27-08-2024 Overzicht collegebesluiten
Agendapunt 4.a Openbaarmaking BW-besluit 20 augustus 2024: Convenant taalschool
Samenvatting
In de Rijnstreek overwegen schoolbesturen en gemeenten om een regionale taalschool voor nieuwkomers en vluchtelingen te starten. Deze school zou in september 2024 van start kunnen gaan in Alphen aan den Rijn. Het doel is om nieuwkomers goed NT2-onderwijs te bieden, zodat ze een goede start kunnen maken in het reguliere onderwijs en onderwijsachterstanden worden voorkomen. De schoolbesturen zouden verantwoordelijk zijn voor de inhoud en financiën van de taalschool, terwijl de gemeenten het leerlingenvervoer en eventuele uitbreiding van de onderwijshuisvesting zouden verzorgen. Er zijn geen directe financiële gevolgen verwacht, maar er kan in de toekomst een toename in leerlingenvervoer zijn. Het convenant met afspraken over de taalschool is opgesteld door de betrokken partijen en wethouder Nick van Egmond zou gemachtigd kunnen worden om het convenant namens het college te ondertekenen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Convenant Regionale Taalschool Groene Hart – Rijnstreek". Het doel is om het onderwijs aan nieuwkomers en vluchtelingen in de Rijnstreek te versterken door een gezamenlijke regionale taalschool op te richten. De schoolbesturen en gemeenten hebben afspraken gemaakt over de organisatie en verantwoordelijkheden. De schoolbesturen dragen de inhoudelijke en financiële verantwoordelijkheid, terwijl de gemeenten zorgen voor leerlingenvervoer en eventuele uitbreiding van onderwijshuisvesting. De taalschool start in september 2024 in Alphen aan den Rijn. Het convenant wordt ondertekend door wethouder Nick van Egmond namens het college.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de doelstellingen, verantwoordelijkheden, en de financiële aspecten. Echter, specifieke details over de operationele uitvoering en lange termijn planning ontbreken.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het besluit al door het college is genomen. De raad kan echter betrokken worden bij toekomstige financiële beslissingen, zoals uitbreiding van de onderwijshuisvesting.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate van betrokkenheid bij de uitvoering van het convenant, de prioritering van middelen voor leerlingenvervoer, en de eventuele uitbreiding van onderwijshuisvesting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de lange termijn financiële planning is vaag.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, maar kan wel toezicht houden op de uitvoering en toekomstige financiële implicaties.
Participatie:
Het convenant is opgesteld in samenspraak met de betrokken schoolbesturen en gemeenten, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn momenteel geen directe financiële gevolgen voor de gemeente. De schoolbesturen dragen de kosten en kunnen extra bekostiging aanvragen bij het Rijk. Er is ruimte in de begroting voor een mogelijke toename van leerlingenvervoer.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Taalschool Nieuwkomers Convenant Schoolbesturen Rijnstreek NT2-onderwijs Leerlingenvervoer Onderwijshuisvesting Passend Onderwijs Alphen aan den RijnVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Conceptverzoek Wilgenstraat 32, Roelofarendsveen
Agendapunt 4.c Vaststellingsovereenkomst GO! voor jeugd finale kwijting
Agendapunt 4.d Voorgangsrapportage Project rechtmatigheid (RV), doorontwikkeling horizontaal toezicht (DHT) en integraal risicomanagement (IRM)
Samenvatting
Er ligt een voorstel om de voortgangsrapportage van het project Rechtmatigheid (RV), Doorontwikkeling Horizontaal Toezicht (DHT) en Integraal Risicomanagement (IRM) te bespreken in de financiële commissie op 9 september 2024. Het project heeft verschillende sporen, waarvan de meeste zijn afgerond, behalve spoor 2 en 3a. Spoor 3a, dat zich richt op het opstellen van procesbeschrijvingen, loopt achter en zal ook in 2025 doorgaan. Er is een budget van € 730.000 beschikbaar gesteld, waarvan een deel wordt voorgesteld voor de inzet van een externe medewerker om de voortgang te ondersteunen. Dit moet de nieuwe vaste medewerker helpen bij de VIC-controles, zodat er meer tijd is voor spoor 3a. Het voorstel is openbaar en er zijn geen risico's of kanttekeningen gemeld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Voortgangsrapportage Project rechtmatigheid (RV), doorontwikkeling horizontaal toezicht (DHT) en integraal risicomanagement (IRM)." Het doel is om de financiële commissie periodiek te informeren over de voortgang van deze projecten. De meeste onderdelen zijn afgerond, behalve spoor 3a, dat te maken heeft met het opstellen van procesbeschrijvingen. Dit onderdeel loopt achter en zal ook in 2025 doorlopen. Er zijn personele wijzigingen geweest, en er is een voorstel om het resterende projectbudget te gebruiken voor de inzet van een externe medewerker om de voortgang te ondersteunen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke informatie over de voortgang, financiële implicaties en personele wijzigingen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de exacte oorzaken van de achterstand en de specifieke stappen die worden ondernomen om deze in te halen.
Rol van de raad:
De raad moet de voortgangsrapportage en het begeleidend memo beoordelen en goedkeuren. Ze spelen een toezichthoudende rol en moeten beslissen over het gebruik van het resterende projectbudget.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het voorstel om het resterende budget te gebruiken voor de inzet van een externe medewerker. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er vragen zijn over de efficiëntie en effectiviteit van het huidige personeelsbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen voor het inhalen van de achterstand. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan detail over hoe de achterstand precies zal worden aangepakt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de voortgangsrapportage en het gebruik van het resterende projectbudget goedkeuren.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie of inspraak van externe partijen in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er is een eenmalig projectbudget van € 730.000 beschikbaar gesteld. Het voorstel vraagt om het resterende budget te gebruiken voor de inzet van een externe medewerker, met een prognose van € 45.000. Dit wordt gedekt door het eerder toegekende budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voortgangsrapportage Rechtmatigheid Horizontaal toezicht Integraal risicomanagement Procesbeschrijvingen VIC-masterplan Externe medewerker AO/IC Projectbudget KnelpuntenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.a Mandaat Crisis Interventie team om jeugdhulp in te zetten bij crisiszaken
Samenvatting
Het college overweegt om het Crisis Interventie Team (CIT) de bevoegdheid te geven om zelfstandig jeugdhulp in te zetten bij crisissituaties binnen de gemeente. Dit voorstel zou ervoor zorgen dat het CIT snel kan handelen zonder eerst toestemming te vragen aan andere verwijzers, zoals huisartsen. Het doel is om in crisissituaties sneller en rechtmatig hulp te bieden, vooral buiten kantoortijden. Het CIT heeft al ervaring met dergelijke mandaten in andere regio's en kan de benodigde jeugdhulp goed inschatten. Er zijn geen financiële gevolgen of risico's verbonden aan dit voorstel. Na een besluit wordt de regio en het CIT geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Mandaat Crisis Interventie team om jeugdhulp in te zetten bij crisiszaken". Het beoogt het Crisis Interventie Team (CIT) te mandateren om zelfstandig jeugdhulp in te zetten bij crisissituaties in de gemeente. Dit voorkomt vertragingen die ontstaan doordat het CIT momenteel altijd een verwijzer moet betrekken, vooral buiten kantoortijden. Het mandaat zorgt voor een snelle en rechtmatige inzet van jeugdhulp, wat de veiligheid en het welzijn van jeugdigen en gezinnen ten goede komt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, doelen, en juridische context beschrijft. Het bevat argumenten voor het mandaat en benoemt de juridische verantwoordelijkheid en risico's.
Rol van de Raad:
De raad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het een besluit van het college betreft. Het is echter belangrijk dat de raad op de hoogte is van dergelijke mandaten, gezien de impact op de jeugdhulpverlening.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het vertrouwen in het CIT om zelfstandig jeugdhulp in te zetten en de juridische verantwoordelijkheid die daarmee gepaard gaat.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische criteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van participatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, maar het college besluit het CIT te mandateren.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak geweest bij het opstellen van dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Crisis Interventie team (CIT) Jeugdhulp Mandaat Crisissituaties Jeugdwet Veiligheid Verwijzer Uithuisplaatsingen Zorg- en veiligheidshuis Hollands Midden Bovenregionaal niveauVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.b Reageren op concept-spelregels windturbines gemeente Haarlemmermeer
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een peiling over de concept-spelregels voor nieuwe windturbines in Haarlemmermeer-Zuid. De gemeente Haarlemmermeer organiseert deze peiling van 2 september tot 13 oktober 2024. In 2020 werd Haarlemmermeer-Zuid aangewezen als zoekgebied voor windturbines. De concept-spelregels zijn opgesteld in samenwerking met inwoners en andere betrokkenen en dienen als advies aan de provincie Noord-Holland. De gemeenteraad heeft ingestemd met de spelregels en de peiling, waardoor inwoners hun mening kunnen geven. Inwoners kunnen deelnemen aan de peiling of een zienswijze indienen. Communicatie vindt plaats via brieven, borden en online kanalen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het beschrijven van het proces en de betrokkenheid van inwoners. Het biedt een duidelijk overzicht van de stappen die zijn genomen en de geplande communicatie.
Rol van de raad:
De raad heeft ingestemd met de concept-spelregels en het voorstel voor de peiling. Hun rol is om de input van de inwoners te faciliteren en te verwerken in het advies aan de provincie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen duurzame energieopwekking en de belangen van de inwoners, zoals leefbaarheid en milieu-impact.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de communicatie en participatie kan beter worden gekwantificeerd.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door inwoners te betrekken bij het opstellen van spelregels en hen de mogelijkheid te geven om te reageren via een peiling en zienswijzen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, gezien het onderwerp van windturbines en de focus op hernieuwbare energie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Haarlemmermeer-Zuid Windturbines Concept-spelregels Peiling Inwoners Randvoorwaarden Provincie Noord-Holland Dag van de Wind Zienswijze CommunicatiekanalenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.c Schriftelijke vragen landbouwverkeer op N207 bij Leimuiden
Agendapunt 5.d Subsidieregeling AED's en buitenkasten
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een subsidieregeling voor AED's en buitenkasten in te voeren. Dit zou helpen om een dekkend netwerk van openbaar beschikbare AED's te waarborgen en te verbeteren. De subsidie zou 50% van de kosten dekken, met een maximum van 600 euro voor AED's en 300 euro voor buitenkasten. Het totale subsidieplafond bedraagt 2000 euro per jaar. De regeling is bedoeld om de kans op levensredding te vergroten door snelle toegang tot AED's mogelijk te maken. De gemeente is niet verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de gesubsidieerde AED's. De financiële middelen voor deze regeling komen uit het bestaande budget voor Burgerhulpverlening. De officiële bekendmaking van de regeling zou via overheid.nl en de gemeentelijke website plaatsvinden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Subsidieregeling AED’s en buitenkasten" van de gemeente Kaag en Braassem. Het doel is om een subsidieregeling vast te stellen voor de aanschaf van AED's en buitenkasten, om zo de dekkingsgraad van openbaar beschikbare AED’s te waarborgen en te verbeteren. De regeling komt voort uit de behoefte om levensreddende apparatuur toegankelijk te maken, vooral op locaties waar momenteel geen dekking is of waar bestaande AED’s verouderen. De subsidie bedraagt maximaal €2000 per jaar en wordt gedekt uit bestaande middelen voor Burgerhulpverlening.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke doelen, financiële implicaties, en de voorwaarden voor subsidieaanvragen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke locaties die nog dekking nodig hebben.
Rol van de Raad:
De raad moet de subsidieregeling en de gewijzigde Nadere regels van de Algemene Subsidieverordening vaststellen. Dit is een beleidsmatige rol waarbij de raad de kaders voor de subsidie bepaalt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het ondersteunen van AED-dekking een prioriteit is, gezien het geen wettelijke taak is. Ook moet worden overwogen of het subsidieplafond van €2000 voldoende is om de beoogde dekking te realiseren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (via de dekkingsgraad), en tijdgebonden (jaarlijks). Het is echter minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie, gezien de beperkte financiële middelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het budget kan een punt van zorg zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de subsidieregeling en de bijbehorende nadere regels vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie of inspraak van inwoners vermeld in het voorstel, wat een gemiste kans kan zijn voor betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot een jaarlijkse subsidie van maximaal €2000, gedekt uit het bestaande budget voor Burgerhulpverlening. Er is een risico dat dit budget in de toekomst niet toereikend is als meer AED’s vervangen moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieregeling AED's Buitenkasten Dekkingsgraad Burgerhulpverlening Openbaar beschikbare AED’s Levensreddend Subsidieaanvragen Vervanging FinancieringVerfijning van de zoekopdracht: