29-11-2021 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4 Benoeming burgerleden Samen voor Kaag en Braassem en PRO Kaag en Braassem
Samenvatting
Op een toekomstige raadsavond overweegt men om nieuwe burgerleden te benoemen. De kandidaten zijn de heer Peter Verbon, namens de fractie van Samen voor Kaag en Braassem, en mevrouw Monique Hogenboom ā Loos, namens de fractie van PRO Kaag en Braassem. Het doel is dat zij als burgerleden kunnen deelnemen aan raadsavonden en andere activiteiten van de raad. Beide kandidaten hebben aangetoond dat zij in de gemeente wonen en hebben hun nevenfuncties bekendgemaakt. Er zijn integriteitsgesprekken gevoerd met de burgemeester en de griffier. Tijdens de raadsvergadering zal de heer Verbon mogelijk de eed afleggen en mevrouw Hogenboom de belofte.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming nieuwe burgerleden". Het voorstel betreft de benoeming van twee nieuwe burgerleden, de heer P.J. Verbon en mevrouw M.H.M. Hogenboom, die namens hun respectieve fracties, Samen voor Kaag en Braassem en PRO Kaag en Braassem, zullen deelnemen aan raadsavonden en andere gemeentelijke activiteiten. Beide kandidaten hebben hun woonplaats in de gemeente bevestigd en hun nevenfuncties bekendgemaakt. Er zijn integriteitsgesprekken gevoerd met de burgemeester en de griffier. Tijdens de raadsvergadering zal de heer Verbon de eed afleggen en mevrouw Hogenboom de belofte.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de benoeming van de burgerleden, hun achtergrondcontrole en de vereiste formaliteiten zoals het afleggen van de eed of belofte behandelt.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de benoeming van de voorgestelde burgerleden. Dit is een formele goedkeuring van de kandidaten om hen officieel te laten deelnemen aan raadsactiviteiten.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de benoeming van de burgerleden. De raad moet vertrouwen hebben in de integriteit en geschiktheid van de kandidaten om hen te benoemen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming van de burgerleden. Het is haalbaar en relevant voor de werking van de raad. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de heer Verbon en mevrouw Hogenboom te benoemen als burgerleden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de benoemde burgerleden zullen deelnemen aan raadsavonden en andere gemeentelijke activiteiten, wat hun betrokkenheid bij de gemeentelijke besluitvorming vergroot.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de benoeming van burgerleden.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden, wat suggereert dat er mogelijk geen significante financiële impact is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Burgerleden Raadsavonden Fractie Integriteitsgesprekken Nevenfuncties Eed Belofte Woonachtig ActiviteitenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.a Vergaderschema 2022
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt het vergaderschema voor 2022 vast te stellen. Het doel is om de frequentie van de vergaderingen te bepalen, zoals vastgelegd in de Gemeentewet. De opzet van de vergaderingen blijft vrijwel hetzelfde als vorig jaar, met bijeenkomsten voornamelijk op maandagen en woensdagen. Het presidium, samen met de avonden Visie en Advies, Context en Kaders, en de Gemeenteraad, volgt een vast vergaderpatroon. Het presidium heeft al ingestemd met het voorgestelde schema. De gemeenteraad moet nu nog een besluit nemen over de definitieve vaststelling van dit schema.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vergaderschema 2022". Het voorstel betreft het vaststellen van het vergaderschema voor de gemeenteraad van Kaag en Braassem voor het jaar 2022. Het schema is grotendeels gelijk aan dat van het vorige jaar, met vergaderingen voornamelijk gepland op maandagen en woensdagen. Het presidium heeft het schema al goedgekeurd in hun vergadering van 8 november. De gemeenteraad moet nu formeel instemmen met dit schema.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het vaststellen van een vergaderschema. Het bevat de nodige informatie over de frequentie en structuur van de vergaderingen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorgestelde vergaderschema formeel vast te stellen. Dit is een procedurele taak die voortvloeit uit hun verantwoordelijkheid om hun eigen vergaderfrequentie te bepalen.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel van aard is. De raad kan echter overwegen of de voorgestelde vergaderfrequentie en -structuur voldoen aan hun behoeften.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het een procedureel document betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het vergaderschema voor 2022 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de interne aard van het onderwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om de interne organisatie van de raad.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, wat passend is gezien de aard van het onderwerp. Het vaststellen van een vergaderschema heeft doorgaans geen directe financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergaderschema 2022 Gemeentewet Vergaderstructuur Presidium Visie en Advies Context en Kaders Bijeenkomsten Frequentie Vaststellen Maandagen en woensdagenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.b Bestemmingsplan De Veense Campus Roelofarendsveen
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een bestemmingsplan voor 'De Veense Campus' vast te stellen. Dit plan maakt de herontwikkeling van het voormalige Bonaventuracollege mogelijk, waarbij het gebouw wordt omgevormd tot 27 woningen, kantoorruimten en maatschappelijke voorzieningen. Het plan voorziet in sociale huurwoningen voor jonge starters en kantoorruimtes in de oude klaslokalen. Er zijn zorgen over parkeerproblemen tijdens de weekmarkt op vrijdagochtend, maar de voordelen van het plan, zoals sociale woningbouw en hergebruik van het pand, worden als belangrijker gezien. Omwonenden zijn betrokken bij het proces en er is een zienswijze ontvangen en verwerkt. Na vaststelling van het plan kunnen belanghebbenden beroep instellen bij de Raad van State.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘De Veense Campus’. Het plan maakt de herontwikkeling van het voormalige Bonaventuracollege mogelijk, dat is verkocht aan een lokale partij. Het gebouw wordt omgevormd tot 27 sociale huurwoningen, kantoorruimten en maatschappelijke voorzieningen. Het bestemmingsplan moet worden gewijzigd omdat de ontwikkeling niet binnen de huidige regels past. De financiële risico’s zijn doorgelegd aan de ontwikkelende partij. Er zijn participatieactiviteiten ondernomen om omwonenden te betrekken, en er is een zienswijze ontvangen en verwerkt. Het plan wordt na vaststelling gepubliceerd, waarna beroep mogelijk is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de plannen, de betrokken partijen, de financiële aspecten en de participatieactiviteiten. Er is ook aandacht besteed aan de ontvangen zienswijze en de aanpassingen die daarop zijn gedaan.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en de Nota van beantwoording zienswijze goedkeuren. Daarnaast moet de raad beslissen om geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voordelen van het plan, zoals de realisatie van sociale woningbouw en hergebruik van een leegstaand pand, opwegen tegen mogelijke nadelen zoals parkeerproblemen tijdens de weekmarkt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en parkeerplaatsen. Het is echter minder specifiek over de lange termijn impact op de gemeenschap. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de parkeerproblematiek kan een punt van zorg zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijze vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is sprake van actieve participatie. Omwonenden zijn geïnformeerd via brieven, een burenavond en een website. Hun feedback is deels verwerkt in het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële risico’s zijn doorgelegd aan de ontwikkelende partij. Er worden leges geheven volgens de legesverordening. Verdere financiële details of dekkingsplannen worden niet uitgebreid besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Herontwikkeling Bonaventuracollege Sociale huurwoningen Parkeren Kantoorruimten Zienswijze Participatie Ontsluiting BurenavondVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.c Verordening Sociaal Domein 2022
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om de Verordening sociaal domein voor 2022 vast te stellen. Deze verordening moet aangepast worden vanwege landelijke ontwikkelingen, wetswijzigingen en de jaarlijkse indexatie van tarieven. De belangrijkste wijzigingen betreffen een uitgebreidere aanvraag- en beoordelingsprocedure voor Wmo en Jeugdhulp, de invoering van een inkomenstoets voor huishoudelijke ondersteuning, en de waardering van mantelzorgers. Ook worden er artikelen toegevoegd over Inburgering en Vroegsignalering. De gemeente wil hiermee duidelijkheid bieden aan inwoners en betrokken partners over hun rechten en plichten. Er zijn geen kosten verbonden aan de actualisatie van de verordening, maar er is een risico dat de inkomenstoets sneuvelt bij de bestuursrechter. De gemeente werkt samen met de Rijnstreekgemeenten en de Adviesraad sociaal domein om de wijzigingen door te voeren. De evaluatie van de inkomenstoets zal plaatsvinden zodra er landelijk meer duidelijkheid is over het abonnementstarief.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening sociaal domein Kaag en Braassem 2022". Het voorstel beoogt de verordening voor het sociale domein te actualiseren in lijn met landelijke ontwikkelingen, wetswijzigingen en jurisprudentie. Belangrijke wijzigingen omvatten de uitbreiding van de integrale aanvraag- en beoordelingsprocedure voor Wmo en Jeugdhulp, de invoering van een inkomenstoets voor huishoudelijke ondersteuning, en de opname van artikelen over Inburgering en Vroegsignalering. Het doel is om duidelijkheid te bieden aan inwoners en betrokken partners over hun rechten en plichten, terwijl professionals de vrijheid behouden om lokaal maatwerk te leveren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de achtergrond als de specifieke wijzigingen en hun onderbouwing behandelt. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten om de Verordening sociaal domein Kaag en Braassem 2022 vast te stellen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de invoering van de inkomenstoets voor huishoudelijke ondersteuning, wat een politieke keuze inhoudt over de balans tussen financiële duurzaamheid en toegankelijkheid van zorg.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke wijzigingen en doelen beschrijft. Echter, de tijdlijn voor evaluatie en de afhankelijkheid van landelijke ontwikkelingen maken het minder concreet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de juridische risico's van de inkomenstoets zijn een aandachtspunt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de Verordening sociaal domein vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er afstemming heeft plaatsgevonden met de Rijnstreekgemeenten, de Adviesraad sociaal domein en andere betrokken partijen, wat wijst op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan het actualiseren van de verordening. Echter, de invoering van de inkomenstoets kan financiële gevolgen hebben, afhankelijk van de juridische houdbaarheid en de impact op de aanvragen voor huishoudelijke ondersteuning. Er is geen specifieke dekking voor deze gevolgen aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening sociaal domein Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Jeugdwet Inburgering Vroegsignalering Mantelzorgwaardering Inkomenstoets Abonnementstarief Jurisprudentie RijnstreekgemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Bestemmingsplan Hofdijklaan 13 Oud Ade
Gemeenteraad stemt in met nieuwbouwplan Hofdijklaan 13 in Oud Ade
De gemeenteraad heeft ingestemd met een wijziging van het bestemmingsplan voor Hofdijklaan 13 in Oud Ade. Het plan omvat de sloop van bijna alle bestaande bebouwing, behoud van de karakteristieke boerderij en de bouw van vier vrijstaande schuurwoningen. Het voorstel stuitte op gemengde reacties binnen de raad.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een wijziging van het bestemmingsplan voor Hofdijklaan 13 in Oud Ade. Het plan is om bijna alle bestaande bebouwing te slopen, behalve de karakteristieke boerderij, die al is gesplitst in twee wooneenheden. Er is een voorstel om vier vrijstaande schuurwoningen en een cluster van duurzame energievoorzieningen te bouwen. Hiervoor is een wijziging van het bestemmingsplan nodig, omdat het huidige plan de bestemming 'Agrarisch met waarden' heeft. Het nieuwe plan moet de ruimtelijke kwaliteit behouden en de intensieve veehouderij beƫindigen. Er zijn geen bezwaren ingediend tijdens de inzageperiode. De Omgevingsdienst West-Holland heeft een ontwerpbesluit genomen om hogere geluidswaarden toe te staan vanwege wegverkeerslawaai. De initiatiefnemers willen investeren in duurzame energieoplossingen, zoals zonnepanelen en mogelijk een windturbine. De financiƫle risico's zijn afgedekt door een overeenkomst met de aanvragers. Na vaststelling wordt het plan opnieuw ter inzage gelegd voor beroep.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Hofdijklaan 13, Oud Ade’. Het plan beoogt de sloop van bijna alle bebouwing op het adres, behoudens een karakteristieke boerderij die is gesplitst in twee wooneenheden. Er worden vier vrijstaande schuurwoningen en een cluster van duurzame energievoorzieningen gerealiseerd. Dit vereist een wijziging van het bestemmingsplan, aangezien de huidige bestemming agrarisch is. Het plan richt zich op het behoud van ruimtelijke kwaliteit en voorziet in de noodzakelijke wijziging om de ontwikkeling mogelijk te maken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke beslispunten, een beschrijving van de gewenste veranderingen, en de noodzaak voor een bestemmingsplanwijziging. Het biedt ook inzicht in de ruimtelijke en milieuhygiënische inpasbaarheid.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap om de voorgestelde wijzigingen juridisch mogelijk te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de wijziging van de bestemming van agrarisch naar wonen en duurzame energievoorzieningen. Dit omvat ook het overwegen van de impact op de ruimtelijke kwaliteit en de lokale gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de duurzaamheidselementen kunnen verder worden gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is een participatieproces geweest waarbij het plan ter inzage heeft gelegen. Er zijn geen zienswijzen ontvangen, wat kan duiden op een gebrek aan bezwaren of betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van het voorstel, met plannen voor zonne-energie, een windturbine en energieopslag.
Financiële Gevolgen:
Er worden leges geheven volgens de legesverordening. De financiële risico’s zijn afgedekt door een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemers, waardoor de gemeente geen financiële risico’s loopt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Hofdijklaan 13 Oud Ade Vrijstaande woningen Duurzame energie Zonnepanelen Mestkelder Omgevingsvergunning Ruimtelijke kwaliteit Wet geluidhinderVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestemmingsplan ‘Hofdijklaan 13, Oud Ade’
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Hofdijklaan 13, Oud Ade’. Het plan beoogt de sloop van bijna alle bebouwing op het perceel, behoud van de karakteristieke boerderij, en de bouw van vier vrijstaande schuurwoningen en een cluster van duurzame energievoorzieningen. Het huidige bestemmingsplan moet worden gewijzigd van ‘Agrarisch met waarden’ naar een bestemming die deze ontwikkelingen toestaat. Het plan heeft als doel de ruimtelijke kwaliteit te verbeteren en de intensieve veehouderij te beëindigen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de geplande ontwikkelingen, de noodzaak voor een bestemmingsplanwijziging, en de betrokkenheid van de gemeente. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële overzichten of risicoanalyses opgenomen.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een cruciale stap om de voorgestelde ontwikkelingen mogelijk te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de wijziging van het bestemmingsplan, wat een verschuiving van agrarisch naar residentieel gebruik inhoudt. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot ruimtelijke ordening en duurzaamheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en gedetailleerde financiële informatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking en risico’s zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest; het plan heeft ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ontvangen. Dit kan duiden op een gebrek aan betrokkenheid of bezwaren vanuit de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema. Het plan omvat de opwekking en opslag van duurzame energie, en de nieuwe woningen moeten voldoen aan de laatste duurzaamheidseisen.
Financiële gevolgen:
Er worden leges geheven volgens de legesverordening. De financiële risico’s zijn afgedekt door een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemers, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking opgenomen in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Hofdijklaan 13 Oud Ade Duurzame energie Vrijstaande woningen Ruimtelijke kwaliteit Zonnepanelen Mestkelder Windturbine OmgevingsvergunningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Besluit hogere waarden Wet geluidhinder" voor de locatie Hofdijklaan 13 te Oud Ade in de gemeente Kaag en Braassem. Het plan maakt de bouw van vier nieuwe woningen mogelijk, waarvan twee woningen een hogere geluidbelasting zullen ervaren dan de voorkeurswaarde van 48 dB. De maximaal toelaatbare geluidbelasting van 53 dB wordt echter niet overschreden. Het besluit stelt een hogere waarde van 50 dB vast voor deze twee woningen, aangezien maatregelen om de geluidbelasting te verminderen niet effectief of haalbaar zijn vanwege verkeerskundige, landschappelijke en financiële bezwaren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is gedetailleerd en volledig. Het bevat een uitgebreide beoordeling van de geluidbelasting, mogelijke maatregelen, en de juridische en beleidsmatige kaders. Het akoestisch onderzoek en de toetsing aan de Wet geluidhinder en het beleid van de Omgevingsdienst West-Holland zijn goed gedocumenteerd.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de rol om het besluit te bekrachtigen en eventueel aanvullende voorwaarden te stellen. De Omgevingsdienst West-Holland voert de milieutaken uit namens de gemeente, maar de raad blijft eindverantwoordelijk voor het vaststellen van hogere waarden.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of de vaststelling van een hogere geluidwaarde acceptabel is gezien de beperkte overschrijding en de afweging van kosten en baten van mogelijke maatregelen. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde bouwkundige maatregelen voldoende zijn om een acceptabel leefklimaat te waarborgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie hangen af van de politieke keuzes en beschikbare middelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij instemt met het vaststellen van de hogere waarde van 50 dB voor de twee nieuwe woningen en of zij de voorgestelde maatregelen en voorwaarden voldoende acht.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van omwonenden of andere belanghebbenden in het voorstel. Het ontwerpbesluit heeft ter inzage gelegen, maar er zijn geen zienswijzen ingebracht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op het akoestische aspect en de leefbaarheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden genoemd in de context van de onhaalbaarheid van bepaalde maatregelen zoals het vervangen van wegdek of het plaatsen van geluidschermen. Er is geen specifieke financiële dekking aangegeven voor de bouwkundige maatregelen die nodig zijn om aan de binnenniveaueisen te voldoen. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Bestemmingsplan Hofdijklaan 13 Oud Ade" en betreft een verzoek aan het college om aanpassingen door te voeren in het bestemmingsplan. De raad wil niet stemmen over het huidige plan en vraagt om de bouw van nieuwe woningen achter de bestaande woning zonder het bouwblok te verplaatsen. Daarnaast moet er per 1.000 m² gesaneerd gebied één woning worden gebouwd. Het CDA is niet tegen het plan zelf, maar tegen de uitvoering ervan, met name vanwege het verlies van zicht op de polder en de discrepantie tussen het aantal woningen en de saneringscapaciteit.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke aanpassingen gewenst zijn. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de gevolgen van deze aanpassingen en hoe deze praktisch gerealiseerd kunnen worden.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om te beslissen of het bestemmingsplan in zijn huidige vorm wordt goedgekeurd of dat de voorgestelde aanpassingen moeten worden doorgevoerd voordat er een stemming plaatsvindt.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van het huidige bestemmingsplan of het ondersteunen van de voorgestelde aanpassingen die de bouwlocatie en het aantal woningen per gesaneerd gebied beïnvloeden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen tijdspad of meetbare doelen bevat. Er zijn ook inconsistenties, zoals het ontbreken van een duidelijke uitleg over hoe de aanpassingen de oorspronkelijke doelen van het bestemmingsplan beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de motie om het bestemmingsplan aan te passen of het huidige plan goedkeuren. In dit geval is de motie verworpen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van aanpassing van het bestemmingsplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen expliciet onderwerp in dit voorstel, hoewel de sanering van grond en de bouw van woningen indirecte duurzaamheidsaspecten kunnen hebben.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk gemis, aangezien aanpassingen in bestemmingsplannen vaak financiële implicaties hebben.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Hofdijklaan 13 Oud Ade Bouwblok Woningen Saneren Polder Initiatiefnemer Procedure UitvoeringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Bestemmingsplan Hofdijklaan 13 te Oud Ade". Het voorstel houdt in dat de gemeenteraad van Kaag en Braassem niet stemt over het huidige bestemmingsplan voor Hofdijklaan 13. In plaats daarvan wordt het college opgedragen om aanpassingen door te voeren, zoals het niet verplaatsen van het bouwblok en het plaatsen van nieuwe woningen achter de bestaande woning. Daarnaast moet er per 1.000 m² gesaneerd gebied één woning worden gebouwd. Dit geeft de initiatiefnemer de kans om het plan aan te passen zonder de volledige procedure opnieuw te doorlopen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de specifieke aanpassingen die worden gevraagd. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de gevolgen van deze aanpassingen en hoe deze passen binnen het bredere beleidskader.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen of het bestemmingsplan in zijn huidige vorm wordt goedgekeurd of dat de voorgestelde aanpassingen moeten worden doorgevoerd. De raad moet ook beoordelen of het voorstel in lijn is met het gemeentelijk beleid en de belangen van de gemeenschap.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van het huidige bestemmingsplan of het ondersteunen van de voorgestelde aanpassingen. Dit omvat keuzes over ruimtelijke ordening, woningbouw en het behoud van zichtlijnen naar de polder.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aanpassingen die worden gevraagd. Echter, het is minder duidelijk of het tijdgebonden is en er zijn geen specifieke doelen of evaluatiecriteria genoemd. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de impact van de aanpassingen is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de motie om het bestemmingsplan aan te passen zoals voorgesteld, of dat ze het huidige plan goedkeuren zonder wijzigingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van aanpassing van het bestemmingsplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Echter, de saneringseis kan indirect bijdragen aan duurzame ontwikkeling door het hergebruik van grond.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het ontbreken van deze informatie kan een punt van zorg zijn voor de raad bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Hofdijklaan 13 Oud Ade Bouwblok Woningen Saneren Polder Initiatiefnemer Procedure UitvoeringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Verzoek Alliander NV tot versterking kapitaalstructuur
Gemeente Kaag en Braassem steunt Alliander met lening voor energietransitie
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft ingestemd met een voorstel om Alliander financieel te ondersteunen via een reverse converteerbare hybride obligatielening. Deze lening, die mogelijk kan worden omgezet in aandelen, is bedoeld om de energietransitie te bevorderen en de financiƫle positie van Alliander te versterken.
Samenvatting
Er ligt een voorstel om Alliander financieel te versterken door middel van een lening die mogelijk wordt omgezet in aandelen. Dit betekent dat gemeenten, zoals Kaag en Braassem, hun middelen voor langere tijd in Alliander vastleggen. Er zijn drie financieringsopties onderzocht, waarbij optie 2, een reverse converteerbare hybride obligatielening, de voorkeur heeft. Deze optie biedt een gegarandeerde rentevergoeding voor conversie en behoudt de verhouding van het aandeel in Alliander. Gemeenten moeten beslissen of ze willen deelnemen en hoeveel ze willen bijdragen. Het voorstel ondersteunt de energietransitie en kan op lange termijn financieel voordelig zijn, maar brengt ook risico's met zich mee, zoals een mogelijke daling van dividendopbrengsten. Kaag en Braassem ziet voordelen in het behoud van structurele inkomsten en het leveren van een maatschappelijke bijdrage. Optie 2 wordt als beste gezien vanwege de huidige en verwachte schuldpositie van de gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Versterking van Alliander door middel van een reverse converteerbare hybride obligatielening." Het doel is om de kapitaalstructuur van Alliander te versterken, zodat het bedrijf kan blijven investeren in de energietransitie en tegen aantrekkelijke voorwaarden kan lenen. Gemeenten worden gevraagd om een lening te verstrekken die mogelijk wordt omgezet in aandelen. Dit brengt risico's met zich mee, zoals het vastleggen van gemeentelijke middelen en variabele dividendopbrengsten na conversie. De lening draagt bij aan maatschappelijke verantwoordelijkheid en behoudt de dividenduitkering op hetzelfde niveau.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er is ruimte voor verbetering in de kwantificering van risico's en financiële gevolgen. Er is een gedetailleerde uitleg over de opties en de gevolgen voor de gemeenten, maar meer kwantitatieve gegevens over risico's zouden nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het verstrekken van de lening aan Alliander. Dit omvat het beoordelen van de financiële en maatschappelijke implicaties en het maken van een weloverwogen keuze over deelname.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het verstrekken van de lening (optie 2) of het niet deelnemen, wat kan leiden tot een vermindering van dividendinkomsten. Er moet ook worden overwogen of de gemeente meer dan het pro-rata deel wil bijdragen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor de verwachte conversiemomenten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de risico's zijn niet volledig gekwantificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met het verstrekken van de lening aan Alliander en onder welke voorwaarden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de aandeelhouders en de financiële aspecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de lening bijdraagt aan de energietransitie en de versterking van de kapitaalstructuur van Alliander, wat essentieel is voor duurzame investeringen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten het vastleggen van gemeentelijke middelen en mogelijke variabele dividendopbrengsten na conversie. Er is een risico dat de lening wordt omgezet in aandelen, wat de liquiditeit van de gemeente kan beïnvloeden. De dekking komt uit gemeentelijke middelen, maar er is geen gedetailleerd plan voor hoe dit precies wordt gefinancierd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Alliander Lening Aandelen Kapitaalinjectie Energietransitie Dividend Investeringen Obligatielening Rentevergoeding AandeelhoudersVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verzoek Alliander NV tot versterking kapitaalstructuur
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Verzoek Alliander NV tot versterking kapitaalstructuur". Het voorstel vraagt de gemeente Kaag en Braassem om deel te nemen in een reverse converteerbare hybride obligatielening van Alliander NV ter waarde van € 2.744.921. Deze lening is bedoeld om de kapitaalstructuur van Alliander te versterken, zodat het bedrijf kan voldoen aan de investeringsbehoeften die voortvloeien uit het Klimaatakkoord. De lening ondersteunt de energietransitie en de realisatie van de Regionale Energiestrategieën (RES-en), waarbij de gemeente Kaag en Braassem betrokken is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide uitleg over de noodzaak van de lening, de rol van Alliander in de energietransitie, en de financiële implicaties voor de gemeente. Bijlagen bieden verdere verduidelijking over de technische aspecten van de lening en de keuzes die de gemeente kan maken.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of de gemeente deelneemt aan de obligatielening en in welke mate (naar rato of meer). De raad moet ook goedkeuring geven voor het aangaan van de lening, gezien het bedrag groter is dan € 50.000.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen deelname naar rato, meer dan naar rato, of niet deelnemen. De keuze beïnvloedt de financiële middelen die beschikbaar blijven voor andere publieke doeleinden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde financiële bijdrage. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige rentepercentages kan onzekerheid introduceren.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen over deelname aan de obligatielening en de omvang daarvan. Het voorgestelde besluit is deelname naar rato.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat Alliander online informatiebijeenkomsten organiseert voor raadsleden, wat participatie en begrip bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, aangezien de lening bijdraagt aan de energietransitie en de doelen van het Klimaatakkoord.
Financiële gevolgen:
De lening heeft een negatief effect van 4-5% op de netto schuldquote van de gemeente. De financiële consequenties zijn afhankelijk van het rentepercentage, met een verwacht positief rendement in een neutraal scenario. De financiering wordt gedekt door het aangaan van een lening, die over zes tot tien jaar wordt afgelost.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Alliander Klimaatakkoord Energietransitie Reverse converteerbare hybride obligatielening Investeringen Eigen vermogen Aandeelhouders Regionale Energiestrategieën (RES) Duurzame energie FinancieringVerfijning van de zoekopdracht: