15-11-2023 Visie en Advies
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening.
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
Agendapunt 3 Mededelingen.
J. Hoogendoorn - CDA
R. van Beurden - Samen
N.G. van Egmond - Wethouder
R. van Beurden - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
Agendapunt 6 1e begrotingswijziging Hecht.
Gemeente Kaag en Braassem zegt 'nee' tegen extra bijdrage aan Hecht
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een besluit over de eerste begrotingswijziging van 2023 voor de regionale dienst Hecht. Hecht vraagt om een extra bijdrage van ā¬189.200 vanwege stijgende loonkosten en inflatie. De gemeente stelt voor om niet in te stemmen met deze extra bijdrage en vraagt Hecht om de kostenstijging binnen de eigen begroting op te vangen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Kaag en Braassem werd het voorstel van het college om niet in te stemmen met de extra bijdrage aan de regionale dienst Hecht uitvoerig besproken. De gemeente benadrukt dat ook zij binnen hun eigen begroting moeten blijven en verwacht dit ook van hun samenwerkingspartners. "We vinden het natuurlijk een goede zaak dat het college zuinig is en volgens de afspraken met ons geld omgaat," aldus raadslid Zwaneveld.Het college van Kaag en Braassem is van mening dat Hecht de kostenstijging binnen de eigen begroting moet opvangen. "Zorg er nou voor dat je je taken inzichtelijk en overzichtelijk uitvoert," werd er tijdens het debat benadrukt. Er zijn echter zorgen dat als andere gemeenten wel instemmen, Kaag en Braassem mogelijk moet meebewegen. "Als de meerderheid besluit, dan moeten we alsnog betalen," merkte raadslid Van Beurden op.
De wethouder van financiƫn, Van Duin, gaf aan dat de gemeente kritisch is op de tussentijdse begrotingswijziging van Hecht. "We hebben ze uitgedaagd om kritisch naar de bedrijfsvoering te kijken," zei hij. Hij benadrukte dat de gemeente alleen wettelijke taken afneemt bij Hecht en dat er keuzes zijn in welke diensten wel of niet worden afgenomen.
Tijdens het debat werd ook gesproken over de reserves van Hecht. "In eerste instantie kunnen ze met hun reserves dit voor elkaar krijgen," aldus Van Duin. Hij gaf aan dat er in december een vergadering zal plaatsvinden met de raden van de regio Hollands Midden om de uiteindelijke beslissing te nemen.
De gemeenteraad van Kaag en Braassem lijkt unaniem achter het voorstel van het college te staan. "Wat ons betreft is dit een hamerstuk," concludeerde raadslid Hoopman. De uiteindelijke beslissing zal afhangen van de uitkomst van de vergadering in december. Tot die tijd blijft de gemeente bij haar standpunt: Hecht moet de kostenstijging zelf opvangen.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een besluit over de eerste begrotingswijziging van 2023 voor de regionale dienst Hecht. Hecht vraagt om een extra bijdrage van ā¬189.200 vanwege stijgende loonkosten en inflatie, die niet voldoende zijn gecompenseerd door de regionale werkgroep FKGR. De gemeente stelt voor om niet in te stemmen met deze extra bijdrage en vraagt Hecht om de kostenstijging binnen de eigen begroting op te vangen. Dit besluit is nog niet genomen en zal besproken worden in een vergadering van de raden van de regio Hollands Midden. De gemeente benadrukt dat ook zij binnen hun eigen begroting moeten blijven en verwacht dit ook van hun samenwerkingspartners. Er zijn zorgen dat als andere gemeenten wel instemmen, Kaag en Braassem mogelijk moet meebewegen. De uiteindelijke beslissing zal afhangen van de uitkomst van de vergadering in december.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze op de 1ste begrotingswijziging 2023 regionale dienst Hecht
Samenvatting: De gemeente Kaag en Braassem heeft een negatieve zienswijze opgesteld over de 1ste begrotingswijziging van de regionale dienst Hecht voor 2023. Hecht vraagt om een extra bijdrage van €189.200,- vanwege stijgende loonkosten en inflatie, die niet voldoende zijn gecompenseerd door de regionale werkgroep Financiële Kaderstelling Gemeenschappelijke Regelingen (FKGR). De gemeente stelt dat Hecht de kostenstijging binnen de eigen begroting moet opvangen, net zoals van lokale partners wordt verwacht. De raad wordt gevraagd deze zienswijze te ondersteunen en Hecht aan te sporen om binnen de bestaande financiële kaders te blijven.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de specifieke maatregelen die Hecht kan nemen om de kosten binnen de eigen begroting op te vangen. Er is ook geen gedetailleerde financiële analyse van de impact op de lange termijn.
Rol van de Raad
De raad moet een besluit nemen over het al dan niet ondersteunen van de negatieve zienswijze op de begrotingswijziging van Hecht. Dit houdt in dat de raad moet bepalen of zij akkoord gaat met het verzoek aan Hecht om de kostenstijging binnen de eigen begroting op te vangen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de negatieve zienswijze, wat kan leiden tot financiële druk op Hecht, of het accepteren van de extra bijdrage, wat een precedent kan scheppen voor andere regionale diensten.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een realistische inschatting van de gevolgen als Hecht de kosten niet binnen de eigen begroting kan opvangen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de negatieve zienswijze op de begrotingswijziging van Hecht ondersteunt en daarmee Hecht aanspoort om binnen de eigen financiële kaders te blijven.
Participatie
Er is geen sprake van participatie of inspraak van burgers in dit voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn dat de gemeente Kaag en Braassem mogelijk €189.200,- moet bijdragen aan Hecht. Er wordt echter verwacht dat Hecht deze kosten binnen de eigen begroting opvangt, waardoor de gemeente deze bijdrage niet hoeft te leveren. Er is geen specifieke dekking voor deze kosten aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hecht Begrotingswijziging Kostenstijging FKGR (Financiële Kaderstelling Gemeenschappelijke Regelingen) Loonkosten Inflatie Zienswijze Regionale dienst Begroting RijnstreekVerfijning van de zoekopdracht:
R. van Beurden - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
R. van Beurden - Samen
C.W. Zwaaneveld - D66
J. Hoogendoorn - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
I.J.M. Bader - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
Natasja Homan
J. Hoogendoorn - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
R. van Beurden - Samen
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
C.W. Zwaaneveld - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
I.J.M. Bader - VVD
Natasja Homan -
Agendapunt 7 Wijziging GR Hecht.
Gemeenteraad stemt in met gewijzigde regeling Hecht: "Een hamerstuk"
Op 15 november 2023 heeft de gemeenteraad unaniem ingestemd met het voorstel om de gewijzigde gemeenschappelijke regeling Hecht vast te stellen. Deze aanpassing is noodzakelijk om te voldoen aan de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen, die sinds juli 2022 van kracht is. Het doel van de wet is om de democratische legitimatie van dergelijke regelingen te versterken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd al snel duidelijk dat er brede steun was voor het voorstel. Mevrouw Homan opende de discussie door te benadrukken dat de raad in juni al had ingestemd met de voorgestelde wijzigingen. "Dit voorstel is de vervolgstap en is nodig om de gewijzigde regeling vast te stellen en in werking te laten treden," aldus Homan. Ze vroeg zich wel af waarom de brief van Hecht, gedateerd in april 2023, nu pas werd voorgelegd.Mevrouw Bader sloot zich hierbij aan en gaf aan dat haar fractie geen aanvullende vragen had. "Wat ons betreft is het een hamerstuk," verklaarde ze. Mevrouw De Rijk voegde hieraan toe dat de wettelijke aanpassing noodzakelijk is en dat de juridische toetsing goed is uitgevoerd. "Ook van ons mag het een hamerstuk zijn," bevestigde ze.
Meneer Zwaneveld benadrukte dat de nieuwe regeling duidelijkheid biedt over bepalingen rondom uittreding en afnamevermindering. "Voor ons is het inderdaad een hamerstuk," zei hij. Meneer Van Beurden merkte op dat met deze aanpassing de oude afkorting RDOGHM wordt vervangen door de naam Hecht. Hij prees de verschuiving naar actieve informatieverstrekking in de nieuwe wet. "Samen elkaar gaan brasem stemt hiermee in en dit mag door als hamerstuk," concludeerde hij.
De wethouder reageerde op de vraag over de vertraging sinds april 2023 door te zeggen dat hij niet wist waar de vertraging aan lag, maar blij was dat het voorstel nu op tafel lag. "Dit zijn niet mijn hobby's, kan ik u zeggen, dit soort regelingen allemaal, maar ze moeten er toch zijn," gaf hij toe.
Met de unanieme instemming van de raad kan de gewijzigde regeling Hecht nu verder naar de openbare vergadering van 27 november 2023, waar het als hamerstuk op de agenda staat. Na goedkeuring door tweederde van de deelnemende gemeenten kan de regeling officieel in werking treden.
Samenvatting
Op 15 november 2023 bespreekt de gemeenteraad het voorstel om toestemming te geven voor het vaststellen van de gewijzigde gemeenschappelijke regeling Hecht. Deze wijzigingen zijn nodig om de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen, die sinds 1 juli 2022 van kracht is, te verwerken. Het doel van deze wet is om de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. De gemeenteraad kan alleen toestemming weigeren als de wijzigingen in strijd zijn met het recht of het algemeen belang, wat nu niet het geval is. In juni heeft de raad al ingestemd met de voorgestelde wijzigingen. Er zijn geen risico's of financiƫle consequenties verbonden aan het vaststellen van de gewijzigde regeling. Na goedkeuring door tweederde van de deelnemende gemeenten kan de regeling in werking treden.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toestemming verlenen voor het vaststellen van de gewijzigde Gemeenschappelijke regeling Hecht." Het voorstel betreft de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling Hecht aan de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), die per 1 juli 2022 in werking is getreden. De wijzigingen zijn bedoeld om de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. De gemeenteraad moet toestemming geven aan het college om de gewijzigde regeling vast te stellen, wat een formaliteit is aangezien er geen strijd is met het recht of algemeen belang.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn. Het bevat een duidelijke uitleg van de context, de noodzaak van de wijzigingen, en de procedurele stappen die zijn genomen. Er zijn geen kanttekeningen of risico's vermeld, wat suggereert dat alle relevante aspecten zijn overwogen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toestemming te verlenen aan het college om de gewijzigde gemeenschappelijke regeling vast te stellen. Dit is een vereiste stap volgens artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de raad al eerder heeft ingestemd met de wijzigingen en er geen strijd is met het recht of algemeen belang. Het is voornamelijk een procedurele stap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, wat begrijpelijk is gezien de aard van de wijziging. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om toestemming te verlenen aan het college om de gewijzigde gemeenschappelijke regeling vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie en inspraak, aangezien de tekst van de regeling is afgestemd met ambtenaren van alle deelnemende gemeenten en voor zienswijze is aangeboden aan de raden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet van toepassing op dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het voorstel. De wijzigingen zijn voorbereid in samenwerking met de 18 gemeenten in de regio Hollands-Midden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regeling Hecht Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Wijzigingen Toestemming Democratische legitimatie Zienswijzeprocedure Deelnemende gemeenten Hollands-Midden College EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
Natasja Homan
J. Hoogendoorn - CDA
I.J.M. Bader - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
C.W. Zwaaneveld - D66
J. Hoogendoorn - CDA
R. van Beurden - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
Natasja Homan -
I.J.M. Bader - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
C.W. Zwaaneveld - D66
R. van Beurden - Samen
N.G. van Egmond - Wethouder
Agendapunt 8 Krediet reconstructie Vriezenweg en Vriezekoop Noord Leimuiden.
Groen Licht voor Reconstructie Vriezenweg en Vriezekoop Noord: Gemeenteraad Stemmen Unaniem In
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft unaniem ingestemd met het voorstel om kredieten beschikbaar te stellen voor de reconstructie van de Vriezenweg en Vriezekoop Noord in Leimuiden. Met een totaalbedrag van bijna acht miljoen euro wordt ingezet op het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verduurzamen van de wegen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om de Vriezenweg en Vriezekoop Noord te reconstrueren uitgebreid besproken. De wegen verkeren in slechte staat en zijn dringend aan vervanging toe. Het doel van de reconstructie is om de verkeersveiligheid te verbeteren, vooral voor fietsers, en de wegen aan te passen aan de eisen van een 60 km/u weg. Er zijn plannen om duurzaam te werken door materialen te hergebruiken. Bewoners en bedrijven langs de wegen kunnen meedenken over de planning en locatie van verkeersdrempels.Kostenverschillen en Veiligheid
Raadslid Muller vroeg zich af waarom er een groot verschil in kosten is tussen de Vriezenweg (⬠5,3 miljoen) en Vriezekoop Noord (⬠2,65 miljoen). "De wegen zijn even lang, maar de kosten voor de Vriezenweg zijn aanzienlijk hoger. Hoe verklaart het college dit verschil?" vroeg Muller. Wethouder Kist legde uit dat de hogere kosten voornamelijk te wijten zijn aan vervuiling in de fundering en het teerhoudend asfalt op de Vriezenweg, wat extra kosten met zich meebrengt.
Ook de verkeersveiligheid kwam uitgebreid aan bod. Raadslid Moore uitte zijn zorgen over de geplande verkeersdrempels: "Drempels en trekkerverkeer zijn geen gelukkig huwelijk. Hoe heeft het college hier rekening mee gehouden?" Wethouder Kist verzekerde dat er overleg zal plaatsvinden met de agrarische bedrijven en dat de hoogte en locatie van de drempels zorgvuldig zullen worden afgestemd.
Samenwerking en Participatie
De samenwerking met de gemeente Nieuwkoop werd eveneens besproken. Hoewel Nieuwkoop niet financieel bijdraagt aan de reconstructie, is er wel overleg over de werkzaamheden die beide gemeenten aangaan. "Het is mooi dat we in dit project een soort co-creatie hebben met Nieuwkoop," aldus raadslid Otten.
De wethouder benadrukte het belang van participatie: "We gaan in gesprek met de aanwonenden over de weginrichting en de bereikbaarheid tijdens de uitvoering. Hun input is cruciaal voor een succesvolle reconstructie."
Unanieme Steun
Na een constructief debat stemde de gemeenteraad unaniem in met het voorstel. "We zijn blij dat er voor de inwoners en gebruikers straks weer een goede weg ligt," concludeerde raadslid Zoetendaal. Het voorstel wordt als hamerstuk geagendeerd voor de openbare vergadering van de gemeenteraad op 27 november 2023, waarmee de weg vrij is voor de realisatiefase van dit belangrijke project.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een besluit om kredieten beschikbaar te stellen voor de reconstructie van de Vriezenweg en Vriezekoop Noord in Leimuiden. Het gaat om bedragen van ⬠5.300.000 voor de Vriezenweg en ⬠2.650.000 voor Vriezekoop Noord. De reconstructie is nodig omdat de wegen in slechte staat verkeren en onderhoud niet meer voldoende is. Het doel is om de verkeersveiligheid te verbeteren, vooral voor fietsers, en de wegen aan te passen aan de eisen van een 60 km/u weg. Er zijn plannen om duurzaam te werken door materialen te hergebruiken. Bewoners en bedrijven langs de wegen kunnen meedenken over de planning en locatie van verkeersdrempels. De financiële dekking is voorzien in de begroting van 2024. Er is ook samenwerking met de gemeente Nieuwkoop voor een deel van de werkzaamheden. De raad moet nog beslissen over het voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Krediet reconstructie Vriezenweg en Vriezekoop Noord Leimuiden
Samenvatting: Het voorstel betreft de reconstructie van de Vriezenweg en Vriezekoop Noord in Leimuiden, waarvoor een krediet van respectievelijk €5.300.000 en €2.650.000 wordt aangevraagd. De wegen zijn in slechte staat en reconstructie is noodzakelijk om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen als wegbeheerder. De reconstructie biedt ook de kans om de verkeersveiligheid te verbeteren, met name voor fietsers, door het verbreden van fietssuggestiestroken en het aanbrengen van verkeersdrempels. Duurzaamheid wordt bevorderd door hergebruik van materialen. De financiële dekking is voorzien in de Programmabegroting 2024.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de noodzaak, de financiële aspecten, de betrokken partijen en de risico's. Echter, er zijn geen bijlagen toegevoegd die verdere technische details of plannen kunnen verduidelijken.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van de gevraagde kredieten voor de reconstructie van de wegen. Dit besluit geeft groen licht voor de aanbesteding en uitvoering van de projecten.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde investeringen willen goedkeuren, rekening houdend met de financiële implicaties en de prioriteit van verkeersveiligheid en duurzaamheid.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door de financiële bedragen), en tijdgebonden (met een planning in de begroting 2024). Echter, het is minder specifiek over de exacte tijdlijn en de verwachte resultaten na de reconstructie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van bijlagen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de kredieten van €5.300.000 en €2.650.000 beschikbaar te stellen voor de reconstructie van respectievelijk de Vriezenweg en Vriezekoop Noord.
Participatie
Er is sprake van participatie door overleg met omwonenden en bedrijven over de planning en locatie van drempels. Echter, de invloed op de weginrichting is beperkt door de smalle wegbreedte.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. Er wordt ingezet op hergebruik van materialen en het stimuleren van fietsgebruik, wat bijdraagt aan CO2-reductie en circulair werken.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een totale investering van €7.950.000. De dekking is voorzien in de Programmabegroting 2024 en meerjarenraming 2024-2027. Er is geen aanspraak op het investeringsbudget van riolering, waardoor een aparte voorziening is opgenomen in de begroting. De uiteindelijke kosten kunnen variëren afhankelijk van de aanbesteding.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reconstructie Vriezenweg Vriezekoop Noord Verkeersveiligheid Fietsersveiligheid Krediet Duurzaamheid Communicatie Wegbeheer AanbestedingVerfijning van de zoekopdracht:
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
R. Möllers - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
O.G.M. van Leijden - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
R. Möllers - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
O.G.M. van Leijden - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
C.W. Zwaaneveld - D66
J. Hoogendoorn - CDA
F.J. Zoetendaal - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
E.H. Henrotte - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
J. Hoogendoorn - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
O.G.M. van Leijden - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
E.H. Henrotte - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
O.G.M. van Leijden - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. van Egmond - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. van Egmond - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
E.H. Henrotte - PRO
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
O.G.M. van Leijden - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
C.W. Zwaaneveld - D66
J. Hoogendoorn - CDA
F.J. Zoetendaal - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
E.H. Henrotte - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
00:30:52 - 00:30:54 - 00:33:29 - 00:36:11 - 00:37:14 - 00:37:33 - 00:38:15 - 00:39:43 - 00:40:40 - 00:42:16 - 00:46:08 - 00:46:57 - 00:48:09 - 00:50:24 - 00:50:42 - 00:51:17 - 00:55:25 - 00:56:02 - 00:56:52 - 00:58:27 - 00:58:40 - 00:58:54 - 00:59:08 - 01:00:19 - 01:00:40 - 01:00:44
Agendapunt 9 Uitvoerings- en Handhavingsstrategie 2024-2027 (VTH-beleid).
Nieuwe Handhavingsstrategie Kaag en Braassem: Efficiëntie en Effectiviteit Centraal
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft een nieuwe Uitvoerings- en Handhavingsstrategie (U&H-strategie) voor de periode 2024-2027 besproken. Deze strategie, die per 1 januari 2024 in werking treedt, is afgestemd op de invoering van de Omgevingswet en richt zich op een efficiƫnter en effectiever gebruik van capaciteit voor vergunningen, toezicht en handhaving.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel voor de nieuwe U&H-strategie uitvoerig besproken. De strategie, die het huidige beleid vervangt, legt de nadruk op risicogestuurd toezicht en continue monitoring. Een omgevingsanalyse helpt bij het bepalen van prioriteiten, zoals ondermijning en strijdig gebruik van bestemmingsplannen.Meneer Van Beurden opende het debat met lof voor de focus op efficiƫntie en effectiviteit. Hij vroeg echter naar de voortgang van de vernieuwing van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), die volgens hem cruciaal is voor effectieve handhaving. "De huidige APV stamt uit 2012. Hoe staat het met de vernieuwing?" vroeg hij de portefeuillehouder.
Meneer Zwanenveld van D66 uitte zijn zorgen over de capaciteit voor handhaving. "We moeten meer gaan handhaven dan we straks aan capaciteit hebben," stelde hij. Hij pleitte voor een zorgvuldige afweging in het uitvoeringsprogramma en benadrukte het belang van risicogestuurd samenwerken. "Zorg ervoor dat als je data gaat verwerken, het ook echt werkt," adviseerde hij.
Mevrouw De Rijk van de PvdA was positief over de timing van de nieuwe strategie, die samenvalt met de invoering van de Omgevingswet. Ze benadrukte het belang van duidelijke regels en handhaving, vooral in de fysieke ruimte. "Het is goed dat we hier straks een duidelijk beleid op hebben," zei ze.
De VVD, vertegenwoordigd door mevrouw Bader, prees de zorgvuldige onderbouwing van de strategie en vroeg aandacht voor de handhaving van bestemmingsplannen, een punt dat ook door het Economisch Overleg Platform als belangrijk werd genoemd.
De portefeuillehouder reageerde op de vragen en opmerkingen door te benadrukken dat het uitvoeringsprogramma, dat in februari 2024 aan de provincie moet worden voorgelegd, zorgvuldig zal worden opgesteld. "We moeten keuzes maken en prioriteiten stellen," aldus de portefeuillehouder.
Het voorstel werd uiteindelijk als hamerstuk geagendeerd voor de gemeenteraadsvergadering van 27 november 2023, wat betekent dat er geen verdere discussie meer nodig is en het voorstel zonder tegenstemmen zal worden aangenomen. De nieuwe U&H-strategie markeert een belangrijke stap in de richting van een efficiƫntere en effectievere handhaving in de gemeente Kaag en Braassem.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een nieuwe Uitvoerings- en Handhavingsstrategie (U&H-strategie) voor de periode 2024-2027 vast te stellen. Deze strategie moet per 1 januari 2024 in werking treden en vervangt het huidige beleid dat eind 2023 afloopt. De nieuwe strategie is afgestemd op de invoering van de Omgevingswet en richt zich op efficiƫnt en effectief gebruik van capaciteit voor vergunningen, toezicht en handhaving. Dit gebeurt onder andere door risicogestuurd toezicht en continue monitoring. Een omgevingsanalyse helpt bij het bepalen van prioriteiten, zoals ondermijning en strijdig gebruik van bestemmingsplannen. Het jaarlijkse uitvoeringsprogramma, dat uiterlijk eind februari 2024 moet worden ingediend bij de provincie, verdeelt de middelen over de prioriteiten. Er is een projectgroep opgericht voor interne participatie en er is input gevraagd van inwoners en ondernemers. De bevindingen ondersteunen de prioriteiten uit de omgevingsanalyse. Het uitvoeringsprogramma wordt jaarlijks geƫvalueerd om bij te sturen waar nodig.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitvoerings- en Handhavingsstrategie 2024-2027 (VTH-beleid)." Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe strategie voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in de gemeente Kaag en Braassem voor de periode 2024-2027. Deze strategie vervangt het huidige beleid dat eind 2023 afloopt en is afgestemd op de invoering van de Omgevingswet. De strategie richt zich op risicogestuurd toezicht en het efficiënt inzetten van capaciteit, met een jaarlijkse evaluatie en bijstelling van prioriteiten. Participatie van inwoners en ondernemers is betrokken bij de prioritering van thema's.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke beschrijving van de doelen, de context van de Omgevingswet, en de noodzaak van een nieuwe strategie. Het bevat echter nog geen gedetailleerd uitvoeringsprogramma, wat later wordt opgesteld.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om de nieuwe U&H-strategie vast te stellen en kennis te nemen van de omgevingsanalyse. De raad speelt een rol in het goedkeuren van de strategie en het monitoren van de uitvoering.
Politieke Keuzes:
Politieke keuzes betreffen de prioritering van thema's binnen de VTH-taken, vooral gezien de beperkte capaciteit. Er moeten afwegingen worden gemaakt over welke risico's en thema's voorrang krijgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART, met specifieke doelen en een tijdsgebonden kader. Echter, het ontbreken van het uitvoeringsprogramma maakt het minder meetbaar en specifiek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige uitvoeringsprogramma's kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de U&H-strategie vast te stellen en de oude nota's in te trekken.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van inwoners en ondernemers bij de prioritering van thema's via vragenlijsten en overlegplatforms.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een centraal thema, maar kan impliciet relevant zijn binnen de prioriteiten van de VTH-taken.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De beperkte capaciteit wordt genoemd, wat kan impliceren dat er financiële beperkingen zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitvoerings- en Handhavingsstrategie (U&H-strategie) Omgevingswet Risicogestuurd werken Omgevingsanalyse Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH-beleid) Uitvoeringsprogramma Capaciteit Prioriteiten Evaluatie Participatie en inspraakVerfijning van de zoekopdracht:
J. Hoogendoorn - CDA
R. van Beurden - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
C.W. Zwaaneveld - D66
J. Hoogendoorn - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
I.J.M. Bader - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
J. Hoogendoorn - CDA
I.J.M. Bader - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
E.H. Henrotte - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
R. van Beurden - Samen
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
C.W. Zwaaneveld - D66
C.W. Zwaaneveld - D66
J. Hoogendoorn - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
R. van Beurden - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
C.W. Zwaaneveld - D66
R. van Beurden - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
I.J.M. Bader - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
E.H. Henrotte - PRO
Agendapunt 10 Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke zorg 2023 Holland Rijnland.
Gemeenten Holland Rijnland zetten in op lokale zorg: "Dichterbij organiseren is de toekomst"
De gemeenteraad overweegt een nieuwe samenwerkingsovereenkomst voor maatschappelijke zorg in de regio Holland Rijnland. Het doel: specialistische zorg dichter bij huis organiseren voor inwoners met psychische of psychosociale problemen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werd het voorstel voor de Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke Zorg 2023 besproken. Deze overeenkomst, die de gemeenten in de regio Holland Rijnland aangaan, richt zich op het lokaal en subregionaal uitvoeren van maatschappelijke zorg, met enkele specialistische taken die regionaal blijven. De gemeente Leiden blijft een centrale rol spelen in de organisatie van deze zorg.Mevrouw Van der Linden opende het debat met zorgen over de wendbaarheid en snelheid van de regionale samenwerking. "Als het fout gaat, gaat het ook echt snel en goed fout," benadrukte ze. Ze vroeg zich af hoe de samenwerking zich verhoudt tot andere zorgsystemen zoals de jeugdzorg en wat de gevolgen zijn als een gemeente zich terugtrekt.
Meneer Jong van de VVD was optimistisch en stelde dat de zorg continuĆÆteit behoudt. "Het lijkt ons belangrijk en verder kunnen wij de toestemming prima verlenen," zei hij, en pleitte ervoor het voorstel als hamerstuk te behandelen.
Mevrouw De Rijk uitte haar zorgen over de onbepaalde tijd van de overeenkomst. "Wat als een samenwerking niet lekker loopt?" vroeg ze zich af. Ze wees op de mogelijkheid van hoge kosten zonder een vast evaluatiemoment.
Wethouder Van Duinen reageerde op de vragen en benadrukte de voordelen van de decentralisatie. "We willen mensen in hun eigen omgeving opvangen," legde hij uit. Hij verzekerde dat de financiƫle middelen goed verdeeld zijn en dat de samenwerking al door meerdere gemeentes is goedgekeurd.
Het debat eindigde met een consensus om het voorstel als hamerstuk te agenderen voor de gemeenteraadsvergadering op 27 november 2023. De wethouder benadrukte dat de samenwerkingsovereenkomst een stap vooruit is in het dichterbij organiseren van zorg, wat volgens hem de toekomst is. "We gaan het gewoon doen," besloot hij vastberaden.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om toestemming te geven aan het college van burgemeester en wethouders voor het aangaan van een Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke Zorg 2023 in de regio Holland Rijnland. Deze overeenkomst richt zich op het organiseren van specialistische maatschappelijke zorg voor inwoners met psychische of psychosociale problemen. Het doel is om zelfredzaamheid en participatie te bevorderen, psychiatrische problemen te stabiliseren, verwaarlozing en overlast te voorkomen, en gevaar voor de inwoners of anderen af te wenden. De zorg kan thuis, op een speciale woonlocatie of in een tijdelijke opvang worden geboden.
De gemeenten in Holland Rijnland willen de maatschappelijke zorg zoveel mogelijk lokaal uitvoeren, maar sommige specialistische taken blijven regionaal. De gemeenteraad heeft de mogelijkheid gehad om een zienswijze te geven over de centrumregeling, en de overeenkomst is aangepast naar aanleiding van de zienswijze van de gemeenteraad van Leiden. Nu wordt aan de gemeenteraden gevraagd om toestemming te verlenen voor de aangepaste overeenkomst, die in lijn is met de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De gemeente Leiden blijft de specialistische zorg organiseren onder mandaat van de andere gemeenten. De financiƫle middelen zijn opgenomen in de programmabegroting 2023 en worden budgetneutraal ingezet.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke Zorg 2023 Holland Rijnland
Samenvatting: Het voorstel betreft een samenwerkingsovereenkomst voor maatschappelijke zorg in de regio Holland Rijnland. Het doel is om specialistische voorzieningen te organiseren voor inwoners met psychische of psychosociale problemen. De overeenkomst regelt regionale samenwerking voor taken die niet lokaal kunnen worden uitgevoerd. Gemeente Leiden fungeert als centrumgemeente. De overeenkomst is aangepast naar aanleiding van zienswijzen, met name van de gemeente Leiden, en is nu in overeenstemming met de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Gemeenteraden worden gevraagd toestemming te verlenen aan hun colleges om de overeenkomst aan te gaan.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde beschrijving geeft van de achtergrond, doelstellingen, en juridische kaders. Het bevat ook informatie over de financiële aspecten en de participatie van verschillende gemeenten.
Rol van de Raad
De raad moet toestemming verlenen aan het college om de samenwerkingsovereenkomst aan te gaan. Deze toestemming kan alleen worden onthouden als er strijd is met het recht of het algemeen belang.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze betreft de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst, waarbij de raad moet overwegen of de regionale aanpak in het belang is van de lokale gemeenschap en of het voorstel voldoet aan wettelijke en beleidsmatige eisen.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen en verantwoordelijkheden. Het is tijdgebonden met een startdatum in 2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de samenwerking zal afhangen van de uitvoering en monitoring.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij toestemming verleent aan het college om de samenwerkingsovereenkomst aan te gaan.
Participatie
De participatie is adequaat geweest; de overeenkomst is besproken in de Commissie Maatschappij Holland Rijnland en voor zienswijzen voorgelegd aan de gemeenteraden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven. De middelen zijn opgenomen in de programmabegroting 2023 en worden budgetneutraal ingezet. Bij uittreding van een gemeente worden de financiële consequenties in kaart gebracht en komen de kosten voor rekening van de uittredende gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke zorg Holland Rijnland Centrumregeling Specialistische voorzieningen Zelfredzaamheid Psychische problemen Gemeente Leiden Doordecentralisatie Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr)Verfijning van de zoekopdracht:
J. Hoogendoorn - CDA
E. van der Linden - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
P.J. Verbon - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
A.C.J. Kusters - D66
J. Hoogendoorn - CDA
R. van Beurden - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
E. van der Linden - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
A.C.J. Kusters - D66
J. Hoogendoorn - CDA
A.C.J. Kusters - D66
R. van Beurden - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
P.J. Verbon - Samen
Agendapunt 11 Eerste wijziging Gemeenschappelijke Regeling Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (GR SOZ).
Gemeenteraad stemt in met toetreding Voorschoten tot Zorg Holland Rijnland
De gemeenteraad heeft ingestemd met een voorstel om de Gemeenschappelijke Regeling Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (GR SOZ) te wijzigen. Deze wijziging maakt de toetreding van de gemeente Voorschoten per 1 januari 2024 mogelijk en past de regeling aan de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen aan.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 15 november 2023 werd het voorstel om de GR SOZ te wijzigen besproken. Het voorstel, dat geen financiƫle consequenties met zich meebrengt, werd voorbereid in samenwerking met andere gemeenten in de regio Holland Rijnland. Na goedkeuring door de raad zal de wijziging officieel worden vastgesteld en bekendgemaakt door de vestigingsgemeente Leiden.Mevrouw De Rijk opende het debat met enkele kritische vragen over de bevoegdheden en de looptijd van de regeling. "Ik lees altijd vrij kritisch," zei ze, terwijl ze wees op een mogelijke tegenstrijdigheid in de tekst van het voorstel. Ze prees echter ook het nieuwe artikel dat voorziet in regelmatige informatievoorziening aan de deelnemende gemeenteraden.
De heer Zwanenveld benadrukte dat de raad al eerder had besloten geen zienswijze in te dienen en dat er geen verrassingen waren opgetreden na de zienswijzen van andere gemeenten. "Bij voorbaat een hamerstuk," concludeerde hij.
Mevrouw Van der Linden sprak over het belang van goede samenwerking om de jeugd te bedienen en hoopte dat de focus vooral op de uitvoerders in het veld zou liggen. "Laat het veld hun werk doen," stelde ze voor.
Wethouder De With beantwoordde de vragen en verduidelijkte dat de regeling een verlengstuk is richting specialistische zorg. "Het is een mooi construct met specialisten die goed gescreend zijn," aldus de wethouder.
Het voorstel werd uiteindelijk als hamerstuk aangenomen, zonder verdere discussie. De vergadering werd afgesloten met een compliment van de voorzitter aan mevrouw De Rijk voor haar scherpe blik op het stuk.
Samenvatting
Op 15 november 2023 bespreekt de gemeenteraad een voorstel om de Gemeenschappelijke Regeling Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (GR SOZ) te wijzigen. Het doel is om de regeling aan te passen aan de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen en om de gemeente Voorschoten toe te laten treden per 1 januari 2024. De raad moet toestemming geven aan het college om deze wijzigingen vast te stellen. Er zijn geen kanttekeningen of risico's verbonden aan het voorstel, en er zijn geen financiƫle consequenties. De wijziging is voorbereid in samenwerking met andere gemeenten in de regio Holland Rijnland. Na goedkeuring door de raad zal de wijziging officieel worden vastgesteld en bekendgemaakt door de vestigingsgemeente Leiden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Eerste wijziging GR SOZ
Samenvatting: Het voorstel betreft de eerste wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (GR SOZ). Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de toetreding van de gemeente Voorschoten per 1 januari 2024 en om te voldoen aan de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De wijziging omvat ook enkele technische en tekstuele aanpassingen. De afzonderlijke gemeenteraden hebben hun zienswijzen ingediend, die zijn beoordeeld en verwerkt. De raad wordt gevraagd om het college toestemming te verlenen om de gewijzigde regeling vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft en de context van de wijziging uitlegt. Het bevat bijlagen die verdere details geven, zoals het ontwerpbesluit en de reacties op de zienswijzen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om toestemming te verlenen aan het college voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling. Dit is een vereiste volgens de Wgr, waarbij de raad zijn toestemming alleen kan onthouden bij strijdigheid met het recht of algemeen belang.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze is of de raad instemt met de wijziging van de GR SOZ, inclusief de toetreding van de gemeente Voorschoten en de aanpassingen aan de nieuwe Wgr.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke deadline voor de toetreding van Voorschoten. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van evaluatie, aangezien er geen monitoring of evaluatie van de wijziging is gepland. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het college toestemming verleent om de gewijzigde GR SOZ vast te stellen.
Participatie
Er is sprake van participatie in de vorm van zienswijzen van de betrokken gemeenteraden, die zijn beoordeeld en verwerkt in het voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan dit besluit. De structurele bijdrage aan de GR is al opgenomen in de begroting voor de jaren 2024 en verder.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling (GR) Serviceorganisatie Zorg (SOZ) Jeugdhulp Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Voorschoten Inkoop Contractmanagement Zienswijze Toetreding Holland RijnlandVerfijning van de zoekopdracht: