07-12-2022 Visie en Advies
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3 Mededelingen
H.H.T. Bax - Samen
I.J.M. Bader - VVD
H.H.T. Bax - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
H.H.T. Bax - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
H.H.T. Bax - Samen
Agendapunt 4 Actualisatie Verordening Sociaal Domein 2023
Gemeente Kaag en Braassem Actualiseert Verordening Sociaal Domein: "Een Stap Vooruit in Maatwerk en Duidelijkheid"
De gemeente Kaag en Braassem staat op het punt om de Verordening Sociaal Domein voor 2023 te actualiseren. Deze verordening, die het beleid rondom de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) en de Jeugdwet omvat, wordt jaarlijks onder de loep genomen door de Rijnstreekgemeenten. Dit jaar zijn er belangrijke wijzigingen doorgevoerd, waaronder de introductie van maatwerkvoorzieningen en de afschaffing van de lokale studietoeslag.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering werd het voorstel om de verordening te actualiseren besproken. De verordening moet duidelijkheid bieden over de rechten en plichten van inwoners en betrokken partners, met ruimte voor maatwerk door professionals. De actualisatie is noodzakelijk vanwege landelijke ontwikkelingen, wetswijzigingen en de decentralisatie van Maatschappelijke Zorg.Ingrid Baden van de VVD opende het debat met weinig vragen: "We hebben geen verdere opmerkingen op dit moment." Ook Sam Velist van D66 en Johan Hoogendoorn van het CDA hadden weinig toe te voegen, hoewel Hoogendoorn een vraag stelde over de inkomensregeling: "Ik begrijp dat het hier eigenlijk gaat over minimuminkomens, en dan mag het gemiddeld over de laatste drie jaar niet meer dan 110% van dat minimuminkomen zijn."
Roland van Beurden van SPKB vroeg zich af wat de praktische gevolgen zouden zijn van de maatwerkvoorziening voor wonen en opvang. "Wat gaat dit praktisch betekenen qua aantallen en opvanglocaties in onze gemeente?" vroeg hij. De wethouder legde uit dat er een tekort van ongeveer 20 woningen is voor daklozenopvang, maar dat er voldoende financiële middelen zijn om dit aan te pakken.
Een ander belangrijk punt van discussie was de afschaffing van de lokale studietoeslag, die nu landelijk geregeld wordt. De wethouder legde uit dat deze verandering bedoeld is om meer duidelijkheid te bieden aan studenten: "De overheid heeft gezien dat er veel landelijke verschillen waren en heeft daarom gekozen om dit landelijk in te regelen."
Na een constructieve discussie werd besloten dat het voorstel op de agenda van de gemeenteraad van 19 december 2022 kan worden geplaatst als hamerstuk. "Wat ons betreft kan het als hamerstuk door," concludeerde Ingrid Baden van de VVD.
Met deze actualisatie zet de gemeente Kaag en Braassem een stap vooruit in het bieden van maatwerk en duidelijkheid binnen het sociaal domein, zonder dat er risico's verbonden zijn aan de wijzigingen. De samenwerking met de Rijnstreekgemeenten blijft essentieel in het evalueren en verbeteren van het beleid.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om de Verordening sociaal domein voor 2023 te actualiseren. Dit besluit moet nog worden genomen. De verordening moet duidelijkheid bieden over de rechten en plichten van inwoners en betrokken partners. Er is ruimte voor maatwerk door professionals. De actualisatie is nodig vanwege landelijke ontwikkelingen, wetswijzigingen en de decentralisatie van Maatschappelijke Zorg. Belangrijke wijzigingen betreffen ondersteuning bij wonen en opvang, voorwaarden voor studietoeslag en verduidelijking van langdurig laag inkomen. Er zijn geen risico’s verbonden aan de wijzigingen. De Rijnstreekgemeenten werken samen aan deze actualisatie en zullen het beleid evalueren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Actualisatie verordening sociaal domein Kaag en Braassem 2023". Het voorstel beoogt de verordening voor het sociaal domein te actualiseren in lijn met landelijke ontwikkelingen, wetswijzigingen, jurisprudentie en de doorcentralisatie van de Maatschappelijke Zorg. Belangrijke wijzigingen betreffen maatwerkvoorzieningen voor ondersteuning met wonen en opvang, de voorwaarden voor individuele studietoeslag en verduidelijking van beleid omtrent langdurig laag inkomen. De verordening biedt duidelijkheid over rechten en plichten van inwoners en partners, met ruimte voor maatwerk door professionals.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en de redenen daarvoor duidelijk uiteenzet. Het bevat ook een evaluatieplan en een risicoanalyse.
Rol van de raad:
De raad moet de verordening vaststellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen, die de lokale uitvoering van landelijke wetgeving en jurisprudentie weerspiegelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de wijzigingen op de aanmeldingen voor langdurig laag inkomen is niet kwantitatief onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening sociaal domein Kaag en Braassem 2023 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van inwoners genoemd, maar de Adviesraad Sociaal Domein is geïnformeerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd, en er is geen informatie over hoe eventuele kosten gedekt worden. De tekstuele wijziging omtrent langdurig laag inkomen wordt als minimaal in impact beschouwd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening sociaal domein Maatwerkvoorziening Maatschappelijke Zorg Participatiewet Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) Jeugdwet Rijnstreekgemeenten Individuele studietoeslag Langdurig laag inkomen DoordecentralisatieVerfijning van de zoekopdracht:
H.H.T. Bax - Samen
I.J.M. Bader - VVD
H.H.T. Bax - Samen
Sam Vijlbrief - D66
H.H.T. Bax - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
H.H.T. Bax - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
I.J.M. Bader - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
H.H.T. Bax - Samen
Tanja Van Klink - PRO
H.H.T. Bax - Samen
R. van Beurden - Samen
H.H.T. Bax - Samen
I.J.M. Bader - VVD
Sam Vijlbrief - D66
H.H.T. Bax - Samen
Onbekende spreker
H.H.T. Bax - Samen
G. van Duin - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
G. van Duin - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
G. van Duin - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
G. van Duin - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
R. van Beurden - Samen
G. van Duin - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
G. van Duin - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
G. van Duin - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
G. van Duin - Wethouder
R. van Beurden - Samen
G. van Duin - Wethouder
R. van Beurden - Samen
G. van Duin - Wethouder
Ambtenaar Kaagen. Braassem
R. van Beurden - Samen
G. van Duin - Wethouder
Ambtenaar Kaagen. Braassem
H.H.T. Bax - Samen
G. van Duin - Wethouder
R. van Beurden - Samen
H.H.T. Bax - Samen
G. van Duin - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
H.H.T. Bax - Samen
Tanja Van Klink - PRO
Onbekende spreker -
Agendapunt 5 Zienswijze ontwerp Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke Zorg 2023 Holland Rijnland
Regionale Samenwerking Maatschappelijke Zorg: Gemeenten Holland Rijnland Zien Toekomst Rooskleurig In
Vanaf 2023 zullen de gemeenten in Holland Rijnland de maatschappelijke zorg regionaal organiseren. Dit besluit is onderdeel van de doordecentralisatie van deze zorg, met als doel inwoners met psychische of psychosociale problemen beter te ondersteunen. Tijdens een recent debat bleek dat de meeste partijen positief staan tegenover de plannen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een recent debat over de ontwerp samenwerkingsovereenkomst voor de maatschappelijke zorg in 2023, spraken de gemeenten in Holland Rijnland hun steun uit voor een regionale aanpak. Het voorstel beoogt de zorg dichter bij huis te organiseren en in samenhang met andere lokale hulp, om zo de zelfredzaamheid van inwoners te bevorderen.Ronald Verbeuren van SVKB opende het debat met een korte verklaring: "Ik heb hier niet zoveel over te zeggen. De bedragen zijn in het programma begroting opgenomen, dus het lijkt mij duidelijk." Zijn pragmatische benadering werd gedeeld door andere raadsleden.
Mevrouw Van Klink van Pro en de heer Hooger Doorn van het CDA benadrukten dat het om een klein percentage van de inwoners gaat. "Het betreft maar 0,002% van onze inwoners. Het is heel marginaal," aldus Hooger Doorn. De heer Velbrug van D66 voegde toe dat er geen belangrijke punten waren om tegen te ageren, maar hij vroeg wel aandacht voor de lange wachtlijsten in de psychische zorg. "Heeft de wethouder goed zicht op hoe hij daarmee aan de slag gaat de komende jaren?" vroeg hij.
De wethouder, hoewel nog niet in de gelegenheid om direct te antwoorden, noteerde de vraag en gaf later aan dat er gewerkt wordt aan het screenen van wachtlijsten en het inzetten van extra middelen om urgente gevallen sneller te helpen. "We moeten zuinig zijn op ons personeel en zorgen dat we de werkdruk beheersbaar houden," aldus de wethouder.
Het debat eindigde met een unanieme beslissing om het voorstel als hamerstuk naar de raad van 19 december 2022 te sturen. Dit betekent dat er geen verdere discussie nodig is en het voorstel zonder stemming kan worden aangenomen. De gemeenten in Holland Rijnland lijken klaar voor een nieuwe fase in de organisatie van maatschappelijke zorg, met een focus op efficiëntie en effectiviteit.
Samenvatting
De gemeenten in Holland Rijnland overwegen om vanaf 2023 de maatschappelijke zorg, zoals beschermd wonen en maatschappelijke opvang, regionaal te organiseren. Dit besluit hangt samen met de doordecentralisatie van deze zorg. Het doel is om inwoners met psychische of psychosociale problemen beter te ondersteunen, zodat zij zelfredzamer worden en beter kunnen deelnemen aan de samenleving. De gemeenten willen de zorg dichter bij huis en in samenhang met andere lokale hulp organiseren.
Er zijn plannen om de financiële middelen voor beschermd wonen vanaf 2023 geleidelijk over te dragen van het Rijk naar de afzonderlijke gemeenten. Voor maatschappelijke opvang en verslavingszorg blijven de middelen voorlopig bij de gemeente Leiden, die deze over de regio verdeelt. Er is een regionaal verdeelmodel ontwikkeld om de middelen en taken eerlijk te verdelen.
De gemeenten streven naar een gelijktijdige decentralisatie van beschermd wonen en maatschappelijke opvang om een integrale aanpak te bevorderen. Er zijn ook afspraken nodig over de verdeling van middelen en de organisatie van specialistische voorzieningen die niet lokaal te regelen zijn. De gemeenten willen samenwerken om de zorg efficiënt en effectief te organiseren, met aandacht voor preventie en herstel.
Er zijn nog enkele risico's en onzekerheden, zoals de definitieve vaststelling van het verdeelmodel en regionale overeenstemming over de samenwerking. De gemeenten werken samen met adviesbureaus om deze uitdagingen aan te pakken en de transitie soepel te laten verlopen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze ontwerp Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke zorg 2023 Holland Rijnland." Het voorstel betreft de organisatie van samenwerking in de regio Holland Rijnland voor specialistische maatschappelijke zorg. Het doel is om inwoners met psychische of psychosociale problemen te ondersteunen in hun zelfredzaamheid en participatie. De samenwerkingsovereenkomst legt afspraken vast over de uitvoering en financiering van regionale taken. Gemeenteraden kunnen een zienswijze indienen, maar het college adviseert om geen zienswijze naar voren te brengen, omdat de overeenkomst voldoet aan de wettelijke eisen en eerdere besluiten concretiseert.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, doelstellingen, en de juridische en financiële aspecten van de samenwerkingsovereenkomst duidelijk uiteenzet. Het biedt voldoende informatie voor de raad om een geïnformeerde beslissing te nemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze in te dienen op de ontwerp Samenwerkingsovereenkomst. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de inhoud van de overeenkomst en om eventuele zorgen of steun uit te spreken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen en zo ja, welke aspecten van de overeenkomst zij willen adresseren. Dit kan betrekking hebben op de inhoud, de uitvoering, of de financiering van de specialistische maatschappelijke zorg.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen en de structuur van de samenwerking. Het is tijdgebonden met een duidelijke tijdlijn voor het indienen van zienswijzen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen op de ontwerp Samenwerkingsovereenkomst. Het college adviseert om geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ontwerp Samenwerkingsovereenkomst in samenwerking met de gemeenten in Holland Rijnland is opgesteld en besproken in het Portefeuillehoudersoverleg Maatschappij. Gemeenteraden hebben de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen, wat participatie in de besluitvorming bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De middelen voor maatschappelijke zorg worden budgetneutraal ingezet, en de verdeling van budgetten is gebaseerd op objectieve maatstaven. De kosten voor specialistische zorg worden vooraf afgeroomd. De financiële middelen en verwachte kosten zijn opgenomen in de programmabegroting 2023.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke zorg Holland Rijnland Specialistische voorzieningen Zelfredzaamheid Psychische problemen Centrumregeling Doordecentralisatie Wgr (Wet gemeenschappelijke regelingen) BudgetneutraalVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Doordecentralisatie maatschappelijke zorg 2023
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Doordecentralisatie maatschappelijke zorg 2023". Het richt zich op de regionale organisatie van maatschappelijke zorg, waaronder beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg en bemoeizorg, in de regio Holland Rijnland. Vanaf 2023 worden financiële middelen voor deze zorgvormen overgedragen van de centrumgemeente Leiden naar individuele gemeenten, met als doel de zorg dichter bij de inwoners te organiseren. Dit moet leiden tot betere zelfredzaamheid en participatie van kwetsbare inwoners, stabilisatie van psychiatrische aandoeningen, en het voorkomen van maatschappelijke overlast.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de financiële en organisatorische veranderingen. Het bevat een uitgebreide onderbouwing en een regionaal beleidskader, maar kan complex zijn voor lezers zonder voorkennis.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de opname van financiële middelen in de programmabegroting 2023 en de inzet ervan conform beleidskaders. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de doordecentralisatie en de bijbehorende financiële en organisatorische afspraken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de verdeling van middelen, de samenwerking met andere gemeenten, en de wijze van inkoop en monitoring van zorg. Er moeten keuzes worden gemaakt over de regionale en lokale organisatie van zorg en de verdeling van verantwoordelijkheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële verdeling en verantwoordelijkheden. Echter, de afhankelijkheid van landelijke besluiten en de nog niet vastgestelde verdeelmodellen kunnen onzekerheden introduceren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de financiële middelen op te nemen in de programmabegroting 2023 en de voorgestelde verdeling en organisatie van maatschappelijke zorg goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt betrokkenheid van de gemeenteraad, adviesraad sociaal domein, en Stichting Lumen. Er is sprake van regionale werkgroepen en samenwerking met adviesbureaus.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in termen van sociale duurzaamheid, door zorg dichter bij de leefomgeving van inwoners te organiseren en de leefbaarheid te verbeteren.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beschrijft de financiële gevolgen en de verdeling van middelen. Er wordt aangegeven dat de uitvoering budgetneutraal moet plaatsvinden, maar er zijn onzekerheden door landelijke ontwikkelingen en verdeelmodellen. De dekking komt deels uit regionale reserves en rijksmiddelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doordecentralisatie Maatschappelijke zorg Beschermd wonen Maatschappelijke opvang Verslavingszorg Bemoeizorg Holland Rijnland Centrumgemeente Leiden Wet langdurige zorg (Wlz) VerdeelmodelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voortgang doordecentralisatie maatschappelijke zorg". Het voorstel beschrijft de plannen van de gemeente om per 1 januari 2023 zelf de Wmo-taken op het gebied van maatschappelijke zorg uit te voeren, die voorheen door centrumgemeente Leiden werden uitgevoerd. Het doel is om de hulp dichterbij de leefomgeving van de inwoners te organiseren, met een focus op preventie, toegang, opvang en ondersteuning, samenwerkingsafspraken en financiering. Er wordt gewerkt aan het versterken van de lokale voorzieningen en het opzetten van een flexibel vangnet om dak- en thuisloosheid te voorkomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de belangrijkste aspecten van de doordecentralisatie, zoals preventie, toegang, opvang en ondersteuning, samenwerkingsafspraken en financiering. Echter, er kan meer gedetailleerde informatie worden gegeven over de specifieke maatregelen en de verwachte impact op de betrokken inwoners.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op de voortgang van de doordecentralisatie en om te zorgen dat de plannen in lijn zijn met de beleidsdoelstellingen van de gemeente. De raad moet ook de financiële aspecten van het voorstel goedkeuren en ervoor zorgen dat de middelen effectief worden ingezet.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes omvatten beslissingen over de prioritering van middelen, de samenwerking met andere gemeenten en organisaties, en de aanpak van specifieke problemen zoals dakloosheid en psychische problematiek. Er moet ook worden besloten hoe de gemeente de balans bewaart tussen preventie en acute zorg.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en tijdlijnen, maar mist soms meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er kan meer aandacht worden besteed aan het definiëren van meetbare resultaten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van inwoners en belanghebbenden wordt vormgegeven. Er kan meer nadruk worden gelegd op het betrekken van de gemeenschap bij de uitvoering en evaluatie van de plannen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op sociale zorg en ondersteuning.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden uitgebreid besproken. Het voorstel is budgetneutraal en de kosten worden gedekt door de beschikbare middelen van de Rijnstreek en het Rijk. Er is een reservefonds voor maatschappelijke zorg om pieken en dalen in de exploitatie te egaliseren en een evenwichtig aanbod van voorzieningen te realiseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doordecentralisatie Maatschappelijke zorg Wmo-taken Opvang Ondersteuning met wonen Rijnstreek Preventie Housing First Bouwdepot Tom in de buurtVerfijning van de zoekopdracht:
H.H.T. Bax - Samen
R. van Beurden - Samen
H.H.T. Bax - Samen
Tanja Van Klink - PRO
H.H.T. Bax - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
H.H.T. Bax - Samen
Sam Vijlbrief - D66
J. Hoogendoorn - CDA
Sam Vijlbrief - D66
H.H.T. Bax - Samen
Tanja Van Klink - PRO
H.H.T. Bax - Samen
G. van Duin - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
Tanja Van Klink - PRO
H.H.T. Bax - Samen
G. van Duin - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
R. van Beurden - Samen
Agendapunt 6 Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek
Rijnstreek Gemeenten Zetten Stap naar Verbeterde Sociale Samenwerking
De gemeenteraden van de Rijnstreek hebben groen licht gegeven voor een wijziging in de Centrumregeling, die de samenwerking op het sociaal domein moet versterken. Alphen aan den Rijn wordt de centrale gemeente voor de uitvoering van sociale taken, zonder dat dit financiële risico's met zich meebrengt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 7 december 2022 bespraken de gemeenteraden van de Rijnstreek het voorstel om de huidige Centrumregeling Participatiewet te wijzigen naar de Centrumregeling Sociaal Domein Rijnstreek. Het doel van deze wijziging is om de dienstverlening aan inwoners te verbeteren door de samenwerking op het sociaal domein te verbreden, terwijl de autonomie van de gemeenten behouden blijft. Alphen aan den Rijn wordt voorgesteld als centrumgemeente voor de uitvoering van bepaalde sociale taken.De wijziging is in lijn met nieuwe wetgeving die de democratische controle van gemeenteraden op gemeenschappelijke regelingen versterkt. De drie gemeenteraden hadden de kans om hun zienswijze te geven, maar geen van hen diende bezwaren in. Het college adviseerde om toestemming te verlenen voor de wijziging, omdat deze geen financiële verplichtingen of risico's met zich meebrengt en past binnen de regionale samenwerkingsambities.
Tijdens het debat uitte de heer Hoogendoorn zijn zorgen over de financiële kant van de regeling. "Hoe borgen we dat het niet volgend jaar 20-30% duurder wordt?" vroeg hij. De wethouder verzekerde dat er afspraken zijn gemaakt om binnen de budgetten te blijven en dat er regelmatig rapportages zullen zijn om de voortgang te monitoren.
Mevrouw Van Klink van Pro benadrukte het belang van bereikbaarheid voor inwoners zonder eigen vervoer. "Hoe gaan we zorgen dat het bereikbaar blijft voor mensen die geen eigen vervoer hebben?" vroeg ze. De wethouder gaf aan dat er gewerkt wordt aan lokale oplossingen, zodat inwoners niet altijd naar Alphen aan den Rijn hoeven te reizen.
De heer Van Beurden van SVKB vroeg naar concrete afspraken over de efficiëntie van de uitvoering door Alphen aan den Rijn. De wethouder legde uit dat er dienstverleningsovereenkomsten (DVO's) worden opgesteld waarin deze afspraken worden vastgelegd.
De heer Velbrugg vroeg aandacht voor analfabetisme en digibetisme. De wethouder gaf aan dat dit een belangrijk aandachtspunt is en dat er samengewerkt wordt met lokale bibliotheken om hieraan te werken.
Mevrouw Bader complimenteerde de wethouder voor zijn visie op preventie en benadrukte het belang van lokale betrokkenheid. "Beter voorkomen dan genezen," zei ze.
Het voorstel werd uiteindelijk als hamerstuk aangenomen, wat betekent dat het zonder verdere discussie wordt goedgekeurd. De wethouder deed de toezegging om een presentatie te geven over preventie, een onderwerp dat volgens hem cruciaal is voor het succes van de nieuwe regeling.
Samenvatting
Op 7 december 2022 bespreken de gemeenteraden van de Rijnstreek een voorstel om de huidige Centrumregeling Participatiewet te wijzigen naar de Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek. Het doel is om de dienstverlening aan inwoners te verbeteren door de samenwerking op het sociaal domein te verbreden, terwijl de autonomie van de gemeenten behouden blijft. Alphen aan den Rijn wordt voorgesteld als centrumgemeente voor de uitvoering van bepaalde sociale taken. De wijziging van de regeling is in lijn met de nieuwe wetgeving die de democratische controle van gemeenteraden op gemeenschappelijke regelingen versterkt. De drie gemeenteraden hebben de kans gekregen om hun zienswijze te geven, maar hebben geen bezwaren ingediend. Het college adviseert om toestemming te verlenen voor de wijziging, omdat deze geen financiële verplichtingen of risico's met zich meebrengt en past binnen de regionale samenwerkingsambities. Na goedkeuring door de raden kan de wijziging officieel worden gemaakt en uitgevoerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek". Het voorstel beoogt de dienstverlening aan inwoners in de Rijnstreek te verbeteren door de samenwerking op het sociaal domein te verbreden. Dit wordt bereikt door de Gemeente Alphen aan den Rijn aan te wijzen als centrumgemeente voor de uitvoering van maatschappelijke zorgtaken. De wijziging van de bestaande centrumregeling Participatiewet naar de Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek is een actualisatie die past binnen de vastgelegde ambities van de regio.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de achtergrond, doelstellingen, en de juridische context van de wijziging duidelijk uiteenzet. Het bevat ook een onderbouwing van de noodzaak en voordelen van de wijziging.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toestemming te verlenen voor de wijziging van de centrumregeling. De raad kan de toestemming alleen onthouden als er strijd is met het recht of het algemeen belang.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de wijziging van de centrumregeling en de mate van samenwerking binnen het sociaal domein. De raad moet beslissen of de voorgestelde samenwerking en taakverdeling in lijn zijn met de gemeentelijke belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beoogde samenwerking en taakverdeling. Het is haalbaar en relevant binnen de context van regionale samenwerking. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet toestemming te verlenen voor de wijziging van de centrumregeling.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de centrumregeling in samenwerking tussen de drie gemeenten tot stand is gekomen. Er is echter geen specifieke informatie over bredere participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat de centrumregeling zelf geen financiële consequenties heeft. De financiële consequenties van de uitvoering van taken zijn vastgelegd in Dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s). Er zijn geen extra financiële verplichtingen of risico’s verbonden aan de wijziging van de regeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek Alphen aan den Rijn Samenwerking Maatschappelijke zorg Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Participatiewet Gemeenschappelijke regeling Zienswijze Rijnstreeks model Dienstverleningsovereenkomst (DVO)Verfijning van de zoekopdracht: