23-09-2024 Presidium
Agendapunt 1 Opening en berichten van verhindering.
Agendapunt 2 Vaststellen van de agenda.
Agendapunt 3 Mededelingen.
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst vorige vergadering (d.d. 26 augustus 2024).
Agendapunt 5 Planning/diverse agenda’s.
Agendapunt 5.B Vaststellen vergaderschema gemeenteraad voor het jaar 2025. Voorgesteld besluit: vaststellen en agenderen als hamerstuk raad 14-10-2024.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt het vergaderschema voor 2025 vast te stellen. De vergaderingen vinden voornamelijk plaats op maandagavond en indien nodig op woensdagavond. Het schema volgt een 5-wekencyclus met verschillende soorten vergaderingen, zoals het presidium, financiële commissie en gemeenteraadsvergaderingen. Er wordt rekening gehouden met belangrijke data zoals de Planning en Control-cyclus en schoolvakanties. Ook zijn er vrije dagen, zoals Bevrijdingsdag, die vanaf 2024 een betaalde vrije dag is voor gemeenteambtenaren. Het schema houdt rekening met de vakanties van scholen in de gemeente, die kunnen afwijken van de landelijke adviesdata.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen vergaderschema van de gemeenteraad van Kaag en Braassem voor het jaar 2025." Het doel is om een vergaderschema vast te stellen voor de gemeenteraad van Kaag en Braassem voor 2025. De vergaderingen vinden voornamelijk plaats op maandagavonden, met een 5-wekencyclus die verschillende soorten vergaderingen omvat. Er is rekening gehouden met vakanties, feestdagen en andere relevante data.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerd schema biedt, rekening houdend met vakanties en andere belangrijke data. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor het vaststellen van het vergaderschema.
Rol van de raad:
De raad moet het voorgestelde vergaderschema goedkeuren en vaststellen. Dit is een administratieve taak die de basis legt voor de planning van de gemeenteraadsactiviteiten in 2025.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voornamelijk een administratieve aangelegenheid betreft. Echter, de raad kan overwegen of het schema voldoende flexibiliteit biedt voor onvoorziene omstandigheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie, aangezien het een standaard procedure betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorgestelde vergaderschema voor 2025 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de administratieve aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om het vaststellen van een vergaderschema.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen vermeld in het voorstel. Het betreft een administratieve planning zonder extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergaderschema 2025 5-wekencyclus Planning en Control-cyclus Vakanties Meivakantie Bevrijdingsdag VNG Jaarcongres AB vergaderingen Holland Rijnland GemeenteambtenarenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.C Zienswijze en takendiscussie Hecht. Voorgestelde datum 22-10-2024.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze en takendiscussie Hecht". Het document betreft een reactie van de gemeente Kaag en Braassem op de begrotingswijziging van Hecht ("GGD Leiden") voor 2024. De gemeente is kritisch over de voorgestelde begrotingsaanpassing en benadrukt dat het halverwege 2024 nog mogelijk moet zijn om binnen de vastgestelde begroting te blijven. Ondanks dat de gemeente als enige tegen de wijziging is, zal ze extra middelen beschikbaar stellen. Hecht wil een takendialoog voeren met de betrokken gemeenten om prioriteiten binnen het gezondheidsbeleid te bespreken en kostenstijgingen op te vangen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de zienswijze van de gemeente duidelijk uiteenzet en de context van de begrotingswijziging en de geplande takendialoog beschrijft. Echter, het biedt weinig concrete details over hoe de voorgestelde maatregelen precies zullen worden uitgevoerd.
Rol van de Raad:
De raad speelt een kritische en constructieve rol in het evalueren van de begrotingswijziging en het deelnemen aan de takendialoog. Ze worden uitgenodigd om actief deel te nemen aan informatiesessies en een raadssessie te organiseren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met het beschikbaar stellen van extra middelen ondanks hun bezwaren. Ze moeten ook prioriteiten stellen binnen het gezondheidsbeleid tijdens de takendialoog.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen of tijdlijnen genoemd, en de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen is onduidelijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregelen is twijfelachtig.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het uitnodigen van raadsleden voor informatiesessies en een raadssessie. Er wordt een enquête aangekondigd om input van gemeenten te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en beleidsmatige aspecten van het gezondheidsbeleid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel erkent dat er extra middelen beschikbaar moeten worden gesteld, maar het biedt geen gedetailleerde uitleg over hoe deze kosten gedekt zullen worden. De financiële implicaties zijn een belangrijk aandachtspunt voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hecht Begroting 2024 Zienswijzen Gezondheidsbeleid Takendialoog Investering Procesvoorstel Digitale informatiesessies Enquête BedrijfsvoeringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Door presidiumleden aangedragen punten.
Agendapunt 6.A Roy Möllers: Aangepaste verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning. Voorgesteld besluit: vaststellen en agenderen als hamerstuk raad 14-10-2024.
Samenvatting
Op 14 oktober 2024 bespreekt de gemeenteraad van Kaag en Braassem de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2025. Het doel van deze verordening is om integriteit te waarborgen, transparantie te vergroten en te voorkomen dat financiële bijdragen onrechtmatig worden gebruikt of vermengd met middelen van politieke partijen. De voorgestelde wijzigingen, die zijn gedaan op voordracht van de Financiële commissie, betreffen voornamelijk de financiële bijdragen die fracties van de gemeente ontvangen. De gemeenteraad moet nog besluiten of zij deze verordening vaststellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2025". Het doel van deze verordening is om de integriteit en transparantie te waarborgen bij de financiële bijdragen die fracties ontvangen van de gemeente. De wijzigingen, voorgesteld door de Financiële commissie, richten zich op artikelen 6 tot en met 16 en beogen te voorkomen dat financiële middelen onrechtmatig worden gebruikt of vermengd met middelen van politieke partijen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de doelstellingen en de specifieke artikelen die worden gewijzigd, benoemt. Echter, zonder de volledige tekst van de artikelen is het moeilijk om de volledigheid van de inhoudelijke wijzigingen te beoordelen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen. Dit betekent dat zij de voorgestelde wijzigingen moeten beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen die de integriteit en transparantie van financiële bijdragen moeten waarborgen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over hoe strikt de regels moeten zijn en hoe de controle daarop wordt uitgevoerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de artikelen die worden gewijzigd. Het is echter niet duidelijk of het tijdgebonden is, aangezien er geen specifieke implementatiedatum wordt genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties op basis van de gegeven informatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, waarmee zij de voorgestelde wijzigingen goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het proces van het opstellen van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële integriteit en transparantie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel richt zich op het beheer van financiële bijdragen, maar er wordt geen specifieke informatie gegeven over de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten worden gedekt. Het is aannemelijk dat de wijzigingen geen directe financiële impact hebben, maar eerder gericht zijn op het verbeteren van de controle en verantwoording van bestaande middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening ambtelijke bijstand Fractieondersteuning 2025 Integriteit Transparantie Financiële bijdragen Politieke verenigingen/partijen Financiële commissie Gemeente Artikelen 6 tot en met 16 RoelofarendsveenVerfijning van de zoekopdracht: