25-09-2019 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4 Toezeggingenlijst
H.H.T. Bax - Samen
H.H.T. Bax - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
H.H.T. Bax - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
H.H.T. Bax - Samen
H.H.T. Bax - Samen
Kelly Straver-van der Wereld
Kelly Straver-van der Wereld
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Karin van der Kaaden - van Klink - CDA
Karin van der Kaaden - van Klink - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
H.H.T. Bax - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
00:09:37 - 00:09:37 - 00:10:12 - 00:10:12 - 00:11:01 - 00:11:01 - 00:11:02 - 00:11:02 - 00:11:22 - 00:11:22 - 00:11:25 - 00:11:25 - 00:11:32 - 00:11:32 - 00:12:13 - 00:12:13 - 00:12:50 - 00:12:50 - 00:13:05 - 00:13:05 - 00:13:46 - 00:13:46 - 00:14:16 - 00:14:16 - 00:15:07 - 00:15:07 - 00:15:30 - 00:16:49 - 00:16:49
Agendapunt 7.a Bestemmingsplan ‘Vierambachtsweg 18’ te Woubrugge
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een wijziging van het bestemmingsplan voor het perceel aan de Vierambachtsweg 18 in Woubrugge. De initiatiefnemers willen hier nieuwe functies realiseren, zoals een landwinkel, ambachtelijke verwerking van agrarische producten, en faciliteiten voor paarden. Het huidige bestemmingsplan staat deze ontwikkelingen niet toe, dus een wijziging is nodig. Er is een anterieure overeenkomst gesloten om financiële risico's voor de gemeente te beperken. Een zienswijze tegen de bouw van een nieuwe schuur is ingediend, maar wordt mogelijk niet ontvankelijk verklaard vanwege termijnoverschrijding. De gemeenteraad moet nog beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan. Na vaststelling volgt publicatie en een periode van zes weken voor beroep.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Vierambachtsweg 18’. Het doel is om vervolgfuncties op een agrarisch perceel mogelijk te maken, zoals de verkoop van streekeigen producten en het houden van paarden. Dit vereist een wijziging van het bestemmingsplan. Er is een anterieure overeenkomst gesloten om financiële risico's voor de gemeente af te dekken. Het plan is in lijn met het bestemmingsplan Buitengebied Oost en heeft als ontwerp ter inzage gelegen. Er is één zienswijze ontvangen, maar deze is ingetrokken. De raad wordt gevraagd het bestemmingsplan vast te stellen en de zienswijze niet ontvankelijk te verklaren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de voorgestelde wijzigingen, de juridische en financiële kaders, en de participatieprocedure. Echter, meer gedetailleerde informatie over de milieu-impact en verkeersstudies zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en beslissen over de ontvankelijkheid van de zienswijze. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen en het waarborgen van de belangen van de gemeenschap.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde functies en de wijziging van het bestemmingsplan steunen. Er moet ook een beslissing worden genomen over de ontvankelijkheid van de zienswijze, wat politieke implicaties kan hebben voor de betrokkenheid van burgers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde functies en juridische kaders. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de milieu-impact zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en de zienswijze niet ontvankelijk te verklaren.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest, met slechts één zienswijze die uiteindelijk werd ingetrokken. Dit suggereert dat er mogelijk meer betrokkenheid van de gemeenschap nodig is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een toekomstbestendige bestemming voor het perceel, maar er is weinig detail over hoe duurzaamheid specifiek wordt geïntegreerd in de plannen.
Financiële Gevolgen:
Er worden leges geheven volgens de legesverordening. De financiële risico's zijn afgedekt door een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemers, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse in het voorstel opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Vierambachtsweg 18 Vervolgfuncties Anterieure overeenkomst Agrarisch perceel Streekeigen producten Paardenstal Zienswijze Bouwvlak Verkeersaantrekkende werkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.b Verklaring algemeen belang afvalinzameling scholen
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om het inzamelen van waardevolle afvalstromen, zoals GFT en PMD, bij scholen aan te wijzen als een dienst van algemeen belang. Dit besluit zou het mogelijk maken om het project 'De afvalvrije school' uit te voeren, waarbij scholen worden geholpen bij afvalscheiding. Het doel is om bij te dragen aan de landelijke doelstellingen voor afvalvermindering en hergebruik. Het project omvat educatie en het gelijktijdig inzamelen van schoolafval met huishoudelijk afval. De kosten worden gedekt door een landelijke vergoeding en het budget van Cyclus. Scholen in de gemeente zijn benaderd om deel te nemen, en het project zou in het schooljaar 2019-2020 van start gaan. Er wordt verwacht dat de impact op private afvalinzamelaars beperkt is, omdat het alleen om waardevolle afvalstromen gaat en de doelgroep klein is. Na de projectperiode wordt geëvalueerd of de inzameling aan de markt kan worden overgelaten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verklaring algemeen belang afvalinzameling scholen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel getiteld "Verklaring algemeen belang afvalinzameling scholen" beoogt het inzamelen en verwerken van waardevolle afvalstromen zoals GFT en PMD bij onderwijsinstellingen aan te wijzen als een economische activiteit van algemeen belang volgens de Mededingingswet. Dit maakt deel uit van het project 'De afvalvrije school', dat scholen faciliteert bij afvalscheiding en educatie over afvalbeheer, met als doel de hoeveelheid huishoudelijk restafval te verminderen en hergebruik te bevorderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide juridische en financiële onderbouwing. Het beschrijft de context, doelstellingen, en de juridische basis voor het aanwijzen van de afvalinzameling als een dienst van algemeen belang.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet beslissen of het inzamelen van waardevolle afvalstromen bij scholen als een dienst van algemeen belang wordt aangemerkt. Dit besluit is cruciaal om het project 'De afvalvrije school' te kunnen uitvoeren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de inzameling van waardevolle afvalstromen bij scholen als een dienst van algemeen belang willen aanwijzen, wat invloed heeft op de concurrentiepositie van private afvalinzamelaars en de gemeentelijke betrokkenheid bij afvalbeheer.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, met duidelijke doelen en een evaluatieperiode. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de landelijke zwerfafvalvergoeding kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met het aanwijzen van de afvalinzameling bij scholen als een dienst van algemeen belang, waardoor het project kan worden uitgevoerd.
Participatie:
Alle basisscholen in de gemeente zijn benaderd om deel te nemen aan het project, wat wijst op een actieve benadering van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met de focus op afvalscheiding en hergebruik als middel om milieudoelstellingen te behalen.
Financiële gevolgen:
De kosten voor het educatietraject worden gedekt door de landelijke zwerfafvalvergoeding. De kosten voor afvalinzameling zijn vergelijkbaar met die van huishoudelijk afval en worden gefinancierd uit het budget van Cyclus.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalvrije school Waardevolle afvalstromen Mededingingswet Cyclus Onderwijsinstellingen Educatieproject Duurzaamheid Zwerfafvalvergoeding Bedrijfsafval AfvalscheidingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.c Verordening Sociaal Domein Kaag en Braassem 2019
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuwe Verordening Sociaal Domein vast te stellen. Deze verordening moet duidelijkheid bieden over de rechten en plichten van inwoners en de gemeente op het gebied van Jeugd, Participatie en Wmo. De verordening moet voldoen aan wettelijke eisen en aansluiten bij de Maatschappelijke Agenda. Er zijn aanpassingen nodig door landelijke ontwikkelingen en jurisprudentie. De wijzigingen zijn in samenwerking met omliggende gemeenten opgesteld en besproken met de Adviesraad Sociaal Domein. Er zijn geen directe kosten aan verbonden, maar er kunnen wel hogere uitgaven ontstaan door bijvoorbeeld een vast tarief voor Wmo-diensten. De raad moet nog beslissen over de invoering van het abonnementstarief in 2020. De verordening wordt voortdurend geëvalueerd en aangepast indien nodig.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verordening Sociaal Domein Kaag en Braassem 2019
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Verordening Sociaal Domein Kaag en Braassem 2019. Deze verordening integreert gemeentelijke taken op het gebied van Jeugd, Participatie en Wmo, en voldoet aan wettelijke eisen. Het biedt duidelijkheid over rechten en plichten voor inwoners, gemeente en maatschappelijke partners. De verordening is aangepast aan landelijke ontwikkelingen, jurisprudentie en voortschrijdend inzicht. Belangrijke wijzigingen betreffen de vaststelling van pgb-tarieven, regels voor langdurig laag inkomen, en voorwaarden voor Wmo-voorzieningen. De verordening is opgesteld in samenwerking met Rijnstreekgemeenten en is voorgelegd aan de Adviesraad Sociaal Domein.
Oordeel over Volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde beschrijving geeft van de wijzigingen en de redenen daarvoor. Het bevat ook bijlagen met verdere toelichting en een overzicht van de wijzigingen.
Rol van de Raad
De raad moet de verordening vaststellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen en aanpassingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van de verordening en de beleidskeuzes met betrekking tot het abonnementstarief in 2020.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral in termen van de doelen en de te nemen stappen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Verordening Sociaal Domein Kaag en Braassem 2019 vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de wijzigingen zijn opgesteld in samenwerking met Rijnstreekgemeenten en zijn voorgelegd aan de Adviesraad Sociaal Domein. Er is ook een inzageperiode geweest voor inwoners.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe kosten verbonden aan de verordening, maar sommige wijzigingen kunnen leiden tot hogere uitgaven, zoals het betalen van een reële prijs voor Wmo-diensten. De invoering van een vast tarief voor eigen bijdragen kan leiden tot lagere inkomsten. Deze financiële gevolgen kunnen momenteel binnen de begroting worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Sociaal Domein Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Jeugdwet Participatiewet Maatwerkvoorziening Pgb (persoonsgebonden budget) Jurisprudentie Abonnementstarief Nadere regels Maatschappelijke opvangVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Benoeming werkgeverscommissie
Samenvatting
Op een raadsavond op 25 september 2019 zal er een besluit worden genomen over de benoeming van vijf raadsleden tot lid van de werkgeverscommissie. Deze benoeming is nodig vanwege twee openstaande vacatures in de commissie. De voorgestelde leden zijn L.C. van Klink, R. van Beurden, J.H.M. de Rijk - de Jong, N.G. van Egmond en J.J.F. van der Geest. Het presidium stelt voor om deze benoemingen te doen, zodat de commissie weer volledig kan functioneren. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming werkgeverscommissie". Het voorstel beoogt de ontstane vacatures in de werkgeverscommissie van de gemeenteraad van Kaag en Braassem in te vullen door vijf raadsleden te benoemen. Dit is noodzakelijk vanwege het vertrek van twee leden uit de commissie. Het presidium stelt voor om de commissie formeel te benoemen, zodat deze weer volledig kan functioneren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, de voorgestelde leden en de procedure beschrijft. Het bevat alle essentiële informatie om een besluit te nemen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde benoemingen goed te keuren, zodat de werkgeverscommissie weer compleet is en haar taken kan uitvoeren.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel is. De raad moet echter wel instemmen met de voorgestelde leden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete doelen en evaluatiecriteria (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde raadsleden te benoemen tot de werkgeverscommissie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de interne aard van de benoeming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het een interne benoeming betreft zonder milieueffecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, wat expliciet wordt vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkgeverscommissie Vacatures Benoeming Raadsleden Verordening Presidium Lidmaatschap Formeel Functioneren AfscheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Benoeming plaatsvervangend griffier
Samenvatting
Op een toekomstige raadsvergadering zal de raad van de gemeente Kaag en Braassem beslissen over de benoeming van mevrouw M.P. Mellema als plaatsvervangend griffier. Volgens de Gemeentewet moet de raad zorgen voor vervanging van de griffier, maar momenteel is er nog niemand aangewezen voor deze rol. Mevrouw Mellema, die nu raadsadviseur is, wordt voorgesteld voor deze functie. Tijdens de vergadering zal zij aanwezig zijn om de belofte af te leggen. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze benoeming.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming plaatsvervangend griffier". Het voorstel betreft de benoeming van mevrouw M.P. Mellema als plaatsvervangend griffier van de gemeente Kaag en Braassem. Volgens de Gemeentewet moet de raad voorzien in de vervanging van de griffier, en momenteel is er geen plaatsvervanger aangewezen. Mevrouw Mellema, die al werkzaam is als raadsadviseur binnen de griffie, wordt voorgedragen voor deze rol en zal tijdens de raadsvergadering de belofte afleggen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en wettelijke basis voor de benoeming uiteenzet. Het vermeldt de relevante artikelen van de Gemeentewet en geeft aan wie de voorgedragen kandidaat is.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de benoeming van de plaatsvervangend griffier goed te keuren. Dit is een formele beslissing die de raad moet nemen op basis van de Gemeentewet.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele benoeming betreft. De raad moet echter wel beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde kandidaat.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming van een specifieke persoon voor een specifieke functie. Het is tijdgebonden, aangezien de benoeming tijdens de raadsvergadering moet plaatsvinden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om mevrouw M.P. Mellema te benoemen als plaatsvervangend griffier.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de interne en procedurele aard van de benoeming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een personele benoeming betreft.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen financiële dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Plaatsvervangend griffier Gemeentewet M.P. Mellema Raadsadviseur Vervanging Griffie Vergadering Belofte PresidiumVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Ontwerpbestemmingsplan Elzenlaan Woubrugge (Van Egmond-locatie)
Gemeenteraad Woubrugge stemt in met bouw sociale huurwoningen aan Elzenlaan
De gemeenteraad van Woubrugge heeft groen licht gegeven voor de bouw van 20 sociale huurwoningen aan de Elzenlaan. Het plan, dat deel uitmaakt van een bredere strategie om de wachtlijsten voor sociale woningen in de gemeente Kaag en Braassem te verkorten, werd na een intensief debat goedgekeurd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het ontwerpbestemmingsplan voor de Elzenlaan uitvoerig besproken. Het plan richt zich op de bouw van 20 sociale huurwoningen op de 'Van Egmond-locatie'. Dit initiatief is ontwikkeld na een participatietraject waarbij omwonenden hun input konden geven. De gemeenteraad had deze locatie eerder al als geschikt aangewezen voor kleinschalige woningbouw.Veiligheid was een belangrijk thema in het debat. "We twijfelden eerder vanwege de veiligheid van de toekomstige bewoners, omdat de kassen van brandgevaarlijk materiaal zijn gemaakt," aldus een raadslid. Echter, brieven van de brandweer en een adviesbureau bevestigden dat het plan voldoet aan het Bouwbesluit 2012, waardoor aanvullende voorzieningen niet nodig zijn.
Een ander punt van discussie was de rol van het nabijgelegen bedrijf VDE. "We betreuren dat VDE zich niet meer in de discussie heeft gemengd, anders hadden we daar als VVD misschien meer gevoel bij gehad," zei een VVD-raadslid. Het bedrijf zou in zijn uitbreidingsmogelijkheden beperkt kunnen worden door de nieuwe woningen.
De behoefte aan een integrale visie voor de ontwikkeling van Woubrugge kwam ook ter sprake. "We hebben een maatschappelijk ruimtelijke structuurvisie gemaakt waarin we duidelijk hebben aangegeven waar we willen nadenken over woningbouw," verklaarde een raadslid van D66. Toch benadrukten sommige raadsleden dat er meer gebruik gemaakt moet worden van de kennis van de lokale dorpsraad.
Ondanks de zorgen en tegenstand, stemde de raad uiteindelijk in met het plan. "We zijn blij dat dit doorgang gaat vinden, ook voor Woubrugge zelf," aldus een raadslid. Het ontwerpbestemmingsplan ligt nu ter inzage en er is een risicoreservering opgenomen voor de financiering van het project. De gemeenteraad zal het traject evalueren na de vaststelling van het plan.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om een ontwerpbestemmingsplan voor de Elzenlaan in Woubrugge vast te stellen. Het plan richt zich op de bouw van 20 sociale huurwoningen op de 'Van Egmond-locatie'. Dit initiatief maakt deel uit van een bredere strategie om de wachtlijsten voor sociale woningen in de gemeente Kaag en Braassem te verkorten. Het plan is ontwikkeld na een participatietraject waarbij omwonenden hun input konden geven. De gemeenteraad heeft deze locatie eerder als geschikt aangewezen voor kleinschalige woningbouw. Er zijn afspraken gemaakt met de woningbouwcorporatie over duurzaamheid. Het ontwerpbestemmingsplan ligt ter inzage en er is een risicoreservering opgenomen voor de financiering van het project. De gemeenteraad zal het traject evalueren na de vaststelling van het plan.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Ontwerpbestemmingsplan Elzenlaan Woubrugge
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ontwerpbestemmingsplan Elzenlaan Woubrugge (Van Egmond-locatie)". Het doel is om 20 sociale huurwoningen te realiseren op de Van Egmond-locatie in Woubrugge. Dit plan is onderdeel van een bredere strategie om de wachtlijsten voor sociale woningen in de gemeente Kaag en Braassem te verkorten. Het ontwerpbestemmingsplan is opgesteld na een participatietraject met de omgeving, waarbij input van omwonenden is meegenomen. De gemeenteraad wordt gevraagd om de nota van beantwoording van zienswijzen vast te stellen en het ontwerpbestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de stappen die zijn genomen, inclusief participatie en onderbouwing van de locatiekeuze. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere details bieden.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de nota van beantwoording van zienswijzen en het ontwerpbestemmingsplan. De raad heeft eerder de locatie aangewezen en het participatietraject goedgekeurd.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde locatie en het aantal woningen, en of zij de input van het participatietraject voldoende verwerkt acht in het plan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar het is minder meetbaar en realistisch gezien het oorspronkelijke doel van 150-200 woningen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de reductie van het aantal woningen kan vragen oproepen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nota van beantwoording en het ontwerpbestemmingsplan vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie via het TOP-traject, waarbij input van omwonenden is meegenomen in het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp; er zijn prestatieafspraken gemaakt met de woningbouwcorporatie om duurzame bouw te realiseren.
Financiële gevolgen:
Er is een grondexploitatie vastgesteld en een risicoreservering van € 1.530.000 opgenomen voor sociale woningbouwprojecten. Het voorstel geeft geen specifieke details over de dekking van deze kosten, maar verwijst naar de programmabegroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbestemmingsplan Sociale woningbouw Participatietraject Van Egmond-locatie TOP-traject Zienswijzen Woningzoekenden Duurzaamheid Grondexploitatie RisicoreserveringVerfijning van de zoekopdracht:
H.H.T. Bax - Samen
Hans Klink
Hans Klink
Jan Van Der Geest
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Inge Van Der Meer
Inge Van Der Meer
Inge Van Der Meer
Inge Van Der Meer
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Inge Van Der Meer
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Inge Van Der Meer
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
Jan Van Der Geest -
Agendapunt 11 Verordening Duurzaamheidsleningen, eerste wijziging
Gemeente Kaag en Braassem Debatteert over Verhoging Duurzaamheidsleningen
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een verhoging van het plafond voor duurzaamheidsleningen van €150.000 naar €300.000. Dit voorstel moet inwoners helpen bij het nemen van energiebesparende maatregelen en het opwekken van duurzame energie. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad kwamen verschillende standpunten naar voren over de uitvoering en controle van deze regeling.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om het plafond voor duurzaamheidsleningen te verhogen uitgebreid besproken. Het doel van de verhoging is om de energietransitie in de gemeente te ondersteunen, aangezien het huidige budget door de grote vraag al is uitgeput. De gemeente wil ook de bevoegdheid om het plafond aan te passen overdragen aan het college, zodat er sneller gereageerd kan worden op de vraag.Meneer Van der Staaij opende het debat met de mededeling dat er een amendement was voorbereid dat het college niet de bevoegdheid zou geven om zelfstandig het plafond aan te passen. "We willen als raad de vinger aan de pols houden," verklaarde hij. Dit amendement kreeg bijval van meerdere raadsleden.
Meneer Van Egmond uitte zijn zorgen over de snelheid waarmee het amendement was ingediend. "Dit amendement kwam ineens in mijn mailbox," zei hij. Hij benadrukte dat de vraag naar leningen waarschijnlijk zal toenemen en vroeg zich af wat er zou gebeuren als het nieuwe plafond van €300.000 ook bereikt wordt. "We zijn er bang voor dat we als gemeente straks nee moeten zeggen," voegde hij toe.
Meneer Van Dijk sprak zijn steun uit voor het verhogen van het plafond, maar had twijfels over het tweede besluitpunt dat het college de bevoegdheid zou geven om het plafond zelfstandig aan te passen. "Wat is het bezwaar om even terug te komen naar de raad op het moment dat we weer het plafond bereiken?" vroeg hij retorisch.
Ook het CDA, vertegenwoordigd door meneer Wesselink, steunde het amendement. "Wij zien dit budget als aanjager voor duurzaamheid," zei hij. Hij benadrukte dat de leningen vooral bedoeld zijn voor mensen die elders geen financiering kunnen krijgen.
Wethouder Van der Meer verzekerde de raad dat ze bovenop de situatie zou zitten en de raad tijdig zou informeren als het plafond in zicht komt. "Bij deze mijn belofte," zei ze met overtuiging.
Het debat eindigde met een oproep van meneer Van Egmond aan de inwoners om gebruik te maken van de duurzaamheidsleningen. "Laten we hopen dat we over twee maanden hier zitten om meer geld vrij te maken," besloot hij optimistisch.
De raad zal binnenkort stemmen over het voorstel en het bijbehorende amendement. Het is duidelijk dat de gemeente Kaag en Braassem vastbesloten is om de energietransitie te bevorderen, maar de discussie over de controle en uitvoering van de leningen blijft voorlopig nog open.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een besluit over de verordening voor Duurzaamheidsleningen. Het doel is om inwoners te helpen met energiebesparende maatregelen en duurzame energieopwekking, zoals zonnepanelen. De gemeente wil het plafond voor deze leningen verhogen van €150.000 naar €300.000, omdat het huidige budget op is door de grote vraag. Dit zou de energietransitie in de gemeente ondersteunen. Daarnaast wil de gemeente de bevoegdheid om het plafond aan te passen overdragen aan het college, zodat er sneller gereageerd kan worden op de vraag. Er is ook een participatietraject gepland om te bepalen of er nog behoefte is aan deze leningen en onder welke voorwaarden. De gemeente verwacht dat de vraag naar leningen zal stijgen door de inzet van energiecoaches en -ambassadeurs. Het verhogen van het plafond heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, omdat de kosten door de leners worden gedragen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Duurzaamheidsleningen". Het voorstel beoogt de verordening voor duurzaamheidsleningen te wijzigen om het plafond te verhogen, zodat meer inwoners van Kaag en Braassem leningen kunnen krijgen voor energiebesparende maatregelen en duurzame energieopwekking. Dit draagt bij aan de doelstelling van een energieneutraal Kaag en Braassem. De verordening is een voortzetting van de succesvolle regeling uit 2016 en maakt deel uit van het Maatregelenpakket – Duurzaamheid. Het college krijgt de bevoegdheid om het plafond te verhogen, mits de raad hierover wordt geïnformeerd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke doelen, een onderbouwing van de noodzaak, financiële implicaties, en een participatieplan. Echter, specifieke details over de voorwaarden van de leningen en de exacte criteria voor verhoging van het plafond ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de wijziging van de verordening en de overdracht van de bevoegdheid om het plafond te verhogen aan het college. De raad wordt geïnformeerd over elke verhoging van het plafond.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de wijziging van de verordening en de overdracht van bevoegdheden aan het college. Dit omvat het vertrouwen in het college om zelfstandig beslissingen te nemen over het plafond.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (verhoging van het plafond), en tijdgebonden (2019-2020). Het is minder specifiek over de voorwaarden voor verhoging van het plafond en de evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de wijziging van de verordening en de overdracht van de bevoegdheid aan het college.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie met inwoners en energiecoaches om de behoefte aan leningen te evalueren en voorwaarden aan te passen. Er is een doorlopend participatietraject voorzien.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, gericht op energiebesparing en duurzame energieopwekking.
Financiële Gevolgen:
De verhoging van het plafond naar €300.000 heeft geen directe budgettaire gevolgen voor de gemeente, aangezien de rente- en uitvoeringskosten door de leners worden gedragen. Het voorstel vermeldt dat de raad wordt geïnformeerd als het plafond voor andere leningen in zicht komt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheidsleningen Energiebesparing Zonnepanelen Energieneutraal Energiecoaches Energietransitie Duurzaamheidsagenda Maatregelenpakket Plafondverhoging ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Sandra Van Emmerik
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Inge Van Der Meer
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Sandra Van Emmerik -
Inge Van Der Meer -
Agendapunt 12 Zienswijze Regionale Agenda Holland Rijnland 2019-2023
Gemeenteraad Kaag en Braassem in Spagaat over Regionale Agenda
De gemeenteraad van Kaag en Braassem debatteert over hun zienswijze op de regionale agenda Holland Rijnland 2019-2023. De agenda, die speerpunten voor de komende vier jaar bevat, mist volgens de raad concrete en meetbare doelen. De raad heeft tot 30 september om hun invloed uit te oefenen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Kaag en Braassem werd de zienswijze op de regionale agenda van Holland Rijnland besproken. De agenda, die richtlijnen geeft voor de komende vier jaar op het gebied van wonen, economie, natuur, recreatie, mobiliteit, energie en maatschappij, werd door de raad als te vaag en onsamenhangend bestempeld.Mevrouw Van de Wereld, namens het College, sprak haar dank uit voor de aanpassing van de zienswijze: "Wij zijn er op zich blij mee. Wij waren ook al van mening dat hij best scherp mocht zijn richting Holland Rijnland." Toch vroeg zij de raad om flexibiliteit, gezien sommige gemeenteraden al positief hebben ingestemd zonder voorbehoud.
Raadslid Van Egmond reageerde verbaasd op de vraag om flexibiliteit: "Er wordt aan ons gevraagd een zienswijze te geven. Dat doen wij en daarin verzoeken wij u dringend om het vaststellen van de regionale agenda uit te stellen tot de sporen van Holland Rijnland en Hart van Holland volledig geïntegreerd zijn."
De discussie draaide om de vraag hoe ver de gemeente Kaag en Braassem moet gaan in hun standpunt. Raadslid Van Dijk benadrukte dat de zienswijze al duidelijk was en dat de raad wacht op een reactie van Holland Rijnland. "We kunnen op dit moment niet met 100% zekerheid zeggen hoe het speelveld er dan uitziet," voegde hij toe.
De raad kwam uiteindelijk tot een procesafspraak: het college zal de zienswijze indienen en de reactie van Holland Rijnland terugkoppelen aan de raad. Raadslid Van de Beurden drong erop aan dat het college de zienswijze serieus neemt: "Wij hebben dit als Raad opgeroepen, dus ga ermee aan de gang."
Met de deadline van 30 september in zicht, blijft het spannend hoe de zienswijze van Kaag en Braassem zal worden ontvangen en welke invloed deze zal hebben op de uiteindelijke vaststelling van de regionale agenda op 30 oktober.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een zienswijze in te dienen op de regionale agenda Holland Rijnland 2019-2023. Deze agenda bevat speerpunten voor de komende vier jaar op het gebied van wonen, economie, natuur, recreatie, mobiliteit, energie en maatschappij. De raad heeft tot 30 september de tijd om hun zienswijze te geven, waarmee zij invloed kunnen uitoefenen op de agenda. Er is een voorstel gedaan voor de zienswijze, waarin wordt benadrukt dat de agenda concrete en meetbare doelen mist en dat er meer samenhang nodig is met andere regionale inspanningen. Het Algemeen Bestuur zal op 30 oktober de agenda vaststellen. Holland Rijnland heeft eerder input verzameld via gesprekken met colleges en een raadsledenbijeenkomst. Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van de agenda, met de regionale energiestrategie als focuspunt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Regionale agenda Holland Rijnland 2019-2023". Het voorstel betreft het instemmen met een zienswijze op de regionale agenda van Holland Rijnland voor de periode 2019-2023. Deze agenda behandelt speerpunten op het gebied van wonen, economie, natuur, recreatie, mobiliteit, energie, maatschappij en de strategische positie van de regio. De gemeenteraad van Kaag en Braassem krijgt de kans om invloed uit te oefenen door een zienswijze in te dienen, waarmee ze hun inhoudelijke reactie op het strategisch document kunnen geven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er wordt opgemerkt dat de regionale agenda zelf ontbreekt aan concrete en meetbare doelen en samenhang met andere regionale inspanningen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze in te dienen op de regionale agenda, waarmee ze hun invloed kunnen uitoefenen op de uiteindelijke vaststelling van de agenda.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen welke speerpunten en onderwerpen zij belangrijk vinden om te benadrukken in hun zienswijze. Dit kan invloed hebben op de prioriteiten die in de regionale agenda worden gesteld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel zelf is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), aangezien het aangeeft dat de regionale agenda ontbreekt aan concrete en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel zelf.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde zienswijze op de regionale agenda.
Participatie:
Er is sprake van participatie doordat Holland Rijnland input heeft verzameld via gesprekken met colleges en raden, en een regionale raadsledenbijeenkomst heeft georganiseerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien de regionale energiestrategie en het Regionaal Energieakkoord onderdeel zijn van de agenda.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op de inhoudelijke reactie op de regionale agenda.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale agenda Holland Rijnland 2019-2023 Zienswijze Speerpunten Wonen Economie Natuur Recreatie Mobiliteit Energie DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Petra van der Wereld - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
Petra van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Samen
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Agendapunt 13 Zienswijze begroting 2020 BVO Rijn en Braassem
Gemeenteraad Kaag en Braassem Debatteert over Begroting BVO: "Grip Krijgen op de Financiën"
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft gedebatteerd over de conceptzienswijze op de begroting 2020 van de Bedrijfsvoeringsorganisatie Rijn en Braassem (BVO). Het doel is om de gevoelens van de gemeente over deze begroting duidelijk te maken. De raad benadrukt het belang van een volledig kostenoverzicht en tijdige bespreking van afwijkingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond de conceptzienswijze op de begroting van de BVO centraal. De BVO, een samenwerkingsverband met Alphen aan den Rijn, is verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van beide gemeenten. De raad van Kaag en Braassem wil met de zienswijze duidelijk maken hoe zij tegen de voorgestelde begroting aankijkt.Amendement en Schorsing
De vergadering begon met een voorstel tot wijziging van de zienswijze. "We hebben gemeend om de zienswijze anders te formuleren," aldus een raadslid. Na een korte schorsing, aangevraagd door de heer Hoogendoorn, werd duidelijk dat de raad akkoord kon gaan met de uitleg van mevrouw Spray over de statutaire vastlegging van bestuurscontrole. "Met de uitleg van mevrouw Spray kunnen we hiermee akkoord gaan," bevestigde Hoogendoorn.
Kritische Noten van de VVD
De VVD-fractie uitte zorgen over de stijgende kosten in de nieuwe begroting. "De uitbesteding lijkt de Raad misschien wel wat mooier verkocht dan hij in werkelijkheid was," merkte een VVD-raadslid op. De fractie benadrukte het belang van regelmatige gesprekken met het college over de financiële stand van zaken van de BVO. "We willen grip krijgen op die BVO. Dat is iets anders dan alleen rapportage ontvangen," aldus de fractie.
Focus op Resultaten
De heer Klink sloot zich aan bij de oproep voor meer controle en benadrukte het belang van het monitoren van de resultaten. "We moeten kijken wat het ons gaat opleveren," stelde hij. Klink wees op de noodzaak van investeringen in ICT om op termijn voordelen te behalen. "Soms moet je een investering doen in de ICT om vervolgens later daar return on investment van te plukken."
Conclusie
De vergadering eindigde met een positieve noot, waarbij de raad zich unaniem uitsprak voor het gezamenlijk streven naar een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering binnen de BVO. De zienswijze zal nu, na de aangebrachte wijzigingen, worden ingediend. De raad hoopt hiermee een stap te zetten naar meer grip op de financiële situatie van de BVO en een duurzame samenwerking.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om in te stemmen met een conceptzienswijze op de begroting 2020 van de Bedrijfsvoeringsorganisatie Rijn en Braassem (BVO). Het doel is om de gevoelens van de gemeente over deze begroting duidelijk te maken. Het bestuur van de BVO is van plan om de begrotingen voor 2019 en 2020 vast te stellen tijdens een vergadering op 17 oktober 2019. Er zijn enkele aandachtspunten bij de conceptzienswijze, zoals het belang van een volledig kostenoverzicht vanaf 2020 en het tijdig bespreken van afwijkingen in de begroting. De raad verwacht dat de BVO zich aan wettelijke termijnen houdt voor het vaststellen en wijzigen van de begroting. De kosten per inwoner zijn lager dan het landelijke gemiddelde, en de extra bijdrage aan de BVO past binnen de gereserveerde budgetten. Als de zienswijze wordt goedgekeurd, wordt de hogere bijdrage verwerkt in de begroting van 2020. Er zijn geen directe risico's voor de gemeenschappelijke regeling, maar afwijzing van de begroting kan leiden tot toezicht door Gedeputeerde Staten. Deelname aan de BVO wordt gezien als een duurzame manier van samenwerken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze begroting 2020 BVO Rijn en Braassem
Samenvatting: Het voorstel betreft een conceptzienswijze op de begroting 2020 van de Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) Rijn en Braassem. De gemeente Kaag en Braassem wil haar standpunt over deze begroting kenbaar maken. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de zienswijze, die akkoord gaat met de begroting 2020, maar enkele kanttekeningen plaatst. Deze kanttekeningen betreffen onder andere de noodzaak van een volledig kostenoverzicht, tijdige bespreking van afwijkingen, en de afweging van nieuwe taken. De financiële bijdrage aan de BVO is hoger dan eerder begroot, maar valt binnen de gereserveerde budgettaire ruimte.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de inhoudelijke als financiële aspecten van de begroting behandelt. Het biedt een duidelijk overzicht van de verwachtingen en voorwaarden die de raad stelt aan de BVO.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de conceptzienswijze op de begroting 2020 van de BVO. Dit houdt in dat de raad zijn goedkeuring geeft aan de voorgestelde financiële bijdrage en de gestelde voorwaarden en kanttekeningen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de hogere financiële bijdrage aan de BVO en de voorwaarden die in de zienswijze zijn opgenomen. Er moet ook worden overwogen hoe strikt de raad wil zijn in het eisen van tijdige rapportage van afwijkingen en de afweging van nieuwe taken.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen, maar minder specifiek over hoe afwijkingen en nieuwe taken precies moeten worden behandeld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de conceptzienswijze op de begroting 2020 van de BVO, inclusief de gestelde voorwaarden en financiële implicaties.
Participatie
Er is beperkte participatie beschreven. Er is een informatiebijeenkomst geweest, maar verdere participatie van stakeholders of inwoners wordt niet genoemd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van samenwerking binnen de BVO, wat stabiliteit op het gebied van informatisering en automatisering moet bevorderen. Het is echter geen centraal thema in het voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De jaarlijkse extra bijdrage aan de BVO begint bij €183.000 in 2020 en loopt af naar €11.000 in 2023. Deze extra lasten vallen binnen de gereserveerde budgettaire ruimte van €258.000 per jaar, waardoor er geen extra financiële druk ontstaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2020 Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) Rijn en Braassem Zienswijze Informatie-bijeenkomst Frictiekosten Risicoparagraaf Kostenstijging Gemeenschappelijke regeling Preventief toezicht Duurzaam samenwerkenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: