30-08-2022 Overzicht collegebesluiten
Agendapunt 03.a Bestuursleden SOZ
Samenvatting
Er ligt een voorstel om wethouder Gerben van Duin aan te wijzen als bestuurslid en Nick van Egmond als plaatsvervangend bestuurslid voor de Gemeenschappelijke Regeling Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (GR SOZ). Deze organisatie is verantwoordelijk voor de inkoop, financiering en monitoring van jeugdhulp in de regio. De GR SOZ is sinds 2022 actief en moet een eigen bestuur hebben volgens de wet- en regelgeving. Het bestuur zal zich richten op besluiten die vanaf 2023 van kracht zijn. Het aanwijzen van bestuursleden heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente en er zijn geen risico’s verbonden aan het voorstel. De betrokken portefeuillehouders en de manager Samenleving ondersteunen het voorstel. Na een besluit zal de aanwijzing van de bestuursleden worden gecommuniceerd via e-mail.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de benoeming van bestuursleden voor de Gemeenschappelijke Regeling Serviceorganisatie Zorg (GR SOZ) Holland Rijnland. Het voorstel stelt voor om wethouder Gerben van Duin aan te wijzen als bestuurslid en Nick van Egmond als plaatsvervangend bestuurslid voor de huidige zittingsperiode. De GR SOZ is verantwoordelijk voor de inkoop, financiering en monitoring van regionaal ingekochte jeugdhulp. De benoeming is noodzakelijk om te voldoen aan de wettelijke vereisten voor de bestuursstructuur van de GR SOZ.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, de wettelijke verplichtingen en de voorgestelde benoemingen beschrijft. Het bevat alle relevante informatie over de context en de reden voor de benoemingen.
Rol van de raad:
De raad heeft in dit geval geen directe rol, aangezien het voorstel niet ter besluitvorming aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Het betreft een besluit van het college van burgemeester en wethouders.
Politieke keuzes:
Er zijn beperkte politieke keuzes te maken, aangezien de benoeming van een bestuurslid en een plaatsvervangend lid een wettelijke verplichting is. De keuze voor specifieke personen kan echter wel politieke implicaties hebben.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het voornamelijk een benoeming betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het een collegebesluit betreft.
Participatie:
Participatie is niet aan de orde bij dit voorstel, aangezien het een interne benoeming betreft zonder directe betrokkenheid van externe partijen of burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het zich richt op bestuurlijke benoemingen zonder directe impact op duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties voor de benoeming zelf. De kosten voor de uitvoering van de taken door de SOZ zijn beperkt voor de gemeente en zijn eerder besproken met het college. Er is geen specifieke dekking nodig voor de benoeming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Serviceorganisatie Zorg (SOZ) Gemeenschappelijke Regeling (GR) Jeugdhulp Holland Rijnland Bestuurslid Portefeuillehouder Jeugd Verzelfstandiging Inkoop, financiering en monitoring Tijdelijke Werkorganisatie Jeugdhulp (TWO) Governance JeugdhulpVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 03.b Definitief gunnen ‘Dynamisch aankoopsysteem t.b.v. inhuur personeel’ aan Flextender
Samenvatting
De gemeente overweegt om een dynamisch aankoopsysteem (DAS) voor de inhuur van personeel definitief te gunnen aan Flextender. Dit besluit is nodig vanwege wettelijke verplichtingen rondom aanbestedingen. Flextender is de enige partij die zich heeft ingeschreven en heeft een hoge score behaald bij de beoordeling. De kosten voor de dienstverlening worden per gewerkt uur berekend en zijn de eerste twee jaar vast. Het contract zou op 1 november 2022 ingaan en heeft een looptijd van twee jaar, met een mogelijke verlenging van nog eens twee jaar. Er zijn geen financiële risico's verbonden aan dit besluit. De betrokken afdelingen binnen de gemeente hebben positief gereageerd op het voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Definitieve gunning ‘Dynamisch aankoopsysteem t.b.v. inhuur personeel’ aan Flextender". De gemeente is verplicht om de inhuur van personeel aan te besteden volgens de Aanbestedingswet. Op 24 mei 2022 is een Europese aanbesteding gestart voor een dynamisch aankoopsysteem (DAS) voor de inhuur van personeel. Flextender was de enige inschrijver en scoorde 94 van de 100 punten. Het college wordt gevraagd akkoord te gaan met de definitieve gunning aan Flextender.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie over de aanbestedingsprocedure, de beoordeling van de inschrijving, en de financiële en juridische implicaties.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het een besluit betreft dat door het college van burgemeester en wethouders wordt genomen.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en juridische verplichting betreft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel niet aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.
Participatie:
Er is beperkte participatie, maar Flextender ondersteunt leveranciers bij aansluiting op het DAS. Er worden presentaties en workshops georganiseerd voor inhurende managers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor het DAS worden per gewerkt uur betaald en bedragen € 2,15 exclusief BTW per uur. Deze kosten worden gedekt door het budget voor de inhuur van personeel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dynamisch aankoopsysteem (DAS) Flextender Aanbesteding Inhuur personeel Europese aanbesteding Beoordelingscommissie Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties Stand-still periode Kosten ImplementatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 03.C Verordening Nadeelcompensatie Kaag en Braassem 2022
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuwe verordening voor nadeelcompensatie vast te stellen. Deze verordening is bedoeld om schade te vergoeden die ontstaat door rechtmatige besluiten of handelingen van de overheid, zoals bouwprojecten of wegwerkzaamheden. De nieuwe regels sluiten aan bij de verwachte inwerkingtreding van titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht en de Omgevingswet op 1 januari 2023. Deze wetten bieden een kader voor het beoordelen van schadeclaims. De verordening is breder dan de huidige planschaderegeling en regelt hoe verzoeken intern worden behandeld. Eerdere discussies in de gemeenteraad leidden tot aanpassingen in de verordening, zoals meer flexibiliteit bij het indienen van stukken en het toekennen van voorschotten. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het vaststellen van de verordening, en de verwachting is dat het aantal verzoeken niet sterk zal toenemen. De gemeenteraad zal op 17 oktober beslissen over het voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Nadeelcompensatie Kaag en Braassem 2022". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening die de procedurele aspecten van nadeelcompensatie regelt. Dit is noodzakelijk vanwege de verwachte inwerkingtreding van titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en afdeling 15.1 van de Omgevingswet op 1 januari 2023. De verordening is bedoeld om schadeclaims te behandelen die voortkomen uit rechtmatige besluiten en feitelijke handelingen van de overheid, zoals planologische maatregelen en tijdelijke afsluitingen van wegen. De verordening vervangt de bestaande planschadeverordening en sluit aan op de nieuwe wetgeving.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de juridische context als de procedurele aspecten van nadeelcompensatie behandelt. Het houdt rekening met eerdere feedback van de raad en is aangepast om aan juridische eisen te voldoen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het raadsvoorstel vast te stellen, waarmee de verordening officieel wordt aangenomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen administratieve lasten voor ondernemers en de noodzaak van voldoende documentatie voor schadeclaims. Ook moet de raad bepalen hoeveel beleidsvrijheid het bestuursorgaan krijgt bij het toekennen van voorschotten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de aansluiting op de verwachte inwerkingtreding van nieuwe wetgeving. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van de verwachte impact op het aantal schadeverzoeken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Verordening Nadeelcompensatie Kaag en Braassem 2022 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of ondernemers in de ontwikkeling van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan het vaststellen van de verordening. De behandeling van schadeverzoeken brengt weinig tot geen extra kosten met zich mee, aangezien deze voornamelijk intern worden afgehandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nadeelcompensatie Omgevingswet Planschade Awb (Algemene wet bestuursrecht) Verordening Schadeverzoeken Bestemmingsplan Procedureverordening Voorschot JaarrekeningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verordening nadeelcompensatie Kaag en Braassem 2022
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening nadeelcompensatie Kaag en Braassem 2022." Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening die de procedurele afhandeling van nadeelcompensatieverzoeken binnen de gemeente regelt. Deze verordening is een reactie op nieuwe landelijke wetgeving en beoogt duidelijkheid te bieden aan burgers over hoe zij een verzoek kunnen indienen en hoe dit wordt afgehandeld. Het legt vast dat verzoeken intern worden behandeld, tenzij specifieke expertise vereist is, en stelt een legesbedrag van €500 vast voor aanvragen. Ook kan een voorschot worden uitgekeerd als een verplichting tot betaling aannemelijk is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke procedurele aspecten van nadeelcompensatie behandelt en rekening houdt met eerdere feedback van de raad. Het biedt een duidelijke structuur voor de afhandeling van verzoeken en voorziet in communicatie naar de inwoners.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de gemaakte keuzes en het waarborgen dat de verordening in lijn is met de gemeentelijke en wettelijke kaders.
Politieke keuzes:
Belangrijke politieke keuzes omvatten het vaststellen van het legesbedrag, de voorwaarden voor het uitkeren van voorschotten, en de mate van interne versus externe afhandeling van verzoeken. De raad moet ook beslissen over de balans tussen toegankelijkheid voor burgers en het voorkomen van kansarme verzoeken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het specifieke procedures en bedragen vastlegt. Echter, de algemene bewoordingen voor bepaalde artikelen kunnen leiden tot interpretatieverschillen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de openheid in de voorschotregeling kan tot variabele uitkomsten leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, rekening houdend met de voorgestelde wijzigingen en de feedback van eerdere besprekingen.
Participatie:
Het voorstel voorziet in communicatie naar de inwoners via nieuwsberichten en sociale media om hen te informeren over de nieuwe verordening en de mogelijkheden voor nadeelcompensatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan het vaststellen van de verordening. De behandeling van schadeverzoeken wordt voornamelijk intern afgehandeld, wat kostenbesparend is. Het legesbedrag van €500 is bedoeld om de kosten van de behandeling te dekken en kansarme verzoeken te ontmoedigen. Er wordt geen significante toename in het aantal verzoeken verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nadeelcompensatie Omgevingswet Planschade Algemene wet bestuursrecht (Awb) Verordening Schadeverzoeken Voorschotbedrag Procedure Bestemmingsplan CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 03.d W2019/244: realiseren drijvend bouwwerk en steiger Molendijk 15 te Oude Wetering
Samenvatting
Er is een aanvraag gedaan voor een omgevingsvergunning om een drijvend bouwwerk en een steiger te realiseren aan de Molendijk 15 in Oude Wetering. Het college van burgemeester en wethouders moet nog een definitief besluit nemen over deze aanvraag. Het ontwerpbesluit is al positief, en de zienswijzen die zijn ingediend, leiden niet tot wijzigingen. De aanvraag voldoet aan de meeste regels, behalve een klein probleem met de definitie van een drijvend bouwwerk in het bestemmingsplan. Er zijn geen tegenargumenten en er is geen aanleiding om alternatieven te overwegen. Na het nemen van het definitieve besluit, wordt dit gepubliceerd en kunnen belanghebbenden eventueel beroep aantekenen. De kosten voor de aanvraag zijn voor de aanvrager, en er zijn geen grote risico's verbonden aan het project. Het besluit wordt gecommuniceerd via e-mail en publicaties.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de aanvraag van een omgevingsvergunning voor het realiseren van een drijvend bouwwerk en een steiger aan de Molendijk 15 te Oude Wetering. Het college wordt voorgesteld om, na beantwoording van de zienswijzen, een positief en ongewijzigd definitief besluit te nemen. De aanvraag voldoet aan de regels van het bestemmingsplan, met uitzondering van een manco in de definitie van een drijvend bouwwerk. Er zijn geen argumenten tegen het voorstel en er is geen aanleiding voor alternatieven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie, inclusief de zienswijzen, de juridische context, en de financiële aspecten.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het besluitvormingsproces bij het college ligt.
Politieke keuzes:
Er zijn beperkte politieke keuzes te maken vanwege het limitatieve toetsingskader van de Wabo. De afweging van belangen is beperkt tot de noodzakelijke afwijkingen van het bestemmingsplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de context van de procedurele stappen en de besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het college het definitieve besluit neemt.
Participatie:
Participatie is beperkt tot de mogelijkheid voor belanghebbenden om zienswijzen in te dienen en beroep aan te tekenen. Het besluit wordt gepubliceerd en ter inzage gelegd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een relevante factor, met de nadruk op de duurzame invulling van de locatie. Technische duurzaamheidsaspecten worden in een latere fase behandeld.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de leges die in rekening worden gebracht conform de legesverordening. De kosten voor de uitvoering zijn voor rekening van de aanvrager. Er is geen verdere financiële dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Drijvend bouwwerk Steiger Molendijk 15 Oude Wetering Zienswijzen Bestemmingsplan Afwijkingenbeleid Watervergunning Uitsterfbeleid woonschepenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 03.e Principeverzoek Achterpad 21, Rijpwetering
Agendapunt 04.a omgevingsvergunning recreatiewoning Buurterpolder 3z2 te Rijpwetering
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvullende informatie over verleende omgevingsvergunning voor realiseren recreatiewoning Buurterpolder 3z2". Het voorstel verduidelijkt de verleende omgevingsvergunning voor de bouw van een recreatiewoning aan de Buurterpolder 3z2. Het college heeft een omgevingsvergunning verleend ondanks een negatief welstandsadvies, omdat de tweede bouwlaag al in het bestemmingsplan is toegestaan. De vergunning is noodzakelijk voor de Waterkering-waterstaat en betreft geen vergroting van de woning. Het bestemmingsplan staat vier recreatiewoningen toe. De raad heeft geen bevoegdheid in deze kwestie, aangezien het een gebonden beschikking betreft.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de juridische basis en de redenen voor het afwijken van het welstandsadvies duidelijk uiteenzet. Het biedt ook context over de bevoegdheden van het college versus de raad.
Rol van de Raad:
De raad heeft geen rol in dit specifieke geval, omdat het afgeven van de vergunning een bevoegdheid van het college van B&W is, niet van de raad.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen directe politieke keuzes te maken door de raad, aangezien de bevoegdheid bij het college ligt. De raad kan echter overwegen om het bestemmingsplan in de toekomst te herzien als er bredere zorgen zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar niet meetbaar of actiegericht, aangezien het voornamelijk informatief is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden, behalve dat er bezwaar is aangetekend tegen de vergunning.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op de juridische en procedurele aspecten van de vergunningverlening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Bestemmingsplan Recreatiewoning Welstandsadvies Waterkering-waterstaat Erfgoedcommissie Bevoegdheid Gebonden beschikking Jurisprudentie Belanghebbenden bezwaarVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 04.b W2022/179: niet toepassen Nota vereveningsfondsen Noordhoek 7 Roelofarendsveen
Agendapunt 04.c Aanbesteding woningaanpassingen en deuropeners
Agendapunt 04.d Beantwoording mail over opkopen vakantieparken en Spijkerboor
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem bespreekt een mail over het opkopen van vakantieparken, met speciale aandacht voor camping Spijkerboor. Hoewel de mail geen specifieke vraag bevat, roept het de lokale politiek op om actie te ondernemen. Er is een conceptantwoord opgesteld dat de situatie van camping Spijkerboor behandelt. Het college van burgemeester en wethouders zal beslissen of dit antwoord wordt vastgesteld en doorgestuurd naar de gemeenteraad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de beantwoording van een mail over het opkopen van vakantieparken, met specifieke aandacht voor camping Spijkerboor. De gemeente heeft een oproep ontvangen om aandacht te besteden aan de situatie van vakantieparken, zonder dat er een specifieke vraag is gesteld. Het conceptantwoord dat is opgesteld, richt zich op de situatie van camping Spijkerboor en de bredere context van vakantieparken in de gemeente Kaag en Braassem.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een conceptantwoord biedt op de ontvangen mail. Echter, het is onduidelijk of alle relevante aspecten van de situatie van vakantieparken en camping Spijkerboor zijn behandeld, aangezien de bijlagen niet openbaar zijn.
Rol van de raad:
De raad moet het conceptantwoord vaststellen en doorgeleiden. Dit impliceert dat de raad een adviserende en goedkeurende rol heeft in dit proces.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde reactie ondersteunt en of er verdere actie nodig is met betrekking tot het beleid rond vakantieparken. Dit kan ook bredere beleidskeuzes over toerisme en ruimtelijke ordening beïnvloeden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) geformuleerd, aangezien het voornamelijk een reactie betreft op een ontvangen mail. Er zijn geen duidelijke doelstellingen of tijdlijnen aangegeven.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het conceptantwoord goedkeuren en of er aanvullende stappen nodig zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of inwoners, behalve de initiële oproep aan de politiek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet een rol spelen in de discussie over het gebruik en behoud van vakantieparken.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Het is onduidelijk of er financiële implicaties zijn verbonden aan het opkopen van vakantieparken of de situatie van camping Spijkerboor.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vakantieparken Spijkerboor College van burgemeester en wethouders Beantwoording Mail Conceptantwoord Politiek Oproep Situatie CampingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 04.e Manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen 2022-2025
Samenvatting
De gemeente overweegt om deel te nemen aan het Manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI) 2022-2025. Dit manifest, geïnitieerd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, heeft als doel om overheden en andere partijen te verbinden en maatschappelijk verantwoord opdrachtgeverschap en inkopen te stimuleren. Door bewust inkoopkracht in te zetten, kan de gemeente bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen zoals klimaatverandering, biodiversiteit, en sociale inclusie. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit besluit. Het voorstel is positief ontvangen door de betrokken afdelingen en de portefeuillehouder. De gemeente heeft eerder al het Manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen 2016-2021 ondertekend en kan met dit nieuwe manifest een volgende stap zetten in maatschappelijk verantwoord inkopen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen 2022-2025". De gemeente wordt uitgenodigd om dit manifest te ondertekenen, waarmee ze zich verbindt aan maatschappelijk verantwoord inkopen en opdrachtgeven. Het doel is om overheden en andere partijen te verbinden en gezamenlijk bij te dragen aan maatschappelijke uitdagingen zoals klimaatverandering, circulaire economie en sociale inclusie. Door strategisch inkoopbeleid kunnen overheden hun invloed vergroten en bijdragen aan een duurzame en inclusieve samenleving.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de doelen, onderbouwing en verwachte resultaten van deelname aan het manifest beschrijft. Het bevat ook de benodigde bijlagen en een ondertekenformulier.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het besluit niet openbaar is voor de raad. Het college van burgemeester en wethouders neemt het besluit.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate van ambitie en inzet die de gemeente wil tonen op het gebied van maatschappelijk verantwoord inkopen en opdrachtgeven. Dit kan invloed hebben op de prioriteiten binnen het gemeentelijk beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien specifieke meetbare doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel door het college wordt afgehandeld.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders beschreven in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op samenwerking tussen overheden en bedrijven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met nadruk op ecologische, economische en sociale belangen. Het manifest richt zich op het bevorderen van een circulaire economie en het verminderen van CO2-uitstoot.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvraagstukken verbonden aan dit voorstel, zoals vermeld in de documentatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI) Circulaire economie Klimaatdoelen Sociale Voorwaarden Diversiteit en inclusie Social Return Duurzaamheid Inkoopkracht Milieu BiodiversiteitVerfijning van de zoekopdracht: