11-09-2017 Politieke avond - Oordeelsvorming
Agendapunt 1 Opening
Agendapunt 2 Vaststelling van de agenda
Agendapunt 3 Mededelingen
Agendapunt 4 Spreekrecht over niet geagendeerd onderwerpen
Agendapunt 5 Bestemmingsplan Van Alcmaerlaan, Hoogmade
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een nieuw bestemmingsplan voor de Van Alcmaerlaan in Hoogmade. Het doel is om 10 sociale woningen te bouwen nabij het centrum. Momenteel heeft de locatie een bestemming voor maatschappelijke doeleinden, wat woningbouw niet toestaat. Het nieuwe plan zou dit veranderen. Er is een parkeeronderzoek gedaan dat aantoont dat er voldoende parkeergelegenheid is voor de nieuwe woningen. Er zijn ook plannen voor groenvoorzieningen van 45m² per woning. Het plan is al meerdere keren besproken met de dorpsbewoners en er zal nog een participatietraject volgen. Er zijn enkele risico's, zoals mogelijke planschade voor omwonenden. De kosten voor de bestemmingsplanprocedure worden gedekt door advieskosten, en eventuele planschade is voor rekening van de projectontwikkelaar. Na goedkeuring van het bestemmingsplan kan de omgevingsvergunning binnen 8 weken worden afgegeven.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Van Alcmaerlaan Hoogmade". Het doel is om 10 sociale woningen nabij het centrum van Hoogmade te realiseren. De locatie valt onder het bestemmingsplan ‘Kernen Woubrugge-Hoogmade’, dat momenteel alleen maatschappelijke doeleinden toestaat. Het nieuwe bestemmingsplan maakt woningbouw mogelijk. Het plan is globaal, met kaders voor bouwhoogte en dichtheid. Er is voldoende parkeergelegenheid en groenvoorziening gepland. Er zijn onderzoeken naar akoestiek en vleermuizen uitgevoerd. De kosten van de bestemmingsplanprocedure worden gedekt door advieskosten, en eventuele planschade komt voor rekening van de projectontwikkelaar.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de doelstellingen, de benodigde wijzigingen in het bestemmingsplan, parkeeroplossingen, groenvoorzieningen, en de financiële dekking. Er zijn ook onderzoeken uitgevoerd en toegevoegd aan het plan.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen, de nota beantwoording zienswijzen goedkeuren, en besluiten geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van sociale woningbouw in dit gebied en de impact op de omgeving, zoals de verhoogde parkeerdruk en mogelijke planschade voor omwonenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en de parkeeroplossingen. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd voor de voltooiing van de bouw. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de nota beantwoording zienswijzen vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is sprake van participatie, aangezien het bouwplan drie keer in het dorp is besproken. Na vaststelling van het bestemmingsplan volgt een participatietraject met omwonenden en de toekomstige eigenaar voor het ontwerp van de openbare ruimte.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De extra kosten voor de bestemmingsplanprocedure worden gedekt door de post advieskosten. Eventuele planschade komt voor rekening van de projectontwikkelaar via een anterieure overeenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Sociale woningen Hoogmade Parkeerbehoefte Inbreidingslocatie Levensloopwoningen Stedenbouwkundig ontwerp Zienswijzen Planschade ParticipatietrajectVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Bestemmingsplan Spijkereiland en Blauwpolderkade
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een nieuw bestemmingsplan voor Spijkereiland en Blauwpolderkade vast te stellen. Dit plan zou eigenaren en bewoners een actueel bestemmingsplan bieden, waarbij de toegestane bebouwing wordt uitgebreid van 60 m² naar 90 m². Er is maatwerk gevraagd voor situaties waarin de huidige bebouwing deze limiet overschrijdt. Het plan bevat ook regels voor permanente bewoning en overgangsrecht voor eigenaren die voor 1 april 2007 hun eigendom hebben verworven. Er zijn aanpassingen voorgesteld voor specifieke percelen, zoals Blauwpolderkade 15, 16 en 18, om eerdere bestemmingsfouten te corrigeren. De raad moet nog besluiten over het vaststellen van dit bestemmingsplan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Spijkereiland en Blauwpolderkade". Het doel is om een actueel bestemmingsplan vast te stellen dat eigenaren en bewoners toestaat om maximaal 90m² op hun perceel te bouwen. Het plan omvat maatwerk voor bestaande overtredingen van bouw- en bewoningsregels, met persoonsgebonden overgangsrecht voor eigenaren die vóór 2007 illegale bebouwing hebben gekocht. Permanente bewoning is geïnventariseerd en deels onder overgangsrecht gebracht. Het plan corrigeert eerdere bestemmingsfouten en houdt rekening met geluidsnormen voor bepaalde percelen. Er is geen exploitatieplan nodig en participatie heeft plaatsgevonden via zienswijzen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een uitgebreide onderbouwing van de keuzes. Het biedt een gedetailleerde inventarisatie van de huidige situatie en de voorgestelde aanpassingen.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de nota beantwoording zienswijzen vaststellen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen en het bieden van maatwerk.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het al dan niet toestaan van persoonsgebonden overgangsrecht en het aanpassen van bestemmingen voor permanente bewoning. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het al dan niet oprichten van geluidsschermen voor bepaalde percelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de toegestane bouwoppervlakte en de inventarisatie van overtredingen. Het is echter minder tijdgebonden en er zijn enkele inconsistenties, zoals de noodzaak van een besluit hogere grenswaarde voor bepaalde percelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de nota beantwoording zienswijzen vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is participatie geweest via de mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen, die zijn meegenomen in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen specifieke financiële gevolgen genoemd, en het voorstel vermeldt dat kosten niet voorzienbaar zijn. Er is geen informatie over hoe eventuele kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Spijkereiland Blauwpolderkade Persoonsgebonden overgangsrecht Permanente bewoning Maatwerk Recreatieverblijven Woonboten Geluidsniveau OvergangsrechtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Bestemmingsplan De Baan en Sotaweg
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt het bestemmingsplan voor het gebied De Baan en Sotaweg vast te stellen. Dit plan geeft prioriteit aan glastuinbouw en beperkt andere ontwikkelingen die niet met glastuinbouw te maken hebben. Er is een onderscheid gemaakt tussen stenen bebouwing voor kweekactiviteiten en andere activiteiten, waarbij een richtwaarde van 15% voor overige bebouwing is toegestaan. Er zijn verzoeken ingediend om huisvesting van arbeidsmigranten in leegstaande panden toe te staan, maar dit wordt gezien als een nieuwe ontwikkeling die niet binnen het conserverende karakter van het plan past. De provincie heeft aangegeven dat een uitbreiding van de afwijkingsbevoegdheid strijdig zou zijn met de Verordening Ruimte 2014. Het bestemmingsplan wordt samen met de ingediende zienswijzen aan de raad voorgelegd voor vaststelling. Er zijn mogelijke risico's op planschade vanwege de beperkingen in het plan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan De Baan en Sotaweg". Het plan richt zich op het vaststellen van een bestemmingsplan dat prioriteit geeft aan glastuinbouw in het gebied De Baan en Sotaweg. Ontwikkelingen die niet gerelateerd zijn aan glastuinbouw worden als onwenselijk beschouwd. Het plan is aangepast naar aanleiding van inspraakreacties, met name van de provincie, om de focus op glastuinbouw te behouden. Er is een onderscheid gemaakt tussen stenen bebouwing voor kweekactiviteiten en overige activiteiten, waarbij een richtwaarde van 15% voor overige bebouwing is toegestaan. Het verzoek om huisvesting van arbeidsmigranten in leegstaande panden is afgewezen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beslispunten en een uitgebreide onderbouwing. Het behandelt de inspraakreacties en de aanpassingen die zijn gedaan. Echter, er is weinig informatie over de financiële dekking van mogelijke planschade.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de nota beantwoording zienswijzen vaststellen. De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet goedkeuren van het plan.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de prioriteit voor glastuinbouw onderschrijven en of zij instemmen met de beperkingen voor andere ontwikkelingen. Ook moeten zij beslissen over de afwijzing van huisvesting van arbeidsmigranten in leegstaande panden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot de financiële gevolgen en de dekking daarvan. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwijzing van huisvesting voor arbeidsmigranten kan als een gemiste kans worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de nota beantwoording zienswijzen vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inspraakreacties zijn verwerkt en dat de nota beantwoording zienswijzen wordt voorgelegd aan de raad. Er is echter geen uitgebreide participatie van bewoners of andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er is een risico op planschade door de beperkingen in het bestemmingsplan, maar er is geen duidelijke informatie over hoe deze kosten gedekt worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Glastuinbouw Stenen bebouwing Kweekactiviteiten Verordening Ruimte 2014 Arbeidsmigranten Provinciale structuurvisie Planschade Inspraakreactie HuisvestingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Categoriebepaling Verklaring van Geen Bedenkingen
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een besluit over de categoriebepaling van de Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) voor omgevingsvergunningen. Het doel is om rechtszekerheid te bieden aan burgers en het proces voor planologische afwijkingen efficiënter te maken. Er wordt een lijst opgesteld van categorieën waarvoor geen VVGB nodig is, zodat het college zelfstandig kan beslissen. Voor grootschalige en gebiedsvreemde projecten blijft een VVGB vereist. Het concept Afwijkingenbeleid, dat als bijlage is toegevoegd, zal later aan de raad worden voorgelegd. De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde categorieën en het concept Afwijkingenbeleid. Het uiteindelijke besluit moet zorgen voor een eenvoudig en efficiënt aanvraagproces voor omgevingsvergunningen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Categoriebepaling Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB)". Het voorstel beoogt de gemeenteraad van Kaag en Braassem te laten instemmen met een lijst van categorieën waarvoor een VVGB vereist is bij uitgebreide planologische afwijkingen. Dit moet leiden tot een efficiëntere afhandeling van omgevingsvergunningen door het college, zonder dat de raad voor elke aanvraag een VVGB hoeft af te geven. Het voorstel biedt duidelijkheid aan aanvragers over wanneer een VVGB nodig is en voorkomt dat de raad overbelast raakt met individuele aanvragen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide uitleg over de noodzaak en de context van de categoriebepaling. Het bevat een duidelijke opsomming van de categorieën waarvoor een VVGB vereist is en biedt een toelichting op de keuzes. Het voorstel lijkt volledig in de context van de gestelde doelen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde categoriebepaling en het concept Afwijkingenbeleid. De raad behoudt een toetsende rol bij de afgifte van VVGB's voor de gedefinieerde categorieën.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen in hoeverre zij haar bevoegdheid om VVGB's af te geven wil delegeren aan het college. Dit omvat het bepalen van de categorieën waarvoor een VVGB vereist is en het vaststellen van het afwijkingenbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de categorieën waarvoor een VVGB vereist is. Het is tijdgebonden met een duidelijke inwerkingtredingsdatum. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit hangt af van de toekomstige evaluatie van de VVGB-behoefte.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde categoriebepaling en het concept Afwijkingenbeleid.
Participatie:
Er is geen directe participatie van inwoners bij het bepalen van de categorieën voor de VVGB. Inwoners worden pas betrokken wanneer zij een aanvraag indienen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen of dekkingswijzen. Het richt zich voornamelijk op procesoptimalisatie en rechtszekerheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Afwijkingenbeleid Omgevingsvergunning Transformatie Natuurgebied Functiewijzigingen Bestemmingsplan Ruimtelijke onderbouwing OmgevingswetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Afwijking Nota Grondbeleid t.b.v. aankoop voormalig waterzuiveringsinstallatie
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om af te wijken van de huidige Nota Grondbeleid om een strategische grondpositie te verwerven in Woubrugge. Het gaat om de voormalige waterzuiveringslocatie aan de Oudendijkseweg, die het hoogheemraadschap van Rijnland wil verkopen. De gemeente heeft een eerste recht van koop en ziet mogelijkheden voor de ontwikkeling van de kern, zoals infrastructuurverbetering, sportvoorzieningen, woningbouw of een Integraal Kindcentrum. De gemeenteraad moet beslissen of zij akkoord gaat met de aankoop, ondanks dat dit afwijkt van het faciliterend grondbeleid. Er zijn verschillende voorwaarden waaraan moet worden voldaan, zoals het aantonen van maatschappelijk en ruimtelijk belang en het aanvaardbare financiële risico. De dorpsraad Woubrugge ondersteunt de aankoop en heeft een houtskoolschets opgesteld die de strategische waarde van de locatie benadrukt. Als de gemeenteraad instemt, zal het college onderhandelingen starten met het hoogheemraadschap en de raad op de hoogte houden van de voortgang.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Afwijking Nota Grondbeleid ten behoeve van de verwerving van de voormalige waterzuiveringslocatie Woubrugge." Het voorstel beoogt de aankoop van een strategische grondpositie in Woubrugge door af te wijken van de bestaande Nota Grondbeleid. De locatie, een voormalige waterzuiveringsinstallatie, biedt mogelijkheden voor toekomstige ontwikkeling zoals infrastructuurverbetering, sportvoorzieningen, een Integraal Kindcentrum of woningbouw. De gemeente heeft een contractueel recht van eerste koop en wil onderhandelen met het hoogheemraadschap om de grond over te nemen. De aankoop kan bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van Woubrugge.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een overzicht van de stappen die moeten worden genomen. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de uiteindelijke koopprijs en de exacte toekomstige bestemming van de grond.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of er afgeweken kan worden van de Nota Grondbeleid om de aankoop mogelijk te maken. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van deze afwijking en het uiteindelijke besluit over de aankoop.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze willen afwijken van het bestaande grondbeleid om strategische redenen. Dit omvat het afwegen van de voordelen van de aankoop tegen de financiële en ruimtelijke risico's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals een duidelijke financiële dekking. Er zijn geen grote inconsistenties, maar er is onzekerheid over de uiteindelijke kosten en bestemming.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de afwijking van de Nota Grondbeleid en de aankoop van de grond goedkeuren.
Participatie:
Er is sprake van participatie met de dorpsraad en betrokken inwoners, wat heeft geleid tot een houtskoolschets die de aankoop ondersteunt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de aankoop kan bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van Woubrugge, met name in de context van glastuinbouw en infrastructuur.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig duidelijk, aangezien de koopprijs nog moet worden vastgesteld. De kosten voor bodemonderzoek zijn voor rekening van het hoogheemraadschap. De financiële dekking zal worden verwerkt in de jaarrekening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waterzuiveringslocatie Woubrugge Strategische grondpositie Hoogheemraadschap van Rijnland Nota Grondbeleid Houtskoolschets Glastuinbouw Infrastructuur Woningbouw Taxatierapport Integraal Kindcentrum (IKC)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Beeindiging Gemeenschappelijke Regeling Sopora
Samenvatting
Er is een voorstel om de Gemeenschappelijke Regeling Sopora te beëindigen vanwege een fusie van onderwijsstichtingen. Na de fusie zal de stichting SOPORA ophouden te bestaan, waardoor de regeling automatisch vervalt. De bevoegdheden voor het openbaar onderwijs komen dan terug bij de gemeenteraad. Er wordt echter geadviseerd om deze bevoegdheden te mandateren aan het college, zodat de korte lijnen en directe betrokkenheid met het openbaar onderwijs behouden blijven. Dit mandaatbesluit brengt geen kosten of risico's met zich mee. De betrokken gemeenten willen hiermee kwalitatief hoogwaardig en toekomstbestendig onderwijs waarborgen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Beëindiging Gemeenschappelijke Regeling Sopora
Samenvatting: Het voorstel betreft de beëindiging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Sopora, als gevolg van de fusie van Stichting Openbaar Primair Onderwijs Regio Alphen aan den Rijn (SOPORA) met Stichting Katholiek Basisonderwijs Alphen aan den Rijn (SKBA) tot de nieuwe stichting Morgenwijzer. De bevoegdheden voor het openbaar onderwijs, die na de opheffing van de GR automatisch bij de gemeenteraad terechtkomen, worden voorgesteld te mandateren aan het college. Dit moet zorgen voor een efficiënte uitvoering van de beperkte gemeentelijke bevoegdheden en behoud van korte lijnen met onderwijsbestuurders.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de context van de beëindiging van de GR en de mandatering van bevoegdheden aan het college. Het biedt een duidelijke uitleg van de achtergrond, de noodzaak van de fusie, en de gevolgen voor de gemeentelijke bevoegdheden. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de toekomstige rol van de gemeenteraad in het toezicht en de controle op het openbaar onderwijs.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over het mandateren van de bevoegdheden voor het openbaar onderwijs aan het college. Dit houdt in dat de raad zijn directe betrokkenheid bij bepaalde beslissingen over openbaar onderwijs overdraagt aan het college, terwijl het college de raad informeert bij ernstige situaties.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze is of de raad de bevoegdheden voor het openbaar onderwijs wil mandateren aan het college of deze zelf wil behouden. Dit heeft invloed op de mate van directe controle en betrokkenheid van de raad bij het openbaar onderwijs.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de fusiedatum en de automatische opheffing van de GR. Het is echter minder meetbaar en realistisch, omdat het geen concrete doelen of evaluatiecriteria bevat voor de mandatering. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van evaluatiecriteria kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met het mandateren van de bevoegdheden voor het openbaar onderwijs aan het college.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van stakeholders of de gemeenschap in het besluitvormingsproces. Dit kan een gemiste kans zijn om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit besluit, zoals aangegeven in het voorstel. Er is geen sprake van kosten of financiële dekking die geregeld moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beëindiging Gemeenschappelijke Regeling Sopora Openbaar onderwijs Mandateren College Fusie Morgenwijzer Toekomstbestendig onderwijs SamenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Werkbedrijf Alphen aan den Rijn
Samenvatting
De Rijnstreekgemeenten overwegen een centrumregeling voor de uitvoering van de Participatiewet. Het doel is om één uitvoeringsorganisatie, het Werkbedrijf, op te richten onder leiding van de gemeente Alphen aan den Rijn. Dit moet zorgen voor efficiënte en effectieve dienstverlening binnen het sociale domein. De gemeente Alphen aan den Rijn zou als centrumgemeente fungeren, terwijl Nieuwkoop en Kaag en Braassem als gastgemeenten optreden. Er is een verordening nodig om het uitsluitend recht voor de uitvoering van bepaalde taken vast te leggen, zodat deze zonder aanbestedingsprocedure aan Alphen aan den Rijn kunnen worden toegewezen. De gemeenteraad moet toestemming geven voor deze regeling. Er zijn geen kosten of risico's verbonden aan het instellen van de centrumregeling. De besluitvorming hierover ligt nog in de toekomst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Centrumregeling Participatiewet". Het voorstel beoogt de oprichting van één uitvoeringsorganisatie, het Werkbedrijf, voor de drie Rijnstreekgemeenten (Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop en Kaag en Braassem) om de Participatiewet uit te voeren. De gemeente Alphen aan den Rijn wordt aangewezen als centrumgemeente, verantwoordelijk voor de integrale sturing en dagelijkse leiding. Dit moet leiden tot efficiëntere dienstverlening en betere benutting van kansen binnen het sociale domein. Het voorstel omvat ook de vaststelling van een verordening voor het uitsluitend recht, om de activiteiten van het Werkbedrijf uit te zonderen van het aanbestedingsrecht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beschrijvingen van de doelen, juridische kaders en de rolverdeling tussen de betrokken gemeenten. Echter, het concept van de centrumregeling is nog niet in de eindfase, wat enige onzekerheid kan introduceren.
Rol van de raad:
De raad moet toestemming verlenen aan het college om de centrumregeling aan te gaan. De raad kan deze toestemming alleen onthouden als er strijd is met het recht of het algemeen belang.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde centrumregeling en de verordening voor het uitsluitend recht. Dit omvat keuzes over intergemeentelijke samenwerking en de wijze van uitvoering van de Participatiewet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de oprichting van het Werkbedrijf en de juridische kaders. Het is echter minder specifiek over de tijdslijnen en concrete meetbare resultaten van de dienstverlening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van een nog niet afgerond concept kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college toestemming verleent om de centrumregeling te treffen en de verordening uitsluitend recht vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen kosten verbonden aan het instellen van de centrumregeling zelf. De financiële dekking voor het Werkbedrijf wordt verwacht binnen de huidige meerjarenbegroting van Kaag en Braassem. Eventuele tekorten kunnen worden opgevangen binnen de risicoparagraaf.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatiewet Centrumregeling Werkbedrijf Rijnstreekgemeenten Verordening uitsluitend recht Aanbestedingsrecht Intergemeentelijke samenwerking Sociaal Domein Gemeenschappelijke regeling Dienstverleningsovereenkomst (DVO)Verfijning van de zoekopdracht: