28-05-2024 Overzicht collegebesluiten
Agendapunt 4.a Openbaarmaking B&W-besluit 21 mei 2024: Conceptverzoek Vlietpark 8, Hoogmade
Agendapunt 4.b Beantwoording raadsvragen D66 inzake huisvesting van arbeidsmigranten Westerdijk 18b
Samenvatting
De gemeenteraad gaat binnenkort vragen van de D66-fractie beantwoorden over de huisvesting van arbeidsmigranten aan de Westerdijk 18b in Leimuiden. Deze vragen zijn gesteld naar aanleiding van berichten over de aanvraag van een omgevingsvergunning voor de huisvesting van 34 arbeidsmigranten. Er is nog geen besluit genomen over deze vergunning. Het college bereidt de beantwoording van de vragen voor. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel. De informatie is openbaar.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Beantwoording raadsvragen D66 inzake huisvesting van arbeidsmigranten Westerdijk 18b". Het betreft de beantwoording van vragen die de D66-fractie heeft gesteld over de huisvesting van 34 arbeidsmigranten aan de Westerdijk 18b in Leimuiden. Deze vragen zijn gerezen naar aanleiding van een aanvraag voor een omgevingsvergunning, waarover nog geen besluit is genomen. Het college heeft de antwoorden op deze vragen vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het beantwoorden van de specifieke vragen van D66. Het biedt echter geen uitgebreide informatie over de bredere context of de status van de omgevingsvergunning.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de beantwoording van de vragen. Er is geen directe besluitvorming door de raad vereist op basis van dit voorstel.
Politieke keuzes:
Er zijn geen directe politieke keuzes verbonden aan dit voorstel, aangezien het enkel de beantwoording van vragen betreft. Echter, de onderliggende kwestie van huisvesting voor arbeidsmigranten kan wel politieke keuzes met zich meebrengen, zoals het al dan niet faciliteren van dergelijke huisvesting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het enkel de beantwoording van vragen betreft. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in de beantwoording zelf.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen op basis van dit voorstel, aangezien het enkel om de vaststelling van beantwoording gaat.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van belanghebbenden of de betrokkenheid van de gemeenschap bij de besluitvorming over de huisvesting van arbeidsmigranten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen sprake van dekking, aangezien het enkel om de beantwoording van vragen gaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting Arbeidsmigranten Westerdijk 18b D66 Omgevingsvergunning Leimuiden Yvonne Peters-Adrian Cluster Ruimte & Sociaal Beantwoording Schriftelijke vragenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.c Beantwoording schriftelijke vragen PRO over ontsluiting Karperhof
Agendapunt 4.d Benoeming gemeentelijk stembureau
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kaag en Braassem overweegt om leden en ondersteuners voor het Gemeentelijk Stembureau (GSB) te benoemen voor de Europees Parlementsverkiezing op 6 juni 2024. Dit is nodig vanwege de Wet nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslagen, die sinds 1 januari 2023 van kracht is. Deze wet vereist dat er voor elke verkiezing een GSB wordt ingesteld. Het GSB moet uit minimaal vijf leden bestaan. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en zal openbaar worden gemaakt volgens de geldende richtlijnen. Het voorstel is bestuurlijk en ambtelijk afgestemd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming leden en ondersteuners van het Gemeentelijk Stembureau (GSB) van de gemeente Kaag en Braassem voor de Europees Parlementsverkiezing." Het besluit houdt in dat, in overeenstemming met de Wet nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslagen, de leden en ondersteuners van het GSB worden benoemd voor de Europees Parlementsverkiezing op 6 juni 2024. Deze benoeming is noodzakelijk om te voldoen aan de wettelijke eisen voor het vaststellen van verkiezingsuitslagen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de wettelijke vereisten en de noodzakelijke stappen voor de benoeming van het GSB beschrijft. Er zijn geen aanvullende details of verduidelijkingen nodig.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het een besluit van het college van burgemeester en wethouders betreft.
Politieke keuzes:
Er zijn geen politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een uitvoering is van een wettelijke verplichting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het een collegebesluit betreft.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie of inspraak, aangezien het een administratieve en wettelijke verplichting betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentelijk Stembureau (GSB) Europees Parlementsverkiezing Wet nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslagen Kieswet Benoeming Uitslag Kiesbesluit Leden Ondersteuners College van burgemeester en wethoudersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.e Vervangen 2 strooimachines en afwijken inkoopbeleid
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om twee verouderde strooiers te vervangen om de gladheidsbestrijding op de wegen te waarborgen. De nieuwe strooiers zouden van hetzelfde merk zijn als de huidige, zodat onderhoud en reparaties efficiënter kunnen verlopen. Dit zou een afwijking van het gemeentelijk inkoopbeleid betekenen, omdat normaal gesproken opdrachten boven de €50.000,- meervoudig onderhands moeten worden aanbesteed. De investering bedraagt €57.424 en er is al financiële dekking beschikbaar. De nieuwe strooiers zijn duurzaam en milieuvriendelijker, en de aanschaf is afgestemd met de strooiploeg die ermee gaat werken. Het college moet nog een besluit nemen over dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vervanging van twee strooimachines in de gemeente Kaag en Braassem. De huidige machines zijn technisch afgeschreven en moeten worden vervangen om de continuïteit en bedrijfszekerheid van de gladheidsbestrijding te waarborgen. Er wordt gekozen voor dezelfde merk strooiers om consistentie in onderhoud en gebruik te behouden, ondanks dat dit een afwijking van het gemeentelijk inkoopbeleid betekent. De investering bedraagt €57.424 en is gedekt binnen het budget.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, financiële implicaties, en de reden voor afwijking van het inkoopbeleid beschrijft. Het bevat ook informatie over duurzaamheid en participatie.
Rol van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het college bevoegd is om van het inkoopbeleid af te wijken. De raad wordt echter geïnformeerd over de investering en de afwijking van het beleid.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft de afwijking van het inkoopbeleid. Er moet worden overwogen of de voordelen van consistentie en efficiëntie opwegen tegen de principes van het inkoopbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist specifieke criteria voor succes (bijv. prestatiedoelen voor de nieuwe machines). Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen formeel besluit te nemen, maar kan het college adviseren of vragen stellen over de afwijking van het inkoopbeleid.
Participatie:
De participatie is beperkt tot afstemming met de strooiploeg, wat logisch is gezien de technische aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp. De nieuwe strooiers zijn milieuvriendelijker en efficiënter in gebruik, wat bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelen van de gemeente.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een eenmalige investering van €57.424, die gedekt is binnen het bestaande budget. Er zijn geen aanvullende financiële risico's of kosten geïdentificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gladheidsbestrijding Strooimachines Nido Syntos Technische levensduur Inkoopbeleid Bedrijfszekerheid Aebi Schmidt Duurzaamheid Investering OnderhoudVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.f Privacybeleid Wpg en aanwijzingsbesluit Functionaris Gegevensbescherming Wpg
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om een aanvullend privacybeleid voor politiegegevens (Wpg) vast te stellen. Dit beleid is nodig omdat het huidige privacybeleid alleen de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) dekt. Het college wordt gevraagd om een addendum op het privacybeleid goed te keuren en een Functionaris Gegevensbescherming (FG) voor de Wpg aan te wijzen. De heer R. de Vries zou deze rol vanaf 1 januari 2024 op zich nemen. Er zijn kosten voorzien voor trainingen voor buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) en de werkuren van de FG worden uitgebreid. Het niet naleven van de Wpg kan leiden tot boetes. Het voorstel wordt openbaar gemaakt en op de gemeentelijke website gepubliceerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "B&W-voorstel Onderwerp Privacybeleid Wpg en aanwijzingsbesluit Functionaris Gegevensbescherming Wpg". Het doel is om het privacybeleid van de gemeente Kaag en Braassem uit te breiden met een addendum voor de Wet politiegegevens (Wpg) en om een Functionaris Gegevensbescherming (FG) aan te wijzen voor de Wpg. Dit is noodzakelijk omdat de gemeente politiegegevens verwerkt en de huidige privacyrichtlijnen alleen de AVG dekken. De heer R. de Vries wordt per 1 januari 2024 aangesteld als FG voor de Wpg, een verplichting onder artikel 36 Wpg.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke stappen beschrijft om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen van de Wpg. Het bevat beslispunten, argumenten, risico's, en financiële consequenties.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het een besluit van het college van B&W betreft.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk gericht is op naleving van wettelijke verplichtingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming van een FG en de uitbreiding van het privacybeleid. Het is tijdgebonden met een startdatum van 1 januari 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel niet ter goedkeuring aan de raad wordt voorgelegd.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie of inspraak van burgers in dit voorstel, aangezien het een interne beleidskwestie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn kosten verbonden aan bewustwordingstrainingen voor boa’s en een lichte uitbreiding van de werkuren van de FG. De dekking voor de urenuitbreiding is al voorzien, maar verdere details over de dekking van de trainingskosten worden niet specifiek genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Privacybeleid Wet politiegegevens (Wpg) Functionaris Gegevensbescherming (FG) Addendum Persoonsgegevens Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) Toezicht Audit Bewustwording (awareness)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.a Beleidsnota Integraal Risicomanagement & Weerstandsvermogen 2024-2027
Samenvatting
Er ligt een voorstel om de Beleidsnota Integraal Risicomanagement en Weerstandsvermogen 2024-2027 vast te stellen. Deze nota geeft richtlijnen voor het herkennen en beperken van risico's binnen de gemeentelijke organisatie. Ook wordt er aandacht besteed aan de informatievoorziening over risicomanagement en de gewenste omvang van het weerstandsvermogen. De nota dient als basis voor de verplichte paragraaf over weerstandsvermogen in de jaarlijkse begroting en jaarverslagen. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de vaststelling van deze nota. Het voorstel is openbaar en er is afgestemd met de betrokken partijen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beleidsnota Integraal Risicomanagement & Weerstandsvermogen 2024-2027". Het voorstel richt zich op het vaststellen van een beleidsnota die richtlijnen biedt voor het integraal risicomanagement en weerstandsvermogen van de gemeente voor de jaren 2024 tot en met 2027. De nota dient als basis voor de wettelijk verplichte paragraaf over weerstandsvermogen en risicobeheersing in de jaarlijkse programmabegroting en het jaarverslag. Het document benoemt kaders voor het onderkennen van risico’s, het treffen van maatregelen, en het informeren van de raad over risicomanagement en weerstandsvermogen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de belangrijkste aspecten van risicomanagement en weerstandsvermogen behandelt en de benodigde kaders en richtlijnen biedt. Het verwijst ook naar wettelijke verplichtingen en de actualisatie van de nota.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de beleidsnota vast te stellen. Dit is een belangrijke stap, aangezien de nota als basis dient voor de jaarlijkse programmabegroting en het jaarverslag.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de beleidsnota en daarmee de richting van het risicomanagement- en weerstandsvermogenbeleid voor de komende jaren. Dit omvat keuzes over de omvang van de weerstandsvermogen ratio en de scheiding tussen weerstands- en wendbaarheidsrisico’s.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de richtlijnen en kaders die het biedt. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de periode 2024-2027. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Beleidsnota Integraal Risicomanagement en Weerstandsvermogen 2024-2027 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders in het proces van risicomanagement en weerstandsvermogen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op financieel risicomanagement.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan de vaststelling van de nota, aangezien het opstellen ervan onderdeel is van een reeds gefinancierd project. De nota zelf heeft geen extra financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsnota Integraal Risicomanagement & Weerstandsvermogen 2024-2027 Risicomanagement Weerstandsvermogen Weerstandsvermogen ratio Naris model Weerstandscapaciteit Wendbaarheidsrisico’s Programmabegroting Jaarverslag Rechtmatigheid projectVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beleidsnota Integraal Risicomanagement & Weerstandsvermogen 2024-2027". Het voorstel richt zich op het vaststellen van richtlijnen voor het onderkennen en beheersen van risico's binnen de gemeentelijke organisatie van Kaag en Braassem. Het doel is om risico's tijdig te identificeren en maatregelen te treffen om de impact te beperken. De nota dient als basis voor de wettelijk verplichte paragraaf over weerstandsvermogen en risicobeheersing in de jaarlijkse programmabegroting en jaarverslagen. Het risicomanagement bevindt zich momenteel in de beginfase en streeft naar verdere ontwikkeling in de komende jaren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke richtlijnen en doelen voor de komende jaren. Het bevat een uitgebreide beschrijving van de huidige situatie en de gewenste verbeteringen, evenals de stappen die nodig zijn om deze te bereiken.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om de beleidsnota vast te stellen. Dit betekent dat zij akkoord moeten gaan met de voorgestelde richtlijnen en doelen voor risicomanagement en weerstandsvermogen voor de periode 2024-2027.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde weerstandsvermogenratio en het zekerheidspercentage. Daarnaast moeten ze instemmen met de voorgestelde stappen om het risicomanagement te verbeteren en te integreren in de besluitvormingsprocessen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen directe inconsequenties opgemerkt, maar de effectiviteit van de implementatie zal afhangen van de uitvoering en monitoring.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Beleidsnota Integraal Risicomanagement en Weerstandsvermogen 2024-2027 vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie of inspraak van burgers genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van het waarborgen van de financiële gezondheid van de gemeente door effectief risicomanagement.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan de vaststelling van de nota, aangezien het opstellen ervan onderdeel is van een reeds gefinancierd project. De nota zelf heeft geen extra financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsnota Integraal Risicomanagement Weerstandsvermogen Risico's Financiële risico's Naris model Weerstandsvermogen ratio Risicobeheersing Richtlijnen Risicoanalyse DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.b Aanbesteding accountant
Samenvatting
De gemeenteraad staat voor de beslissing om een nieuwe accountant te benoemen voor de controle van de jaarrekeningen van 2024 tot 2026. Het voorstel is om Publieke Sector Accountants B.V. (PSA) deze taak toe te wijzen, met een optie tot verlenging van twee keer twee jaar. Dit besluit volgt op een Europese aanbestedingsprocedure waarbij PSA de beste prijs-kwaliteitverhouding bood. De gemeenteraad moet ook instemmen met een verhoging van het jaarlijkse budget voor de accountant van € 65.650 naar € 87.500. De definitieve benoeming van de accountant moet nog plaatsvinden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming accountant" met zaaknummer 587089. Het voorstel houdt in dat de controlewerkzaamheden voor de jaarrekeningen van 2024-2026 worden opgedragen aan Publieke Sector Accountants B.V. (PSA), met een optie tot verlenging van twee keer twee jaar. De keuze voor PSA is gebaseerd op de beste prijs-kwaliteitverhouding na een Europese aanbestedingsprocedure. De gemeenteraad moet de definitieve benoeming goedkeuren. Het budget voor de accountant wordt verhoogd van € 65.650 naar € 87.500 per jaar, inclusief een stelpost voor onvoorziene kosten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het beschrijft het aanbestedingsproces, de betrokken partijen, en de financiële implicaties. Er zijn geen duidelijke lacunes in de informatie.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de definitieve benoeming van de accountant goed te keuren. Dit is een formele stap na de voorlopige gunning.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de benoeming van PSA als accountant, rekening houdend met de prijs-kwaliteitverhouding en de financiële implicaties van de budgetverhoging.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden. Het is duidelijk welke stappen moeten worden genomen en binnen welke termijn. Er zijn geen evidente inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de benoeming van Publieke Sector Accountants B.V. goed te keuren en de bijbehorende budgetwijziging te accepteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat leden van de financiële commissie betrokken waren bij de beoordelingscommissie, wat wijst op interne participatie binnen de gemeentelijke organisatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de benoeming van een accountant.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de vorm van een budgetverhoging van € 65.650 naar € 87.500 per jaar. De dekking van deze verhoging wordt niet expliciet vermeld, maar het voorstel impliceert dat de verhoging in de begroting wordt opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Publieke Sector Accountants B.V. (PSA) Europese aanbesteding Beoordelingscommissie Prijs-kwaliteit verhouding Jaarrekeningen 2024-2026 Begroting 2025 Financiële commissie Gunningcriteria Tenderned ScorematrixVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Benoeming accountant
Samenvatting: Het voorstel betreft de benoeming van Publieke Sector Accountants B.V. (PSA) als de nieuwe accountant voor de controle van de jaarrekeningen van 2024 tot 2026, met een optie tot verlenging. Na een Europese aanbesteding bleek PSA de beste prijs-kwaliteitsverhouding te bieden. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de definitieve gunning aan PSA goed te keuren en het budget voor accountantsdiensten te verhogen van € 65.650 naar € 87.500 per jaar. De benoeming is in lijn met de wettelijke verplichting dat de gemeenteraad de accountant aanwijst.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het beschrijft het aanbestedingsproces, de betrokken partijen, de beoordelingscriteria en de financiële implicaties. Er zijn geen kanttekeningen of risico's over het proces zelf, wat wijst op een goed doordacht en uitgevoerd plan.
Rol van de raad bij het voorstel
De gemeenteraad heeft de wettelijke taak om de accountant aan te wijzen. In dit geval moet de raad instemmen met de definitieve gunning van de opdracht aan PSA en de bijbehorende budgetverhoging goedkeuren.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de benoeming van PSA als accountant en de voorgestelde budgetverhoging. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er zorgen zijn over de kosten of de keuze van de accountant.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het benoemt duidelijke doelen, zoals de controle van de jaarrekeningen en de budgetverhoging. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de benoeming van PSA als accountant goed te keuren en in te stemmen met de voorgestelde budgetverhoging.
Participatie
Er is geen sprake van participatie of inspraak van burgers in dit proces, wat logisch is gezien de technische aard van het onderwerp.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. Er is een Social Return verplichting van 5% van de opdrachtsom opgenomen, wat bijdraagt aan maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Financiële gevolgen
Het voorstel verhoogt het jaarlijkse budget voor accountantsdiensten van € 65.650 naar € 87.500. Dit is inclusief een stelpost voor onvoorziene kosten. De dekking van deze verhoging wordt niet expliciet vermeld, maar het lijkt binnen de begrotingswijzigingen te vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Publieke Sector Accountants B.V. (PSA) Europese aanbesteding Jaarrekening controle Financiële commissie Beoordelingscommissie Prijs-kwaliteitsverhouding Budgetverhoging Social Return SiSa regelingen AanbestedingsleidraadVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.c Beantwoording schriftelijke vragen Mooi Kaag & Braassem inzake Scheef huisje
Agendapunt 5.d Beantwoording schriftelijke vragen MooiKB over werkterrein Roelofarendsveen Noord
Agendapunt 5.e Intentieverklaring voor de ontwikkeling van perceel 'Schapenlandje' te Oude Wetering
Agendapunt 5.f Programma C&K 12 juni Ontwikkelprogramma Participatie
Agendapunt 5.g Programma C&K Driemaster 12 juni en planning besluitvorming Driemaster
Agendapunt 5.h Programma C&K avond 12 juni over Zuid-Hollands programma Landelijk gebied
Agendapunt 5.i Raadsnieuwsbrief Sociaal domein mei 2024
Agendapunt 5.j RIB uitkomst kort geding GO! voor Jeugd
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel/motie is niet expliciet vermeld, maar het document betreft een raadsinformatiebrief over het kort geding dat GO! voor jeugd heeft aangespannen tegen de gemeente Alphen aan den Rijn. De gemeente Kaag en Braassem informeert de raad dat zij geen partij is in dit juridische proces, zoals bevestigd door de rechter. Het kort geding heeft geen gevolgen voor Kaag en Braassem, en het juridische proces is voor hen beëindigd.
Oordeel over de volledigheid:
De brief is beknopt en richt zich specifiek op het informeren van de raad over de status van het kort geding. Het biedt voldoende informatie over de positie van de gemeente Kaag en Braassem in deze zaak.
Rol van de raad:
De rol van de raad is voornamelijk om geïnformeerd te blijven over juridische zaken die de gemeente aangaan. In dit geval is er geen verdere actie vereist van de raad, aangezien de gemeente geen partij is in het kort geding.
Politieke keuzes:
Er zijn geen directe politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien de gemeente niet betrokken is bij het kort geding.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, omdat het enkel een informatieve brief is. Er zijn geen duidelijke doelen, meetbare resultaten, of tijdsgebonden elementen, maar dat is ook niet noodzakelijk gezien de aard van de brief.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie, aangezien het een juridische kwestie betreft die geen directe betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden vereist.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in deze context, aangezien het een juridische kwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente Kaag en Braassem, aangezien zij geen partij zijn in het kort geding. Er is dus ook geen noodzaak om financiële dekking te bespreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kort geding GO! voor jeugd Alphen aan den Rijn Juridisch proces Vordering Rechter Opdrachtgeverschap Raadsinformatiebrief Informeren GemeenteVerfijning van de zoekopdracht: