28-10-2019 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en berichten van verhindering
No. Name
Kelly Straver-van der Wereld
Ger Van Emmerik
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Onbekende spreker
No. Name
Agendapunt 2 Vaststelling van de agenda
Hans Klink
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Gino Wesselman
Gino Wesselman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
Jan Van Der Geest
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik
Ger Van Emmerik
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
00:11:14 - 00:11:57 - 00:12:17 - 00:12:44 - 00:13:00 - 00:16:55 - 00:16:57 - 00:18:18 - 00:18:19 - 00:25:05 - 00:25:10 - 00:25:39 - 00:25:48 - 00:27:19 - 00:27:20 - 00:29:00 - 00:30:09 - 00:30:10 - 00:33:35 - 00:33:37 - 00:34:25 - 00:35:28 - 00:35:29 - 00:36:36 - 00:36:37
Agendapunt 2.a Motie Vreemd aan de orde van de Dag - Stikstofprobleem Samen oplossen
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem bespreekt een motie over het stikstofprobleem. Er zijn veel boerenprotesten geweest tegen het voorgenomen stikstofbeleid van de overheid, dat door een groot deel van de bevolking wordt gesteund. De motie benadrukt dat het beleid grote impact heeft op familiebedrijven en de economie. Er wordt voorgesteld om het landelijke stikstofbeleid te volgen zonder strengere regels in Zuid-Holland. Ook wordt gepleit voor een democratisch en integraal plan voor de lange termijn, met betrouwbare meetgegevens en realistische doelen voor Natura 2000-gebieden. Het college wordt gevraagd om deze punten over te brengen aan de Provincie Zuid-Holland. De raad moet nog stemmen over deze motie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Vreemd Orde van de Dag Registratienummer 2019/5485 - Stikstofprobleem: Samen oplossen!
Samenvatting: De motie, ingediend door de fractie van het CDA Kaag en Braassem, roept op tot een heroverweging van het stikstofbeleid in de provincie Zuid-Holland. De motie benadrukt de impact van het huidige beleid op boeren en andere sectoren en pleit voor een democratisch proces om een integraal en haalbaar plan te ontwikkelen. Het voorstel vraagt om het volgen van het landelijke beleid zonder strengere provinciale regels en om realistische doelen voor Natura 2000-gebieden te stellen. De motie werd verworpen met 4 stemmen voor en 16 tegen.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de context en de problemen die het huidige stikstofbeleid met zich meebrengt. Echter, het biedt geen gedetailleerd alternatief plan of specifieke maatregelen die genomen moeten worden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college op te dragen de zorgen en voorstellen over te brengen aan de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland. De raad moet beslissen of zij de motie steunen en de voorgestelde acties willen ondernemen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het steunen van de motie, die pleit voor een herziening van het stikstofbeleid met meer betrokkenheid van alle sectoren, of het volgen van het huidige beleid dat mogelijk strenger is op provinciaal niveau.
SMART Analyse en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete stappen en meetbare uitkomsten.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij de motie steunen en het college de opdracht geven om de voorgestelde punten over te brengen aan de provincie. De motie werd uiteindelijk verworpen.
Participatie
De motie benadrukt het belang van een democratisch proces en betrokkenheid van alle sectoren bij het ontwikkelen van een nieuw stikstofbeleid. Er wordt echter niet specifiek ingegaan op hoe participatie vormgegeven wordt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie betrekking heeft op de bescherming van Natura 2000-gebieden en het beheer van het landschap door agrariërs.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het wijst wel op de economische schade die het huidige beleid kan veroorzaken, maar biedt geen financiële oplossingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stikstofprobleem Boerenprotesten Stikstofbeleid Natura 2000 Plattelandsgemeenten Familiebedrijven Economische schade Vertrouwen Democratisch proces Agrarische sectorVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van de Motie: "Stikstofprobleem: Samen oplossen!"
Titel en Samenvatting:
De motie "Stikstofprobleem: Samen oplossen!" is ingediend door de fractie van het CDA Kaag en Braassem. De motie roept op tot een heroverweging van het stikstofbeleid, waarbij de provincie Zuid-Holland wordt aangespoord om het landelijke beleid te volgen zonder strengere regels. Er wordt gepleit voor een democratisch proces om een integraal langetermijnplan te ontwikkelen dat alle sectoren omvat, met realistische doelen voor Natura 2000-gebieden. De motie benadrukt het belang van betrouwbare meetgegevens en het creëren van draagvlak binnen de samenleving.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen van de agrarische sector en het bredere economische impact. Echter, het biedt weinig concrete details over hoe het voorgestelde democratische proces eruit zou zien of welke specifieke maatregelen genomen zouden moeten worden.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om het college op te dragen de zorgen en voorstellen over te brengen aan de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland. De raad speelt een adviserende en richtinggevende rol in dit proces.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het steunen van een strenger provinciaal beleid of het volgen van het landelijke beleid. Daarnaast moet de raad beslissen of ze een integrale en democratische aanpak voor de lange termijn willen ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete actiepunten.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen en het college de opdracht geven om de voorstellen over te brengen aan de provincie. In dit geval is de motie verworpen met 4 stemmen voor en 16 tegen.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van een democratisch proces en het creëren van draagvlak, maar biedt geen specifieke details over hoe participatie van verschillende sectoren en belanghebbenden georganiseerd zou worden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie betrekking heeft op de bescherming van Natura 2000-gebieden en het beheer van het landschap door agrariërs.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt de economische impact van het stikstofbeleid, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor de voorgestelde veranderingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stikstofprobleem Boerenprotesten Stikstofbeleid Natura 2000 gebieden Economische schade Agrarische sector Democratisch proces Stikstofuitstoot Plattelandsgemeenten Gedeputeerde StatenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3 Mededelingen
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Theo Scherpenzeel Griffier
Theo Scherpenzeel Griffier
Agendapunt 6.a Ingekomen brieven
H.H.T. Bax - Samen
H.H.T. Bax - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
Agendapunt 6.b Brieven van college aan de raad
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Agendapunt 8.a (Geannuleerd) Vergaderschema 2020
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt het vergaderschema voor 2020 vast te stellen. Het doel is om de vergaderdata openbaar te maken, zodat inwoners weten wanneer de raad bijeenkomt. Het presidium heeft al ingestemd met een voorstel voor het schema. De vergaderingen volgen een vast patroon, en het is belangrijk dat het schema jaarlijks wordt gepland en goedgekeurd. De definitieve beslissing over het vergaderschema moet nog worden genomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vergaderschema 2020" voor de gemeenteraad van Kaag en Braassem. Het doel is om de vergaderdata voor het jaar 2020 vast te stellen, zodat inwoners weten wanneer de raad bijeenkomt. Het schema volgt een vast stramien van vergaderingen, waaronder het presidium, raadsavond visie en advies, en raadsavond context en kaders. Het presidium heeft op 2 september ingestemd met het schema.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig met betrekking tot het vaststellen van de vergaderdata. Het bevat de benodigde informatie over de goedkeuring door het presidium en de structuur van de vergaderingen.
Rol van de raad:
De raad moet het vergaderschema voor 2020 formeel vaststellen. Dit is een administratieve taak die de transparantie en toegankelijkheid van de raadsvergaderingen voor de inwoners waarborgt.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is. De raad moet echter beslissen of het voorgestelde schema voldoet aan hun behoeften en die van de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het vaststellen van vergaderdata. Het is tijdgebonden (voor 2020) en relevant voor de werking van de raad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het voorgestelde vergaderschema voor 2020 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat de vergaderingen openbaar zijn, wat participatie van inwoners mogelijk maakt. Er is echter geen specifieke participatie van inwoners in het opstellen van het schema.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve planning.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, wat logisch is gezien de administratieve aard van het vergaderschema.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergaderschema 2020 Openbare vergaderingen Inwoners Vergaderstructuur Presidium Vaststellen Roelofarendsveen Griffie Visie en advies Context en kadersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.b Zienswijze op het voornemen van de besturen ‘Holland Rijnland’ en ‘RDOG Hollands Midden’ om lid te worden van de nieuwe VNG-werkgeversvereniging voor niet-gemeenten.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een instemmende zienswijze in te dienen over het plan van de besturen van 'Holland Rijnland' en 'RDOG Hollands Midden' om lid te worden van een nieuwe VNG-werkgeversvereniging voor niet-gemeenten. Deze vereniging zou ervoor zorgen dat medewerkers van gemeenschappelijke regelingen dezelfde arbeidsvoorwaarden behouden als in de Cao Gemeenten, ondanks de veranderingen door de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) die op 1 januari 2020 ingaat. Het lidmaatschap biedt duidelijkheid en zekerheid voor de medewerkers. De kosten van het lidmaatschap worden iets hoger verwacht dan de huidige kosten, maar daar staat een uitgebreidere dienstverlening tegenover. De gemeenteraad zal hierover een besluit nemen, en de verwachting is dat ook de Omgevingsdienst West-Holland binnenkort een verzoek zal indienen. Er zijn geen risico's of kosten verbonden aan de uitvoering van dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze op het voornemen van de besturen ‘Holland Rijnland’ en ‘RDOG Hollands Midden’ om lid te worden van de nieuwe VNG-werkgeversvereniging voor niet-gemeenten.
Samenvatting: Het voorstel betreft een instemmende zienswijze op het voornemen van de besturen van Holland Rijnland en RDOG Hollands Midden om lid te worden van een nieuwe VNG-werkgeversvereniging voor niet-gemeenten. Dit is in het kader van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra), die per 1 januari 2020 in werking treedt. De nieuwe vereniging stelt organisaties van gemeenschappelijke regelingen in staat om hun medewerkers dezelfde arbeidsvoorwaarden te bieden als in de Cao Gemeenten, wat duidelijkheid en zekerheid biedt. De raad wordt gevraagd in te stemmen met deze zienswijze.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de context en de noodzaak van de nieuwe werkgeversvereniging. Er is echter beperkte informatie over de exacte financiële implicaties, aangezien de kosten van het lidmaatschap nog niet bekend zijn.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de zienswijze op het voornemen van de besturen om lid te worden van de nieuwe werkgeversvereniging. Dit is een adviserende en goedkeurende rol.
Politieke Keuzes
De politieke keuze betreft het al dan niet instemmen met de zienswijze. Dit heeft implicaties voor de arbeidsvoorwaarden van medewerkers van niet-gemeentelijke organisaties en de financiële verplichtingen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral wat betreft de financiële aspecten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de onbekende kosten kunnen een punt van zorg zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en daarmee het lidmaatschap van de nieuwe werkgeversvereniging ondersteunt.
Participatie
Participatie is niet van toepassing op dit voorstel, aangezien het een administratieve en beleidsmatige kwestie betreft.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig duidelijk. De verwachting is dat de kosten iets hoger zullen zijn dan de huidige aansluitingsovereenkomsten van €500 per jaar per GR, maar de exacte kosten worden later in 2019 bekendgemaakt. Er is geen specifieke dekking aangegeven voor deze kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) VNG-werkgeversvereniging Arbeidsvoorwaarden Gemeenschappelijke regelingen Hollands Midden Cao Gemeenten Omgevingsdienst West-Holland RDOG Hollands Midden Duidelijkheid en zekerheid Kosten lidmaatschapVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.c Voortgangsmonitor 2019
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt de Voortgangsmonitor 2019 vast te stellen. Deze monitor geeft inzicht in de voortgang van beleidsdoelen en bevat zowel inhoudelijke als financiële verantwoording. Er is een positief financieel resultaat van € 1.354.403,-. De raad moet beslissen over het aanpassen van kredieten, zoals het afsluiten van een krediet voor de ontsluiting van tuinderijen en het bijramen van kredieten voor renovaties en wegen. Ook wordt voorgesteld om kredieten voor riolering en speelplekken samen te voegen. De voortgangsmonitor vervangt eerdere rapportages en biedt een basis voor discussie en evaluatie met de raad. Het college benadrukt het belang van transparantie en informeert de raad over risico's en duurzaamheid. In de toekomst volgt een evaluatie van deze nieuwe werkwijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Voortgangsmonitor 2019
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voortgangsmonitor 2019". Het voorstel betreft de vaststelling van de Voortgangsmonitor 2019, waarin de beleidsmatige voortgang op de inhoudelijke doelstellingen van de gemeenteraad van Kaag en Braassem wordt gepresenteerd. Het document vervangt de 8-maandsrapportage en biedt inzicht in de voortgang van gemandateerde onderwerpen en financiële verantwoording. Het voorstel resulteert in een voordelig financieel effect van € 1.354.403, inclusief bijbehorende begrotingswijzigingen. De monitor informeert de raad over inspanningen die op koers liggen, gestart zijn of achterblijven, en bevat aanbevelingen voor kredietaanpassingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde financiële verantwoording en toelichting op de voortgang van beleidsdoelstellingen. Echter, er is ruimte voor verbetering in de specificatie van bepaalde beleidsmatige inspanningen en de impact daarvan.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voortgangsmonitor vast te stellen en te beslissen over de voorgestelde kredietwijzigingen. Daarnaast wordt de raad gevraagd om na te denken over de bestemming van het voordelige saldo bij de jaarrekening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de voortgangsmonitor en de voorgestelde kredietwijzigingen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de bestemming van het voordelige saldo, bijvoorbeeld voor de Lange Brug.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat specifieke meetbare doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de voortgangsrapportage kan specifieker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Voortgangsmonitor 2019 vast te stellen en in te stemmen met de voorgestelde kredietwijzigingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de voortgangsmonitor.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als onderdeel van de voortgangsmonitor, maar er is geen gedetailleerde uitleg over hoe duurzaamheid specifiek wordt aangepakt.
Financiële gevolgen:
Het voorstel resulteert in een voordelig financieel effect van € 1.354.403. De financiële gevolgen worden gedetailleerd toegelicht, inclusief incidentele en structurele effecten op lasten en baten. Er zijn aanbevelingen voor de bestemming van het voordelige saldo, maar de dekking van specifieke kredietaanpassingen wordt niet expliciet vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voortgangsmonitor Beleidsmatige voortgang Begrotingswijzigingen Kredieten Financiële verantwoording Samenwerkingsagenda Inhoudelijke doelstellingen Risico’s Duurzaamheid EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 IKC Rijnsaterwoude
Groen licht voor Integraal Kindcentrum in Rijnsaterwoude
De gemeenteraad heeft groen licht gegeven voor de ontwikkeling van een Integraal Kindcentrum (IKC) in het voormalige gemeentehuis van Rijnsaterwoude. Het ambitieuze project, dat ook sociale huurwoningen omvat, vergt een investering van maximaal € 2,55 miljoen. Ondanks zorgen over budgetoverschrijdingen en duurzaamheid, is er brede steun voor het plan.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het recente debat in de gemeenteraad werd het voorstel om een Integraal Kindcentrum (IKC) te realiseren in het voormalige gemeentehuis van Rijnsaterwoude met enthousiasme ontvangen. Het plan, dat ook de bouw van sociale huurwoningen omvat, is een langverwachte stap voor de gemeenschap. "Wij hopen dat er een mooi IKC komt binnen de gestelde budgetten," aldus meneer Van der Geest, die namens zijn partij zijn steun uitsprak, maar ook waarschuwde voor mogelijke budgetoverschrijdingen.D66 toonde zich eveneens positief over de plannen. "Wij zijn heel erg dankbaar voor de inspanning van het dorpslap en het meedenken van het schoolhuis over meedoen en elkaar ontmoeten in het dorp," verklaarde mevrouw Punt van D66. De partij ziet het project als een belangrijke stap voor de toekomst van het dorp.
Mevrouw De Rijk sloot zich hierbij aan en benadrukte het belang van het project, ondanks eerdere vertragingen. "Het is jammer dat het al twee keer is uitgesteld, anders had dit ook in de begroting van 2020 meegenomen kunnen worden," merkte ze op. Toch is de hoop groot dat het IKC een waardevolle toevoeging zal zijn voor de gemeenschap.
Het voormalige gemeentehuis aan de Herenweg 165 staat al langere tijd leeg en vormt een aanzienlijke kostenpost voor de gemeente. De bouwkundige staat van de huidige onderwijs- en kinderopvanglocaties in Rijnsaterwoude is slecht, wat de noodzaak voor een nieuw onderkomen onderstreept. Het nieuwe IKC zal voorzien in een speellokaal, maar niet in een gymzaal. Voor bewegingsonderwijs wordt nog gekeken naar alternatieve locaties.
Hoewel er zorgen zijn over de duurzaamheidseisen en mogelijke bouwkosten, is de algemene stemming positief. "We zijn blij dat het IKC in Rijnsaterwoude er komt," aldus mevrouw De Wagenaar. De gemeente plant een openbare aanbestedingsprocedure en zal het project evalueren na de aanbesteding.
Met de goedkeuring van het plan lijkt de weg vrij voor een toekomstbestendig onderwijs- en opvangcentrum in Rijnsaterwoude, dat niet alleen de jongste inwoners, maar ook de gemeenschap als geheel ten goede zal komen.
Samenvatting
De gemeente overweegt om een Integraal Kindcentrum (IKC) voor kinderen van 0-13 jaar te realiseren in het voormalige gemeentehuis van Rijnsaterwoude. Dit plan omvat ook de bouw van sociale huurwoningen. Er wordt gedacht aan een investering van maximaal € 2,55 miljoen. Het IKC zal geen gymzaal bevatten, maar wel een speellokaal. Voor het project is een openbare aanbestedingsprocedure gepland. De gemeente wil met betrokken partijen samenwerken om het onderwijs en de kinderopvang toekomstbestendig te maken. Er zijn ook plannen om de huidige scholenlocatie te gebruiken voor woningbouw. De gemeente moet nog beslissen over de renovatie of vervanging van de verouderde Meerkant voor bewegingsonderwijs. Er zijn ook plannen voor vervoer naar andere locaties voor gymonderwijs. Het project moet voldoen aan duurzaamheidseisen en er zijn risico's zoals bouwkosten en natuurbescherming. De evaluatie van het project zal na de aanbesteding plaatsvinden.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: IKC Rijnsaterwoude
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de realisatie van een Integraal Kind Centrum (IKC) 0-13 jaar in het voormalige gemeentehuis aan de Herenweg 165 te Rijnsaterwoude. Het plan omvat de transformatie van het gebouw voor onderwijs en kinderopvang, zonder gymzaal, en de ontwikkeling van sociale huurwoningen. Een krediet van maximaal € 2,55 miljoen wordt gevraagd, met structurele begrotingseffecten van € 69.680. Het voorstel benadrukt de noodzaak van toekomstbestendig onderwijs en multifunctionaliteit, met participatie van lokale belanghebbenden en een focus op duurzaamheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beslispunten, financiële ramingen en een participatieplan. Echter, er zijn enkele risico's en onzekerheden, zoals de bouwkosten en ecologische vergunningen, die meer aandacht kunnen krijgen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het krediet, de aanbestedingsprocedure en de geheimhouding van bepaalde financiële documenten. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
Belangrijke keuzes omvatten de beslissing om geen gymzaal te bouwen, de focus op sociale woningbouw, en de afweging tussen kostenbesparing en het bieden van uitgebreide faciliteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van externe factoren zoals bouwkosten en vergunningen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de financiële risico's en ecologische aspecten kunnen beter worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van het krediet, de aanbestedingsprocedure, en de geheimhouding van financiële documenten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie met lokale belanghebbenden, zoals scholen, kinderopvang en dorpsraden, om de plannen af te stemmen op de behoeften van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met plannen voor een gasloos gebouw en het volgen van de richtlijnen van Frisse Scholen klasse B en BENG.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een krediet van € 2,55 miljoen en structurele begrotingseffecten van € 69.680. De dekking komt deels uit besparingen op de exploitatie van de Meerkant en extra opbrengsten uit woningbouw. Er is echter een risico op stijgende bouwkosten en ecologische vergunningen die extra kosten kunnen veroorzaken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
IKC Rijnsaterwoude Voormalig gemeentehuis Woningbouw Kinderopvang Sociale huurwoningen Grondexploitatie Gymzaal Meerkant Bouwkosten DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Jan Van Der Geest
Jan Van Der Geest
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Conny Punt
Conny Punt
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
S.C. de Wagenaar - PRO
Agendapunt 10 (Geannuleerd) Ontwerpbestemmingsplan Dyckhof Zuidweg (naast) 33 te Rijpwetering
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een besluit over het ontwerpbestemmingsplan Dyckhof in Rijpwetering. Het plan beoogt de bouw van elf woningen aan de Zuidweg, met als doel de ruimtelijke kwaliteit te behouden en te verbeteren, en woningen te realiseren die aansluiten bij de behoeften van de juiste doelgroep. Het huidige bestemmingsplan moet worden aangepast om verschillende woningtypes mogelijk te maken. Het plan voldoet aan gemeentelijk en provinciaal beleid en is in lijn met de Regionale Woonagenda's van 2014 en 2018. Er is participatie geweest met omwonenden, hoewel sommigen aangaven niet op de hoogte te zijn van het plan. Er worden geen risico's verwacht bij de vaststelling van het bestemmingsplan, en de bouw moet voldoen aan duurzaamheidseisen. De gemeenteraad moet nog instemmen met de nota beantwoording zienswijzen, de nota wijzigingen, en het gewijzigde ontwerpbestemmingsplan. Er wordt geen exploitatieplan vastgesteld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ontwerpbestemmingsplan Dyckhof, Rijpwetering
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van het ontwerpbestemmingsplan Dyckhof in Rijpwetering, dat de bouw van elf woningen mogelijk maakt. Het plan streeft naar behoud en verbetering van de ruimtelijke kwaliteit en voorziet in woningen die aansluiten bij de lokale behoefte. Het bestemmingsplan is aangepast na een principeverzoek en voldoet aan de stedenbouwkundige voorwaarden. Er is geen exploitatieplan nodig, en het plan is in lijn met gemeentelijk en provinciaal beleid. Participatie heeft plaatsgevonden, maar leidde niet tot wijzigingen. Duurzaamheidseisen uit het bouwbesluit zijn van toepassing.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat beslispunten, een onderbouwing met betrekking tot het vigerende bestemmingsplan, en een toelichting op de gemeentelijke en provinciale beleidskaders. Echter, er is beperkte informatie over de financiële dekking en de participatieprocessen.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de nota beantwoording zienswijzen, de nota wijzigingen, en het gewijzigde ontwerpbestemmingsplan vaststellen. Er is geen exploitatieplan nodig, wat de besluitvorming vereenvoudigt.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het bestemmingsplan, rekening houdend met de balans tussen woningbouwbehoefte en ruimtelijke kwaliteit. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de zorgen van omwonenden die niet tot wijzigingen hebben geleid.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (elf woningen), en tijdgebonden (met een duidelijke tijdlijn). Echter, het is minder specifiek over de financiële dekking en participatie-uitkomsten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de participatie lijkt niet volledig effectief te zijn geweest.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het ontwerpbestemmingsplan gewijzigd vast te stellen en in te stemmen met de nota beantwoording zienswijzen en de nota wijzigingen.
Participatie
Participatie heeft plaatsgevonden via brieven aan omwonenden en overleg na de terinzagelegging. Echter, er was onvrede onder omwonenden over de communicatie, wat niet tot planwijzigingen heeft geleid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, aangezien de woningen moeten voldoen aan de duurzaamheidseisen uit het bouwbesluit. Er is echter geen verdere verduidelijking over specifieke duurzame maatregelen.
Financiële Gevolgen
Er is een anterieure overeenkomst gesloten met de initiatiefnemer en de grondeigenaar, maar het voorstel geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële dekking van het project.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbestemmingsplan Dyckhof Rijpwetering Woningbouw Ruimtelijke kwaliteit Provinciale verordening Regionale Woonagenda Participatie Stedenbouwkundige voorwaarden Anterieure overeenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Programmabegroting 2020
Gemeenteraad Kaag en Braassem: Spanningen en Samenwerking bij Begrotingsbesluit
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft de programmabegroting voor 2020 besproken, een cruciaal document dat de financiële koers voor het komende jaar bepaalt. De begroting moet voor 15 november aan de provincie worden aangeboden voor goedkeuring.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering kwamen diverse zorgen en ambities naar voren. De VVD, vertegenwoordigd door meneer Van Dijk, uitte bezorgdheid over de financiële risico's en de verslechterende schuldquote. "We zien de financiële kengetallen, vooral de schuldquote, snel verslechteren," aldus Van Dijk. Hij benadrukte de noodzaak van een lange termijn doorrekening van geplande investeringen, een verzoek dat het college begin 2020 wil oppakken.Een ander punt van discussie was het budgetrecht van de Raad. Van Dijk wees op aanzienlijke uitgaven die zonder voorafgaande goedkeuring van de Raad werden gedaan, zoals de kosten voor rioleringen en waterzuivering. "Hoe kun je een plan vaststellen dat je nooit hebt gezien?" vroeg hij retorisch, verwijzend naar het Meerjarenonderhoudsplan (MWOP).
De VVD diende een amendement in om het extra budget voor het MWOP pas beschikbaar te stellen na goedkeuring door de Raad. Hoewel het amendement niet werd aangenomen, benadrukte het de behoefte aan meer transparantie en betrokkenheid van de Raad bij financiële beslissingen.
D66, vertegenwoordigd door meneer Van Egmond, legde de nadruk op schuldhulpverlening en jongerenhuisvesting. "We willen de mogelijkheden voor het snel toevoegen van jongerenhuisvesting in kaart brengen," stelde Van Egmond. De motie over jongerenhuisvesting werd aangenomen, wat de urgentie van dit thema onderstreept.
Het CDA, bij monde van meneer Wesselink, toonde zich kritisch over de gestelde ambities en de financiële vertaling daarvan in de begroting. Hij riep op tot meer inzicht in de effecten van toekomstige investeringen.
Een opvallende motie van de VVD betrof de leegstand van winkelruimtes in Roelofarendsveen. De partij riep het college op om de concentratie van detailhandel in het centrum te versterken. Wethouder Peters zag de motie als een aanmoediging om het beleid te verbeteren.
De discussie over de omgekeerde 'Right to Challenge' motie van D66 leidde tot verdeeldheid. Hoewel de motie niet werd aangenomen, blijft het onderwerp op de agenda voor toekomstige participatieavonden.
De raadsvergadering toonde een mix van samenwerking en spanning, met een gedeelde focus op financiële verantwoordelijkheid en het realiseren van gemeentelijke ambities. De goedkeuring van de begroting is een stap richting het uitvoeren van de geplande taken voor 2020, maar de discussie over prioriteiten en transparantie blijft voortduren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem staat voor de beslissing om de programmabegroting 2020 vast te stellen. Deze begroting is een vertaling van de eerder vastgestelde Richtnota 2020-2023 en bevat de financiële middelen die nodig zijn voor de uitvoering van gemeentelijke taken in 2020. De begroting moet voor 15 november aan de provincie worden aangeboden, die voor het einde van het jaar haar goedkeuring moet geven. De begroting richt zich op het vrijhouden van middelen voor de Integrale Monitor en nieuwe ambities, het behouden van een gezonde financiële marge en het versterken van de reservepositie. Daarnaast worden de effecten van recente ontwikkelingen, zoals het Meerjarenonderhoudsplan en de septembercirculaire, in de begroting verwerkt. De gemeenteraad wordt uitgenodigd om de begroting vast te stellen, zodat de gemeente in 2020 aan de slag kan met de geplande taken en ambities.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Programmabegroting 2020
Samenvatting: De Programmabegroting 2020 van de gemeente Kaag en Braassem is een financieel plan dat de uitvoering van gemeentelijke taken en ambities voor 2020 tot 2023 beschrijft. Het document vertaalt de Richtnota 2020-2023 naar concrete financiële kaders en acties. De begroting richt zich op het vrijhouden van middelen voor de Integrale Monitor en nieuwe ambities, het behouden van een gezonde reservepositie, en het dekken van risico's. De begroting moet voor 15 november worden goedgekeurd door de gemeenteraad en vervolgens door de provincie. Het plan bevat ook een geactualiseerde Nota Reserves en Voorzieningen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de financiële als beleidsmatige kaders behandelt en de benodigde stappen voor goedkeuring en uitvoering beschrijft. Het bevat ook een evaluatie- en risicobeheersingsparagraaf.
Rol van de Raad
De raad moet de programmabegroting vaststellen en heeft een toezichthoudende rol in het monitoren van de uitvoering en bijsturen indien nodig. De raad is ook betrokken bij het prioriteren van ambities en het goedkeuren van de Nota Reserves en Voorzieningen.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de prioritering van ambities en de toewijzing van middelen. Er moeten beslissingen worden genomen over het vergroten van inkomsten of verlagen van kosten om de begroting sluitend te houden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke meetbare doelen voor sommige ambities. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van goedkeuring door de provincie kan een risico vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten de programmabegroting 2020-2023 en de geactualiseerde Nota Reserves en Voorzieningen 2020 vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de begroting tot stand is gekomen in overleg met de raad, maar er is geen specifieke informatie over bredere participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van financiële duurzaamheid en risicobeheersing, maar er is geen specifieke focus op ecologische of sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen
De begroting heeft een structureel positief resultaat, maar er zijn aanzienlijke investeringen en herfinancieringen gepland. De financiële gevolgen worden gedekt door de structurele baten en de vrijgehouden middelen voor ambities en risico's. De effecten van de septembercirculaire zijn positief en worden in de begroting verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2020-2023 Richtnota 2020-2023 Integrale Monitor (IM) Focus met Ambitie (FmA) Samenwerkingsagenda Weerstandsvermogen Risicobeheersing Septembercirculaire Voortgangsmonitor 2019 MeerjarenonderhoudsplanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van de Motie
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Programmabegroting 2020; Winkelvoorzieningen winkelhart Roelofarendsveen". De motie richt zich op het aanpakken van leegstand in het winkelhart van Roelofarendsveen, met name rond het recent uitgebreide Zuidplein. Het doel is om het centrum aantrekkelijker te maken voor zowel inwoners als winkeliers door het mogelijk maken van bestemmingswijzigingen voor leegstaande winkelruimtes. Dit moet verhuizingen vergemakkelijken en leegstand elders voorkomen, waardoor het winkelhart levendiger en economisch gezonder wordt.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een mogelijke oplossing. Echter, het mist specifieke details over hoe de voorgestelde onderzoeken en beleidswijzigingen precies uitgevoerd zullen worden.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moet het college oproepen om de voorgestelde onderzoeken uit te voeren en de resultaten te implementeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de focus willen leggen op het concentreren van winkelvoorzieningen in het centrum en of ze bereid zijn om bestemmingswijzigingen te faciliteren.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is niet specifiek over de tijdslijnen of meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering is afhankelijk van verdere uitwerking.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college op te roepen de voorgestelde onderzoeken uit te voeren en de mogelijkheden voor beleidswijzigingen te verkennen.
Participatie:
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van winkeliers en vastgoedeigenaren zal worden vormgegeven, hoewel het belang van hun betrokkenheid wordt erkend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het verminderen van leegstand kan bijdragen aan een duurzamere stedelijke ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Het impliceert dat de kosten voornamelijk in onderzoek en beleidsontwikkeling zullen liggen, maar verdere financiële details ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2020 Winkelvoorzieningen Roelofarendsveen Zuidplein Leegstand Detailhandelsruimte Online shoppen Bestemmingswijzigingen Ruimtelijk beleid VastgoedeigenarenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Begroting 2020, Jongerenhuisvesting" en is ingediend door de raad van Kaag en Braassem. De motie erkent de landelijke woningcrisis en de specifieke uitdagingen binnen de gemeente Kaag en Braassem, met name voor jongeren. De raad benadrukt de noodzaak om snel starterswoningen toe te voegen aan het woningaanbod, zoals unitwoningen of studentenwoningen, om te voorkomen dat jongeren de gemeente verlaten. De motie verzoekt het college om voor het einde van het jaar de mogelijkheden voor jongerenhuisvesting in kaart te brengen en samen te werken aan een actieplan om snel starterswoningen te realiseren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in het schetsen van het probleem en de urgentie ervan. Het biedt echter geen gedetailleerd plan of specifieke maatregelen, maar vraagt om een verkenning van mogelijkheden en een actieplan.
Rol van de Raad:
De raad speelt een initiërende en sturende rol door het college te verzoeken om actie te ondernemen. De raad wil betrokken blijven bij het proces door de resultaten van de verkenning en het actieplan te ontvangen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van jongerenhuisvesting binnen de bredere woningbouwagenda en de mate van samenwerking met woningbouwverenigingen en andere partners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Het is wel tijdgebonden, aangezien het college voor het einde van het jaar moet rapporteren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken de mogelijkheden voor jongerenhuisvesting te verkennen en een actieplan op te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van jongeren of andere belanghebbenden wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij de bouw van nieuwe woningen.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit zou een aandachtspunt moeten zijn in het actieplan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jongerenhuisvesting Woningmarkt Starterswoningen Woningaanbod Woonproblemen Huisvestingsverordening Sociale koop Bijzondere doelgroepen Arbeidsmigranten ActieplanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Begroting 2020, Omgekeerde Right to Challenge." De motie stelt voor om het bestaande Right to Challenge om te draaien, zodat de gemeente inwoners actief uitdaagt om gemeentelijke taken beter, slimmer, goedkoper of anders uit te voeren. Dit zou de betrokkenheid van inwoners vergroten en de gemeente bewuster maken van haar taken. Het college wordt verzocht om de mogelijkheden en randvoorwaarden van deze omgekeerde benadering te onderzoeken en te bespreken met de raad.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van het doel en de verwachte uitkomsten. Echter, het mist specifieke details over hoe de omgekeerde Right to Challenge precies geïmplementeerd zou worden en welke specifieke taken in aanmerking komen.
Rol van de raad:
De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet aannemen van de motie. Daarnaast is de raad betrokken bij het bespreken van de uitkomsten van het onderzoek tijdens de Context en Kaders avond.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de omgekeerde Right to Challenge willen ondersteunen en hoe zij de betrokkenheid van inwoners bij gemeentelijke taken willen vormgeven.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is niet duidelijk hoe succes gemeten wordt of binnen welke termijn de veranderingen moeten plaatsvinden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking mist specificiteit.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college de opdracht geven om de mogelijkheden van de omgekeerde Right to Challenge te onderzoeken. In dit geval is de motie verworpen.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door inwoners uit te dagen om actief bij te dragen aan gemeentelijke taken, wat hun betrokkenheid en invloed zou vergroten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar het kan impliciet relevant zijn als inwoners duurzamere oplossingen aandragen voor gemeentelijke taken.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is mogelijk dat er kosten verbonden zijn aan het onderzoeken en implementeren van de omgekeerde Right to Challenge, maar deze worden niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2020 Omgekeerde Right to Challenge Inwoners Gemeente Taken Middelen Uitdaging Betrokkenheid Kennis en kunde GemeentebestuurVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement A Registratienummer 2019/5485" en betreft de Programmabegroting 2020 van de gemeente Kaag en Braassem. Het amendement stelt voor om het budget van €254.000 voor de hogere dotatie aan de Voorziening onderhoud gebouwen pas vrij te geven nadat de raad het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) gebouwen heeft vastgesteld. Dit MJOP biedt financiële en beleidskaders voor het onderhoud van gemeentelijk vastgoed. De indieners willen dat de raad het MJOP eerst bespreekt en vaststelt voordat de verhoging in de begroting wordt verwerkt en uitgaven worden gedaan.
Volledigheid van het voorstel:
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft wat er moet gebeuren voordat het budget wordt vrijgegeven. Het mist echter gedetailleerde informatie over de inhoud van het MJOP en de specifieke redenen waarom de raad het eerst moet bespreken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het MJOP te bespreken en vast te stellen voordat de financiële middelen worden vrijgegeven. Dit geeft de raad controle over de uitgaven en de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het onderhoudsbeleid.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vindt om eerst het MJOP te bespreken en vast te stellen voordat de financiële middelen worden vrijgegeven. Dit kan een keuze zijn tussen financiële controle en het vertrouwen in de uitvoerende macht.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorwaarde voor het vrijgeven van het budget. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen deadline is voor de bespreking en vaststelling van het MJOP. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt en daarmee de voorwaarde stelt dat het MJOP eerst moet worden vastgesteld voordat het budget wordt vrijgegeven.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het vaststellen van het MJOP.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan relevant zijn als onderdeel van de beleidskaders voor het onderhoud van gemeentelijk vastgoed.
Financiële gevolgen:
Het amendement heeft directe financiële gevolgen, aangezien het de vrijgave van €254.000 aan budget voor onderhoudsvoorzieningen uitstelt. Er wordt echter niet aangegeven hoe dit eventueel gedekt wordt of wat de gevolgen zijn van het uitstellen van deze uitgaven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2020 Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) Voorziening onderhoud gebouwen Begroting Financiële consequenties Gemeentelijk vastgoed Storting verhoging Fractie VVD Onderhoud VaststellenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Amendement A Registratienummer 2019/5485" en betreft de Programmabegroting 2020 van de gemeente Kaag en Braassem. Het amendement stelt voor om het budget van €254.000 voor de hogere dotatie aan de Voorziening onderhoud gebouwen pas vrij te geven nadat de raad het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) gebouwen heeft vastgesteld. Dit plan, dat financiële en beleidskaders voor het onderhoud van gemeentelijk vastgoed biedt, heeft aanzienlijke financiële gevolgen en is nog niet door de raad besproken of goedgekeurd.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is duidelijk in zijn doelstelling en geeft een specifieke voorwaarde voor de vrijgave van het budget. Het mist echter details over de inhoud van het MJOP en de specifieke financiële en beleidsmatige gevolgen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het MJOP te bespreken en vast te stellen voordat de financiële middelen worden vrijgegeven. Dit geeft de raad controle over de uitgaven en de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het onderhoudsbeleid.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het direct vrijgeven van het budget voor onderhoud of het eerst bespreken en goedkeuren van het MJOP. Dit is een keuze tussen snelheid en zorgvuldigheid in besluitvorming.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorwaarde voor budgetvrijgave. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen deadline is voor de bespreking en goedkeuring van het MJOP. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een tijdslijn kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat betekent dat het budget pas na goedkeuring van het MJOP wordt vrijgegeven. In dit geval is het amendement verworpen.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van onderhoud van gemeentelijk vastgoed.
Financiële gevolgen:
Het amendement heeft directe financiële gevolgen door de vrijgave van €254.000 afhankelijk te maken van de goedkeuring van het MJOP. Er wordt echter niet aangegeven hoe deze uitgaven gedekt worden als het MJOP niet wordt goedgekeurd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2020 Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) Voorziening onderhoud gebouwen Begroting Financiële consequenties Gemeentelijk vastgoed Storting verhoging Onderhoud Fractie VVD Meerjarenbegroting 2020-2023Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 1 Registratienummer 2019/5485 - Programmabegroting 2020; Winkelvoorzieningen winkelhart Roelofarendsveen
Samenvatting: De motie richt zich op het aanpakken van leegstand in het winkelhart van Roelofarendsveen, dat recentelijk is uitgebreid met het Zuidplein. Ondanks de komst van nieuwe winkels, blijft een deel van de winkelruimtes ongebruikt. De motie stelt dat het concentreren van winkelvoorzieningen in het centrum de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van het dorp kan verbeteren. Het roept het college op om te onderzoeken hoe ruimtelijk beleid kan bijdragen aan het verminderen van leegstand en het stimuleren van verhuizingen naar het winkelhart, met als doel een aantrekkelijker en gezonder winkelcentrum te creëren.
Volledigheid van het Voorstel
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem (leegstand) en het voorstellen van een mogelijke oplossing (onderzoek naar ruimtelijk beleid). Echter, het biedt geen concrete maatregelen of tijdlijnen voor de uitvoering van het onderzoek.
Rol van de Raad
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze roept het college op om actie te ondernemen en zal waarschijnlijk de voortgang en resultaten van het onderzoek monitoren.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen het al dan niet ondersteunen van de motie en het bepalen van de prioriteit van het aanpakken van leegstand in het winkelhart. Er moet ook worden overwogen hoe ruimtelijk beleid kan worden ingezet zonder negatieve gevolgen voor andere delen van de gemeente.
SMART-Analyse en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare criteria, een tijdsbestek voor het onderzoek, en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit hangt af van de uitvoering door het college.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college opdracht geven om het voorgestelde onderzoek uit te voeren. De motie is unaniem aangenomen, wat wijst op brede steun.
Participatie
De motie vermeldt niet expliciet participatie van inwoners of winkeliers, maar suggereert wel dat de resultaten van het onderzoek onder de aandacht van winkeliers en vastgoedeigenaren moeten worden gebracht.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het verminderen van leegstand kan bijdragen aan een duurzamere stedelijke ontwikkeling door efficiënter gebruik van bestaande ruimtes.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het onderzoek zelf kan kosten met zich meebrengen, maar deze worden niet gespecificeerd. Eventuele beleidswijzigingen kunnen financiële implicaties hebben voor de gemeente en betrokken partijen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2020 Winkelvoorzieningen Roelofarendsveen Zuidplein Leegstand Detailhandelsruimte Online shoppen Bestemmingswijzigingen Ruimtelijk beleid VastgoedeigenarenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van Motie 2: Jongerenhuisvesting
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Begroting 2020, Jongerenhuisvesting". De motie, ingediend door de raad van Kaag en Braassem, erkent de dringende behoefte aan jongerenhuisvesting in de gemeente. Het stelt voor om snel starterswoningen toe te voegen aan het woningaanbod, zoals unitwoningen of studentenwoningen, om te voorkomen dat jongeren de gemeente verlaten. De raad verzoekt het college om voor het einde van het jaar de mogelijkheden voor jongerenhuisvesting in kaart te brengen en samen te werken aan een actieplan.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van het probleem en de urgentie. Het biedt echter geen gedetailleerd plan of specifieke maatregelen, maar vraagt om een verkenning van mogelijkheden.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en sturende rol door het probleem te agenderen en het college te verzoeken om actie te ondernemen en mogelijkheden te verkennen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van jongerenhuisvesting binnen de bredere woningbouwagenda en de mate van samenwerking met woningbouwverenigingen en andere partners.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is tijdgebonden (einde van het jaar), maar mist specifieke en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie is vrij algemeen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken de mogelijkheden voor jongerenhuisvesting te onderzoeken en een actieplan te ontwikkelen.
Participatie:
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van jongeren of andere belanghebbenden wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij de ontwikkeling van nieuwe woningen.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen aan. Het vraagt om een verkenning, wat later tot financiële implicaties kan leiden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jongerenhuisvesting Woningmarkt Starterswoningen Woningaanbod Huisvestingsverordening Sociale koop Bijzondere doelgroepen Arbeidsmigranten Unit woningen StudentenwoningenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Begroting 2020, Omgekeerde Right to Challenge". Het voorstel beoogt het huidige Right to Challenge om te keren, waarbij de gemeente inwoners actief uitdaagt om gemeentelijke taken beter, slimmer of goedkoper uit te voeren. Dit vereist inzicht in de gemeentelijke taken en de bijbehorende middelen. Het doel is om inwoners actiever te betrekken bij gemeentelijke werkzaamheden en hun kennis en kunde beter te benutten. De motie verzoekt het college om de mogelijkheden van deze omgekeerde benadering te onderzoeken en de bevindingen te bespreken met de raad.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het zowel de intentie als de verwachte uitkomsten van de omgekeerde Right to Challenge duidelijk beschrijft. Echter, het mist specifieke details over hoe de implementatie zou plaatsvinden en welke specifieke taken in aanmerking komen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het college te verzoeken de mogelijkheden van de omgekeerde Right to Challenge te onderzoeken en de bevindingen te bespreken. De raad moet ook beslissen of zij het voorstel steunt en of het verder uitgewerkt moet worden.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de omgekeerde Right to Challenge als een waardevolle benadering ziet om inwoners meer te betrekken bij gemeentelijke taken. Dit vraagt om een afweging tussen het behouden van controle over gemeentelijke taken en het vertrouwen op de capaciteiten van inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdsbestek voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en praktische uitvoering zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het college de opdracht geeft om de omgekeerde Right to Challenge verder te onderzoeken en uit te werken. In dit geval is de motie verworpen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door inwoners actief uit te dagen om bij te dragen aan gemeentelijke taken. Het beoogt een grotere betrokkenheid en gebruik van lokale kennis en kunde.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar het kan relevant zijn als inwoners innovatieve en duurzame oplossingen aandragen voor gemeentelijke taken.
Financiële Gevolgen:
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het onderzoek naar de omgekeerde Right to Challenge kan echter kosten met zich meebrengen, afhankelijk van de benodigde middelen en implementatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Right to Challenge Inwoners Gemeente Taken Betrokkenheid Uitdaging Kennis en kunde Gemeentebestuur Participatie RandvoorwaardenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Programmabegroting 2020" van de gemeente Kaag en Braassem. Het amendement stelt voor om het budget van €254.000 voor de hogere dotatie aan de Voorziening onderhoud gebouwen pas vrij te geven nadat het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) gebouwen door de raad is vastgesteld. Het MJOP biedt financiële en beleidskaders voor het onderhoud van gemeentelijk vastgoed, maar is nog niet besproken of goedgekeurd door de raad. Het amendement benadrukt de noodzaak van raadpleging en goedkeuring van het MJOP voordat de financiële middelen worden vrijgegeven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft wat er moet gebeuren voordat de financiële middelen worden vrijgegeven. Het legt de nadruk op de noodzaak van goedkeuring van het MJOP door de raad, maar mist mogelijk details over de inhoud van het MJOP zelf.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen en vaststellen van het MJOP voordat de financiële middelen worden vrijgegeven. Dit amendement versterkt de controlerende en besluitvormende rol van de raad.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belangrijk vinden om eerst het MJOP te bespreken en goed te keuren voordat de financiële middelen worden vrijgegeven. Dit kan invloed hebben op de timing en uitvoering van onderhoudsprojecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorwaarde voor vrijgave van middelen. Het is tijdgebonden omdat het afhankelijk is van de goedkeuring van het MJOP. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel zou sterker zijn met een tijdlijn voor de bespreking en goedkeuring van het MJOP.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement willen aannemen, wat betekent dat zij het MJOP eerst willen bespreken en goedkeuren voordat de financiële middelen worden vrijgegeven.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen of goedkeuren van het MJOP.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan relevant zijn afhankelijk van de inhoud van het MJOP en de onderhoudsstrategieën die daarin worden voorgesteld.
Financiële Gevolgen:
Het amendement heeft directe financiële gevolgen omdat het de vrijgave van €254.000 uitstelt totdat het MJOP is goedgekeurd. Er wordt echter niet aangegeven hoe dit bedrag gedekt wordt of wat de gevolgen zijn van het uitstel voor lopende of geplande onderhoudsprojecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2020 Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) Voorziening onderhoud gebouwen Begroting Budget Vastgoed Financiële consequenties Storting Onderhoud Fractie VVDVerfijning van de zoekopdracht:
Peter Van Dijk
Peter Van Dijk
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. Wesselink - CDA
R. Wesselink - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Wesselink - CDA
R. Wesselink - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik
Ger Van Emmerik
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. Wesselink - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk
Ger Van Emmerik
Ger Van Emmerik
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. Wesselink - CDA
Petra van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Petra van der Wereld - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Yvonne Peters-adrian Wethouder
Y. Peters-Adrian - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Petra van der Wereld - Samen
Peter Van Dijk
Peter Van Dijk
Peter Van Dijk
Peter Van Dijk
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. Wesselink - CDA
R. Wesselink - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Yvonne Peters-adrian Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Thijs Brambach
Thijs Brambach
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Petra van der Wereld - Samen
Floris Schoonderwoerd
Petra van der Wereld - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
Floris Schoonderwoerd Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Wesselink - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. Wesselink - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. Wesselink - CDA
R. Wesselink - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik
Ger Van Emmerik
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik
Ger Van Emmerik
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik
Ger Van Emmerik
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk
Peter Van Dijk
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk
Peter Van Dijk
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik
Ger Van Emmerik
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk
R. Wesselink - CDA
R. Wesselink - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk
Peter Van Dijk
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik
Ger Van Emmerik
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. Wesselink - CDA
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. Wesselink - CDA
R. Wesselink - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. Wesselink - CDA
R. Wesselink - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
00:56:51 - 00:57:27 - 00:57:32 - 01:00:38 - 01:00:40 - 01:03:40 - 01:04:41 - 01:04:42 - 01:05:11 - 01:05:51 - 01:06:12 - 01:07:39 - 01:07:40 - 01:08:03 - 01:08:06 - 01:12:16 - 01:12:18 - 01:12:38 - 01:12:39 - 01:13:57 - 01:16:41 - 01:16:54 - 01:17:17 - 01:17:18 - 01:18:21 - 01:18:49 - 01:20:53 - 01:22:36 - 01:23:36 - 01:23:37 - 01:24:35 - 01:25:04 - 01:25:09 - 01:27:24 - 01:27:27 - 01:28:04 - 01:28:45 - 01:29:40 - 01:29:50 - 01:29:55 - 01:30:14 - 01:32:25 - 01:32:31 - 01:33:51 - 01:34:04 - 01:34:46 - 01:35:41 - 01:36:22 - 01:36:55 - 01:38:29 - 01:39:01 - 01:40:28 - 01:41:03 - 01:41:04 - 01:41:28 - 01:42:04 - 01:42:27 - 01:43:10 - 01:43:29 - 01:44:32 - 01:44:56 - 01:45:03 - 01:46:00 - 01:46:26 - 01:46:27 - 01:47:54 - 01:48:00 - 01:48:40
N.G. van Egmond - Wethouder
00:57:05 - 00:57:07 - 00:57:31 - 00:57:35 - 01:03:37 - 01:03:47 - 01:13:54 - 01:13:56 - 01:13:59 - 01:16:42 - 01:16:57 - 01:16:58 - 01:20:54 - 01:21:05 - 01:22:54 - 01:24:05 - 01:28:46 - 01:28:48 - 01:33:56 - 01:33:57 - 01:35:34 - 01:40:13 - 01:43:38 - 01:44:38 - 01:44:39 - 01:46:42 - 01:46:43 - 01:48:58