11-02-2025 B&W vergadering
Agendapunt 1 Agenda en opening
Agendapunt 2 Informatie-uitwisseling
Agendapunt 4 Hamerstukken
Agendapunt 4.a Openbaarmaking BW-besluit 4 februari 2025: Conceptverzoek Tuindersweg 1-3, Woubrugge
Agendapunt 4.b Openbaarmaking BW-besluit 4 februari 2025: Conceptverzoek Westerdijk 56a, Leimuiden
Agendapunt 4.c Openbaarmaking BW-besluit 4 februari 2025: Conceptverzoek Aderweg 8, Roelofarendsveen (Park Wijde Aa)
Agendapunt 4.d Gunning van het bestek BK 1300-01 ROK Onderhoud asfaltverharding 2025
Agendapunt 4.e Gunning van het bestek BK 1300-02 ROK Onderhoud elementenverharding 2025
Agendapunt 5 Bespreekstukken
Agendapunt 5.a Uitbreiding parochiële begraafplaats bij Noordeinde 185 in Roelofarendsveen
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om een besluit te nemen over de aanwijzing van bepaalde percelen grond voor de uitbreiding van een bijzondere begraafplaats in Roelofarendsveen. Deze uitbreiding is onderdeel van een ruilovereenkomst uit 2015 tussen de Parochiële Caritasinstelling van de Franciscus Parochie (PCI) en de gemeente. De PCI, eigenaar van de huidige begraafplaats, heeft vastgesteld dat uitbreiding na 2019 noodzakelijk is. De gemeente moet een aanwijzingsbesluit vaststellen, terwijl het college toestemming en vergunningen moet verlenen voor de ingebruikname en asverstrooiingen. De uitbreiding wordt gefinancierd door Braassemerland VOF. Er zijn geen kanttekeningen of risico's verbonden aan dit besluit.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Uitbreiding parochiële begraafplaats bij Noordeinde 185 in Roelofarendsveen
Samenvatting: Het voorstel betreft de uitbreiding van een bijzondere begraafplaats aan het Noordeinde 183-187 in Roelofarendsveen, als onderdeel van een ruilovereenkomst tussen de Parochiële Caritasinstelling (PCI) en de gemeente. De gemeenteraad moet de betrokken gronden aanwijzen voor dit doel. De PCI krijgt toestemming om de gronden te gebruiken voor de begraafplaats en het permanent verstrooien van as. Het gemeentelijke deel van de begraafplaats uit 1996 blijft ongewijzigd. Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, en de uitbreiding is in lijn met de bestaande bestemming.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke juridische en administratieve informatie, inclusief de wettelijke kaders en de betrokken partijen. De technische en juridische aspecten zijn goed gedocumenteerd.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet de gronden formeel aanwijzen voor de uitbreiding van de bijzondere begraafplaats. Dit is een noodzakelijke stap om de ruilovereenkomst en de daaropvolgende vergunningverlening te effectueren.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de aanwijzing van de gronden voor de uitbreiding van de bijzondere begraafplaats. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er bezwaren zijn vanuit de gemeenschap over de uitbreiding of het gebruik van de gronden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel. De doelen en acties zijn helder omschreven en er is een duidelijke tijdlijn voor de uitvoering.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de gronden aan te wijzen voor de uitbreiding van de bijzondere begraafplaats en de bijbehorende vergunningen te verlenen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van de gemeenschap in het besluitvormingsproces. Dit kan een aandachtspunt zijn, vooral als er bezwaren of zorgen zijn vanuit de lokale bevolking.
Duurzaamheid
Duurzaamheid lijkt geen centraal thema in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de juridische en administratieve aspecten van de uitbreiding van de begraafplaats.
Financiële gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, zoals vermeld in het voorstel. De kosten voor de uitbreiding en het onderhoud van de begraafplaats worden niet door de gemeente gedragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitbreiding begraafplaats Parochiële Caritasinstelling (PCI) Roelofarendsveen Wet op de Lijkbezorging Asverstrooiing Ruilovereenkomst Braassemerland Vergunningverlening Bijzondere begraafplaats SamenwerkingsovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanwijzing perceel grond voor uitbreiding bijzondere begraafplaats". Het doel is om percelen grond aan te wijzen voor de uitbreiding van een bijzondere begraafplaats in Roelofarendsveen, als onderdeel van een ruilovereenkomst uit 2015 tussen de Parochiële Caritasinstelling van de Franciscus Parochie (PCI) en de gemeente. De overeenkomst hield in dat op voormalige PCI-gronden woningen werden gebouwd, terwijl de gemeente gronden beschikbaar stelde voor de uitbreiding van de begraafplaats. De uitbreiding is noodzakelijk omdat de huidige capaciteit na 2019 onvoldoende is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de achtergrond, doelstellingen en betrokken partijen beschrijft. Er zijn geen kanttekeningen of risico's vermeld, wat suggereert dat het voorstel goed doordacht is.
Rol van de raad:
De raad moet een aanwijzingsbesluit vaststellen om de percelen officieel te bestemmen voor de uitbreiding van de begraafplaats.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voortvloeit uit een reeds bestaande ruilovereenkomst. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de aanwijzing van de percelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van meetbare doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de percelen aan te wijzen voor de uitbreiding van de begraafplaats.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie of inspraak, aangezien het besluit voortvloeit uit een bestaande overeenkomst.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet relevant beschouwd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële consequenties zijn beperkt, aangezien de uitbreiding en de bijbehorende kosten worden gedragen door Braassemerland VOF. Er is geen verdere financiële dekking door de gemeente vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitbreiding begraafplaats Parochiële Caritasinstelling (PCI) Ruilovereenkomst Roelofarendsveen Franciscus Parochie Bouwrijp kavel Noordeinde 183-187 Braassemerland Asverstrooiingen VergunningsbesluitVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.b Beheer- en Beleidsplan Civiele Kunstwerken 2025-2028
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt een voorstel voor te leggen aan de gemeenteraad om het Beheer- en Beleidsplan Civiele Kunstwerken 2025-2028 vast te stellen. Dit plan richt zich op het planmatig en risicogestuurd beheer van civiele kunstwerken, zoals bruggen en tunnels, binnen de gemeente Kaag en Braassem. Het doel is om de kwaliteit en veiligheid van deze kunstwerken te waarborgen, vooral gezien de verwachte uitbreiding van het areaal door toekomstige gebiedsontwikkelingen. Het plan legt de nadruk op preventief onderhoud en biedt een gedetailleerde financiële onderbouwing voor groot onderhoud en vervangingen. Er wordt voorgesteld om een voorziening in te stellen voor groot onderhoud en om de afschrijftermijnen van de kunstwerken te differentiëren op basis van hun levensduur. De financiële gevolgen van het plan worden verwerkt in de voortgangsmonitor 2025 en de richtnota/kaderbrief 2026. Het voorstel is openbaar en afgestemd met relevante bestuurlijke en ambtelijke partijen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Beheer- en Beleidsplan Civiele Kunstwerken 2025-2028
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beheer- en Beleidsplan Civiele Kunstwerken 2025-2028". Het plan richt zich op het planmatig en risicogestuurd beheer van civiele kunstwerken in de gemeente Kaag en Braassem. Het legt de nadruk op preventief onderhoud om de kwaliteit van de kunstwerken op lange termijn te waarborgen. Er is een gedetailleerde financiële onderbouwing opgesteld voor groot onderhoud en vervangingen, gebaseerd op nieuwe afschrijftermijnen. Het plan stelt ook een voorziening in voor groot onderhoud om toekomstige kosten te beheersen en financiële middelen efficiënter in te zetten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke financiële onderbouwing en planning voor de komende jaren. Het bevat specifieke beslispunten en een uitvoeringsparagraaf.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd het beheer- en beleidsplan vast te stellen, inclusief de financiële middelen en de instelling van een voorziening voor groot onderhoud.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van onderhoud en investeringen in civiele kunstwerken, en de financiële implicaties daarvan voor de gemeentebegroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen evidente inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het beheer- en beleidsplan vast te stellen en de bijbehorende financiële middelen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet behandeld door de focus op preventief onderhoud en levenscyclusbeheer, wat bijdraagt aan de lange termijn instandhouding van kunstwerken.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen omvatten jaarlijkse kosten voor regulier onderhoud (€461.250) en stortingen in de voorziening voor groot onderhoud (€245.419). Er zijn budgettaire verschuivingen in de tijd, met tekorten in 2025 en 2026 en overschotten in de jaren daarna. De dekking wordt deels gevonden in budgetverschuivingen en de instelling van een voorziening voor groot onderhoud.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beheer- en Beleidsplan Civiele Kunstwerken 2025-2028 Preventief onderhoud Financiële onderbouwing Afschrijftermijnen Groot onderhoud Vervangingsinvesteringen Levenscyclus Budgettaire consequenties Areaaluitbreiding Risicogestuurd beheerVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Beheer- en Beleidsplan Civiele Kunstwerken 2025-2028
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beheer- en Beleidsplan Civiele Kunstwerken 2025-2028". Dit plan biedt een beleidsmatig en toekomstbestendig kader voor het onderhoud, de instandhouding en vervanging van civiele kunstwerken in de gemeente Kaag en Braassem. Het richt zich op planmatig en risicogestuurd beheer, met een focus op preventief onderhoud om de kwaliteit van de kunstwerken op lange termijn te waarborgen. Het plan omvat een gedetailleerde financiële onderbouwing en stelt nieuwe afschrijftermijnen vast die overeenkomen met de minimale ontwerplevensduur van de kunstwerken. Dit helpt bij het efficiënt inzetten van middelen en het beheersen van toekomstige kosten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een uitvoeringsparagraaf, financiële onderbouwing, en een evaluatie van het vorige beheerplan. Het biedt inzicht in de planning, kosten en afschrijftermijnen van de kunstwerken.
Rol van de Raad:
De raad moet het beheer- en beleidsplan vaststellen, inclusief de financiële middelen en de instelling van een egalisatievoorziening voor groot onderhoud. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de budgettaire consequenties en het vrijgeven van krediet voor investeringen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het plan en de bijbehorende financiële middelen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van onderhoud en investeringen, en de instelling van een egalisatievoorziening voor groot onderhoud.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel. Het plan is specifiek in zijn doelen, meetbaar door de financiële onderbouwing, acceptabel en realistisch binnen de gestelde kaders, en tijdgebonden voor de periode 2025-2028.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het beheer- en beleidsplan vast te stellen, inclusief de financiële middelen en de instelling van een egalisatievoorziening voor groot onderhoud.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat bewoners en belanghebbenden geïnformeerd worden tijdens de voorbereiding van onderhoud en vervanging. Bij grote projecten worden ze betrokken volgens het gemeentelijk participatiebeleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. Het plan richt zich op het verminderen van CO₂-uitstoot door hergebruik van materialen en het gebruik van duurzame materialen zoals staal en FSC-gecertificeerd hout.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten kosten voor regulier onderhoud (€461.250 per jaar) en jaarlijkse stortingen in de egalisatievoorziening voor groot onderhoud (€245.419). Het krediet van €90.000 wordt vrijgegeven voor vervangingsinvesteringen in 2025. De budgettaire effecten worden verwerkt in de voortgangsmonitor 2025 en de richtnota/kaderbrief 2026. Het plan voorziet in een verschuiving van budgetten in de tijd, met tekorten in 2025 en 2026 en overschotten in de jaren daarna.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beheer- en Beleidsplan Civiele Kunstwerken Onderhoud Vervanging Financiële onderbouwing Preventief onderhoud Levensduur Risicogestuurd beheer Duurzaamheid Egalisatievoorziening Participatie en inspraakVerfijning van de zoekopdracht: