01-10-2024 B&W vergadering
Agendapunt 1 Agenda en opening
Agendapunt 2 Informatie-uitwisseling
Agendapunt 4 Hamerstukken
Agendapunt 4.a Openbaarmaking BW-besluit 24 september 2024: Conceptverzoek Kloofpad perceel LMD02A2706, Leimuiden
Agendapunt 4.b Openbaarmaking BW-besluit 24 september 2024: Conceptverzoek Molenkade 24a, Leimuiden
Agendapunt 4.c Openbaarmaking BW-besluit 24 september 2024: Conceptverzoek Noordeinde 78, Leimuiden
Agendapunt 4.d Openbaarmaking BW-besluit 24 september 2024: Conceptverzoek Westerdijk 2a, Leimuiden
Agendapunt 4.e Openbaarmaking BW-besluit 24 september 2024: Conceptverzoek Willem van der Veldenweg 57, Leimuiden
-
Analyse van het document
Op basis van de beperkte informatie die je hebt verstrekt, kan ik een algemene analyse geven van een voorstel dat betrekking heeft op de aanpassing van een bouwvlak. Hier is een mogelijke analyse:
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voorstel aanpassing bouwvlak". Het voorstel betreft een wijziging van het bouwvlak, waarbij de huidige grenzen (aangegeven door de zwarte lijn) worden aangepast naar nieuwe grenzen (aangegeven door de gele lijn). Dit kan impliceren dat er een uitbreiding of herindeling van het bouwvlak plaatsvindt, mogelijk om ruimte te maken voor nieuwe ontwikkelingen of om bestaande plannen te optimaliseren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt op basis van de gegeven informatie beperkt in detail. Voor een volledig oordeel zouden aanvullende details nodig zijn, zoals de reden voor de aanpassing, de impact op de omgeving, en eventuele betrokken partijen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het beoordelen en goedkeuren van het voorstel. Zij moeten de belangen van de gemeenschap afwegen en ervoor zorgen dat de aanpassing in lijn is met het bestemmingsplan en andere relevante beleidskaders.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde aanpassing in het algemeen belang is. Dit kan inhouden dat ze overwegen hoe de wijziging past binnen bredere stedelijke ontwikkelingsplannen, de impact op de gemeenschap, en eventuele milieuoverwegingen.
SMART en Inconsistenties:
Op basis van de beperkte informatie is het moeilijk te zeggen of het voorstel SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is. Er zijn geen duidelijke doelen, tijdlijnen of meetbare resultaten genoemd. Inconsistenties kunnen niet worden beoordeeld zonder verdere details.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het voorstel goedkeuren, afwijzen of mogelijk terugsturen voor herziening met aanvullende informatie.
Participatie:
Er is geen informatie gegeven over participatie. Idealiter zou het voorstel aangeven hoe belanghebbenden, zoals omwonenden en andere betrokken partijen, zijn geraadpleegd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid kan een relevant onderwerp zijn, afhankelijk van de impact van de bouwvlakaanpassing op de omgeving. Dit zou moeten worden beoordeeld in het kader van milieueffecten en duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële details verstrekt. Het voorstel zou idealiter de kosten van de aanpassing en hoe deze worden gedekt, moeten specificeren, evenals eventuele financiële voordelen of lasten voor de gemeente.
Voor een gedetailleerdere analyse zou meer informatie over het voorstel nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.f Openbaarmaking BW-besluit 24 september 2024: Conceptverzoek Zuidzijderweg 1, Oud Ade
Agendapunt 4.g Lijst ingekomen stukken
Agendapunt 4.h Beantwoording schriftelijke vragen MooiKB Toezegging dorpsperspectief Hoogmade
Agendapunt 4.i VIC-Masterplan 2024-2027
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuw VIC-masterplan voor 2024-2027 vast te stellen. Dit plan moet de interne controle binnen de gemeente verbeteren en professionaliseren. Het doel is om de organisatie "in control" te houden door middel van een gestructureerde aanpak volgens het 3-lines of defence model. Het plan beschrijft hoe de interne controle de komende jaren ingericht zal worden en welke ambities de gemeente heeft. Het is belangrijk dat het management het belang van dit plan uitdraagt om draagvlak te creëren onder alle medewerkers. De uitvoering van het plan zal binnen de bestaande personeelsbezetting plaatsvinden, met extra financiering voor een externe medewerker. Het succes van het plan hangt af van de medewerking van alle betrokkenen en het op orde brengen van processen en systemen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "VIC-masterplan 2024-2027". Het plan is een blauwdruk voor de verbijzonderde interne controle (VIC) binnen de gemeente Kaag en Braassem. Het richt zich op het verbeteren van de interne beheersing door middel van een gestructureerde aanpak volgens het 3-lines of defence model. Het doel is om de organisatie "in control" te houden, risico's te minimaliseren en de efficiëntie van controles te verhogen. Het plan voorziet in een jaarlijkse evaluatie en aanpassing van de controleprocessen, met als einddoel dat de accountant kan steunen op de intern uitgevoerde VIC-werkzaamheden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de doelstellingen, methodologie en verwachte uitkomsten. Het biedt een gedegen basis voor de implementatie van het VIC-masterplan.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het een besluit van het college betreft. De raad kan echter wel toezicht houden op de uitvoering en resultaten van het masterplan.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft de prioritering van middelen en aandacht voor interne controleprocessen. Er moet worden besloten of de benodigde middelen en ondersteuning beschikbaar worden gesteld om het plan effectief uit te voeren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn enkele onzekerheden over de financiering na 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van draagvlak en medewerking van alle medewerkers kan een uitdaging vormen.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het een collegebesluit betreft. Wel kan de raad het college vragen om periodieke updates over de voortgang en resultaten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van draagvlak binnen de organisatie, maar er is geen specifieke participatie van externe stakeholders of burgers voorzien.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de inzet van bestaande middelen en de financiering van een externe medewerker voor 2024. Voor 2025 moet nog worden afgestemd of het resterende projectenbudget kan worden ingezet. Dit vormt een belangrijke randvoorwaarde voor de uitvoering van het plan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
VIC-masterplan Verbijzonderde interne controle 3-lines of defence model Beheersing Concerncontrol Rechtmatigheidsverantwoording Integraal Risicomanagement Controle Ambitieniveau DraagvlakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Bespreekstukken
Agendapunt 5.a Beantwoording schriftelijke vragen MooiKB klacht gemeentelijke opsporingsambtenaar
Agendapunt 5.b Lijst van toezeggingen
Samenvatting
Op 14 oktober 2024 bespreekt de gemeenteraad van Kaag en Braassem de lijst van toezeggingen. Het doel is om een actueel overzicht van alle toezeggingen te hebben. Het college geeft de huidige stand van zaken aan over de toezeggingen die aan de gemeenteraad zijn gedaan. De raad overweegt om de lijst van toezeggingen vast te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Lijst van toezeggingen". Het voorstel betreft het vaststellen van een bijgewerkte lijst van toezeggingen die door het college aan de gemeenteraad zijn gedaan. Het doel is om de gemeenteraad een actueel overzicht te bieden van de status van deze toezeggingen, zodat zij hun toezichthoudende rol effectief kunnen vervullen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk doel heeft en de benodigde informatie bevat om de raad in staat te stellen de lijst vast te stellen. Er is echter geen gedetailleerde informatie over de inhoud van de toezeggingen zelf in de samenvatting.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de lijst van toezeggingen vast te stellen. Dit betekent dat zij moeten controleren of de lijst een accuraat en volledig overzicht biedt van de toezeggingen en de voortgang daarvan.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaan met de gepresenteerde informatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het vaststellen van een lijst. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen deadlines worden genoemd voor de voltooiing van de toezeggingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de lijst van toezeggingen vast te stellen zoals gepresenteerd door het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het lijkt een intern document gericht op de communicatie tussen het college en de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het betreft voornamelijk administratieve en procedurele zaken.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het lijkt erop dat het vaststellen van de lijst geen directe kosten met zich meebrengt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezeggingen Overzicht College Gemeentesecretaris Burgemeester Vaststellen Stand van zaken Bestuursondersteuning Portefeuillehouder BijlagenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.c Programmabegroting 2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem staat voor de beslissing om de Programmabegroting 2025 vast te stellen. Deze begroting is essentieel voor het uitvoeren van gemeentelijke taken in 2025, waaronder reguliere werkzaamheden en projecten uit het Raadsakkoord en het College Uitvoeringsprogramma. De begroting moet voor 15 november aan de provincie worden aangeboden, die voor het einde van het jaar goedkeuring moet geven. De begroting is gebaseerd op de Richtnota 2025 en bevat financiële kaders en ombuigingen om een sluitend meerjarenbeeld te bereiken. Er zijn geen nieuwe ambities toegevoegd; de focus ligt op het uitvoeren van bestaande plannen. De gemeente wil ook de dienstverlening verbeteren door meer digitale diensten aan te bieden. De raad moet ook beslissen over de geactualiseerde Nota Reserves en Voorzieningen 2025. Risico's en duurzaamheid zijn geïntegreerd in de begroting, en er zijn evaluatiemomenten gepland om de voortgang te monitoren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Programmabegroting 2025". Het voorstel betreft de vaststelling van de Programmabegroting 2025 door de gemeenteraad, inclusief de meerjarenraming voor 2026-2028. De begroting bevat doelen, inspanningen en financiële kaders voor de programma’s 1 tot en met 3. Daarnaast wordt de Nota Reserves en Voorzieningen 2025 geactualiseerd. De begroting moet vóór 15 november aan de provincie worden aangeboden, die voor het einde van het jaar haar akkoord geeft. Na goedkeuring kan de gemeente de geplande taken voor 2025 uitvoeren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de doelen en inspanningen als de financiële kaders en de verwerking van de September circulaire omvat. Het bevat ook de noodzakelijke stappen voor goedkeuring door de provincie.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de Programmabegroting 2025 vast te stellen. Dit is een wettelijke bevoegdheid volgens artikel 191 lid 1 van de gemeentewet.
Politieke Keuzes:
De raad moet politieke keuzes maken over de prioritering van doelen en inspanningen binnen de financiële kaders. Dit kan invloed hebben op de verdeling van middelen over de verschillende programma’s.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen en financiële kaders stelt. Echter, zonder gedetailleerde informatie over de specifieke doelen en inspanningen is het moeilijk te beoordelen of alle onderdelen SMART zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Programmabegroting 2025 en de geactualiseerde Nota Reserves en Voorzieningen 2025 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de begrotingsopstelling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of en hoe duurzaamheid is geïntegreerd in de doelen en inspanningen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden behandeld in de programmabegroting zelf, maar specifieke details over dekking zijn niet in de samenvatting opgenomen. Het voorstel impliceert dat de financiële kaders en de verwerking van de September circulaire zijn meegenomen in de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2025 Doelen Middelen Financiële kaders September circulaire Nota Reserves en Voorzieningen Meerjarenraming 2026-2028 Provincie Beleidsdoelen UitvoeringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Programmabegroting 2025". Het voorstel betreft de vaststelling van de programmabegroting voor 2025, inclusief de meerjarenraming voor 2026-2028. De begroting is gebaseerd op de financiële en beleidskaders zoals vastgesteld in de Richtnota 2025. Het doel is om een door de provincie goedgekeurde begroting te verkrijgen, zodat de gemeente de benodigde middelen heeft voor haar taken in 2025. De begroting richt zich op het uitvoeren van reguliere taken en beleidsmatige ambities, met aandacht voor ombuigingen om een sluitend meerjarenbeeld te realiseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke weergave van de financiële kaders en de bijbehorende beslispunten. Het bevat ook een toelichting op de bijstellingen na de Richtnota 2025, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van de programmabegroting en de financiële kaders. De raad moet instemmen met de doelen, inspanningen en middelen zoals opgenomen in de programma’s, en met de financiële effecten van de Septembercirculaire.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van ambities en ombuigingen, en over de toewijzing van middelen aan verschillende programma’s. Er moet ook worden besloten over de verwerking van financiële effecten en eventuele bijstellingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en financiële kaders. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals de goedkeuring door de provincie kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de programmabegroting 2025 vast te stellen, inclusief de meerjarenraming en de geactualiseerde Nota Reserves en Voorzieningen 2025.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders genoemd in het voorstel. Het lijkt voornamelijk een intern gemeentelijk proces te zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een integraal onderdeel van de begroting, maar er worden geen specifieke duurzame projecten of initiatieven uitgelicht.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn uitgebreid beschreven, met een meerjarig sluitend beeld. Er zijn ombuigingen en bijstellingen opgenomen om financiële uitdagingen aan te pakken. De dekking van de financiële gevolgen wordt gerealiseerd door de vastgestelde begroting en de bijbehorende reserves en voorzieningen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2025 Richtnota 2025 Ombuigingen Meerjarenraming Septembercirculaire Meicirculaire Financiële kaders Reserves en Voorzieningen Jeugdzorg DienstverleningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.d Quickscan ‘Primaire banen Schiphol’
Samenvatting
De gemeenten rondom de Kaagbaan en Polderbaan van Schiphol willen een quickscan uitvoeren om oplossingen te vinden voor het verminderen van geluidsoverlast door vliegtuigen. Dit onderzoek richt zich op het identificeren van korte- en middellangetermijnoplossingen zonder de overlast naar andere gebieden te verplaatsen. De quickscan moet helpen om een betere balans te vinden tussen de economische belangen van Schiphol en de leefomgeving van omwonenden. Bewoners zijn betrokken bij het proces en hun feedback is meegenomen. Het onderzoek is uitgevoerd door negentien gemeenten en de Provincie Zuid-Holland. Na goedkeuring van de raadsinformatiebrief door de colleges, volgt een persbericht.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Quickscan ‘Primaire banen Schiphol’". Het voorstel betreft een onderzoek uitgevoerd door negentien gemeenten en de Provincie Zuid-Holland naar de geluidsbelasting en hinder veroorzaakt door vliegverkeer van de Kaagbaan en Polderbaan van Schiphol. Het doel is om oplossingsrichtingen te identificeren die de geluidsbelasting en hinderbeleving kunnen verminderen. De quickscan richt zich op het vinden van quick wins voor de korte en middellange termijn, zonder dat deze leiden tot een verschuiving van hinder naar andere regio's of een beperking van de capaciteit van Schiphol.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een gedetailleerd overzicht geeft van de context, doelstellingen, en beperkingen van de quickscan. Het bevat bijlagen die verdere details en resultaten van het onderzoek bieden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de resultaten van de quickscan via de raadsinformatiebrief en om eventuele vervolgstappen te overwegen op basis van de bevindingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of en hoe de voorgestelde oplossingsrichtingen verder uitgewerkt en geïmplementeerd moeten worden. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten tussen economische belangen en leefomgevingskwaliteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het zich richt op het identificeren van quick wins zonder specifieke meetbare doelen of tijdlijnen voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beperkingen van het onderzoek kunnen de effectiviteit van de voorgestelde oplossingen beperken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de raadsinformatiebrief vaststellen en of zij verdere actie willen ondernemen op basis van de bevindingen van de quickscan.
Participatie:
Er is sprake van participatie, aangezien bewoners betrokken zijn geweest bij het onderzoek via workshops en overleg. Hun feedback is verwerkt in de eindresultaten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel pleit voor een betere balans tussen economische belangen en de kwaliteit van de leefomgeving, inclusief normen voor geluid en emissies.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Quickscan Primaire banen Geluidsbelasting Oplossingsrichtingen Schiphol Vliegverkeer Hinder Zuid-Holland Gemeenten LeefomgevingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.e Voortgangsmonitor 2024
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt binnenkort de Voortgangsmonitor 2024 te bespreken. Deze monitor informeert de raad over de voortgang en afwijkingen in de programmabegroting. Het voorstel is om het verwachte financiële resultaat voor 2024 te verbeteren met € 770.330, waardoor de totale budgettaire ruimte stijgt van € 1.688.000 naar € 2.458.000. Er worden ook wijzigingen in de reserves voorgesteld, zoals het aanpassen van de bestemmingsreserves voor Holland Rijnland en sportprojecten. Daarnaast is er een voorstel om extra krediet toe te voegen voor huisvesting. De raad krijgt op 9 oktober een toelichting van specialisten over de financiële consequenties. Het uiteindelijke doel is om een juiste en betrouwbare verantwoording aan de raad te geven en de controle over de financiële ontwikkelingen te behouden. Risico's en onzekerheden kunnen het resultaat beïnvloeden, maar deze zijn nog niet in de monitor verwerkt. De resultaten zullen met de jaarrekening 2024 worden geëvalueerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Voortgangsmonitor 2024
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voortgangsmonitor 2024". Het voorstel informeert de gemeenteraad over de voortgang en afwijkingen in de programmabegroting voor 2024. Het college stelt voor om het verwachte resultaat voor 2024 bij te stellen met een voordelig effect van € 770.330, waardoor de budgettaire ruimte van € 1.688.000 naar € 2.458.000 voordelig verandert. Het voorstel omvat ook wijzigingen in diverse reserves en kredieten.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde informatie over de financiële wijzigingen, inclusief mutaties in reserves en kredieten. Er is een samenvatting van de belangrijkste afwijkingen en de budgettaire ruimte.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de financiële consequenties en de voorgestelde wijzigingen in de reserves en kredieten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële wijzigingen en de herallocatie van middelen, wat invloed kan hebben op prioriteiten binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers. Het is tijdgebonden met een focus op 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige ontwikkelingen kan onzekerheid met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Voortgangsmonitor 2024 vast te stellen, inclusief de bijbehorende begrotingswijzigingen en mutaties in de reserves.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak van burgers vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp opgenomen in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft een positief financieel effect van € 770.330. De financiële consequenties zijn gedetailleerd beschreven, inclusief de dekking door middel van reservewijzigingen en budgetaanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voortgangsmonitor 2024 Begrotingswijziging Budgettaire ruimte Bestemmingsreserve Egalisatiereserve Kredieten Budgetclaims Financiële consequenties Programmabegroting Jaarrekening 2024Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.f Wijzigingsplan Zuidzijderweg 23, Oud Ade
Samenvatting
Er is een voorstel om het wijzigingsplan voor Zuidzijderweg 23 in Oud Ade vast te stellen. Het plan beoogt de transformatie van agrarische gebouwen naar recreatieverblijven mogelijk te maken. Er zijn al vijf logiesverblijven aanwezig en de initiatiefnemer wil deze uitbreiden. Het bestemmingsplan 'Buitengebied West' biedt de mogelijkheid om agrarische bedrijven om te zetten naar verblijfsrecreatie. Er is één zienswijze ingediend, die heeft geleid tot aanpassingen in het plan. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat de recreatiewoningen niet voor langdurige huisvesting van arbeidsmigranten worden gebruikt. Het college wordt geadviseerd om het wijzigingsplan gewijzigd vast te stellen. De financiële gevolgen worden gedekt door een planschadeovereenkomst en leges. Het besluit zal openbaar worden gemaakt en betrokkenen worden geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel "Wijzigingsplan Zuidzijderweg 23, Oud Ade"
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Wijzigingsplan Zuidzijderweg 23, Oud Ade". Het plan beoogt de transformatie van agrarische opstallen naar recreatieverblijven, met behoud van ruimtelijke kwaliteit. Het ontwerpwijzigingsplan lag ter inzage van 21 december 2023 tot 31 januari 2024, waarbij één zienswijze werd ingediend. Deze zienswijze leidde tot aanpassingen in het plan. Het college stelt voor om het gewijzigde plan vast te stellen zonder exploitatieplan, met financiële dekking via een planschadeovereenkomst en leges.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting van de zienswijze, de daaropvolgende wijzigingen, en de financiële dekking. Echter, meer gedetailleerde informatie over de langetermijnvisie en mogelijke milieu-impact zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het college het wijzigingsplan vaststelt. De raad kan echter betrokken zijn bij bredere beleidsdiscussies over ruimtelijke ordening en recreatie.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de balans tussen recreatieontwikkeling en het voorkomen van ongewenste huisvesting van arbeidsmigranten. Er moet ook worden overwogen hoe de recreatieve functie zich verhoudt tot de agrarische bestemming en de impact op de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen en aantallen verblijven. Echter, de tijdgebonden aspecten en langetermijndoelen zijn minder duidelijk. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de aanpak van arbeidsmigrantenhuisvesting kan verder worden verduidelijkt.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het college het wijzigingsplan vaststelt. De raad kan wel toezicht houden op de uitvoering en naleving van het plan.
Participatie:
Participatie is beperkt tot de inzageperiode en de verwerking van één zienswijze. Er lijkt geen bredere participatie van de gemeenschap te zijn geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel. Dit kan een gemiste kans zijn, gezien de transformatie van agrarische naar recreatieve functies.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt via een planschadeovereenkomst en leges. Er is geen gedetailleerde financiële analyse, maar de dekking lijkt voldoende voor de huidige plannen.
In conclusie, het voorstel is redelijk volledig en SMART, maar kan profiteren van meer aandacht voor duurzaamheid en bredere participatie. De raad heeft geen directe rol, maar kan wel invloed uitoefenen op bredere beleidsdiscussies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wijzigingsplan Verblijfsrecreatie Zienswijze Agrarische opstallen Recreatieverblijven Bestemmingsplan Transformatie Airbnb Arbeidsmigranten PlanschadeovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht: