01-11-2021 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4 Verlenging tijdelijke vervanging raadslid D66
Gemeenteraad Kagen Brasem stemt in met tijdelijke vervanging raadslid D66
De gemeenteraad van Kagen Brasem heeft ingestemd met de tijdelijke vervanging van D66-raadslid Gino Wesselman, die wegens ziekte om verlenging van zijn tijdelijke ontslag heeft gevraagd. Sam Vijlbrief is voorgedragen als zijn vervanger en zal de komende 16 weken de rol van raadslid op zich nemen.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om de tijdelijke vervanging van een raadslid van D66 te verlengen. Het gaat om de heer Gino Wesselman, die wegens ziekte om verlenging van zijn tijdelijke ontslag vraagt. Binnen één zittingsperiode mag een raadslid maximaal drie keer tijdelijk vervangen worden. De voorzitter heeft het verzoek van de heer Wesselman beoordeeld en goedgekeurd voor een periode van 16 weken. D66 heeft de heer Sam Vijlbrief voorgedragen als tijdelijke vervanger. Voordat de heer Vijlbrief zijn functie kan beginnen, moet een commissie van drie personen de geloofsbrieven onderzoeken. Als deze in orde zijn, kan de heer Vijlbrief de eed of belofte afleggen en zijn rol als tijdelijk raadslid vervullen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verlenging tijdelijke vervanging raadslid D66". Het voorstel betreft de verlenging van het tijdelijke ontslag van raadslid Gino Wesselman van D66 Kaag en Braassem wegens ziekte. Het voorstel omvat het verlenen van tijdelijk ontslag aan Wesselman, het onderzoeken van de geloofsbrieven door een commissie, en de toelating van Sam Vijlbrief als tijdelijk raadslid voor een periode van 16 weken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de stappen en procedures beschrijft die nodig zijn voor de tijdelijke vervanging van een raadslid. Het bevat de benodigde beslispunten en de context van de situatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het tijdelijke ontslag van Wesselman goed te keuren, de geloofsbrieven van Vijlbrief te laten onderzoeken, en uiteindelijk Vijlbrief toe te laten als tijdelijk raadslid.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel van aard is. De raad moet echter beslissen over de goedkeuring van het tijdelijke ontslag en de toelating van de vervanger.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (16 weken), maar mist details over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het tijdelijke ontslag van Wesselman goed te keuren en Vijlbrief toe te laten als tijdelijk raadslid.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne procedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een tijdelijke vervanging binnen de raad.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden, wat logisch is gezien de procedurele aard van de tijdelijke vervanging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verlenging Tijdelijke vervanging Raadslid D66 Ontslag Ziekte Geloofsbrieven Commissie Benoeming Eed/belofteVerfijning van de zoekopdracht:
R. Wesselink - CDA
R. Wesselink - CDA
Agendapunt 5 Benoeming burgerlid PRO Kaag en Braassem
Samenvatting
Op 1 november 2021 staat de benoeming van een nieuw burgerlid op de agenda van de raadsavond. Het voorstel is om mevrouw J.B. (Anja) van Haastregt te benoemen als burgerlid namens de fractie van PRO Kaag en Braassem. Het doel is dat zij kan deelnemen aan raadsavonden en andere activiteiten van de raad. Mevrouw Van Haastregt heeft aangetoond dat zij in de gemeente woont en heeft haar nevenfuncties bekendgemaakt. Ook heeft zij een integriteitsgesprek gehad met de burgemeester en de griffier. Tijdens de raadsvergadering zal zij gevraagd worden de eed of belofte af te leggen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming burgerleden 1 november 2021". Het voorstel betreft de benoeming van mevrouw J.B. (Anja) van Haastregt als burgerlid namens de fractie van PRO Kaag en Braassem. Het doel is dat zij kan deelnemen aan raadsavonden en andere gemeentelijke activiteiten. Mevrouw Van Haastregt heeft de benodigde documenten overlegd, waaronder bewijs van woonplaats en een lijst van nevenfuncties. Daarnaast heeft zij een integriteitsgesprek gehad met de burgemeester en de griffier. Tijdens de raadsvergadering zal zij de eed of belofte afleggen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het alle noodzakelijke stappen en vereisten voor de benoeming van een burgerlid beschrijft, inclusief de verificatie van woonplaats, nevenfuncties en een integriteitsgesprek.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te beslissen over de benoeming van mevrouw Van Haastregt als burgerlid. De raad moet ervoor zorgen dat alle procedures correct zijn gevolgd en dat de kandidaat geschikt is voor de rol.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de benoeming van een burgerlid dat de fractie van PRO Kaag en Braassem zal vertegenwoordigen. Dit kan invloed hebben op de politieke dynamiek binnen de raad.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist wellicht aspecten van haalbaarheid en relevantie, aangezien er geen specifieke doelen of resultaten worden genoemd die met de benoeming worden nagestreefd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of mevrouw Van Haastregt wordt benoemd als burgerlid. Dit besluit wordt genomen op basis van de verstrekte informatie en de naleving van de benoemingsprocedures.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van de gemeenschap of andere belanghebbenden in het proces is meegenomen. Het richt zich voornamelijk op de benoemingsprocedure zelf.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de benoeming van een individueel burgerlid en niet op beleidsinhoudelijke kwesties.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of hoe eventuele kosten worden gedekt. Dit is waarschijnlijk omdat de benoeming van een burgerlid doorgaans geen significante financiële impact heeft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Burgerlid Anja van Haastregt Raadsavonden Integriteitsgesprek Nevenfuncties Eed of belofte Fractie PRO Voorschriften Bewijzen woonachtigVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10.a Bestemmingsplan Noorderhemweg 17 te Roelofarendsveen
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om het bestemmingsplan voor Noorderhemweg 17 in Roelofarendsveen vast te stellen. Dit plan maakt het mogelijk om een extra woning te bouwen en een deel van de bestaande kassen te slopen. Er is een overeenkomst gesloten met de aanvrager om financiële risico's voor de gemeente te beperken. Het plan sluit aan bij regionale en provinciale beleidsrichtlijnen en er zijn geen bezwaren ingediend tijdens de inzageperiode. De omwonenden zijn geïnformeerd en hebben positief gereageerd. Er zijn geen risico's verbonden aan het voorstel, en de kosten worden gedekt door leges. De gemeenteraad moet nog een besluit nemen over de vaststelling van het bestemmingsplan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan "Noorderhemweg 17 Roelofarendsveen". Het doel is om een publiekrechtelijk kader vast te stellen dat de bouw van een extra woning op het perceel mogelijk maakt, waarbij een bestaande woning en een deel van de kassen worden gesloopt. Er is een anterieure overeenkomst gesloten om de financiële risico's voor de gemeente af te dekken. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn geen zienswijzen ingediend. De ontwikkeling past binnen de stedenbouwkundige eisen en draagt bij aan de ruimtelijke kwaliteit.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de plannen, de juridische context, en de financiële afspraken. Het biedt een duidelijke onderbouwing voor de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en beslissen of er geen exploitatieplan nodig is. De raad heeft eerder positief gereageerd op de zienswijze van de initiatiefnemer, wat heeft geleid tot dit voorstel.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde ontwikkeling in lijn is met de gemeentelijke en regionale beleidsdoelen, en of de ruimtelijke en stedenbouwkundige impact acceptabel is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen (extra woning) en de middelen (sloop van kassen). Het is tijdgebonden met een duidelijke tijdlijn voor inspraak en besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
De initiatiefnemer heeft omwonenden geïnformeerd en er zijn geen negatieve reacties ontvangen. Dit suggereert dat er voldoende participatie heeft plaatsgevonden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet van toepassing beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden leges geheven volgens de legesverordening. De financiële risico's zijn afgedekt door een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer, die ook verantwoordelijk is voor de afdracht sociale woning.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Noorderhemweg 17 Extra woning Sloop kassen Anterieure overeenkomst Braassemerland 2019 Ruimtelijke kwaliteit Omgevingsvisie Nota Inbreidingslocaties Vereveningsfonds afdrachtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10.b Bestemmingsplan Voorweg 169 te Nieuwe Wetering
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om het bestemmingsplan voor Voorweg 169 in Nieuwe Wetering vast te stellen. Dit plan maakt het mogelijk om een woning te bouwen in het plangebied. Er is geen exploitatieplan nodig. Het doel is om een juridisch kader te creëren dat de bouw van de woning toestaat. Er is een overeenkomst gesloten met de aanvrager om financiële risico's voor de gemeente te beperken.
De initiatiefnemer wil een tweede woning bouwen die past in de bestaande bebouwing. Het ontwerpbestemmingsplan is een verdere uitwerking van een eerder goedgekeurd principeverzoek. Er zijn geen bezwaren ingediend tijdens de inzageperiode. De woning past binnen de bestemming 'Wonen', maar er is een nieuw planologisch kader nodig omdat er geen bouwvlak is.
Het plan moet aansluiten bij de omgeving en voldoen aan regionale en provinciale eisen. De aanvrager moet een bijdrage leveren aan sociale woningbouw, zoals vastgelegd in de overeenkomst. Er zijn geen risico's voor de gemeente, en de kosten worden gedekt door leges. De omwonenden zijn geïnformeerd en hebben positief gereageerd. Na vaststelling volgt publicatie en een inzageperiode van zes weken.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestemmingsplan “Voorweg 169 Nieuwe Wetering”
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan “Voorweg 169 Nieuwe Wetering”. Het doel is om een publiekrechtelijk kader vast te stellen dat de bouw van een tweede woning op het perceel mogelijk maakt. Het perceel heeft al de bestemming ‘Wonen’, maar er is geen bouwvlak gedefinieerd. Het plan heeft ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ingediend. Er is een anterieure overeenkomst gesloten om financiële risico’s voor de gemeente af te dekken.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke juridische en planologische aspecten behandelt. Het biedt een duidelijke onderbouwing voor de wijziging van het bestemmingsplan en de financiële afdekking via een anterieure overeenkomst.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap in het proces om de bouw van de woning mogelijk te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van het bestemmingsplan en de bijbehorende juridische en financiële afspraken. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het al dan niet ondersteunen van woningbouw in landelijke gebieden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de duurzaamheid wordt niet behandeld, wat een gemiste kans kan zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
De initiatiefnemer heeft de omwonenden geïnformeerd, en er zijn geen negatieve reacties ontvangen. Dit suggereert dat er voldoende participatie heeft plaatsgevonden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet van toepassing beschouwd in dit voorstel, wat opmerkelijk is gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Er worden leges geheven volgens de legesverordening. De financiële risico’s zijn afgedekt door een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer, waardoor de gemeente geen financiële risico’s loopt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Voorweg 169 Nieuwe Wetering Woningbouw Anterieure overeenkomst Bebouwingslint Archeologische Waarden Omgevingsvisie Nota Inbreidingslocaties Nota Vereveningsfonds ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ontwerpbesluit hogere waarden" voor de locatie Voorweg 169 te Nieuwe Wetering in de gemeente Kaag en Braassem. Het doel is om een nieuwe woning te realiseren op een perceel dat momenteel geen bouwvlak heeft, ondanks de bestemming 'Wonen'. De locatie ligt binnen de geluidzones van de A4 en de HSL-spoorlijn, waardoor de voorkeurswaarde voor wegverkeerslawaai wordt overschreden. Het voorstel beoogt een hogere waarde vast te stellen voor de geluidbelasting, zodat een acceptabel woon- en leefklimaat kan worden gewaarborgd. Er zijn geen doeltreffende maatregelen mogelijk om de geluidbelasting tot de voorkeurswaarde terug te dringen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat een uitgebreide beoordeling van de geluidssituatie, inclusief een akoestisch onderzoek. Het biedt een duidelijk beoordelingskader en overwegingen voor het vaststellen van hogere waarden.
Rol van de raad:
De raad moet het ontwerpbesluit goedkeuren om de hogere waarde voor geluidbelasting vast te stellen, zodat de bouw van de woning kan doorgaan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het vaststellen van een hogere geluidwaarde, ondanks de overschrijding van de voorkeurswaarde, en of zij de voorgestelde maatregelen en afwegingen voldoende acht.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van geluidwaarden. Het is realistisch binnen de wettelijke kaders, maar de tijdsgebondenheid is afhankelijk van de goedkeuringsprocedures. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het vaststellen van de hogere waarde voor geluidbelasting, zodat de bouw van de woning kan worden toegestaan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen tijdens de inzageperiode van zes weken, wat participatie mogelijk maakt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, hoewel geluidreductie indirect bijdraagt aan een betere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat de kosten voor bron- en overdrachtsmaatregelen niet in verhouding staan tot de omvang van het bouwplan. Er wordt geen specifieke financiële dekking genoemd, maar de kosten lijken beperkt tot de noodzakelijke akoestische maatregelen voor de woning zelf.
Agendapunt 10.c Benoeming plaatsvervangend voorzitter en nestor van de raad
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem staat voor een besluit over de benoeming van een plaatsvervangend voorzitter en een nestor. Het presidium stelt voor om mevrouw Kelly Straver te benoemen als plaatsvervangend voorzitter van de raad. Daarnaast wordt voorgesteld om de heer Ruud van der Star aan te wijzen als nestor, die namens de raad het woord zal voeren bij speciale gelegenheden. Dit voorstel komt voort uit de wens om de rollen van plaatsvervangend voorzitter en nestor te scheiden. Het presidium wil deze benoemingen formeel vastleggen, zodat er geen ad-hoc beslissingen meer nodig zijn tijdens raadsvergaderingen. Het besluit ligt nog ter goedkeuring voor aan de raad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Benoemingen 1 november 2021
Samenvatting: Het voorstel betreft de benoeming van mevrouw K. (Kelly) Straver - van der Wereld als plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad en de heer H.C. (Ruud) van der Star als nestor van de raad. De nestor heeft de taak om bij afwezigheid van de burgemeester als plaatsvervangend voorzitter op te treden en namens de raad het woord te voeren bij bijzondere gelegenheden. Dit besluit is noodzakelijk omdat het huidige langstzittende raadslid, de heer G.C.P. (Ger) van Emmerik, heeft aangegeven deze rol niet te willen vervullen. Het presidium stelt voor om het plaatsvervangend voorzitterschap en het woordvoerderschap te scheiden.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de benoemingen en de redenen daarvoor uiteenzet. Het biedt ook context over de wettelijke basis en eerdere afspraken. Echter, het zou baat hebben bij meer details over de procedure voor toekomstige benoemingen.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel goedkeuren om de benoemingen formeel te maken. Het presidium heeft de rol om het voorstel voor te bereiden en aan de raad voor te leggen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde benoemingen en de scheiding van het plaatsvervangend voorzitterschap en het woordvoerderschap. Dit kan invloed hebben op de dynamiek binnen de raad en de manier waarop de raad naar buiten toe wordt vertegenwoordigd.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de scheiding van rollen kan verwarring veroorzaken zonder duidelijke richtlijnen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van mevrouw Straver als plaatsvervangend voorzitter en de heer Van der Star als nestor.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het is een interne aangelegenheid van de raad.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om interne benoemingen binnen de gemeenteraad.
Financiële Gevolgen
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het lijkt erop dat de benoemingen geen directe kosten met zich meebrengen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Plaatsvervangend voorzitter Nestor Presidium Woordvoerderschap Gemeentewet Langstzittend raadslid Benoeming Raadslid Vergadering OrdevoorstelVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10.d Ontheffing woonplaatsvereiste
Samenvatting
Op 3 november 2021 wordt mevrouw A. Heijstee-Bolt benoemd als burgemeester van de gemeente Kaag en Braassem. Ze woont op dat moment nog niet in de gemeente, wat volgens de Gemeentewet wel verplicht is. De gemeenteraad overweegt om haar ontheffing te verlenen van deze verplichting voor een periode van maximaal een jaar. Dit geeft haar de tijd tot 3 november 2022 om een woning in de gemeente te vinden. Als het haar niet lukt om binnen deze termijn te verhuizen, kan de commissaris van de Koning de ontheffing in bijzondere gevallen verlengen. Er zijn geen kosten verbonden aan dit voorstel en er zijn geen risico's geïdentificeerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontheffing woonplaatsvereiste burgemeester". Het voorstel betreft het verlenen van een ontheffing aan mevrouw drs. A. Heijstee-Bolt van het woonplaatsvereiste voor de burgemeester van de gemeente Kaag en Braassem. Dit geeft haar tot uiterlijk 1 november 2022 de tijd om een woning in de gemeente te betrekken. De ontheffing is in lijn met artikel 71 van de Gemeentewet, dat de mogelijkheid biedt om voor maximaal een jaar ontheffing te verlenen van de verplichting dat de burgemeester in de gemeente woont.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de wettelijke basis, de reden voor de ontheffing, en de tijdslijn beschrijft. Het bevat alle noodzakelijke informatie om een weloverwogen besluit te nemen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om te beslissen over het verlenen van de ontheffing van het woonplaatsvereiste aan de nieuwe burgemeester. Dit is een bevoegdheid die de raad heeft volgens de Gemeentewet.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet verlenen van de ontheffing. De raad moet afwegen of het in het belang van de gemeente is om de nieuwe burgemeester de tijd te geven om zich te vestigen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de ontheffing van het woonplaatsvereiste aan mevrouw Heijstee-Bolt willen verlenen tot uiterlijk 1 november 2022.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat gezien de aard van het voorstel begrijpelijk is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals ook aangegeven in het document.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontheffing Woonplaatsvereiste Burgemeester Gemeentewet Mevrouw A. Heijstee-Bolt Artikel 71 Commissaris van de Koning Vestiging Gemeente WoningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10.e Bestemmingsplan Vriezenweg 10b te Leimuiden
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een besluit over het bestemmingsplan voor Vriezenweg 10b in Leimuiden. Het huidige transformatorstation op deze locatie is verouderd en kan binnenkort niet meer voldoen aan de energievraag. Daarom is er een voorstel om het station te vervangen en uit te breiden. Dit vereist een wijziging van het bestemmingsplan van 'Agrarisch' naar 'Bedrijf met bouwvlak'. Het plan heeft al ter inzage gelegen en er is één zienswijze ontvangen, die heeft geleid tot een aanpassing in het plan. De gemeenteraad moet nog beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de bijbehorende Nota van beantwoording zienswijzen. Na goedkeuring volgt publicatie en een periode van zes weken waarin beroep mogelijk is. Het project draagt bij aan de energietransitie en er zijn geen financiële risico’s voor de gemeente, omdat deze zijn afgedekt door een planschadeovereenkomst met de initiatiefnemer.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bestemmingsplan ‘Vriezenweg 10b, Leimuiden’
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuw bestemmingsplan voor de locatie Vriezenweg 10b in Leimuiden. Het huidige transformatorstation is verouderd en kan in de nabije toekomst niet meer voldoen aan de energievraag. Het plan voorziet in de uitbreiding en modernisering van het station, wat een wijziging van de bestemming van agrarisch naar bedrijf vereist. Er is één zienswijze ontvangen, die heeft geleid tot een aanpassing in het plan. Het voorstel omvat ook een planschadeovereenkomst om financiële risico's voor de gemeente te beperken.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de noodzaak en de stappen die moeten worden ondernomen. Er is aandacht besteed aan de zienswijzen en de financiële risico's zijn afgedekt met een planschadeovereenkomst.
Rol van de Raad
De raad moet het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vaststellen. Dit is een formele stap in het proces om de bestemmingswijziging juridisch te verankeren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de balans tussen ruimtelijke kwaliteit en de noodzaak van de energietransitie. Er moet ook worden overwogen of de landschappelijke inpassing voldoende is.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de stappen die moeten worden ondernomen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie
Er is beperkte participatie geweest; slechts één zienswijze is ontvangen tijdens de inzageperiode. Na vaststelling is er opnieuw een inzageperiode voor beroep.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de uitbreiding bijdraagt aan de energietransitie door een toekomstbestendig onderstation te realiseren.
Financiële Gevolgen
Er worden leges geheven volgens de legesverordening. De financiële risico's voor de gemeente zijn beperkt door een planschadeovereenkomst met de initiatiefnemer.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Vriezenweg 10b Leimuiden Transformatorstation Uitbreiding Energietransitie Zienswijze Planschadeovereenkomst Ruimtelijke inpasbaarheid MilieuhygiënischVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Programmabegroting 2022
Gemeenteraad Kaag en Braassem Stemt in met Programmabegroting 2022
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft de Programmabegroting 2022 goedgekeurd, waarmee extra budgetten worden toegewezen aan diverse projecten. De begroting, die nog door de provincie moet worden goedgekeurd, bevat onder andere plannen voor personeelsuitbreiding in het sociaal domein en veiligheidsverbeteringen in Hoogmade.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de Programmabegroting 2022 uitvoerig besproken. De begroting, die de doelen en financiële kaders voor het komende jaar vastlegt, kreeg uiteindelijk de goedkeuring van de raad. Belangrijke onderdelen van de begroting zijn de uitbreiding van personeel in het sociaal domein en verbeteringen aan de veiligheid in Hoogmade. Ook wordt er budget vrijgemaakt voor het Energieakkoord en de implementatie van de Omgevingswet.De vergadering was bijzonder, omdat het de laatste raadsvergadering was onder leiding van de huidige voorzitter. "Met nog 135 dagen te gaan tot de volgende verkiezingen, sta ik graag stil bij wat er gebeurd is in de afgelopen 1322 dagen," aldus de voorzitter. Er werd teruggeblikt op de behaalde resultaten en vooruitgekeken naar de toekomst.
Tijdens het debat kwamen verschillende fracties aan het woord. De fractie van Samen voor Kaag en Braassem benadrukte de stabiliteit en financiële balans van de gemeente. "Kaag en Braassem is een groeigemeente. We gaan naar de 28.000 inwoners en die willen allemaal graag hier wonen," aldus de fractie.
Het CDA uitte zorgen over de financiële risico's en benadrukte het belang van realistische begrotingen. "Er is nog geen nieuw kabinet. We zijn nog niet uit de coronacrisis en de basis waarop de voorliggende begroting is gebaseerd is kwetsbaar," aldus het CDA.
D66 legde de nadruk op onderwijs en participatie. "We hebben nog een aantal belangrijke onderwerpen af te ronden, zodat wij ook als raad een mooi overdrachtsdossier kunnen aanleveren," aldus D66.
De VVD sprak haar tevredenheid uit over de sluitende begroting zonder lastenverhoging voor de inwoners. "De VVD is blij dat input van de VVD serieus is genomen en zo de gemeentelijke lasten de komende jaren niet hoeven stijgen," aldus de fractie.
Naast de begroting werden er ook moties en amendementen besproken. Een amendement om te onderzoeken of er schadevergoeding kan worden verkregen van het hoogheemraadschap voor de schade aan de Hereweg werd unaniem aangenomen. Moties voor het herintroduceren van verkiezingsborden en een stemwijzer werden echter verworpen.
Met de goedkeuring van de Programmabegroting 2022 zet de gemeente Kaag en Braassem een stap richting de uitvoering van haar plannen voor het komende jaar. De raad zal tussentijds worden geïnformeerd over de voortgang en eventuele belangrijke ontwikkelingen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt de Programmabegroting 2022 vast te stellen. Deze begroting bevat doelen en financiële kaders voor het komende jaar. Er wordt voorgesteld om extra budgetten toe te wijzen voor verschillende projecten, zoals de uitbreiding van personeel in het sociaal domein en veiligheidsverbeteringen in Hoogmade. Ook wordt er gesproken over het overhevelen van budgetten voor het Energieakkoord en de implementatie van de Omgevingswet. De raad wil voor het einde van het jaar een goedgekeurde begroting hebben, zodat de gemeente de geplande taken voor 2022 kan uitvoeren. De begroting moet nog worden goedgekeurd door de provincie. Er zijn ook risico's en onzekerheden, zoals de herverdeling van het gemeentefonds en de kosten in het sociaal domein, die in overweging worden genomen. De raad zal tussentijds worden geïnformeerd over de voortgang en eventuele belangrijke ontwikkelingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Programmabegroting 2022
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Programmabegroting 2022". Het voorstel betreft de vaststelling van de programmabegroting voor het jaar 2022, inclusief financiële kaders en specifieke budgetten voor diverse projecten en uitbreidingen. De begroting is bedoeld om de gemeente in staat te stellen haar reguliere en extra taken uit te voeren, zoals vastgelegd in de Samenwerkingsagenda "Maak Meedoen Mogelijk". Belangrijke beslispunten zijn onder andere de uitbreiding van formatie in het sociaal domein, veiligheidsverbeteringen in Hoogmade, en de implementatie van de Omgevingswet.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde financiële kaders en specifieke budgetten voor verschillende projecten. Er is een duidelijke onderbouwing voor de voorgestelde uitgaven en de noodzaak ervan.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de programmabegroting en de bijbehorende financiële kaders. De raad moet instemmen met de voorgestelde budgetten en beslispunten om de uitvoering van de plannen mogelijk te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van budgetten, zoals de uitbreiding van formatie in het sociaal domein en investeringen in veiligheid en infrastructuur. Er moet ook worden besloten over de inzet van de algemene reserve voor de implementatie van de Omgevingswet.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en budgetten. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt, maar de raad moet rekening houden met toekomstige onzekerheden, zoals de herverdeling van het gemeentefonds.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de programmabegroting 2022 vast te stellen, inclusief de voorgestelde budgetten en financiële kaders.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de begroting tot stand is gekomen in overleg met de raad, inclusief sessies met financieel specialisten. Er is echter geen specifieke vermelding van bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met specifieke budgetten voor het Energieakkoord Holland Rijnland. De financiële duurzaamheid van de gemeente wordt ook besproken in de paragraaf over weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk gespecificeerd, met budgetten voor specifieke projecten en uitbreidingen. De dekking komt deels uit de algemene reserve en de reguliere begroting. De Septembercirculaire heeft positieve financiële effecten, maar er is voorzichtigheid geboden vanwege toekomstige onzekerheden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2022 Integrale monitor Focus met Ambitie Omgevingswet Energieakkoord Holland Rijnland Septembercirculaire Sociaal domein Veiligheid Zuideinde Hoogmade Kaskade/Kiem uitbreidingen Weerstandsvermogen en risicobeheersingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Kaag en Braassem MOTIE 1 Verkiezingsborden." Het voorstel richt zich op het plaatsen van verkiezingsborden in de gemeente Kaag en Braassem ter voorbereiding op de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022. Het doel is om de zichtbaarheid van deelnemende partijen te vergroten en de opkomst te bevorderen. De motie verzoekt het college om aanplakborden te plaatsen in plaats van spandoeken, zodat elke partij gelijke ruimte krijgt voor hun posters.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het bevat een duidelijke doelstelling en een verzoek aan het college. Echter, het mist specifieke details over de locaties van de borden en de kosten die hiermee gemoeid zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te bespreken, te amenderen indien nodig, en uiteindelijk te stemmen over de goedkeuring ervan. De raad moet ook toezien op de uitvoering door het college als de motie wordt aangenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de zichtbaarheid van verkiezingscampagnes op deze manier willen bevorderen en of zij de voorgestelde methode (aanplakborden) verkiezen boven andere opties zoals spandoeken.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het plaatsen van borden, maar mist tijdsgebonden elementen en een gedetailleerd plan van uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aannemen en het college opdracht geven om de aanplakborden te plaatsen.
Participatie:
De motie zelf zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie. Het zou relevant kunnen zijn in de context van het materiaalgebruik voor de borden en de impact op het milieu.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat de raad moet overwegen bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkiezingsborden Gemeenteraadsverkiezingen Aanplakborden Straatbeeld Partijen Posters Opkomst Spandoeken Inwoners Gelijke ruimteVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft de titel "Kaag en Braassem MOTIE 2 Stemwijzer". Het voorstel roept op tot het aanbieden van een gemeentelijke StemWijzer voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022. Dit hulpmiddel helpt kiezers bij het bepalen van hun stem door inzicht te geven in welke partij het beste aansluit bij hun voorkeuren. De motie benadrukt het belang van brede oriëntatie voor kiezers en stelt voor om de StemWijzer beschikbaar te maken voor alle kiezers in de gemeente Kaag en Braassem.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn opzet. Het bevat een duidelijke doelstelling en een verzoek aan het college. Echter, details over de implementatie, kosten en dekking daarvan ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de motie te bespreken, te overwegen en te stemmen over het al dan niet aannemen ervan. De raad moet beslissen of zij het college wil verzoeken om de StemWijzer aan te bieden.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vindt om extra middelen in te zetten voor de democratische betrokkenheid van kiezers via een StemWijzer. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de prioriteiten van de verschillende partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals een budget of een plan voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het college wil verzoeken om de StemWijzer aan te bieden voor de gemeenteraadsverkiezingen.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie door kiezers te informeren en te betrekken bij de verkiezingen via de StemWijzer, maar er is geen directe participatie van burgers in de besluitvorming over de motie zelf.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op democratische processen en kiezersbetrokkenheid.
Financiële Gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden om de haalbaarheid van de motie te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
StemWijzer Gemeenteraadsverkiezingen Kiezers Informatie Oriënteren Hulpmiddel Programmabegroting Verkiezingstijd Partijvoorkeur CollegeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Kaag en Braassem MOTIE 3 Lijsttrekkersdebat". Het voorstel beoogt een fysiek en gestreamd lijsttrekkersdebat te organiseren voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022. Het debat biedt een platform voor partijen om hun standpunten te delen en voor inwoners om vragen te stellen. Het initiatief komt voort uit de wens om de betrokkenheid bij de verkiezingen te vergroten, mede omdat er bij de vorige verkiezingen geen debat plaatsvond, wat als gemis werd ervaren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de doelstellingen en de gewenste uitkomsten beschrijft. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering, zoals de locatie, datum, en hoe de streaming technisch gerealiseerd zal worden.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om het college te verzoeken het debat te faciliteren. De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet aannemen van de motie en daarmee het al dan niet plaatsvinden van het debat.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belang van een lijsttrekkersdebat onderschrijft en of zij bereid is middelen en aandacht hieraan te besteden. Ook moet worden overwogen hoe dit debat binnen de geldende coronamaatregelen kan worden georganiseerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een realistische planning en tijdgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering is niet gedetailleerd uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het college verzoekt om het debat te organiseren. De motie is echter ingetrokken, wat betekent dat er geen stemming of besluitvorming heeft plaatsgevonden.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door inwoners de mogelijkheid te geven vragen te stellen en deel te nemen aan het debat, zowel fysiek als via streaming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie. De focus ligt op democratische betrokkenheid en participatie.
Financiële Gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt zou moeten worden voor een volledig inzicht in de haalbaarheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lijsttrekkersdebat Gemeenteraadsverkiezingen Inwoners Campagne Kiezers Streaming Opkomst Standpunten Vragen Toegevoegde waardeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Kaag en Braassem MOTIE 3 Lijsttrekkersdebat". Het voorstel roept op tot het organiseren van een fysiek en gestreamd lijsttrekkersdebat voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022. Het debat biedt een platform voor partijen om hun standpunten te delen en voor inwoners om vragen te stellen. Dit initiatief is bedoeld om de betrokkenheid van kiezers te vergroten en hen te helpen bij het maken van een geïnformeerde stemkeuze. Het benadrukt het belang van een dergelijk debat, gezien het ontbreken ervan bij de vorige verkiezingen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het bevat duidelijke overwegingen en een concreet verzoek aan het college. Echter, details over de praktische uitvoering, zoals locatie, datum, en kosten, ontbreken.
Rol van de raad:
De raad speelt een beslissende rol bij het al dan niet aannemen van de motie. Ze moeten het college verzoeken om het debat te organiseren en faciliteren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze het belang van een lijsttrekkersdebat onderschrijven en of ze bereid zijn middelen vrij te maken voor de organisatie en streaming ervan.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het organiseren van een debat. Echter, het is minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten (zoals exacte datum) en de haalbaarheid (binnen budgettaire en logistieke beperkingen).
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het college verzoeken het debat te organiseren.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door inwoners de mogelijkheid te geven vragen te stellen en deel te nemen aan het debat, zowel fysiek als via streaming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in deze motie. De focus ligt op democratische participatie en betrokkenheid.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er is geen informatie over de kosten van organisatie en streaming, noch over de financieringsbronnen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lijsttrekkersdebat Gemeenteraadsverkiezingen Inwoners Standpunten Campagne Kiezers Streaming Opkomst Verkiezingen Toegevoegde waardeVerfijning van de zoekopdracht:
S.C. de Wagenaar - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
F.J. Zoetendaal - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. Wesselink - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
Onbekende spreker
J.H.M. de Rijk - CDA
Floris Schoonderwoerd
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. Wesselink - CDA
Floris Schoonderwoerd
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Floris Schoonderwoerd
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Yvonne Peters
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
S.C. de Wagenaar - PRO
Roy Mollers
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
S.C. de Wagenaar - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
S.C. de Wagenaar - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
S.C. de Wagenaar - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
F.J. Zoetendaal - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
S.C. de Wagenaar - PRO
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Onbekende spreker -
Yvonne Peters -
Roy Mollers -
Ruud Van Der Star -
Agendapunt 12 Voortgangsmonitor 2021
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een besluit over de Voortgangsmonitor 2021. Deze monitor laat een positief financieel resultaat van € 1.120.096 zien. Er wordt voorgesteld om een budget van € 10.500 voor Molendag 2021 en € 1.200.000 voor groot onderhoud aan de Herenweg in Leimuiden beschikbaar te stellen. Ook wordt overwogen om de reserve IMNOR op te heffen en het saldo van € 1.053.610 aan de algemene reserve toe te voegen. De raad zal beslissen over de einddata van verschillende kredieten en het overhevelen van een deelkrediet naar een nieuw krediet voor wegenonderhoud. Er zijn risico's en kansen die het uiteindelijke financiële resultaat kunnen beïnvloeden, zoals de uitkomst van een geschil over de Grietpolderweg en de effecten van Covid-19. De raad zal de uiteindelijke resultaten evalueren bij de jaarrekening 2021.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Voortgangsmonitor 2021
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Voortgangsmonitor 2021 van de gemeente Kaag en Braassem. Deze monitor biedt inzicht in de voortgang van gemeentelijke projecten en financiële ontwikkelingen. Het voorstel omvat onder andere de vaststelling van een voordelig financieel resultaat van €1.120.096, de toewijzing van budgetten voor specifieke projecten zoals de Molendag 2021 en groot onderhoud aan de Herenweg Leimuiden, en de herziening van kredieten en reserves. Het doel is om de gemeenteraad te informeren en in control te blijven over de financiële en beleidsmatige ontwikkelingen.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en toelichtingen op de belangrijkste afwijkingen en beslispunten. Echter, er kan meer duidelijkheid worden gegeven over de participatie van belanghebbenden en de duurzaamheidsoverwegingen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren, inclusief de financiële beslissingen en de herziening van kredieten en reserves.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen aan specifieke projecten en de herziening van reserves. Er moeten keuzes worden gemaakt over prioriteiten in het onderhoud van infrastructuur en de toewijzing van budgetten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in termen van financiële cijfers en deadlines voor kredieten. Echter, er zijn geen duidelijke duurzaamheidsdoelen of participatieprocessen beschreven, wat een inconsistentie kan zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Voortgangsmonitor 2021 vast te stellen, inclusief de voorgestelde financiële wijzigingen en budgettoewijzingen.
Participatie
Het voorstel vermeldt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel, wat een gemiste kans kan zijn gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een voordelig resultaat van €1.120.096. Er worden specifieke budgetten toegewezen voor projecten zoals de Molendag en de Herenweg. De financiële dekking komt deels uit de algemene reserve en budgettaire ruimte.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voortgangsmonitor 2021 Begrotingswijzigingen Herenweg Leimuiden Kredieten Algemene reserve Sociale domein Grondexploitatie Risicomanagement Bouwleges Covid-effectenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Voortgangsmonitor 2021
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voortgangsmonitor 2021". Het voorstel presenteert de financiële voortgang van de gemeente Kaag en Braassem voor het jaar 2021. Het bevat een voordelig geprognosticeerd resultaat van € 1.120.096 en stelt diverse begrotingswijzigingen voor. Belangrijke beslispunten zijn de vaststelling van de Voortgangsmonitor, het beschikbaar stellen van budgetten voor de Molendag 2021 en de Herenweg Leimuiden, en het overhevelen van kredieten. Het doel is om de raad te informeren en in control te blijven door ontwikkelingen te volgen en prognoses aan te passen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en toelichtingen op afwijkingen. Het bevat echter weinig informatie over participatie en duurzaamheid.
Rol van de raad:
De raad moet de Voortgangsmonitor vaststellen, beslissen over de voorgestelde budgetten en kredieten, en de financiële consequenties goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van budgetten voor specifieke projecten en de overheveling van kredieten. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het opheffen van de reserve IMNOR.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist concrete tijdsgebonden doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Voortgangsmonitor vast te stellen, de voorgestelde budgetten goed te keuren, en de kredieten en reserves aan te passen zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft een positief financieel effect met een geprognosticeerd resultaat van € 1.120.096 voordelig. De financiële gevolgen worden gedekt door bestaande reserves en budgettaire ruimte.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voortgangsmonitor Begrotingswijzigingen Herenweg Leimuiden Algemene reserve Kredieten IMNOR wegen Molendag 2021 Sociale domein Risicomanagement BouwlegesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Voortgangsmonitor 2021 – Herenweg te Leimuiden." Het amendement stelt voor om het budget voor de Herenweg te Leimuiden te verhogen van €1.200.000 naar €1.230.000. Het extra bedrag van €30.000 is bedoeld voor onderzoek-, advies- en proceskosten om aansprakelijkheid te onderzoeken in verband met reeds uitgevoerde werkzaamheden aan het dijklichaam door het Hoogheemraadschap. Dit onderzoek moet vaststellen of er een causaal verband is tussen de werkzaamheden en de versnelde achteruitgang van de Herenweg, met als doel om bij gebleken aansprakelijkheid een schadeloosstellingsproces te starten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de context van het amendement. Het geeft een duidelijke reden voor de budgetverhoging en specificeert waarvoor het extra budget zal worden gebruikt. Echter, meer details over de verwachte tijdlijn en de specifieke stappen in het aansprakelijkheidsproces zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te beslissen of het voorgestelde budget en de bijbehorende acties worden goedgekeurd. De raad moet ook overwegen of de voorgestelde aanpak in lijn is met de gemeentelijke prioriteiten en verantwoordelijkheden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het extra budget van €30.000 gerechtvaardigd is voor het onderzoek naar aansprakelijkheid en of dit in het belang is van de gemeente. Er moet ook worden overwogen of het risico van niet-aansprakelijkheid opweegt tegen de kosten van het onderzoek.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het extra budget en het doel ervan. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn (tijdgebonden) en de criteria voor succes (realistisch en acceptabel). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de uitvoering zouden nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat het extra budget wordt goedgekeurd en het onderzoek naar aansprakelijkheid kan worden gestart.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Dit kan een gemiste kans zijn om de gemeenschap te betrekken bij de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en financiële aspecten van aansprakelijkheid.
Financiële gevolgen:
Het amendement vraagt om een extra budget van €30.000, dat ten laste komt van de budgettaire ruimte van 2021. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, maar het impliceert dat er voldoende ruimte is binnen het bestaande budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herenweg Leimuiden Budgettaire ruimte Wegonderhoud Onderzoekskosten Aansprakelijkheid Schadeloosstelling Hoogheemraadschap Risicomanagement 0-metingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Bestemmingsplan Geestweg 62 te Roelofarendsveen
Gemeenteraad stemt in met bestemmingsplanwijziging Geestweg 62
De gemeenteraad heeft ingestemd met de wijziging van het bestemmingsplan voor het perceel aan de Geestweg 62. Het plan omvat een bedrijfsbestemming voor Geestweg 62a, een burgerwoning voor Geestweg 62 en een locatie voor arbeidsmigranten voor Geestweg 62b. Ondanks zorgen over mogelijke overlast, is het voorstel aangenomen na aanpassingen en overleg met omwonenden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor de bestemmingsplanwijziging aan de Geestweg 62 uitvoerig besproken. De wijziging is noodzakelijk omdat de huidige plannen niet binnen de bestaande regels passen. Er zijn vier zienswijzen ingediend, voornamelijk gericht op de mogelijke overlast door arbeidsmigranten. Om deze zorgen te adresseren, wordt een buitenruimte aan de voorzijde van de woning Geestweg 62 ingericht.De discussie in de raad was levendig. "Het is niet de bedoeling dat we via bestemmingsplannen arbeidsmigranten gaan legaliseren," benadrukte een raadslid. Hoewel er zorgen waren over precedentwerking, stemde de meerderheid uiteindelijk in met het voorstel. "Wij vinden niet dat via bestemmingsplannen dingen gelegaliseerd dienen te worden," aldus een ander raadslid.
Er werd ook gesproken over de transparantie van het plan. "Bij omwonenden was allang bekend dat er arbeidsmigranten in dit pand gehuisvest waren," merkte een raadslid op. Het verzoek werd gedaan om in de toekomst duidelijker te communiceren wanneer het om legalisatiekwesties gaat.
De partij PRO complimenteerde de initiatiefnemer voor de inspanningen om overlast te voorkomen. "Arbeidsmigranten zijn van cruciaal belang voor onze economie. Het minste wat wij kunnen doen is een goede slaapplaats bieden," aldus een woordvoerder van PRO.
Ook Samen voor Kaag en Braassem sprak zich uit over de zorgen van omwonenden. "Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Laten we een vinger aan de pols houden," waarschuwde een raadslid.
De VVD benadrukte dat het bestemmingsplan aansluit bij de beleidsregels voor het huisvesten van arbeidsmigranten. "De initiatiefnemer heeft in goed overleg met zijn buren oplossingen gevonden voor de angsten die daar leefden," aldus een VVD-raadslid.
Met de meerderheid van de stemmen is het bestemmingsplan vastgesteld. De gemeente zal geen exploitatieplan voor dit plangebied vaststellen. De wijziging wordt gezien als een passende bestemming binnen het teeltgebied, zoals ook door de provincie is aangegeven.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een wijziging van het bestemmingsplan voor het perceel aan de Geestweg 62. Het voorstel is om de bestemming te veranderen naar een bedrijfsbestemming voor Geestweg 62a, een burgerwoning voor Geestweg 62 en een locatie voor arbeidsmigranten voor Geestweg 62b. Deze wijziging is nodig omdat de huidige plannen niet passen binnen de bestaande regels. Er zijn vier zienswijzen ontvangen, vooral over mogelijke overlast door arbeidsmigranten. Om dit te verminderen, wordt een buitenruimte aan de voorzijde van de woning Geestweg 62 ingericht. De definitie van arbeidsmigrant wordt aangepast voor meer duidelijkheid. De provincie vindt de voorgestelde bestemming passend binnen het teeltgebied. De gemeenteraad moet nog beslissen over het vaststellen van dit bestemmingsplan.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Geestweg 62’. Het doel is om de bestemmingen van het perceel aan de Geestweg 62 te wijzigen: Geestweg 62a krijgt een bedrijfsbestemming, Geestweg 62 wordt een burgerwoning en Geestweg 62b wordt een locatie voor arbeidsmigranten. Deze wijziging is nodig omdat de huidige bestemmingen niet passen binnen het bestaande bestemmingsplan. Er zijn vier zienswijzen ontvangen, voornamelijk over mogelijke overlast door arbeidsmigranten. Het voorstel biedt een oplossing door een buitenruimte aan de voorzijde van Geestweg 62 in te richten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de voorgestelde wijzigingen, de ontvangen zienswijzen en de financiële implicaties. Echter, meer gedetailleerde informatie over de financiële dekking en participatieprocessen zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen, de nota beantwoording zienswijzen goedkeuren en besluiten geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige situatie, wat planschade kan veroorzaken, of het vaststellen van het nieuwe bestemmingsplan dat tegemoetkomt aan de wensen van de eigenaar en de provincie.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en de nota beantwoording zienswijzen goed te keuren.
Participatie:
Er is beperkte informatie over participatie. Er zijn zienswijzen ontvangen en beantwoord, maar het participatieproces is niet uitgebreid beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er kan planschade ontstaan, geschat op €100.000. Het voorstel vermeldt dat de ontwikkelaar afziet van claims bij vaststelling van het plan, maar verdere details over financiële dekking ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Geestweg 62 Arbeidsmigrantenlocatie Bedrijfsbestemming Planschade Zienswijzen Teeltgebied Woonbestemming Overlast LoodsVerfijning van de zoekopdracht:
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Roy Mollers
Agendapunt 14 7e wijziging Algemene plaatselijke verordening Kaag en Braassem 2012
Gemeenteraad Kaag en Braassem stemt in met versoepeling APV: "Een logische stap"
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft ingestemd met een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Belangrijke aanpassingen zijn het schrappen van het verbod op carbidschieten binnen de bebouwde kom en de digitalisering van het nachtregister. Een amendement om de administratieve lasten voor ondernemers te verlichten werd verworpen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond de zevende wijziging van de APV op de agenda. De discussie spitste zich vooral toe op de digitalisering van het nachtregister en de administratieve lasten die dit met zich mee zou brengen voor recreatieve ondernemers, zoals campings en jachthavens.Meneer Brambach uitte zijn zorgen over de extra administratieve druk: "Voor een heel klein bedragje moeten ondernemers heel veel administreren." Hij stelde een amendement voor om deze lasten te verlichten, maar kreeg weinig bijval. "Wij denken dat het juist verwarrend wordt als je de ene keer wel en de andere keer niet iets moet doen," reageerde een andere raadslid.
D66 sloot zich aan bij de tegenstanders van het amendement. "Het is eigenlijk wel heel logisch dat als je wil weten wie ergens verblijft, je dat dan van iedereen vraagt en niet alleen van degene die naar de receptie gestuurd wordt," aldus een woordvoerder van de partij.
De VVD zag de digitalisering juist als een kans om de administratieve lasten te verminderen. "Omdat dit ook samen gaat met de digitaliseringsslag van het nachtregister, denk ik dat de ondernemer daar ook in ontzien wordt," verklaarde meneer Muller.
Het voorstel om het verbod op carbidschieten binnen de bebouwde kom te schrappen, werd zonder veel discussie aangenomen. Uit een evaluatie bleek dat het schieten meestal veilig verloopt, wat de basis vormde voor deze versoepeling.
Uiteindelijk stemde de meerderheid van de raad in met de voorgestelde wijzigingen, terwijl het amendement van het CDA werd verworpen. "We zijn absoluut voor het carbidschieten en het kunnen sluiten van openbare gebouwen," verklaarde mevrouw De Rechter namens haar fractie, ondanks hun teleurstelling over het niet aangenomen amendement.
Met de goedkeuring van de wijzigingen zal de aangepaste APV zo snel mogelijk worden gepubliceerd. De gemeenteraad hoopt hiermee een stap te zetten richting een efficiëntere en meer toegankelijke regelgeving voor zowel inwoners als ondernemers.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te wijzigen. Er zijn drie belangrijke punten die mogelijk worden aangepast. Ten eerste wordt overwogen om het verbod op carbidschieten binnen de bebouwde kom te schrappen, omdat uit evaluatie blijkt dat het schieten meestal veilig verloopt. Ten tweede wordt voorgesteld om het nachtregister digitaal bij te houden en uit te breiden met informatie over medereizigers. Ten derde wordt geadviseerd om de artikelen over de sluiting van openstaande gebouwen samen te voegen tot één artikel, zonder inhoudelijke wijzigingen. Er zijn geen kosten of risico's verbonden aan deze wijzigingen. Na goedkeuring zal de aangepaste APV zo snel mogelijk worden gepubliceerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "7e wijziging Algemene plaatselijke verordening Kaag en Braassem 2012". Het voorstel beoogt de APV te actualiseren door twee aanpassingen door te voeren en de bepalingen omtrent carbidschieten te schrappen na evaluatie. De evaluatie toonde aan dat het carbidschieten over het algemeen veilig en volgens de regels plaatsvond, waardoor het verbod niet langer nodig is. Daarnaast worden er wijzigingen voorgesteld in de artikelen over het nachtregister en de sluiting van openstaande gebouwen om deze te verduidelijken en te verbeteren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de voorgestelde wijzigingen en de redenen daarvoor. Echter, meer gedetailleerde informatie over de evaluatie van het carbidschieten en de specifieke wijzigingen in de artikelen zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de vaststelling van de voorgestelde wijzigingen in de APV.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het schrappen van het verbod op carbidschieten binnen de bebouwde kom en de voorgestelde wijzigingen in de artikelen over het nachtregister en openstaande gebouwen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en acceptatie zijn minder duidelijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de evaluatiecriteria voor het carbidschieten zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de 7e wijziging van de APV willen vaststellen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van deze wijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Carbidschieten Nachtregister Evaluatie Sluiting openstaande gebouwen Veiligheid Toezichthouders Onderbouwing Aanpassing Openbare ordeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "7e wijziging Algemene Plaatselijke Verordening" van de gemeente Kaag en Braassem. Het amendement stelt voor om artikel 2:38, dat betrekking heeft op het nachtregister, te wijzigen. Het doel is om de administratieve lasten voor toeristische ondernemers, zoals camping- en jachthavenexploitanten, te verminderen. Het amendement vereist dat alleen bij een verblijf van vijf nachten of langer uitgebreide gegevens van de gasten worden geregistreerd. Dit moet de aantrekkelijkheid van de gemeente voor toeristen behouden, terwijl het toch mogelijk blijft om bij langere verblijven de benodigde gegevens voor veiligheidsdoeleinden te verzamelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet. Het biedt een duidelijke wijziging van het bestaande artikel en motiveert de noodzaak ervan. Echter, verdere details over de implementatie en handhaving van de wijziging zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen, bespreken en besluiten of het wordt aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het afwegen van de belangen van toeristische ondernemers tegen de noodzaak van veiligheidsmaatregelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het verlichten van administratieve lasten voor ondernemers en het waarborgen van voldoende veiligheidsmaatregelen. Er moet een balans worden gevonden tussen economische belangen en veiligheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging van het nachtregister. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten van de implementatie. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de praktische uitvoerbaarheid en handhaving kunnen verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen of afgewezen. Dit besluit zal bepalen hoe artikel 2:38 wordt toegepast in de toekomst.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden, zoals toeristische ondernemers, bij de totstandkoming van het amendement. Betrokkenheid van deze groepen zou de acceptatie en effectiviteit kunnen vergroten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp van dit amendement. Het richt zich voornamelijk op administratieve lasten en veiligheid.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf lijkt geen directe financiële gevolgen te hebben voor de gemeente. Het vermindert echter de administratieve lasten voor ondernemers, wat indirect economische voordelen kan opleveren. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Algemene Plaatselijke Verordening Nachtregister Toeristische ondernemers Camping/jachthaven Ondermijning Registreren ID-Bewijzen Recreatieve gemeente GegevensverstrekkingVerfijning van de zoekopdracht: