24-10-2023 Overzicht collegebesluiten
Agendapunt 3.a Annotatie AB Omgevingsdienst West-Holland 30 oktober 2023
Agendapunt 3.b Beantwoording schriftelijke vragen D66 over Mentale gezondheid
Agendapunt 3.c Benoeming leden en ondersteuners van Gemeentelijk Stembureau
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kaag en Braassem overweegt om leden en ondersteuners voor het Gemeentelijk Stembureau (GSB) te benoemen voor de Tweede Kamerverkiezing op 22 november 2023. Dit is nodig vanwege de Wet Nieuwe Procedure Vaststelling Verkiezingsuitslagen, die sinds 1 januari 2023 van kracht is. Deze wet vereist dat er voor elke verkiezing een GSB wordt ingesteld. Het GSB moet uit minimaal vijf leden bestaan. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en zal openbaar worden gemaakt volgens de geldende richtlijnen. De betrokken personen zijn al geïnformeerd over hun mogelijke benoeming.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Benoeming leden en ondersteuners van het Gemeentelijk Stembureau (GSB)
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming leden en ondersteuners van het Gemeentelijk Stembureau (GSB) van de gemeente Kaag en Braassem voor de Tweede Kamerverkiezing." Het besluit is een gevolg van de Wet Nieuwe Procedure Vaststelling Verkiezingsuitslagen, die sinds 1 januari 2023 van kracht is. Deze wet vereist dat voor elke verkiezing een GSB wordt ingesteld. Het voorstel benoemt de leden en ondersteuners van het GSB voor de Tweede Kamerverkiezing op 22 november 2023, waarmee wordt voldaan aan de wettelijke eisen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het voldoet aan de wettelijke vereisten en duidelijk de benoeming van de GSB-leden en ondersteuners beschrijft. Er zijn geen kanttekeningen of risico's vermeld, wat suggereert dat het voorstel goed doordacht is.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien de benoeming van het GSB een bevoegdheid is van het college van burgemeester en wethouders.
Politieke keuzes:
Er zijn geen politieke keuzes te maken in dit voorstel, aangezien het een wettelijke verplichting betreft zonder beleidsmatige afwegingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) in de context van de benoeming van GSB-leden. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel geen directe betrokkenheid van de raad vereist.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie of inspraak van burgers in dit voorstel, aangezien het een administratieve benoeming betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het puur een organisatorische en wettelijke kwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, wat betekent dat er geen budgettaire dekking nodig is.
In conclusie, het voorstel is een administratieve handeling die voldoet aan de wettelijke vereisten zonder verdere beleidsmatige of financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentelijk Stembureau (GSB) Tweede Kamerverkiezing Wet Nieuwe Procedure Vaststelling Verkiezingsuitslagen Kieswet Benoeming Verkiezingsuitslagen Kiesbesluit Leden Ondersteuners College van burgemeester en wethoudersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.d Overeenkomst recht van opstal Tennisvereniging Leimuiden
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt een nieuwe overeenkomst aan te gaan met de tennisvereniging Leimuiden. Deze overeenkomst betreft het vestigen van een zakelijk recht van opstal, ter vervanging van het huidige recht van erfpacht. Dit sluit aan bij de beleidskaders voor maatschappelijk vastgoed en de situatie van s.v. Kickers’69. De tennisvereniging zou het complex zonder huur of canon in gebruik krijgen, maar blijft verantwoordelijk voor het onderhoud, met uitzondering van bepaalde gemeentelijke verantwoordelijkheden zoals bomen en verlichting. Er zijn nog tekstuele wijzigingen in de overeenkomst nodig, waarvoor de wethouder mandaat krijgt. De burgemeester wordt voorgesteld de wethouder te machtigen om de overeenkomst te ondertekenen. Er zijn geen directe risico’s verbonden aan deze wijziging en de financiële consequenties passen binnen het bestaande beleid. De vereniging wordt na het besluit per e-mail geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Overeenkomst recht van opstal tennisvereniging Leimuiden
Samenvatting: Het voorstel betreft het aangaan van een nieuwe overeenkomst voor het recht van opstal tussen de gemeente en de tennisvereniging Leimuiden. Dit volgt op veranderingen aan de sportcomplexen en een uitruil van gronden met de voetbalvereniging. Het huidige recht van erfpacht wordt vervangen door een recht van opstal, in lijn met het beleidskader voor maatschappelijk vastgoed. De vereniging krijgt het complex zonder huur of canon, maar moet wel maatschappelijke bijdragen leveren en het onderhoud van het perceel verzorgen. De gemeente blijft verantwoordelijk voor bepaalde infrastructuren zoals bomen en sloten.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak van de wijziging, de verantwoordelijkheden van beide partijen, en de financiële implicaties. Echter, details over de exacte tekstuele wijzigingen die nog besproken worden, ontbreken.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit specifieke voorstel, aangezien het besluitvormingsproces voornamelijk bij het college ligt. De raad heeft eerder het beleidskader vastgesteld waar dit voorstel op aansluit.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de mate waarin de gemeente verantwoordelijkheden overdraagt aan lokale verenigingen en hoe maatschappelijke bijdragen worden gewaarborgd zonder financiële compensatie.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van verantwoordelijkheden en financiële afspraken. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor de implementatie van de tekstuele wijzigingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de openstaande tekstuele wijzigingen kunnen voor onzekerheid zorgen.
Besluit van de Raad
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel door het college wordt afgehandeld. Het college moet echter wel de wethouder mandateren voor tekstuele wijzigingen en de burgemeester machtigen voor ondertekening.
Participatie
De participatie is adequaat, aangezien de overeenkomst in samenwerking met de tennisvereniging is opgesteld. Dit duidt op een goede betrokkenheid van de belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel. De vereniging is verantwoordelijk voor het verduurzamen van het complex en wordt hierin gestimuleerd door de gemeente.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de vereniging het complex zonder huur of canon in gebruik krijgt. Dit sluit aan bij het beleid voor maatschappelijk vastgoed. Er zijn geen directe kosten voor de gemeente, behalve het verlies van huurinkomsten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Recht van opstal Tennisvereniging Leimuiden Zakelijk recht Erfpacht Kadastrale wijzigingen Maatschappelijke bijdrage Onderhoud Duurzaamheid Complex Wethouder Gerben van DuinVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.e Overeenkomst sportcomplex en opstalrecht s.v. Kickers ‘69
Samenvatting
Er ligt een voorstel voor om een overeenkomst te sluiten met s.v. Kickers '69 over de overdracht van een sportcomplex en het kunstgrasveld. Dit voorstel wordt besproken tijdens de B&W-vergadering op 24 oktober 2023. De overeenkomst zou met terugwerkende kracht ingaan vanaf 1 januari 2020 en loopt tot 31 december 2049. De gemeente wil de verantwoordelijkheid voor het onderhoud en gebruik van het complex overdragen aan de vereniging, die het complex zonder huur of canon mag gebruiken. In ruil daarvoor moet de vereniging een maatschappelijke bijdrage leveren. Er zijn afspraken gemaakt over het onderhoud en gebruik van het terrein, waarbij de gemeente verantwoordelijk blijft voor bepaalde onderdelen zoals bomen en verlichting. De gemeente zal een eenmalige financiële bijdrage van € 297.502,22 aan de vereniging overmaken voor het onderhoud van het kunstgrasveld. De overeenkomst bevat ook bepalingen over duurzaamheid en samenwerking bij veranderende wet- en regelgeving. De betrokken partijen, waaronder de tennisvereniging, hebben meegesproken over de voorwaarden van de overeenkomst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Overeenkomst sportcomplex en opstalrecht s.v. Kickers ‘69
Samenvatting: Het voorstel betreft de overdracht van het sportcomplex en het kunstgrasveld aan s.v. Kickers '69 met terugwerkende kracht tot 1 januari 2020. Het omvat ook de vestiging van een nieuw zakelijk recht van opstal tussen de vereniging en de gemeente. De overeenkomst is gebaseerd op eerder vastgestelde uitgangspunten en beoogt de verantwoordelijkheid en eigenaarschap van sportaccommodaties over te dragen aan lokale verenigingen. De gemeente betaalt een eenmalige bijdrage van €297.502,22 voor de instandhouding van het kunstgrasveld. De overeenkomst heeft een looptijd van 30 jaar en bevat bepalingen voor maatschappelijke tegenprestaties en duurzaamheid.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke beslispunten, financiële consequenties, en een overzicht van de verantwoordelijkheden van beide partijen. Er zijn echter enkele risico's en kanttekeningen die verder uitgewerkt hadden kunnen worden, zoals de impact van veranderende wet- en regelgeving.
Rol van de raad bij het voorstel
De gemeenteraad heeft eerder ingestemd met de uitgangspunten voor de overdracht van sportcomplexen. De huidige rol van de raad is beperkt, aangezien het college van B&W de overeenkomsten vaststelt en ondertekent.
Politieke keuzes
De politieke keuzes betreffen de mate van eigenaarschap en verantwoordelijkheid die aan lokale verenigingen wordt overgedragen, evenals de voorwaarden waaronder dit gebeurt. Er moet ook worden nagedacht over de maatschappelijke tegenprestaties die van de verenigingen worden verwacht.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral met betrekking tot de maatschappelijke tegenprestaties en duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de lange looptijd van de overeenkomst kan toekomstige beleidswijzigingen bemoeilijken.
Besluit van de raad
De raad hoeft geen direct besluit te nemen, aangezien het college van B&W de overeenkomsten vaststelt. De raad heeft eerder de uitgangspunten goedgekeurd.
Participatie
Er is sprake van participatie, aangezien de verenigingen en SBGB betrokken zijn geweest bij het opstellen van de uitgangspunten en de overeenkomsten. Er is ook overleg geweest met de tennisvereniging vanwege de kadastrale aanpassingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. De overeenkomst bevat bepalingen voor maatschappelijke tegenprestaties, waaronder verduurzaming. De gemeente ondersteunt verenigingen bij het onderzoeken van verduurzamingsmogelijkheden.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een eenmalige betaling van €297.502,22 aan s.v. Kickers '69 voor de instandhouding van het kunstgrasveld. Dit bedrag is opgenomen in de begroting en bestaat uit een afkoopsom, indexering, en kosten voor oplevering. De dekking is duidelijk aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Overeenkomst Sportcomplex Opstalrecht s.v. Kickers '69 Kunstgrasveld Verenigingen Maatschappelijke bijdrage Duurzaamheid Financiële consequenties Participatie en inspraakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.f Programma C&K 13 november Omgevingsvisie (versie 2024) en Omgevingsplan
Agendapunt 3.g Samenwerkingsconvenant RET Holland Rijnland
Agendapunt 4.a 1e begrotingswijziging Hecht
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een besluit over de eerste begrotingswijziging van 2023 voor de regionale dienst Hecht. Hecht vraagt om een extra bijdrage van €189.200 vanwege stijgende loonkosten en inflatie, die niet voldoende zijn gecompenseerd door de regionale werkgroep FKGR. De gemeente stelt voor om niet in te stemmen met deze extra bijdrage en vraagt Hecht om de kostenstijging binnen de eigen begroting op te vangen. Dit besluit is nog niet genomen en zal besproken worden in een vergadering van de raden van de regio Hollands Midden. De gemeente benadrukt dat ook zij binnen hun eigen begroting moeten blijven en verwacht dit ook van hun samenwerkingspartners. Er zijn zorgen dat als andere gemeenten wel instemmen, Kaag en Braassem mogelijk moet meebewegen. De uiteindelijke beslissing zal afhangen van de uitkomst van de vergadering in december.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze op de 1ste begrotingswijziging 2023 regionale dienst Hecht
Samenvatting: De gemeente Kaag en Braassem heeft een negatieve zienswijze opgesteld over de 1ste begrotingswijziging van de regionale dienst Hecht voor 2023. Hecht vraagt om een extra bijdrage van €189.200,- vanwege stijgende loonkosten en inflatie, die niet voldoende zijn gecompenseerd door de regionale werkgroep Financiële Kaderstelling Gemeenschappelijke Regelingen (FKGR). De gemeente stelt dat Hecht de kostenstijging binnen de eigen begroting moet opvangen, net zoals van lokale partners wordt verwacht. De raad wordt gevraagd deze zienswijze te ondersteunen en Hecht aan te sporen om binnen de bestaande financiële kaders te blijven.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de specifieke maatregelen die Hecht kan nemen om de kosten binnen de eigen begroting op te vangen. Er is ook geen gedetailleerde financiële analyse van de impact op de lange termijn.
Rol van de Raad
De raad moet een besluit nemen over het al dan niet ondersteunen van de negatieve zienswijze op de begrotingswijziging van Hecht. Dit houdt in dat de raad moet bepalen of zij akkoord gaat met het verzoek aan Hecht om de kostenstijging binnen de eigen begroting op te vangen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de negatieve zienswijze, wat kan leiden tot financiële druk op Hecht, of het accepteren van de extra bijdrage, wat een precedent kan scheppen voor andere regionale diensten.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een realistische inschatting van de gevolgen als Hecht de kosten niet binnen de eigen begroting kan opvangen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de negatieve zienswijze op de begrotingswijziging van Hecht ondersteunt en daarmee Hecht aanspoort om binnen de eigen financiële kaders te blijven.
Participatie
Er is geen sprake van participatie of inspraak van burgers in dit voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn dat de gemeente Kaag en Braassem mogelijk €189.200,- moet bijdragen aan Hecht. Er wordt echter verwacht dat Hecht deze kosten binnen de eigen begroting opvangt, waardoor de gemeente deze bijdrage niet hoeft te leveren. Er is geen specifieke dekking voor deze kosten aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hecht Begrotingswijziging Kostenstijging FKGR (Financiële Kaderstelling Gemeenschappelijke Regelingen) Loonkosten Inflatie Zienswijze Regionale dienst Begroting RijnstreekVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Aanvraag Regio Deal ‘Sierteeltregio Aalsmeer, Boskoop en Duin- en Bollenstreek’
Agendapunt 4.c Beleidsregels Energietoeslag 2023
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om in 2023 een eenmalige energietoeslag van €1300 per huishouden in te voeren. Deze toeslag is bedoeld voor huishoudens met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum. Het doel is om financiële problemen te verlichten voor huishoudens met lage inkomens die door gestegen energieprijzen in de knel komen. De gemeente wil de toeslag deels automatisch toekennen aan huishoudens waarvan de inkomensgegevens al bekend zijn. Huishoudens die niet automatisch in aanmerking komen, kunnen de toeslag zelf aanvragen. De gemeente ontvangt hiervoor middelen van het Rijk. De beleidsregels worden binnenkort vastgesteld en gepubliceerd, waarna inwoners geïnformeerd worden over de aanvraagprocedure.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Vaststelling beleidsregels Energietoeslag 2023 Gemeente Kaag en Braassem". Het betreft de vaststelling van beleidsregels voor de uitkering van een eenmalige energietoeslag van €1300 aan huishoudens met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum. Deze toeslag is bedoeld om financiële problemen door gestegen energieprijzen te verlichten. De gemeente Alphen aan den Rijn voert de regeling uit namens Kaag en Braassem. De toeslag wordt deels ambtshalve toegekend en deels op aanvraag. De middelen worden door het Rijk verstrekt, en er is een vangnetregeling voor eventuele budgettekorten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke beslispunten, financiële dekking, en een uitvoeringsplan. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde risicoanalyse en een evaluatieplan.
Rol van de Raad:
De raad moet de beleidsregels goedkeuren en kan invloed uitoefenen op de uitvoering en communicatie van de regeling.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de inkomensgrens (120% vs. 130%) en het al dan niet hanteren van een hardheidsclausule.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, maar mist tijdgebonden elementen voor de evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de keuze om geen hardheidsclausule te hanteren kan als een gemiste kans worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de beleidsregels vast te stellen en de uitvoering te starten.
Participatie:
Er is geen actieve participatie van burgers in de beleidsvorming, maar er is wel een communicatieplan voor de uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct relevant in dit voorstel, dat zich richt op financiële ondersteuning.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedekt door Rijksmiddelen. Er is een vangnetregeling voor budgetoverschrijdingen, en de gemeente heeft al een deel van de middelen ontvangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Energietoeslag Inkomensgrens Participatiewet Ambtshalve toekenning Bijzondere bijstand Wetswijziging Sociaal minimum Vangnetregeling Uitvoeringskosten VerdeelherstelactieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.d Betemmingsplan Kerkstraat 1-2, Oude Wetering
Samenvatting
Op 13 november 2023 bespreekt de gemeenteraad het bestemmingsplan voor Kerkstraat 1-2 in Oude Wetering. Het plan voorziet in de bouw van elf woningen, waarvoor een wijziging van het huidige bestemmingsplan nodig is. Het doel is om een publiekrechtelijk kader te creëren dat de bouw mogelijk maakt, met behoud van ruimtelijke kwaliteit. Het ontwerpbestemmingsplan heeft al ter inzage gelegen en er zijn vijf zienswijzen ontvangen, wat tot enkele kleine aanpassingen heeft geleid. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat de kosten anderszins zijn verzekerd. Hoewel de woningen niet volledig aansluiten bij de grootste woningbehoefte, dragen ze bij aan de doorstroming op de woningmarkt. Het plan heeft geen directe duurzaamheidsdoelen, maar de nieuwe woningen zijn wel duurzamer dan de oude bebouwing. Omwonenden zijn overwegend positief, maar maken zich zorgen over het aantal woningen en parkeerdruk. Na vaststelling wordt het plan opnieuw ter inzage gelegd voor beroep. De financiële aspecten zijn gedekt door een anterieure overeenkomst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bestemmingsplan ‘Kerkstraat 1-2, Oude Wetering’
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuw bestemmingsplan voor het perceel Kerkstraat 1-2 in Oude Wetering, waar de initiatiefnemers elf woningen willen realiseren. Dit vereist een wijziging van het huidige bestemmingsplan, dat slechts twee wooneenheden toestaat. Het college heeft eerder een positieve grondhouding aangenomen ten aanzien van dit initiatief. Het ontwerpbestemmingsplan is in lijn met eerdere verzoeken en heeft ter inzage gelegen, waarbij vijf zienswijzen zijn ontvangen en beantwoord. De raad wordt gevraagd het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke documenten bevat, zoals de Nota van beantwoording zienswijzen en het bestemmingsplan met toelichting, regels en verbeelding. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen en de ontvangen zienswijzen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen. Dit is een formele stap in het proces van bestemmingsplanwijziging.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijziging van het bestemmingsplan, wat een uitbreiding van het aantal wooneenheden op het perceel mogelijk maakt. Dit kan politieke implicaties hebben op het gebied van woningbouw, ruimtelijke ordening en lokale infrastructuur.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal wooneenheden en de wijzigingen in het bestemmingsplan. Het is tijdgebonden met een duidelijke procedure en deadlines. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen, waarmee de weg wordt vrijgemaakt voor de realisatie van de elf woningen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er vijf zienswijzen zijn ontvangen en beantwoord, wat wijst op enige mate van participatie van belanghebbenden. De zienswijzen hebben geleid tot enkele aanpassingen in het plan.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op de wijziging van het bestemmingsplan en de technische aspecten daarvan.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst en er worden leges geheven volgens de legesverordening. Dit suggereert dat de kosten voor de gemeente beperkt zijn en grotendeels worden gedragen door de initiatiefnemers.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Kerkstraat 1-2 Oude Wetering Woningrealisatie Zienswijzen Nota van beantwoording Bouwmogelijkheden Anterieure overeenkomst Parkeernormen Commissie Ruimtelijke KwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Kerkstraat 1-2, Oude Wetering’. Het doel is om elf woningen te realiseren op het perceel Kerkstraat 1-2, waarvoor een wijziging van het bestemmingsplan nodig is. Het plan heeft als ontwerp ter inzage gelegen en er zijn vijf zienswijzen ontvangen, wat heeft geleid tot enkele kleine aanpassingen. Het voorstel omvat het vaststellen van de Nota van beantwoording zienswijzen en het bestemmingsplan zelf, zonder een exploitatieplan. Het plan is in lijn met de Regionale Woonagenda en voldoet aan diverse gemeentelijke eisen, zoals parkeernormen en milieuhygiënische inpasbaarheid.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de nodige informatie over de achtergrond, de ontvangen zienswijzen, en de aanpassingen die zijn gedaan. Het biedt ook inzicht in de juridische en financiële aspecten.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vaststellen. Daarnaast moet de raad besluiten om geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen woningbouw en de zorgen van omwonenden over parkeerdruk en geluidsoverlast. Ook moet de raad overwegen of het plan voldoende bijdraagt aan de regionale woningbehoefte.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral op het gebied van duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de bijdrage aan duurzaamheid is beperkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Nota van beantwoording zienswijzen en het bestemmingsplan vast te stellen en om geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie met omwonenden, die overwegend positief reageerden. Er zijn echter zorgen over het aantal woningen en parkeerdruk.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen centraal thema in het voorstel. Hoewel de nieuwe woningen duurzamer zijn dan de oude bebouwing, draagt het plan niet actief bij aan gemeentelijke duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst en leges. Er zijn geen extra kosten voor de gemeente, aangezien de kosten van de grondexploitatie anderszins verzekerd zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Woningbouw Oude Wetering Zienswijzen Ruimtelijke kwaliteit Inbreidingslocaties Parkeernormen Geluidhinder Anterieure overeenkomst Participatie en inspraakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Besluit hogere waarden Wet geluidhinder Locatie: Kerkstraat 1-2 te Oude Wetering". Het voorstel betreft de vaststelling van hogere waarden voor geluidbelasting vanwege wegverkeerslawaai voor de bouw van 11 woningen aan de Kerkstraat in Oude Wetering. Uit een akoestisch onderzoek blijkt dat de voorkeurswaarde van 48 dB wordt overschreden, maar de maximale toelaatbare waarde van 63 dB niet. Het voorstel beoogt een acceptabel woon- en leefklimaat te waarborgen door voorwaarden te stellen aan de bouw, zoals akoestische compensatie en het vermijden van dove gevels.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt de relevante aspecten van de Wet geluidhinder, inclusief de beoordeling van bron-, overdrachts- en ontvangermaatregelen. Het bevat ook een duidelijke procedurebeschrijving en voorwaarden voor de bouwvergunning.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het besluit over de vaststelling van hogere waarden goed te keuren. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde maatregelen en voorwaarden om een acceptabel leefklimaat te garanderen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde hogere waarden en bijbehorende voorwaarden acceptabel zijn, gezien de balans tussen stedelijke ontwikkeling en leefkwaliteit. Er moet ook worden overwogen of de financiële en stedenbouwkundige bezwaren tegen verdere maatregelen gerechtvaardigd zijn.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van dB-waarden en voorwaarden. Het is tijdgebonden door de procedurele stappen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de effectiviteit van akoestische compensatie moet nog worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de hogere waarde voor geluidbelasting kan worden vastgesteld onder de gestelde voorwaarden.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het voorstel. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het voorstel impliceert een afweging tussen stedelijke ontwikkeling en leefkwaliteit, wat indirect met duurzaamheid te maken heeft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat de kosten voor bronmaatregelen niet in verhouding staan tot de omvang van het bouwplan. Er is geen specifieke financiële dekking aangegeven, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad.
Agendapunt 4.e Bestemmingsplan Noordkade 21, Roelofarendsveen
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om het bestemmingsplan voor Noordkade 21 in Roelofarendsveen vast te stellen. Dit plan maakt de bouw van een grotere vrijstaande woning mogelijk op de plek van een verouderde woning. Het bestemmingsplan heeft eerder ter inzage gelegen en er zijn geen zienswijzen binnen de termijn ontvangen. Eén zienswijze is buiten de termijn ingediend, maar heeft geen wijzigingen in het plan veroorzaakt. De raad wordt geadviseerd geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten anderszins zijn verzekerd. Er zijn geen risico’s of kanttekeningen bij het voorstel en de nieuwe woning zal duurzamer zijn dan de huidige. Na vaststelling wordt het plan opnieuw ter inzage gelegd voor beroep. De financiële gevolgen worden gedekt door een planschadeovereenkomst.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan ‘Noordkade 21, Roelofarendsveen’". Het plan beoogt de realisatie van een vrijstaande woning op het perceel Noordkade 21, waarvoor een wijziging van het bestemmingsplan nodig is. Het college stelt voor om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen. Er is besloten geen exploitatieplan vast te stellen. De financiële gevolgen worden gedekt door een planschadeovereenkomst en leges.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke samenvatting van de stappen die zijn genomen, inclusief de behandeling van zienswijzen en de financiële dekking. De bijlagen bieden verdere details.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vaststellen. Dit is een formele stap in het proces van bestemmingsplanwijziging.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijziging van het bestemmingsplan, rekening houdend met de belangen van de initiatiefnemers en eventuele gevolgen voor de omgeving.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de te nemen beslissingen. Het is tijdgebonden met een duidelijke datum voor de raadsvergadering. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake van participatie door het betrekken van een zienswijze die buiten de termijn is ingediend. Dit toont een zekere mate van openheid en betrokkenheid bij het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de wijziging van het bestemmingsplan voor woningbouw.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen worden gedekt door een planschadeovereenkomst en leges volgens de legesverordening. Dit biedt een duidelijke dekking voor de kosten die met het plan gepaard gaan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Noordkade 21 Roelofarendsveen Vrijstaande woning Nota van beantwoording zienswijzen Wijziging Planschadeovereenkomst Zienswijze Bouwmogelijkheden LegesverordeningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan 'Noordkade 21, Roelofarendsveen'. Het doel is om een publiekrechtelijk kader vast te stellen voor de realisatie van een vrijstaande woning op het perceel Noordkade 21. Dit vereist een wijziging van het bestemmingsplan om het bouwvlak te vergroten en de bouwmogelijkheden te verruimen. Het plan heeft ter inzage gelegen en er zijn geen zienswijzen binnen de termijn ontvangen. Eén zienswijze buiten de termijn is behandeld maar heeft niet geleid tot wijzigingen in het plan. De raad wordt gevraagd het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de behandeling van zienswijzen en de juridische context met betrekking tot het exploitatieplan.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vaststellen. Daarnaast moet de raad besluiten om geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de bestemmingsplanwijziging en het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vast te stellen documenten. Het is haalbaar en relevant voor de ruimtelijke ontwikkeling van het gebied. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest. De buren zijn geïnformeerd en het plan heeft ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen binnen de termijn ontvangen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen primair onderwerp van dit voorstel. De nieuwe woning zal wel duurzamer zijn dan de oude situatie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een planschadeovereenkomst en leges volgens de legesverordening. Er zijn geen extra kosten voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Noordkade 21 Vrijstaande woning Zienswijzen Ruimtelijke kwaliteit Bouwmogelijkheden Planschadeovereenkomst Omgevingsvergunning Ruimtelijke inpassing InspraakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.f Eerste wijziging GR SOZ
Samenvatting
Op 15 november 2023 bespreekt de gemeenteraad een voorstel om de Gemeenschappelijke Regeling Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (GR SOZ) te wijzigen. Het doel is om de regeling aan te passen aan de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen en om de gemeente Voorschoten toe te laten treden per 1 januari 2024. De raad moet toestemming geven aan het college om deze wijzigingen vast te stellen. Er zijn geen kanttekeningen of risico's verbonden aan het voorstel, en er zijn geen financiële consequenties. De wijziging is voorbereid in samenwerking met andere gemeenten in de regio Holland Rijnland. Na goedkeuring door de raad zal de wijziging officieel worden vastgesteld en bekendgemaakt door de vestigingsgemeente Leiden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Eerste wijziging GR SOZ
Samenvatting: Het voorstel betreft de eerste wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (GR SOZ). Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de toetreding van de gemeente Voorschoten per 1 januari 2024 en om te voldoen aan de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De wijziging omvat ook enkele technische en tekstuele aanpassingen. De afzonderlijke gemeenteraden hebben hun zienswijzen ingediend, die zijn beoordeeld en verwerkt. De raad wordt gevraagd om het college toestemming te verlenen om de gewijzigde regeling vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft en de context van de wijziging uitlegt. Het bevat bijlagen die verdere details geven, zoals het ontwerpbesluit en de reacties op de zienswijzen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om toestemming te verlenen aan het college voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling. Dit is een vereiste volgens de Wgr, waarbij de raad zijn toestemming alleen kan onthouden bij strijdigheid met het recht of algemeen belang.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze is of de raad instemt met de wijziging van de GR SOZ, inclusief de toetreding van de gemeente Voorschoten en de aanpassingen aan de nieuwe Wgr.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke deadline voor de toetreding van Voorschoten. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van evaluatie, aangezien er geen monitoring of evaluatie van de wijziging is gepland. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het college toestemming verleent om de gewijzigde GR SOZ vast te stellen.
Participatie
Er is sprake van participatie in de vorm van zienswijzen van de betrokken gemeenteraden, die zijn beoordeeld en verwerkt in het voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan dit besluit. De structurele bijdrage aan de GR is al opgenomen in de begroting voor de jaren 2024 en verder.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling (GR) Serviceorganisatie Zorg (SOZ) Jeugdhulp Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Voorschoten Inkoop Contractmanagement Zienswijze Toetreding Holland RijnlandVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.g Invoering Toeristenbelasting
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Invoering Toeristenbelasting gekoppeld aan Recreatievisie en College Uitvoeringsprogramma 2.0". Het voorstel beoogt de invoering van een toeristenbelasting per 1 januari 2025 in de gemeente Kaag en Braassem. De opbrengsten van deze belasting zullen volledig worden geïnvesteerd in de recreatieve sector, in lijn met de recent ontwikkelde Recreatievisie. Deze visie heeft als doel de gemeente te positioneren als een aantrekkelijke recreatiebestemming. De toeristenbelasting wordt gezien als een noodzakelijke stap om te investeren in lokale voorzieningen die zowel toeristen als inwoners ten goede komen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de koppeling tussen de toeristenbelasting en de recreatieve ambities van de gemeente duidelijk maakt. Echter, details over de exacte hoogte van de belasting, de verwachte opbrengsten en specifieke investeringsplannen ontbreken.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de invoering van de toeristenbelasting en het toezien op de uitvoering ervan. De raad moet ook beslissen over de besteding van de gegenereerde inkomsten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de toeristenbelasting, de specifieke projecten die gefinancierd worden met de opbrengsten, en hoe de belasting wordt geïmplementeerd zonder de lokale economie negatief te beïnvloeden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er een duidelijke tijdlijn is (invoering per 1 januari 2025), ontbreken specifieke meetbare doelen en details over de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden, zoals lokale ondernemers en inwoners, wordt vormgegeven in het proces van invoering en uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar investeringen in de recreatieve sector kunnen indirect bijdragen aan duurzame ontwikkeling, afhankelijk van de aard van de projecten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet gedetailleerd besproken. Er is geen informatie over de verwachte inkomsten uit de toeristenbelasting of hoe deze inkomsten precies zullen worden gedekt in de begroting. Het ontbreken van deze informatie kan een punt van zorg zijn voor de raad bij het nemen van een beslissing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toeristenbelasting Recreatievisie College Uitvoeringsprogramma 2.0 Invoeringsdatum Recreatieve sector Investeren Lokale voorzieningen Inkomstenbron Niet-ingezetenen Begroting 2024Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.h Ontwerpwijzigingsplan 'Noordeinde achter 96, Roelofarendsveen'
Agendapunt 4.i Storting 23e tranche Eigen Vermogen GEM Braassemerland
Samenvatting
Het college overweegt om een bedrag van € 500.000 te storten in het Eigen Vermogen van de VOF Braassemerland. Deze storting, de 23e tranche, moet uiterlijk op 27 oktober 2023 plaatsvinden. Het doel is om te voorzien in de liquiditeitsbehoefte voor de verdere ontwikkeling van de grondexploitatie Braassemerland. De financiering is nodig voor verschillende fasen van het project, zoals bouw- en woonrijp maken en grondverwerving. De storting wordt gedekt door toekomstige verkoopopbrengsten. Er zijn geen directe inkomsten in 2023, maar de eerste verkoopopbrengsten worden in 2025 verwacht. Het risico dat de verwachte terugbetalingen niet plaatsvinden, wordt als zeer klein beschouwd. Verdere stortingen worden mogelijk in november en december 2023 verwacht, afhankelijk van de voortgang van het project.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Storting 23e tranche Eigen Vermogen GEM Braassemerland
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Storting 23e tranche Eigen Vermogen GEM Braassemerland". Het college van B&W besluit tot een storting van € 500.000 in het Eigen Vermogen van de VOF Braassemerland om te voorzien in de liquiditeitsbehoefte voor de grondexploitatieprojecten in Braassemerland. Deze storting is onderdeel van de financieringsafspraken en wordt gedekt uit toekomstige verkoopopbrengsten van de ontwikkelde gronden.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de financiële verplichtingen, de reden voor de storting, en de dekking uit toekomstige opbrengsten beschrijft. Het bevat ook een overzicht van eerdere stortingen en ontvangsten.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit specifieke besluit, aangezien het een collegebesluit betreft. De raad kan echter betrokken zijn bij toekomstige besluitvorming over aanvullende stortingen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de storting en het vertrouwen in de toekomstige opbrengsten om de investering te dekken. Er moet ook worden overwogen of de risico's van de investering acceptabel zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (storting uiterlijk 27 oktober 2023), maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete verkoopprognoses. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige opbrengsten kan als een onzekerheid worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen over dit specifieke voorstel, maar kan in de toekomst betrokken worden bij aanvullende stortingen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie of inspraak van burgers in dit voorstel, aangezien het een interne financiële aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De storting van € 500.000 wordt gedekt uit toekomstige verkoopopbrengsten. Er zijn geen directe inkomsten in 2023, en de eerste opbrengsten worden pas in 2025 verwacht. Het risico van niet-terugbetaling wordt als nihil beschouwd en is afgedekt in de reserve bouwgrondexploitatie. Verdere stortingen worden verwacht, afhankelijk van de voortgang van de projecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
VOF Braassemerland Eigen Vermogen Liquiditeitsbehoefte Storting Samenwerkingsovereenkomst Grondexploitatie Financiering Fasen 3, 4/5, 7 en 11 Volker Wessels Vastgoed Verwelius BouwenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.j Wijziging GR Hecht
Samenvatting
Op 15 november 2023 bespreekt de gemeenteraad het voorstel om toestemming te geven voor het vaststellen van de gewijzigde gemeenschappelijke regeling Hecht. Deze wijzigingen zijn nodig om de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen, die sinds 1 juli 2022 van kracht is, te verwerken. Het doel van deze wet is om de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. De gemeenteraad kan alleen toestemming weigeren als de wijzigingen in strijd zijn met het recht of het algemeen belang, wat nu niet het geval is. In juni heeft de raad al ingestemd met de voorgestelde wijzigingen. Er zijn geen risico's of financiële consequenties verbonden aan het vaststellen van de gewijzigde regeling. Na goedkeuring door tweederde van de deelnemende gemeenten kan de regeling in werking treden.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toestemming verlenen voor het vaststellen van de gewijzigde Gemeenschappelijke regeling Hecht." Het voorstel betreft de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling Hecht aan de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), die per 1 juli 2022 in werking is getreden. De wijzigingen zijn bedoeld om de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. De gemeenteraad moet toestemming geven aan het college om de gewijzigde regeling vast te stellen, wat een formaliteit is aangezien er geen strijd is met het recht of algemeen belang.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn. Het bevat een duidelijke uitleg van de context, de noodzaak van de wijzigingen, en de procedurele stappen die zijn genomen. Er zijn geen kanttekeningen of risico's vermeld, wat suggereert dat alle relevante aspecten zijn overwogen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toestemming te verlenen aan het college om de gewijzigde gemeenschappelijke regeling vast te stellen. Dit is een vereiste stap volgens artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de raad al eerder heeft ingestemd met de wijzigingen en er geen strijd is met het recht of algemeen belang. Het is voornamelijk een procedurele stap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, wat begrijpelijk is gezien de aard van de wijziging. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om toestemming te verlenen aan het college om de gewijzigde gemeenschappelijke regeling vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie en inspraak, aangezien de tekst van de regeling is afgestemd met ambtenaren van alle deelnemende gemeenten en voor zienswijze is aangeboden aan de raden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet van toepassing op dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het voorstel. De wijzigingen zijn voorbereid in samenwerking met de 18 gemeenten in de regio Hollands-Midden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regeling Hecht Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Wijzigingen Toestemming Democratische legitimatie Zienswijzeprocedure Deelnemende gemeenten Hollands-Midden College EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht: