17-01-2023 Overzicht collegebesluiten
Agendapunt 3.a (spoedeisende) bestuursdwang ingestorte schuur Achterweg 2a te Nieuwe Wetering
Agendapunt 3.b Beantwoording schriftelijke vragen MooiKB inzake opvang vluchtelingen
Agendapunt 3.c DVO Cyclus deel C 2023
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuwe dienstverleningsovereenkomst met Cyclus voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. In deel C van deze overeenkomst staan de tarieven en specifieke afspraken die jaarlijks worden aangepast aan nieuwe ontwikkelingen en geïndexeerd. De overeenkomst bestaat uit drie delen: algemeen/juridisch, productenportfolio en tarieven/specifieke afspraken. Deel C is uniek voor elke gemeente en beschrijft de afgenomen producten en bijbehorende tarieven. Voor 2023 zijn de aantallen aansluitingen en afvalcontainers aangepast aan de huidige situatie, met een stijging door toename van woningen. De kosten voor 2023 passen binnen de begroting, maar kunnen variëren door werkelijke aantallen en hoeveelheden. Cyclus streeft ook naar verduurzaming van hun werkzaamheden en het opzetten van circulaire projecten. Het voorstel is besproken met de financiële adviseur en de portefeuillehouder, die beiden akkoord zijn.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "DVO Cyclus deel C 2023". Het voorstel betreft de jaarlijkse aanpassing van deel C van de dienstverleningsovereenkomst (DVO) tussen de gemeente Kaag en Braassem en Cyclus, een bedrijf dat verantwoordelijk is voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Deel C bevat de tarieven en specifieke afspraken die jaarlijks worden aangepast aan nieuwe ontwikkelingen en geïndexeerd. Voor 2023 zijn de tarieven verhoogd vanwege stijgende kosten, en het aantal aansluitingen en afvalcontainers is aangepast aan de toegenomen woningbouw. De kosten voor 2023 passen binnen de bestaande begroting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke informatie bevat over de aanpassingen in tarieven en afspraken, de financiële dekking binnen de begroting, en de context van de wijzigingen. Er is echter geen gedetailleerde uitleg over de specifieke indexeringsmethoden of de exacte impact van de kostenstijgingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is beperkt, aangezien het voorstel niet openbaar is voor de gemeenteraad. De raad hoeft geen besluit te nemen, omdat de machtiging voor ondertekening bij de wethouder ligt.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is. De raad zou echter kunnen overwegen om in de toekomst meer betrokken te raken bij de besluitvorming over afvalbeheer en duurzaamheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor verbetering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van specifieke duurzaamheidsdoelen kan als een gemis worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien de machtiging voor ondertekening bij de wethouder ligt.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie, aangezien het voorstel niet openbaar is voor de gemeenteraad en er geen betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden wordt genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een relevant onderwerp, met de nadruk op het verduurzamen van Cyclus' eigen werkzaamheden en het opzetten van circulaire projecten. Echter, er zijn geen specifieke duurzaamheidsdoelen of -maatregelen opgenomen in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn dat de kosten voor de DVO 2023 binnen de bestaande begroting passen. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien de kosten al zijn opgenomen in de begroting. De stijging van de tarieven is een gevolg van hogere grondstoffen- en brandstofprijzen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dienstverleningsovereenkomst Cyclus Huishoudelijk afval Tarieven Indexering Aansluitingen Afvalcontainers Verduurzaming Inzameling BegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.d Programma Context & Kaders 6 februari 2023 - Rechtmatigheidsverantwoording vanaf boekjaar 2023
Agendapunt 3.e Programma Context & Kaders 6 februari 2023 - Thema-avond tuinbouw met lokale (glas)tuinbouwsector
Agendapunt 3.f Raadsinformatiebrief terugkoppeling AB vergadering Holland Rijnland 21-12-2022
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Terugkoppeling AB Holland Rijnland 21 december 2022
Samenvatting: De brief informeert de gemeenteraad over de laatste vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van Holland Rijnland in 2022. Belangrijke agendapunten waren onder andere de mededeling over de nieuwe Wet Gemeenschappelijke Regeling (Wgr), de aangepaste archiefverordening, en de Kaderbrief 2024. De Kaderbrief introduceert een incidentele volumestijging van 0,6% in de bijdrage per inwoner vanwege de zwakke financiële positie van Holland Rijnland. Het werkprogramma 2022-2026 werd unaniem vastgesteld, met amendementen over de regiotaxi en Schiphol. Een motie over het behoud van het Centrum Aangeboren Hartafwijkingen Amsterdam-Leiden (CAHAL) werd aangenomen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de belangrijkste agendapunten en besluiten van de vergadering behandelt. Er is echter weinig gedetailleerde informatie over de inhoudelijke discussies of de specifieke wijzigingen die zijn aangebracht.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt geïnformeerd over de besluiten en ontwikkelingen binnen het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland. De raad heeft een adviserende rol, vooral bij het opstellen van zienswijzen en het beoordelen van de impact van regionale besluiten op de lokale gemeenschap.
Politieke keuzes
Belangrijke politieke keuzes omvatten de beslissing om een volumestijging toe te passen ondanks de zwakke financiële positie, en de steun voor het behoud van het CAHAL, wat zowel zorg- als economische implicaties heeft.
SMART-analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen of tijdlijnen genoemd, vooral niet voor de volumestijging of de impact van de motie over het CAHAL. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de informatie is soms oppervlakkig.
Participatie
Er wordt weinig gezegd over participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt voornamelijk op de interne besluitvorming binnen het AB en de betrokkenheid van gemeentelijke raden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op financiële en zorggerelateerde kwesties.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een volumestijging van €39.395 voor 2024, verdeeld over dertien gemeenten. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe deze stijging gedekt zal worden, behalve dat het incidenteel is en verband houdt met de zwakke financiële positie van Holland Rijnland.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Holland Rijnland Volumestijging Werkprogramma 2022-2026 Regionale Woonagenda Aangepaste archiefverordening Centrum Aangeboren Hartafwijkingen Amsterdam - Leiden (CAHAL) Wet Gemeenschappelijke Regeling Kaderbrief 2024 Regiotaxi SchipholVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.g W2022/286: aanvraag omgevingsvergunning voor het tijdelijk huisvesten van vier arbeidsmigranten in een voormalige bedrijfswoning Geestweg 56a te Roelofarendsveen
Samenvatting
Er is een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning om tijdelijk vier arbeidsmigranten te huisvesten in een voormalige bedrijfswoning aan de Geestweg 56a in Roelofarendsveen. Het college van burgemeester en wethouders moet hierover een besluit nemen. De aanvraag past binnen het Afwijkingenbeleid ruimtelijke ordening en de Beleidsregel Huisvesting Arbeidsmigranten. Er zijn echter afwijkingen van het bestemmingsplan, waarvoor een vergunning nodig is. Er zijn geen privaatrechtelijke of milieubelemmeringen en er is voldoende parkeerruimte. De brandveiligheid wordt gewaarborgd door gekoppelde rookmelders. Het voorstel is om de vergunning te verlenen met voorwaarden, waaronder een extra voorwaarde voor brandveiligheid. Er zijn geen financiƫle of andere risico's verbonden aan dit voorstel, maar er is wel ruimte voor bezwaar en beroep. De aanvraag wordt behandeld volgens de reguliere procedure en er is geen stedenbouwkundig advies nodig. De betrokken partijen, zoals de portefeuillehouder en de teamleider Dienstverlening, stemmen in met het advies.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag omgevingsvergunning voor het tijdelijk huisvesten van vier arbeidsmigranten in een voormalige bedrijfswoning Geestweg 56a te Roelofarendsveen." Het voorstel betreft het verlenen van een omgevingsvergunning voor het tijdelijk huisvesten van vier arbeidsmigranten in een voormalige bedrijfswoning voor een periode van vijf jaar. Het college van burgemeester en wethouders wordt geadviseerd om de vergunning te verlenen, ondanks dat het plan afwijkt van het bestemmingsplan. Er zijn voorwaarden gesteld, waaronder brandveiligheidseisen en een planschadeovereenkomst. De aanvraag past binnen het Afwijkingenbeleid ruimtelijke ordening en de Beleidsregel Huisvesting Arbeidsmigranten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een uitgebreide onderbouwing van de aanvraag, inclusief argumenten voor en tegen, en de juridische en beleidsmatige kaders. Er zijn echter enkele punten die verder verduidelijkt kunnen worden, zoals de specifieke voorwaarden voor brandveiligheid.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het besluit wordt genomen door het college van burgemeester en wethouders.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet afwijken van het bestemmingsplan en het vaststellen van voorwaarden voor brandveiligheid en huisvesting van arbeidsmigranten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en acceptatie van de brandveiligheidsmaatregelen kunnen verder worden uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de brandveiligheidseisen kunnen nader worden gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het een collegebesluit betreft.
Participatie:
Er is geen participatie geweest vanwege de tijdelijke aard van de situatie en het beperkte aantal betrokkenen. Er zijn wel kennisgevingen in het Gemeenteblad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct relevant, aangezien het een bestaand pand betreft en er geen bouwwerkzaamheden plaatsvinden.
Financiële Gevolgen:
Er worden leges in rekening gebracht conform de legesverordening. Er is een planschadeovereenkomst afgesloten met de aanvrager. De financiële gevolgen lijken gedekt te zijn door deze afspraken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Arbeidsmigranten Tijdelijke huisvesting Bestemmingsplan Brandveiligheid Afwijkingenbeleid Bouwbesluit Planschadeovereenkomst Parkeergelegenheid Beleidsregel Huisvesting ArbeidsmigrantenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a Vaststellen Stichtingskostenopzet De Dorpstuin Rijnsaterwoude
Samenvatting
De gemeente overweegt om samen met M3 Architecten acht twee-onder-één-kapwoningen te ontwikkelen in De Dorpstuin, Rijnsaterwoude. Er is een aanbestedingsprocedure geweest waarbij Thuis in Bouwen uit Meerkerk als aannemer is geselecteerd. Voordat de bouwopdracht definitief wordt gegund, moet het college van burgemeester en wethouders de Stichtingskostenopzet (Stiko) goedkeuren. Deze Stiko bevat de bouwkosten en de verwachte verkoopopbrengsten van de woningen. De grondopbrengst is hoger dan eerder geraamd, wat positief is voor de grondexploitatie. De gemeente wil de woningen snel realiseren, zodat het gebied woonrijp kan worden gemaakt. Er zijn geen extra kosten voor de gemeente, en de woningen zullen voldoen aan de huidige duurzaamheidsnormen. De bouw start pas als 70% van de woningen is verkocht. De omgeving wordt vooraf geïnformeerd over de werkzaamheden.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Vaststellen Stichtingskostenopzet De Dorpstuin Rijnsaterwoude
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen Stichtingskostenopzet De Dorpstuin Rijnsaterwoude". Het doel is om de Stichtingskostenopzet (Stiko) vast te stellen voor de ontwikkeling van 8 twee-onder-één-kapwoningen in Rijnsaterwoude. De gemeente heeft een samenwerkingsovereenkomst met M3 Architecten, die via een aanbestedingsprocedure Thuis in Bouwen uit Meerkerk als aannemer heeft geselecteerd. De grondopbrengsten zijn hoger dan verwacht, wat positief is voor de grondexploitatie. Het voorstel vraagt om goedkeuring van de Stiko en de definitieve gunning van de bouwopdracht.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat details over de samenwerking, financiële aspecten, aanbestedingsprocedure, en risico's. Echter, de Stiko zelf is niet openbaar, wat de transparantie beperkt.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het een besluit betreft van het college van burgemeester en wethouders.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft de goedkeuring van de Stiko en de gunning van de bouwopdracht. Dit heeft gevolgen voor de financiële positie van de gemeente en de ontwikkeling van het gebied.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en meetbaar in termen van financiële doelen en tijdlijnen. Echter, de afhankelijkheid van de verkoop van 70% van de woningen introduceert onzekerheid. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de niet-openbare Stiko kan als een gebrek aan transparantie worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het een collegebesluit betreft.
Participatie:
Participatie is beperkt tot het informeren van de omgeving over de werkzaamheden. Er is geen actieve betrokkenheid van bewoners in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp; de woningen voldoen aan het Bouwbesluit en er is extra budget voor Nul-op-de-meterwoningen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn positief, met hogere grondopbrengsten dan geraamd. Deze worden verwerkt in de herziening van de grondexploitatie. Er zijn geen extra kosten voor de gemeente buiten de grondexploitatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichtingskostenopzet (Stiko) De Dorpstuin Rijnsaterwoude M3 Architecten Thuis in Bouwen Grondexploitatie Twee-onder-één-kapwoningen Samenwerkingsovereenkomst Aanbestedingsprocedure Grondopbrengsten Bouwrijp makenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Regionale Energiestrategie (RES) en vervolg Duurzame opwek elektriciteit (DOE)
Agendapunt 4.c Verkeersmeting Herenweg Leimuiden - Kudelstaart
Agendapunt 4.d Programma Context & Kaders 6 februari 2023 - Regionaal beleid Wonen
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een zienswijze in te dienen op de concept Regionale Woonagenda en Huisvestingsverordening van Holland Rijnland. Deze documenten zijn bedoeld om de woningmarkt in de regio te verbeteren, met een focus op sociale en betaalbare woningen. Er zijn afspraken gemaakt over het aantal te bouwen betaalbare woningen en de toewijzing daarvan aan specifieke doelgroepen. De Regionale Woonagenda en Huisvestingsverordening bieden kaders voor lokale beleidsdoelen en sluiten aan bij de Omgevingsvisie. Er wordt samengewerkt met andere gemeenten en woningcorporaties in de regio. De gemeenteraad wordt gevraagd om in te stemmen met de zienswijze, zodat de documenten verder kunnen worden uitgewerkt en vastgesteld. De plannen moeten bijdragen aan een betere balans tussen vraag en aanbod op de woningmarkt en de kwaliteit van wonen in de regio verbeteren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze concept Regionale Woonagenda en Huisvestingsverordening Holland Rijnland
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen en indienen van een zienswijze op de concept Regionale Woonagenda en Huisvestingsverordening Holland Rijnland. Het doel is om de woningmarkt in de regio te versterken door te focussen op sociale en betaalbare woningen, en minder op dure woningen. De documenten bieden kaders voor de verdeling en toewijzing van deze woningen en sluiten aan op lokale beleidsdoelen. Er wordt samengewerkt met gemeenten in de regio om afspraken te maken over woningbouw, bijzondere doelgroepen en lokale regels. De zienswijze moet bijdragen aan het actualiseren van deze documenten om aan te sluiten bij huidige behoeften.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de belangrijkste aspecten van de Regionale Woonagenda en Huisvestingsverordening behandelt, inclusief de noodzaak voor actualisatie en de betrokkenheid van lokale en regionale partijen. Het biedt een duidelijke structuur en richting voor de woningbouwopgaven.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de zienswijze op de Regionale Woonagenda en Huisvestingsverordening. Dit betekent dat de raad een adviserende en goedkeurende rol heeft in het proces van het vaststellen van deze documenten.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de focus op sociale en betaalbare woningen, de toewijzing van woningen aan bijzondere doelgroepen, en de registratie van arbeidsmigranten. Er moet ook worden besloten hoe de gemeente zich positioneert ten opzichte van de regionale en provinciale afspraken.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en relevant, maar mist concrete meetbare doelen en een tijdsgebonden kader. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdsdruk en de moeizame bestuurlijke gesprekken over de Realisatieagenda kunnen als een uitdaging worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de zienswijze op de Regionale Woonagenda en Huisvestingsverordening vast te stellen en in te dienen bij het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland.
Participatie
Er is sprake van participatie door gemeenten en woningcorporaties in het proces. De raad wordt betrokken in de inzageperiode en kan een zienswijze indienen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. De Regionale Woonagenda maakt verbinding met de Regionale Energie Strategie en het beleid op energietransitie en verduurzaming.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen. Het is onduidelijk hoe eventuele kosten worden gedekt, wat een aandachtspunt kan zijn voor verdere besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Woonagenda Huisvestingsverordening Sociale huurwoningen Betaalbare woningen Holland Rijnland Woningbouwplannen Doelgroepen Realisatieagenda Woonopgaven OmgevingsvisieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.e Programma Context & Kaders 6 februari 2023 - Vitale Veenweiden
Agendapunt 4.f Raadsinformatiebrief Gesloten jeugdhulp
Samenvatting
De gemeenten in de regio Holland Rijnland willen de gesloten jeugdhulp verminderen en meer inzetten op intensieve ambulante hulp en kleinschalige verblijfsvoorzieningen. Dit past binnen de visie om jeugdigen zoveel mogelijk thuis te laten opgroeien. De afbouw van gesloten jeugdhulp gaat sneller dan verwacht, wat positief is, maar het brengt ook financiële uitdagingen met zich mee voor de aanbieders van deze hulp. De gemeenteraad wordt hierover geïnformeerd via een raadsinformatiebrief. Er zijn zorgen over de financiële situatie van jeugdhulpaanbieders zoals iHUB, en de staatssecretaris heeft Interbestuurlijk Toezicht ingesteld. De financiële gevolgen voor de regio zijn nog onduidelijk, maar er wordt gewerkt aan een prognose. De kosten zullen verdeeld worden over de regio's, waarbij Holland Rijnland ongeveer 15% zal bijdragen. Er zijn geen directe risico's of duurzaamheidskwesties verbonden aan dit voorstel. De gemeenteraad wordt op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsinformatiebrief Gesloten jeugdhulp". Het voorstel informeert de gemeenteraad over de ontwikkelingen rondom de afbouw van gesloten jeugdhulp in de regio Holland Rijnland. De ambitie is om gesloten jeugdhulp te vervangen door intensieve ambulante jeugdhulp en kleinschalige verblijfsvoorzieningen. Hoewel de afbouw sneller verloopt dan verwacht, leidt dit tot financiële uitdagingen voor jeugdhulpaanbieders. De brief informeert de raad over de kwetsbare financiële situatie van aanbieders zoals Schakenbosch en iHUB en de betrokkenheid van de Jeugdautoriteit en het ministerie van VWS.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in het informeren van de raad over de huidige situatie en de uitdagingen die gepaard gaan met de afbouw van gesloten jeugdhulp. Het biedt echter geen concrete oplossingen voor de financiële problemen van de jeugdhulpaanbieders.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om geïnformeerd te worden over de ontwikkelingen en om, indien nodig, toekomstige financiële beslissingen te maken zodra de kosten en budgettaire implicaties duidelijker zijn.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de afbouw van gesloten jeugdhulp blijft steunen ondanks de financiële uitdagingen en hoe zij om willen gaan met de mogelijke financiële steun aan jeugdhulpaanbieders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan concrete actieplannen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de raadsinformatiebrief vast te stellen en op de hoogte blijven van verdere ontwikkelingen en financiële implicaties.
Participatie:
Participatie is niet aan de orde in dit voorstel, wat betekent dat er geen directe betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden is voorzien.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Hoewel het voorstel zelf geen directe financiële consequenties heeft, kunnen de ontwikkelingen wel financiële gevolgen hebben. De exacte kosten zijn nog onbekend, maar er wordt verwacht dat alle regio’s, waaronder Holland Rijnland, een deel van de kosten zullen dragen. Er is nog geen budget opgenomen in de Begroting Jeugdhulp Holland Rijnland 2023, maar er wordt een prognose verwacht in juni.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gesloten jeugdhulp Jeugdhulpaanbieders Holland Rijnland iHUB Schakenbosch Interbestuurlijk Toezicht Jeugdautoriteit Continuïteit Liquiditeitssteun FrictiekostenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Gesloten Jeugdhulp
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Afbouw van Gesloten Jeugdhulp (JeugdzorgPlus) in de regio Holland Rijnland". Het doel is om JeugdzorgPlus af te bouwen en te vervangen door intensieve ambulante jeugdhulp en kleinschalige verblijfsvoorzieningen. Dit sluit aan bij de landelijke trend om jeugdigen zoveel mogelijk thuis te laten opgroeien. De afbouw verloopt sneller dan verwacht, wat financiële problemen veroorzaakt voor aanbieders zoals Schakenbosch en iHub. Er zijn herstel- en continuïteitsplannen nodig om de zorgcontinuïteit te waarborgen, en er is interbestuurlijk toezicht ingesteld door het ministerie van VWS.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het schetsen van de huidige situatie, de uitdagingen en de stappen die worden ondernomen. Het biedt echter weinig concrete details over de exacte maatregelen die zullen worden genomen om de financiële problemen op te lossen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een rol in het goedkeuren van financiële steunmaatregelen en het waarborgen van de zorgcontinuïteit. Ze moeten ook op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en de financiële risico's die hiermee gepaard gaan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over het al dan niet verstrekken van financiële steun aan jeugdhulpaanbieders en hoe de kosten verdeeld worden. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid bij de transformatie van de jeugdzorg.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er ontbreken specifieke doelen en tijdlijnen voor de afbouw en transformatie van de jeugdzorg. Er zijn geen duidelijke meetbare resultaten of tijdsgebonden doelen aangegeven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van jeugdigen of hun families in het besluitvormingsproces. Het richt zich voornamelijk op de samenwerking tussen gemeenten en jeugdhulpaanbieders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op de continuïteit van zorg en financiële stabiliteit.
Financiële Gevolgen:
Er zijn aanzienlijke financiële gevolgen, met name door de noodzaak van liquiditeits- en continuïteitssteun aan jeugdhulpaanbieders. De kosten worden verdeeld over de regio's, waarbij Holland Rijnland ongeveer 15% van de kosten draagt. Er is nog onduidelijkheid over de totale financiële verplichtingen en hoe deze gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
JeugdzorgPlus Gesloten jeugdhulp Jeugdautoriteit Zorgcontinuïteit Interbestuurlijk Toezicht Schakenbosch iHUB Liquiditeitssteun Alternatieve zorgvormen Onderzoeksbureau AEFVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.g Gunning bouwkundige, installatietechnische en terreinwerkzaamheden en constructieve ontwerpwerkzaamheden nieuwbouw van KC Noord en De Tweesprong
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt om de bouwkundige, installatietechnische en terreinwerkzaamheden voor de nieuwbouw van KC Noord en De Tweesprong te gunnen aan Pellikaan Bouwbedrijf B.V. Dit besluit moet nog worden genomen. Het project omvat de bouw van een kindcentrum, sportcomplex en zwembad. Er is een Europese aanbestedingsprocedure doorlopen, waarbij Pellikaan Bouwbedrijf B.V. als beste uit de bus komt op basis van prijs-kwaliteitverhouding. Het bouwteam, dat bestaat uit de architect, gemeente, gebruikers, adviseurs en de aannemer, werkt samen aan het ontwerp en de uitvoering. Er zijn financiƫle middelen gereserveerd binnen de begroting, en er is een aanvullend voorbereidingsbudget beschikbaar gesteld door de gemeenteraad. Het project heeft duurzaamheid als belangrijke ambitie en er zijn verschillende momenten van besluitvorming ingepland om de voortgang te bewaken. Als er geen opdracht wordt verstrekt, kan dit leiden tot vertraging en extra kosten. Het besluit over de gunning moet nog worden genomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Gunning bouwkundige, installatietechnische en terreinwerkzaamheden en constructieve ontwerpwerkzaamheden nieuwbouw van KC Noord en De Tweesprong". Het doel is om Pellikaan Bouwbedrijf B.V. de opdracht te gunnen voor de bouwkundige en technische werkzaamheden voor de nieuwbouw van KC Noord en De Tweesprong. Dit project omvat een kindcentrum, sportcomplex en zwembad. De selectie van de aannemer is gebaseerd op een Europese aanbestedingsprocedure, waarbij Pellikaan Bouwbedrijf B.V. als beste uit de bus kwam op basis van prijs-kwaliteitverhouding. Het project streeft naar duurzaamheid en energieneutraliteit, met participatie van de omgeving in latere fasen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat details over de aanbestedingsprocedure, selectiecriteria, financiële dekking en planning. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke duurzaamheidsmaatregelen zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft al ingestemd met het voorbereidingskrediet en hoeft geen verdere besluiten te nemen over de gunning zelf. De raad speelt een rol in het goedkeuren van aanvullende budgetten indien nodig.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van duurzaamheid en financiële middelen. Er moet ook worden overwogen hoe participatie van de gemeenschap wordt geïntegreerd in het project.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de duurzaamheidseisen kunnen specifieker worden geformuleerd.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen nieuw besluit te nemen over de gunning, maar moet wel alert blijven op de voortgang en eventuele aanvullende kredietaanvragen.
Participatie:
Er is geen directe inwonersparticipatie in dit stadium, maar toekomstige participatie is gepland tijdens de ontwikkeling van het voorontwerp en definitief ontwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met ambities voor energieneutraliteit en klimaatadaptatie. Er is echter ruimte voor verdere uitwerking van specifieke duurzaamheidsmaatregelen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn binnen de bestaande begroting gedekt. Er is een vergoeding van €50.000 voor de bouwteamaannemer bij afronding van de bouwteamfase. Eventuele aanvullende budgetten zijn al door de raad goedgekeurd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwbouw KC Noord De Tweesprong Bouwteamaannemer Pellikaan Bouwbedrijf B.V. Europese aanbesteding Duurzaamheid Bouwteam Ontwerp SportpadVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.h Informatie en tijdlijn met betrekking tot Braassemerland VOF - De Poelen
Samenvatting
Er staat een besluit op de agenda van de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 17 januari 2023. Het onderwerp betreft de informatie en tijdlijn met betrekking tot Braassemerland VOF - De Poelen. Er wordt voorgesteld om een raadsinformatiebrief vast te stellen die deze informatie en tijdlijn bevat. Op 25 januari 2023 is er een raadsavond gepland waar de vertraging van de bouwwerkzaamheden in De Poelen besproken zal worden. Tijdens deze avond kunnen mensen inspreken en vragen stellen. Er is afgesproken dat er een tijdlijn wordt gepresenteerd die de periode van december 2021 tot januari 2022 tot nu beslaat.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Informatie en tijdlijn met betrekking tot Braassemerland VOF - De Poelen." Het voorstel betreft een raadsinformatiebrief die een tijdlijn biedt over de vertraging van bouwwerkzaamheden in De Poelen, Braassemerland. Op 25 januari 2023 wordt een raadsavond georganiseerd waar betrokkenen kunnen inspreken en vragen stellen. De tijdlijn beslaat de periode van december 2021 tot januari 2022 en is bedoeld om de gemeenteraad en het publiek te informeren over de voortgang en vertragingen van het project.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een tijdlijn en een raadsinformatiebrief biedt om de gemeenteraad te informeren. Echter, zonder de inhoud van de tijdlijn en de brief te kennen, is het moeilijk om de volledigheid volledig te beoordelen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de raadsinformatiebrief vast te stellen en om tijdens de raadsavond te luisteren naar insprekers en vragen te beantwoorden. De raad moet ook de verstrekte informatie beoordelen en eventueel verdere stappen ondernemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de verstrekte informatie voldoende is en of er verdere actie nodig is om de vertragingen aan te pakken. Er kunnen politieke keuzes gemaakt worden over hoe om te gaan met de communicatie en betrokkenheid van de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het voornamelijk een informatieve functie heeft. Er zijn geen duidelijke doelen, meetbare resultaten, of tijdsgebonden acties beschreven. Zonder de inhoud van de tijdlijn is het moeilijk om op inconsistenties te wijzen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de raadsinformatiebrief vast te stellen en eventueel verdere acties te ondernemen op basis van de informatie en de raadsavond.
Participatie:
Het voorstel voorziet in participatie door het organiseren van een raadsavond waar mensen kunnen inspreken en vragen kunnen stellen. Dit biedt een platform voor betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het lijkt zich meer te richten op de voortgang en vertragingen van bouwwerkzaamheden.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of er financiële implicaties zijn verbonden aan de vertragingen of de organisatie van de raadsavond.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Braassemerland VOF De Poelen Bouwwerkzaamheden Vertraging Raadsinformatiebrief Tijdlijn Raadsavond Inspreken Vragen Cluster Regie en PlanvormingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Informatie en tijdlijn Braassemerland VOF – De Poelen". Het document biedt een overzicht van de vertragingen in de bouwwerkzaamheden in De Poelen, Braassemerland, van december 2021 tot heden. Tijdens een raadsavond op 25 januari 2023 krijgen betrokkenen de kans om vragen te stellen en hun zorgen te uiten. Het doel is om inzicht te geven in de oorzaken van de vertraging en de stappen die zijn ondernomen om deze aan te pakken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het bieden van een tijdlijn en informatie over de vertragingen. Echter, zonder de bijlage te zien, is het moeilijk te beoordelen of alle relevante details en oorzaken van de vertraging zijn opgenomen.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol en biedt een platform voor inspraak. Ze moeten de informatie beoordelen en kunnen besluiten om verdere actie te ondernemen of aanvullende vragen te stellen aan het college van burgemeester en wethouders.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de verstrekte informatie voldoende is en of er verdere stappen nodig zijn om de vertragingen aan te pakken. Ze kunnen ook overwegen of er beleidswijzigingen nodig zijn om toekomstige vertragingen te voorkomen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk informatief is. Er zijn geen duidelijke doelen of deadlines genoemd, behalve de datum van de raadsavond.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het organiseren van een raadsavond waar betrokkenen kunnen inspreken en vragen kunnen stellen. Dit toont een open houding ten opzichte van burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of dit een relevant onderwerp is binnen de context van de vertragingen.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het document lijkt zich te richten op het informeren van de raad over de vertragingen zonder in te gaan op de financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwwerkzaamheden Vertraging De Poelen Braassemerland Raadsavond Tijdlijn Inspreken Vragen Informatie Periode december 2021 tot hedenVerfijning van de zoekopdracht: