13-09-2022 Overzicht collegebesluiten
Agendapunt 03.a Openbare besluitvorming, PV Achterweg 50a Nieuwe Wetering
Samenvatting
Er is een voorstel om het bedrijfsperceel aan de Achterweg 50a in Nieuwe Wetering te herbestemmen voor woningbouw. Het plan is om drie starterswoningen te realiseren op de locatie van een bestaand autobedrijf. Het college van burgemeester en wethouders moet nog besluiten of zij een positieve houding aannemen ten opzichte van dit initiatief. Er zijn enkele voorwaarden waaraan voldaan moet worden, zoals het passen binnen de Regionale Woonagenda en het betrekken van omwonenden bij de plannen. De initiatiefnemer moet ook een ruimtelijke onderbouwing maken die rekening houdt met stedenbouwkundige en milieutechnische aspecten. Het plan moet bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit en voldoen aan de bouwvoorschriften. Na een positief besluit van het college kan de initiatiefnemer verder met de uitwerking en de benodigde procedures.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Herbestemming (bedrijfs)perceel aan de Achterweg 50a Nieuwe Wetering
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de herbestemming van het bedrijfsperceel aan de Achterweg 50a in Nieuwe Wetering voor de realisatie van drie starterswoningen. Het college wordt geadviseerd om positief te staan tegenover dit initiatief, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, zoals het passen binnen de Regionale Woonagenda en het betrekken van omwonenden bij de plannen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke voorwaarden en richtlijnen voor de herbestemming, inclusief stedenbouwkundige en milieutechnische aspecten. Echter, de financiële dekking wordt niet besproken, hoewel dit als niet van toepassing wordt aangeduid.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het een collegebesluit betreft. De raad kan echter betrokken worden bij de uiteindelijke goedkeuring van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet ondersteunen van woningbouw op deze locatie, het bevorderen van starterswoningen, en het balanceren van ruimtelijke kwaliteit met woningbehoefte.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en voorwaarden. Echter, tijdgebonden elementen ontbreken, zoals deadlines voor de ruimtelijke onderbouwing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, maar kan in de toekomst betrokken worden bij de goedkeuring van het bestemmingsplan.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door omwonenden te informeren en hun feedback te integreren in de plannen. Dit is een verplicht onderdeel van het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar aspecten zoals ruimtelijke kwaliteit en milieutechnische onderzoeken impliceren een zekere mate van aandacht voor duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de kosten voor de planologische procedure voor rekening van de aanvrager komen. De dekking wordt als niet van toepassing beschouwd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herbestemming Starterswoningen Ruimtelijke onderbouwing Bestemmingsplan Nieuwe Wetering Woningbouw Dakkapel Parkeergelegenheid Omgevingsvisie InbreidingslocatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 03.b Openbare besluitvorming PV Vierambachtsweg
Agendapunt 03.c Openbare besluitvorming PV onbemand tankstation N207 Vriezenweg 8 Leimuiden
Samenvatting
Er is een voorstel om een onbemand tankstation te realiseren op Vriezenweg 8 in Leimuiden, langs de N207. Het college van burgemeester en wethouders moet nog beslissen over dit initiatief. Het tankstation zal geen LPG of andere voorzieningen zoals een winkel of wasgelegenheid hebben. Er zijn enkele voorwaarden waaraan voldaan moet worden, zoals het opstellen van een ruimtelijke onderbouwing die de stedenbouwkundige inpasbaarheid en de impact op de omgeving beschrijft. Ook moeten aspecten zoals verkeersontsluiting en milieutechnische zaken verder uitgewerkt worden. Het plan moet passen binnen de bestaande bestemmingsplannen, waarvoor mogelijk een wijziging nodig is. De initiatiefnemer heeft al overleg gehad met omwonenden en er zijn geen bezwaren geuit. Het college wordt geadviseerd om een positieve houding aan te nemen ten opzichte van het plan, mits aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel:
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een principeverzoek voor de realisatie van een onbemand tankstation langs de N207 op het perceel Vriezenweg 8 te Leimuiden. Het initiatief is vergelijkbaar met een eerder verzoek uit 2017, maar betreft nu een andere locatie. Het college wordt geadviseerd een positieve grondhouding aan te nemen, onder voorwaarden zoals ruimtelijke onderbouwing en minimale impact op de omgeving.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de locatie, de voorgeschiedenis, en de voorwaarden waaronder het initiatief verder uitgewerkt moet worden. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd financieel plan en een uitgebreide risicoanalyse.
Rol van de raad:
De raad heeft geen directe rol in dit voorstel, aangezien het een principeverzoek betreft dat door het college van burgemeester en wethouders wordt behandeld.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet ondersteunen van de ontwikkeling van een onbemand tankstation op deze locatie, rekening houdend met ruimtelijke, milieutechnische en verkeerskundige aspecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen concrete tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking en risico's zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel door het college wordt behandeld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er draagvlak is onderzocht bij omwonenden en de dorpsraad, die geen bezwaren hebben geuit. Er is echter geen gedetailleerd participatieplan opgenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als onderwerp genoemd, maar milieutechnische aspecten worden wel in overweging genomen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsplannen opgenomen in het voorstel. Het voorstel vermeldt dat er leges in rekening worden gebracht conform de legesverordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onbemand tankstation Vriezenweg 8 N207 Ruimtelijke onderbouwing Bestemmingsplan Milieutechnische aspecten Provincie Zuid-Holland Omgevingsdienst West-Holland Participatie Landschappelijke inpassingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 03.d Openbare besluitvorming PV Zuideinde 123 Roelofarendsveen
Agendapunt 03.e Afwijken inkoop- en aanbestedingsbeleid ontwikkeling KC Noord en De Tweesprong
Samenvatting
In de toekomst zal het college van burgemeester en wethouders een besluit moeten nemen over het afwijken van het inkoop- en aanbestedingsbeleid voor de ontwikkeling van Kindcentrum Noord en De Tweesprong. Het voorstel is om ICSadviseurs, die al betrokken zijn bij het project, de opdracht te geven voor verdere begeleiding. Dit zou afwijken van de gebruikelijke aanbestedingsprocedures, maar het biedt voordelen zoals continuïteit en kostenbesparing. Er is budget beschikbaar voor de volgende fases, maar extra financiering zal nodig zijn. Het risico bestaat dat andere partijen bezwaar maken tegen deze één-op-één gunning. Het doel is om het project volgens planning in juli 2025 op te leveren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Afwijken inkoop- en aanbestedingsbeleid ontwikkeling KC Noord en De Tweesprong". Het doel is om af te wijken van het standaard inkoop- en aanbestedingsbeleid door direct ICSadviseurs in te schakelen voor de verdere ontwikkeling van Kindcentrum Noord en De Tweesprong. Dit besluit is genomen om de continuïteit en efficiëntie van het project te waarborgen, gezien de complexiteit en de reeds opgebouwde kennis van ICSadviseurs. Het voorstel beoogt de oplevering van het project in juli 2025 te realiseren zonder extra kosten en tijdverlies door een nieuwe aanbestedingsprocedure.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke onderbouwing voor de afwijking van het inkoopbeleid. Het bevat details over de financiële implicaties, de betrokken partijen, en de redenen voor de keuze van ICSadviseurs.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de afwijking van het inkoop- en aanbestedingsbeleid en zal later in 2022 een kredietaanvraag moeten goedkeuren voor verdere voorbereidingskosten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het afwijken van het standaard inkoopbeleid, wat kan leiden tot kritiek over transparantie en eerlijke concurrentie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke planning tot juli 2025. Het is echter niet volledig meetbaar of realistisch zonder de goedkeuring van de kredietaanvraag. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van één partij kan als risico worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de afwijking van het inkoop- en aanbestedingsbeleid en later de kredietaanvraag goedkeuren.
Participatie:
Er is geen directe participatie van toepassing op dit voorstel, maar er wordt aangegeven dat participatie zal plaatsvinden tijdens de verdere uitwerking van de fases.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn deels gedekt door het budget dat beschikbaar is gesteld met het Masterplan Sportpad. Voor verdere uitwerking is een aanvullende kredietaanvraag nodig, die later aan de raad zal worden voorgelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
ICSadviseurs Inkoop- en aanbestedingsbeleid Programma van Eisen (PvE) Kindcentrum Noord (KC Noord) De Tweesprong Gebiedsontwikkeling Sportpad Bouwteam/Engineer & Build Architectenselectie Continuïteit TransactiekostenbesparingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 03.f Beantwoording advies huishoudelijke ondersteuning van de adviesraad sociaal domein
Agendapunt 03.g Ontwerpbestemmingsplan ‘Boddens Hosangweg 118a, Woubrugge’
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een wijziging van het bestemmingsplan voor Boddens Hosangweg 118a in Woubrugge. De initiatiefnemer wil de bunkerboot en woonboot van plek wisselen, het terrein herinrichten en een extra berging van 25 m² bouwen. Dit vereist een aanpassing van het bestemmingsplan. Het plan richt zich op het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit en het verminderen van verharding, met een natuurvriendelijke inrichting van het terrein. De provincie Zuid-Holland stemt in met het plan, omdat het de natuurwaarden verbetert. Er wordt geen exploitatieplan voorgesteld, omdat de kosten via een planschadeovereenkomst zijn gedekt. Omwonenden zijn op de hoogte en hebben geen bezwaren. Na vaststelling wordt het plan gepubliceerd en kan er beroep worden aangetekend. Er zijn geen risico’s of regionale beleidsaspecten die van invloed zijn. Het plan draagt niet significant bij aan duurzaamheidsdoelen, maar zorgt wel voor een toekomstbestendige bestemming van het perceel.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Boddens Hosangweg 118a, Woubrugge’. Het plan beoogt de herinrichting van het terrein door de bunkerboot en woonboot van plek te wisselen, het terrein natuurvriendelijk in te richten en een extra berging van 25 m² te realiseren. Dit vereist een wijziging van het bestemmingsplan. De wijziging is gericht op het behoud en verbetering van de ruimtelijke kwaliteit. Er is een planschadeovereenkomst gesloten om financiële risico’s voor de gemeente af te dekken. Het plan heeft ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ontvangen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de herinrichting, de juridische en financiële aspecten, en de participatie van omwonenden.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en beslissen om geen exploitatieplan vast te stellen, gezien de kosten anderszins verzekerd zijn.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde herinrichting en de bijbehorende wijziging van het bestemmingsplan zonder exploitatieplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden. Het is realistisch en relevant, gezien de afstemming met de provincie en de afwezigheid van zienswijzen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest, met directe communicatie met de twee buren die geen bezwaar hebben. Het plan heeft ter inzage gelegen zonder zienswijzen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen significant onderdeel van het voorstel, hoewel de herinrichting een toekomstbestendige bestemming biedt.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, omdat de kosten via een planschadeovereenkomst zijn afgedekt. Leges worden geheven volgens de legesverordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Boddens Hosangweg 118a Woubrugge Herinrichting Bunkerboot Woonboot Provincie Zuid-Holland Natuurnetwerk Nederland Planschadeovereenkomst Ruimtelijke kwaliteitsverbeteringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 03.h Voorbereidingskrediet Kaskade
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Uitbreiding Kaskade
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft het voteren van een voorbereidingskrediet voor de uitbreiding van het Integraal Kindcentrum (IKC) Kaskade. De gemeente Kaag en Braassem heeft de wettelijke verplichting om adequate onderwijshuisvesting te bieden, vooral gezien de groei van het aantal leerlingen. Het voorstel vraagt om een voorbereidingskrediet van €300.000 voor de uitbreiding van Kaskade en €142.000 voor de herinrichting van de openbare ruimte. Deze uitbreiding is noodzakelijk vanwege de structurele groei van het aantal leerlingen. Het voorstel benadrukt de samenwerking tussen de gemeente, schoolbesturen, kinderopvangorganisaties en andere betrokken partijen om een geïntegreerd kindcentrum te realiseren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het schetsen van de context, de noodzaak van de uitbreiding, en de betrokken partijen. Echter, er zijn nog enkele openstaande vragen die nader onderzoek vereisen, zoals de exacte bouwkosten en infrastructurele aanpassingen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt gevraagd om het voorbereidingskrediet goed te keuren, zodat verdere onderzoeken en voorbereidingen voor de uitbreiding kunnen plaatsvinden. De raad heeft al financiële reserveringen gemaakt in de programmabegroting en richtnota, en het is aan hen om de volgende stappen in het proces goed te keuren.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij het voorbereidingskrediet willen goedkeuren, wat een stap is richting de uiteindelijke uitbreiding van Kaskade. Dit omvat het afwegen van de urgentie van de uitbreiding tegen de financiële implicaties en de mogelijke impact op de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden met duidelijke deadlines voor de start en oplevering van de bouw. Echter, de meetbaarheid en realistische aspecten zijn nog niet volledig uitgewerkt, aangezien de exacte kosten en infrastructurele aanpassingen nog nader onderzoek vereisen.
Participatie
Het voorstel benadrukt de samenwerking en participatie tussen de gemeente, schoolbesturen, kinderopvangorganisaties en andere betrokken partijen. Er is sprake van een gezamenlijke visie en betrokkenheid bij de ontwikkeling van het kindcentrum.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een centraal thema in het voorstel. De focus ligt meer op de noodzaak van uitbreiding en samenwerking tussen de betrokken partijen.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een voorbereidingskrediet van €300.000 voor de uitbreiding en €142.000 voor de herinrichting van de openbare ruimte. Deze kosten zijn al deels opgenomen in de programmabegroting en richtnota. De uiteindelijke bouwkosten en infrastructurele aanpassingen zullen later worden bepaald na verder onderzoek.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitbreiding Kaskade Onderwijshuisvesting Voorbereidingskrediet Leerlingenprognose Meerwonen Kindcentrum Samenwerking Infrastructuur AmbitiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 04.a (Technische) begrotingswijziging 2022 binnen programma 2
Agendapunt 04.b Bestemmingsplan ‘Julianalaan 68-70, Kaag’
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een wijziging van het bestemmingsplan voor Julianalaan 68-70 op Kaageiland. Het plan is om de bestaande bebouwing te vervangen door tien nieuwe appartementen, verdeeld over drie gebouwen. Dit vereist een aanpassing van de bestemming van Wonen en Recreatie naar enkel Wonen. Er zijn gesprekken gevoerd met omwonenden en er zijn aanpassingen gedaan naar aanleiding van hun zienswijzen. Het plan houdt rekening met de ruimtelijke kwaliteit en er zijn maatregelen genomen om geluidsoverlast van de nabijgelegen jachtwerf te beperken. Er is een anterieure overeenkomst gesloten om financiële risico's voor de gemeente te beperken. De gemeenteraad moet nog beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en het voorstel om geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten anderszins zijn gedekt. Na vaststelling volgt publicatie en een periode van zes weken waarin beroep mogelijk is.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Julianalaan 68-70, Kaag’. Het plan beoogt de herontwikkeling van de percelen Julianalaan 68 en 70 op Kaageiland, waarbij tien appartementen worden gerealiseerd verdeeld over drie gebouwen. Dit vereist een wijziging van het huidige bestemmingsplan, aangezien de ontwikkeling niet binnen de bestaande regels past. Het voorstel is om het bestemmingsplan vast te stellen zonder een exploitatieplan, en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een uitgebreide toelichting, regels, verbeelding en bijlagen. Er is rekening gehouden met zienswijzen en het plan is aangepast op basis van feedback van belanghebbenden.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vaststellen. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te beoordelen of het plan in lijn is met de gemeentelijke beleidsdoelen en of de belangen van de gemeenschap voldoende zijn gewaarborgd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen woningbouw en de belangen van de huidige bewoners en bedrijven. Er moet ook worden overwogen of de wijziging van de bestemming naar Horeca passend is binnen de context van de omgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beoogde ontwikkeling. Het is tijdgebonden met duidelijke stappen voor vaststelling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de raad moet ervoor zorgen dat de doelen realistisch en haalbaar zijn binnen de gestelde kaders.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen, en om geen exploitatieplan vast te stellen voor het plangebied.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een participatieproces waarbij gesprekken zijn gevoerd met direct omwonenden en er rekening is gehouden met hun wensen en zorgen. Er is een tweede inspraakronde geweest, wat wijst op een zorgvuldige benadering van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp in het voorstel. Echter, aspecten zoals de waterbalans en bezonningsstudie kunnen indirect bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst, wat betekent dat de kosten vooraf zijn geregeld en geen extra financiële lasten voor de gemeente met zich meebrengen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Julianalaan 68-70 Zienswijzen Herontwikkeling Appartementen Horeca Bezonningsstudie Geluidsrapport Postzegelbestemmingsplan ParticipatieprocesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Julianalaan 68-70, Kaag’. Het plan beoogt de herontwikkeling van de percelen Julianalaan 68 en 70 op Kaageiland, waarbij tien appartementen verdeeld over drie gebouwen worden gerealiseerd. Dit vereist een wijziging van het bestemmingsplan van Wonen en Recreatie naar enkel Wonen, met behoud van ruimtelijke kwaliteit. De bestaande bebouwing wordt verwijderd, en er komen netto acht woningen bij. Er is een anterieure overeenkomst gesloten om financiële risico’s voor de gemeente af te dekken.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de plannen, de wijzigingen in het bestemmingsplan, en de participatieprocessen. Er zijn echter geen specifieke details over de financiële dekking van de kosten, behalve de vermelding van leges en de anterieure overeenkomst.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en beslissen om geen exploitatieplan op te stellen, gezien de anterieure overeenkomst die de kosten dekt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen woningbouw en recreatie, gezien de wijziging van de bestemming van recreatie naar wonen. Ook moet de raad overwegen of de plannen voldoen aan de lokale en regionale woningbehoeften.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen genoemd, behalve de procedurele stappen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op recreatie is een punt van discussie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie, met twee inzageperiodes en aanpassingen naar aanleiding van zienswijzen. Er is overleg geweest met direct omwonenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen primair onderwerp in dit voorstel. De nieuwe woningen zijn wel duurzamer dan de huidige, maar er is geen actieve bijdrage aan duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële gevolgen:
Er worden leges geheven volgens de legesverordening. De financiële risico’s zijn afgedekt door een anterieure overeenkomst, maar er is geen gedetailleerde financiële dekking besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Julianalaan 68-70 Appartementen Woningbouw Zienswijzen Recreatie Ruimtelijke kwaliteit Anterieure overeenkomst Geluidsrapport HorecaVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 04.c Herstelbesluit / Gewijzigd exploitatieplan “Braassemerland 2019”
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een herstelbesluit te nemen voor het exploitatieplan "Braassemerland 2019". Dit besluit is nodig omdat de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State het oorspronkelijke plan heeft vernietigd. De vernietiging kwam doordat bepaalde vastgoedtransacties niet waren meegenomen in de berekening van de inbrengwaarde van de gronden. In plaats van een geheel nieuw exploitatieplan, kiest de gemeente voor een herstelbesluit om te voorkomen dat het project Braassemerland langdurig stil komt te liggen. Het herstelbesluit zal de ontbrekende transacties verwerken en de inbrengwaarden aanpassen. Na vaststelling door de raad kunnen belanghebbenden binnen zes weken beroep instellen. Dit besluit is ook relevant in het kader van de aankomende Omgevingswet, die mogelijk per 1 januari 2023 in werking treedt. Het herstelbesluit zorgt ervoor dat omgevingsvergunningen verleend kunnen worden en dat kostenverhaal toegepast kan worden, ongeacht de status van de Omgevingswet. Er zijn geen directe kosten verbonden aan het besluit, behalve de publicatiekosten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Herstelbesluit / Gewijzigd exploitatieplan “Braassemerland 2019”
Samenvatting: Het voorstel betreft een herstelbesluit voor het exploitatieplan "Braassemerland 2019" van de gemeente Kaag en Braassem. Na vernietiging van het oorspronkelijke besluit door de Afdeling bestuursrechtspraak vanwege niet-verwerkte vastgoedtransacties, is besloten om een herstelbesluit te nemen. Dit besluit verwerkt de ontbrekende transacties en voorkomt dat het project langdurig stil komt te liggen. Het herstelbesluit biedt belanghebbenden de mogelijkheid om direct beroep in te stellen, waardoor het project niet voor meer dan twee jaar procedureel wordt vertraagd. Het voorstel is voorbereid in overleg met juridische en ontwikkelingsafdelingen en goedgekeurd door de betrokken portefeuillehouder.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke juridische en procedurele stappen beschrijft om te voldoen aan de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak. Het bevat ook de benodigde bijlagen en documentatie om de wijzigingen te onderbouwen.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met het herstelbesluit en het gewijzigde exploitatieplan vaststellen. Dit is een cruciale stap om de voortgang van het project te waarborgen en te voldoen aan de juridische verplichtingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het herstelbesluit en de aangepaste inbrengwaarden. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er bezwaren zijn van belanghebbenden of als er publieke druk is om het project anders aan te pakken.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline voor het nieuwe besluit. Het is meetbaar in termen van de juridische stappen die moeten worden genomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel, aangezien het zich richt op het herstellen van een specifiek juridisch probleem.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het herstelbesluit en het gewijzigde exploitatieplan vast te stellen, zodat het project kan doorgaan en aan de juridische eisen wordt voldaan.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet de participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces, behalve dat er beroep kan worden ingesteld tegen het herstelbesluit.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op juridische en procedurele aspecten.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen vermeld in het voorstel, en het is aangegeven als "NVT" (niet van toepassing). Dit suggereert dat er geen extra kosten zijn of dat deze al zijn gedekt binnen bestaande budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herstelbesluit Exploitatieplan Braassemerland Afdeling bestuursrechtspraak Vastgoedtransacties Omgevingsvergunning Omgevingswet Inbrengwaarden Juridisch adviseur VaststellingsbesluitVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herstelbesluit / Gewijzigd exploitatieplan 'Braassemerland 2019'". Het voorstel beoogt het herstel van het exploitatieplan Braassemerland 2019, dat door de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State was vernietigd. De vernietiging was gebaseerd op het niet meenemen van bepaalde vastgoedtransacties in de berekening van de inbrengwaarde van de gronden. Het herstelbesluit corrigeert deze tekortkoming zonder een geheel nieuw exploitatieplan te maken, om te voorkomen dat het project langdurig stil komt te liggen. Het besluit maakt het mogelijk om omgevingsvergunningen te verlenen en kostenverhaal toe te passen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de achtergrond, de noodzaak van het herstelbesluit, en de gevolgen van het niet tijdig herstellen van het exploitatieplan. Er is echter weinig informatie over de participatie van belanghebbenden en de duurzaamheid van het project.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het herstelbesluit en het gewijzigde exploitatieplan vaststellen. Dit is een noodzakelijke stap om te voldoen aan de uitspraak van de Raad van State en om verdere vertraging van het project te voorkomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met het herstelbesluit, wat een pragmatische keuze is om het project voort te zetten zonder langdurige stilstand. Er is ook een impliciete keuze om niet te wachten op de inwerkingtreding van de Omgevingswet, maar alvast een werkbaar kader te hebben.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline voor het herstelbesluit. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van participatie en duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een participatieproces kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het herstelbesluit en het gewijzigde exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het herstelbesluit direct door de raad wordt genomen en gepubliceerd, zonder dat het ter visie wordt gelegd voor zienswijzen. Dit kan participatie van belanghebbenden beperken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel. Dit kan een gemiste kans zijn, gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling in ruimtelijke ordening.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan het besluit, behalve de publicatiekosten. De kosten voor het gewijzigde exploitatieplan zijn gedekt uit de grondexploitatie Braassemerland GEM. Dit geeft aan dat de financiële gevolgen beheersbaar zijn binnen de bestaande budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herstelbesluit Exploitatieplan Braassemerland Afdeling Bestuursrechtspraak Omgevingswet Inbrengwaarden Vastgoedtransacties Omgevingsvergunning Kostenverhaal Anterieure overeenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 04.d Aanbieden handtekeningen, leerlingen De Lei
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heeft geen specifieke titel, maar betreft de aanbieding van handtekeningen door leerlingen van basisschool De Lei in Leimuiden aan de gemeenteraad. De leerlingen uit groep 7/8 hebben een maatschappelijk probleem geïdentificeerd: de mogelijke sluiting van de bibliotheek. Hun oplossing was het organiseren van een handtekeningactie, waarbij ze 200 handtekeningen verzamelden om hun bezorgdheid te uiten en de bibliotheek open te houden. De handtekeningen zijn overhandigd aan wethouder Nick van Egmond, die de betrokkenheid van de jeugd waardeert en het belangrijk vindt om hierover in gesprek te blijven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is beperkt in zijn volledigheid. Het biedt een verslag van een actie door leerlingen, maar bevat geen concrete beleidsvoorstellen of gedetailleerde plannen voor het behoud van de bibliotheek.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is voornamelijk informatief in dit stadium. De raad wordt op de hoogte gebracht van de maatschappelijke betrokkenheid van de leerlingen en hun zorgen over de bibliotheeksluiting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of en hoe ze de zorgen van de leerlingen willen adresseren. Dit kan inhouden dat ze overwegen om middelen vrij te maken of beleid te ontwikkelen om de bibliotheek open te houden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen, meetbare resultaten of tijdlijnen opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreekt aan concrete actiepunten.
Participatie:
Het voorstel toont een voorbeeld van participatie door jongeren, die actief betrokken zijn bij een maatschappelijk probleem en hun stem laten horen via een handtekeningactie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel en lijkt geen direct relevant onderwerp in deze context.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het document. Het voorstel richt zich op het overhandigen van handtekeningen en niet op financiële aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Handtekeningactie Sluiting bieb Maatschappelijk probleem Basisschool De Lei Leimuiden Wethouder Onderwijs Leerlingen Maatschappelijk betrokken Handtekeningenlijst Groep 7/8Verfijning van de zoekopdracht: