14-05-2024 Overzicht collegebesluiten
Agendapunt 4.a Openbaarmaking B&W-besluit 7 mei 2024: Conceptverzoek Zuidweg 1, Rijpwetering
Agendapunt 4.b Openbaarmaking B&W-besluit 7 mei 2024: Conceptverzoek Kerkweg 36, Woubrugge
Agendapunt 4.c Openbaarmaking B&W-besluit 7 mei 2024: Conceptverzoek Floraweg 65, Roelofarendsveen
Agendapunt 4.d Beantwoording schriftelijke vragen Ruimtelijk afwegingskader Klimaatadaptieve gebouwde omgeving
Agendapunt 4.e Definitieve gunning herinrichting Zuideinde in Hoogmade
Agendapunt 4.f Raadsinformatiebrief ‘Voorbeeld AZC’
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voorbeeld azc". Het document biedt fotomateriaal van enkele asielzoekerscentra (azc's) om de gemeenteraad een beter beeld te geven van hoe een tijdelijk azc eruit zou kunnen zien. Deze informatie is verstrekt door het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) en dient als visueel hulpmiddel voor de raad om een beter begrip te krijgen van de mogelijke verschijningsvormen van een azc, afhankelijk van de locatiekeuze.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beperkt in zijn volledigheid. Het biedt visueel materiaal, maar mist gedetailleerde informatie over de operationele, financiële en sociale aspecten van het opzetten van een azc. Er is geen inhoudelijke toelichting of context over de impact op de gemeenschap of de betrokkenheid van belanghebbenden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om geïnformeerd te worden over de mogelijke verschijningsvormen van een azc en om op basis van deze informatie verdere beslissingen te nemen over de locatie en inrichting van een azc binnen de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de locatie en omvang van het azc, rekening houdend met de behoeften van asielzoekers en de impact op de lokale gemeenschap. Er moeten keuzes worden gemaakt over de integratie van het azc in de gemeenschap en de betrokkenheid van lokale belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het biedt geen concrete doelen, tijdlijnen of meetbare resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het gebrek aan detail maakt het moeilijk om de haalbaarheid en effectiviteit te beoordelen.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van de gemeenschap of andere belanghebbenden. Er is geen informatie over hoe de lokale bevolking betrokken wordt bij het besluitvormingsproces of hoe hun zorgen en suggesties worden meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of er bij de keuze en inrichting van het azc rekening wordt gehouden met milieuvriendelijke en duurzame praktijken.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het document biedt geen inzicht in de kosten van het opzetten en onderhouden van een azc of hoe deze gefinancierd zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Asielzoekerscentrum (azc) Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) Fotomateriaal Tijdelijk Locatie Verschijningsvorm Informatie Besloten raadsvergadering Voorbeelden Aard en omvangVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.a Ontwerpbestemmingsplan ‘Karperhof, Woubrugge’
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt het bestemmingsplan 'Karperhof, Woubrugge' vast te stellen om de bouw van 66 woningen mogelijk te maken. Dit plan vereist een wijziging van de huidige bestemming van agrarisch naar woongebied. Het project omvat meer dan 30% sociale huurwoningen en streeft naar een duurzame en groene woonomgeving. De provincie Zuid-Holland moet nog instemmen met het plan, maar heeft al aangegeven dat de locatie logisch is voor woningbouw. Er zijn 34 zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode, die zijn beantwoord in een nota. De raad wordt geadviseerd geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten anderszins zijn verzekerd. Er zijn geen risico’s of kanttekeningen verbonden aan het voorstel. De initiatiefnemers hebben omwonenden en belanghebbenden betrokken bij de planvorming. Na vaststelling wordt het plan opnieuw ter inzage gelegd voor beroep.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan 'Karperhof, Woubrugge'. Het plan beoogt de realisatie van 66 woningen op een stuk grond dat momenteel niet voor wonen bestemd is. Het bestemmingsplan moet worden gewijzigd van 'Maatschappelijk' naar 'Wonen' om deze ontwikkeling mogelijk te maken. Het plan omvat meer dan 30% sociale huurwoningen. Er zijn 34 zienswijzen ontvangen en beantwoord, wat heeft geleid tot enkele minimale aanpassingen in het plan. Het college stelt de raad voor om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke samenvatting van de zienswijzen en de daaropvolgende wijzigingen. De bijlagen bieden verdere details en context.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vaststellen. Dit is een cruciale stap in het proces om de bestemmingswijziging officieel te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de bestemmingswijziging en de acceptatie van de sociale woningbouwcomponent. Er moet ook worden overwogen of de belangen van de omwonenden voldoende zijn meegenomen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en de sociale huurcomponent. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen al dan niet vast te stellen.
Participatie:
Er is participatie geweest in de vorm van een inspraakperiode waarin zienswijzen konden worden ingediend. Deze zijn beantwoord en deels verwerkt in het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp in het voorstel, maar de ontwikkeling van sociale huurwoningen kan bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst en leges volgens de legesverordening. Dit suggereert dat de kosten voor de gemeente beheersbaar zijn en gedekt worden door de ontwikkelaars.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Karperhof Woubrugge Woningen Zienswijzen Sociale huurwoningen Oudendijkseweg Nota van beantwoording Bouwmogelijkheden Anterieure overeenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Karperhof, Woubrugge’. Het doel is om 66 woningen te realiseren op een stuk grond dat momenteel bestemd is voor agrarisch gebruik. Het plan voorziet in een wijziging van de bestemming naar woongebied, met een focus op het behoud en de doorontwikkeling van ruimtelijke kwaliteit. Ongeveer 30% van de woningen zal bestaan uit sociale huurwoningen. Het plan heeft al ter inzage gelegen en er zijn 34 zienswijzen ontvangen, die zijn verwerkt in de Nota van beantwoording zienswijzen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de locatie, de geplande woningbouw, en de ontvangen zienswijzen. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de mogelijke zienswijze van de provincie vanwege overprogrammering.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vaststellen. Daarnaast moet de raad beslissen om geen exploitatieplan vast te stellen, gezien de anterieure overeenkomst die de kosten dekt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het bestemmingsplan, rekening houdend met de regionale woningbouwprogrammering en de zienswijzen van de provincie. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en de locatie. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte duurzaamheidsmaatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid over de provinciale goedkeuring kan een probleem vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen en om geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake van uitgebreide participatie, met brieven aan omwonenden, gesprekken met de dorpsraad en sportverenigingen, en een bewonersbijeenkomst. Dit toont een goede mate van betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. Er wordt gestreefd naar energieopwekkende woningen met minimale CO2-uitstoot, gebruik van biobased materialen, en slimme installatietechnieken.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst en leges volgens de legesverordening. Dit lijkt adequaat geregeld te zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Karperhof Woubrugge Sociale huurwoningen Ruimtelijke kwaliteit Zienswijzen Provincie Zuid-Holland Duurzaamheid Energieopwekkende woningen Participatie en inspraakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.b Zienswijze begroting 2025 en 1e begrotingswijziging 2024 Hecht
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem moet een besluit nemen over de zienswijze op de begrotingswijziging 2024 en de beleidsarme begroting 2025 van de regionale dienst Hecht. Hecht vraagt om goedkeuring voor een begrotingswijziging van € 3,7 miljoen voor 2024, waarvan € 128.000 voor Kaag en Braassem. De gemeente overweegt om niet in te stemmen met deze wijziging, omdat Hecht eerder al een begrotingswijziging voor 2023 heeft voorgesteld die niet werd goedgekeurd. Er zijn zorgen dat Hecht niet binnen de financiële kaders blijft en dat er te vaak om extra middelen wordt gevraagd. Voor 2025 is er een beleidsarme begroting voorgesteld, waarmee de gemeente wel wil instemmen. De kosten voor Kaag en Braassem stijgen in 2025 door een toename van het aantal inwoners en extra taken voor Hecht. De verwachting is dat de meeste gemeenten akkoord gaan met de begrotingswijziging, wat betekent dat Kaag en Braassem mogelijk moet bijdragen aan de extra kosten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijzen Hecht
Samenvatting: De regionale dienst Hecht vraagt de gemeente Kaag en Braassem om een zienswijze op de eerste begrotingswijziging van 2024 en de beleidsarme begroting van 2025. Het voorstel is om in te stemmen met de beleidsarme begroting van 2025, maar niet met de begrotingswijziging van 2024. De reden hiervoor is dat Hecht nog kan sturen op het begrotingsresultaat van 2024. De begrotingswijziging van 2024 bedraagt € 3,7 miljoen, waarvan € 128.000 voor Kaag en Braassem. De gemeente wil dat Hecht binnen de financiële kaders blijft en geen tussentijdse wijzigingen meer aanvraagt.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke argumenten voor en tegen de begrotingswijziging van 2024. Er is echter weinig detail over hoe Hecht precies binnen de financiële kaders kan blijven zonder de voorgestelde wijziging.
Rol van de Raad
De raad moet een zienswijze geven op de begrotingswijziging en de beleidsarme begroting. Dit is een adviserende rol, waarbij de raad zijn goedkeuring of afkeuring uitspreekt.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of ze instemmen met de begrotingswijziging van 2024, ondanks de financiële druk op de gemeente, of dat ze Hecht dwingen om binnen de bestaande kaders te blijven.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen concrete maatregelen of tijdlijnen aangegeven voor hoe Hecht binnen de financiële kaders kan blijven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het niet instemmen met de begrotingswijziging is twijfelachtig.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze instemmen met de zienswijze die de begrotingswijziging van 2024 afkeurt en de beleidsarme begroting van 2025 goedkeurt.
Participatie
Er is sprake van participatie doordat de 18 gemeenten van Holland-Rijnland samen Hecht besturen en een zienswijze moeten geven voordat een besluit wordt genomen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet van toepassing op dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn significant: een kostenstijging van € 128.000 voor Kaag en Braassem in 2024 als de begrotingswijziging wordt goedgekeurd. Voor 2025 stijgen de kosten door demografische veranderingen en extra taken. De dekking moet binnen de budgettaire ruimte van 2024 worden gevonden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hecht Zienswijze Begrotingswijziging 2024 Beleidsarme begroting 2025 Financiële kaders Incidentele kosten Loonkostenstijging Weerstandsvermogen Gemeenschappelijke regeling Regionaal gezondheidsbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.c Opheffen geheimhouding collegevoorstel Aanwijzen voorkeurslocatie Scheef huisje
Agendapunt 5.d Eenmalige subsidie kosten overloopgoot Stichting Vrienden van de Kleine Oase
Samenvatting
Het college overweegt een eenmalige subsidie van €20.429,- toe te kennen aan de Stichting Vrienden van de Kleine Oase. Deze subsidie is bedoeld voor de renovatie van de overloopgoot in het diepe zwembad, die vervangen moet worden vanwege veiligheidsrisico's. De stichting heeft te maken met onverwachte onderhoudskosten en vraagt de gemeente om financiële steun. De subsidie zou gedekt worden uit nog beschikbare middelen van 2023. Het doel is om de veiligheid en toekomst van het zwembad te waarborgen, wat bijdraagt aan een gezonde en actieve leefstijl in de gemeenschap. Vrijwilligers spelen een belangrijke rol in het onderhoud van het zwembad. Als de subsidie niet wordt toegekend, kan dit de toekomst van het zwembad in gevaar brengen. Het college wordt geadviseerd om in te stemmen met de subsidie vanwege de maatschappelijke bijdrage van het zwembad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Eenmalige subsidie kosten overloopgoot Stichting Vrienden van de Kleine Oase". Het college stelt voor om een eenmalige subsidie van €20.429,- toe te kennen aan de Stichting Vrienden van de Kleine Oase voor de renovatie van de overloopgoot in het diepe zwembad. Deze renovatie is noodzakelijk vanwege de loslatende glazuurlaag, die gevaarlijke situaties kan veroorzaken. De subsidie wordt gedekt uit reeds gereserveerde middelen uit 2023. De renovatie draagt bij aan de veiligheid en toekomstbestendigheid van het zwembad, dat een belangrijke rol speelt in het bevorderen van een gezonde en actieve leefstijl in de gemeenschap.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat informatie over de noodzaak van de subsidie, de financiële dekking, en de maatschappelijke bijdrage van het zwembad.
Rol van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen over dit voorstel, aangezien het een collegebesluit betreft. De raad wordt echter geïnformeerd over de toekenning van de subsidie.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet ondersteunen van de subsidieaanvraag, wat invloed heeft op de toekomstbestendigheid van het zwembad en de maatschappelijke bijdrage die het levert.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het een collegebesluit betreft.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie of inspraak van de gemeenschap vermeld in het voorstel, maar de betrokkenheid van vrijwilligers wordt benadrukt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de vervanging van de overloopgoot met RVS een duurzamere keuze is dan kunststof, vanwege de betere bestendigheid tegen corrosie en slijtage.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de eenmalige subsidie van €20.429,-, die gedekt wordt uit reeds gereserveerde middelen uit 2023. Er zijn geen extra kosten voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidie Overloopgoot Stichting Vrienden van de Kleine Oase Vrijwilligers Zwembad Onderhoudskosten RVS Veiligheid Omgevingsvisie DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht: