18-05-2020 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en berichten van verhindering
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Laura Van Klink
Hans Klink
Thijs Brambach
S.C. de Wagenaar - PRO
Ger Van Emmerik
Kelly Straver-van der Wereld
F.J. Zoetendaal - Samen
H.H.T. Bax - Samen
Sandra Van Emmerik
R. van Beurden - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. van Egmond - Wethouder
Conny Punt
Gino Wesselman
Jan Van Der Geest
Peter Van Dijk
Ruud Van Der Star -
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Laura Van Klink -
Hans Klink -
Thijs Brambach -
S.C. de Wagenaar - PRO
Ger Van Emmerik -
Kelly Straver-van der Wereld -
F.J. Zoetendaal - Samen
H.H.T. Bax - Samen
Sandra Van Emmerik -
R. van Beurden - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. van Egmond - Wethouder
Conny Punt -
Gino Wesselman -
Jan Van Der Geest -
Peter Van Dijk -
Agendapunt 6 Lijst van ingekomen stukken
R. van Beurden - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. van Beurden - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. van Beurden - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. van Beurden - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. van Beurden - Samen
Agendapunt 8.a Afschaffen ambtswoning
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om het besluit uit 2010, dat de burgemeester een ambtswoning ter beschikking stelt, in te trekken. Dit komt omdat het bezitten van vastgoed geen kerntaak is voor de gemeente en er een landelijke trend is om ambtswoningen af te schaffen. De burgemeester wil naar een eigen woning verhuizen, wat een nieuwe situatie creëert. De provincie Zuid-Holland laat de keuze voor een ambtswoning aan de gemeente zelf over. Als de ambtswoning niet wordt verkocht, moet deze worden verhuurd, wat onderhoudskosten met zich meebrengt. De verkoop van de woning kan financiële middelen vrijmaken voor andere gemeentelijke doelen. De gemeenteraad bespreekt dit voorstel in juli 2020, met een mogelijke verkoop in mei 2020 en levering van de woning aan het einde van 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het intrekken van het besluit om een ambtswoning ter beschikking te stellen aan de burgemeester. Het doel is om de ambtswoning te verkopen, in lijn met de eerdere beslissing om overig vastgoed af te stoten. Dit past binnen de landelijke trend waarbij steeds minder gemeenten een ambtswoning voor de burgemeester hebben. De burgemeester zal naar een eigen woning verhuizen, en de verkoop van de ambtswoning sluit aan bij de autonome keuzevrijheid van de gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke achtergrond, doelstellingen, en de stappen die genomen moeten worden. Echter, meer gedetailleerde financiële informatie en een risicoanalyse zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet het besluit uit 2010 intrekken en de verkoop van de ambtswoning goedkeuren. De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over het ter beschikking stellen van een ambtswoning.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het afschaffen van de ambtswoning wenselijk is en of de verkoop van de woning in het belang van de gemeente is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het besluit uit 2010 in te trekken en de verkoop van de ambtswoning goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het besproken is met de burgemeester, maar er is geen bredere participatie van andere belanghebbenden genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van het vrijmaken van middelen voor gemeentelijke beleidsdoelen, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De kosten van de verkoop worden geschat op 1,5% van de verkoopopbrengst. De onderhoudskosten komen te vervallen, maar ook de huurinkomsten zullen stoppen. Er is geen gedetailleerd plan voor de dekking van eventuele kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ambtswoning Verkoop Burgemeester Vastgoed Gemeente Zuid-Holland Woning Ondersteuning Kosten OnderhoudskostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Regionale Energiestrategie
Kaag en Braassem: Zienswijze op Regionale Energiestrategie met Kritische Kanttekeningen
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft na een intensief debat ingestemd met een zienswijze op de Concept Regionale Energiestrategie (RES) van Holland Rijnland. De zienswijze bevat enkele belangrijke amendementen die de zorgen van de raad weerspiegelen over de impact van de energietransitie op de regio.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat de energietransitie een onderwerp is dat de gemoederen flink bezighoudt. De VVD uitte haar bezorgdheid over de mogelijke gevolgen van de RES en diende zeven amendementen in. "Wij willen absoluut op de onderkant van de bandbreedte gaan zitten," benadrukte de VVD-woordvoerder. De partij pleitte voor een kritische houding ten aanzien van kosten en sprak zich uit tegen de aanleg van zonnevelden, die volgens hen het landschap bederven.D66 daarentegen toonde zich een voorstander van een regionale aanpak en kon zich grotendeels vinden in de concept RES. Zij dienden een amendement in voor meer duidelijkheid over de bandbreedte van het energieaanbod. "Het zou logischer zijn als er een overzicht komt van wat de boven- en ondergrens van de bandbreedte nu precies inhouden," aldus D66.
Het CDA sloot zich aan bij de zorgen over de financiële onderbouwing en de impact op het landschap. "We missen de financiële onderbouwing. We weten niet wat ons boven het hoofd hangt," aldus het CDA. Zij benadrukten het belang van het koesteren van het bestaande gasnet en het betrekken van Liander bij het elektrische gedeelte.
Samen voor Kaag en Braassem (SVKB) diende een amendement in om bij het plaatsen van windmolens de landschapsvisie te benadrukken. "We willen niet vastpinnen op infrastructuur, maar kijken naar wat het beste past in het landschap," legde SVKB uit.
Na een uitgebreide discussie werden vier amendementen aangenomen. De raad sprak zich uit tegen de aanleg van zonnevelden en riep op tot temporisering van ingrijpende maatregelen, met een focus op 'no-regret' maatregelen. Ook werd het belang van het behouden van het gasnet onderstreept, evenals de behoefte aan meer duidelijkheid over de bandbreedte van het energieaanbod.
De uiteindelijke stemming over de aangepaste zienswijze resulteerde in 15 stemmen voor en 6 tegen. De zienswijze wordt nu ingediend bij Holland Rijnland, waarmee Kaag en Braassem haar wensen en bedenkingen kenbaar maakt. De komende maanden zal een participatietraject met inwoners en belanghebbenden plaatsvinden, dat moet leiden tot de vaststelling van de definitieve RES op 1 juli 2021.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een zienswijze in te dienen op de Concept Regionale Energiestrategie (RES) van Holland Rijnland. Deze strategie is een onderdeel van de energietransitie in lijn met het klimaatakkoord. Het doel is om in 2050 energieneutraal te zijn, met 80% van de energie uit de eigen regio. De Concept RES biedt keuzemogelijkheden voor energieopwekking binnen een bepaalde bandbreedte, rekening houdend met regionale beperkingen. De raad heeft tot 1 juni de tijd om wensen en bedenkingen in te dienen. Daarna start een participatietraject met inwoners en belanghebbenden, dat loopt tot de vaststelling van de definitieve RES op 1 juli 2021. Duurzaamheid is een belangrijke drijfveer achter deze strategie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze op de Concept Regionale Energiestrategie Holland Rijnland." Het voorstel betreft de goedkeuring van een zienswijze door de gemeenteraad van Kaag en Braassem op de Concept Regionale Energiestrategie (RES) van Holland Rijnland. De RES is een plan dat aangeeft hoe de regio de energietransitie wil vormgeven in lijn met het Klimaatakkoord. Het document biedt keuzemogelijkheden voor energieopwekking binnen een bepaalde bandbreedte, rekening houdend met regionale beperkingen. Het uiteindelijke doel is om in 2050 energieneutraal te zijn, met tussentijdse doelen voor 2025 en 2030.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een duidelijke structuur biedt voor de zienswijze en de context van de RES uitlegt. Het bevat ook informatie over de tijdlijn en participatieprocessen.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde zienswijze op de Concept RES. Dit houdt in dat de raad wensen en bedenkingen kan uiten die in de definitieve RES moeten worden opgenomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van ambitie in de energietransitie, zoals de keuze tussen minimale en maximale varianten van energieopwekking. Ook moet de raad keuzes maken over lokale participatie en hoe deze wordt vormgegeven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral in termen van tijdlijnen en doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de bandbreedte van de opwekdoelen kan als vaag worden ervaren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde zienswijze op de Concept RES.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van lokale participatie, waarbij dorpsraden, inwoners en belanghebbenden betrokken worden bij het proces tot de definitieve RES.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, aangezien de RES gericht is op het behalen van klimaat- en energiedoelstellingen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere uitwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Energiestrategie (RES) Holland Rijnland Energietransitie Klimaatakkoord Energieakkoord Duurzaamheid Energiebesparing Duurzame energiebronnen Participatietraject ZienswijzeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement A Registratienummer 22504/A - Zienswijze op de Concept Regionale Energiestrategie Holland Rijnland
Samenvatting: Het amendement stelt voor om de zienswijze op de concept Regionale Energiestrategie (RES) aan te passen door te kiezen voor de onderkant van de bandbreedte voor duurzame energieopwekking. Dit vanwege de vele onzekerheden en het gebrek aan participatie van inwoners. Er is bezorgdheid over de impact op het landschap en de nadruk op zonne-energie, die veel ruimte vraagt. Het amendement wijst op het ontbreken van een financiële paragraaf en de moeilijkheden bij de besluitvorming door Covid-19. Het pleit voor meer duidelijkheid en participatie voordat er een definitief bod wordt gedaan.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het amendement is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen over de concept RES, zoals de impact op het landschap, het gebrek aan participatie, en de financiële onduidelijkheden. Echter, het biedt geen concrete alternatieven of oplossingen voor de genoemde problemen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet een zienswijze geven op de concept RES en beslissen of zij instemt met het voorgestelde bod voor duurzame energieopwekking. De raad speelt een cruciale rol in het vertegenwoordigen van de belangen van de inwoners en het waarborgen van een zorgvuldige besluitvorming.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het huidige bod in de concept RES, rekening houdend met de onzekerheden en de impact op het landschap. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van ambitie in de energietransitie en de betrokkenheid van inwoners in het proces.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn inconsistenties in termen van de ambitie van de regio versus de zorgen over de impact en participatie.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of zij het amendement steunt en daarmee kiest voor de onderkant van de bandbreedte voor duurzame energieopwekking, of dat zij het huidige bod in de concept RES accepteert.
Participatie
Het amendement benadrukt het gebrek aan participatie van inwoners in het proces en pleit voor meer betrokkenheid voordat er een definitief bod wordt gedaan.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, gezien de focus op duurzame energieopwekking en de impact op het landschap.
Financiële gevolgen
Het amendement wijst op het ontbreken van een financiële paragraaf in de concept RES en benadrukt de noodzaak van inzicht in de financiële consequenties voordat er een definitief bod wordt gedaan. Er is geen duidelijkheid over hoe de kosten gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Concept Regionale Energiestrategie (RES) Duurzame energieopwekking Zonne-energie Windmolens Groene Hart Onzekerheden Nieuwe technieken Financiële consequenties Covid-19 BandbreedteVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Amendement B Registratienummer 22504/B". Het amendement stelt voor om de zienswijze op de Concept Regionale Energiestrategie (RES) Holland Rijnland aan te vullen met een passage die oproept tot meer inzicht in de kosten van de maatregelen die nodig zijn om de RES te realiseren. Het benadrukt de noodzaak van een financiële onderbouwing en een exitstrategie voor onbetaalbare onderdelen. Het amendement bekritiseert het gebrek aan participatie van inwoners en de nadruk op zonne-energie, die veel ruimte vereist. Het roept op tot een evenredige spreiding van de opgave en meer aandacht voor nieuwe technieken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het amendement is redelijk volledig in zijn kritiek op de concept RES, maar mist concrete voorstellen voor alternatieve oplossingen of methoden om de genoemde problemen aan te pakken.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde aanvullingen op de zienswijze worden overgenomen. De raad speelt een cruciale rol in het vertegenwoordigen van de belangen van de inwoners en het waarborgen van een verantwoordelijke en duurzame energiestrategie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit geven aan financiële transparantie en participatie van inwoners boven de huidige ambities van de RES. Er moet ook worden gekozen tussen het volgen van de voorgestelde strategie of het heroverwegen van de nadruk op zonne-energie en de spreiding van de opgave.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn inconsistenties in de kritiek op de RES zonder concrete alternatieven te bieden.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aannemen of verwerpen. In dit geval is het amendement verworpen.
Participatie:
Het amendement bekritiseert het gebrek aan participatie van inwoners in de besluitvorming over de concept RES.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het amendement de nadruk legt op de impact van de RES op het landschap en de noodzaak om de aarde in goede staat door te geven aan toekomstige generaties.
Financiële Gevolgen:
Het amendement wijst op het gebrek aan inzicht in de financiële gevolgen van de RES en roept op tot een financiële onderbouwing en exitstrategie. Het benadrukt dat de kosten uiteindelijk bij inwoners en ondernemers terechtkomen, maar biedt geen specifieke dekking voor deze kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Concept Regionale Energiestrategie (RES) Holland Rijnland Zonne-energie Windmolens Kosten Financiële onderbouwing Participatie Groene Hart Duurzaamheid Covid-19Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "AMENDEMENT C REGISTRATIENUMMER 22504/C" en betreft de zienswijze op de Concept Regionale Energiestrategie (RES) Holland Rijnland. Het amendement stelt voor om de zienswijze aan te vullen met een passage die zich uitspreekt tegen de aanleg van zonnevelden in de gemeente Kaag en Braassem. De indieners benadrukken dat zonnevelden een grote impact hebben op het open landschap en relatief weinig bijdragen aan duurzame energieopwekking. Ze uiten zorgen over het gebrek aan participatie van inwoners en de financiële onduidelijkheden in de concept RES, en pleiten voor een evenredige spreiding van de opgave.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen over de impact van zonnevelden, het gebrek aan participatie, en de financiële onduidelijkheden. Echter, het biedt geen concrete alternatieven of oplossingen voor de genoemde problemen.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen over het al dan niet aannemen van het amendement en daarmee de zienswijze op de concept RES aanpassen. De raad speelt een cruciale rol in het vertegenwoordigen van de belangen van de inwoners en het waarborgen van een zorgvuldige besluitvorming.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de huidige concept RES, inclusief de aanleg van zonnevelden, of het aannemen van het amendement dat zich daartegen uitspreekt. Dit omvat ook keuzes over hoe om te gaan met participatie en financiële transparantie.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het biedt geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen. Er zijn inconsistenties in de abstractheid van het bod en de onduidelijkheid over de financiële gevolgen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat betekent dat ze zich uitspreken tegen de aanleg van zonnevelden zoals voorgesteld in de concept RES.
Participatie:
Het amendement bekritiseert het gebrek aan participatie van inwoners in het proces en benadrukt de noodzaak van meer betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het amendement zich richt op de impact van zonnevelden op het landschap en de effectiviteit van zonne-energie als duurzame oplossing.
Financiële gevolgen:
Het amendement wijst op het ontbreken van een financiële paragraaf in de concept RES en de onduidelijkheid over de kosten en wie deze zal dragen. Het benadrukt dat de financiële gevolgen uiteindelijk bij inwoners en ondernemers terechtkomen, maar biedt geen specifieke oplossingen voor deze kwestie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zonnevelden Concept Regionale Energiestrategie (RES) Duurzame energie Holland Rijnland Landschap Windmolens Nieuwe technieken Groene Hart Financiële consequenties Covid-19Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement D op de Zienswijze op de Concept Regionale Energiestrategie Holland Rijnland
Samenvatting: Het amendement roept op tot temporisering van ingrijpende maatregelen in de Regionale Energiestrategie (RES) Holland Rijnland, met de nadruk op 'no-regret' maatregelen voor de komende 10 jaar. Dit om in te spelen op toekomstige technologische ontwikkelingen die minder impact hebben op landschap en ruimtegebruik. Het amendement benadrukt het gebrek aan participatie van inwoners en de noodzaak om zorgvuldig om te gaan met het landschap. Het wijst op de onevenredige spreiding van de opgave in het Groene Hart en het ontbreken van een financiële paragraaf in de concept RES.
Oordeel over de volledigheid
Het amendement is redelijk volledig in zijn kritiek op de concept RES, maar mist specifieke details over alternatieve 'no-regret' maatregelen en concrete voorstellen voor participatie.
Rol van de Raad
De raad moet een zienswijze geven op de concept RES en beslissen of zij het amendement steunen, wat invloed heeft op de uiteindelijke strategie en implementatie.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van een ambitieus energiebeleid met mogelijk grote landschappelijke impact of een voorzichtiger, meer afwachtende benadering die ruimte laat voor toekomstige technologische ontwikkelingen.
SMART en Inconsistenties
Het amendement is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het roept op tot temporisering en 'no-regret' maatregelen, maar specificeert niet welke maatregelen dat zijn. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij het amendement aannemen, wat betekent dat zij de zienswijze op de concept RES aanpassen met de voorgestelde wijzigingen.
Participatie
Het amendement bekritiseert het gebrek aan participatie van inwoners in het proces en benadrukt de noodzaak om hen te betrekken bij de besluitvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in het amendement, met de nadruk op het behoud van het landschap en het gebruik van technologieën met minder impact.
Financiële Gevolgen
Het amendement wijst op het ontbreken van een financiële paragraaf in de concept RES en benadrukt de noodzaak om inzicht te krijgen in de kosten en wie deze zal dragen. Het suggereert dat de kosten uiteindelijk bij inwoners en ondernemers terecht zullen komen, maar biedt geen concrete oplossingen voor dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Energiestrategie (RES) Zonne-energie Windmolens Technologische ontwikkelingen Landschap Ruimtegebruik Groene Hart Financiële consequenties Covid-19 BandbreedteVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement E Registratienummer 22504/E - Zienswijze op de Concept Regionale Energiestrategie Holland Rijnland
Samenvatting: Het amendement stelt voor om de zienswijze op de concept Regionale Energiestrategie (RES) aan te vullen met een passage die pleit voor het behoud van het bestaande gasnet. Dit gasnet kan in de toekomst een cruciale rol spelen in de energietransitie, met name voor het transport van waterstof. Het amendement uit ook zorgen over het gebrek aan participatie van inwoners en de nadruk op zonne-energie, die veel ruimte vraagt in een regio waar ruimte schaars is. Verder wordt kritiek geuit op de financiële onduidelijkheden en de haastige besluitvorming door de regio Holland Rijnland.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de zorgen die het adresseert, zoals de rol van het gasnet, participatie van inwoners, en de financiële implicaties. Echter, het mist gedetailleerde oplossingen of alternatieven voor de genoemde problemen.
Rol van de Raad
De raad moet een zienswijze geven op de concept RES en beslissen of het amendement wordt aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het vertegenwoordigen van de belangen van de inwoners en het waarborgen van een zorgvuldige besluitvorming.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het steunen van een energietransitie die zwaar leunt op zonne-energie en windmolens, of het behouden van bestaande infrastructuren zoals het gasnet. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van ambitie in de energietransitie en de betrokkenheid van inwoners.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn kritiek, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden plan. Er zijn inconsistenties in de urgentie van de besluitvorming en de roep om meer participatie en inzicht.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat betekent dat de zienswijze op de concept RES wordt aangepast om het behoud van het gasnet te benadrukken.
Participatie
Het voorstel bekritiseert het gebrek aan participatie van inwoners in de besluitvorming over de concept RES. Het benadrukt de noodzaak van meer betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, vooral in de context van de energietransitie en het behoud van natuurlijke landschappen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel wijst op het ontbreken van een financiële paragraaf in de concept RES en benadrukt de noodzaak van duidelijkheid over de kosten en wie deze zal dragen. Het suggereert dat de financiële lasten uiteindelijk bij inwoners en ondernemers terecht zullen komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Concept Regionale Energiestrategie (RES) Gasnet Energietransitie Zonne-energie Waterstof Groene Hart Duurzaamheid Zonnevelden Windmolens Financiële consequentiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement F" en betreft de zienswijze op de Concept Regionale Energiestrategie (RES) Holland Rijnland. Het amendement stelt voor om kernenergie als een CO2-neutraal alternatief te onderzoeken en op te nemen in de concept RES 1.0. De indieners benadrukken dat kernenergie andere maatregelen met grote impact op het landschap kan verminderen. Ze uiten zorgen over de nadruk op zonne-energie, die veel ruimte vraagt in een regio waar ruimte schaars is. Ook wordt kritiek geuit op het gebrek aan participatie en financiële transparantie in de concept RES.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het aandragen van argumenten voor het opnemen van kernenergie in de RES. Echter, het mist gedetailleerde informatie over hoe het onderzoek naar kernenergie zou moeten worden uitgevoerd en welke specifieke stappen nodig zijn om dit te realiseren.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te beslissen of kernenergie als alternatief in de concept RES moet worden opgenomen. De raad moet ook overwegen hoe de participatie van inwoners kan worden verbeterd en hoe financiële transparantie kan worden gewaarborgd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze kernenergie als een haalbaar en wenselijk alternatief beschouwen binnen de RES. Daarnaast moeten ze keuzes maken over de mate van ambitie in de energietransitie en hoe ze de balans willen vinden tussen duurzaamheid en landschapsbehoud.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdlijn voor de uitvoering van het onderzoek naar kernenergie. Er zijn ook inconsistenties in de mate van ambitie en de roep om voorzichtigheid.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en kernenergie als optie in de RES willen opnemen. Uiteindelijk is het amendement verworpen met 2 stemmen voor en 19 tegen.
Participatie:
Het amendement wijst op een gebrek aan participatie van inwoners in het proces van de concept RES. Er wordt benadrukt dat inwoners onvoldoende betrokken zijn geweest en dat er meer inspraak nodig is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien het gaat om de energietransitie en het behoud van het landschap. Het amendement pleit voor een evenwichtige benadering die zowel duurzaamheid als landschapsbehoud in acht neemt.
Financiële Gevolgen:
Het amendement bekritiseert het gebrek aan een financiële paragraaf in de concept RES en wijst op de noodzaak van financiële transparantie. Er wordt geen specifieke dekking voor de kosten genoemd, wat een punt van zorg is voor de indieners.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kernenergie Regionale Energiestrategie (RES) Zonne-energie Windmolens Groene Hart Duurzaamheid Nieuwe technieken Financiële consequenties Covid-19 BandbreedteVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement G op de Zienswijze op de Concept Regionale Energiestrategie Holland Rijnland
Samenvatting: Het amendement stelt voor om de zienswijze op de Concept Regionale Energiestrategie (RES) van Holland Rijnland aan te passen. De aanpassing benadrukt dat de raad van Kaag en Braassem, zelfs als hun opmerkingen worden gehonoreerd, niet automatisch akkoord zal gaan met de definitieve RES 1.0. De raad wil de vrijheid behouden om bij de vaststelling van RES 1.0 opnieuw te beoordelen of ze akkoord kunnen gaan met de doelstellingen, maatregelen en financiële consequenties. Het amendement wijst op het gebrek aan participatie van inwoners en de mogelijke impact op het landschap. Er is ook kritiek op de focus op zonne-energie en het ontbreken van een financiële paragraaf.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het amendement is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen van de raad, zoals het gebrek aan participatie, de nadruk op zonne-energie, en de financiële implicaties. Echter, het biedt geen concrete alternatieven of oplossingen voor de genoemde problemen.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om de zienswijze op de Concept RES te evalueren en te beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde strategieën en doelstellingen. Ze moeten ook de belangen van hun inwoners vertegenwoordigen en ervoor zorgen dat de uiteindelijke RES 1.0 in lijn is met de lokale behoeften en prioriteiten.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de huidige concept RES, rekening houdend met de impact op het landschap, de financiële consequenties, en de mate van participatie van inwoners. Ze moeten ook bepalen of ze willen pleiten voor meer ruimte voor nieuwe technologieën en een evenredige spreiding van de opgave.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke en meetbare doelen en biedt geen tijdlijn voor de evaluatie van de RES 1.0. Er zijn ook inconsequenties, zoals het gebrek aan financiële details en de abstracte aard van het bod.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of ze het amendement willen aannemen en hun zienswijze op de Concept RES willen aanpassen zoals voorgesteld. Ze moeten ook bepalen of ze akkoord gaan met de huidige concept RES of verdere aanpassingen willen.
Participatie
Het amendement benadrukt het gebrek aan participatie van inwoners in het proces en roept op tot meer betrokkenheid van de gemeenschap bij de besluitvorming over de RES.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, gezien de focus op hernieuwbare energiebronnen zoals zonne-energie. Echter, het amendement roept op tot een kritische evaluatie van de duurzaamheid van de voorgestelde technieken en de impact op het landschap.
Financiële gevolgen
Het amendement wijst op het ontbreken van een financiële paragraaf in de concept RES en benadrukt de noodzaak om de financiële consequenties en de verdeling van kosten duidelijk te maken. Het stelt dat de kosten uiteindelijk bij inwoners en ondernemers terecht zullen komen, maar biedt geen specifieke details over hoe deze kosten gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Concept Regionale Energiestrategie (RES) Holland Rijnland Zonne-energie Windmolens Groene Hart Duurzaamheid Financiële consequenties Participatie Nieuwe technieken Covid-19Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement J met registratienummer 22504/J betreft de zienswijze op de Concept Regionale Energiestrategie Holland Rijnland. Het amendement stelt voor om landschapsvisies te ontwikkelen om te bepalen waar energievoorzieningen het minst schadelijk zijn voor het landschap. De voorkeur is om energiebronnen nabij bestaande infrastructuren zoals de A4 of N207 te plaatsen. Het amendement benadrukt het belang van draagvlak in de omgeving en dat energieopbrengsten ten goede moeten komen aan omwonenden. Tevens wordt ruimte geboden aan lokale initiatieven voor duurzame energieopwekking door particulieren.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het specifieke locaties en voorwaarden voor energieopwekking adresseert. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de uitvoering van de landschapsvisies en hoe draagvlak precies wordt gemeten en gerealiseerd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te stemmen over de aanpassing van de zienswijze op de Concept Regionale Energiestrategie. De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met de gemeentelijke visie en belangen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behoud van het open landschap en de noodzaak voor duurzame energieopwekking. Er moet een balans worden gevonden tussen lokale participatie en de impact op het landschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en een realistische uitvoeringsstrategie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering van landschapsvisies is vaag.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen of verworpen. In dit geval is het amendement verworpen met 15 tegenstemmen en 6 voorstemmen.
Participatie:
Het amendement benadrukt het belang van draagvlak en participatie van de lokale gemeenschap, vooral bij de locatiekeuze en de verdeling van energieopbrengsten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het amendement, gezien het belang van lokale initiatieven voor duurzame energieopwekking en de plaatsing van energiebronnen.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het ontbreken van financiële details kan een zwakte zijn in de beoordeling van de haalbaarheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Groene Hart Open landschap Energiebronnen Infrastructuren (A4, N207) Draagvlak Energieopbrengsten Omwonenden Lokale initiatieven Landschapsvisies OmgevingsvisieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "Amendement K" en betreft de Regionale Energiestrategie (RES) van de gemeente Kaag en Braassem. Het amendement stelt voor om de zienswijze op de concept RES aan te vullen met een gedetailleerdere uitleg van de bandbreedte van het bod, inclusief de boven- en ondergrens, en de restricties die de realisatie beïnvloeden. Dit moet in een bijlage worden opgenomen om meer duidelijkheid te verschaffen over de haalbaarheid en de factoren die de uiteindelijke uitkomst binnen deze bandbreedte bepalen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement richt zich op het verbeteren van de volledigheid van de RES door te vragen om een gedetailleerdere uitleg van de bandbreedte en de bijbehorende restricties. Dit suggereert dat de huidige documentatie als onvoldoende gedetailleerd wordt beschouwd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te stemmen over de voorgestelde aanvulling op de zienswijze van de concept RES. De raad moet beslissen of de extra informatie noodzakelijk is voor een beter begrip en uitvoering van de RES.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vinden om meer gedetailleerde informatie te hebben over de bandbreedte en restricties van de RES. Dit kan invloed hebben op de transparantie en de controleerbaarheid van de energiedoelstellingen.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in de zin dat het vraagt om een specifieke aanvulling in de vorm van een bijlage. Het is echter niet tijdgebonden, en er is geen directe actie of verantwoordelijke partij benoemd voor het opstellen van de bijlage. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het amendement zelf.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aannemen, wat betekent dat de zienswijze op de RES wordt aangevuld met de gevraagde informatie over de bandbreedte en restricties.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie. Het richt zich op het verbeteren van de documentatie en transparantie van de RES.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de RES gericht is op het realiseren van energiedoelstellingen en het bevorderen van duurzame energiebronnen.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich op het verbeteren van de informatievoorziening binnen de RES-documentatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
RES (Regionale Energiestrategie) Bandbreedte Boven- en ondergrens Holland-Rijnland Bijlage Restricties Paragraaf 5.2 Overzicht Zienswijze ConceptVerfijning van de zoekopdracht:
Jan Van Der Geest
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Sandra Van Emmerik
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Sandra Van Emmerik
Sandra Van Emmerik
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Inge Van Der Meer
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Inge Van Der Meer
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Inge Van Der Meer
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Sandra Van Emmerik
Gino Wesselman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Sandra Van Emmerik
Gino Wesselman
Sandra Van Emmerik
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Sandra Van Emmerik
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Sandra Van Emmerik
Gino Wesselman
Jan Van Der Geest
Sandra Van Emmerik
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman
J. Hoogendoorn - CDA
Sandra Van Emmerik
Hans Klink
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
Jan Van Der Geest
Gino Wesselman
J.H.M. de Rijk - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
Sandra Van Emmerik
Hans Klink
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
Gino Wesselman
J. Hoogendoorn - CDA
Sandra Van Emmerik
Hans Klink
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
Gino Wesselman
J. Hoogendoorn - CDA
Sandra Van Emmerik
Sandra Van Emmerik
Hans Klink
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
Gino Wesselman
J. Hoogendoorn - CDA
Sandra Van Emmerik
Hans Klink
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
Jan Van Der Geest
Gino Wesselman
J. Hoogendoorn - CDA
Sandra Van Emmerik
Hans Klink
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
Gino Wesselman
J. Hoogendoorn - CDA
Sandra Van Emmerik
Sandra Van Emmerik
Hans Klink
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. van Egmond - Wethouder
Conny Punt
Gino Wesselman
Jan Van Der Geest
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk
Ruud Van Der Star
Hans Klink
Thijs Brambach
S.C. de Wagenaar - PRO
Ger Van Emmerik
Kelly Straver-van der Wereld
F.J. Zoetendaal - Samen
H.H.T. Bax - Samen
Sandra Van Emmerik
R. van Beurden - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
00:25:45 - 00:28:30 - 00:33:06 - 00:34:59 - 00:35:29 - 00:37:14 - 00:43:27 - 00:45:26 - 00:51:05 - 00:51:56 - 00:53:37 - 00:55:50 - 00:56:33 - 00:56:48 - 01:02:33 - 01:04:49 - 01:05:06 - 01:06:14 - 01:09:45 - 01:12:32 - 01:14:59 - 01:15:07 - 01:19:00 - 01:20:05 - 01:21:11 - 01:21:53 - 01:22:50 - 01:23:41 - 01:24:23 - 01:25:23 - 01:25:32 - 01:26:42 - 01:31:49 - 01:33:01 - 01:33:28 - 01:34:42 - 01:36:42 - 01:37:17 - 01:37:40
R. Wesselink - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
Conny Punt -
Peter Van Dijk -
Ruud Van Der Star -
Thijs Brambach -
S.C. de Wagenaar - PRO
Ger Van Emmerik -
Kelly Straver-van der Wereld -
F.J. Zoetendaal - Samen
H.H.T. Bax - Samen
R. van Beurden - Samen
Agendapunt 9.a Motie Vreemd aan de orde van de Dag - RES Haarlemmermeer
Kaag en Braassem: Gemeenteraad Verwerpt Motie over Duurzame Energieplannen Haarlemmermeer
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft een motie verworpen die opriep tot meer betrokkenheid bij de duurzame energieplannen van de gemeente Haarlemmermeer. De plannen, die grote zoekgebieden voor zon en wind omvatten, zouden invloed kunnen hebben op de regionale energiestrategie en het woongenot van de inwoners van Kaag en Braassem.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Kaag en Braassem werd een motie besproken die de gemeente opriep om actiever betrokken te zijn bij de energieplannen van de naburige gemeente Haarlemmermeer. De motie, ingediend door de lokale partij SVKB, riep op tot een schriftelijke reactie van het college binnen twee weken om de belangen van Kaag en Braassem te verdedigen.De VVD sprak zich uit voor de motie, met de woorden: "Het zal duidelijk zijn dat de VVD maximale invloed wil uitoefenen op dit soort processen, dus wij kunnen de motie steunen." Echter, andere partijen zoals het CDA, PRO en D66 gaven aan vertrouwen te hebben in de huidige aanpak van de wethouder en het college. "Wij vertrouwen op goede gesprekken en contacten die de wethouder en het college hebben met de andere provincie," aldus het CDA.
Mevrouw Straver van SVKB benadrukte de noodzaak van de motie door te stellen dat het zoekgebied van Haarlemmermeer "echt enorm" is en dat Kaag en Braassem niet het "afvoerputje van de regio" wil worden. Ze pleitte voor een actievere rol van het college aan de onderhandelingstafel.
Ondanks de steun voor de intentie van de motie, stemde de meerderheid van de raad tegen het voorstel. De uitslag van de stemming was duidelijk: de motie werd verworpen met een meerderheid van stemmen tegen. De raad lijkt vertrouwen te hebben in de huidige aanpak van de wethouder en ziet geen noodzaak voor extra maatregelen op dit moment.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een motie over de plannen van de gemeente Haarlemmermeer voor het opwekken van duurzame energie met zonnepanelen en windturbines. Er zijn grote zoekgebieden voor zon en wind die grenzen aan Kaag en Braassem, wat invloed kan hebben op de regionale energiestrategie (RES) en het woongenot van de inwoners. De raad stelt voor dat Kaag en Braassem actief betrokken wordt bij de plannen van Haarlemmermeer en dat het college binnen twee weken reageert op de ontvangen brief om de belangen van de gemeente te verdedigen. De uitkomst van de stemming over deze motie is nog niet bekend.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Zonnepanelen en windturbines in Haarlemmermeer" en is ingediend door de raad van Kaag en Braassem. De motie verzoekt het college om binnen twee weken te reageren op een brief van de gemeente Haarlemmermeer over zoekgebieden voor duurzame energieopwekking. De raad wil dat de belangen van Kaag en Braassem en de concept Regionale Energiestrategie (RES) worden meegenomen, gezien de mogelijke impact op het woongenot van de inwoners en de invulling van de concept RES voor de regio.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de noodzaak voor een reactie en het benadrukken van de belangen van de gemeente Kaag en Braassem. Echter, het biedt geen gedetailleerde strategie of specifieke punten die in de reactie moeten worden opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een adviserende en controlerende rol door het college op te dragen actie te ondernemen en de belangen van de gemeente te behartigen in de regionale energiediscussies.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij actief willen deelnemen aan regionale energiediscussies en hoe zij de belangen van hun inwoners willen vertegenwoordigen in de context van duurzame energieopwekking.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (twee weken voor een reactie), maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals concrete doelen voor de inhoud van de reactie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou sterker zijn met meer specifieke richtlijnen.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het college willen opdragen om de gevraagde actie te ondernemen. In dit geval is de motie verworpen met 13 tegen 8 stemmen.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie van inwoners, maar impliceert dat de belangen van de inwoners moeten worden meegenomen in de reactie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, aangezien de motie betrekking heeft op de opwekking van duurzame energie via zonnepanelen en windturbines.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de beleidsmatige en strategische aspecten van de energiediscussie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zonnepanelen Windturbines Haarlemmermeer Duurzame energie Zoekgebieden Concept RES Holland Rijnland Woongenot Belangen ReactieVerfijning van de zoekopdracht:
Inge Van Der Meer
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink
Gino Wesselman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Kelly Straver-van der Wereld
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
Agendapunt 10 Inzameling oud papier
Gemeente Kaag en Braassem kiest voor nieuwe aanpak inzameling oud papier
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft besloten om vanaf 2021 de inzameling van oud papier te veranderen. Het nieuwe systeem maakt gebruik van minicontainers en wordt uitgevoerd door Cyclus, zonder de inzet van vrijwilligers. Dit besluit kwam na een intensief debat waarin verschillende scenario's werden overwogen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een lange en soms emotionele raadsvergadering heeft de gemeenteraad van Kaag en Braassem een besluit genomen over de toekomst van de inzameling van oud papier. Het voorstel om vanaf 2021 gebruik te maken van minicontainers, uitgevoerd door Cyclus zonder vrijwilligers, kreeg uiteindelijk de steun van de meerderheid van de raad. Dit besluit volgt op een periode van intensieve discussies en onderhandelingen met betrokken verenigingen en scholen.Mevrouw Straver van Samen voor Kaag en Braassem (SVKB) lichtte het amendement toe dat samen met de VVD en het CDA werd ingediend. "We hebben flinke discussies gehad en uiteindelijk zijn we tot een amendement gekomen dat voor alle partijen het maximaal haalbare is onder de gegeven randvoorwaarden," aldus Straver. Het amendement stelt een systeem voor waarin Cyclus de inzameling verzorgt, maar waarbij verenigingen en scholen die willen blijven deelnemen, een vergoeding ontvangen.
De VVD benadrukte het belang van een duurzame en gegarandeerde inzameling voor alle inwoners. "Als we voor dezelfde kosten het papier zouden kunnen laten ophalen door verenigingen en scholen, dan hebben we veel liever dat ons geld naar de verenigingen gaat dan naar een professionele afvalinzamelaar," aldus een VVD-woordvoerder.
Pro en D66 dienden een alternatief amendement in, waarin zij pleitten voor een hybride model waarbij verenigingen en scholen een grotere rol zouden spelen. "Verenigingen en organisaties die tientallen jaren het oud papier ophalen, worden ons inziens op een verkeerde wijze buitenspel gezet," stelde een woordvoerder van Pro. Dit amendement haalde echter geen meerderheid.
Wethouder Yvonne Peters erkende de worsteling van de raad en de betrokkenheid van alle partijen. "We zijn ontzettend blij met alle betrokkenheid en pakken graag de handschoen op om te kijken of we op korte termijn alles en iedereen weer bij elkaar kunnen krijgen om het systeem werkelijkheid te laten worden," aldus Peters.
Het nieuwe systeem zal vanaf 2021 van kracht zijn, met een overgangsregeling die in augustus 2020 begint. De financiële gevolgen van deze veranderingen worden meegenomen in toekomstige begrotingen en de afvalstoffenheffing. De gemeente heeft toegezegd de communicatie met betrokken organisaties en inwoners zorgvuldig te zullen uitvoeren om hen goed te informeren over de veranderingen.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt veranderingen in de inzameling van oud papier. Vanaf 2021 wil men mogelijk gebruikmaken van minicontainers voor huis-aan-huisinzameling, uitgevoerd door Cyclus, zonder vrijwilligers. Tot die tijd zou er een overgangsregeling kunnen zijn waarbij Cyclus het papier los inzamelt. De betrokken organisaties zouden in 2020 een vergoeding ontvangen op basis van eerdere tonnages. Er zijn vier scenario's voor de nieuwe inzameling overwogen, waarbij scenario 3, inzameling met minicontainers zonder vrijwilligers, de voorkeur lijkt te hebben. Dit scenario zou de continuïteit en efficiëntie van de inzameling waarborgen, gezien de dalende marktwaarde van oud papier. De gemeente wil de financiële gevolgen van deze veranderingen meenemen in toekomstige begrotingen en de afvalstoffenheffing. Communicatie met betrokken organisaties en inwoners is gepland om hen te informeren over de veranderingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Inzameling oud papier
Samenvatting: Het voorstel betreft de herziening van de inzameling van oud papier in de gemeente Kaag en Braassem. Vanaf 2021 wordt oud papier ingezameld met minicontainers, verzorgd door Cyclus, zonder vrijwilligers. Een overgangsregeling start in augustus 2020, waarbij Cyclus het papier los inzamelt. Betrokken organisaties ontvangen een vergoeding gebaseerd op 2019-tonnage. De financiële gevolgen worden verwerkt in de Najaarsnota 2020. Het doel is een toekomstbestendige en efficiënte inzameling die voldoet aan wettelijke verplichtingen. Scenario 3, inzameling met minicontainers zonder vrijwilligers, wordt voorgesteld als de meest duurzame en risicoloze optie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de huidige situatie, de voorgestelde veranderingen, en de financiële implicaties. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de toekomstige marktprijs van oud papier, die niet volledig kunnen worden ingeschat.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen over het voorgestelde scenario voor de inzameling van oud papier vanaf 2021 en de overgangsregeling voor 2020 goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende inzamelingsscenario’s, waarbij de inzet van vrijwilligers en de keuze van inzamelmiddelen belangrijke overwegingen zijn. De keuze voor scenario 3 betekent een verschuiving naar een meer professionele en minder op vrijwilligers gebaseerde aanpak.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van externe factoren zoals de marktprijs van oud papier. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van marktprijzen kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van scenario 3 voor de inzameling van oud papier vanaf 2021 en de overgangsregeling voor 2020.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat betrokken organisaties zijn geïnformeerd en dat hun mening is gepeild. Er is ook een communicatietraject voor inwoners gepland.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel gericht is op het verbeteren van afvalscheiding en het verminderen van vervuiling in de papierinzameling.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een totale kostenraming van €257.927 voor 2020 en €217.248 voor 2021. De kosten worden deels gedekt door de afvalstoffenheffing, maar er is een risico op een negatief financieel resultaat voor 2020.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inzameling oud papier Minicontainer Cyclus Vrijwilligers Overgangsregeling Vergoeding Scenario's Kosten Afvalstoffenheffing DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Inzameling oud papier vanaf 1 juli a.s.
Samenvatting: Het voorstel van het college van de gemeente Kaag en Braassem betreft een wijziging in de inzameling van oud papier per 1 januari 2021. De wijziging heeft gevolgen voor maatschappelijke organisaties die afhankelijk zijn van de inkomsten uit oud-papierinzameling. De Koninklijke muziekvereniging De Heerlijkheid Hoogmade uit haar zorgen over het wegvallen van deze inkomsten, die 15% van hun budget uitmaken. De vereniging benadrukt dat de inzet van vrijwilligers bijdraagt aan de kwaliteit van de inzameling en vraagt om een heroverweging van het voorstel, waarbij rekening wordt gehouden met de belangen van maatschappelijke organisaties en hun vrijwilligers.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt niet volledig, omdat het geen rekening houdt met de risico's en gevolgen voor maatschappelijke organisaties die afhankelijk zijn van de inkomsten uit oud-papierinzameling. Er ontbreekt een duurzaam alternatief voor deze organisaties en er is geen garantiebedrag opgenomen, ondanks eerdere toezeggingen.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel beoordelen en goedkeuren. Ze moeten overwegen of het voorstel in zijn huidige vorm voldoet aan de behoeften van de gemeenschap en de maatschappelijke organisaties, en of het financieel en praktisch haalbaar is.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde wijziging in de inzameling van oud papier willen doorvoeren, rekening houdend met de financiële impact op maatschappelijke organisaties en de gemeenschap. Ze moeten ook overwegen of ze alternatieven willen onderzoeken die vrijwilligers blijven betrekken.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn inconsistenties, zoals het ontbreken van een garantiebedrag en het niet bieden van een duurzaam alternatief voor maatschappelijke organisaties.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het voorstel in zijn huidige vorm willen goedkeuren of dat ze wijzigingen willen aanbrengen om tegemoet te komen aan de zorgen van maatschappelijke organisaties.
Participatie
Het voorstel lijkt onvoldoende rekening te houden met participatie van maatschappelijke organisaties en hun vrijwilligers, die een belangrijke rol spelen in de huidige inzamelingsmethode.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de inzameling van oud papier bijdraagt aan recycling. Echter, het voorstel biedt geen duurzaam alternatief voor de betrokken organisaties.
Financiële Gevolgen
Het voorstel leidt tot hogere kosten voor de gemeente en mogelijk voor de inwoners. De kosten stijgen van €36,36 naar €112,35 per ton. Er is geen duidelijke dekking voor deze kostenstijging, en de lage marktprijs voor oud papier maakt het huidige model financieel onaantrekkelijk. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement H inzake Inzameling Oud Papier
Samenvatting: Het amendement stelt voor om het inzamelsysteem voor oud papier in de gemeente Kaag en Braassem te herzien. Het beoogt een hybride model te ontwikkelen in samenwerking met betrokken organisaties zoals verenigingen en scholen, Cyclus en de gemeente. Het amendement pleit voor een gedegen communicatie over de invoering van minicontainers, waarbij inwoners de keuze krijgen om deze al dan niet te ontvangen. Verder wordt een vergoeding van €36,36 per ton oud papier gegarandeerd voor de komende tweeënhalf jaar, gedekt uit de afvalstoffenheffing. Het systeem zal na 2020/2021 geëvalueerd worden.
Oordeel over de Volledigheid
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het concrete stappen en verantwoordelijkheden benoemt voor de betrokken partijen. Het biedt een duidelijk alternatief voor het oorspronkelijke voorstel en adresseert de zorgen van de betrokken organisaties.
Rol van de Raad
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of het aangenomen wordt. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van het beleid voor de inzameling van oud papier en het waarborgen van de betrokkenheid van lokale organisaties.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het oorspronkelijke voorstel en het amendement, waarbij de keuze draait om de mate van betrokkenheid van lokale organisaties en de financiële implicaties van het gebruik van minicontainers.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het amendement is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (via de vergoeding per ton), en tijdgebonden (evaluatie na 2020/2021). Echter, het is minder specifiek over de exacte uitvoering van het hybride model en de communicatie over minicontainers. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het tijdspad kan een punt van zorg zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen of verworpen. In dit geval is het amendement verworpen met 9 stemmen voor en 12 tegen.
Participatie
Het amendement benadrukt participatie door samenwerking met verenigingen, scholen en Cyclus. Het erkent de historische bijdrage van vrijwilligers en streeft naar een gezamenlijk ontwikkeld systeem.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien het gaat om de inzameling en recycling van oud papier. Het amendement adresseert echter niet expliciet bredere duurzaamheidsdoelen.
Financiële Gevolgen
Het amendement stelt dat de vergoeding voor oud papier gedekt wordt uit de afvalstoffenheffing. Het wijst op mogelijke onnodige kosten voor minicontainers, wat een financieel risico kan vormen als deze niet gewenst zijn door inwoners. De financiële consequenties van de overgangsregeling worden in de Najaarsnota verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inzameling oud papier Minicontainer Cyclus Overgangsregeling Vergoeding Afvalstoffenheffing Hybride model Verenigingen en scholen Evaluatie GarantiebedragVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement inzameling oud papier
Samenvatting: Het amendement stelt voor om vanaf 2021 de inzameling van oud papier in de gemeente Kaag en Braassem te organiseren via minicontainers, waarbij Cyclus de inzameling verzorgt in samenwerking met verenigingen en scholen. De inzameling vindt voorlopig op zaterdag plaats, en de verenigingen en scholen leveren beladers. De vergoeding voor deze organisaties wordt vastgesteld op €45.000 per jaar, gedekt uit de afvalstoffenheffing. Het systeem wordt geëvalueerd na 2020/2021, en bij falen wordt teruggevallen op een alternatief scenario. Het amendement is aangenomen met 12 stemmen voor en 9 tegen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke richtlijnen voor de uitvoering, financiering en evaluatie van het systeem. Het biedt ook een alternatief scenario voor het geval het voorgestelde systeem niet werkt. Echter, er zijn weinig details over de exacte implementatie en samenwerking tussen de betrokken partijen.
Rol van de raad
De raad neemt een richtinggevend besluit en stelt kaders vast voor de uitvoering van het systeem. Het college werkt het systeem verder uit in overleg met verenigingen, scholen en Cyclus.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen het voorgestelde systeem met vrijwilligers en een alternatief waarbij Cyclus zelfstandig inzamelt. Er moet ook worden besloten over de hoogte van de vergoeding voor verenigingen en scholen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART: het is specifiek, meetbaar (via evaluatie), en tijdgebonden (met deadlines voor implementatie en evaluatie). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is, gezien de afhankelijkheid van samenwerking tussen meerdere partijen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van vrijwillige samenwerking kan een risico vormen.
Besluit van de raad
De raad moet beslissen om het amendement aan te nemen of te verwerpen. Het amendement is aangenomen.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie van verenigingen en scholen in de inzameling van oud papier. Er is echter weinig detail over hoe deze participatie wordt gefaciliteerd of gestimuleerd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel gericht is op het verbeteren van de inzameling van oud papier, wat bijdraagt aan recycling en afvalvermindering.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk: een jaarlijkse vergoeding van €45.000 voor verenigingen en scholen, gedekt uit de afvalstoffenheffing. Het voorstel biedt ook een financiële compensatie voor het geval het systeem niet werkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inzameling oud papier Minicontainer Cyclus Verenigingen en scholen Vrijwilligers Vergoeding Afvalstoffenheffing Overgangsinzamelsysteem Evaluatie Scenario 3Verfijning van de zoekopdracht: