21-08-2023 Presidium
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt 2 Concept-Besluitenlijst vorige presidiumvergadering (8 mei 2023).
Agendapunt 3 Terugkoppeling diverse vergaderingen en bijeenkomsten.
Agendapunt 3.a Verzoek van A. de Rijk om de gemeenteraadsvergadering van 12 juni jl. te bespreken.
Agendapunt 3.b Verzoek van A. de Rijk inzake tussentijdse updates van het college betreffende de gemeenschappelijke regelingen.
Agendapunt 3.c Verzoek van K. Straver - van der Wereld inzake bespreking/evalueren omgangsvormen in de gemeenteraadsvergadering d.d. 3 juli 2023.
Agendapunt 4 Planning/diverse agenda’s. + Vraag T. Mooren (zie omschrijving bij dit agendapunt)
Agendapunt 4.a.1 Visie en Advies 4 september 2023.
Agendapunt 4.a.2 Hoorzitting bestemmingsplannen 4 september 2023.
Agendapunt 4.b Verzoek van Holland Rijnland voor een bijeenkomst regionale investeringsagenda op 27 september 2023.
Agendapunt 4.c Verzoek van Ondernemersvereniging Kaag en Braassem voor een bijeenkomst inzake EOP.
Agendapunt 4.d Verzoek van van het college voor een presentatie van De Opiniepijlers inzake het onderzoek naar de bibliotheek.
Agendapunt 4.e Verzoek van G. Wesselman inzake organiseren van bijeenkomst over Schiphol.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een besluit over de overlast van Schiphol. Er is een voorstel dat de overlast door Schiphol niet mag toenemen. Dit komt door geluidshinder, slaapverstoringen, verhoogde veiligheidsrisico's en luchtverontreiniging. Het college wordt gevraagd om actief op te treden tegen de groei van Schiphol. De doelen zijn onder andere het beperken van het aantal vluchten tot 500.000 per jaar en het aantal nachtvluchten tot 29.000. Ook moet de luchtvaartsector geen uitzonderingen krijgen bij het halen van klimaatdoelen en moeten de veiligheidseisen gelijk zijn aan andere sectoren. De raad wil minimaal drie keer per jaar op de hoogte worden gehouden van de voortgang.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Beleidsregel wonen en vliegen 20Ke-contour Schiphol." Het betreft een oproep aan het college van de gemeente Kaag en Braassem om actief weerstand te bieden tegen de groei van Schiphol, met als doel de overlast voor de inwoners niet te laten toenemen. De motie stelt dat de groei van Schiphol zal leiden tot meer geluidshinder, slaapverstoringen, verhoogde veiligheidsrisico's en luchtverontreiniging, wat onacceptabel is. De motie roept op om het aantal vluchten te beperken, geen uitzonderingen voor de luchtvaartsector te maken bij klimaatdoelstellingen, en gelijke veiligheidseisen te hanteren als voor andere sectoren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de doelen die het wil bereiken en de acties die het college moet ondernemen. Het geeft duidelijke richtlijnen over het aantal vluchten en nachtvluchten en de toepassing van klimaat- en veiligheidseisen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college op te dragen om actie te ondernemen en door minimaal drie keer per jaar geïnformeerd te worden over de voortgang en de behaalde resultaten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de groei van Schiphol willen beperken en hoe ze de balans willen vinden tussen economische voordelen en de leefbaarheid voor de inwoners. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioriteit van klimaatdoelstellingen en veiligheidseisen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke doelen stelt voor het aantal vluchten en nachtvluchten. Echter, de haalbaarheid en de middelen om deze doelen te bereiken zijn minder duidelijk, wat een potentieel inconsistente factor is.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de gestelde doelen na te streven. De motie is aangenomen met 19 stemmen voor en 2 tegen.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de nadruk op het realiseren van klimaatdoelstellingen uit het akkoord van Parijs en het beperken van luchtverontreiniging.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich meer op beleidsmatige en regulerende aspecten dan op financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schiphol Overlast Geluidshinder Slaapverstoringen Veiligheidsrisico Luchtverontreiniging Nachtvluchten Klimaatdoelstellingen Veiligheidseisen VluchtenlimietVerfijning van de zoekopdracht: