14-04-2021 Visie en Advies
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Vaststelling van de agenda
S.C. de Wagenaar - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
Agendapunt 4 Besluitenlijst van 15 maart 2021
S.C. de Wagenaar - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
Agendapunt 7 Masterplan Sportpad
Masterplan Sportpad: Een Nieuwe Toekomst voor Roelofarendsveen
De gemeenteraad van Roelofarendsveen debatteert over het ambitieuze Masterplan Sportpad, dat sport, cultuur, onderwijs, wonen en zorg samenbrengt in één gebied. Het plan, dat in fases wordt uitgevoerd, biedt een integrale visie voor de toekomst. Maar hoe zit het met de financiering en de risico's?
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraad van Roelofarendsveen werd onlangs het Masterplan Sportpad besproken, een ambitieus project dat de ontwikkeling van een gebied beoogt waar sport, cultuur, onderwijs, wonen en zorg samenkomen. Het plan is het resultaat van intensieve samenwerking tussen verschillende partners, waaronder sportverenigingen en commerciële sportorganisaties. Het Masterplan is opgedeeld in twee fasen: de eerste fase richt zich op de ontwikkeling van een Integraal Kindcentrum (IKC), De Tweesprong en infrastructuur; de tweede fase betreft de ontwikkeling van sportfaciliteiten voor tennis, hockey en voetbal.Tijdens het debat werd duidelijk dat er veel enthousiasme is voor het plan. "Het is een prachtig plan dat als een huis staat," aldus D66-raadslid Van Egmond. Toch waren er ook zorgen, vooral over de financiële onderbouwing en de risico's die het project met zich meebrengt. "We moeten weten welke kant we op gaan voordat we gas geven," benadrukte Van Egmond.
Een belangrijk discussiepunt was de financiële haalbaarheid van het plan. De VVD uitte zorgen over de financiële risico's en vroeg zich af of er voldoende go/no-go momenten zijn ingebouwd om bij te sturen indien nodig. "We nemen grote beslissingen en zijn dat aan onze inwoners verschuldigd," aldus VVD-raadslid Van Dijk.
Ook de rol van kostendragers in fase twee van het plan kwam aan bod. Er werd gevraagd naar de zekerheid die de verenigingen nodig hebben om door te kunnen gaan met hun plannen. "De verenigingen hebben zekerheid nodig, maar hebben wij als raad voldoende duidelijkheid over waar we ze mee wegsturen?" vroeg Van Egmond zich af.
Daarnaast was er aandacht voor de verkeersveiligheid en de infrastructuur rondom het sportpad. De portefeuillehouders verzekerden dat dit een van de hoofdonderwerpen is in de klankbordgroep met omwonenden.
Het debat eindigde met een oproep van de portefeuillehouders om het plan te omarmen en de eerste fase in gang te zetten. "We hebben dit Raadsbesluit nodig om verder te kunnen," aldus wethouder Schoonewoerd. Het voorstel zal als bespreekstuk terugkomen in de volgende raadsvergadering, waar hopelijk meer duidelijkheid kan worden gegeven over de financiële en juridische aspecten van het plan.
Het Masterplan Sportpad biedt een veelbelovende toekomst voor Roelofarendsveen, maar vraagt om zorgvuldige afwegingen en duidelijke afspraken om de ambities waar te maken.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om in te stemmen met het Masterplan Sportpad in Roelofarendsveen. Dit plan richt zich op de ontwikkeling van een gebied waar sport, cultuur, onderwijs, wonen en zorg samenkomen. Het doel is om een integrale visie te realiseren die de komende jaren gefaseerd wordt uitgevoerd. Het Masterplan biedt een ruimtelijke indeling en uitgangspunten die betrokken partijen houvast geven voor verdere uitwerking en procesopstart. De financiering van het plan vraagt om specifieke besluitvorming, die in een aparte financiële paragraaf is opgenomen.
Het Masterplan is het resultaat van intensieve samenwerking tussen verschillende partners, waaronder sportverenigingen en commerciële sportorganisaties. Het plan is opgedeeld in twee fasen: de eerste fase richt zich op de ontwikkeling van een Integraal Kindcentrum (IKC), De Tweesprong en infrastructuur; de tweede fase betreft de ontwikkeling van sportfaciliteiten voor tennis, hockey en voetbal. Beide fasen kunnen onafhankelijk van elkaar worden uitgevoerd.
De gemeenteraad heeft kaders gesteld voor het Masterplan, zoals het combineren van sport, onderwijs en cultuur, en het waarborgen van goede bereikbaarheid. Het plan voorziet in een gefaseerde aanpak en een integrale participatie met de omgeving. Er wordt gezocht naar kostendragers om de ontwikkeling van fase 2 te realiseren. Het Masterplan biedt ook kansen voor duurzaamheid, zoals energieneutrale voorzieningen en het delen van restwarmte.
Na goedkeuring van het Masterplan kunnen deelontwikkelingen verder worden uitgewerkt en aan de gemeenteraad worden voorgelegd voor definitieve besluitvorming. Het plan vormt de basis voor verdere samenwerking en realisatie van de gebiedsontwikkeling.
-
Analyse van het document
Analyse van het Masterplan Sportpad
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Masterplan Sportpad". Het plan beoogt een integrale gebiedsontwikkeling in Roelofarendsveen, waar sport, cultuur, onderwijs, wonen en zorg samenkomen. Het Masterplan legt de ruimtelijke indeling en uitgangspunten vast, biedt zekerheid voor betrokken partijen en faciliteert de start van processen en kosten. Het plan is een samenwerking tussen diverse lokale verenigingen en organisaties, en is bedoeld om een toekomstbestendig gebied te creëren. Het Masterplan is opgedeeld in twee fasen, met een focus op de ontwikkeling van een nieuw IKC, zwembad, en sportfaciliteiten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de plannen, de betrokken partijen, en de financiële en ruimtelijke kaders. Er is echter ruimte voor verdere uitwerking in latere fasen, vooral wat betreft de financiële dekking en duurzaamheid.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van het Masterplan en het goedkeuren van de financiële en ruimtelijke kaders. De raad moet ook toekomstige deelplannen en kredietvoorstellen goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van investeringen, de mate van participatie en samenwerking met lokale partijen, en de balans tussen financiële haalbaarheid en ambitie.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het biedt specifieke doelen en een tijdlijn, maar de meetbaarheid en realistische haalbaarheid van sommige financiële en duurzame doelen zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet instemmen met het Masterplan en de bijbehorende financiële uitwerking. Dit omvat het goedkeuren van voorbereidings- en onderzoeksbudgetten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie van lokale verenigingen en een klankbordgroep van omwonenden. Dit heeft geleid tot een breed gedragen plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met kansen voor energieneutrale gebouwen en gezamenlijke duurzaamheidsinitiatieven. De exacte uitwerking volgt in latere fasen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met investeringen in nieuwbouw en infrastructuur. Het voorstel noemt kostendragers zoals herontwikkelingen en eigen bijdragen van clubs, maar verdere uitwerking is nodig om de financiële haalbaarheid te garanderen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Masterplan Sportpad Gebiedsontwikkeling Sportpad-partners Integrale gebiedsvisie Fase 1 en Fase 2 Duurzaamheid Financiële consequenties Participatie Synergie Ruimtelijke indelingVerfijning van de zoekopdracht:
S.C. de Wagenaar - PRO
N.G. Van Egmond - D66
S.C. de Wagenaar - PRO
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
S.C. de Wagenaar - PRO
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
S.C. de Wagenaar - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
Hans Klink - PRO
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Hans Klink - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
Peter Van Dijk - VVD
S.C. de Wagenaar - PRO
Peter Van Dijk - VVD
S.C. de Wagenaar - PRO
Petra van der Wereld - Wethouder
Hans Klink - PRO
Petra van der Wereld - Wethouder
S.C. de Wagenaar - PRO
Petra van der Wereld - Wethouder
S.C. de Wagenaar - PRO
Petra van der Wereld - Wethouder
Hans Klink - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
Petra van der Wereld - Wethouder
S.C. de Wagenaar - PRO
Petra van der Wereld - Wethouder
N.G. Van Egmond - D66
S.C. de Wagenaar - PRO
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
Petra van der Wereld - Wethouder
S.C. de Wagenaar - PRO
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Wethouder
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Wethouder
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
S.C. de Wagenaar - PRO
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
S.C. de Wagenaar - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
S.C. de Wagenaar - PRO
Peter Van Dijk - VVD
Petra van der Wereld - Wethouder
S.C. de Wagenaar - PRO
Hans Klink - PRO
Petra van der Wereld - Wethouder
S.C. de Wagenaar - PRO
N.G. Van Egmond - D66
Petra van der Wereld - Wethouder
N.G. Van Egmond - D66
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
S.C. de Wagenaar - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
S.C. de Wagenaar - PRO
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
S.C. de Wagenaar - PRO
Hans Klink - PRO
N.G. Van Egmond - D66
S.C. de Wagenaar - PRO
Hans Klink - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
S.C. de Wagenaar - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
Peter Van Dijk - VVD
S.C. de Wagenaar - PRO
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
S.C. de Wagenaar - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
N.G. Van Egmond - D66
S.C. de Wagenaar - PRO
N.G. Van Egmond - D66
S.C. de Wagenaar - PRO
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
S.C. de Wagenaar - PRO
Hans Klink - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
S.C. de Wagenaar - PRO
Peter Van Dijk - VVD
S.C. de Wagenaar - PRO
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
S.C. de Wagenaar - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
00:01:50 - 00:07:08 - 00:11:31 - 00:11:41 - 00:15:46 - 00:16:35 - 00:16:45 - 00:20:37 - 00:25:06 - 00:25:26 - 00:28:16 - 00:28:23 - 00:28:28 - 00:29:11 - 00:30:11 - 00:31:53 - 00:33:12 - 00:36:27 - 00:36:59 - 00:38:49 - 00:40:18 - 00:45:37 - 00:52:14 - 00:54:00 - 00:55:43 - 00:56:33 - 00:56:56 - 00:57:11 - 00:57:45 - 00:58:02 - 00:58:39 - 01:00:42 - 01:03:47 - 01:03:50 - 01:05:02 - 01:06:32 - 01:06:50 - 01:10:53 - 01:13:33
Agendapunt 8 Beheerplan civiele kunstwerken 2021-2024
Gemeente Kaag en Braassem zet in op preventief onderhoud van bruggen
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft gedebatteerd over een nieuw beheerplan voor civiele kunstwerken, dat de veiligheid en het onderhoud van bruggen en andere constructies moet waarborgen. Het plan, dat loopt van 2021 tot 2024, is gebaseerd op uitgebreide inspecties en onderzoeken. Hoewel er geen extra budget wordt gevraagd, blijft de Noorderhemweg een punt van discussie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraad van Kaag en Braassem werd het beheerplan voor civiele kunstwerken 2021-2024 besproken. Het plan, dat voortkomt uit een vijfjaarlijkse inspectie in 2018, heeft als doel om bruggen en andere constructies in goede staat te houden. De gemeente wil hiermee een omslag maken van incidentgestuurd naar risicogestuurd onderhoud. "We willen incidenten voorkomen door preventief te handelen," aldus wethouder Peters.Het beheerplan vraagt geen extra budget voor het onderhoud van bruggen, omdat de reserve infra wegen eventuele tekorten kan opvangen. Toch is er een apart voorstel nodig voor de bruggen aan de Noorderhemweg, vanwege de complexiteit en de relatie met woningbouwontwikkelingen. In Woubrugge moeten enkele bruggen dringend vervangen worden.
Tijdens het debat uitten verschillende raadsleden hun zorgen en vragen. Meneer van Zeggelen van Pro Kaag en Braassem vroeg zich af of alle kosten echt noodzakelijk zijn om de veiligheid en bereikbaarheid te waarborgen. "Gaan deze kredieten nog invloed hebben op onze ambities?" vroeg hij zich af. Wethouder Peters verzekerde dat het beheerplan zorgvuldig is opgesteld en dat de veiligheid voorop staat.
Meneer Wesselink van het CDA was blij dat er eindelijk een plan op tafel ligt, maar uitte zijn verrassing over het feit dat de Noorderhemweg nog niet in het beheerplan is opgenomen. "Ik had gehoopt dat we nu een compleet plan zouden hebben," zei hij. Wethouder Peters legde uit dat er nog politieke keuzes gemaakt moeten worden over de Noorderhemweg, zoals de breedte van de bruggen en de verkeersafwikkeling.
De VVD toonde zich tevreden met het beheerplan en complimenteerde het college voor het vele werk dat is verzet. "We zijn blij dat de financiële risico's nu in beeld zijn," aldus meneer van Dijk van de VVD. Hij benadrukte het belang van de omslag naar risicogestuurd onderhoud.
Hoewel het beheerplan nog niet volledig is, stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel om het plan vast te stellen. Het plan zal na een nieuwe inspectie in 2023 worden herzien. De gemeenteraad verwacht in het derde kwartaal van 2021 een separaat voorstel voor de Noorderhemweg. "We staan te popelen om aan de slag te gaan," concludeerde wethouder Peters.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuw beheerplan voor civiele kunstwerken voor de periode 2021-2024. Dit plan heeft als doel om bruggen en andere constructies veilig en in goede staat te houden. Het plan is gebaseerd op inspecties en onderzoeken naar de technische staat van deze kunstwerken. Er wordt geen extra budget gevraagd voor het onderhoud van bruggen, omdat de reserve infra wegen eventuele tekorten kan opvangen. Er is een apart voorstel nodig voor de bruggen aan de Noorderhemweg vanwege de complexiteit en de relatie met woningbouwontwikkelingen. In Woubrugge moeten enkele bruggen dringend vervangen worden. Het beheerplan houdt rekening met kwaliteitsnormen en wettelijke kaders. De gemeenteraad wordt betrokken bij het proces, maar er is geen directe participatie met de omgeving voor dit plan. Risico's zoals schade door gebruik worden in overweging genomen, en duurzaamheid speelt een rol bij herstelmaatregelen. Het plan zal na een nieuwe inspectie in 2023 worden herzien.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Beheerplan civiele kunstwerken 2021-2024
Samenvatting: Het beheerplan civiele kunstwerken 2021-2024 van de gemeente Kaag en Braassem richt zich op het onderhoud en de veiligheid van civiele kunstwerken zoals bruggen en duikers. Het plan is gebaseerd op inspecties en inventarisaties die sinds 2018 zijn uitgevoerd. Het doel is om de kunstwerken heel en veilig te beheren, met een focus op risicogestuurd onderhoud. Het plan omvat geen maatregelen voor de Noorderhemweg en Woubrugge, waarvoor afzonderlijke voorstellen worden voorbereid. De financiële consequenties zijn opgenomen, waarbij de reserve infra wegen wordt gebruikt om eventuele tekorten op te vangen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het beschrijven van de huidige situatie, de doelen en de geplande acties. Echter, het laat enkele specifieke details over de Noorderhemweg en Woubrugge buiten beschouwing, waarvoor later afzonderlijke voorstellen worden verwacht.
Rol van de Raad
De raad moet het beheerplan vaststellen en het college verzoeken om een separaat voorstel voor de Noorderhemweg in te dienen. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet beslissen over de goedkeuring van het plan en de financiële consequenties.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van onderhoudsmaatregelen en de toewijzing van financiële middelen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de aanpak van de Noorderhemweg en de integratie van duurzaamheid in toekomstige plannen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral met betrekking tot duurzaamheid en participatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete duurzaamheidsdoelen is een gemis.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het beheerplan vast te stellen en het college te verzoeken om een separaat voorstel voor de Noorderhemweg.
Participatie
Er is beperkte participatie geweest bij het opstellen van het beheerplan. De raad is geïnformeerd via technische sessies, maar er is geen brede participatie met de gemeenschap geweest.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen prominent onderwerp in het voorstel. Er wordt vermeld dat duurzame producten worden gebruikt waar mogelijk, maar er zijn geen specifieke duurzaamheidsdoelen of -strategieën opgenomen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn opgenomen in een bijlage. Er wordt geen extra budget gevraagd voor bruggenonderhoud; eventuele tekorten worden gedekt door de reserve infra wegen. De kosten voor de Noorderhemweg zijn nog niet inzichtelijk en worden later gepresenteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beheerplan civiele kunstwerken Onderhoudsmaatregelen Constructieve veiligheid Noorderhemweg Vervangingen Woubrugge Inspectie Risicogestuurd onderhoud Areaal KwaliteitsniveausVerfijning van de zoekopdracht:
S.C. de Wagenaar - PRO
R.A. van Seggelen - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
R.A. van Seggelen - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
R. Wesselink - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
Peter Van Dijk - VVD
R. Wesselink - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
R. van Beurden - Samen
S.C. de Wagenaar - PRO
R. van Beurden - Samen
S.C. de Wagenaar - PRO
R. Wesselink - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
Peter Van Dijk - VVD
S.C. de Wagenaar - PRO
N.G. Van Egmond - D66
S.C. de Wagenaar - PRO
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Ambtenaar Kaagen. Braassem
S.C. de Wagenaar - PRO
R.A. van Seggelen - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
R.A. van Seggelen - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
R.A. van Seggelen - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
R. Wesselink - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
R. van Beurden - Samen
S.C. de Wagenaar - PRO
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. van Beurden - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Wesselink - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
R. van Beurden - Samen
R. Wesselink - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
Ambtenaar Kaagen. Braassem
Peter Van Dijk - VVD
Ambtenaar Kaagen. Braassem
R. van Beurden - Samen
S.C. de Wagenaar - PRO
N.G. Van Egmond - D66
S.C. de Wagenaar - PRO
Peter Van Dijk - VVD
S.C. de Wagenaar - PRO
R. Wesselink - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
Agendapunt 9 Bestemmingsreserve Sociale Woningbouw; Uitvoeringsregels
Gemeente Kaag en Braassem zet in op sociale woningbouw: Nieuwe regeling in de maak
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een nieuwe regeling voor sociale woningbouw om het tekort aan betaalbare huurwoningen aan te pakken. Het voorstel beoogt initiatiefnemers te belonen die meer sociale huurwoningen realiseren dan vereist.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond het voorstel voor een bijdrageregeling vanuit het Vereveningsfonds sociale woningbouw centraal. Dit fonds, onderdeel van de Reserve Bouwgrondexploitatie, is bedoeld om het tekort aan sociale huurwoningen in de gemeente aan te pakken. Uit een recent onderzoek door Companen blijkt namelijk dat er ook in Kaag en Braassem een dringende behoefte is aan betaalbare woningen, met name sociale huurwoningen.Het voorstel houdt in dat initiatiefnemers die meer sociale huurwoningen realiseren dan de verplichte 30%, in aanmerking kunnen komen voor een financiële bijdrage. Dit geldt ook voor projecten die bestaande gebouwen herinrichten tot sociale huurwoningen. De aanvragen moeten voldoen aan bepaalde voorwaarden, zoals een hoger percentage sociale huurwoningen dan door de gemeente bepaald. Het college van burgemeester en wethouders zal beslissen over de toekenning en hoogte van de bijdragen.
Tijdens het debat werden er kritische vragen gesteld over de regeling. VVD-raadslid Molles vroeg zich af waarom er een verschil is tussen de 25% sociale huurwoningen die in het raadsbesluit staan en de 30% die in het Vereveningsfonds wordt genoemd. "Waarom hebben we dan in vredesnaam die 30% vastgesteld?" vroeg hij zich af. Ook vroeg hij naar het huidige prijspeil per niet-gebouwde sociale woning, dat in 2013 op €30.700 stond.
CDA-raadslid Hoogendoorn vroeg zich af waarom het voorstel nu pas op tafel ligt, terwijl het fonds al sinds 2013 bestaat. "Was het een papieren tijger?" vroeg hij zich af. Hij pleitte ervoor om de vinger aan de pols te houden bij de uitgaven uit het fonds.
D66-raadslid Van Egmond benadrukte dat het belangrijk is om niet alleen op sociale huur te sturen, maar ook op middenhuur en betaalbare koopwoningen. "We moeten niet alle jongeren en starters in een sociale huurwoning stoppen," stelde hij.
Wethouder Schoonewoerd legde uit dat het fonds bedoeld is om sociale huur te realiseren op plekken waar dat anders niet zou gebeuren. "Het geld komt uit bouwprojecten die de sociale huurdoelstelling niet halen. We moeten het ook inzetten om elders sociale huur te realiseren," aldus de wethouder.
Het voorstel wordt op 26 april als bespreekstuk behandeld in de gemeenteraad. Ondertussen is er een oproep gedaan om de bredere discussie over woningbouw en de verschillende doelgroepen op een later moment voort te zetten. "Laten we die toolbox met instrumenten op tafel leggen en kijken wat we kunnen doen," aldus Van Egmond.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een besluit te nemen over een regeling voor sociale woningbouw. Er is een tekort aan sociale huurwoningen in de gemeente, en een onderzoek bevestigt de behoefte aan betaalbare woningen. Het voorstel is om een bijdrageregeling in te voeren vanuit het Vereveningsfonds, een bestemmingsreserve voor sociale woningbouw. Initiatiefnemers die meer sociale huurwoningen realiseren dan vereist, kunnen mogelijk een financiële bijdrage ontvangen. Dit geldt ook voor projecten die bestaande gebouwen herinrichten tot sociale huurwoningen. Aanvragen moeten voldoen aan bepaalde voorwaarden, zoals een hoger percentage sociale huurwoningen dan door de gemeente bepaald. Het college van burgemeester en wethouders zal beslissen over de toekenning en hoogte van de bijdragen. De regeling wordt gefinancierd vanuit het Vereveningsfonds, met een plafond om overschrijding van middelen te voorkomen. Na goedkeuring door de raad zullen de uitvoeringsregels worden vastgesteld en gepubliceerd. In 2022 staat een evaluatie gepland om de voortgang te monitoren.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bijdrage sociale woningbouw Kaag en Braassem
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Bijdrage sociale woningbouw Kaag en Braassem (uitname Vereveningsfonds)". Het richt zich op het vaststellen van uitvoeringsregels voor een bijdrageregeling ter bevordering van sociale woningbouw in de gemeente Kaag en Braassem. Het doel is om het tekort aan sociale huurwoningen aan te pakken door financiële bijdragen te verstrekken aan initiatieven die meer sociale huurwoningen realiseren dan vereist, of die bestaande gebouwen herinrichten voor sociale huur. De financiering komt uit het Vereveningsfonds, een bestemmingsreserve binnen de Reserve Bouwgrondexploitatie.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke beslispunten, een onderbouwing van de noodzaak, en de voorwaarden waaraan initiatieven moeten voldoen om in aanmerking te komen voor een bijdrage. Echter, meer gedetailleerde informatie over de exacte bedragen en de procedure voor het aanvragen van bijdragen zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de bestemmingsreserve in te stellen en de uitvoeringsregels goed te keuren. Het is aan de raad om te beslissen over de vaststelling van deze regels en het mandateren van het college om uitgaven te doen vanuit het fonds.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van sociale woningbouw en de toewijzing van middelen uit het Vereveningsfonds. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de voorwaarden en criteria voor het toekennen van bijdragen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de voorwaarden voor bijdragen, maar mist concrete tijdlijnen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van specifieke financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde uitvoeringsregels en het mandaat aan het college om uitgaven te doen vanuit het fonds.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de besluitvorming, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel, hoewel verduurzaming als een van de randvoorwaarden voor bijdragen wordt genoemd.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door het Vereveningsfonds, met een plafond dat voorkomt dat de beschikbare middelen worden overschreden. Er is geen risico op overschrijding, maar het voorstel mist gedetailleerde financiële cijfers over de beschikbare middelen en de verwachte uitgaven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale woningbouw Vereveningsfonds Uitvoeringsregels Bestemmingsreserve Woningbouwbehoefte-onderzoek Sociale huurwoningen Initiatiefnemers Bijdrageregeling Herinrichting BouwgrondexploitatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bijdrage sociale woningbouw Kaag en Braassem
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Bijdrage sociale woningbouw Kaag en Braassem (uitname Vereveningsfonds)". Het richt zich op het vaststellen van uitvoeringsregels voor een bijdrageregeling ter bevordering van sociale woningbouw in de gemeente Kaag en Braassem. Het voorstel beoogt het gebruik van het Vereveningsfonds om initiatieven te ondersteunen die meer sociale huurwoningen realiseren dan vereist, of die bestaande gebouwen herinrichten tot sociale huurwoningen. Het college krijgt de bevoegdheid om uitgaven te doen vanuit deze bestemmingsreserve, binnen de door de raad gestelde kaders.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke beslispunten, een onderbouwing van de noodzaak, en de voorwaarden waaraan initiatieven moeten voldoen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de financiële dekking en de exacte uitvoeringsregels zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de uitgangspunten en uitvoeringsregels voor de bijdrageregeling vast te stellen en het college te mandateren om uitgaven te doen vanuit het Vereveningsfonds.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van sociale woningbouw en de toewijzing van middelen uit het Vereveningsfonds. Er moet ook worden gekozen welke initiatieven voorrang krijgen bij de toekenning van bijdragen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de voorwaarden voor bijdragen. Echter, het mist concrete tijdlijnen voor de uitvoering en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verduidelijking van de evaluatiecriteria zou nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de uitgangspunten en uitvoeringsregels voor de bijdrageregeling en het college te mandateren voor uitgaven vanuit het Vereveningsfonds.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de besluitvorming, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een mogelijke voorwaarde voor bijdragen, maar het wordt niet als een centraal thema beschouwd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door het Vereveningsfonds, met een plafond om overschrijding te voorkomen. Er is echter geen gedetailleerde financiële planning of risicoanalyse opgenomen in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale woningbouw Vereveningsfonds Uitvoeringsregels Bestemmingsreserve Sociale huurwoningen Woningbouwbehoefte-onderzoek Initiatiefnemers Herinrichting Randvoorwaarden MonitoringVerfijning van de zoekopdracht:
S.C. de Wagenaar - PRO
R. Möllers - VVD
S.C. de Wagenaar - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
N.G. Van Egmond - D66
S.C. de Wagenaar - PRO
H.H.T. Bax - Samen
S.C. de Wagenaar - PRO
Hans Klink - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
S.C. de Wagenaar - PRO
N.G. Van Egmond - D66
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
S.C. de Wagenaar - PRO
N.G. Van Egmond - D66
S.C. de Wagenaar - PRO
R. Möllers - VVD
S.C. de Wagenaar - PRO
H. Démoed - Gemeentesecretaris
S.C. de Wagenaar - PRO
N.G. Van Egmond - D66
H. Démoed - Gemeentesecretaris
N.G. Van Egmond - D66
S.C. de Wagenaar - PRO
H. Démoed - Gemeentesecretaris
S.C. de Wagenaar - PRO
Hans Klink - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
N.G. Van Egmond - D66
S.C. de Wagenaar - PRO
R. Möllers - VVD
H. Démoed - Gemeentesecretaris
R. Möllers - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
H.H.T. Bax - Samen
S.C. de Wagenaar - PRO
N.G. Van Egmond - D66
S.C. de Wagenaar - PRO
R. Möllers - VVD
S.C. de Wagenaar - PRO
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
S.C. de Wagenaar - PRO
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
S.C. de Wagenaar - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
Agendapunt 10 Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)
Gemeente Kaag en Braassem zet digitale stap met nieuwe Omgevingswetsoftware
De gemeente Kaag en Braassem overweegt de aanschaf van software voor aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO), een wettelijke verplichting die per 1 januari 2022 ingaat. De samenwerking met Alphen aan den Rijn moet dit proces vergemakkelijken. De kosten bedragen eenmalig € 8.350 en jaarlijks € 24.942. Voor 2021 wordt voorgesteld om € 33.292 uit de algemene reserve te halen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Kaag en Braassem werd het voorstel voor de aanschaf van nieuwe software voor de Omgevingswet besproken. De software moet de gemeente in staat stellen om aan te sluiten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO), een verplichting die voortvloeit uit de nieuwe Omgevingswet. De samenwerking met de gemeente Alphen aan den Rijn speelt hierbij een cruciale rol.Meneer Van Beurden opende het debat met vragen over de kosten en de functionaliteiten van het nieuwe digitale loket. "Welke extra functionaliteiten zijn er in de toekomst nog te verwachten?" vroeg hij. Ook wilde hij weten of de portal daadwerkelijk op 1 januari 2022 live zou zijn. De wethouder verzekerde dat de portal naar verwachting op tijd operationeel zou zijn, maar wees op mogelijke vertragingen door politieke ontwikkelingen.
Meneer Van Egmond van D66 benadrukte het belang van het systeem voor de invoering van de Omgevingswet. "We hebben dit systeem nodig als we de Omgevingswet willen invoeren en dat willen we met zijn allen," stelde hij. Hij uitte echter zijn zorgen over de stijgende kosten bij de samenwerking met Alphen aan den Rijn.
De VVD, vertegenwoordigd door meneer Molles, sprak zijn steun uit voor de digitaliseringsslag. "Het is van belang dat de inwoners via een beter digitaal systeem de mogelijkheden van de Omgevingswet kunnen benutten," aldus Molles. Hij vroeg zich wel af wanneer de kosten van de huidige RO-applicatie zouden komen te vervallen.
Meneer Hoogendoorn van het CDA vroeg zich af waarom de kosten niet uit een eerder vastgestelde ICT-post werden betaald. De wethouder legde uit dat de kosten binnen de risicoparagraaf pasten en dat het huidige voorstel nodig was om het bedrag uit die paragraaf te halen.
Het debat eindigde met een unanieme beslissing om het voorstel als hamerstuk door te sturen naar de besluitvormende Raad. De wethouder benadrukte dat de aanschaf van de software een structurele uitgave zou blijven, maar dat het een noodzakelijke stap is om de gemeente klaar te maken voor de toekomst.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om in te stemmen met de aanschaf van software voor aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) per 1 januari 2022. Dit is een wettelijke verplichting. Er is een samenwerking met Alphen aan den Rijn om dit te realiseren. De kosten voor de software bedragen eenmalig € 8.350 en jaarlijks € 24.942. Voor 2021 wordt voorgesteld om € 33.292 uit de algemene reserve te halen. Voor de jaren daarna wordt voorgesteld om de kosten op te nemen in de begroting. Er is een aanbestedingsproces geweest om een geschikte softwareleverancier te selecteren. Er zijn enkele risico's, zoals mogelijke vertraging door politieke ontwikkelingen en extra kosten voor dataontsluiting. De gemeente zal hierover rapporteren indien nodig. Na besluitvorming zal de realisatie van het voorstel plaatsvinden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)". Het doel is om te voldoen aan de wettelijke verplichting om per 1 januari 2022 aangesloten te zijn op het DSO. Dit stelsel biedt een digitaal loket voor het aanvragen van vergunningen en het inzien van regels omtrent de fysieke leefomgeving. De gemeente Kaag en Braassem werkt samen met Alphen aan den Rijn om een geschikte softwareleverancier te selecteren. De kosten voor de aansluiting worden deels gedekt uit de algemene reserve en deels opgenomen in de toekomstige begrotingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de wettelijke verplichting, de samenwerking met een andere gemeente, de financiële implicaties, en de risico's. Echter, er is beperkte informatie over de specifieke softwarekeuze en de lange termijn impact.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de financiële beslissingen, namelijk de onttrekking uit de algemene reserve en de structurele budgetopname in toekomstige begrotingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen en de prioritering van deze wettelijke verplichting binnen de bredere gemeentelijke begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (aansluiting per 1 januari 2022), maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes of evaluatiecriteria opgenomen.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de benodigde financiële middelen en de structurele budgetopname.
Participatie:
Er is geen directe participatie van burgers of andere stakeholders beschreven, behalve de samenwerking met Alphen aan den Rijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De eenmalige kosten bedragen € 8.350, met een jaarlijkse last van € 24.942. De kosten voor 2021 worden gedekt uit de algemene reserve, terwijl de structurele kosten in toekomstige begrotingen worden opgenomen. Er is een risico op aanvullende kosten, maar deze worden momenteel als onzekerheden beschouwd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) Software Aansluiting Alphen aan den Rijn Aanbestedingsproces Algemene reserve Kosten Wettelijke verplichting Risico’sVerfijning van de zoekopdracht:
J.H.M. de Rijk - CDA
R. van Beurden - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
Hans Klink - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Möllers - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
H. Démoed - Gemeentesecretaris
J.H.M. de Rijk - CDA
R. van Beurden - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
R. van Beurden - Samen
H. Démoed - Gemeentesecretaris
J.H.M. de Rijk - CDA
R. van Beurden - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
R. van Beurden - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
H. Démoed - Gemeentesecretaris
J.H.M. de Rijk - CDA
R. van Beurden - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
Hans Klink - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Möllers - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Agendapunt 11 Ontwikkelingen buitendienst en formatie
Gemeenteraad Kaag en Braassem Overweegt Verbeterplan Buitendienst
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft een ambitieus plan op tafel liggen om de buitendienst te verbeteren. Het plan omvat onder andere het invoeren van een specialistenmodel, het structureel openstellen van het afvalbrengstation in de avond, en het versterken van het toezicht op de openbare ruimte. De raad debatteerde over de financiële en personele implicaties van het voorstel.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de buitendienst te verbeteren uitvoerig besproken. Het plan, dat zich richt op vijf hoofdpunten, vraagt om een tijdelijke verhoging van de salarislasten met € 55.000 per jaar voor drie jaar. Dit bedrag moet deels komen uit de meeropbrengst van degeneratiekosten.Meneer Muller van de VVD stelde vragen over de financiële opgave, met name over de openingstijden van het afvalbrengstation. "Kunnen we na de coronamaatregelen niet terug naar de reguliere openingstijden en minder FTE nodig hebben?" vroeg hij zich af. De burgemeester antwoordde dat de situatie na corona opnieuw bekeken zal worden.
De VDA, vertegenwoordigd door meneer Hogendoorn, toonde zich positief over het voorstel. "Het geeft een betere dienstverlening aan onze inwoners," zei hij. Hij benadrukte dat de strategie om dichter op de beschadiging van de openbare ruimte te zitten, zich nu uitbetaalt.
Mevrouw Bakx van Samen voor Kaag en Braassem vroeg om verduidelijking over de financiële aspecten van het voorstel. Ze vroeg zich af of de gemeente geen verzekering heeft voor langdurig zieke werknemers. De burgemeester legde uit dat er geen verzekering is en dat de gemeente verplicht is om twee jaar salaris door te betalen.
D66, vertegenwoordigd door meneer Van Egmond, vroeg zich af waarom het voorstel niet in een reguliere PEC-cyclus was opgenomen. "Lijkt me logisch dat we dit gaan doen," voegde hij eraan toe.
Meneer Van Zeggen van Pro gaf aan geen vragen te hebben en het voorstel te steunen. "Wij gaan gewoon instemmen met het voorstel zoals het nu voorligt," zei hij.
De burgemeester en Hans Demoed, de geestelijk vader van het plan, gaven uitleg over de noodzaak van de financiële middelen en de personele verschuivingen. "Het mooie van dit stuk is dat u een algemeen overzicht hebt gekregen van wat er allemaal in de buitendienst veranderd, verbeterd en geherstructureerd wordt," aldus de burgemeester.
Het voorstel werd uiteindelijk als hamerstuk doorverwezen naar de besluitvormende Raad van 26 april. De raadsleden toonden zich tevreden met de inkijk in de buitendienst en complimenteerden de medewerkers die zich hebben ingezet voor de verbeteringen. "Een groot compliment voor de mannen die met de kabels en leidingen bezig zijn," aldus meneer Van Egmond van D66.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een plan om de buitendienst te verbeteren. Het plan richt zich op vijf hoofdpunten: het invoeren van een specialistenmodel, het structureel openstellen van het afvalbrengstation in de avond, het versterken van het toezicht op de openbare ruimte, het uitbreiden van groen in nieuwe wijken, en het verbeteren van de 24-7 storingsdienst voor riolering.
Er zijn financiële en personele verschuivingen nodig om deze verbeteringen door te voeren. Voor sommige onderdelen is geen extra budget nodig, maar voor andere wordt de gemeenteraad gevraagd om financiële goedkeuring. Het gaat om een tijdelijke verhoging van de salarislasten met € 55.000 per jaar voor drie jaar, en het overhevelen van eenzelfde bedrag vanuit de meeropbrengst van degeneratiekosten.
De gemeenteraad moet nog beslissen over deze voorstellen. Na goedkeuring worden de veranderingen doorgevoerd. Er zijn geen risico's verbonden aan het plan.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Ontwikkelingen Buitendienst en formatie". Het richt zich op het verbeteren van de dienstverlening van de buitendienst door personele verschuivingen en het inzetten van extra middelen. Dit omvat het invoeren van een specialistenmodel, structurele avondopenstelling van het afvalbrengstation, versterking van het toezicht op de openbare ruimte, uitbreiding van het groenareaal en verbetering van de storingsdienst voor riolering. Er wordt gevraagd om incidentele financiële middelen voor langdurige ziekte en het inzetten van meeropbrengsten uit degeneratiekosten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig en gedetailleerd. Het beschrijft de huidige situatie, de gewenste veranderingen en de financiële implicaties. Echter, er ontbreekt een diepgaande analyse van de langetermijneffecten en een gedetailleerde risicoanalyse.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om budgetrecht uit te oefenen en moet instemmen met de voorgestelde financiële verschuivingen en de incidentele middelen voor de salarislasten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor de buitendienst en de inzet van extra financiële middelen voor personele verschuivingen. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde veranderingen in lijn zijn met de bredere beleidsdoelstellingen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en tijdlijnen, maar mist meetbare criteria voor succes en een gedetailleerde evaluatieplanning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is deels afhankelijk van onzekere meeropbrengsten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de incidentele € 55.000 voor salarislasten en de overheveling van € 55.000 uit de meeropbrengst degeneratiekosten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een incidentele uitgave van € 55.000 per jaar voor drie jaar en een verschuiving van € 55.000 uit de meeropbrengst degeneratiekosten. De dekking is deels afhankelijk van deze meeropbrengsten, wat enige onzekerheid met zich meebrengt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Buitendienst Specialistenmodel Afvalbrengstation Openbare ruimte Areaal groen Storingsdienst Riolering Degeneratiekosten Groenploegen RijnvicusVerfijning van de zoekopdracht: