04-03-2025 B&W vergadering
Agendapunt 1 Agenda en opening
Agendapunt 2 Informatie-uitwisseling
Agendapunt 4 Hamerstukken
Agendapunt 4.a Openbaarmaking BW-besluit 19 november 2024: Prestatieafspraken 2025-2028
Samenvatting
Het college van B&W overweegt om nieuwe prestatieafspraken voor de periode 2025-2028 vast te stellen. Deze afspraken worden gemaakt tussen de gemeente, woningcorporaties en huurdersorganisaties en zijn bedoeld om bij te dragen aan het woonbeleid in de gemeente Kaag en Braassem. De huidige afspraken lopen tot eind 2024, en er is behoefte aan een nieuwe set afspraken die inspelen op ontwikkelingen zoals het raadsakkoord en de regionale woonagenda. De thema's die aan bod komen zijn beschikbaarheid, betaalbaarheid, duurzaamheid, wonen en zorg, en leefbaarheid. De kosten voor het proces worden gedeeld door de gemeente en de corporaties. Na ondertekening op 12 december 2024 worden de afspraken openbaar gemaakt en gecommuniceerd aan de inwoners, gemeenteraad en het ministerie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Prestatieafspraken 2025-2028" tussen woningcorporaties, huurdersbelangenorganisaties en de gemeente Kaag en Braassem. Deze afspraken zijn opgesteld om gezamenlijk bij te dragen aan het woonbeleid in de gemeente. De huidige afspraken lopen af op 1 januari 2025, en de nieuwe set afspraken is bedoeld om de samenwerking voor de komende vier jaar te structureren. De afspraken richten zich op thema's zoals beschikbaarheid, betaalbaarheid, duurzaamheid, wonen en zorg, en leefbaarheid. Het college heeft deze afspraken vastgesteld en informeert de gemeenteraad via een raadsinformatiebrief.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke beschrijvingen van de betrokken partijen, de thema's die worden aangepakt, en de financiële implicaties. Er is ook een planning en communicatieplan opgenomen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad wordt geïnformeerd over de prestatieafspraken via een raadsinformatiebrief. Hun rol is voornamelijk toezichthoudend, aangezien de afspraken al zijn vastgesteld door het college.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde prestatieafspraken en of deze voldoende aansluiten bij de gemeentelijke en regionale beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is redelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet het besluit nemen om de prestatieafspraken te accepteren en de raadsinformatiebrief goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door samenwerking met woningcorporaties en huurdersbelangenorganisaties, zoals vereist door de Woningwet.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een expliciet thema binnen de prestatieafspraken, wat aangeeft dat het een relevant onderwerp is.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de externe procesbegeleider bedragen €16.560,- ex btw, gedeeld door de gemeente en de corporaties. De kosten voor de gemeente zijn €5.500,- ex btw. De dekking van deze kosten is geregeld door de gezamenlijke bijdrage van de betrokken partijen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Prestatieafspraken Woningcorporaties Huurdersbelangenorganisaties Woonbeleid Duurzaamheid Beschikbaarheid Betaalbaarheid Leefbaarheid Wonen en zorg Regionale WoonagendaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Prestatieafspraken 2025-2028
Samenvatting: Het voorstel betreft de nieuwe meerjarige prestatieafspraken voor de periode 2025-2028, opgesteld door de gemeente Kaag en Braassem in samenwerking met woningcorporaties MeerWonen en Woondiensten Aarwoude, en huurdersorganisaties HMW en SBBA. De afspraken richten zich op vijf thema's: Beschikbaarheid, Betaalbaarheid, Duurzaamheid, Wonen en Zorg, en Leefbaarheid. Doel is om sociale huurwoningen te realiseren, betaalbaarheid te waarborgen, woningen te verduurzamen, woonzorgvisies te ontwikkelen en leefbaarheid te bevorderen. De afspraken zijn afgestemd op regionale en landelijke ontwikkelingen en streven naar wederkerigheid tussen betrokken partijen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke thema's en doelstellingen. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde uitwerking van specifieke maatregelen en tijdlijnen binnen elk thema.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol bij het goedkeuren en monitoren van de uitvoering van de prestatieafspraken. Ze moeten ervoor zorgen dat de afspraken aansluiten bij gemeentelijke en regionale beleidsdoelen.
Politieke Keuzes
Politieke keuzes omvatten prioritering van thema's zoals sociale woningbouw versus middensegment, de mate van investering in duurzaamheid, en de aanpak van betaalbaarheid en leefbaarheid. Er moeten ook keuzes worden gemaakt over de inzet van middelen en samenwerking met partners.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn meetbare doelen, zoals het verduurzamen van 535 woningen, maar sommige onderdelen missen specifieke tijdlijnen en meetbare uitkomsten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie kan helpen.
Participatie
Het voorstel benadrukt samenwerking met woningcorporaties en huurdersorganisaties, wat wijst op een participatieve aanpak. Er is echter weinig detail over hoe individuele bewoners worden betrokken bij de uitvoering van de plannen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met specifieke doelen voor woningverduurzaming en wijkvergroening. Het belang van duurzaamheid wordt erkend in de context van klimaatverandering en hittestress.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsplannen. Er is een verwijzing naar het vereveningsfonds voor middenhuur, maar verdere financiële details en budgettaire implicaties zijn nodig voor een volledige beoordeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Prestatieafspraken Woningcorporaties Huurdersbelangenorganisaties Beschikbaarheid Betaalbaarheid Duurzaamheid Wonen en Zorg Leefbaarheid Doorstroming GemeenschapsvormingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Openbaarmaking BW-besluit 18 februari 2025: Tijdelijke noodopvang vluchtelingen Oekraïne Vrouwgeestweg 33 Woubrugge
Agendapunt 4.c Beantwoording schriftelijke vervolgvragen Mooi K&B Krantenartikelen omtrent Raad van State-procedure bestemmingsplan ‘Tankstation N207 Vriezenweg Leimuiden’
Agendapunt 4.d Beantwoording schriftelijke vragen Samen voor Kaag & Braassem Knarrenhof Woubrugge
Agendapunt 4.e Huidige stand van zaken onderzoeksopdracht gebiedsvisie Floraweg-Geestweg
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Huidige stand van zaken onderzoeksopdracht gebiedsvisie Geestweg en Floraweg". Het onderzoek, uitgevoerd door Greenport Aalsmeer, richt zich op de geschiktheid van het gebied Geestweg en Floraweg als toekomstbestendig en duurzaam glastuinbouwgebied. Het onderzoek omvat interviews met ondernemers en geplande gesprekken met bewoners. De uitkomsten kunnen variëren van volledig geschikt tot niet geschikt voor glastuinbouw. De resultaten worden verwacht tegen eind juni 2025, met besluitvorming in het derde kwartaal van 2025.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het beschrijven van de huidige stand van zaken en de geplande stappen. Het biedt een duidelijk tijdspad en betrokkenheid van belanghebbenden.
Rol van de Raad:
De raad wordt geïnformeerd over de voortgang en uitgenodigd om als toehoorder deel te nemen aan de bijeenkomsten. De raad zal uiteindelijk betrokken zijn bij de besluitvorming op basis van de onderzoeksresultaten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toekomst van het gebied als glastuinbouwgebied, rekening houdend met duurzaamheid, economische belangen en de input van lokale belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke deadline voor de rapportage. Het is echter minder meetbaar en haalbaar zonder concrete criteria voor "toekomstbestendigheid" en "duurzaamheid".
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door interviews en geplande bijeenkomsten met ondernemers en bewoners, wat wijst op een inclusieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderwerp, gezien de focus op een toekomstbestendig glastuinbouwgebied.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsplannen, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad bij de uiteindelijke besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geestweg en Floraweg Greenport Aalsmeer Toekomstbestendig glastuinbouwgebied Onderzoek Duurzaam Interviews Ondernemers Bewoners Tafelgesprek GebiedsvisieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.f Lijst van moties
Samenvatting
Op 17 maart 2025 staat een raadsavond gepland waarin de gemeenteraad zal besluiten over het vaststellen van een lijst met moties. Het doel is om een actueel overzicht van de moties te hebben. Het college heeft de huidige stand van zaken van de aangenomen moties gepresenteerd. De gemeenteraad zal deze lijst van moties vaststellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Lijst van moties". Het voorstel betreft het vaststellen van een actueel overzicht van moties die door de gemeenteraad zijn aangenomen. Het college heeft de stand van zaken van deze moties aangegeven, en de gemeenteraad wordt gevraagd deze lijst formeel vast te stellen. Dit zorgt ervoor dat de raad op de hoogte blijft van de voortgang en uitvoering van de aangenomen moties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het bieden van een overzicht van de status van moties. Er zijn geen aanwijzingen dat essentiële informatie ontbreekt.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de lijst van moties vast te stellen. Dit is een formele stap om de voortgang van de moties te monitoren en te bevestigen dat de raad op de hoogte is van de huidige status.
Politieke keuzes:
Er zijn geen directe politieke keuzes verbonden aan het vaststellen van de lijst zelf. Echter, de inhoud van de moties kan politieke keuzes en prioriteiten weerspiegelen die eerder zijn gemaakt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel zelf is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het een procedurele stap betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de lijst van moties vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie, aangezien het een administratieve handeling betreft. Participatie kan relevant zijn bij de uitvoering van de individuele moties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het kan echter een onderwerp zijn binnen de individuele moties.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Eventuele financiële implicaties zouden eerder in de afzonderlijke moties zelf worden behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Moties Vaststellen Overzicht College Gemeenteraad Stand van zaken Aangenomen Burgemeester Gemeentesecretaris BestuursondersteuningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.g Lijst van toezeggingen
Samenvatting
Op 17 maart 2025 bespreekt de gemeenteraad van Kaag en Braassem de lijst van toezeggingen. Het doel is om een actueel overzicht van alle toezeggingen te krijgen. Het college geeft de huidige stand van zaken aan en de raad overweegt om de lijst vast te stellen. Astrid Heijstee-Bolt is de portefeuillehouder en het voorstel is voorbereid door Bestuursondersteuning. De bijlagen bij het voorstel bevatten de volledige lijst van toezeggingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Lijst van toezeggingen". Het voorstel betreft het vaststellen van een geactualiseerde lijst van toezeggingen die door het college aan de gemeenteraad zijn gedaan. Het doel is om de raad een actueel overzicht te bieden van de status van deze toezeggingen, zodat er transparantie en duidelijkheid is over de voortgang en uitvoering van eerder gemaakte afspraken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk doel heeft: het vaststellen van de lijst van toezeggingen. Echter, zonder de bijlagen te zien, is het moeilijk te beoordelen of alle relevante toezeggingen en hun status volledig en accuraat zijn weergegeven.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de lijst van toezeggingen vast te stellen. Dit betekent dat de raad de verantwoordelijkheid heeft om te controleren of de lijst een juist en volledig overzicht biedt van de toezeggingen en hun voortgang.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is. Echter, de raad kan besluiten om bepaalde toezeggingen nader te bespreken of prioriteit te geven aan specifieke onderwerpen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel zelf is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het een administratieve handeling betreft. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel zoals gepresenteerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de lijst van toezeggingen vast te stellen. Dit houdt in dat de raad akkoord gaat met de gepresenteerde status van de toezeggingen.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie. Het is een intern document gericht op de communicatie tussen het college en de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het betreft een administratieve lijst en niet een inhoudelijk beleidsvoorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het vaststellen van een lijst van toezeggingen heeft op zichzelf geen directe financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezeggingen Overzicht Vaststellen College Stand van zaken Gemeentesecretaris Burgemeester Bestuursondersteuning Portefeuillehouder BijlagenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.h VIC-jaarplan 2025
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt het VIC-jaarplan 2025 goed te keuren. Dit plan is belangrijk voor de interne controle binnen de gemeente, zodat de kwaliteit van de interne beheersing inzichtelijk wordt. Het jaarplan beschrijft de missie en doelstellingen van de VIC en welke processen in 2025 gecontroleerd worden. Het plan moet jaarlijks worden vastgesteld en ligt nu ter goedkeuring voor. De VIC voert gedurende het jaar controles uit en rapporteert bevindingen en aanbevelingen aan het management en het college. Belangrijke punten in het plan zijn onder andere het verduidelijken van rollen binnen het 3 lines model, het afstemmen van werkzaamheden met de accountant, en het opstellen van interne controleplannen per proces. Ook wordt er gekeken naar de uitbreiding van het VIC-team en mogelijke uitbreiding van controlewerkzaamheden. De financiële dekking voor de VIC is geregeld binnen de begroting, maar eventuele aanpassingen naar aanleiding van bevindingen zijn nog niet te kwantificeren. Het plan is al besproken met de betrokken managers, dus zij zijn op de hoogte van de inhoud en de werkzaamheden die hieruit voortvloeien.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "VIC-jaarplan 2025". Het plan beschrijft de interne controlewerkzaamheden die de Verbijzonderde Interne Controle (VIC) gedurende het jaar zal uitvoeren. Het doel is om de getrouwheid van informatieverstrekking en de rechtmatigheid van beheershandelingen te waarborgen. Het jaarplan biedt inzicht in de controleomvang en schetst verwachtingen tussen de VIC en de ambtelijke organisatie. Het plan omvat de missie, doelstellingen en processen die binnen de controle scope vallen. Het college heeft het jaarplan vastgesteld, en het plan is bedoeld om de kwaliteit van interne beheersing te verbeteren door middel van onafhankelijke toetsing.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de doelstellingen, de processen die gecontroleerd worden, en de verantwoordelijkheden binnen het 3-lines of defence model. Echter, het mist specifieke details over de exacte processen die gecontroleerd worden en de criteria voor succes.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het een interne aangelegenheid betreft die door het college wordt vastgesteld.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel zich richt op interne controlemechanismen en niet op beleidsveranderingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de kwantificering van mogelijke financiële gevolgen ontbreekt.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel niet ter goedkeuring aan hen is voorgelegd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het VIC-jaarplan is besproken met het MT/DT en dat proceseigenaren op de hoogte zijn. Er is geen bredere participatie of inspraak van externe partijen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals expliciet vermeld in het document.
Financiële Gevolgen:
De personele inzet voor de VIC is gedekt vanuit de begroting. Eventuele financiële gevolgen van aanbevelingen zijn niet vooraf te kwantificeren, bijvoorbeeld als er aanpassingen in IT-systemen nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verbijzonderde interne controle (VIC) Interne beheersing VIC-jaarplan 2025 3-lines of defence model Interne Controle Plan (ICP) Procesbeheersing Aanbevelingen VIC-monitor Controleaanpak Financiële verordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Bespreekstukken
Agendapunt 5.a AB Omgevingsdienst West-Holland 10 maart 2025
Samenvatting
Op 10 maart 2025 vindt er een vergadering plaats van het Algemeen Bestuur (AB) van de Omgevingsdienst West-Holland. Tijdens deze vergadering zal de portefeuillehouder, Dolf Kistemaker, een voorbereid ambtelijk advies presenteren. Belangrijke onderwerpen op de agenda zijn de Kadernota 2026 en de beëindiging van bouwtaken door de Gemeente Noordwijk. Het voorstel en de besluiten zijn openbaar, behalve de bijlage.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "B&W-voorstel Onderwerp AB Omgevingsdienst West-Holland 10 maart 2025". Het document is een voorbereiding voor de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van de Omgevingsdienst West-Holland (ODWH) op 10 maart 2025. Het bevat een ambtelijk advies over de Kadernota 2026 en de beëindiging van bouwtaken door de Gemeente Noordwijk. De portefeuillehouder Dolf Kistemaker zal de annotatie tijdens de vergadering inbrengen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de voorbereiding voor de AB-vergadering. Het bevat de nodige informatie over de onderwerpen die besproken zullen worden, hoewel details over de inhoud van de Kadernota 2026 en de beëindiging van bouwtaken ontbreken.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het specifiek gericht is op de voorbereiding van de AB-vergadering van de ODWH. De raad wordt niet genoemd als betrokken partij.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes vermeld in het voorstel. De politieke keuzes zouden kunnen liggen in de inhoudelijke discussie over de Kadernota 2026 en de gevolgen van het beëindigen van bouwtaken door de Gemeente Noordwijk.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het voornamelijk een procedurele voorbereiding betreft. Er zijn geen duidelijke doelen, meetbare resultaten, of tijdsgebonden elementen genoemd. Er zijn geen evidente inconsistenties in de tekst.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel niet direct aan hen is gericht. Het betreft een interne voorbereiding voor de portefeuillehouder.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het lijkt een intern document gericht op bestuurlijke voorbereiding.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of het een relevant thema is binnen de Kadernota 2026 of de beëindiging van bouwtaken.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Dit kan betekenen dat er geen directe financiële impact is, of dat deze aspecten elders worden behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst West-Holland Dolf Kistemaker Cluster Ruimte & Sociaal Annotatie Kadernota 2026 Beëindiging bouwtaken Gemeente Noordwijk Ambtelijk advies Vergadering PortefeuillehouderVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.b Conceptverzoek Noordeinde 8, Hoogmade
Agendapunt 5.c Conceptverzoek Waaier 17, Leimuiden
Agendapunt 5.d Meerjarenuitvoeringsovereenkomst bibliotheek Rijn en Venen
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om vanaf 2025 weer zelf opdrachtgever te worden van de bibliotheek Rijn en Venen. Hiervoor wil men een meerjarenuitvoeringsovereenkomst opstellen. Deze overeenkomst moet de samenwerking met de Rijnstreekgemeenten en lokale partijen zoals de Driemaster vastleggen. Daarnaast is het nodig om de Nadere Regels Subsidies Kaag en Braassem 2021 aan te passen, zodat de bibliotheek Rijn en Venen hierin wordt opgenomen. De subsidie voor de bibliotheek zou starten bij € 580.100 en jaarlijks worden geïndexeerd. Ook ontvangt de bibliotheek een variabel bedrag van het rijk voor de IDO-service. De gemeente wil hiermee zorgen voor een stabiel voorzieningenniveau op lange termijn. Alle belanghebbenden zijn betrokken bij de plannen en de aangepaste regels worden openbaar gemaakt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Meerjarenuitvoeringsovereenkomst bibliotheek Rijn en Venen
Samenvatting: Het voorstel betreft het aangaan van een meerjarenuitvoeringsovereenkomst voor de bibliotheek Rijn en Venen, waarbij de gemeente Kaag en Braassem vanaf 2025 weer als opdrachtgever optreedt. De overeenkomst is opgesteld om de subsidie aan de bibliotheek te regelen en vereist een wijziging van de Nadere Regels Subsidies Kaag en Braassem 2021. De subsidie bedraagt bij aanvang € 580.100 en wordt jaarlijks geïndexeerd. De overeenkomst is afgestemd met de Rijnstreekgemeenten en lokale partijen, en de financiële gevolgen zijn verwerkt in de meerjarenbegroting.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de noodzakelijke informatie over de financiële implicaties, de reden voor de wijziging, en de betrokken partijen. Echter, meer details over de specifieke inhoud van de meerjarenafspraken en de exacte rol van de bibliotheek in de maatschappelijke agenda zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het besluit nemen om de uitvoeringsovereenkomst en de wijziging van de Nadere Regels Subsidies vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde afspraken en financiële toewijzingen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde rol van de gemeente als opdrachtgever en de financiële toewijzing aan de bibliotheek. Daarnaast moet de raad overwegen of de samenwerking met lokale partijen en de regionale afstemming voldoende zijn gewaarborgd.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzing, maar mist concrete meetbare doelen voor de prestaties van de bibliotheek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de doelen kunnen specifieker worden geformuleerd.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de uitvoeringsovereenkomst aan te gaan en de wijziging van de Nadere Regels Subsidies vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de overeenkomst is afgestemd met alle belanghebbenden, wat wijst op een participatief proces. Echter, er is weinig detail over hoe deze participatie is vormgegeven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van het borgen van het voorzieningenniveau op lange termijn, maar er is geen specifieke focus op ecologische duurzaamheid.
Financiële gevolgen en dekking
De financiële gevolgen zijn duidelijk beschreven: een aanvangssubsidie van € 580.100, jaarlijks geïndexeerd, en een fluctueren bedrag van het rijk voor de IDO service. Deze bedragen zijn verwerkt in de meerjarenbegroting, wat aangeeft dat de dekking is geregeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meerjarenuitvoeringsovereenkomst Bibliotheek Rijn en Venen Subsidie Nadere Regels Subsidies De Driemaster Rijnstreekgemeenten Maatschappelijke Agenda IDO service Huisvesting Welzijn & PreventieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.e Overeenkomst sportcomplex V.V. Woubrugge
Samenvatting
Er ligt een voorstel om een overeenkomst aan te gaan met V.V. Woubrugge voor de overdracht van hun sportcomplex en kunstgrasveld. Deze overeenkomst zou met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020 ingaan en eindigen op 31 december 2049. De gemeente wil €29.300,- beschikbaar stellen voor een nulmeting, bovenop een afkoopsom van €311.422,34. Het doel is om de verantwoordelijkheid en het eigenaarschap van sportcomplexen over te dragen aan lokale verenigingen, zodat zij deze beter kunnen beheren. De overeenkomst voorziet in een gebruiksrecht zonder huur, waarbij de vereniging maatschappelijke bijdragen moet leveren. De gemeente blijft verantwoordelijk voor bepaalde onderhoudstaken, zoals bomen en verlichting. Er zijn afspraken gemaakt voor overleg bij onvoorziene omstandigheden, zoals veranderingen in wetgeving. De financiële middelen voor deze overdracht komen uit het budget van Focus met Ambitie. Na goedkeuring van het voorstel zal de overeenkomst worden ondertekend en de betrokken partijen worden geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Overeenkomst sportcomplex V.V. Woubrugge". Het doel is om de verantwoordelijkheid en eigenaarschap van het sportcomplex en kunstgrasveld over te dragen aan V.V. Woubrugge, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020. De overeenkomst is voor 30 jaar en omvat een afkoopsom en extra kosten voor een nulmeting. De gemeente blijft verantwoordelijk voor bepaalde onderhoudstaken. De overdracht past binnen de financiële kaders van het project Focus met Ambitie, dat door de gemeenteraad is goedgekeurd. De overeenkomst stimuleert maatschappelijke betrokkenheid en duurzaamheid binnen de vereniging.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met duidelijke financiële onderbouwing en afspraken over verantwoordelijkheden. Het bevat alle noodzakelijke elementen voor besluitvorming.
Rol van de Raad:
De raad heeft eerder de financiële middelen goedgekeurd en de uitgangspunten vastgesteld. Nu moet de raad het voorstel formeel goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de overdracht van eigenaarschap en de financiële implicaties daarvan. Er moet ook worden overwogen hoe de maatschappelijke en duurzaamheidsdoelen worden geïntegreerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de overeenkomst goed te keuren en de financiële middelen toe te wijzen zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is sprake van participatie, aangezien de verenigingen en SBGB betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling van de uitgangspunten en de overeenkomst.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met nadruk op maatschappelijke tegenprestaties en ondersteuning van verduurzamingsinitiatieven door de vereniging.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen €340.722,34, gedekt door het budget van Focus met Ambitie. De kosten zijn gespecificeerd en passen binnen de beschikbare middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Overeenkomst Sportcomplex V.V. Woubrugge Kunstgrasveld Overdracht Focus met Ambitie Nulmeting Verenigingen Maatschappelijke bijdrage DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.f Beantwoording schriftelijke vragen Mooi K&B tijdelijk fietspad over Polderpad Hoogmade
Agendapunt 5.g Vaststellen definitief ontwerp Bateweg / Emmalaan Woubrugge
Samenvatting
De gemeente overweegt een definitief ontwerp vast te stellen voor de herinrichting van de Bateweg en Emmalaan in Woubrugge. Dit project is nodig omdat de wegen, het groen en het riool aan vernieuwing toe zijn. Er is ook een plan om de huisaansluitingen van het riool af te koppelen en een gescheiden stelsel aan te leggen. De openbare verlichting zal worden vernieuwd met LED-verlichting. Het ontwerp is tot stand gekomen via participatie met bewoners en voldoet aan de huidige richtlijnen. De gemeente wil de clustermanager mandateren om de opdracht te gunnen als de beste inschrijver binnen het budget blijft. Er zijn geen directe risico’s, maar er is wel kans op onvoorziene financiële omstandigheden tijdens de uitvoering. De werkzaamheden zijn afgestemd met Liander, die in april 2025 start met netverbeteringen. De uitvoering van het project wordt verwacht in het derde kwartaal van 2025. De gemeente heeft een BouwApp ingericht voor communicatie en updates over het project.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen definitief ontwerp Bateweg / Emmalaan Woubrugge". Het doel is de herinrichting van de Bateweg en Emmalaan in Woubrugge, waarbij de wegen, groenvoorzieningen en riolering worden vernieuwd. Het ontwerp is tot stand gekomen via participatie met bewoners en voldoet aan de gemeentelijke richtlijnen. Het college heeft het ontwerp vastgesteld en de uitvoering wordt voorbereid voor aanbesteding. De financiële dekking is binnen de gemeentelijke kredieten geregeld, ondanks een hogere initiële projectraming. Duurzaamheid is geïntegreerd in het ontwerp, met maatregelen zoals LED-verlichting en afkoppeling van panden van het rioolstelsel.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de participatie, financiële dekking, duurzaamheid en de betrokkenheid van NUTS-partijen. Echter, details over de exacte kosten en de inhoud van de niet-openbare bijlage ontbreken.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft een beperkte rol, aangezien het voorstel al door het college is vastgesteld. De raad heeft eerder budget beschikbaar gesteld voor het project.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de prioritering van duurzaamheid, de mate van participatie en de financiële dekking binnen de gemeentelijke kredieten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de niet-openbare financiële bijlage kan voor transparantie zorgen.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen direct besluit te nemen, aangezien het college het ontwerp al heeft vastgesteld.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie met bewoners via bijeenkomsten en de BouwApp. Er is veel input verzameld, maar niet alle wensen zijn verwerkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met maatregelen zoals LED-verlichting en afkoppeling van panden van het rioolstelsel.
Financiële gevolgen:
De initiële projectraming is hoger dan verwacht, maar er is dekking binnen de gereserveerde gemeentelijke kredieten. De exacte kosten zijn niet openbaar gemaakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Bateweg/Emmalaan Woubrugge Participatietrajecten Definitief Ontwerp Duurzaamheid Liander Rioolontwerp Openbare Verlichting BouwAppVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.h Jaarrapportage VIC – 2024
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt om de jaarrapportage van de Verbijzonderde Interne Controle (VIC) over 2024 te bespreken. Deze rapportage geeft inzicht in de kwaliteit van de interne beheersing binnen de organisatie. De VIC heeft in 2024 verschillende processen gecontroleerd, zoals inkopen en personeelsbeheer, en heeft geen grote onregelmatigheden gevonden. Wel zijn er aanbevelingen gedaan om de interne beheersing te verbeteren. Het college zal deze bevindingen en aanbevelingen bekijken en overwegen hoe deze in 2025 opgevolgd kunnen worden. Er is ook aandacht voor het belang van het werken volgens het 3-lijnen model om de interne beheersing te versterken. De VIC benadrukt dat er nog stappen gezet moeten worden om dit model volledig te implementeren. Het college zal beslissen hoe zij deze aanbevelingen en bevindingen verder willen oppakken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: B&W-voorstel Onderwerp Jaarrapportage VIC – 2024
Samenvatting: Het voorstel betreft de jaarrapportage van de Verbijzonderde Interne Controle (VIC) over 2024. De VIC voert interne controles uit om de kwaliteit van de interne beheersing te waarborgen en rapporteert hierover tweemaal per jaar aan het college. In 2024 zijn diverse processen gecontroleerd, zoals inkopen en investeringskredieten. Er zijn geen materiële onregelmatigheden geconstateerd, maar wel aanbevelingen gedaan voor verbetering van de interne beheersing. De rapportage bevat ook een overzicht van overige werkzaamheden van de VIC, zoals het opstellen van een VIC-masterplan en een fraudebeleid. De financiële gevolgen zijn niet direct kwantificeerbaar.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de informatie die het biedt over de uitgevoerde controles en de bevindingen. Het bevat een gedetailleerd overzicht van de gecontroleerde processen en de aanbevelingen die daaruit voortkomen. Echter, het mist specifieke details over de opvolging van aanbevelingen uit voorgaande jaren en concrete stappen voor implementatie.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het voornamelijk een kennisname betreft van de rapportage door het college. De raad kan echter indirect betrokken zijn bij het goedkeuren van eventuele beleidswijzigingen die voortkomen uit de aanbevelingen van de VIC.
Politieke Keuzes
Politieke keuzes kunnen betrekking hebben op de mate waarin de aanbevelingen van de VIC worden opgevolgd en geïmplementeerd. Er kan ook een keuze gemaakt worden over het al dan niet versterken van de interne controlemechanismen en het werken volgens het 3-lijnen model.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er aanbevelingen zijn, ontbreken specifieke tijdlijnen en meetbare doelen voor de implementatie ervan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de opvolging van aanbevelingen uit voorgaande jaren is niet goed gedocumenteerd.
Besluit van de Raad
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel enkel ter kennisname is. Echter, de raad kan besluiten om het college te vragen om specifieke acties te ondernemen op basis van de aanbevelingen.
Participatie
Er is geen sprake van participatie of inspraak van externe partijen in dit voorstel. De communicatie is intern gericht, voornamelijk met clustermanagers.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn niet direct kwantificeerbaar. Aanbevelingen kunnen leiden tot aanpassingen in IT-systemen, wat financiële implicaties kan hebben. Er is geen specifieke dekking aangegeven voor deze mogelijke kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verbijzonderde interne controle (VIC) Interne beheersing Bevindingen en aanbevelingen VIC-rapportage 2024 3-lijnen model Interne controle VIC-masterplan 2024-2027 Fraudebeleid Procesbeschrijvingen Integraal risicomanagement & weerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht: