12-11-2024 B&W vergadering
Agendapunt 1 Agenda en opening
Agendapunt 2 Informatie-uitwisseling
Agendapunt 4 Hamerstukken
Agendapunt 4.a Openbaarmaking BW-besluit 5 november 2024: Beslissing op bezwaar omgevingsvergunning verlenging steiger Kaag
Agendapunt 4.b Openbaarmaking BW-besluit 5 november 2024: Conceptverzoek Floraweg 97, Roelofarendsveen
Agendapunt 4.c Openbaarmaking BW-besluit 5 november 2024: Conceptverzoek Herenweg 119, Rijnsaterwoude
Agendapunt 4.d Openbaarmaking BW-besluit 5 november 2024: Conceptverzoek Zwetweg 5, Woubrugge
Agendapunt 4.e Openbaarmaking BW-besluit 5 november 2024: Opvang Vluchtelingen Oekraïne
Agendapunt 5 Bespreekstukken
Agendapunt 5.a Gemeentelijke Belastingverordeningen 2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om de belastingverordeningen voor 2025 vast te stellen. Deze verordeningen zijn nodig om de gemeentelijke inkomsten te genereren voor lokale diensten en voorzieningen. De tarieven worden meestal verhoogd met een inflatiecorrectie van 4,4%, zoals vastgesteld in de Programmabegroting 2025. Er zijn specifieke verordeningen voor onder andere forensenbelasting, afvalstoffenheffing, en logiesbelasting. De gemeente streeft naar 100% kostendekkendheid binnen vier jaar, behalve voor de afvalstoffenheffing. De tarieven voor riool- en waterzorgheffing stijgen met 6,2% vanwege hogere kosten. De gemeenteraad zal de verordeningen bespreken en besluiten nemen over eventuele aanpassingen. Publicatie van de vastgestelde verordeningen zal plaatsvinden via het gemeenteblad en online platforms.
-
Analyse van het document
Analyse van het B&W-voorstel: Gemeentelijke Belastingverordeningen 2025
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Gemeentelijke Belastingverordeningen 2025". Het doel is om de gemeenteraad de belastingverordeningen voor 2025 ter vaststelling aan te bieden. Deze verordeningen omvatten diverse belastingen zoals forensenbelasting, afvalstoffenheffing, en onroerendezaakbelasting. De verordeningen zijn afgestemd op de Programmabegroting 2025 en bevatten een prijsindexverhoging van 4,4%. De opbrengsten zijn bedoeld om gemeentelijke diensten en voorzieningen te financieren, waarbij de heffingen niet hoger mogen zijn dan de kosten van de betreffende taken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het alle relevante belastingverordeningen voor 2025 omvat en de financiële implicaties en indexatie duidelijk zijn vermeld.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet de voorgestelde belastingverordeningen vaststellen. Dit is een jaarlijks terugkerende taak waarbij de raad de tarieven en voorwaarden voor gemeentelijke belastingen goedkeurt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde indexatie van 4,4% en de rechtvaardigheid en effectiviteit van de belastingverordeningen. Er moet ook worden overwogen of de lastenverdeling eerlijk is voor de inwoners.
SMART-analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de verordeningen en de indexatie. Het is haalbaar en relevant, gezien de noodzaak van gemeentelijke inkomsten. De tijdsgebondenheid is duidelijk met de vaststelling voor 2025. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de belastingverordeningen voor 2025 vast te stellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de besluitvorming, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar kan relevant zijn in de context van heffingen zoals afvalstoffenheffing en riool- en waterzorgheffing.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: de verordeningen zijn bedoeld om gemeentelijke diensten te financieren zonder meer te heffen dan de kosten. De dekking is gebaseerd op de inkomsten uit de belastingen zelf, die specifiek zijn toegewezen aan de bijbehorende taken en voorzieningen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen 2025 Gemeentelijke belastingen Riool- en waterzorgheffing Afvalstoffenheffing Forensenbelasting Onroerendezaakbelasting (OZB) Legesverordening Kwijtschelding Marktgeld LogiesbelastingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Gemeentelijke Belastingverordeningen 2025
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Gemeentelijke Belastingverordeningen 2025". Het doel is om de gemeenteraad de belastingverordeningen voor 2025 ter vaststelling aan te bieden. Deze verordeningen zijn geactualiseerd met een inflatiecorrectie van 4,4% en zijn bedoeld om de gemeentelijke inkomsten op een eenvoudige en rechtvaardige manier te genereren. De verordeningen omvatten onder andere de forensenbelasting, afvalstoffenheffing, en onroerendezaakbelasting. De wijzigingen zijn afgestemd met de Programmabegroting 2025 en houden rekening met kostendekkendheid en concurrentiepositie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante belastingverordeningen voor 2025 omvat en gedetailleerde informatie biedt over de wijzigingen en de redenen daarvoor. Het bevat ook een overzicht van de financiële implicaties en de methodologie achter de tariefaanpassingen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de voorgestelde belastingverordeningen vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van de tarieven en beleidswijzigingen die door het college zijn voorgesteld.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde tariefaanpassingen en de mate van kostendekkendheid die wordt nagestreefd. Er zijn keuzes gemaakt om bepaalde tarieven niet te indexeren om concurrentiepositie te behouden, wat politieke overwegingen met zich meebrengt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke doelen en tijdlijnen stelt. Er zijn geen significante inconsistenties opgemerkt, hoewel de keuze om bepaalde tarieven niet te indexeren vanwege concurrentiepositie een afwijking van het algemene indexatiebeleid kan zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de belastingverordeningen voor 2025 vast te stellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers vermeld in het voorstel. De verordeningen zijn opgesteld in overleg met de verantwoordelijke afdelingen en de afdeling Financiën.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn dat de tarieven in het algemeen met 4,4% worden verhoogd om de inflatie te corrigeren. De opbrengsten zijn bedoeld om de kosten van specifieke gemeentelijke taken en voorzieningen te dekken. Er is een specifieke vermelding dat de riool- en waterzorgheffing niet volledig kostendekkend is, wat een toekomstige financiële uitdaging kan vormen. De dekking van de kosten is gebaseerd op de opbrengsten van de heffingen, die niet meer mogen zijn dan de gemaakte kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Tarieven Kostendekkendheid Inflatiecorrectiecijfer Logiesbelasting Afvalstoffenheffing Onroerendezaakbelasting Riool- en waterzorgheffing Legesverordening LijkbezorgingsrechtenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.b Reparatie bestemmingsplan ‘Kerkstraat 1-2, Oude Wetering’ (bestuurlijke lus)
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een besluit te nemen over het bestemmingsplan voor 'Kerkstraat 1-2, Oude Wetering'. Dit plan moet worden aangepast volgens een tussenuitspraak van de Raad van State van 23 oktober 2024. De Raad van State heeft aangegeven dat de motivering voor het ontbreken van watercompensatie onvoldoende is. Daarom stelt de gemeenteraad voor om een aanvullende notitie over watercompensatie toe te voegen en de regels aan te passen om dit aspect planologisch te borgen. Het doel is om het bestemmingsplan onherroepelijk te maken zonder dat het hele besluitvormingsproces opnieuw moet worden doorlopen. Er zijn geen risico’s of kanttekeningen verbonden aan dit voorstel. De financiële gevolgen worden gedekt door een overeenkomst en leges. Het plan past binnen de regionale woningbouwafspraken. Appellanten krijgen de kans om hun mening te geven tijdens een hoorzitting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Reparatie bestemmingsplan ‘Kerkstraat 1-2, Oude Wetering’ (bestuurlijke lus)". Het doel is om het bestemmingsplan te repareren na een tussenuitspraak van de Raad van State, die de gemeenteraad opdraagt om het gebrek in motivering omtrent watercompensatie aan te vullen. Het voorstel omvat het vaststellen van het aangepaste bestemmingsplan zonder exploitatieplan. De financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst en leges. Het plan wordt ter vaststelling aan de raad voorgelegd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de noodzakelijke stappen beschrijft om te voldoen aan de uitspraak van de Raad van State. Het bevat ook financiële dekking en bijlagen ter ondersteuning.
Rol van de Raad:
De raad moet het aangepaste bestemmingsplan vaststellen en beslissen over het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan, met name de toevoegingen omtrent watercompensatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline van 12 weken. Het is meetbaar in termen van de te nemen stappen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de watercompensatie kan verder worden gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het aangepaste bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt een brief van omwonenden met suggesties voor watercompensatie, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op watercompensatie, wat een milieukwestie betreft.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst en leges. Dit lijkt adequaat, maar verdere details over de kosten en dekking zouden nuttig kunnen zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Watercompensatie Afdeling bestuursrechtspraak Tussenuitspraak Oude Wetering Motivering Postzegelbestemmingsplan Anterieure overeenkomst Notitie PeilvakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Reparatie bestemmingsplan ‘Kerkstraat 1-2, Oude Wetering’ (bestuurlijke lus)." Het doel is om het bestemmingsplan te repareren volgens de tussenuitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 23 oktober 2024. De Afdeling heeft geconstateerd dat de motivering voor het niet nodig achten van watercompensatie onvoldoende was. Het voorstel omvat het toevoegen van een notitie over watercompensatie, aanpassing van de toelichting, en het opnemen van een voorwaardelijke verplichting in de regels. Dit moet ervoor zorgen dat het bestemmingsplan onherroepelijk wordt.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het specifiek ingaat op de opdracht van de Afdeling om het gebrek in motivering te herstellen. Het bevat concrete stappen om dit te realiseren.
Rol van de raad:
De raad moet het aangepaste bestemmingsplan vaststellen en ervoor zorgen dat de motivering voldoende is aangevuld om te voldoen aan de eisen van de Afdeling bestuursrechtspraak.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde aanpassingen voldoende zijn om het gebrek in motivering te herstellen en of het bestemmingsplan in zijn huidige vorm kan worden vastgesteld.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het binnen 12 weken na de uitspraak moet worden uitgevoerd. Het is meetbaar in de zin dat de Afdeling zal beoordelen of het gebrek voldoende is hersteld. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan voor het plangebied vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat appellanten worden uitgenodigd voor een hoorzitting om hun standpunten kenbaar te maken, wat wijst op een zekere mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen centraal thema in dit voorstel, hoewel de nieuwe woningen duurzamer zullen zijn dan de oude boerderij.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst en er worden leges geheven volgens de legesverordening. Dit suggereert dat de financiële aspecten goed zijn geregeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Watercompensatie Bestuurlijke lus Afdeling bestuursrechtspraak Tussenuitspraak Oude Wetering Motivering Beroepszaak Notitie AppellantenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.c Vaststellen herziene Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders stelt voor om de herziene Gemeenschappelijke Regeling voor de Veiligheidsregio Hollands Midden vast te stellen. Dit voorstel komt voort uit de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen die sinds 1 juli 2022 van kracht is. De gemeenteraad wordt gevraagd om toestemming te geven voor deze vaststelling. Het Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio heeft de zienswijzen van de betrokken gemeenteraden verwerkt. Het college wil de gewijzigde regeling vaststellen, maar dit gebeurt alleen als de gemeenteraad toestemming geeft. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen herziene Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden". Het voorstel betreft de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) naar aanleiding van de inwerkingtreding van de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 juli 2022. De gemeenteraad heeft op 8 juli 2024 besloten geen zienswijze in te dienen op de voorgestelde wijzigingen. Het Dagelijks Bestuur van de VRHM heeft de zienswijzen van andere gemeenteraden verwerkt. Het college vraagt de gemeenteraad om toestemming om de herziene regeling vast te stellen, wat al onder voorbehoud is gedaan door het college.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke stappen beschrijft die zijn genomen om de wijzigingen in de regeling te verwerken en de betrokkenheid van de gemeenteraad daarbij. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere details en reacties op zienswijzen bevatten.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toestemming te verlenen aan het college voor het vaststellen van de herziene Gemeenschappelijke Regeling. De raad heeft eerder besloten geen zienswijze in te dienen, wat impliceert dat er al een zekere mate van goedkeuring is.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de goedkeuring van de wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling en het vertrouwen in het proces dat door het Dagelijks Bestuur van de VRHM is gevolgd om de zienswijzen te verwerken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, aangezien het voornamelijk een formele goedkeuring betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om toestemming te verlenen aan het college voor het vaststellen van de herziene Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de zienswijzen van de betrokken gemeenteraden zijn verwerkt, wat wijst op een vorm van participatie en inspraak van de verschillende gemeenten binnen de veiligheidsregio.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om juridische en bestuurlijke aanpassingen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in het document. Er is geen dekking nodig omdat er geen kosten zijn gemeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Zienswijzen Dagelijks Bestuur Herziene regeling Toestemming Wetswijziging College Juridische Zaken & VeiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen herziene Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen herziene Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden". Het doel is om de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van de Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) te actualiseren in overeenstemming met de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 juli 2022. De wijzigingen omvatten ook de toekomstige integratie van het bureau GHOR in 2025. De raad wordt gevraagd om het college toestemming te geven om de herziene regeling vast te stellen, na verwerking van zienswijzen van betrokken gemeenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van de wijzigingen, de betrokkenheid van de gemeenten, en de verwerking van zienswijzen behandelt. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s gemeld.
Rol van de raad:
De raad moet toestemming verlenen aan het college om de herziene Gemeenschappelijke Regeling vast te stellen. Dit is een formele stap die vereist is voordat het college de wijzigingen kan doorvoeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in de GR, rekening houdend met de zienswijzen en de wettelijke vereisten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties gemeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet toestemming te verlenen aan het college voor het vaststellen van de herziene regeling.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie, aangezien alle 18 gemeenten de mogelijkheid hebben gehad om zienswijzen in te dienen. Zes gemeenten hebben dit daadwerkelijk gedaan, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen in de regeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet van toepassing op dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het voorstel. Dit is expliciet vermeld in de documentatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Zienswijzen College Wijziging Toestemming GHOR Coördinerend functionaris GemeentebladVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.d Nota van uitgangspunten ontwikkeling Omgevingsvisie 2025
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om de nota van uitgangspunten voor de ontwikkeling van de Omgevingsvisie 2025 vast te stellen. Deze visie moet actueel zijn en dichter bij de inwoners en andere belanghebbenden worden gebracht. De aanpak is aangescherpt na een bijeenkomst met de raad, waarbij participatiestrategieën en economische perspectieven zijn besproken. Er zijn enkele kanttekeningen, zoals de lange doorlooptijd en mogelijke weerstand van inwoners. Om deze weerstand te verminderen, is duidelijke communicatie en samenwerking met dorpsraden belangrijk. De financiële consequenties zijn nog niet volledig in te schatten, maar er is een voorlopig budget vastgesteld. De gemeente werkt samen met dorpsraden en andere stakeholders in pilotprojecten. Eind 2025 zal de raad worden geïnformeerd over de evaluatie van de aanpak en de plannen voor toekomstige omgevingsvisies.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota van uitgangspunten ontwikkeling Omgevingsvisie 2025". Het voorstel beoogt de vaststelling van een nota die de basis vormt voor de ontwikkeling van de Omgevingsvisie 2025. Het college wil de Omgevingsvisie dichter bij inwoners en stakeholders brengen door middel van participatie en actualisatie van onderdelen zoals de Lokale Energie Strategie. Er worden twee pilotprojecten gestart voor nieuwe dorpsperspectieven, met participatie van dorpsraden en inwoners via fysieke bijeenkomsten en een digitaal platform. De financiële route voor 2025 wordt voorgesteld, met een budgetinschatting van €227.500,-.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een financiële onderbouwing. Echter, de exacte kosten zijn moeilijk in te schatten vanwege de nieuwe participatiegerichte aanpak.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet de nota van uitgangspunten vaststellen en akkoord geven op de financiële route voor 2025. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de kaders en de financiële planning.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van participatie en de financiële toewijzing voor de ontwikkeling van de Omgevingsvisie. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van de actualisatie van onderdelen zoals de Lokale Energie Strategie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar de financiële inschattingen zijn nog onzeker. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de onduidelijkheid over de kosten kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nota van uitgangspunten en de financiële route goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door middel van fysieke bijeenkomsten en een digitaal platform, wat aangeeft dat participatie een belangrijk onderdeel is van de ontwikkeling van de Omgevingsvisie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral gezien de actualisatie van de Lokale Energie Strategie, wat een integraal onderdeel is van de Omgevingsvisie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een inschatting van €227.500,- voor de ontwikkeling van de Omgevingsvisie. De dekking wordt deels gevonden in de voortgangsrapportage 2025, met een bedrag van €143.500,-. Er is geen budget opgenomen in de begroting van 2024 en 2025, maar de kosten worden meegenomen in de voortgangsrapportage. Vanaf 2026 worden de kosten structureel opgenomen in de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvisie 2025 Nota van uitgangspunten Participatie Pilotprojecten Dorpsperspectieven Lokale Energie Strategie (LES) Financiële route Voortgangsrapportage Begroting Digitaal participatieplatformVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Nota van uitgangspunten ontwikkeling Omgevingsvisie 2025
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de nota van uitgangspunten voor de ontwikkeling van de Omgevingsvisie 2025. Deze visie moet periodiek worden geactualiseerd volgens het Raadsakkoord, met een helder participatieproces. De aanpak is aangescherpt na een bijeenkomst met de Raad, waarbij participatiestrategieën per dorp zijn verkend en een nieuw economisch perspectief met het bedrijfsleven is besproken. De nota bevat de hoofdlijnen en keuzes voor de ontwikkeling van de visie, met als doel de Omgevingsvisie dichter bij inwoners en stakeholders te brengen. De financiële route voor 2025 wordt ook voorgesteld.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste aspecten van de ontwikkeling van de Omgevingsvisie 2025 behandelt, inclusief participatie, financiële implicaties, en duurzaamheid. Echter, de exacte kosten zijn nog moeilijk in te schatten, wat een punt van onvolledigheid kan zijn.
Rol van de Raad
De Raad heeft de rol om de nota van uitgangspunten vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde financiële route. Daarnaast speelt de Raad een rol in het monitoren van de voortgang en evaluatie van de Omgevingsvisie.
Politieke keuzes
De Raad moet keuzes maken over de mate van participatie en de financiële toewijzing voor de ontwikkeling van de Omgevingsvisie. Ook moet er een balans worden gevonden tussen de lange doorlooptijd en de voordelen van een participatieve aanpak.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk door de onzekere kosteninschatting. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de lange doorlooptijd kan een uitdaging vormen.
Besluit van de Raad
De Raad moet besluiten de nota van uitgangspunten vast te stellen en akkoord te gaan met de financiële route voor 2025.
Participatie
Participatie is een centraal onderdeel van het voorstel, met specifieke strategieën per dorp en nauwe samenwerking met dorpsraden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de Omgevingsvisie de duurzaamheidsvisies van de gemeente borgt voor toekomstige uitvoeringen.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn deels onzeker. Er is een inschatting van een totaalbudget van €227.500,-, met een specifiek bedrag van €143.500,- voor 2025. De kosten worden meegenomen in de voortgangsrapportages en vanaf 2026 structureel in de begroting opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvisie 2025 Participatie Duurzaamheid Dorpsperspectieven Pilots Stakeholders Financiële consequenties Communicatie Evaluatie Lokale Energie StrategieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.e Voorbereidingskrediet ‘Inrichting openbare ruimte Sportpad’
Samenvatting
Er ligt een voorstel voor de gemeenteraad om een voorbereidingskrediet van € 540.000,- beschikbaar te stellen voor de inrichting van de openbare ruimte aan het Sportpad. Dit krediet is bedoeld om een definitief inrichtingsplan te ontwikkelen en om alvast enkele werkzaamheden uit te voeren. Het doel is om de verschillende ontwikkelingen rondom het Sportpad goed op elkaar af te stemmen. De financiering is al opgenomen in de meerjarenbegroting. Voordat de daadwerkelijke uitvoering begint, zal er een nieuw kredietvoorstel worden voorbereid om de realisatie te financieren. Het voorstel is afgestemd met betrokken bestuurders en ambtenaren.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Voorbereidingskrediet ‘Inrichting openbare ruimte Sportpad’
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorbereidingskrediet ‘Inrichting openbare ruimte Sportpad’". Het doel is om een vervolg voorbereidingskrediet van €540.000 beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van een definitief inrichtingsplan voor de openbare ruimte aan het Sportpad. Dit plan is essentieel om de verschillende deelprojecten binnen de gebiedsontwikkeling Sportpad te verbinden en te faciliteren. Het krediet is bedoeld om samen met betrokken partijen en omwonenden de plannen verder uit te werken en om voorbereidende werkzaamheden uit te voeren die de voortgang van andere ontwikkelingen ondersteunen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële onderbouwing en verwijst naar de meerjarenbegroting voor dekking. Er is echter weinig detail over de specifieke inhoud van het inrichtingsplan en de betrokken partijen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad wordt gevraagd om het vervolg voorbereidingskrediet goed te keuren. Dit is een essentiële stap om de plannen verder te ontwikkelen en uiteindelijk te realiseren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het krediet willen goedkeuren, rekening houdend met de prioriteiten binnen de gemeentelijke begroting en de impact op de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het gevraagde kredietbedrag. Echter, het mist concrete tijdsgebonden doelen en specifieke resultaten die bereikt moeten worden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de planning en verwachte uitkomsten zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het gevraagde voorbereidingskrediet van €540.000 willen goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de plannen samen met betrokken partijen en omwonenden verder worden uitgewerkt, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn bij de inrichting van openbare ruimte.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen €540.000 voor het voorbereidingskrediet. De dekking is voorzien in de meerjarenbegroting via een structurele stelpost, wat aangeeft dat de financiële middelen reeds zijn gereserveerd.
In conclusie, het voorstel vraagt om goedkeuring van een voorbereidingskrediet om de ontwikkeling van de openbare ruimte aan het Sportpad voort te zetten, met een focus op participatie en afstemming met andere projecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingskrediet Openbare ruimte Sportpad Inrichtingsplan Gebiedsontwikkeling Masterplan Meerjarenbegroting Aanleg infrastructuur Definitief ontwerp AanbestedingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorbereidingskrediet ‘Inrichting openbare ruimte Sportpad’ (fase 3)". Het doel is om een voorbereidingskrediet van € 540.000 beschikbaar te stellen voor de verdere ontwikkeling van het inrichtingsplan voor de openbare ruimte aan het Sportpad. Dit krediet is nodig om samen met betrokken partijen en omwonenden een definitief ontwerp te maken en om voorbereidende werkzaamheden uit te voeren. Het uiteindelijke doel is om de aanleg van de openbare ruimte goed af te stemmen op andere ontwikkelingen in het gebied. Een definitief voorstel voor de realisatiekosten volgt in het najaar van 2025.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de noodzaak van het krediet, de stappen die al zijn ondernomen, en de toekomstige stappen die gepland zijn. Er is echter nog geen gedetailleerd financieel overzicht van de totale kosten van de uiteindelijke aanleg.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om het voorbereidingskrediet goed te keuren. Dit is een essentiële stap om de verdere ontwikkeling van het inrichtingsplan mogelijk te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het voorbereidingskrediet willen goedkeuren, rekening houdend met de financiële implicaties en de prioriteiten van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het gevraagde krediet en de beoogde stappen. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien de uiteindelijke realisatiekosten pas in 2025 worden gepresenteerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van andere projecten kan risico's met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het voorbereidingskrediet van € 540.000 willen goedkeuren.
Participatie:
Er is sprake van uitgebreide participatie met betrokken partijen en omwonenden. Er zijn diverse bijeenkomsten georganiseerd en er is een klankbordgroep opgericht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. Er wordt gekeken naar klimaatadaptatie, biodiversiteit, materialisering en hergebruik binnen het inrichtingsplan.
Financiële gevolgen:
Het voorbereidingskrediet van € 540.000 wordt gedekt uit de structurele stelpost Sportpad in de begroting. De uiteindelijke kosten voor de aanleg worden later gepresenteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingskrediet Inrichtingsplan Openbare ruimte Sportpad Ontwerp Participatie Kabels en leidingen Duurzaamheid Masterplan Technische uitwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.f Jaaragenda raad 2024-2025
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders stelt voor om de jaaragenda voor 2024-2025 aan het presidium aan te bieden. Het presidium ontvangt voorafgaand aan elke vergadering een geactualiseerde versie van deze agenda. De agenda wordt besproken tijdens de presidiumvergadering op 18 november 2024. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel. Het voorstel is openbaar.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaaragenda raad 2024-2025". Het doel is om de geactualiseerde jaaragenda aan het presidium aan te bieden ter bespreking tijdens hun vergadering op 18 november 2024. De jaaragenda dient als leidraad voor de vergaderingen van de gemeenteraad in de komende jaren, waarbij belangrijke onderwerpen en beslismomenten worden vastgelegd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het aanbieden van de jaaragenda aan het presidium. Er zijn geen specifieke details over de inhoud van de jaaragenda zelf, maar dat valt buiten de reikwijdte van dit specifieke voorstel.
Rol van de raad:
De raad speelt een rol in het goedkeuren en mogelijk aanpassen van de jaaragenda. Het presidium bespreekt de agenda en kan aanbevelingen doen voor wijzigingen voordat deze definitief wordt vastgesteld.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de prioritering van onderwerpen en beslismomenten die in de jaaragenda worden opgenomen. Dit kan invloed hebben op de focus en richting van het gemeentebeleid in de komende jaren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel zelf is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk een procedurele stap betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde jaaragenda of dat er aanpassingen nodig zijn. Dit gebeurt na bespreking en aanbevelingen van het presidium.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het opstellen van de jaaragenda. Dit kan impliceren dat participatie op een ander moment of via andere kanalen plaatsvindt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of dit een relevant onderwerp is binnen de jaaragenda zelf.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit specifieke voorstel, en er is geen dekking nodig. Het betreft een procedurele stap zonder directe financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaaragenda Presidium B&W-voorstel Astrid Heijstee-Bolt Cluster Concerncontrol Vergadering Beslispunten Samenvatting Geactualiseerde versie OpenbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.g Raadsinformatiebrief Stand van zaken en planning Braassemerland
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Gebiedsontwikkeling Braassemerland". Het document informeert de gemeenteraad over de voortgang en strategische keuzes voor de ontwikkeling van Braassemerland, een gebied dat in meerdere fasen wordt ontwikkeld. Fasen 1-3 zijn afgerond, terwijl fasen 4-11 in verschillende stadia van ontwikkeling zijn. De raad moet strategische keuzes maken, vooral voor de latere fasen, waarbij financiële en infrastructurele aspecten een rol spelen. Geheimhouding wordt opgelegd voor delen die de grondexploitatie betreffen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het bieden van een overzicht van de huidige stand van zaken en de benodigde strategische keuzes. Echter, specifieke details over de financiële implicaties en concrete plannen voor participatie ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het maken van strategische keuzes en het vaststellen van uitgangspunten voor de verdere ontwikkeling van Braassemerland. De raad moet ook besluiten over de geheimhouding van bepaalde financiële informatie.
Politieke Keuzes:
Belangrijke politieke keuzes omvatten de volgorde en samenvoeging van fasen, de aanpak van infrastructuuruitdagingen, en de balans tussen woningaanbod en marktbehoefte.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor alle fasen. Inconsistenties zijn niet direct zichtbaar, maar de afhankelijkheid van toekomstige strategische keuzes kan tot vertragingen leiden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden of de gemeenschap wordt vormgegeven, wat een gemis is in termen van transparantie en betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar kan relevant zijn gezien de omvang van de gebiedsontwikkeling en de mogelijke impact op de omgeving.
Financiële Gevolgen:
Er wordt aangegeven dat de grondexploitatie wordt geactualiseerd, maar specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen worden niet gedetailleerd besproken. Geheimhouding wordt opgelegd voor financiële informatie om de concurrentiepositie te beschermen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Braassemerland Gebiedsontwikkeling Fasen Grondexploitatie Strategische keuzes Appartementen Voorbelasting Woningbouwontwikkeling Vergunningsaanvraag BouwverkeerVerfijning van de zoekopdracht: