04-02-2025 B&W vergadering
Agendapunt 1 Agenda en opening
Agendapunt 2 Informatie-uitwisseling
Agendapunt 4 Hamerstukken
Agendapunt 4.a Openbaarmaking BW-besluit 28 januari 2025: APV aanwijzingsbesluit en nadere regels ligplaatsen voor de Kagerplassen en het Braassemermeer
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt een besluit te nemen over ligplaatsen op de Kagerplassen en het Braassemermeer. Dit besluit moet duidelijkheid geven over waar en hoe vaartuigen voor anker mogen gaan. Het voorstel is om regels vast te stellen die aansluiten bij de buurgemeente Teylingen. Er zijn zienswijzen ingediend die hebben geleid tot enkele aanpassingen in het voorstel. Het doel is om overlast te voorkomen, de veiligheid te bevorderen en het uiterlijk van de gemeente te beschermen. Handhaving krijgt speciale aandacht en er is samenwerking met de politie. Na ƩƩn vaarseizoen zal het besluit geƫvalueerd worden. Belanghebbenden kunnen na bekendmaking van het besluit beroep instellen bij de rechtbank. Het besluit is afgestemd met de gemeente Teylingen en de Provincie Zuid-Holland. Communicatie zal plaatsvinden via de gebruikelijke kanalen en mogelijk een persbericht.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling APV aanwijzingsbesluit en nadere regels ligplaatsen voor de Kagerplassen en het Braassemermeer". Het doel is om duidelijke regels te stellen voor het innemen van ligplaatsen op deze wateren, ter bevordering van veiligheid en ter voorkoming van overlast. Het voorstel is aangepast na acht zienswijzen en is afgestemd met de buurgemeente Teylingen. De regels omvatten maximale ligduur en specifieke ankerlocaties, met aandacht voor handhaving en samenwerking met de politie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting van de zienswijzen, de aanpassingen die daarop zijn gedaan, en de afstemming met relevante partijen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de handhavingsstrategie zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft een beperkte rol, aangezien het voorstel voornamelijk door het college wordt vastgesteld. De raad wordt geïnformeerd via een raadsinformatiebrief.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de balans tussen recreatievrijheid en regulering om overlast en veiligheidsrisico's te beperken. Er moet ook worden gekozen hoe streng de handhaving zal zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van ligduur en locaties, maar er ontbreekt een duidelijke tijdlijn voor evaluatie en handhaving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, maar wordt geïnformeerd over het besluit van het college.
Participatie:
Er is participatie geweest via de zienswijzeprocedure, waarbij acht zienswijzen zijn ontvangen en verwerkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet relevant beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen gemeld, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
APV (Algemene plaatselijke verordening) Ligplaatsen Zienswijzen Handhaving Vennemeer Teylingen Pleziervaartuigen Kagerplassen Anker Openbare waterenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "APV Aanwijzingsbesluit en nadere regels ligplaatsen". Het besluit reguleert het innemen van ligplaatsen met vaartuigen op de Kagerplassen en het Braassemermeer. Het stelt beperkingen aan de ligduur en specifieke regels voor verschillende wateren. Overdag voor anker gaan is toegestaan, maar er zijn maximale ligduren vastgesteld: 3 x 24 uur voor de meeste wateren en 7 x 24 uur voor het Vennemeer. Het besluit is afgestemd op de praktijk en regelgeving van de gemeente Teylingen en houdt rekening met zienswijzen van belanghebbenden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het rekening houdt met bestaande regelingen, praktijkervaringen en zienswijzen. Het biedt duidelijke richtlijnen voor het innemen van ligplaatsen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het besluit te evalueren en goed te keuren. Ze moeten beoordelen of het voorstel in lijn is met de gemeentelijke doelen en belangen van de inwoners.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen recreatief gebruik van de wateren en de bescherming van het milieu en de leefbaarheid voor omwonenden. Ze moeten ook overwegen of de regels voldoende handhaafbaar zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar met duidelijke tijdslimieten voor ligplaatsen. Het is haalbaar en relevant, maar de tijdsgebondenheid kan variëren per locatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Participatie:
Het voorstel houdt rekening met zienswijzen van belanghebbenden, wat wijst op enige mate van participatie. Het is echter onduidelijk hoe uitgebreid deze participatie was.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel kan bijdragen aan het behoud van de natuurlijke omgeving door het reguleren van ligplaatsen en het voorkomen van overlast.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Mogelijke kosten kunnen verband houden met handhaving en toezicht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening Openbaar water Ligplaats Kagerplassen Vaargeul Anker Oeverlocaties Zienswijzen Vennemeer TeylingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Openbaarmaking BW-besluit 28 januari 2025: Uitkomsten Taskforce jeugdzorg
Agendapunt 4.c Borgstelling SHWJ Woudsedijk Zuid 22 Woubrugge
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt om een borgstelling te verlenen voor de financiering van 32 sociale huurwoningen in Woubrugge. Deze woningen zijn bedoeld voor lokale jongeren en worden gerealiseerd door de Stichting Huisvesting Werkende Jongeren (SHWJ). De gemeente Kaag en Braassem zou een borgstellingsgarantie afgeven aan de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) voor de lening die de stichting wil aangaan. Dit is nodig omdat de stichting zonder borgstelling geen financiering kan krijgen. De gemeente zou als zekerheid een recht van hypotheek vestigen op het nieuwe wooncomplex. Het project past binnen de ambitie van de gemeente om meer sociale woningen te realiseren. De borgstelling wordt gezien als staatssteun, maar kan worden toegestaan door een speciaal besluit. De gemeenteraad wordt op de hoogte gehouden van de voortgang van het project.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Verlenen van borgstelling van financiering ten behoeve van de realisatie van 32 sociale huurwoningen." Het doel is om de gemeente Kaag en Braassem een borgstelling te laten verlenen aan de Stichting Huisvesting Werkende Jongeren (SHWJ) voor de financiering van 32 sociale huurwoningen in Woubrugge. Deze woningen zijn bedoeld voor lokale jongeren, een doelgroep die moeilijk zelfstandig kan wonen in de gemeente. De borgstelling is essentieel voor het verkrijgen van een lening bij de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). Het voorstel omvat ook het vestigen van een eerste recht van hypotheek en het vaststellen van een aanwijzingsbesluit voor diensten van algemeen economisch belang.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de nodige achtergrondinformatie, financiële overwegingen, risicoanalyses, en juridische aspecten zoals staatssteun. Echter, meer gedetailleerde informatie over de participatie van lokale belanghebbenden en eventuele alternatieve financieringsopties zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het verlenen van de borgstelling en het vaststellen van het aanwijzingsbesluit. Dit is cruciaal voor het doorgaan van het project.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de borgstelling willen verlenen, wat een impliciet risico voor de gemeente inhoudt. Ze moeten ook beslissen of ze de prioriteit willen geven aan jongerenhuisvesting in de regio.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en de financiële aspecten. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte duurzaamheidsmaatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de risico's zijn afhankelijk van de financiële stabiliteit van de stichting.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de borgstelling willen verlenen en het aanwijzingsbesluit willen vaststellen.
Participatie:
Er is enige participatie geweest in de vorm van een informatieavond voor omwonenden, maar verdere details over de betrokkenheid van andere belanghebbenden zijn beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de bouw moet voldoen aan de duurzaamheidseisen van het bouwbesluit. Het voorstel draagt bij aan een duurzame invulling van het perceel.
Financiële Gevolgen:
In beginsel heeft het voorstel geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, tenzij de stichting in gebreke blijft. De gemeente heeft een recht van hypotheek als zekerheid. De financiële risico's zijn beperkt door de waarde van het complex en het trackrecord van de stichting. De borgstelling wordt verantwoord in de jaarstukken en kan invloed hebben op het weerstandsvermogen van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Borgstelling Sociale huurwoningen Stichting Huisvesting Werkende Jongeren (SHWJ) Financiering Woubrugge Hypotheek Jongerenhuisvesting Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) Onrendabele top Regionale WoonagendaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanwijzingsbesluit DAEB 'Exploitatie van sociale huurwoningen aan de Woudsedijk Zuid 22 te Woubrugge'". Het voorstel betreft de aanwijzing van de Stichting Huisvesting Werkende Jongeren (SHWJ) als beheerder van een Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB) voor de exploitatie van 32 sociale huurappartementen in Woubrugge. De gemeente Kaag en Braassem verleent een borgstellingsgarantie voor de financiering van het project, waardoor SHWJ tegen gunstige rentetarieven kan lenen. Dit initiatief is bedoeld om de woningnood onder lokale, werkende jongeren te verlichten en is in lijn met de gemeentelijke ambitie om sociale huurwoningen te realiseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de juridische basis, de betrokken partijen, de financiële aspecten, en de voorwaarden voor compensatie en controle. Echter, specifieke details over de uitvoering en monitoring van het project kunnen uitgebreider worden beschreven.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Ze moeten beslissen over de toekenning van de DAEB-status en de borgstellingsgarantie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de borgstellingsgarantie willen verlenen en of ze akkoord gaan met de aanwijzing van SHWJ als DAEB. Dit impliceert een keuze voor het ondersteunen van sociale woningbouw voor jongeren, mogelijk ten koste van andere prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële en operationele risico's zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met het aanwijzingsbesluit en de bijbehorende borgstellingsgarantie voor SHWJ.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het bouwen van sociale huurwoningen indirect bijdraagt aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een borgstellingsgarantie van de gemeente voor een lening van €6.528.000. Het voorstel stelt dat de gemeente geen financieel voordeel of staatssteun verleent, maar de risico's van de borgstelling worden niet volledig besproken. De dekking van eventuele financiële risico's is niet gedetailleerd uitgewerkt.
Agendapunt 4.d Conceptverzoek Geestweg 25, Roelofarendsveen
Agendapunt 4.e Raadsinformatiebrief over rapport Taskforce Jeugdhulp
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Taskforce Jeugd - Eindrapportage en Maatregelen". Het voorstel betreft de implementatie van maatregelen door de regionale Taskforce Jeugd in de regio Holland Rijnland, gericht op het beheersbaar maken van de kosten van jeugdzorg en het verduurzamen van het stelsel. De maatregelen richten zich voornamelijk op de gemeentelijke kant van de jeugdzorg, zoals het aanscherpen van governance en het versterken van het regionale beleidsteam. Hoewel de maatregelen intern gericht zijn, wordt erkend dat lokaal maatwerk belangrijk is. Er zijn zorgen over de financiële risico's en de onduidelijkheid over de kosten en opbrengsten voor de gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het beschrijven van de maatregelen en de context waarin ze worden geïmplementeerd. Echter, er is een gebrek aan gedetailleerde financiële informatie en concrete uitkomsten voor de gemeente, wat een belangrijk aspect is voor de besluitvorming.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde maatregelen te beoordelen, kritische kanttekeningen te plaatsen en te beslissen over de implementatie ervan binnen de gemeente. De raad moet ook toezien op de financiële implicaties en de effectiviteit van de maatregelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde maatregelen, ondanks de interne focus en het gebrek aan directe voordelen voor inwoners. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe om te gaan met de financiële risico's die gepaard gaan met het afschaffen van de regionale solidariteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege het ontbreken van specifieke financiële gegevens en meetbare doelen. Er zijn inconsistenties in de verwachtingen over de financiële gevolgen en de daadwerkelijke impact op de dienstverlening.
Participatie:
Het voorstel erkent het belang van lokale participatie en maatwerk, maar er is weinig detail over hoe participatie van inwoners en belanghebbenden wordt vormgegeven in de implementatie van de maatregelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van het verduurzamen van het jeugdzorgstelsel, maar er is geen specifieke focus op ecologische of sociale duurzaamheid buiten de financiële en structurele aspecten van jeugdzorg.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog onduidelijk en worden als een punt van zorg genoemd. Er is een globale regionale doorrekening, maar de specifieke impact op de gemeente is nog niet bekend. Er wordt verwacht dat de maatregelen op korte termijn weinig kosten of opleveren, maar dat er op lange termijn voordelen kunnen zijn. De dekking van eventuele kosten is nog niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Taskforce Jeugd Eindrapportage Maatregelen Jeugdzorg Holland Rijnland Governance Regiodirecteur Regiovisie Jeugd- en gezinsteam (JGT) Financiële consequentiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Bespreekstukken
Agendapunt 5.a Jaaragenda raad 2025
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders stelt voor om de jaaragenda voor 2025 aan het presidium aan te bieden. Het presidium bespreekt deze geactualiseerde versie tijdens hun vergadering op 10 februari 2025. Er zijn geen financiƫle gevolgen verbonden aan dit voorstel. Het voorstel is openbaar.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaaragenda raad 2025". Het doel is om de geactualiseerde jaaragenda aan te bieden aan het presidium ter bespreking tijdens hun vergadering op 10 februari 2025. De jaaragenda dient als leidraad voor de vergaderingen en activiteiten van de gemeenteraad gedurende het jaar 2025.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het aanbieden van de jaaragenda aan het presidium. Er zijn geen specifieke details over de inhoud van de jaaragenda zelf, maar dat is mogelijk te vinden in de bijgevoegde documenten.
Rol van de raad:
De raad speelt een rol in het goedkeuren en mogelijk aanpassen van de jaaragenda. Het presidium bespreekt de agenda en kan aanbevelingen doen voor wijzigingen voordat deze definitief wordt vastgesteld.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de prioritering van onderwerpen en activiteiten die in de jaaragenda worden opgenomen. Dit kan invloed hebben op de focus en richting van de gemeenteraad gedurende het jaar.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar er is geen informatie over meetbare doelen of haalbaarheid. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde jaaragenda goedkeuren of dat er aanpassingen nodig zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het opstellen van de jaaragenda.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in dit voorstel, maar kan een onderdeel zijn van de onderwerpen die in de jaaragenda worden opgenomen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaaragenda Presidium Astrid Heijstee-Bolt Cluster Concerncontrol B&W-vergadering Beslispunten Samenvatting Openbaarheid Bijlage Zaaknummer 778123Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.b Raadsletter accountant 2024
Agendapunt 5.c Uitvoeringsplan Handhaving 2025
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Uitvoeringsplan 2025 Handhaving
Samenvatting: Het uitvoeringsplan 2025 Handhaving van de gemeente Kaag en Braassem richt zich op de taakuitvoering binnen Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH). Het plan is opgesteld als wettelijke verplichting onder artikel 13.11 van het Omgevingsbesluit. Vanwege beperkte capaciteit is er een prioritering aangebracht in de werkzaamheden. Het plan bevat thema's en scenario's die in 2025 verder worden uitgewerkt, met de mogelijkheid tot gebiedsgerichte handhavingsprojecten. De input van een raadsinformatieavond en een externe analyse zijn in het plan verwerkt.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de context van de wettelijke verplichtingen en de prioritering van werkzaamheden. Het bevat relevante thema's en scenario's voor toekomstige handhavingsprojecten.
Rol van de Raad
De raad wordt geïnformeerd over het uitvoeringsplan en heeft eerder input geleverd tijdens een raadsinformatieavond. De raad speelt een rol in het goedkeuren en eventueel bijsturen van de prioriteiten en scenario's die in het plan zijn opgenomen.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de prioritering van handhavingsactiviteiten, gezien de beperkte capaciteit. Er moeten beslissingen worden genomen over welke thema's en scenario's prioriteit krijgen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Participatie
Het voorstel verwijst naar participatie door middel van een raadsinformatieavond en de input van een externe analyse. Dit suggereert enige mate van betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op handhaving en toezicht.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere bespreking en besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitvoeringsplan Handhaving Omgevingsbesluit Vergunningverlening Toezicht Capaciteit Thema’s C&K avond Omgevingsplan Gebiedsgerichte handhavingsprojectenVerfijning van de zoekopdracht: