22-08-2023 Overzicht collegebesluiten
Agendapunt 3.a Openbaarmaking B&W-besluit 15 augustus 2023: Principeverzoek Westeinde 10, Roelofarendsveen
Agendapunt 3.b Aanvragen Specifieke uitkering noodfonds energie amateursportverenigingen
Samenvatting
Het college overweegt om een subsidie aan te vragen voor amateursportverenigingen die financiële problemen ondervinden door gestegen energieprijzen in 2022 en 2023. Deze subsidie, genaamd Specifieke Uitkering Noodfonds Energie Amateursportverenigingen (SPUK-NEAS), is beschikbaar van 29 mei tot en met 15 september. Verenigingen kunnen maximaal het bedrag van hun energiekosten in 2019 ontvangen. De gemeente heeft de verenigingen geïnformeerd en hen gevraagd om aanvragen in te dienen voor 4 september. Het totale budget van de regeling is €6 miljoen en als het totaal aangevraagde bedrag hoger is, verdeelt het Rijk het budget evenredig. De gemeente moet ervoor zorgen dat de subsidieaanvragen voldoen aan de staatssteunregels. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente, maar kan wel een financieel voordeel bieden voor de verenigingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Aanvragen Specifieke Uitkering Noodfonds Energie Amateursportverenigingen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanvragen Specifieke Uitkering Noodfonds Energie Amateursportverenigingen". Het doel is om een subsidie aan te vragen voor amateursportverenigingen die financiële problemen ondervinden door gestegen energieprijzen in 2022 en 2023. De subsidie kan maximaal het bedrag van de energiekosten van 2019 dekken. De gemeente dient de aanvraag in voor verenigingen die hier behoefte aan hebben en dit kunnen aantonen. De regeling is open van 29 mei tot 15 september 2023.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de context, het doel, de doelgroep, de financiële aspecten, en de procedure voor het aanvragen van de subsidie. Er is echter weinig detail over de exacte criteria voor de aanvraag en hoe de gemeente de aanvragen zal beoordelen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het een uitvoeringskwestie betreft die door het college van B&W wordt afgehandeld.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een technische uitvoering van een rijksregeling betreft. De politieke keuze ligt vooral in de prioritering van het ondersteunen van sportverenigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist enige details over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de aanvragen van verenigingen kan een variabele factor zijn.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel geen directe betrokkenheid van de raad vereist.
Participatie:
Er is direct contact met de betrokken verenigingen, maar er is geen bredere participatie of inspraak geweest, wat logisch is gezien de aard van de regeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de gestegen energieprijzen verenigingen hebben gestimuleerd om te verduurzamen. Het voorstel moedigt verdere verduurzaming aan.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, maar het kan een financieel voordeel opleveren voor de verenigingen. De subsidie wordt volledig door het Rijk gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Specifieke Uitkering Noodfonds Energie Amateursportverenigingen (SPUK-NEAS) Amateursportverenigingen Energieprijzen Subsidie Continuïteitsproblemen Rijksoverheid TEK-regeling Staatssteun Duurzaamheid Juridische ZakenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.c Bestemmingsplan ‘Kerklaan 51-51a, Leimuiden’
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een wijziging van het bestemmingsplan voor Kerklaan 51-51a in Leimuiden. Het plan maakt de bouw van een vrijstaande woning mogelijk op de plek van een voormalig sierteeltbedrijf. Hiervoor worden tunnelkassen gesloopt en sierteelt gesaneerd. Het bestemmingsplan verandert de bestemming van agrarisch naar wonen en past de aanduiding van de bedrijfswoning aan naar een burgerwoning. Er zijn geen bezwaren ingediend tijdens de inzageperiode. Het plan voldoet aan voorwaarden zoals landschappelijke inpassing en een bijdrage aan het sociale vereveningsfonds. Er wordt geen exploitatieplan opgesteld, omdat kosten anderszins zijn verzekerd. Hoewel de woning niet het type is waar de meeste behoefte aan is, draagt het bij aan doorstroming op de woningmarkt. Het plan heeft geen risico's en draagt niet bij aan duurzaamheidsdoelstellingen, maar zorgt wel voor een ruimtelijke kwaliteitsverbetering. Na vaststelling wordt het plan opnieuw ter inzage gelegd voor beroep. De financiële gevolgen zijn gedekt door een anterieure overeenkomst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan ‘Kerklaan 51-51a, Leimuiden’". Het plan beoogt de transformatie van een sierteeltbedrijf naar een woonbestemming, waarbij een vrijstaande woning wordt gerealiseerd. Dit vereist een wijziging van het bestemmingsplan van agrarisch naar wonen. De sloop van tunnelkassen en sanering van sierteelt zijn onderdeel van de plannen. Er is geen exploitatieplan nodig, en de financiële dekking is geregeld via een anterieure overeenkomst en legesheffing.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de plannen, financiële dekking, en de juridische stappen die zijn genomen. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode, wat duidt op een goed voorbereid plan.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap in het proces om de bestemmingswijziging te bekrachtigen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van agrarisch naar wonen, wat invloed heeft op de ruimtelijke ordening en mogelijk op de lokale gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bestemmingswijziging en de financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van de lokale gemeenschap, maar het ontbreken van zienswijzen suggereert dat er geen grote bezwaren zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de sanering van sierteelt en sloop van kassen kan positieve milieueffecten hebben.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst en legesheffing, wat betekent dat er geen extra kosten voor de gemeente zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Kerklaan 51-51a Leimuiden Sierteelt Vrijstaande woning Tunnelkassen Wijziging Agrarisch naar Wonen Anterieure overeenkomst ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bestemmingsplan ‘Kerklaan 51-51a, Leimuiden’
Samenvatting: Het voorstel betreft de wijziging van het bestemmingsplan voor Kerklaan 51-51a in Leimuiden, om de transformatie van een sierteeltbedrijf naar een vrijstaande woning mogelijk te maken. Dit omvat de sloop van tunnelkassen en sanering van sierteelt, met als doel de ruimtelijke kwaliteit te verbeteren. Het plan voorziet in de wijziging van de bestemming van agrarisch naar wonen en de omzetting van een bedrijfswoning naar een burgerwoning. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode, en de financiële aspecten worden gedekt door een anterieure overeenkomst.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de bestemmingsplanwijziging, de financiële dekking, en de participatie van belanghebbenden. Het biedt een duidelijk overzicht van de stappen die zijn genomen en de voorwaarden waaraan is voldaan.
Rol van de Raad
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en beslissen om geen exploitatieplan op te stellen, aangezien de kosten anderszins zijn verzekerd via een anterieure overeenkomst.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het plan, dat niet voorziet in de meest gevraagde woningtypes, toch gerechtvaardigd is door de ruimtelijke en planologische kwaliteitsverbeteringen en de bijdrage aan de doorstroming op de woningmarkt.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete duurzaamheidsdoelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van een bijdrage aan duurzaamheid kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie
Er is sprake geweest van participatie met omwonenden en grondeigenaren, die instemming hebben getoond. Het plan heeft ter inzage gelegen zonder dat zienswijzen zijn ontvangen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel het wenselijk is om een toekomstbestendige bestemming toe te kennen aan de percelen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst en leges volgens de legesverordening. Er zijn geen extra financiële risico’s verbonden aan het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Compensatiewoning Sierteelt Ruimtelijke kwaliteit Tunnelkassen Agrarisch grasland Landschappelijke inpassing Sociale woningbouw Anterieure overeenkomst WoningmarktVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.d Bestemmingsplan ‘Vriezekoop 75, Vriezekoop 24 en Kerklaan 53, Leimuiden’
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een bestemmingsplan vast te stellen voor de bouw van een vrijstaande woning tussen Vriezekoop 73 en 77 in Leimuiden. Dit plan vereist het saneren van glastuinbouw- en sierteeltbestemmingen op verschillende percelen in de gemeente. Het bestemmingsplan voorziet in de wijziging van deze bestemmingen naar 'Wonen'. Er is één zienswijze ontvangen tijdens de inzageperiode, wat heeft geleid tot een kleine aanpassing in het plan. De raad moet ook beslissen of er een exploitatieplan nodig is, maar vanwege een bestaande overeenkomst wordt geadviseerd dit niet te doen. Het plan past binnen de Omgevingsvisie en draagt bij aan de ruimtelijke en planologische kwaliteit, hoewel het niet volledig voldoet aan de ruimte voor ruimte-regeling. Er zijn geen risico's verbonden aan het voorstel, en de financiële aspecten zijn gedekt door een overeenkomst. Na vaststelling wordt het plan opnieuw ter inzage gelegd voor beroep.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Vriezekoop 75, Vriezekoop 24 en Kerklaan 53, Leimuiden’. Het plan beoogt de realisatie van een vrijstaande woning op een perceel in Leimuiden. Om dit mogelijk te maken, worden glastuinbouwrechten en sierteeltbestemmingen op verschillende percelen gesaneerd. Het bestemmingsplan wijzigt de bestemming van ‘sierteelt’ naar ‘Wonen’ en past de aanduidingen op andere percelen aan. Het plan is in lijn met een eerder principeverzoek en heeft ter inzage gelegen, waarbij één zienswijze is ontvangen en deels verwerkt. Er is geen exploitatieplan nodig en de financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de benodigde informatie over de wijzigingen in het bestemmingsplan, de financiële dekking en de verwerking van zienswijzen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de impact op de omgeving en eventuele alternatieven zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit omvat het goedkeuren van de wijzigingen in de bestemmingen en het vaststellen van de Nota van beantwoording zienswijzen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan steunen, rekening houdend met de belangen van de initiatiefnemer en de impact op de gemeenschap en het milieu.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar meer gedetailleerde doelstellingen zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er één zienswijze is ontvangen en deels verwerkt. Er is echter weinig informatie over bredere participatie van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen centraal thema in dit voorstel, hoewel de sanering van glastuinbouwrechten en sierteeltbestemmingen een indirecte impact kan hebben.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst en leges volgens de legesverordening. Er is geen gedetailleerde financiële analyse opgenomen, maar de dekking lijkt voldoende.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Vriezekoop 75 Leimuiden Vrijstaande woning Glastuinbouw Sierteelt Wijziging Zienswijzen Anterieure overeenkomst BurgerwoningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Vriezekoop 75, Vriezekoop 24 en Kerklaan 53, Leimuiden’. Het doel is om een publiekrechtelijk kader vast te stellen dat de realisatie van een compensatiewoning mogelijk maakt. Dit gebeurt door het saneren van glastuinbouw- en sierteeltbestemmingen op diverse percelen in Leimuiden, inclusief het perceel zelf. Het bestemmingsplan voorziet in de wijziging van de bestemming van ‘sierteelt’ naar ‘Wonen’. Er is één zienswijze ontvangen tijdens de inzageperiode, wat heeft geleid tot een kleine aanpassing in het ontwerpbestemmingsplan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de voorgestelde wijzigingen, de context en de ontvangen zienswijze. Er zijn echter enkele kanttekeningen over de ruimte voor ruimte-regeling en het woningtype die verder verduidelijkt kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vaststellen. Daarnaast moet de raad beslissen om geen exploitatieplan vast te stellen, gezien de kosten anderszins verzekerd zijn.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de wijziging van agrarische bestemmingen naar woonbestemmingen en de implicaties daarvan voor de ruimtelijke ordening en woningmarkt. Er moet ook een keuze gemaakt worden over het type woning dat gerealiseerd wordt, gezien de huidige woningbehoeften.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bestemmingswijzigingen en de oppervlakte-eisen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte uitvoering van de compensatiewoning. Er zijn geen grote inconsequenties, maar de afwijking van de ruimte voor ruimte-regeling kan als een punt van discussie worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen en om geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest. De initiatiefnemer heeft brieven gestuurd naar omwonenden, maar hierop zijn geen reacties ontvangen. Er is één zienswijze ingediend tijdens de inzageperiode.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen prominent onderwerp in dit voorstel. Het plan levert geen actieve bijdrage aan duurzaamheidsdoelstellingen, maar streeft wel naar een toekomstbestendige bestemming.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst en de heffing van leges. De verkoop van gemeentegrond maakt ook deel uit van de financiële dekking. De afspraken hierover zijn vastgelegd in de overeenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Vriezekoop Leimuiden Compensatiewoning Sierteelt Glastuinbouw Ruimte voor ruimte-regeling Woningbouw Omgevingsvisie Anterieure overeenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a Programma C&K Hecht verandertraject en 1e begrotingswijziging
Agendapunt 4.b Reparatie bestemmingsplan ‘1e herziening Buitengebied Oost’ (bestuurlijke lus)
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om een eerder besluit over het bestemmingsplan '1e herziening Buitengebied Oost' in te trekken en een nieuw besluit te nemen. Dit nieuwe besluit zou alleen betrekking hebben op drie specifieke locaties: Doespolderkade 2, Doespolderkade 3c-d en Bungalowpark Oudendijk. Het doel is om een technische correctie door te voeren, zodat eerdere plannen voor andere locaties, zoals een woonzorgvoorziening aan de Tuinderij, niet overschreven worden. De voorgestelde wijzigingen omvatten onder andere aanpassingen in geluidsnormen en definities voor bepaalde locaties. Ook wordt er gekeken naar het persoonsgebonden overgangsrecht voor bewoners van Bungalowpark Oudendijk. Het nieuwe besluit zou de beroepstermijn opnieuw openen, maar er wordt verwacht dat er geen nieuwe beroepszaken zullen volgen. Betrokken partijen zullen geïnformeerd worden over deze wijzigingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Reparatie bestemmingsplan ‘1e herziening Buitengebied Oost’ (bestuurlijke lus)
Samenvatting: Het voorstel vraagt de gemeenteraad om het besluit van 13 maart 2023, waarin het bestemmingsplan ‘1e herziening Buitengebied Oost’ werd vastgesteld, in te trekken. Tegelijkertijd wordt gevraagd om een nieuw besluit te nemen dat alleen betrekking heeft op de locaties Doespolderkade 2, Doespolderkade 3c-d en Bungalowpark Oudendijk. Dit is nodig om een technische correctie door te voeren in de verbeelding van het bestemmingsplan, zodat het postzegelbestemmingsplan voor de woonzorgvoorziening aan de Tuinderij niet overschreven wordt.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen en de noodzaak voor de correctie uiteenzet. Het bevat gedetailleerde informatie over de specifieke locaties en de juridische context, inclusief de bestuurlijke lus en de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet beslissen over het intrekken van het eerdere besluit en het vaststellen van het nieuwe bestemmingsplan dat alleen de drie specifieke locaties omvat. Dit is een belangrijke stap om de juridische en planologische correctheid te waarborgen.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen of zij instemt met het intrekken van het eerdere besluit en het vaststellen van het nieuwe, gecorrigeerde bestemmingsplan. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er bezwaren zijn van belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de locaties en de juridische correcties die moeten worden doorgevoerd. Het is echter niet tijdgebonden, hoewel de urgentie impliciet is vanwege de juridische context. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om het eerdere besluit in te trekken en het nieuwe bestemmingsplan vast te stellen, dat alleen de drie specifieke locaties omvat.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat betrokken partijen geïnformeerd zullen worden over het besluit, maar er is geen uitgebreide participatie of inspraakprocedure beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet relevant voor dit specifieke voorstel, zoals aangegeven in de documentatie.
Financiële gevolgen
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel, zoals vermeld in de documentatie. Het voorstel geeft ook niet aan hoe eventuele kosten gedekt zouden worden, wat logisch is gezien de aard van de correctie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Buitengebied Oost Bestuurlijke lus Verbeelding Doespolderkade Bungalowpark Oudendijk Persoonsgebonden overgangsrecht Woonzorgvoorziening Toetsingskader Geluid reducerende maatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.c Subsidieprogramma Welzijn en preventie
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuw subsidieprogramma voor welzijn en preventie in te voeren vanaf 2024. Dit programma moet de taken op het gebied van welzijn en preventie, die nu door De Driemaster worden uitgevoerd, voortzetten en uitbreiden. Het nieuwe programma is bedoeld voor de periode 2024-2032 en richt zich op een gezonde en inclusieve samenleving. Er is een budget van € 2.528.522,- beschikbaar voor de uitvoering in 2024, met plannen voor de daaropvolgende jaren. Het programma bouwt voort op het huidige subsidieprogramma en bevat enkele nieuwe elementen, zoals een langere looptijd en een focus op preventie. De gemeente wil samenwerken met diverse partners en streeft naar een gezamenlijke inspanning van inwoners en organisaties. Er zijn echter financiële risico's, zoals stijgende kosten, die mogelijk keuzes en prioritering vereisen. De gemeente vraagt De Driemaster om een plan te ontwikkelen binnen het beschikbare budget en zal op basis daarvan scenario's voorleggen aan de gemeenteraad. De implementatie van het programma start in november 2023.
-
Analyse van het document
Analyse van het B&W-voorstel: Subsidieprogramma Welzijn en Preventie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Subsidieprogramma Welzijn en Preventie" voor de gemeente Kaag en Braassem. Het doel is om een nieuw subsidieprogramma vast te stellen voor de periode 2024-2032, dat de uitvoering van welzijns- en preventietaken door derden regelt. Het programma bouwt voort op het huidige subsidieprogramma dat eind 2023 afloopt en richt zich op het bevorderen van een gezonde, vitale en inclusieve samenleving. Het programma is een uitwerking van de Maatschappelijke Agenda 2024-2027 en legt de nadruk op preventie en samenwerking met diverse maatschappelijke partners.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de doelen, de financiële implicaties, en de samenwerkingsverbanden. Echter, er zijn enkele risico's en onzekerheden, zoals de financiële toereikendheid en de noodzaak tot prioritering binnen het programma.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in het vaststellen van het programma, maar wordt wel geïnformeerd via een raadsinformatiebrief. De raad kan betrokken worden bij het maken van keuzes als blijkt dat het budget niet toereikend is.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van taken binnen het programma, mogelijke extra budgettoewijzing, en de dekking van kostenstijgingen. Er moeten scenario's worden overwogen voor de uitvoering van het programma binnen de financiële beperkingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het bevat specifieke doelen en een tijdsgebonden kader, maar mist concrete meetbare indicatoren, die pas later worden vastgesteld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële haalbaarheid is een aandachtspunt.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen formeel besluit te nemen over het vaststellen van het programma, maar kan wel betrokken worden bij financiële keuzes en prioritering.
Participatie:
Er is participatie geweest met samenwerkingspartners uit het sociaal domein bij de evaluatie en ontwikkeling van het nieuwe programma. Dit heeft geleid tot een gezamenlijke inhoudsbepaling van het programma.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet een relevant onderwerp binnen dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het programma heeft een budget van €2.528.522 voor 2024, met rekening gehouden met de daaropvolgende jaren in de meerjarenbegroting. Er zijn incidentele middelen vanuit het Rijk ontvangen, maar er is een risico dat het budget niet toereikend is voor alle taken. Er is geen specifieke dekking voor de kostenstijgingen, wat vraagt om verdere financiële planning en mogelijke extra budgettoewijzing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieprogramma Welzijn en Preventie Sociaal Domein De Driemaster Maatschappelijke Agenda (MAG) Preventie Samenwerking Gezondheid Subsidieovereenkomst Jeugd- en gezinsteam (JGT)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.d Afwijken inkoop- en aanbestedingsbeleid werkzaamheden Dr Lothlaan & Noordeinde
Agendapunt 4.e Bestemmingsplan ‘Sportpad’
Samenvatting
De gemeente overweegt een herontwikkeling van het Sportpad in Roelofarendsveen. Het plan is om een integraal kindcentrum toe te voegen en De Tweesprong, bestaande uit een sporthal en zwembad, te vernieuwen. Ook wordt een nieuw clubgebouw voor de voetbal- en hockeyvereniging overwogen. Hiervoor is een wijziging van het bestemmingsplan nodig. Het nieuwe bestemmingsplan zou de bestemming van een deel van het gebied veranderen van Sport naar Maatschappelijk en de bouwmogelijkheden verruimen. Er zijn 21 zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode, waarvan enkele hebben geleid tot aanpassingen in het plan. De gemeente wil met deze herontwikkeling de ruimtelijke kwaliteit behouden en verbeteren, en het gebied toekomstbestendig maken. De plannen worden nog besproken en moeten worden goedgekeurd door de gemeenteraad. Na goedkeuring volgt een nieuwe inzageperiode van zes weken voor beroep. De gemeente houdt de regie over de herontwikkeling en bewaakt de financiële haalbaarheid. Omwonenden worden betrokken bij de verdere uitwerking van de plannen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan ‘Sportpad’". Het plan voorziet in de herontwikkeling van het Sportpad in Roelofarendsveen, met de toevoeging van een integraal kindcentrum en de vernieuwing van De Tweesprong (sporthal + zwembad). Sportvoorzieningen worden geclusterd en uitgebreid, inclusief een nieuw clubgebouw voor de voetbal- en hockeyvereniging. Een wijziging van het bestemmingsplan is noodzakelijk om deze ontwikkelingen mogelijk te maken. Het plan heeft ter inzage gelegen en er zijn 21 zienswijzen ontvangen, waarvan enkele hebben geleid tot aanpassingen in het plan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de voorgestelde wijzigingen en de ontvangen zienswijzen. Er is ook een Nota van beantwoording zienswijzen toegevoegd, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vaststellen. Dit is een cruciale stap in het besluitvormingsproces.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de bestemmingsplanwijziging, rekening houdend met de ontvangen zienswijzen en de voorgestelde aanpassingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen en de betrokken partijen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid hangt af van de financiële aspecten van de grondexploitatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake van participatie door de inzageperiode en de verwerking van zienswijzen, wat aangeeft dat er inspraak is geweest van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de clustering en intensivering van sportvoorzieningen kunnen impliciet bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De financiële haalbaarheid is afhankelijk van de grondexploitatie. De kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan worden gedekt door de Advieskosten Ruimte en leefomgeving. De gemeente bewaakt de grondexploitatie om de financiële haalbaarheid te waarborgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Sportpad Herontwikkeling Integraal kindcentrum De Tweesprong Clubgebouw Zienswijzen Grondexploitatie Bouwmogelijkheden OmgevingsdienstVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bestemmingsplan ‘Sportpad’
Samenvatting: Het bestemmingsplan ‘Sportpad’ beoogt de herontwikkeling van het Sportpad-gebied in Roelofarendsveen. Het plan voorziet in de bouw van een integraal kindcentrum, de vernieuwing van De Tweesprong (sporthal en zwembad), en een nieuw clubgebouw voor de voetbal- en hockeyvereniging. Om deze ontwikkelingen mogelijk te maken, is een wijziging van het bestemmingsplan noodzakelijk. Het plan richt zich op het behoud en de doorontwikkeling van de ruimtelijke kwaliteit van het gebied. Het bestemmingsplan is aangepast na 21 zienswijzen en voorziet in ruimere bouwmogelijkheden om ontwerpvrijheid te behouden.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de geplande ontwikkelingen, de noodzaak van de bestemmingsplanwijziging, en de inspraakprocedure. Echter, meer gedetailleerde financiële informatie en een concretere tijdlijn zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad moet het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vaststellen. Dit is een cruciale stap om de herontwikkeling van het Sportpad-gebied mogelijk te maken.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de ruimere bouwmogelijkheden en de wijziging van de bestemming van Sport naar Maatschappelijk. Er moet ook een afweging worden gemaakt tussen de belangen van de omwonenden en de voordelen van de herontwikkeling.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral op financieel gebied. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de ruimere bouwmogelijkheden zonder definitieve bouwhoogtes kunnen voor onzekerheid zorgen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen, waarmee de herontwikkeling kan doorgaan.
Participatie
Er is sprake van participatie, met meerdere bijeenkomsten met omwonenden en een klankbordgroep. De input van deze groepen is meegenomen in het stedenbouwkundig plan.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp. De nieuwe gebouwen worden toekomstbestendig en duurzamer dan de huidige structuren.
Financiële Gevolgen
De financiële haalbaarheid is afhankelijk van de grondexploitatie. De kosten voor het bestemmingsplan worden geboekt op Advieskosten Ruimte en leefomgeving. Er is geen gedetailleerde financiële dekking aangegeven, wat een aandachtspunt is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Sportpad Integraal kindcentrum De Tweesprong Clubgebouw Herontwikkeling Ruimtelijke kwaliteit Zienswijzen Stedenbouwkundig plan DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.f Coördinatiebesluit: Ontwerpbestemmingsplan ‘Noordkade 21, Roelofarendsveen’ en aanvraag omgevingsvergunning (W2023/101)
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om het bestemmingsplan voor Noordkade 21 in Roelofarendsveen vast te stellen. Dit plan maakt de bouw van een grotere vrijstaande woning mogelijk op de plek van een verouderde woning. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat de kosten al zijn gedekt via een planschadeovereenkomst. De buren zijn geïnformeerd en er zijn geen bezwaren ingediend tijdens de inzageperiode. Het plan sluit aan bij de bestaande bebouwing in de omgeving en er zijn geen risico's of kanttekeningen. Na goedkeuring wordt het plan opnieuw ter inzage gelegd voor beroep.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan 'Noordkade 21, Roelofarendsveen'. Het doel is om een vrijstaande woning te realiseren op het perceel Noordkade 21, waarvoor een wijziging van het bestemmingsplan nodig is. De wijziging voorziet in een groter bouwvlak en verruimde bouwmogelijkheden. Het plan heeft als ontwerp ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ontvangen. De raad wordt gevraagd het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen, aangezien de kosten anderszins zijn verzekerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de bestemmingsplanwijziging, de afwezigheid van zienswijzen, en de financiële dekking via een planschadeovereenkomst.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en beslissen om geen exploitatieplan op te stellen, gezien de financiële afspraken die reeds zijn gemaakt.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de wijziging van het bestemmingsplan en het niet opstellen van een exploitatieplan. Dit omvat het afwegen van de ruimtelijke kwaliteitsimpuls tegen eventuele bezwaren die niet zijn ingediend.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete duurzaamheidsdoelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest. De directe buren zijn geïnformeerd en het plan heeft ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ontvangen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen primair onderwerp in dit voorstel, hoewel de nieuwe woning duurzamer zal zijn dan de oude.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een planschadeovereenkomst en leges volgens de legesverordening. Er zijn geen extra kosten voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Noordkade 21 Vrijstaande woning Ruimtelijke kwaliteit Bouwmogelijkheden Planschadeovereenkomst Ruimtelijke inpassing Omgevingsvergunning Zienswijzen DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.g Economische overdracht gronden Braassemerland fases 4-5
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt om percelen in Roelofarendsveen economisch over te dragen aan Braassemerland VOF. Deze percelen maken deel uit van het plan De Poelen, fases 4 en 5. De overdracht is onderdeel van een samenwerkingsovereenkomst waarin is afgesproken dat de gemeente de gronden economisch levert voordat de werkzaamheden beginnen. Braassemerland VOF wil in 2023 starten met de voorbereidingen voor de bouw. De gemeente blijft juridisch eigenaar van de gronden totdat ze aan de ontwikkelaars worden uitgegeven. Braassemerland VOF betaalt rente aan de gemeente tot de definitieve levering. De financiële details van de overeenkomst blijven geheim om de belangen van de gemeente te beschermen. Het besluit vereist goedkeuring van het college.
-
Analyse van het document
Analyse van het B&W-voorstel: Economische Overdracht gronden Braassemerland fases 4 - 5
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Economische Overdracht gronden Braassemerland fases 4 - 5". Het doel is om de economische eigendom van percelen in het plan De Poelen over te dragen aan Braassemerland VOF, zodat zij kunnen starten met voorbereidende werkzaamheden voor de ontwikkeling van deze gronden. De juridische eigendom blijft bij de gemeente totdat de gronden bouwrijp zijn en aan de ontwikkelaar worden geleverd. De financiële afspraken zijn vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst, waarbij Braassemerland VOF rente en een koopsom aan de gemeente betaalt.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de noodzakelijke juridische en financiële details en verwijst naar de samenwerkingsovereenkomst. Echter, bijlage 5, die financiële details bevat, is geheim, wat de transparantie beperkt.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het een privaatrechtelijke rechtshandeling betreft die onder de bevoegdheid van het college valt.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de economische overdracht al is vastgelegd in een eerdere samenwerkingsovereenkomst. De raad zou echter kunnen overwegen om de geheimhouding van financiële details te bespreken.
SMART-criteria en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheimhouding van financiële details kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel onder de bevoegdheid van het college valt.
Participatie:
Er is beperkte participatie en inspraak, aangezien de conceptakte al ambtelijk is goedgekeurd en de vennoten van de ontwikkelaar instemming moeten geven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn dat Braassemerland VOF rente betaalt aan de gemeente vanaf de economische levering tot de juridische levering. De koopsom wordt voldaan bij bouwrijpe levering. Alle kosten van de economische levering zijn voor rekening van Braassemerland VOF. De financiële details zijn geheim, wat de dekking van kosten onduidelijk maakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Braassemerland VOF Economische overdracht Noordeinde De Poelen Samenwerkingsovereenkomst Voorbelasting Fases 4 - 5 Economische levering Juridische eigendom RentevergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.h Extra bijdrage voor kunstgrasvelden aan verenigingen
Samenvatting
Het college overweegt een extra financiële bijdrage van €25.200 per kunstgrasveld aan sportverenigingen goed te keuren. Dit voorstel komt voort uit de stijgende kosten voor het renoveren van kunstgrasvelden, waardoor de huidige afkoopsom niet meer toereikend is. De verenigingen hebben daarom gevraagd om een indexering van de afkoopsom. Er is binnen het bestaande budget ruimte voor deze extra bijdrage. Het doel is om de verantwoordelijkheid voor het onderhoud van de velden bij de verenigingen te leggen, zoals eerder door de gemeenteraad besloten. De verenigingen zijn betrokken bij het opstellen van de overeenkomsten en moeten hiermee instemmen. Het voorstel heeft geen extra risico's en past binnen de gereserveerde middelen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Extra bijdrage voor kunstgrasvelden aan verenigingen". Het betreft een voorstel van het college om een extra financiële bijdrage van €25.200 per kunstgrasveld toe te kennen aan sportverenigingen. Dit is 10% van de oorspronkelijke afkoopsom van €252.000 per veld. De verenigingen hebben aangegeven dat de kosten voor renovatie van de kunstgrasvelden aanzienlijk zijn gestegen sinds de oorspronkelijke afspraken in 2019. De extra bijdrage is bedoeld om deze kostenstijgingen te compenseren en is mogelijk binnen de reeds gereserveerde middelen voor de overdracht van de kunstgrasvelden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de achtergrond, de noodzaak van de extra bijdrage, en de financiële dekking. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de specifieke kostenstijgingen en de impact op de verenigingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft eerder de uitgangspunten vastgesteld voor de overdracht van de kunstgrasvelden en de bijbehorende financiële regelingen. In dit geval is de rol van de raad beperkt, aangezien het voorstel binnen de reeds gereserveerde middelen valt en geen nieuw raadsbesluit vereist.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet ondersteunen van de verenigingen met extra financiële middelen om de gestegen kosten te dekken. Dit kan invloed hebben op de relatie tussen de gemeente en de sportverenigingen en op de verdeling van gemeentelijke middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de extra bijdrage per veld. Het is haalbaar en relevant binnen de context van de gestegen kosten en de beschikbare middelen. De tijdsgebondenheid is minder duidelijk, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen nieuw besluit te nemen, aangezien het voorstel binnen de bestaande financiële kaders valt. Het college heeft de bevoegdheid om de extra bijdrage goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de verenigingen betrokken zijn bij het opstellen van de overeenkomsten en dat zij inspraak hebben in het proces. Dit suggereert een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een thema dat in de individuele overeenkomsten zal worden opgenomen, maar het is geen centraal onderwerp in dit specifieke voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn een extra uitgave van €25.200 per kunstgrasveld. Dit wordt gedekt binnen de reeds gereserveerde middelen van twee miljoen euro voor de overdracht van de accommodaties en de afkoopsom van de kunstgrasvelden. Er is nog voldoende financiële ruimte beschikbaar voor deze extra bijdrage.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kunstgrasvelden Verenigingen Afkoopsom Renovatie Kostenstijgingen Overeenkomst Financiële bijdrage Onvoorziene omstandigheden Prijscompensatie VerantwoordelijkheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.i Exploitatie opstallen begraafplaats Woubrugge
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt om via een marktconsultatie te onderzoeken of en hoe de exploitatie van de aula, entree en het sanitairgebouw op de begraafplaats in Woubrugge aan de markt kan worden aangeboden. Dit onderzoek moet duidelijk maken of samenwerking met externe partijen mogelijk is en onder welke voorwaarden dit kan gebeuren. Het doel is om de kwaliteit van de begraafplaats te optimaliseren binnen de beschikbare middelen. De marktconsultatie biedt geïnteresseerden de kans om mee te denken en helpt om te voldoen aan wet- en regelgeving. Na de consultatie kan het college besluiten of de objecten aan de markt worden aangeboden. Het is mogelijk dat de uitkomst van de consultatie aangeeft dat er geen haalbare opties zijn voor externe exploitatie.
-
Analyse van het document
Analyse van het B&W-voorstel: Exploitatie opstallen begraafplaats Woubrugge
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Exploitatie opstallen begraafplaats Woubrugge". Het college van B&W wil via een marktconsultatie onderzoeken of en hoe de exploitatie van de aula, entree en sanitairgebouw op de begraafplaats in Woubrugge aan de markt kan worden aangeboden. Dit volgt op een eerdere beslissing van de gemeenteraad om niet te investeren in deze opstallen. De markt heeft interesse getoond in mogelijke samenwerking voor exploitatie. Het doel is om de kwaliteit van de begraafplaats binnen de beschikbare middelen te optimaliseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de aanleiding, het doel, en de te nemen stappen. Echter, specifieke details over de voorwaarden waaronder de marktconsultatie plaatsvindt, ontbreken.
Rol van de raad:
De raad heeft eerder besloten niet te investeren in de opstallen. Nu moet de raad het college mandateren om een marktconsultatie uit te voeren. De raad speelt een toezichthoudende rol en zal later beslissen op basis van de uitkomsten van de consultatie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de marktconsultatie steunt en of zij openstaat voor het afstoten van gemeentelijk vastgoed. Er moet ook worden overwogen hoe belangrijk marktparticipatie is voor de kwaliteit van de begraafplaats.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en realistisch, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het uitvoeren van de marktconsultatie.
Participatie:
Het voorstel voorziet in participatie door middel van een marktconsultatie, waardoor geïnteresseerde partijen kunnen meedenken over de exploitatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een beperkt onderwerp in dit voorstel. De raad heeft besloten tot beperkte duurzaamheidsinvesteringen, maar marktpartijen kunnen mogelijk extra bijdragen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk hoe eventuele kosten of opbrengsten van de marktconsultatie worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Marktconsultatie Exploitatie Begraafplaats Woubrugge Aula Entree Sanitairgebouw Vastgoed Samenwerking Kwaliteit Wet- en regelgevingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.j Plan van aanpak Brede SPUK
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Gezond en Actief Leven Akkoord" (GALA) en de "Brede SPUK-regeling". Het GALA, ondertekend op 31 januari 2023, is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) om een gezond en actief leven te bevorderen. Het akkoord benadrukt samenwerking tussen gemeenten, GGD’en, zorgverzekeraars en VWS. De Brede SPUK-regeling bundelt verschillende uitkeringen in één specifieke uitkering, gericht op gezondheid, sport, beweging, preventie en sociale cohesie. De gemeente Kaag en Braassem heeft een plan van aanpak opgesteld, dat voor 20 september bij VWS moet worden ingediend, met als doel de ontvangen middelen effectief te gebruiken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gegeven informatie. Het beschrijft de achtergrond, de betrokken partijen, de financiële aspecten en de vervolgstappen. Echter, details over de specifieke inhoud van het plan van aanpak en de concrete maatregelen ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad wordt geïnformeerd over de ontwikkelingen en de stappen die de gemeente heeft ondernomen. De raad heeft een toezichthoudende rol en kan vragen stellen of verduidelijking vragen over het plan van aanpak en de uitvoering ervan.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de prioritering van middelen binnen de Brede SPUK-regeling en de focus op specifieke preventie- en welzijnsprogramma's. Er moet worden besloten hoe de middelen het beste kunnen worden ingezet om de doelen van het GALA te bereiken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er een deadline is voor het indienen van het plan (20 september), ontbreken specifieke meetbare doelen en resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details zouden helpen om de effectiviteit te beoordelen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt samenwerking met betrokken partijen zoals de Driemaster, maar er is geen specifieke informatie over participatie van burgers of andere lokale belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op gezondheid en sociale cohesie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedeeltelijk besproken. De gemeente heeft een voorschot ontvangen voor de Brede SPUK-middelen, die zijn verwerkt in de begroting. Er is echter geen gedetailleerde uitleg over hoe de middelen precies worden gedekt of verdeeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) Brede SPUK-regeling Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) Driemaster Sociale cohesie Preventie Gezondheid Sport en beweging Financieringsmethode Gemeentelijke aanpakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.k Beantwoording schriftelijke vragen SvKB Verkeersveiligheid rondom de Kiem
Agendapunt 4.l Voorstel Afwijkingenbeleid en karakteristieke panden onder de Omgevingswet
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een besluit te nemen over het opstellen van twee paraplubestemmingsplannen. Het eerste plan betreft het afwijkingenbeleid, waarbij kleine bouwinitiatieven zoals dakkapellen en aanbouwen eenvoudiger vergund kunnen worden. Dit voorkomt dat inwoners een zware en kostbare procedure moeten doorlopen. Het tweede plan richt zich op karakteristieke panden, waarbij deze panden beschermd worden tegen sloop door ze op te nemen in een bestemmingsplan. Dit biedt behoud van architectonische en historische waarde. Er zijn geen grote bezwaren tegen het afwijkingenbeleid, maar eigenaren van karakteristieke panden kunnen mogelijk bezwaar maken vanwege de beperkingen die dit met zich meebrengt. De kosten voor het opstellen van deze plannen moeten worden gebudgetteerd. Tijdens de inspraakperiode kunnen inwoners hun zienswijzen indienen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorstel Afwijkingenbeleid en karakteristieke panden onder de omgevingswet". Het doel is om een paraplubestemmingsplan te creëren dat zowel het afwijkingenbeleid als de bescherming van karakteristieke panden vastlegt. Het afwijkingenbeleid richt zich op het vereenvoudigen van procedures voor kleine bouwinitiatieven onder de nieuwe Omgevingswet, terwijl het karakteristieke panden beschermt tegen ongewenste sloop. Dit plan moet ervoor zorgen dat inwoners eenvoudiger vergunningen kunnen verkrijgen en dat waardevolle panden behouden blijven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de noodzaak en de gevolgen van het paraplubestemmingsplan. Het bevat echter weinig details over de financiële dekking van de kosten.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het vastleggen van het afwijkingenbeleid en de karakteristieke panden in een parapluplan.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het vereenvoudigen van procedures voor inwoners en het beschermen van erfgoed, versus de mogelijke bezwaren van eigenaren van karakteristieke panden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële aspecten zijn onderbelicht.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met het opstellen van de parapluplannen voor zowel het afwijkingenbeleid als de karakteristieke panden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er inspraakmogelijkheden zijn tijdens de terinzagelegging van de parapluplannen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor het opstellen van de parapluplannen moeten worden gebudgetteerd, maar er is geen specifieke dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afwijkingenbeleid Omgevingswet Paraplubestemmingsplan Karakteristieke panden Kruimelregeling Erfgoedverordening BOPA (Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit) Bestemmingsplan Sloopverbod ErfgoedregisterVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.m Nota van beantwoording inspraakreactie voorontwerpbestemmingsplan Straathof, Rijpwetering
Agendapunt 4.n Nota van Actualisatie begroting 2024 2027
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt de Nota van Actualisatie voor de begroting van 2024-2027. Het doel is om inzicht te geven in de financiële situatie en ambities voor deze periode. Er wordt voorgesteld om voor 2024 en 2025 een sluitende begroting te presenteren, terwijl voor 2026 en 2027 een realistische begroting met verwachte tekorten wordt opgesteld. Dit volgt het advies van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) om tekorten zichtbaar te maken, als signaal aan het Rijk over de financiële uitdagingen van gemeenten. Het college wil voorlopig geen drastische bezuinigingen doorvoeren, maar heeft wel scenario's voorbereid voor mogelijke toekomstige bezuinigingen of extra inkomsten. De gemeenteraad zal op 4 september de visie en adviezen bespreken, waarna de programmabegroting op 25 oktober verder wordt besproken en op 6 november definitief wordt vastgesteld.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota van Actualisatie begroting 2024-2027". Het voorstel biedt een financieel overzicht van de gemeente Kaag en Braassem voor de jaren 2024-2027. Het college volgt het advies van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) om voor 2026 en 2027 een niet-sluitende begroting te presenteren, als signaal aan het Rijk over de ontoereikende financiële middelen voor gemeenten. Voor 2024 en 2025 wordt een sluitende begroting voorgesteld, mede door een incidentele toevoeging vanuit de Algemene Reserve. Het voorstel bevat ook scenario's voor mogelijke bezuinigingen en extra inkomsten, zonder deze direct in te zetten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de huidige financiële situatie als toekomstige scenario's en mogelijke maatregelen beschrijft. Het biedt inzicht in de financiële uitdagingen en de strategie om hiermee om te gaan.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel vaststellen en besluiten nemen over de voorgestelde financiële strategieën en scenario's. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de begroting en het bepalen van de prioriteiten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde niet-sluitende begroting voor 2026 en 2027 willen ondersteunen als signaal aan het Rijk. Daarnaast moeten ze keuzes maken over het al dan niet inzetten van bezuinigingsmaatregelen en het gebruik van de Algemene Reserve.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen en tijdlijnen bevat. Echter, de afhankelijkheid van toekomstige scenario's en de onzekerheden door de val van het kabinet kunnen als inconsistenties worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde begroting en meerjarenraming vast te stellen, inclusief de strategieën voor 2026 en 2027.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces, wat een gemis kan zijn in termen van transparantie en betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel het een belangrijk aspect kan zijn bij toekomstige investeringen en beleidskeuzes.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met name door de afhankelijkheid van de Algemene Reserve voor een sluitende begroting in 2024 en 2025. Het voorstel erkent de tekorten voor 2026 en 2027, maar biedt geen directe oplossingen, wat toekomstige financiële druk kan veroorzaken. De dekking wordt deels voorzien door de Algemene Reserve en mogelijke toekomstige bezuinigingen of extra inkomsten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota van Actualisatie Begroting 2024-2027 Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) Meerjarenraming Sluitende begroting Investeringen Algemene Reserve Knoppenmodel Bezuinigingen CUP 2.0Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota van Actualisatie begroting 2024-2027". Het voorstel biedt inzicht in het financiële beeld van de gemeente Kaag en Braassem voor de jaren 2024 tot 2027. Het volgt het advies van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) om voor de jaren 2026 en 2027 een niet-sluitende begroting te presenteren, als signaal aan het Rijk over de ontoereikende financiële middelen voor gemeenten. Voor 2024 en 2025 wordt een sluitende begroting voorgesteld, mede door incidentele toevoegingen vanuit de Algemene Reserve. Het voorstel bevat scenario’s voor mogelijke bezuinigingen en extra inkomsten, zonder direct drastische maatregelen te nemen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een gedetailleerd financieel overzicht biedt en de context van de huidige onzekerheden uitlegt. Het bevat ook scenario’s voor toekomstige financiële beslissingen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel evalueren en besluiten nemen over de voorgestelde begroting en meerjarenraming. Ze moeten ook de scenario’s voor bezuinigingen en extra inkomsten overwegen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het presenteren van een niet-sluitende begroting voor 2026 en 2027 als signaal aan het Rijk. Ze moeten ook bepalen of ze de voorgestelde incidentele toevoegingen vanuit de Algemene Reserve voor 2024 en 2025 ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van toekomstige economische ontwikkelingen en politieke beslissingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige scenario’s kan onzekerheid met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de Nota van Actualisatie goedkeuren en de voorgestelde financiële strategieën voor de komende jaren ondersteunen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent tekorten in de begroting voor 2026 en 2027, mede door de opschalingskorting. Voor 2024 en 2025 worden incidentele toevoegingen vanuit de Algemene Reserve voorgesteld om de begroting sluitend te maken. Het is onduidelijk in hoeverre het Rijk gemeenten zal compenseren voor de tekorten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota van Actualisatie Begroting 2024-2027 Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) Meerjarenraming Algemene Reserve CUP 2.0 Bezuinigingsscenario's Opschalingskorting Gemeentefonds Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.o Storting 22e tranche Eigen vermogen GEM Braassemerland
Samenvatting
Het college overweegt om een bedrag van € 500.000 te storten in het Eigen Vermogen van de VOF Braassemerland. Deze storting, de 22e tranche, moet uiterlijk op 31 augustus 2023 plaatsvinden. Het doel is om te voorzien in de liquiditeitsbehoefte voor de verdere ontwikkeling van de grondexploitatie Braassemerland, specifiek voor de fasen 3, 4/5, 7 en 11. De financiering is onderdeel van een samenwerkingsovereenkomst waarin beide vennoten een gelijk deel bijdragen. De kosten worden gedekt uit toekomstige verkoopopbrengsten, met verwachte inkomsten vanaf 2025. Het risico dat de opbrengsten niet worden gerealiseerd, wordt als nihil beschouwd. Er zijn mogelijk nog drie extra stortingen nodig in 2023, waarvoor aparte voorstellen aan het college worden voorgelegd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Storting 22e tranche Eigen Vermogen GEM Braassemerland
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Storting 22e tranche Eigen Vermogen GEM Braassemerland". Het college van B&W stemt in met een storting van € 500.000 in het Eigen Vermogen van de VOF Braassemerland om te voorzien in de liquiditeitsbehoefte voor de grondexploitatie van Braassemerland. Deze storting is onderdeel van een financieringsafspraak waarbij de gemeente en haar partner elk 50% bijdragen. De storting is nodig voor de financiering van verschillende fasen van de grondexploitatie. De kosten worden gedekt uit toekomstige verkoopopbrengsten, met verwachte inkomsten vanaf 2025.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de financiële verplichtingen, de reden voor de storting, en de dekking van de kosten beschrijft. Het bevat ook een risicoanalyse en verwijst naar een overzicht van stortingen en ontvangsten.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit specifieke besluit, aangezien het een collegebesluit betreft. De raad kan echter betrokken zijn bij bredere beleidsdiscussies over de grondexploitatie.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de prioritering van gemeentelijke middelen en de risicoacceptatie met betrekking tot toekomstige opbrengsten uit grondverkoop.
SMART-analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (SMART) in termen van de storting van € 500.000 uiterlijk op 31 augustus 2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen over dit specifieke voorstel, maar kan wel toezicht houden op de uitvoering en de bredere financiële strategie.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie of inspraak van burgers in dit voorstel, aangezien het een interne financiële aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een storting van € 500.000, gedekt door toekomstige verkoopopbrengsten. Er is een risicoanalyse die aangeeft dat het risico van niet-terugbetaling nihil is, ondersteund door een reserve bouwgrondexploitatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
VOF Braassemerland Eigen Vermogen Liquiditeitsbehoefte Financiering Samenwerkingsovereenkomst Grondexploitatie Fasen 3, 4/5, 7 en 11 Volker Wessels Vastgoed Verwelius Bouwen Toekomstige verkoopopbrengstenVerfijning van de zoekopdracht: