25-01-2021 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 7 Bekrachtiging / opheffing geheimhouding
Peter Van Dijk
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Petra van der Wereld - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk
Agendapunt 8 Benoeming leden vertrouwenscommissie
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een vertrouwenscommissie te benoemen om het proces van het kiezen van een nieuwe burgemeester te begeleiden. De commissie zal bestaan uit vijf leden, met de heer H.S. van der Star als voorzitter. Mevrouw P. van der Wereld, een wethouder, wordt mogelijk als adviseur aangesteld. Het doel is om een soepele overgang te waarborgen na het aangekondigde vertrek van de huidige burgemeester in 2021. De commissie zal verantwoordelijk zijn voor het opstellen van een profielschets, het begeleiden van de werving en het uitvoeren van de selectieprocedure. De raad zal in maart 2021 de profielschets vaststellen. Gedurende het proces zal de commissie regelmatig verantwoording afleggen aan de raad. De kosten van het traject zijn nog niet bekend en de commissie zal hierover een voorstel doen aan de raad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming vertrouwenscommissie" voor de selectie van een nieuwe burgemeester voor de gemeente Kaag en Braassem. Het doel is om een vertrouwenscommissie te benoemen die het proces van de voordracht van een nieuwe burgemeester begeleidt en uitvoert. De commissie bestaat uit vijf leden, met de heer H.S. van der Star als voorzitter en mevrouw P. van der Wereld als adviseur. De commissie zal de profielschets opstellen, de werving begeleiden en de selectieprocedure uitvoeren, waarbij strikte vertrouwelijkheid wordt gehandhaafd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de benoeming van de commissieleden en hun rol. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en de exacte tijdlijn van het proces.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de vertrouwenscommissie te benoemen en de profielschets voor de nieuwe burgemeester vast te stellen. De raad zal ook toezicht houden op de voortgang van de commissie en verantwoording ontvangen over de werkzaamheden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de samenstelling van de vertrouwenscommissie en de goedkeuring van de profielschets. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van betrokkenheid van externe partijen en de balans tussen transparantie en vertrouwelijkheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege het ontbreken van specifieke tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële aspecten zijn onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de benoeming van de leden van de vertrouwenscommissie en de goedkeuring van de profielschets.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, zoals aangegeven.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn op dit moment onbekend. De vertrouwenscommissie zal later met een voorstel komen over eventuele extra kosten. Er is geen informatie over hoe deze kosten gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vertrouwenscommissie Burgemeester Profielschets Selectieprocedure Voorzitter Adviseur Werving Privacy Provincie ExternenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.a Rapport Rekenkamercommissie ‘Regionale samenwerking’
Gemeenteraad Kaag en Braassem zet stap naar meer grip op regionale samenwerking
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft ingestemd met het rapport van de Rekenkamercommissie over intergemeentelijke samenwerking. Het doel is om raadsleden meer invloed te geven op de besluitvorming binnen de gemeenschappelijke regeling Holland Rijnland.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een besluit te nemen over het rapport van de Rekenkamercommissie getiteld 'Initiatief grijpen in intergemeentelijke samenwerking'. Dit rapport onderzoekt hoe raadsleden kunnen sturen op de gemeenschappelijke regeling Holland Rijnland. Het college van burgemeester en wethouders heeft gereageerd op de aanbevelingen in het rapport en stelt voor om de raad regelmatig te informeren over belangrijke ontwikkelingen binnen Holland Rijnland. Daarnaast wil het college een overzicht bieden van themaās waarover in het komende jaar besluiten genomen zullen worden. De gemeenteraad bespreekt het rapport en de voorgestelde acties tijdens de raadsvergadering op 25 januari 2021. Het doel is om raadsleden meer grip te geven op regionale samenwerkingen en hen beter te betrekken bij de besluitvorming.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het rapport van de Rekenkamercommissie getiteld "Initiatief grijpen in intergemeentelijke samenwerking". Het rapport onderzoekt hoe raadsleden van de gemeente Kaag en Braassem kunnen sturen op de gemeenschappelijke regeling Holland Rijnland. Het doel is om raadsleden meer grip te geven op regionale samenwerkingen. Het college reageert op aanbevelingen van de Rekenkamer en stelt voor om de raad regelmatig te informeren over belangrijke regionale ontwikkelingen en besluitvormingsthema's binnen Holland Rijnland.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het zowel de bevindingen van de Rekenkamer als de bestuurlijke reactie van het college omvat. Het biedt een duidelijk overzicht van de stappen die genomen zullen worden om de aanbevelingen te implementeren.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het rapport vast te stellen en te beslissen over de voorgestelde acties. Daarnaast moet de raad actief betrokken blijven bij regionale ontwikkelingen en de thema’s die binnen Holland Rijnland spelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen in hoeverre zij de aanbevelingen van de Rekenkamer willen volgen en hoe zij hun rol in regionale samenwerkingen willen vormgeven. Dit kan invloed hebben op de mate van controle en invloed die de raad wil uitoefenen op regionale samenwerkingsverbanden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke acties zoals het halfjaarlijks informeren van de raad, maar mist concrete tijdsgebonden doelen en meetbare resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde acties is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het rapport vast te stellen en de voorgestelde acties van het college te ondersteunen of aan te passen.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonerparticipatie in dit voorstel. De focus ligt op de interne werking van de raad en het college in relatie tot regionale samenwerkingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op bestuurlijke processen en samenwerking.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of kosten verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Regionale samenwerking Holland Rijnland Gemeenschappelijke regelingen Bestuurlijke reactie Context-en-Kadersavond Regionale agenda Thema’s Aanbevelingen GemeenteraadVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Rapport Rekenkamercommissie ‘Regionale samenwerking’
Samenvatting: Het rapport van de Rekenkamercommissie richt zich op de intergemeentelijke samenwerking binnen Holland Rijnland en de rol van de gemeenteraad van Kaag en Braassem hierin. Het doel is om raadsleden meer grip te geven op gemeenschappelijke regelingen. Het college heeft gereageerd op de aanbevelingen van de rekenkamer en stelt voor om de raad regelmatig te informeren over belangrijke regionale thema's. Daarnaast wordt er gewerkt aan een strategische regionale agenda om de regie op regionale samenwerking te verbeteren. Het rapport werd besproken tijdens de Context-en-Kadersavond op 16 december 2020.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting van de aanbevelingen van de rekenkamer en de reactie van het college. Er is echter weinig detail over de specifieke inhoud van de regionale agenda en de thema's die behandeld zullen worden.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het rapport vast te stellen en te beslissen over de voorgestelde acties. Daarnaast moet de raad actief betrokken blijven bij de regionale ontwikkelingen en de thema's die binnen Holland Rijnland spelen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen in hoeverre zij de aanbevelingen van de rekenkamer willen volgen en hoe zij de grip op regionale samenwerkingen willen versterken. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de frequentie en inhoud van de informatievoorziening vanuit het college.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er concrete acties worden voorgesteld, zoals het halfjaarlijks informeren van de raad, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor de implementatie van de regionale agenda.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het rapport van de Rekenkamercommissie vast te stellen en de voorgestelde acties van het college goed te keuren.
Participatie
Er is geen sprake van inwonerparticipatie in dit voorstel. De focus ligt op de interne werking van de gemeenteraad en de samenwerking met andere overheden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op bestuurlijke en organisatorische aspecten van regionale samenwerking.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen vermeld in het voorstel. Het rapport en de voorgestelde acties lijken geen directe kosten met zich mee te brengen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Regionale samenwerking Holland Rijnland Gemeenschappelijke regelingen College Aanbevelingen Context-en-Kadersavond Regionale agenda Thema’s Strategisch documentVerfijning van de zoekopdracht:
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
Agendapunt 9.b Bestemmingsplan Achterweg 17 en 19 Nieuwe Wetering
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om een bestemmingsplan vast te stellen voor het perceel tussen Achterweg 17 en 19 in Nieuwe Wetering. Dit plan maakt de bouw van een vrijstaande woning mogelijk. Het perceel heeft momenteel een agrarische bestemming, maar ligt braak en wordt omgeven door woningen en enkele glastuinbouwbedrijven. Het nieuwe plan sluit aan bij de bestaande bebouwing en voorziet in een groenstrook aan de achterzijde. Er is een anterieure overeenkomst gesloten om financiële risico's voor de gemeente te beperken. De initiatiefnemer heeft omwonenden geïnformeerd en de reacties waren overwegend positief. De gemeenteraad moet nog beslissen over de vaststelling van het plan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan 'Achterweg 17 en 19 Nieuwe Wetering'. Het doel is om een publiekrechtelijk kader vast te stellen voor de bouw van een vrijstaande woning op een perceel tussen Achterweg 17 en 19 in Nieuwe Wetering. Het perceel heeft momenteel een agrarische bestemming, maar is braakliggend en maakt geen deel meer uit van een glastuinbouwbedrijf. Het plan is in lijn met regionale en provinciale beleidskaders en er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de inzagetermijn. Een anterieure overeenkomst dekt de financiële risico’s voor de gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief beleidskaders, financiële afspraken en participatie-informatie.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en beslissen of er geen exploitatieplan nodig is.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het toestaan van een vrijstaande woning op deze locatie in lijn is met de gemeentelijke en regionale woningbouwbehoeften en beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vaststelling van het bestemmingsplan. Het is haalbaar en tijdgebonden, gezien de reeds doorlopen procedures. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
De initiatiefnemer heeft omwonenden geïnformeerd en hun feedback heeft geleid tot ontwerpaanpassingen. Dit duidt op een adequate participatieaanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden leges geheven volgens de legesverordening. De financiële risico’s zijn afgedekt door een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Vrijstaande woning Nieuwe Wetering Anterieure overeenkomst Ruimtelijke onderbouwing Glastuinbouw Burgerwoning Inbreidingslocaties Woonagenda Holland Rijnland Sociale woningbouwVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Toetsingskader Braassemboulevard/initiatief Tulpensteiger
Tulpensteiger-debat: Gemeenteraad kiest voor nieuwe recreatieve koers
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft besloten om het huidige initiatief van de Tulpensteiger niet voort te zetten. Na een intensief participatietraject is gekozen voor een nieuwe aanpak voor recreatie langs de Braassemboulevard.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een bewogen raadsvergadering heeft de gemeenteraad van Kaag en Braassem het toetsingskader voor de Braassemboulevard vastgesteld. Dit kader is het resultaat van een participatietraject dat volgde op de commotie rondom de geplande Tulpensteiger. De raad moest kiezen tussen het aanpassen van het huidige steigerplan of het inslaan van een nieuwe weg voor recreatie aan de Braassem. Uiteindelijk werd gekozen voor het laatste.De discussie over de Tulpensteiger begon al in 2019, toen bleek dat er miscommunicatie was tussen de gemeente en de stichting Promotie Kaag en Braassem. Bewoners waren niet geĆÆnformeerd over de plannen, wat leidde tot verontwaardiging. Wethouder Van der Wereld nam het initiatief voor een participatietraject om de wensen van de bewoners te inventariseren. Ondanks technische problemen tijdens een online bijeenkomst, leidde dit tot een toetsingskader dat nu is vastgesteld.
Tijdens het debat bleek dat er weinig steun was voor een uitkijkpunt van 3 meter hoog, een onderdeel van het oorspronkelijke plan. "Geen horizonvervuiling," was een veelgehoorde reactie van bewoners. De Stichting Bewonersbelang pleitte voor het betrekken van het binnenland bij de plannen, maar vanwege budgettaire beperkingen lijkt dit moeilijk te realiseren.
Het CDA diende een amendement in om het uitkijkpunt uit het toetsingskader te schrappen, maar dit werd verworpen. D66 verklaarde tegen het amendement te stemmen, ondanks dat ze inhoudelijk voor waren. "We moeten de participatie serieus nemen en de plannen van inwoners en ondernemers respecteren," aldus D66-raadslid Van Egmond.
Een motie van wantrouwen tegen wethouder Van der Wereld, ingediend door het CDA, werd met 16 tegen 3 stemmen verworpen. Het CDA verweet de wethouder fouten in het proces en het verspillen van gemeenschapsgeld. "De wethouder heeft haar fouten toegegeven en het participatietraject goed geleid," reageerde Van Egmond. "Dit is mosterd na de maaltijd."
Met de vaststelling van het toetsingskader en de keuze voor een nieuwe recreatieve koers, hoopt de gemeenteraad dat de Braassemboulevard een plek wordt voor intensieve recreatie, zonder de Tulpensteiger. Het participatietraject heeft geleid tot een plan dat volgens de wethouder "het glas halfvol" benadert, met ruimte voor initiatieven die passen binnen de wensen van de gemeenschap.
Samenvatting
De gemeenteraad staat voor een beslissing over de toekomst van de Tulpensteiger langs de Braassemboulevard. Er zijn twee scenario's voorgesteld. Het eerste scenario is om het huidige initiatief van de Tulpensteiger als basis te nemen en te onderzoeken hoe dit met minimale aanpassingen binnen het nieuwe toetsingskader kan passen. Het tweede scenario is om te erkennen dat er geen ruimte is voor het huidige initiatief binnen het toetsingskader, en een nieuwe aanpak te ontwikkelen voor intensieve recreatie aan de Braassem. Het toetsingskader is het resultaat van een uitgebreid participatietraject en biedt richtlijnen voor toekomstige plannen. Er zijn echter uitdagingen, zoals het mogelijk vervallen van subsidies en de noodzaak voor nieuwe vergunningen. De raad moet nu kiezen welke richting zij wil inslaan.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toetsingskader Braassemboulevard Recreatiegemeente Participatietraject Intensieve recreatie Initiatiefnemers Omgevingsvisie Ecologische hoofdstructuur Biodiversiteit DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tulpensteiger Toetsingskader Intensieve recreatie Participatietraject Braassemboulevard Subsidie Aanbesteding Uitkijksteiger Gemeente RecreatiezoneVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Toetsingskader Braassemboulevard/initiatief Tulpensteiger". Het stelt voor om het bestaande toetsingskader voor recreatie langs het Braassemermeer vast te stellen, met de toevoeging dat het college over twee jaar een evaluatie moet presenteren over de toepassing en resultaten van dit kader. Het doel is om intensieve recreatie mogelijk te maken, zonder dat er direct budget wordt vastgesteld. De gemeente wordt aangemoedigd om actief betrokken te blijven bij de ontwikkelingen en het toetsingskader indien nodig aan te passen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het een duidelijke richting geeft voor de evaluatie van het toetsingskader. Echter, het mist specifieke details over hoe de evaluatie uitgevoerd zal worden en welke criteria gehanteerd zullen worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement goed te keuren en toezicht te houden op de uitvoering ervan. Ze moeten ervoor zorgen dat het college de evaluatie uitvoert en de resultaten terugkoppelt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het belangrijk vinden om actief betrokken te blijven bij de ontwikkeling van recreatie langs het Braassemermeer en of ze het college willen verplichten om de voortgang te evalueren en te rapporteren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (evaluatie over twee jaar), maar mist meetbare criteria en een duidelijke beschrijving van de te bereiken doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een budget kan een beperking vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement willen aannemen, wat betekent dat ze het college verplichten om over twee jaar een evaluatie te presenteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van inwoners of andere belanghebbenden wordt vormgegeven, behalve dat er een algemene wens is voor recreatie langs het meer.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan relevant zijn bij de ontwikkeling van recreatievoorzieningen.
Financiële gevolgen:
Het amendement stelt geen budget vast, wat betekent dat er geen directe financiële gevolgen zijn. Het ontbreken van een budget kan echter de uitvoering van het toetsingskader bemoeilijken. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toetsingskader Braassemboulevard Tulpensteiger Recreatie Braassemermeer College Ontwikkelingen Evaluatie Budget StrandVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Extra ruimte Braassemboulevard / Intensievere recreatie Galgekade/Noordkade". De motie roept het college van de gemeente Kaag en Braassem op om concrete gesprekken te voeren met de GEM over de mogelijkheden om gronden nabij de Noordkade en Galgekade uit het plan Braassemerland te halen of beschikbaar te maken voor recreatieve initiatieven. Dit is bedoeld om meer ruimte te creëren voor recreatie langs de Braassem, aangezien de huidige plannen uit 2019 hier geen extra ruimte voor voorzien.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt wat het doel is en welke actie van het college wordt verwacht. Echter, het mist specifieke details over de verwachte uitkomsten van de gesprekken en de tijdslijnen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de motie te bespreken en te stemmen over het al dan niet aannemen ervan. De raad moet beoordelen of zij het college willen verzoeken om de voorgestelde gesprekken te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan recreatieve ontwikkeling langs de Braassem en of zij bereid zijn om de huidige plannen aan te passen. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het heroverwegen van bestaande afspraken en het mogelijk herverdelen van middelen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn verzoek, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek, en een duidelijke beschrijving van de gewenste uitkomst van de gesprekken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en impact zijn onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aannemen en het college verzoeken om de voorgestelde gesprekken te voeren.
Participatie:
De motie vermeldt dat de "Stichting Bewonersbelang Kaag en Braassem" is geadviseerd om gesprekken te voeren, maar erkent dat deze stichting geen grondeigenaar is. Er is geen verdere informatie over bredere participatie van bewoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie. Het is onduidelijk of de voorgestelde recreatieve ontwikkelingen duurzaam zijn of hoe ze de omgeving beïnvloeden.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden om de haalbaarheid van de motie te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Braassemboulevard Intensievere recreatie Noordkade Galgekade Braassemerland GEM Achterliggende gronden Stichting Bewonersbelang Percelen College gesprekkenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
H.H.T. Bax - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Thijs Brambach
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Petra van der Wereld - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Yvonne Peters
J.H.M. de Rijk - CDA
Yvonne Peters
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Yvonne Peters
Yvonne Peters
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Thijs Brambach
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
H.H.T. Bax - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Thijs Brambach
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
F.J. Zoetendaal - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
Thijs Brambach
Jan Van Der Geest
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
00:30:47 - 00:33:27 - 00:34:36 - 00:35:27 - 00:35:49 - 00:37:02 - 00:44:06 - 00:44:24 - 00:46:31 - 00:48:09 - 00:58:51 - 01:00:27 - 01:04:06 - 01:05:14 - 01:05:49 - 01:06:58 - 01:08:39 - 01:10:49 - 01:11:33 - 01:17:27 - 01:19:33 - 01:19:35 - 01:20:28 - 01:22:38 - 01:26:52 - 01:28:05 - 01:29:09 - 01:30:50 - 01:34:18 - 01:35:03 - 01:35:23 - 01:36:51 - 01:37:07 - 01:38:18 - 01:39:39 - 01:40:16 - 01:41:17 - 01:51:53 - 01:52:42 - 01:53:41
Petra van der Wereld - Samen
F.J. Zoetendaal - Samen
Agendapunt 12 Opbrengst participatie concept Regionale Energiestrategie
Gemeente Kaag en Braassem: Energieplannen in de steigers
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft na een intensief debat besloten om een aangepaste brief te sturen naar Holland Rijnland. Deze brief bevat de input van inwoners en belanghebbenden over de Regionale Energiestrategie (RES), een cruciaal document voor de toekomstige energievoorziening van de regio.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat besprak de gemeenteraad van Kaag en Braassem de inhoud van een brief die naar Holland Rijnland gestuurd moet worden. Deze brief is bedoeld om de input van inwoners en belanghebbenden over de Regionale Energiestrategie (RES) te delen. De RES is een belangrijk document dat de plannen voor energieopwekking en -besparing in de regio uiteenzet.De VVD-fractie diende een amendement in om de brief aan te passen. "We willen dat de brief een betere samenvatting geeft van wat de inwoners hebben ingebracht," aldus een woordvoerder van de VVD. De fractie vond dat de oorspronkelijke brief onvoldoende recht deed aan de zorgen en wensen van de inwoners die tijdens de participatiesessies naar voren kwamen.
Samen voor Kaag en Braassem en het CDA sloten zich aan bij de VVD. "De brief moet volledig zijn en recht doen aan de inbreng van onze inwoners," benadrukte een vertegenwoordiger van het CDA. De partijen waren het erover eens dat de aangepaste brief een duidelijkere weergave biedt van de participatie-uitkomsten.
D66 was echter van mening dat de oorspronkelijke brief al een goede weergave was van de opgehaalde input. "Dit is wat we hebben opgehaald en dat moeten we gewoon doorsturen," stelde een raadslid van D66. Zij pleitten ervoor om ook de bijlage met de kansenkaart mee te sturen, iets waar de indieners van het amendement tegen waren.
Na een uitgebreide discussie stemde de meerderheid van de raad in met het amendement van de VVD, waardoor de aangepaste brief zonder de bijlage naar Holland Rijnland wordt gestuurd. De wethouder gaf aan geen bezwaar te hebben tegen de aangepaste brief en benadrukte het belang van het parallelle traject met andere regio's binnen het Groene Hart.
Met deze stap zet de gemeente Kaag en Braassem een belangrijke stap richting de definitieve vaststelling van de RES 1.0, die in mei-juni door de gemeenteraad zal worden beoordeeld. De uiteindelijke uitvoering van de strategie staat gepland voor 1 juli.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem staat voor de uitdaging om haar energiedoelstellingen te realiseren, namelijk energie besparen en duurzaam opwekken. Om dit te bereiken, werkt de gemeente samen met de regio Holland Rijnland aan de Regionale Energiestrategie (RES). Er is een participatietraject opgezet waarbij inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden hun input hebben gegeven. Deze input, samen met eerdere zienswijzen van de gemeenteraad, zal worden gebruikt om de RES 1.0 op te stellen.
De gemeenteraad moet nog beslissen over het versturen van een brief aan Holland Rijnland, waarin de opgehaalde input wordt gedeeld. Deze stap is cruciaal, omdat zonder deze input de wensen en bedenkingen van de gemeenschap mogelijk niet worden meegenomen in de RES 1.0. De planning voorziet dat de input eind januari wordt aangeleverd, waarna Holland Rijnland verder gaat met het opstellen van de concept RES 1.0. Uiteindelijk zal de gemeenteraad in mei-juni een besluit nemen over de definitieve RES 1.0, die per 1 juli klaar moet zijn voor uitvoering.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Opbrengst participatie concept Regionale Energiestrategie". Het doel is om de input van inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden over de concept Regionale Energiestrategie (RES) te verzamelen en deze input te delen met Holland Rijnland. Dit moet bijdragen aan de ontwikkeling van de RES 1.0. De gemeente Kaag en Braassem heeft via diverse participatiemethoden, zoals digitale bijeenkomsten en enquêtes, input verzameld. Deze input, samen met eerdere zienswijzen van de gemeenteraad, wordt vastgelegd in een brief aan Holland Rijnland.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een gedetailleerd overzicht geeft van de participatieactiviteiten en de verzamelde input. Het bevat ook een duidelijke planning en bijlagen die verdere context bieden.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het versturen van de brief aan Holland Rijnland, waarin de participatieopbrengsten worden gedeeld. Dit is cruciaal om ervoor te zorgen dat de input van de gemeente wordt meegenomen in de RES 1.0.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de verzamelde input representatief en voldoende is om te worden gedeeld met Holland Rijnland. Er moet ook worden overwogen of er nog aanvullende wensen of bedenkingen zijn die in de brief moeten worden opgenomen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke deadlines voor het aanleveren van de input. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van concrete uitkomsten van de participatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de participatie kan moeilijk te meten zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met het versturen van de brief aan Holland Rijnland, inclusief eventuele amendementen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt uitgebreide participatie, met verschillende methoden om input te verzamelen. Het lijkt erop dat er een serieuze poging is gedaan om een breed scala aan meningen te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, aangezien het voorstel zich richt op de energietransitie, wat een belangrijk onderdeel is van duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het besluit om de brief te versturen. Dit wordt expliciet vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Energiestrategie (RES) Energietransitie Participatie Duurzaamheid Holland Rijnland Inwonerspanel Kansenkaart Zienswijze Roadshow Energie besparen/duurzaam opwekkenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Peter Van Dijk
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Sandra Van Emmerik
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Inge Van Der Meer
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Inge Van Der Meer
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk
Hans Klink
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Sandra Van Emmerik
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk
N.G. van Egmond - Wethouder
Peter Van Dijk
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
Agendapunt 13 Motie vreemd aan de orde van de dag
Gemeenteraad Kaag en Braassem Debatteert over Fysiek Communicatiemiddel
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een voorstel om de communicatie met inwoners te verbeteren door een fysiek medium in te voeren. Dit initiatief is bedoeld om gemeentelijk nieuws toegankelijker te maken voor alle inwoners, vooral voor degenen die niet digitaal vaardig zijn.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd er flink gedebatteerd over het voorstel om een fysiek communicatiemiddel in te voeren. Het voorstel, dat vraagt om een plan voor een schriftelijk medium dat minimaal maandelijks verschijnt, stuitte op gemengde reacties.De wethouder van communicatie en participatie benadrukte dat er al hard gewerkt wordt aan een communicatieplan. "Geef ons gewoon even de tijd tot april om dit goed te doen," stelde de wethouder. Ze vroeg om geduld en vertrouwen in het proces dat al in gang is gezet.
Meneer Van der Staaij van de oppositiepartij uitte zijn twijfels over de timing van het voorstel. "Het lijkt ons niet de juiste weg om nu een krant in het leven te roepen," zei hij. Hij pleitte ervoor om de invulling van de communicatie aan het college over te laten en benadrukte dat er al een visie en plan in ontwikkeling zijn.
Meneer Van Dijk van een andere partij was nog kritischer en suggereerde dat het voorstel een "verkiezingsstunt" zou kunnen zijn. "Wij denken dan, wacht dat plan af," zei hij. Hij vond het vreemd dat er nu een motie werd ingediend terwijl er al aan een communicatieplan gewerkt wordt.
D66-raadslid Van Egmond benadrukte dat er al langer wordt nagedacht over de communicatie met minder digivaardige inwoners. "Wij hebben gewerkt aan een stuk dat financieel onderbouwd was," zei hij. Hij gaf aan vertrouwen te hebben in de wethouder en zag de motie als overbodig.
De fractie Samen voor Kaag en Braassem sloot zich hierbij aan en gaf aan te willen wachten op het voorstel van het college. "Dat is bijna morgen, zou ik zeggen," aldus een fractielid. Ze spraken hun vertrouwen uit in de wethouder dat er een goed plan zal komen.
Het debat eindigde zonder dat er een besluit werd genomen over de motie. De raad wacht nu op het voorstel van het college, dat in april verwacht wordt. Tot die tijd blijft de discussie over hoe de communicatie met inwoners het beste kan worden vormgegeven voortduren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een voorstel om de communicatie met inwoners te verbeteren door een fysiek medium in te voeren. Dit komt voort uit de behoefte om gemeentelijk nieuws toegankelijker te maken voor alle inwoners, vooral voor degenen die niet digitaal vaardig zijn. Momenteel moeten inwoners acht verschillende digitale kanalen volgen om op de hoogte te blijven van gemeentelijk nieuws, wat voor sommigen een drempel vormt. Er is bezorgdheid dat de huidige communicatie ongelijkheid creƫert en niet voldoet aan de richtlijnen voor een inclusieve samenleving. Het voorstel vraagt het college om een plan te ontwikkelen voor een schriftelijk medium dat minimaal maandelijks verschijnt en alle relevante gemeentelijke informatie bevat. Dit plan moet uiterlijk in april 2021 aan de raad worden voorgelegd en kan gefinancierd worden uit het bestaande communicatiebudget.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Vreemd aan Orde van de Dag: Communicatie via een fysiek medium
Samenvatting: De motie stelt voor om een fysiek medium te introduceren voor de verspreiding van gemeentelijk nieuws in Kaag en Braassem. Dit is bedoeld om de toegankelijkheid van informatie te verbeteren, vooral voor inwoners die niet digitaal vaardig zijn. De motie constateert dat de huidige communicatie voornamelijk digitaal is en daardoor niet alle inwoners bereikt, wat kan leiden tot ongelijkheid. Het college wordt opgedragen een plan te ontwikkelen voor een schriftelijk medium dat minimaal maandelijks verschijnt en alle relevante gemeentelijke informatie bevat. De financiering komt uit het bestaande communicatiebudget.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Het benoemt de huidige tekortkomingen in de communicatie en biedt een duidelijke opdracht aan het college. Echter, details over de exacte inhoud en distributiemethode van het fysieke medium ontbreken.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen, te bespreken en te stemmen over de uitvoering ervan. Ze moeten ook toezien op de uitvoering van het plan door het college en ervoor zorgen dat het plan tijdig wordt gepresenteerd.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan inclusieve communicatie en of ze bereid zijn middelen vrij te maken voor een fysiek medium. Ze moeten ook overwegen hoe dit voorstel past binnen bredere beleidsdoelen, zoals digitale inclusie en transparantie.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (maandelijks medium), en tijdgebonden (plan in april 2021). Het is minder duidelijk over de haalbaarheid en relevantie, omdat de exacte kosten en impact niet zijn gespecificeerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de distributie en de inhoudsopgave kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het college opdracht geven om het voorgestelde plan te ontwikkelen en uit te voeren.
Participatie
De motie benadrukt het belang van participatie door te zorgen dat alle inwoners toegang hebben tot gemeentelijke informatie, maar specificeert niet hoe inwoners betrokken worden bij de ontwikkeling van het medium.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie. Het gebruik van papier voor een fysiek medium kan milieueffecten hebben, wat een overweging kan zijn bij de besluitvorming.
Financiële Gevolgen
De motie stelt dat de kosten gedekt worden uit het bestaande communicatiebudget, dat ruimte heeft door het vervallen van wekelijkse advertenties. Er is echter geen gedetailleerde kostenraming of analyse van de financiële impact opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Communicatie Fysiek medium Gemeentelijk nieuws Inclusieve samenleving Laagdrempelig Ongelijkheid Laaggeletterden/digibeten Sociale media Transparant bestuur Budget communicatieVerfijning van de zoekopdracht: