28-06-2021 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 6 Lijst van ingekomen stukken
Peter Van Dijk
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Kelly Straver
Peter Van Dijk
Agendapunt 8.a Ontwerpbestemmingsplan Leidseweg 17a Oud Ade
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een wijziging van het bestemmingsplan voor Leidseweg 17a in Oud Ade. Het doel is om de uitbreiding van een bedrijf in oostelijke richting mogelijk te maken. Deze uitbreiding omvat buitenopslag, extra werkruimte en een praktijkruimte voor leerlingen. Er zijn geen bezwaren ontvangen tijdens de inzageperiode van het ontwerpplan. Het plan voldoet aan milieueisen en heeft goedkeuring van de provincie Zuid-Holland. De uitbreiding heeft beperkte impact op het landschap en voorziet in een waterpartij voor weidevogels. Het bouwoppervlak wordt verkleind om de bouwmogelijkheden te beperken. Er zijn geen risico's voor de gemeente, en de initiatiefnemer wil de locatie energieneutraal houden door extra zonnepanelen te plaatsen. Na goedkeuring door de gemeenteraad volgt publicatie en een nieuwe inzageperiode.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan 'Leidseweg 17a, Oud Ade'. Het doel is om het bedrijfsperceel uit te breiden richting het oosten voor buitenopslag, werkruimte en een praktijkruimte voor leerlingen. Dit vereist een wijziging van het bestemmingsplan, waarbij de ruimtelijke kwaliteit behouden blijft. Er is een planschadeovereenkomst gesloten om financiële risico's voor de gemeente af te dekken. Het plan is al ter inzage geweest en er zijn geen zienswijzen ontvangen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de plannen, de voorwaarden waaraan voldaan moet worden, en de stappen die al zijn ondernomen.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap in het proces om de voorgestelde wijzigingen juridisch mogelijk te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde uitbreiding en wijziging van het bestemmingsplan in lijn zijn met de ruimtelijke en milieubeleidsdoelen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden. Het is realistisch en er zijn geen duidelijke inconsistenties. De doelen en acties zijn helder omschreven.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is een participatieproces geweest waarbij het plan ter inzage heeft gelegen. Er zijn geen zienswijzen ontvangen, wat kan duiden op een breed draagvlak of gebrek aan bezwaren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp. De initiatiefnemer wil de locatie energieneutraal houden en onderzoekt mogelijkheden voor zelfvoorziening in brandstoffen.
Financiële Gevolgen:
Er worden leges geheven volgens de legesverordening. De financiële risico's zijn afgedekt door een planschadeovereenkomst met de initiatiefnemer. Er zijn geen verdere financiële gevolgen voor de gemeente aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Uitbreiding Bedrijfsperceel Ruimtelijke inpasbaarheid Milieuhygiënisch Weidevogelgebied Energieneutraal Zonnepanelen Planschadeovereenkomst Waterpartij/plasdrasgebiedVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.b Jaarrekening 2020
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem staat voor een aantal belangrijke beslissingen met betrekking tot de jaarstukken van 2020. Er wordt voorgesteld om het jaarverslag en de jaarrekening vast te stellen met een positief resultaat van € 6.550.068. Een deel van dit bedrag, € 3.144.598, zou in 2021 gebruikt kunnen worden voor verschillende projecten, zoals de aanleg van kunstgrasvelden en de herinrichting van het winkelhart in Roelofarendsveen. Het resterende bedrag van € 3.405.470 zou toegevoegd kunnen worden aan de algemene reserve.
Daarnaast wordt overwogen om een tijdelijke bestemmingsreserve voor Covid in te stellen, waarin € 177.382 gestort zou kunnen worden. Dit bedrag is bedoeld om extra kosten en gemiste opbrengsten door Covid-maatregelen te dekken. Ook wordt voorgesteld om de geheimhouding van bepaalde grondexploitaties te bekrachtigen en geactualiseerde grondexploitaties vast te stellen.
Verder zijn er plannen om kredieten af te sluiten en het saldo over te hevelen naar nieuwe kredieten. De einddatum van verschillende kredieten zou vastgesteld kunnen worden, en er is een voorstel om het Interbestuurlijk Toezicht door de provincie Zuid-Holland vast te stellen.
De gemeenteraad zal deze voorstellen bespreken en besluiten nemen tijdens de raadsvergadering.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken 2020". Het voorstel betreft de vaststelling van het jaarverslag en de jaarrekening van 2020 met een positief resultaat van € 6.550.068. Het voorstel omvat de bestemming van dit resultaat, waaronder het doorschuiven van budgetten naar 2021 voor diverse projecten zoals kunstgrasvelden en de herinrichting van het winkelhart Roelofarendsveen. Daarnaast worden er bestemmingsreserves ingesteld voor wegeninfrastructuur, duurzaamheid en Covid-gerelateerde kosten. Het voorstel vraagt de raad om instemming met deze financiële beslissingen en de bekrachtiging van geheimhouding op grondexploitaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke opsomming van financiële resultaten en de bestemming daarvan. Het bevat ook een toelichting op de afwijkingen en de redenen daarvoor, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad moet het jaarverslag en de jaarrekening vaststellen, instemmen met de voorgestelde bestemmingen van het resultaat, en de geheimhouding op grondexploitaties bekrachtigen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen aan specifieke projecten en reserves, en over de bekrachtiging van geheimhouding op grondexploitaties.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en bestemmingen. Het is tijdgebonden met deadlines voor de uitvoering van projecten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het jaarverslag en de jaarrekening vast te stellen, de voorgestelde budgetten door te schuiven naar 2021, en de bestemmingsreserves in te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met een specifiek budget dat wordt doorgeschoven naar 2021 voor verdere verduurzaming van de gemeentewerf.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een positief resultaat dat deels wordt herbestemd. De dekking van de budgetten komt uit de algemene reserve en specifieke bestemmingsreserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2020 Resultaat Algemene reserve Bestemmingsreserve Covid-maatregelen Grondexploitaties Dubieuze debiteuren Kredieten Duurzaamheid VerantwoordingsmonitorVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Bestemmingsplan Achterweg 90 te Nieuwe Wetering
Nieuwe Wetering krijgt groen licht voor woningbouwproject
Het college van burgemeester en wethouders heeft groen licht gekregen voor de verkoop van het perceel Achterweg 90 in Nieuwe Wetering. Het plan is om hier betaalbare koopwoningen te realiseren, waaronder acht appartementen en twee grondgebonden woningen. Ondanks bezwaren van het CDA, stemde de meerderheid van de gemeenteraad in met het voorstel.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om het perceel Achterweg 90 te verkopen aan Van Berkel Noordermeer Ontwikkeling b.v. voor € 365.000 exclusief btw, uitvoerig besproken. Het plan is om hier tien betaalbare koopwoningen te realiseren, maar het CDA uitte stevige kritiek op de afwijkingen van het beleid die hiervoor nodig zijn."Het lijkt erop alsof wij als Raad beleid vaststellen voor de Bühne," stelde een kritische CDA-woordvoerder. Het CDA wees op drie belangrijke afwijkingen: het niet voldoen aan de groenvoorzieningseis van 45 m² per woning, de watercompensatie die niet in hetzelfde peilgebied plaatsvindt, en het niet voldoen aan de parkeernorm. "Hoe kunnen wij uitleggen aan onze inwoners dat wij dit plan met deze grote afwijkingen goedkeuren?" vroeg de CDA-woordvoerder zich af.
D66 en andere partijen waren echter positief over het plan. "Dit is gewoon een heel erg mooi plan," reageerde een D66-raadslid. "Er is ontzettend veel behoefte aan woningen in Nieuwe Wetering, en dit project draagt daar op een positieve manier aan bij." Ook de VVD en Samen voor Kaag en Braassem (SVKB) spraken hun steun uit voor het voorstel. "Elke woning die gebouwd wordt, draagt op een positieve wijze bij aan de woningbehoefte die er nu is," aldus een VVD-woordvoerder.
De discussie werd verder verhit toen het CDA de andere partijen verweet niet inhoudelijk te reageren op hun bezwaren. "Wij kijken ook naar de ruimtelijke kwaliteit," benadrukte het CDA. "Het is belangrijk dat we op lange termijn niet met claims te maken krijgen vanwege wateroverlast."
Ondanks de bezwaren van het CDA, stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. Het bestemmingsplan voor het perceel zal worden gewijzigd, zodat de bouw van de tien woningen kan beginnen. De start van de bouw staat gepland voor maart 2021, mits alle procedures zonder problemen verlopen. Het project moet voldoen aan de duurzaamheidseisen van het Bouwbesluit, waaronder gasloos bouwen.
Met de goedkeuring van het plan zet Nieuwe Wetering een stap richting het realiseren van meer betaalbare woningen, een ontwikkeling die door de meeste partijen in de raad als positief wordt gezien.
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders overweegt de verkoop van het perceel Achterweg 90 in Nieuwe Wetering. Dit perceel is onderdeel van de grondexploitatie Nieuwe Wetering Noord en is bestemd voor woningbouw. De verkoop aan Van Berkel Noordermeer Ontwikkeling b.v. zou plaatsvinden voor € 365.000 exclusief btw. Het plan is om hier betaalbare koopwoningen te realiseren, waaronder acht appartementen en twee grondgebonden woningen. Voor de verkoop moet de grond eerst bouwrijp worden gemaakt en moet er een bestemmingsplanprocedure worden doorlopen. Omwonenden zullen betrokken worden bij de plannen. De start van de bouw staat gepland voor maart 2021, mits alle procedures zonder problemen verlopen. Risico's zijn onder andere mogelijke bezwaren tegen de bestemmingsplanwijziging. De nieuwbouw moet voldoen aan de duurzaamheidseisen van het Bouwbesluit, waaronder gasloos bouwen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verkoop perceel Achterweg 90 Nieuwe Wetering
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verkoop perceel Achterweg 90 Nieuwe Wetering". Het voorstel betreft de verkoop van een perceel dat deel uitmaakt van de grondexploitatie Nieuwe Wetering Noord. Het perceel, waar voorheen een cultureel centrum stond, is bestemd voor woningbouw. Er is een overeenkomst bereikt met Van Berkel Noordermeer Ontwikkeling b.v. voor de bouw van betaalbare koopwoningen. De verkoopprijs is vastgesteld op € 365.000 exclusief btw. Na inspraak van omwonenden zal een bestemmingsplanprocedure worden voorbereid.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat details over de verkoopvoorwaarden, financiële aspecten, en de betrokkenheid van omwonenden. Echter, meer informatie over de specifieke invulling van de participatie en de aanpak van mogelijke bezwaren zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het een besluit van het college van burgemeester en wethouders betreft. De raad kan echter betrokken worden bij de bestemmingsplanprocedure.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de balans tussen woningbouw en participatie van omwonenden, evenals de keuze voor betaalbare woningen versus duurdere segmenten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor participatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de bestemmingsplanwijziging vormt een risico.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, maar kan wel invloed uitoefenen tijdens de bestemmingsplanprocedure.
Participatie:
Het voorstel erkent de betrokkenheid van omwonenden en plant inspraakmomenten. De exacte vorm van participatie is afhankelijk van de COVID-19 situatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant; de nieuwbouw moet voldoen aan het Bouwbesluit, wat gasloze woningen impliceert.
Financiële gevolgen:
De verkoopopbrengst van € 365.000 komt ten gunste van de grondexploitatie Nieuwe Wetering Noord. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien het een opbrengst betreft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkoop Woningbouw Nieuwe Wetering Grondexploitatie Van Berkel Noordermeer Ontwikkeling b.v. Bestemmingsplan Herontwikkeling Vrijesectorwoningen Omwonenden SaneringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Achterweg 90, Nieuwe Wetering’. Het plan maakt de bouw van tien woningen mogelijk op het terrein van het voormalige cultureel centrum in Nieuwe Wetering. Het omvat acht appartementen en twee twee-onder-een-kapwoningen. Een wijziging van het bestemmingsplan is noodzakelijk omdat de ontwikkeling niet binnen de huidige regels past. Het behoud van ruimtelijke kwaliteit is een prioriteit. De financiële risico’s zijn doorgelegd aan de ontwikkelende partij. Er is één zienswijze ontvangen, wat leidde tot een aanpassing in de toelichting van het bestemmingsplan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de doelstellingen, de financiële aspecten, de participatie en de noodzakelijke wijzigingen in het bestemmingsplan. Echter, er is beperkte informatie over de langetermijnimpact en duurzaamheid.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en de nota beantwoording zienswijze goedkeuren. Daarnaast moet de raad besluiten geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de acceptatie van de hogere geluidsnormen. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde woningbouw aansluit bij de lokale behoeften, zoals sociale woningbouw.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral op het gebied van duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de duurzaamheid wordt als niet van toepassing beschouwd, wat een gemiste kans kan zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en de nota beantwoording zienswijze goed te keuren.
Participatie:
Er is een informatieavond georganiseerd en het plan heeft ter inzage gelegen. Er is één zienswijze ontvangen en beantwoord. De ontwikkelaar heeft toegezegd regelmatig contact te houden met omwonenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet van toepassing beschouwd, wat opmerkelijk is gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor het opstellen en in procedure brengen van het bestemmingsplan bedragen ongeveer € 5.000 en worden gedekt door de grondexploitatie Nieuwe Wetering Noord. De financiële risico’s zijn doorgelegd aan de ontwikkelende partij.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Nieuwe Wetering Woningen Appartementen Twee-onder-een-kapwoningen Grondexploitatie Watercompensatie Akoestisch onderzoek Ontwikkelende partij ZienswijzeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ontwerpbesluit hogere waarden" voor de locatie Achterweg 90 te Nieuwe Wetering, gemeente Kaag en Braassem. Het doel is om de bestemming van het gebied te wijzigen van 'Maatschappelijk' naar 'Wonen' om de bouw van 10 nieuwe woningen mogelijk te maken. Het gebied ligt binnen de geluidzones van de A4 en de HSL-spoorlijn, waardoor de voorkeurswaarde voor wegverkeerslawaai wordt overschreden. Het voorstel beoogt hogere waarden vast te stellen voor geluidbelasting, zodat een acceptabel woon- en leefklimaat kan worden gewaarborgd, ondanks de overschrijding van de voorkeurswaarde.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat een uitgebreide beoordeling van de geluidbelasting, inclusief een akoestisch onderzoek. Het biedt een duidelijke uitleg van de wettelijke kaders en de redenen voor het vaststellen van hogere waarden. De volledigheid is adequaat, hoewel het voorstel complex is en technische details bevat die mogelijk verduidelijking behoeven voor leken.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de rol om het ontwerpbesluit te beoordelen en goed te keuren. Ze moeten de afweging maken of de vastgestelde hogere waarden acceptabel zijn en of het voorstel voldoet aan de wettelijke eisen en beleidsrichtlijnen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het vaststellen van hogere waarden voor geluidbelasting, ondanks de overschrijding van de voorkeurswaarde. Dit omvat een afweging tussen het bevorderen van woningbouw en het waarborgen van een acceptabel woon- en leefklimaat.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van geluidwaarden (dB). Het is realistisch binnen de wettelijke kaders, maar de tijdsgebonden aspecten zijn minder duidelijk. Er zijn geen directe inconsequenties, maar de technische aard kan complex zijn voor niet-deskundigen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met het vaststellen van de hogere waarden voor geluidbelasting, waardoor de bouw van de woningen kan doorgaan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt de mogelijkheid voor belanghebbenden om zienswijzen in te dienen, wat een vorm van participatie is. Er is echter geen uitgebreide participatieprocedure beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op geluidsoverlast en wettelijke naleving.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat de kosten voor bron- en overdrachtsmaatregelen niet in verhouding staan tot het aantal woningen. Er is geen gedetailleerde financiële dekking beschreven, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad.
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. van Egmond - Wethouder
Roy Mollers
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Roy Mollers
N.G. van Egmond - Wethouder
Roy Mollers
H.H.T. Bax - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Roy Mollers
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. van Egmond - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
R.A. van Seggelen - PRO
Agendapunt 10 Toelaten lid gemeenteraad i.v.m. tijdelijk ontslag
D66 Raadslid Tijdelijk Ontslagen: Sam Vijlbrief Neemt Plaats in Gemeenteraad
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft ingestemd met het tijdelijke ontslag van D66-raadslid Gino Wesselman wegens ziekte. Sam Vijlbrief zal zijn plaats innemen voor een periode van 16 weken.
Samenvatting
Tijdens een toekomstige raadsavond overweegt men om de heer G.A. Wesselman tijdelijk ontslag te verlenen vanwege ziekte. Dit leidt tot een tijdelijke vacature in de gemeenteraad voor de fractie van D66. Om deze positie te vullen, stelt de fractie de heer S. (Sam) Vijlbrief voor als tijdelijk lid. Voordat hij kan toetreden, onderzoekt een commissie van drie personen de geloofsbrieven van de heer Vijlbrief. Als deze in orde zijn, kan hij de eed of belofte afleggen en voor een periode van 16 weken toetreden tot de raad. Het doel is om de raad weer voltallig te maken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Toelating lid gemeenteraad" en richt zich op het tijdelijk ontslag van de heer G.A. Wesselman als raadslid vanwege ziekte en de toelating van de heer S. (Sam) Vijlbrief als zijn tijdelijke vervanger voor een periode van 16 weken. Het proces omvat het onderzoeken van de geloofsbrieven door een commissie van drie personen, waarna de heer Vijlbrief kan worden toegelaten als tijdelijk lid van de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de stappen beschrijft die nodig zijn voor de tijdelijke vervanging van een raadslid. Het bevat de benodigde beslispunten en een duidelijke procedure voor de toelating van de vervanger.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het tijdelijke ontslag van de heer Wesselman en de toelating van de heer Vijlbrief. De raad moet ook een commissie benoemen om de geloofsbrieven te onderzoeken.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel van aard is. De raad moet echter beslissen over de samenstelling van de commissie die de geloofsbrieven onderzoekt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke periode van 16 weken aangeeft voor de tijdelijke vervanging. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het tijdelijke ontslag van de heer Wesselman goed te keuren, de commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven te benoemen, en de heer Vijlbrief als tijdelijk raadslid toe te laten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne procedure betreft binnen de gemeenteraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de tijdelijke vervanging van een raadslid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze eventueel gedekt worden, wat logisch is gezien de aard van het voorstel dat voornamelijk procedureel is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tijdelijk ontslag Geloofsbrieven Commissie Benoeming Ziekte Vacature Fractie D66 Vervanger Eed/belofteVerfijning van de zoekopdracht:
R. Wesselink - CDA
R. Wesselink - CDA
Agendapunt 11 Benoeming burgerlid PRO Kaag en Braassem
Remko Straathof benoemd tot burgerlid: "Een boeiende uitdaging"
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week is de heer R. J. M. (Remko) Straathof benoemd tot burgerlid namens de fractie van PRO Kaag en Braassem. Met een meerderheid van stemmen werd het voorstel aangenomen, waarmee Straathof officieel zijn rol kan vervullen in de gemeenteraad.
Samenvatting
Op een toekomstige raadsavond overweegt men om de heer R. J. M. (Remko) Straathof te benoemen als burgerlid namens de fractie van PRO Kaag en Braassem. Het doel is dat de heer Straathof kan deelnemen aan raadsavonden en andere activiteiten van de raad. Hij heeft al aangetoond dat hij in de gemeente woont en zijn nevenfuncties bekendgemaakt. Ook heeft er een integriteitsgesprek plaatsgevonden. Tijdens de raadsvergadering zal de heer Straathof gevraagd worden om de eed of belofte af te leggen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming nieuw burgerlid" voor de gemeenteraad van Kaag en Braassem. Het doel is om de heer R. J. M. (Remko) Straathof te benoemen als burgerlid namens de fractie van PRO Kaag en Braassem. Dit stelt hem in staat om deel te nemen aan raadsavonden en andere gemeentelijke activiteiten. De heer Straathof heeft aangetoond dat hij in de gemeente woont, zijn nevenfuncties bekendgemaakt en een integriteitsgesprek gehad. Tijdens de raadsvergadering van 28 juni 2021 zal hij de eed of belofte afleggen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke stappen en vereisten voor de benoeming van een burgerlid beschrijft, inclusief woonplaatsvereisten, integriteitscontrole en de procedure voor het afleggen van de eed of belofte.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en de benoeming van de heer Straathof als burgerlid bevestigen. Dit omvat het toezicht houden op de naleving van de benoemingsprocedures en het waarborgen van de integriteit van het proces.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de heer Straathof geschikt is voor de rol van burgerlid en of zijn benoeming in lijn is met de politieke en strategische doelen van de fractie en de raad als geheel.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete doelen en evaluatiecriteria (realistisch en acceptabel). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de heer Straathof al dan niet te benoemen als burgerlid. Dit besluit wordt genomen tijdens de raadsvergadering.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de heer Straathof zal deelnemen aan raadsavonden en andere gemeentelijke activiteiten, wat zijn betrokkenheid bij de gemeentelijke besluitvorming benadrukt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de benoeming van een individueel burgerlid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of hoe eventuele kosten worden gedekt. Dit is waarschijnlijk omdat de benoeming van een burgerlid doorgaans geen significante financiële impact heeft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Burgerlid Remko Straathof PRO Kaag en Braassem Raadsavonden Nevenfuncties Integriteitsgesprek Eed of belofte Woonachtig Activiteiten en bijeenkomstenVerfijning van de zoekopdracht:
Remko Straathof
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Remko Straathof
Remko Straathof
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Remko Straathof
Agendapunt 12 Hoofdlijnen Communicatievisie 2021-2024
Gemeente Kaag en Braassem zet in op betere communicatie met inwoners
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft ingestemd met een nieuwe communicatievisie die de komende jaren de basis moet vormen voor de interactie met inwoners. De visie, die acht hoofdlijnen omvat, legt de nadruk op dialoog, samenwerking en transparantie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel voor de nieuwe communicatievisie besproken. De visie, die geldt voor de periode 2021-2024, is bedoeld om de communicatie tussen de gemeente en haar inwoners te verbeteren. Het plan speelt in op trends zoals digitalisering en de behoefte aan openheid en transparantie.De meeste raadsleden spraken hun steun uit voor de visie. "Wij waren al enthousiast over de visie die voor ons lag," aldus een raadslid. "Het is mooi om te zien dat de wijzigingen zijn meegenomen, waarin de inwoner als uitgangspunt wordt genomen."
Toch waren er ook kritische noten. Mevrouw Bax van Samen voor Kaag en Braassem vroeg zich af of de hoofdlijnen niet te algemeen zijn. "Kunnen ze werkelijk dienen als kaders of als kapstok? Het zou prettig zijn als deze hoofdlijnen wat meer richting krijgen."
De wethouder van communicatie, mevrouw Van der Wereld, reageerde hierop door te benadrukken dat er na de vaststelling van de visie een uitvoeringsplan zal volgen. "We pakken graag de handschoen op samen met het team communicatie en alle andere betrokkenen binnen het gemeentehuis," zei ze. "Er volgt na deze visie nog een uitvoeringsplan, en dat zullen we zeker met u delen."
De communicatievisie omvat acht hoofdlijnen, waaronder 'De inwoner als uitgangspunt', 'Minder zenden, meer dialoog' en 'Optimaal online met aandacht voor maatwerk en offline'. Deze lijnen moeten richting geven aan de communicatieontwikkeling binnen de gemeente en sluiten aan bij de organisatievisie en samenwerkingsagenda.
De stemming over het voorstel eindigde in een meerderheid voor de nieuwe visie. De gemeente hoopt met deze visie niet alleen de communicatie te verbeteren, maar ook de relatie met de inwoners te versterken. "Communicatie is een gesprek tussen minimaal twee partijen," benadrukte een raadslid. "Wij kijken uit naar het communicatieplan waarin staat wat een inwoner mag verwachten van onze gemeente en wat wij van hen verwachten."
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuwe communicatievisie vast te stellen, gebaseerd op acht hoofdlijnen. Deze visie richt zich op het verbeteren van de communicatie met inwoners door meer dialoog en samenwerking. Belangrijke punten zijn het tijdig en helder informeren, het gebruik van zowel woord als beeld, en het optimaal inzetten van online en offline kanalen. De visie moet richting geven aan de communicatieontwikkeling binnen de gemeente en sluit aan bij de organisatievisie en samenwerkingsagenda. Er wordt een uitvoeringsplan opgesteld om de visie in praktijk te brengen, waarbij ook kosten en een meerjarenbegroting worden meegenomen. De gemeente wil hiermee inspelen op trends zoals digitalisering en de behoefte aan openheid en transparantie. Het plan vraagt om goed contact met inwoners en samenwerkingspartners, en houdt rekening met duurzaamheid. De visie geldt voor de periode 2021-2024 en kan tussentijds worden aangepast.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Acht hoofdlijnen communicatievisie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Acht hoofdlijnen communicatievisie". Het voorstel beoogt de communicatie van de gemeente Kaag en Braassem te verbeteren door acht hoofdlijnen vast te stellen. Deze lijnen richten zich op interne en externe communicatie, waarbij de nadruk ligt op dialoog, tijdige en heldere informatie, en het gebruik van zowel online als offline kanalen. Het doel is om de communicatie te moderniseren en beter aan te sluiten bij de behoeften van inwoners en de organisatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de hoofdlijnen van de communicatievisie duidelijk uiteenzet en de context en noodzaak van de visie toelicht. Echter, specifieke details over de uitvoering en concrete acties ontbreken nog en worden in een later uitvoeringsplan verwacht.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd de acht hoofdlijnen van de communicatievisie vast te stellen. Dit is een belangrijke stap in het formeel goedkeuren van de richting die de gemeente wil inslaan met haar communicatiebeleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde hoofdlijnen en de bijbehorende visie op communicatie. Dit omvat keuzes over de prioritering van dialoog boven zenden, en de balans tussen online en offline communicatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), omdat het geen concrete doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking van de visie in een uitvoeringsplan is noodzakelijk voor verdere specificatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de acht hoofdlijnen van de communicatievisie willen vaststellen, waarmee zij instemmen met de voorgestelde richting voor de communicatie van de gemeente.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door input te verzamelen van interne medewerkers, inwoners, raadsleden en samenwerkingspartners. Dit toont een brede betrokkenheid bij het opstellen van de visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een relevant onderwerp, met aandacht voor het gebruik van papier en het tegengaan van verspilling. Het voorstel erkent het belang van duurzame keuzes in communicatie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig in kaart gebracht. Er wordt aangegeven dat de uitvoering kosten met zich mee kan brengen, zoals voor trainingen en communicatiemiddelen. Een meerjarenbegroting zal in het uitvoeringsplan worden opgenomen.
In conclusie, het voorstel biedt een duidelijke richting voor de communicatie van de gemeente, maar vereist verdere uitwerking in een uitvoeringsplan om volledig SMART te zijn en de financiële implicaties te verduidelijken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Communicatievisie Inwoner Dialoog Transparantie Digitalisering Uitvoeringsplan Participatie Online communicatie Offline communicatie DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Acht hoofdlijnen communicatievisie". Het voorstel presenteert een communicatievisie voor de gemeente Kaag en Braassem, gebaseerd op acht hoofdlijnen: intern beginnen, de omgeving als uitgangspunt, minder zenden meer dialoog, samenwerking met inwoners, tijdige en heldere informatie, gebruik van woord en beeld, trots tonen, en optimale online communicatie met aandacht voor maatwerk en offline kanalen. Deze visie dient als richtlijn voor de ontwikkeling van communicatie binnen de gemeente en is bedoeld om de communicatie te verbeteren en aan te passen aan moderne trends en behoeften van de samenleving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de hoofdlijnen van de communicatievisie duidelijk uiteenzet en de context en noodzaak van de visie toelicht. Echter, specifieke details over de uitvoering en concrete acties ontbreken en worden pas in een later uitvoeringsplan uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om de acht hoofdlijnen van de communicatievisie vast te stellen. Dit betekent dat de raad instemt met de richting die de communicatie binnen de gemeente zal nemen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde hoofdlijnen en de daarmee samenhangende veranderingen in de communicatieaanpak. Dit omvat keuzes over de mate van participatie, de balans tussen online en offline communicatie, en de focus op dialoog met inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details van de uitvoering zijn nog niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de acht hoofdlijnen van de communicatievisie willen vaststellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door input te verzamelen van interne medewerkers, inwoners, raadsleden en samenwerkingspartners. Er is aandacht voor het betrekken van inwoners via enquêtes en panels.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een relevant onderwerp, met aandacht voor het gebruik van papier en het tegengaan van verspilling. Er wordt gestreefd naar een evenwichtige benadering.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig in kaart gebracht. Er wordt aangegeven dat de uitvoering kosten met zich mee kan brengen, zoals voor trainingen en communicatiemiddelen. Een meerjarenbegroting zal in het uitvoeringsplan worden opgenomen, en toekomstige begrotingen zullen voorstellen bevatten voor de financiering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Communicatievisie Hoofdlijnen Inwoners Transparantie Digitalisering Dialoog Uitvoeringsplan Participatie Online en offline communicatie SamenwerkingspartnersVerfijning van de zoekopdracht:
Tanja Van Klink
Roy Mollers
H.H.T. Bax - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
Petra van der Wereld - Samen
Agendapunt 13 Motie Vreemd aan de orde van de Dag van SvKB, D66 en CDA
Inwonerparticipatie als vast agendapunt: Kaag en Braassem zet stap naar betere samenwerking
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft een motie aangenomen die pleit voor het opnemen van inwonerparticipatie als vast agendapunt bij de start van regionale projecten van Holland Rijnland. Dit moet leiden tot betere samenwerking en kostenbesparingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Kaag en Braassem werd een motie besproken die de aandacht vestigt op het belang van inwonerparticipatie bij regionale projecten. De motie, gesteund door de partijen Samen voor Kaag en Braassem, D66 en het CDA, werd met een ruime meerderheid aangenomen. Het voorstel kwam voort uit de constatering dat inwonerparticipatie momenteel onvoldoende aandacht krijgt in de documenten en overleggen van Holland Rijnland, wat kan leiden tot vertragingen en knelpunten.Meneer Van Beurden, een van de initiatiefnemers, benadrukte het belang van het voorstel: "Het lijkt me handig om inwonerparticipatie voortaan als vast agendapunt op de agenda van Holland Rijnland te krijgen, zodat het niet wordt vergeten en de aandacht krijgt die het verdient." Hij kreeg bijval van meneer Van Egmond, die het initiatief prees als een extra manier om participatie aan de voorkant van projecten te waarborgen.
Mevrouw De Rijk voegde hieraan toe: "Als je vooraf ergens goed over nadenkt, dan kun je voorkomen dat plannen op het laatste moment alsnog struikelen. Holland Rijnland heeft met regionale projecten directe invloed op ons wonen en leefomgeving, en in deze omgeving zit kennis en kunde die een plan beter kunnen maken."
De motie werd aangenomen met 15 stemmen voor en 5 stemmen tegen, waarbij de tegenstemmen afkomstig waren van PRO Kaag en Braassem. Het college van Kaag en Braassem wordt nu gevraagd om bij het bestuur van Holland Rijnland te pleiten voor deze verandering. De raad hoopt dat door het vroegtijdig betrekken van inwoners, de samenwerking verbetert en kosten bespaard worden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een motie waarin wordt voorgesteld om inwonerparticipatie als vast agendapunt op te nemen bij de start van regionale projecten van Holland Rijnland. Dit voorstel komt voort uit de constatering dat inwonerparticipatie momenteel onvoldoende aandacht krijgt in de documenten en overleggen van Holland Rijnland. Het niet benoemen van inwonerparticipatie aan het begin van projecten kan leiden tot vertragingen en knelpunten bij lokale participatie. De raad ziet het belang van het ontwikkelen van inwonerparticipatie en denkt dat vroegtijdige aandacht hiervoor kan leiden tot betere samenwerking en kostenbesparingen. Het college wordt gevraagd om bij het bestuur van Holland Rijnland te pleiten voor deze verandering. De motie wordt gesteund door de partijen Samen voor Kaag en Braassem, D66 en het CDA.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Inwonerparticipatie als vast punt op agenda van Holland Rijnland." De motie, ingediend door raadsleden van Samen voor Kaag en Braassem, D66, en het CDA, stelt dat inwonerparticipatie onvoldoende aandacht krijgt in de regionale omgevingsagenda van Holland Rijnland. Het pleit ervoor om participatie als vast agendapunt op te nemen bij de start van regionale projecten, om zo vroegtijdige betrokkenheid te waarborgen en mogelijke knelpunten te voorkomen. Dit zou ook samenwerking en kostenbesparingen kunnen bevorderen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Het benoemt de huidige tekortkomingen en biedt een concrete actie voor verbetering. Echter, het mist specifieke details over hoe de participatie praktisch vormgegeven moet worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om deze motie te bespreken, te amenderen indien nodig, en uiteindelijk te stemmen over de indiening ervan bij het bestuur van Holland Rijnland.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belang van inwonerparticipatie voldoende groot achten om dit als vast agendapunt te eisen. Dit kan politieke implicaties hebben voor de samenwerking met Holland Rijnland en de prioritering van middelen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden in zijn verzoek, maar mist meetbare en haalbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan variëren afhankelijk van de interpretatie door Holland Rijnland.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie willen aannemen en het college willen verzoeken om bij Holland Rijnland te pleiten voor de voorgestelde agendering.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie, maar geeft geen details over hoe deze participatie vorm moet krijgen of welke groepen specifiek betrokken moeten worden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar effectieve inwonerparticipatie kan bijdragen aan duurzamere besluitvorming door bredere betrokkenheid en acceptatie.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt mogelijke kostenbesparingen door betere samenwerking, maar geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het blijft onduidelijk of er extra middelen nodig zijn voor de uitvoering van de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inwonerparticipatie Holland Rijnland Regionale omgevingsagenda PHO overleggen Lokale/gemeentelijke participatie Knelpunten Samenwerking Kostenbesparingen Procesontwikkeling AandachtspuntVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Inwonerparticipatie als vast punt op agenda van Holland Rijnland". Het voorstel benadrukt het belang van inwonerparticipatie in regionale projecten van Holland Rijnland. De indieners constateren dat participatie momenteel onvoldoende aandacht krijgt, wat kan leiden tot knelpunten. Ze pleiten ervoor om inwonerparticipatie als vast agendapunt op te nemen bij de start van regionale projecten, om zo samenwerking te bevorderen en kosten te besparen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Het biedt echter weinig concrete details over hoe de participatie precies vorm moet krijgen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college willen verzoeken om bij Holland Rijnland te pleiten voor het opnemen van inwonerparticipatie als vast agendapunt.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze prioriteit willen geven aan inwonerparticipatie in regionale projecten en of ze geloven dat dit tot betere resultaten en kostenbesparingen zal leiden.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn verzoek, maar mist meetbare doelen en een tijdsbestek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college willen verzoeken om de voorgestelde actie te ondernemen. De motie is aangenomen met 15 stemmen voor en 5 tegen.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie, maar biedt geen gedetailleerd plan voor de uitvoering ervan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan indirect relevant zijn als participatie leidt tot duurzamere besluitvorming.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt mogelijke kostenbesparingen door betere samenwerking, maar geeft geen specifieke financiële details of dekkingsvoorstellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inwonerparticipatie Holland Rijnland Regionale samenwerking Participatie Knelpunten Kostenbesparingen Projecten Aandachtspunt Proces Regionale omgevingsagendaVerfijning van de zoekopdracht: