaan. Jongeren hebben €2.000 ingezameld en het college stelt €95.000 beschikbaar, gedekt uit diverse budgetten. Het plan omvat de verplaatsing van een jongerenontmoetingsplek (JOP) en de herinrichting van het terrein met meer groen. De jongeren zijn actief betrokken bij de uitvoering en afstemming met de gemeenschap.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat financiële details, participatie-informatie en een overzicht van de betrokken partijen. Echter, specifieke tijdlijnen en meetbare doelen ontbreken.
Rol van de raad:
De raad wordt geïnformeerd via een raadsinformatiebrief en hoeft geen direct besluit te nemen, maar kan wel toezicht houden op de voortgang en uitvoering.
Politieke keuzes:
De raad moet overwegen of de voorgestelde financiering en herinrichting in lijn zijn met gemeentelijke prioriteiten en of de betrokkenheid van jongeren voldoende is.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART. Specifieke en meetbare doelen, zoals tijdlijnen en succescriteria, ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van tijdlijnen kan de voortgang bemoeilijken.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen formeel besluit te nemen, maar kan het college adviseren of aanvullende informatie vragen.
Participatie:
Participatie is een sterk punt in het voorstel. Jongeren zijn actief betrokken bij de planning en uitvoering, en er is overleg met de gemeenschap geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant; het plan omvat hergebruik van materialen en vergroening van de locatie.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen €95.000, gedekt uit verschillende budgetten, waaronder een bovenwijkse bijdrage en niet-bestede coronamiddelen. De financiële dekking is duidelijk gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sport- en ontmoetingsplek Woubrugge Jongeren Financiering Inrichting Skatebaan Inzamelactie Plan Sonneburgh Jeugdwerk DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Sport- en ontmoetingsplek Woubrugge". Het voorstel betreft de realisatie van een sport- en ontmoetingsplek in Woubrugge, geïnitieerd door lokale jongeren. Het plan omvat de renovatie van een bestaande speelplek, de toevoeging van een skatebaan en een ontmoetingsplek (JOP). De jongeren hebben €2.000 ingezameld via sponsoracties en zullen samen met professionals en inwoners bijdragen aan de uitvoering. De locatie is naast de tennisbaan in de Vingerhoedstraat. Het project bevordert gemeenschapsbetrokkenheid en biedt een nieuwe recreatieve ruimte voor het dorp.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de locatie, de betrokkenheid van de jongeren, de financiële bijdragen, en de geplande faciliteiten. Echter, gedetailleerde informatie over de planning, onderhoud en lange termijn beheer ontbreekt.
Rol van de Raad:
De raad speelt een ondersteunende en faciliterende rol. Ze hebben de plannen beoordeeld en goedgekeurd, en middelen binnen de begroting gevonden om het project te realiseren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen en prioriteit geven aan jeugdinitiatieven. Ze moeten ook overwegen hoe dit project past binnen bredere gemeentelijke doelen en budgetten.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van locatie en faciliteiten. Echter, tijdsgebondenheid en specifieke meetbare doelen voor succes ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar meer details over tijdlijnen en evaluatiecriteria zouden nuttig zijn.
Participatie:
Het voorstel benadrukt sterke participatie van jongeren en inwoners, wat blijkt uit de sponsoracties en betrokkenheid bij de uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd door de aanleg van een groen parkje, maar verdere verduidelijking over duurzame materialen of milieuvriendelijke praktijken ontbreekt.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat er binnen de begroting middelen zijn gevonden, maar geeft geen specifieke financiële details of dekking. De €2.000 van de jongeren is een aanvullende bijdrage. Verdere financiële transparantie zou nuttig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jongeren Sport- en ontmoetingsplek Woubrugge Skatebaan Sponsoracties Vingerhoedstraat JOP (Jongeren Ontmoetingsplek) Daisy park Inwoners GraffitiVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.i Verhogen grens koopsom starterslening
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt om de maximale koopsom voor de starterslening in de gemeente Kaag en Braassem aan te passen naar de NHG-grens. Dit betekent dat de koopsom jaarlijks zou worden aangepast aan de NHG-grens, die momenteel € 405.000,- bedraagt. De huidige grens van € 310.000,- is niet meer realistisch door de stijgende huizenprijzen, waardoor er bijna geen woningen beschikbaar zijn voor starters. Het doel is om starters beter te ondersteunen bij het kopen van een woning. Er is echter een risico dat het budget voor de startersleningen snel opraakt, waardoor er mogelijk nieuw budget moet worden aangevraagd bij de gemeenteraad. De wijziging zou ook helpen bij projecten zoals het CPO-project in Nieuwe Wetering, waar starters nu vastlopen door de huidige koopsomlimiet. Het voorstel is om de koopsomverhoging los te koppelen van andere updates aan de verordening om snel actie te kunnen ondernemen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Aanpassing maximale koopsom in verordening starterslening
Samenvatting: Het voorstel betreft het aanpassen van de maximale koopsom voor de starterslening in de gemeente Kaag en Braassem naar de actuele NHG-grens van € 405.000,-. De huidige grens van € 310.000,- is niet meer realistisch gezien de huidige woningmarkt, waar bijna geen woningen beschikbaar zijn onder deze prijs. Door de koopsom NHG-volgend te maken, beweegt deze jaarlijks mee met de marktontwikkelingen. Dit moet starters helpen bij het verkrijgen van een woning, met name in projecten zoals het CPO-project in Nieuwe Wetering. Het voorstel vraagt om een raadsbesluit voor de budgetaanpassing.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de noodzaak voor de aanpassing en de gevolgen voor de starterslening. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd financieel plan voor de dekking van het benodigde extra budget.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de aanpassing van het budget voor de starterslening om de continuïteit van de regeling te waarborgen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij het budget voor de starterslening willen verhogen om meer starters te kunnen helpen, of dat zij de huidige budgetlimiet willen handhaven, wat kan leiden tot minder verstrekte leningen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (jaarlijkse aanpassing aan de NHG-grens). Het is echter minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie, gezien het ontbreken van een gedetailleerd financieel plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is een aandachtspunt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemmen met de aanpassing van de maximale koopsom en of zij extra budget willen toewijzen voor de starterslening.
Participatie
Er is geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel geeft aan dat het budget voor de starterslening sneller zal opraken, wat een extra budgetaanvraag bij de raad noodzakelijk maakt. Er is echter geen gedetailleerd plan voor hoe dit extra budget gedekt zal worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Starterslening NHG-grens Maximale koopsom Woningmarkt Budget CPO-project Nieuwe Wetering Verordening Doorstroming WoningprijzenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.j Financiële verordeningen, Controleprotocol en Visie op control
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om op 18 december 2023 te beslissen over een aantal belangrijke verordeningen en protocollen. Deze omvatten de Financiële verordening, Controleverordening, Verordening voor onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid, Controleprotocol, Normenkader en de Visie op Control voor 2023. Deze documenten zijn bedoeld om de kaders voor financieel beleid en controle te actualiseren en te verbeteren. De Visie op Control richt zich op het verbeteren van interne beheersing binnen de gemeentelijke organisatie. Als de raad deze stukken vaststelt, komt er een budget van € 122.000 vrij voor structurele kosten. De besluitvorming moet uiterlijk op 31 december 2023 plaatsvinden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verordeningen, controleprotocol en visie op control
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van diverse verordeningen en protocollen voor de gemeente Kaag en Braassem, waaronder de Financiële verordening, Controleverordening, en de Visie op Control. Deze documenten zijn geactualiseerd naar aanleiding van wetswijzigingen met betrekking tot rechtmatigheidsverantwoording vanaf 2023. Het doel is om de kaders voor financieel beleid en controle te moderniseren en te zorgen voor een verschuiving van interne controle naar interne beheersing. De raad moet deze documenten formeel vaststellen voor 31 december 2023, zodat het budget voor structurele kosten van €122.000 kan worden vrijgegeven.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met duidelijke verwijzingen naar de wetswijzigingen en de noodzaak voor actualisatie van de verordeningen. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere verduidelijking bieden over de wijzigingen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de voorgestelde verordeningen en protocollen formeel vast te stellen. Dit is noodzakelijk om de juridische en financiële kaders voor de gemeente te actualiseren en te formaliseren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van de verordeningen en protocollen, wat invloed heeft op de manier waarop de gemeente haar financiële en controleprocessen beheert. Er moet ook worden besloten over de verschuiving naar een meer risicogerichte benadering van interne beheersing.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke deadline voor besluitvorming. Het is meetbaar in termen van de vastgestelde kaders en budgetten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde verordeningen en protocollen vast te stellen, zodat de gemeente kan voldoen aan de nieuwe wettelijke eisen en interne beheersingsdoelen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van vaststelling van de verordeningen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het voorstel, aangezien de kosten voor het opstellen van de verordeningen en protocollen al zijn gedekt door een eerder goedgekeurd budget van €730.000. Het vrijgeven van een budget van €122.000 voor structurele kosten is afhankelijk van de vaststelling van de documenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordeningen Controleprotocol Visie op Control Rechtmatigheidsverantwoording Interne beheersing Accountantscontrole Normenkader Financiële verordening Doelmatigheid en doeltreffendheid WetswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.k Zienswijze wijziging GR Omgevingsdienst
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een besluit over de 13de wijziging van de gemeenschappelijke regeling van de Omgevingsdienst West-Holland. Deze wijziging is nodig vanwege aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), die de democratische legitimatie van dergelijke regelingen willen versterken. De voorgestelde aanpassingen omvatten onder andere een vermindering van het aantal leden in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur, wat de bestuurlijke efficiëntie moet verbeteren. Gemeenteraden krijgen de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen over deze wijzigingen. Er zijn geen financiële consequenties of risico's verbonden aan de voorgestelde wijzigingen. Na het verwerken van eventuele zienswijzen zal het algemeen bestuur van de ODWH een definitief voorstel opstellen, waarvoor goedkeuring van de gemeenteraad nodig is.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel / Amendement of Motie
Titel en Samenvatting:
Titel: Zienswijze wijziging Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst West-Holland
Samenvatting: Het voorstel betreft de 13de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van de Omgevingsdienst West-Holland, die wordt aangepast op basis van de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De wijziging houdt in dat het algemeen bestuur voortaan uit één lid per deelnemer bestaat in plaats van twee, en het dagelijks bestuur uit maximaal vijf leden. Dit moet de bestuurlijke drukte verminderen en het quorum sneller behalen. De gemeenteraad wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen en in te stemmen met de wijziging.
Oordeel over de Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke uitleg over de wijzigingen en de reden daarvoor. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere details bieden, zoals de gewijzigde GR en een wijzigingstabel.
Rol van de Raad bij het Voorstel:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven over de voorgestelde wijzigingen. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen en in te stemmen met de wijzigingen.
Politieke Keuzes die Moeten Worden Gemaakt:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen zonder een zienswijze in te dienen. Dit is een keuze tussen instemmen met de voorgestelde efficiëntieverbeteringen of het uiten van eventuele bezwaren.
Is het Voorstel SMART? Zijn er Inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld die SMART zijn. Er lijken geen directe inconsequenties te zijn, maar de impact van de wijzigingen op de efficiëntie is niet kwantitatief onderbouwd.
Besluit dat de Raad Moet Nemen:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het voorstel om geen zienswijze in te dienen en de wijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat kan worden gezien als een gemis in het participatieproces.
Duurzaamheid als Relevant Onderwerp:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, en lijkt geen direct relevant onderwerp in deze context.
Financiële Gevolgen van het Voorstel:
Er zijn geen financiële gevolgen gemeld in het voorstel, en er is geen dekking nodig of aangegeven. Dit suggereert dat de wijzigingen voornamelijk bestuurlijk van aard zijn zonder directe financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst West-Holland Gemeenschappelijke regeling (GR) Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Zienswijze Algemeen bestuur Dagelijks bestuur Bestuurlijke drukte Quorum Wijziging Portefeuillehouder Dolf KistemakerVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze wijziging Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst". Het voorstel betreft de 13de wijziging van de gemeenschappelijke regeling van de Omgevingsdienst West-Holland (ODWH) om te voldoen aan de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De wijzigingen omvatten onder andere een vermindering van het aantal leden in het algemeen bestuur van twee naar één per deelnemer en een beperking van het dagelijks bestuur tot maximaal vijf leden. Dit moet de bestuurlijke efficiëntie verbeteren en het quorum voor vergaderingen makkelijker haalbaar maken. De gemeenteraad wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft die voortvloeien uit de gewijzigde Wgr en de interne opschoning van de regeling. Het bevat ook informatie over de procedurele stappen en de rol van de gemeenteraad.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven over de voorgestelde wijzigingen. Hoewel het voorstel is om geen zienswijze in te dienen, is de raad betrokken bij de besluitvorming en moet uiteindelijk toestemming geven voor de definitieve vaststelling van de wijzigingen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de goedkeuring van de wijzigingen die de bestuurlijke structuur van de ODWH efficiënter moeten maken. De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde vermindering van het aantal bestuursleden en de andere wijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het voldoet aan de wettelijke vereisten en een deadline heeft van 1 juli 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet een zienswijze in te dienen. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de gemeenteraden twee keer betrokken worden in de procedure, wat wijst op een zekere mate van participatie. Echter, het betreft een verplichte wijziging, waardoor de ruimte voor participatie beperkt kan zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan de voorgestelde wijzigingen. Dit wordt duidelijk aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst West-Holland Gemeenschappelijke Regeling (GR) Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Algemeen Bestuur Dagelijks Bestuur Democratische legitimatie Zienswijze Burgerparticipatie Evaluatie QuorumVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.l Wijziging Verordening en Nadere regels Sociaal domein
Samenvatting
Op 4 december 2023 zal de gemeenteraad van Kaag en Braassem een besluit nemen over de actualisatie van de Verordening Sociaal Domein voor 2024. Deze verordening biedt duidelijkheid over de rechten en plichten van inwoners en betrokken partners binnen het sociaal domein. De voorgestelde wijzigingen zijn nodig vanwege jurisprudentie en wetswijzigingen, zoals de invoering van de wet Breed Offensief. Belangrijke aanpassingen betreffen de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Participatiewet. Voor de Wmo worden begripsbepalingen toegevoegd en Pgb-tarieven aangepast. Binnen de Participatiewet worden nieuwe voorzieningen opgenomen en bestaande artikelen herzien. Ook worden er wijzigingen voorgesteld voor de regeling duurzame gebruiksgoederen, zoals de mogelijkheid voor ouders van middelbare scholieren om een laptop aan te vragen. De financiële consequenties van de wijzigingen worden gemonitord om binnen het budget te blijven. Het besluit is nog niet genomen en de betrokken partijen, zoals de Adviesraad Sociaal Domein, zijn geraadpleegd voor advies.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Actualisatie Verordening en Nadere regels Sociaal Domein 2024". Het voorstel betreft de actualisatie van de Verordening en Nadere regels Sociaal Domein Kaag en Braassem, die sinds 2015 van kracht zijn. Deze regels omvatten het gemeentelijk beleid voor de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015), en de Jeugdwet. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege jurisprudentie en wetswijzigingen, waaronder de invoering van de wet Breed Offensief per 1 juli 2023. De wijzigingen zijn afgestemd met de Rijnstreekgemeenten en moeten door de gemeenteraad worden vastgesteld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de noodzaak als de inhoud van de wijzigingen beschrijft. Het bevat bijlagen met gedetailleerde informatie over de wijzigingen en de reactie op het advies van de Adviesraad Sociaal Domein.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet het raadsvoorstel vaststellen, inclusief de wijzigingen in de Verordening en Nadere regels Sociaal Domein. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van deze wijzigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen, die voortkomen uit jurisprudentie en wetswijzigingen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over hoe de gemeente omgaat met de uitvoering van de sociale wetten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar het is niet duidelijk of het meetbaar en haalbaar is zonder inzicht in de specifieke inhoud van de wijzigingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de Verordening en Nadere regels vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de wijzigingen zijn afgestemd met de Rijnstreekgemeenten en dat er een reactie is op het advies van de Adviesraad Sociaal Domein, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Dit kan betekenen dat de wijzigingen geen directe financiële impact hebben, of dat deze nog niet zijn uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Sociaal Domein Nadere regels Jurisprudentie Wetswijzigingen Participatiewet Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) Jeugdwet Rijnstreek gemeenten Breed Offensief Adviesraad Sociaal DomeinVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Actualisatie Verordening Sociaal Domein 2024". Het voorstel betreft de actualisatie van de Verordening en Nadere regels Sociaal Domein van de gemeente Kaag en Braassem. Deze regels zijn sinds 2015 van kracht en omvatten het gemeentelijk beleid met betrekking tot de Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015), en de Jeugdwet. De actualisatie is nodig vanwege jurisprudentie, wetswijzigingen, en de invoering van de wet Breed Offensief. De wijzigingen betreffen onder andere de toevoeging van begripsbepalingen, aanpassingen in Pgb-tarieven, en nieuwe voorzieningen voor mensen met een arbeidsbeperking.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gedetailleerd de wijzigingen per wet beschrijft en de redenen voor deze wijzigingen toelicht. Het bevat ook informatie over de betrokkenheid van relevante partijen en de financiële consequenties.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde wijzigingen in de Verordening Sociaal Domein vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de wijzigingen en het maken van politieke keuzes over de inhoud en uitvoering van de verordening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de aanpassing van de verordening, inclusief de nieuwe Pgb-tarieven en de voorwaarden voor voorzieningen onder de Participatiewet. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van uniformiteit met andere gemeenten en de balans tussen maatwerk en standaardisatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke wijzigingen en doelen beschrijft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de Verordening Sociaal Domein 2024 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat verschillende partijen, zoals het Serviceplein en de Adviesraad Sociaal Domein, betrokken zijn geweest bij de actualisatie. Dit duidt op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen de aanpassing van Pgb-tarieven. Het voorstel verwacht dat de verhoogde tarieven binnen het beschikbare budget blijven. Er is een monitoringmechanisme om de uitgaven te volgen, en eventuele budgettekorten worden meegenomen in de Voortgangsmonitor.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Sociaal Domein Participatiewet Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) Jeugdwet Pgb-tarieven Breed Offensief Loonkostensubsidie Duurzame gebruiksgoederen Rijnstreekgemeenten Adviesraad Sociaal DomeinVerfijning van de zoekopdracht: