14-02-2023 Overzicht collegebesluiten
Agendapunt 3.a Openbaarmaking B&W-besluit van 24 januari 2023: Rapport Rekenkamercommissie ‘Grip op beheer civiele kunstwerken’
Agendapunt 3.b Onderzoeksopdracht bibliotheekvoorziening Kaag en Braassem
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om een onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren naar de bibliotheekvoorziening in Kaag en Braassem. Het plan is om op basis van een behoeftepeiling verschillende scenario’s aan de gemeenteraad voor te leggen. Er wordt voorgesteld om de onderzoeksopdracht te gunnen aan Opiniepijlers, een onafhankelijk onderzoeksbureau. Dit bureau wil met een bus de dorpskernen in gaan om de behoeften van inwoners te peilen. De kosten voor het onderzoek bedragen € 31.581 inclusief BTW en worden ten laste gebracht van het begrotingsresultaat van 2023. Het onderzoek moet participatief zijn en onafhankelijk uitgevoerd worden. De Opiniepijlers hebben ervaring met verwachtingsmanagement en willen niet alleen vragen wat mensen willen, maar ook waarom en wat hun eigen gedrag is. Het onderzoek start in februari/maart en de resultaten worden in het voorjaar verwacht.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Onderzoeksopdracht bibliotheekvoorziening Kaag en Braassem". Het doel is om een onafhankelijk behoefteonderzoek uit te voeren naar de bibliotheekvoorziening in de gemeente Kaag en Braassem. Op basis van de resultaten worden verschillende scenario’s aan de gemeenteraad voorgelegd. De Opiniepijlers, een onafhankelijk onderzoeksbureau, is geselecteerd om dit onderzoek uit te voeren. Zij zullen met een bus de dorpskernen bezoeken om de behoeften van de inwoners te peilen. De kosten van het onderzoek bedragen €31.581 inclusief BTW en worden gedekt uit het begrotingsresultaat van 2023.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke omschrijving van de opdracht, de selectieprocedure van het onderzoeksbureau, de financiële dekking en de planning. Echter, meer details over de specifieke onderzoeksmethoden en de verwachte uitkomsten zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de opdracht gegeven voor het onderzoek en zal de uiteindelijke scenario’s beoordelen en beslissingen nemen op basis van de onderzoeksresultaten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toekomst van de bibliotheekvoorziening op basis van de scenario’s die uit het onderzoek voortkomen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in dienstverlening en budgettoewijzing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de opdracht en de kosten. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning. Echter, het is minder specifiek over de verwachte uitkomsten en hoe deze geëvalueerd zullen worden, wat de haalbaarheid en relevantie kan beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet instemmen met de offerte van de Opiniepijlers en de dekking van de onderzoekskosten uit het begrotingsresultaat van 2023.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van inwoners via een behoeftepeiling. De Opiniepijlers zullen actief input verzamelen van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel vermeldt dat de bus tijdens het onderzoek in de gemeente blijft om onnodige uitstoot te voorkomen.
Financiële Gevolgen:
De kosten van het onderzoek bedragen €31.581 inclusief BTW. Deze worden gedekt uit het begrotingsresultaat van 2023, wat aangeeft dat er financiële ruimte is voor deze uitgave.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Opiniepijlers Bibliotheekvoorziening Behoefteonderzoek Onafhankelijk onderzoek Dorpskernen Begrotingresultaat 2023 Offerte Participatie Onderzoeksbureau Scenario'sVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.c Stuurgroep Greenport Aalsmeer van 16 februari 2023
Samenvatting
De Stuurgroep Greenport Aalsmeer plant een bijeenkomst op 16 februari 2023. Tijdens deze vergadering bespreekt men de uitvoeringsagenda en het jaarplan met bijbehorende begroting, wat ter informatie dient. Daarnaast staat een intentieverklaring over de Regiodeal Greenport, die Aalsmeer, Boskoop en de Bollenstreek omvat, op de agenda voor besluitvorming. Ook komt het project De Katapult aan bod, samen met enkele mededelingen, die eveneens ter informatie zijn. De portefeuillehouder Yvonne Peters-Adrian zal de annotatie voor deze vergadering inbrengen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Annotatie voor de Stuurgroep Greenport Aalsmeer van 16 februari 2023". De Stuurgroep Greenport Aalsmeer zal bijeenkomen om verschillende agendapunten te bespreken, waaronder de Uitvoeringsagenda en het jaarplan met begroting, een intentieverklaring voor de Regiodeal Greenport (Aalsmeer, Boskoop en Bollenstreek), en enkele mededelingen over De Katapult. De vergadering is bedoeld om informatie te delen en een besluit te nemen over de intentieverklaring.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de agendapunten die besproken moeten worden. Het bevat de nodige informatie voor de vergadering, hoewel de bijlagen niet openbaar zijn, wat de volledigheid voor externe partijen kan beperken.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het specifiek gericht is op de Stuurgroep Greenport Aalsmeer en de portefeuillehouder.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft de goedkeuring van de intentieverklaring voor de Regiodeal Greenport. Dit kan invloed hebben op regionale samenwerking en economische ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het voornamelijk informatief is en de details in niet-openbare bijlagen staan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de beschikbare informatie.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel zich richt op de Stuurgroep en de portefeuillehouder.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat kan betekenen dat participatie beperkt is tot de betrokken gemeenten en organisaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid kan een relevant onderwerp zijn, vooral gezien de focus op de Greenport-regio, die vaak met duurzame landbouw en economische ontwikkeling te maken heeft. Echter, het voorstel zelf geeft hier geen specifieke details over.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsmethoden genoemd in het voorstel, wat kan betekenen dat deze in de niet-openbare bijlagen worden behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stuurgroep Greenport Aalsmeer Uitvoeringsagenda Jaarplan Begroting Intentieverklaring Regiodeal Aalsmeer Boskoop Bollenstreek KatapultVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a Advies van Adviesraad Sociaal Domein op vragenlijst cliëntervaringsonderzoek Wmo
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders gaat binnenkort beslissen over de reactie op het advies van de Adviesraad Sociaal Domein. Deze raad heeft advies gegeven over een vragenlijst voor het Wmo cliëntervaringsonderzoek van 2023, opgesteld door JB Lorenz en de Rijnstreekgemeenten. Het voorstel is om de reactie op dit advies vast te stellen. De Adviesraad Sociaal Domein speelt een belangrijke rol in het geven van onafhankelijk en deskundig advies namens de inwoners van de gemeente Kaag en Braassem. Sommige adviezen van de raad hebben geleid tot aanpassingen in de vragenlijst. Waar geen aanpassingen zijn gedaan, is dit gemotiveerd in de reactie. Na vaststelling wordt de reactie naar de Adviesraad verstuurd. Het voorstel is al besproken met de portefeuillehouder en kan nu aan het college worden voorgelegd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Reactie op het advies van de Adviesraad Sociaal Domein op de vragenlijst cliëntervaringsonderzoek Wmo". Het document stelt voor dat het college van burgemeester en wethouders de reactie op het advies van de Adviesraad Sociaal Domein vaststelt. De Adviesraad had advies gegeven over een vragenlijst voor het Wmo cliëntervaringsonderzoek 2023, opgesteld door JB Lorenz en de Rijnstreekgemeenten. Het voorstel bevat een reactie op de adviezen, waarbij sommige adviezen hebben geleid tot aanpassingen in de vragenlijst. Waar geen aanpassingen zijn gedaan, is dit gemotiveerd toegelicht.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de context, de gegeven adviezen, en de reacties daarop duidelijk beschrijft. Het bevat ook informatie over de betrokken partijen en de besluitvorming.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad speelt geen directe rol in dit voorstel, aangezien het besluit niet openbaar is voor de raad. Het betreft een besluit van het college van burgemeester en wethouders.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is en gericht is op het vaststellen van een reactie op een advies.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, maar gezien de aard van het voorstel (reactie op advies) is dat ook minder relevant. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel niet aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de Adviesraad Sociaal Domein een belangrijke rol speelt in het geven van advies namens de inwoners, wat een vorm van participatie vertegenwoordigt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Adviesraad Sociaal Domein Vragenlijst cliëntervaringsonderzoek Wmo JB Lorenz Rijnstreekgemeenten Advies College van burgemeester en wethouders Beleidskeuzes Onafhankelijk advies VertegenwoordigingsfunctieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Beleidsregel zelfbewoningsplicht en anti-speculatiebeding
Samenvatting
De gemeente overweegt een nieuwe beleidsregel in te voeren om speculatie met betaalbare koopwoningen tegen te gaan. Deze regel zou een zelfbewoningsplicht en een anti-speculatiebeding bevatten. De zelfbewoningsplicht verplicht kopers om de woning zelf te bewonen en niet te verhuren of snel door te verkopen. Het anti-speculatiebeding legt een boete op bij verkoop binnen vijf jaar na aankoop. Deze maatregelen zijn bedoeld om betaalbare woningen beschikbaar te houden voor de juiste doelgroepen. De gemeenteraad heeft eerder al aangegeven dat het belangrijk is om snel actie te ondernemen tegen speculatie. Er zijn geen directe kosten of risico's verbonden aan de invoering van deze regel, maar de handhaving kan wel complex zijn. De beleidsregel zal worden opgenomen in toekomstige overeenkomsten voor nieuwe woningbouwprojecten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beleidsregel zelfbewoningsplicht en anti-speculatiebeding". Het voorstel beoogt de invoering van een beleidsregel die speculatie met betaalbare koopwoningen moet tegengaan door een zelfbewoningsplicht en een anti-speculatiebeding in te voeren. Deze regel verplicht kopers om de woning zelf te bewonen en legt een boete op bij verkoop binnen vijf jaar na ingebruikname. Het doel is om betaalbare woningen beschikbaar te houden voor de juiste doelgroepen en speculatie te voorkomen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de beleidsregel, de doelstellingen, en de context binnen het raadsakkoord. Er is ook aandacht voor de uitvoering en handhaving, hoewel de complexiteit daarvan wordt erkend.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de beleidsregel vast te stellen en de raadsinformatiebrief goed te keuren. De raad heeft eerder al de ambitie uitgesproken om speculatie tegen te gaan, wat nu wordt geconcretiseerd in dit voorstel.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde beleidsregel en de bijbehorende maatregelen. Dit omvat het maken van keuzes over de mate van regulering van de woningmarkt en de prioritering van betaalbaarheid voor specifieke doelgroepen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beleidsregel zelf, maar de haalbaarheid en tijdsgebondenheid zijn minder concreet uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de handhaving wordt als complex en arbeidsintensief erkend.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de beleidsregel en de raadsinformatiebrief vast te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie beschreven. Het voorstel is intern besproken en ontwikkeld, maar er is geen melding van bredere publieke consultatie of betrokkenheid van externe stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als onderwerp genoemd, maar het behoud van betaalbare woningen kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of kosten verbonden aan de invoering van de beleidsregel, zoals aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zelfbewoningsplicht Anti-speculatiebeding Betaalbare koopwoningen Speculatie Doelgroepenverordening Sociale huurwoningen Beleidsregel NHG-grens Raadsakkoord InstandhoudingstermijnVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Invoering beleidsregel zelfbewoningsplicht en anti-speculatiebeding." Het voorstel introduceert een beleidsregel die is vastgesteld door het college van B&W op 14 februari 2023. Deze regel is bedoeld om speculatie met woningen tegen te gaan door een zelfbewoningsplicht en een anti-speculatiebeding in te voeren voor koopwoningen tot de NHG-grens van €405.000. Het doel is om betaalbare koopwoningen bij de juiste doelgroep te houden en te voorkomen dat ze direct worden doorverkocht. Er is een boete voor overtreding van deze voorwaarden. Voor sociale huurwoningen geldt al een zelfbewoningsplicht en instandhoudingstermijn.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gestelde doelen. Het beschrijft de beleidsregel, de doelgroep, de financiële grens en de consequenties bij overtreding. Echter, details over de implementatie en handhaving kunnen uitgebreider worden beschreven.
Rol van de Raad:
De raad wordt geïnformeerd over de vastgestelde beleidsregel en speelt een rol in het goedkeuren en mogelijk verder ontwikkelen van beleid dat aansluit bij het raadsakkoord "Samen bouwen aan de toekomst van onze dorpen."
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde maatregelen voldoende acht om speculatie tegen te gaan en of de NHG-grens een passende limiet is. Er kunnen ook keuzes gemaakt worden over de handhaving en eventuele uitbreiding van de regel naar andere woningcategorieën.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de NHG-grens en de boete bij overtreding. Het is echter minder duidelijk hoe de effectiviteit van de regel geëvalueerd zal worden (meetbaar) en binnen welke tijdsperiode (tijdgebonden) resultaten verwacht worden. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de implementatie en handhaving kunnen verder worden uitgewerkt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de ontwikkeling van de beleidsregel. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Echter, het behoud van betaalbare woningen kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid door het bevorderen van stabiele gemeenschappen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel noemt een boete bij overtreding van de beleidsregel, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van eventuele kosten voor handhaving en implementatie. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere financiële planning.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsregel Zelfbewoningsplicht Anti-speculatiebeding Betaalbare koopwoningen Anterieure overeenkomsten NHG-grens Boete Sociale huurwoningen Doelgroepenverordening InstandhoudingstermijnVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.c Reactie op Vitale Veenweiden Zuid-Holland
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders van Kaag en Braassem overweegt een reactie te geven op de concept Strategie Vitale Veenweiden en het Proces en samenwerking gebiedsplan Vitale Veenweiden van de provincie Zuid-Holland. Deze strategie is onderdeel van het Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied en richt zich op het verbeteren van natuur, klimaat en water in de veenweidegebieden. Het doel is om een gezonde leefomgeving en vitale landbouw te realiseren. De raad heeft tijdens een bijeenkomst op 6 februari aandachtspunten meegegeven, zoals het inzetten op innovatieve maatregelen en het betrekken van alle sectoren. Deze punten zijn verwerkt in de conceptbrief aan het college van Gedeputeerde Staten Zuid-Holland. Het college van Kaag en Braassem moet nog besluiten of zij instemt met de strategie en het procesplan.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Reactie op Vitale Veenweiden Zuid-Holland." Het voorstel betreft een reactie van de gemeente Kaag en Braassem op de door de provincie Zuid-Holland gestuurde concept Strategie Vitale Veenweiden en het Proces en samenwerking gebiedsplan Vitale Veenweiden. Het doel is om een gezonde natuur- en leefomgeving te realiseren en vitale landbouw te bevorderen door bodemdaling te beperken. De raad heeft aandachtspunten meegegeven, zoals het inzetten op innovatieve maatregelen en het betrekken van alle sectoren, die zijn verwerkt in de brief aan het college van Gedeputeerde Staten.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de context als de specifieke aandachtspunten van de raad behandelt. Het bevat ook een duidelijke samenvatting van de doelstellingen en de stappen die zijn ondernomen om aan het verzoek van de provincie te voldoen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is adviserend en controlerend. De raad heeft input geleverd tijdens de Context en Kaderavond, die is verwerkt in de uiteindelijke brief aan het college van Gedeputeerde Staten.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet instemmen met de voorgestelde strategie en het procesplan, en het bepalen van de prioriteiten binnen de aandachtspunten, zoals innovatieve maatregelen en sectorbrede betrokkenheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete doelen of indicatoren voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de brief aan het college van Gedeputeerde Staten vast te stellen en de raadsinformatiebrief goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van verschillende sectoren en belanghebbenden, zoals agrariërs, waterschappen en de provincie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op het beperken van bodemdaling en het realiseren van een gezonde natuur- en leefomgeving.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Het verzoek om extra middelen van de provincie kan echter implicaties hebben voor toekomstige financiering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vitale Veenweiden Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied (ZH-PLG) Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) Bodemdaling Klimaatakkoord Gedeputeerde Staten Strategie Natuur, klimaat en water Agrariërs Innovatieve maatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Reactie op Vitale Veenweiden Zuid-Holland". Het richt zich op het Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied, dat doelen voor natuur, klimaat en water in het landelijk gebied nastreeft. Kaag en Braassem valt onder deelgebied Veenweiden Noord. De provincie heeft een strategie en procesplan gestuurd met het verzoek om een reactie. De gemeenteraad heeft input gegeven, met nadruk op innovatieve maatregelen, impact op ondernemers, extra middelen van de provincie, en brede sectorbetrokkenheid. Deze punten zijn verwerkt in een brief aan de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de belangrijkste aandachtspunten van de gemeenteraad adresseert en deze heeft verwerkt in de reactie aan de provincie.
Rol van de Raad:
De raad heeft een adviserende rol gespeeld door input te geven op de strategie en het procesplan. Hun aandachtspunten zijn meegenomen in de uiteindelijke reactie aan de provincie.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van innovatieve maatregelen, de balans tussen economische en ecologische belangen, en de mate van betrokkenheid van verschillende sectoren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), omdat het geen concrete doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking van de maatregelen kan specifieker.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van meerdere sectoren, niet alleen agrariërs, wat wijst op een brede participatiebenadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderwerp, gezien de focus op natuur, klimaat en waterdoelen, evenals bodemdaling in veenweidegebieden.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om extra middelen van de provincie, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vitale Veenweiden Innovatieve maatregelen Bodemdaling Verdienmodel Natuurdoelen Klimaatdoelen Waterdoelen Agrariërs Droogmakerijen Extra middelenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.d Bijdrage Giro555 aardbeving Turkije en Syrië
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt om een bijdrage te leveren aan Giro555 voor de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië. De aardbeving heeft geleid tot grote schade en veel slachtoffers. Er is dringend behoefte aan hulp, zoals water, voedsel en stroom. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft een oproep gedaan aan gemeenteraden en colleges om een donatie te overwegen. Het college bespreekt de mogelijkheid om 1 euro per inwoner te doneren en dit bedrag te dekken vanuit het budget voor representatiekosten van het college. Ook wordt overwogen om een raadsinformatiebrief vast te stellen over deze bijdrage.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een gemeentelijke bijdrage aan Giro555 voor de aardbeving in Turkije en Syrië. Op 6 februari vond een verwoestende aardbeving plaats, met meer dan 30.000 doden en veel mensen zonder basisvoorzieningen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft een oproep gedaan aan gemeenteraden en colleges om een donatie te doen. Het college stelt voor om 1 euro per inwoner te doneren, gedekt vanuit het budget voor representatiekosten van het college van burgemeester en wethouders.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt maar duidelijk. Het bevat essentiële informatie over de aanleiding, de voorgestelde actie, en de financiële dekking. Verdere details over de uitvoering of betrokkenheid van andere partijen zijn niet opgenomen, maar gezien de aard van het voorstel is dat wellicht niet noodzakelijk.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en de donatie vaststellen. Dit omvat het akkoord gaan met de financiële dekking vanuit het representatiebudget.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het gebruik van gemeentelijke middelen voor internationale hulp en of de voorgestelde dekking vanuit het representatiebudget passend is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (1 euro per inwoner), maar mist tijdsgebonden elementen. Het is haalbaar en relevant gezien de urgentie van de situatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de donatie van 1 euro per inwoner goed te keuren en de financiële dekking vanuit het representatiebudget te accepteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere lokale organisaties. Het is een top-down besluit van het college.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, dat zich richt op noodhulp.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de donatie van 1 euro per inwoner, gedekt vanuit het representatiebudget van het college. Er is geen verdere impact op de gemeentelijke begroting aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aardbeving Turkije Syrië Giro555 Donatie VNG Gemeentelijke bijdrage Hulpactie Inwoner RepresentatiekostenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bijdrage aan Giro555". Het voorstel betreft een raadsbrief waarin de gemeente Kaag en Braassem informeert over hun steun aan de slachtoffers van de aardbevingen in Turkije en Syrië. De gemeente heeft besloten om 1 euro per inwoner te doneren aan Giro555, wat neerkomt op een totaalbedrag van €28.606. Dit bedrag zal worden gebruikt voor noodhulp en wederopbouw in de getroffen gebieden. De brief roept ook andere gemeenten op om bij te dragen en benadrukt de lokale steunacties die al zijn gestart.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de context van een raadsbrief. Het geeft een duidelijke uitleg van de situatie, de voorgestelde actie en de financiële implicaties. Echter, details over de exacte besteding van de donatie en de verwachte impact ontbreken.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is voornamelijk informatief en ondersteunend. De raad wordt op de hoogte gebracht van de beslissing van het college en wordt aangemoedigd om de actie te steunen en te promoten.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de beslissing om gemeentelijke middelen te gebruiken voor internationale hulp en de hoogte van de bijdrage. Er kan ook discussie zijn over de prioriteit van deze uitgave ten opzichte van andere lokale behoeften.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (1 euro per inwoner), maar mist tijdsgebonden elementen en specifieke doelen voor de impact van de donatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de effectiviteit van de bijdrage is niet gespecificeerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er al lokale acties zijn, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, er is geen gedetailleerd plan voor verdere betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien de focus ligt op noodhulp en wederopbouw na een ramp.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: een donatie van €28.606. Er wordt echter niet aangegeven hoe deze uitgave wordt gedekt binnen het gemeentelijke budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aardbevingen Turkije Syrië Noodhulp Giro555 Vluchtelingenkampen Humanitaire organisaties Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) Gemeentelijke bijdrage WederopbouwVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.e Inrichting jeugdhulp 2024
Samenvatting
De gemeente overweegt de jeugdhulp vanaf 2024 opnieuw in te richten, omdat de huidige overeenkomst met GO! voor jeugd eind 2023 afloopt. Het plan is om een lokale organisatie op Rijnstreekniveau op te zetten voor jeugdhulp en toegang tot specialistische hulp. Voor specialistische jeugdhulp wil men aansluiten bij regionale overeenkomsten van de Serviceorganisatie Zorg (SOZ). Dit zou financieel voordeliger zijn en meer mogelijkheden bieden voor lokale sturing. Er zijn incidentele kosten van € 200.000 voor 2023, die gedekt kunnen worden uit het begrotingsresultaat. De gemeente wil kwalitatief goede en betaalbare jeugdhulp bieden, waarbij kinderen veilig kunnen opgroeien en ouders zoveel mogelijk de regie houden. Besluitvorming hierover vindt plaats op 14 februari 2023.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Inrichting jeugdhulp 2024
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Inrichting jeugdhulp 2024". Het voorstel richt zich op de herinrichting van de jeugdhulp in de gemeente, aangezien de overeenkomst met de huidige aanbieder eind 2023 afloopt. Het plan is om een lokale organisatie op Rijnstreekniveau op te zetten voor jeugd- en gezinshulp en aan te sluiten bij regionale overeenkomsten voor specialistische jeugdhulp via de Serviceorganisatie Zorg (SOZ). Dit moet kwalitatief goede en betaalbare jeugdhulp garanderen. Er zijn incidentele kosten van € 200.000 voor 2023, die gedekt worden uit het begrotingsresultaat van dat jaar.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een overzicht van de financiële implicaties. Het bevat echter enkele onzekerheden, zoals de exacte kosten voor aansluiting bij de SOZ en de structurele kosten vanaf 2024.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde inrichting van de jeugdhulp en de bijbehorende financiële middelen beschikbaar stellen. Daarnaast moet de raad de raadsinformatiebrief Jeugdhulp 2024 vaststellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van lokale versus regionale inkoop van jeugdhulp, waarbij de keuze invloed heeft op kosten, lokale sturing en democratische legitimiteit.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden kader. Echter, de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk, vooral vanwege de onbekende structurele kosten en de afhankelijkheid van regionale samenwerking.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde inrichting goed te keuren en de benodigde middelen beschikbaar te stellen.
Participatie:
Er is participatie geweest met gemeenten, aanbieders en andere stakeholders, maar de details over hoe deze input is verwerkt, zijn beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De incidentele kosten voor 2023 bedragen € 200.000, gedekt uit het begrotingsresultaat. Structurele kosten vanaf 2024 zijn nog niet volledig uitgewerkt en worden meegenomen in de Richtnota 2024. Er zijn risico's op kostenstijgingen door verwijzingspraktijken en regionale besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jeugdhulp Serviceorganisatie Zorg (SOZ) Rijnstreekniveau Lokale toegang Specialistische jeugdhulp Jeugd- en gezinsteam Regionale overeenkomsten Inkoop Begroting CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Inrichting Jeugdhulp 2024" voor de gemeenten in de Rijnstreek, waaronder Kaag en Braassem. Het doel is om kwalitatief goede en betaalbare jeugdhulp te bieden door een lokale organisatie op Rijnstreekniveau op te richten. Vanwege haalbaarheids- en betaalbaarheidsproblemen wordt nu gekozen voor aansluiting bij regionale overeenkomsten voor specialistische jeugdhulp. Dit biedt continuïteit en zekerheid voor inwoners. De kosten voor lokale inkoop bleken hoger dan verwacht. Er zijn meerdere uitvoeringsvarianten binnen de Rijnstreek, waarbij Kaag en Braassem en Nieuwkoop de regionale overeenkomsten volgen, terwijl Alphen aan den Rijn kiest voor lokale inkoop.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de context, de gemaakte keuzes en de financiële overwegingen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de exacte kosten en de specifieke inhoud van de regionale overeenkomsten.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om budget goed te keuren voor de incidentele en structurele kosten die gepaard gaan met de aansluiting bij de regionale overeenkomsten en de inrichting van lokale jeugd- en gezinsteams.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde aansluiting bij regionale overeenkomsten en de bijbehorende kosten. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van lokale autonomie versus regionale samenwerking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen genoemd, behalve de startdatum van 1 januari 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van een gezamenlijke lokale organisatie blijft onzeker.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn aanzienlijke kosten verbonden aan de aansluiting bij regionale overeenkomsten en de inrichting van lokale teams. De exacte kosten worden niet gespecificeerd, maar er wordt een offerte gevraagd aan de SOZ. De dekking van deze kosten moet nog worden goedgekeurd door de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jeugdhulp Rijnstreek Specialistische jeugdhulp Lokale organisatie Regionale overeenkomsten Continuïteit Kosten Serviceorganisatie Zorg (SOZ) Uitvoeringsvarianten Gemeente NieuwkoopVerfijning van de zoekopdracht: