25-10-2021 Visie en Advies
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 5 Spreekrecht over niet geagendeerde onderwerpen
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Agendapunt 7 Programmabegroting 2022
Gemeenteraad Kaag en Braassem in debat over Programmabegroting 2022
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft een intensief debat gevoerd over de Programmabegroting 2022. De begroting, die doelen en financiële kaders voor het komende jaar vaststelt, bevat voorstellen voor extra budgetten voor diverse projecten. Het debat draaide om de risico's, de noodzaak van bepaalde uitgaven en de transparantie van de besluitvorming.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de Programmabegroting 2022 besproken, waarin onder andere extra budgetten zijn opgenomen voor de uitbreiding van personeel in het sociaal domein en veiligheidsverbeteringen in Hoogmade. Ook wordt er gesproken over het overhevelen van budgetten voor het Energieakkoord en de implementatie van de Omgevingswet. De raad streeft ernaar om voor het einde van het jaar een goedgekeurde begroting te hebben, zodat de gemeente de geplande taken voor 2022 kan uitvoeren.Risico's en onzekerheden
Meneer Wesselink van het CDA uitte zijn zorgen over de risico's die de gemeente loopt, vooral met betrekking tot de herverdeling van het gemeentefonds en de kosten in het sociaal domein. "Het is belangrijk dat we risico's benoemen en kwantificeren," stelde hij. Hij pleitte ervoor om bedragen op te nemen voor wegenonderhoud, zodat deze risico's zichtbaar worden.
OZB-verhoging en financiële keuzes
Een ander belangrijk punt van discussie was de eerder voorgestelde verhoging van de onroerendezaakbelasting (OZB). Meneer van Egmond van D66 vroeg zich af waarom er eerder een verhoging van 1,6 miljoen euro werd voorgesteld, terwijl er nu een overschot is. "Waarom is dat niet eerder gedaan?" vroeg hij zich af. De wethouder legde uit dat het college op de oude voet verder was gegaan en dat er nu, mede door de septembercirculaire, een positiever financieel beeld is ontstaan.
Verkiezingsvoorbereidingen
Daarnaast werden er voorstellen gedaan voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. D66 kondigde aan met de VVD en het CDA een stemwijzer te willen aanbieden aan de kiezers. Ook werd er gesproken over het terugplaatsen van verkiezingsborden, hoewel deze niet meer op de gemeentewerf aanwezig blijken te zijn.
Toekomstige stappen
De wethouders gaven aan dat er nog veel onzekerheden zijn, vooral met betrekking tot de verdeling van het gemeentefonds. "Het blijft een zorgenkindje," aldus de wethouder. De raad zal tussentijds worden geïnformeerd over de voortgang en eventuele belangrijke ontwikkelingen.
Het debat zal op 1 november worden voortgezet tijdens de besluitvormende raadsvergadering, waar de begroting als bespreekstuk op de agenda staat.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt de Programmabegroting 2022 vast te stellen. Deze begroting bevat doelen en financiële kaders voor het komende jaar. Er wordt voorgesteld om extra budgetten toe te wijzen voor verschillende projecten, zoals de uitbreiding van personeel in het sociaal domein en veiligheidsverbeteringen in Hoogmade. Ook wordt er gesproken over het overhevelen van budgetten voor het Energieakkoord en de implementatie van de Omgevingswet. De raad wil voor het einde van het jaar een goedgekeurde begroting hebben, zodat de gemeente de geplande taken voor 2022 kan uitvoeren. De begroting moet nog worden goedgekeurd door de provincie. Er zijn ook risico's en onzekerheden, zoals de herverdeling van het gemeentefonds en de kosten in het sociaal domein, die in overweging worden genomen. De raad zal tussentijds worden geïnformeerd over de voortgang en eventuele belangrijke ontwikkelingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Programmabegroting 2022
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Programmabegroting 2022". Het voorstel betreft de vaststelling van de programmabegroting voor het jaar 2022, inclusief financiële kaders en specifieke budgetten voor diverse projecten en uitbreidingen. De begroting is bedoeld om de gemeente in staat te stellen haar reguliere en extra taken uit te voeren, zoals vastgelegd in de Samenwerkingsagenda "Maak Meedoen Mogelijk". Belangrijke beslispunten zijn onder andere de uitbreiding van formatie in het sociaal domein, veiligheidsverbeteringen in Hoogmade, en de implementatie van de Omgevingswet.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde financiële kaders en specifieke budgetten voor verschillende projecten. Er is een duidelijke onderbouwing voor de voorgestelde uitgaven en de noodzaak ervan.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de programmabegroting en de bijbehorende financiële kaders. De raad moet instemmen met de voorgestelde budgetten en beslispunten om de uitvoering van de plannen mogelijk te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van budgetten, zoals de uitbreiding van formatie in het sociaal domein en investeringen in veiligheid en infrastructuur. Er moet ook worden besloten over de inzet van de algemene reserve voor de implementatie van de Omgevingswet.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en budgetten. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt, maar de raad moet rekening houden met toekomstige onzekerheden, zoals de herverdeling van het gemeentefonds.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de programmabegroting 2022 vast te stellen, inclusief de voorgestelde budgetten en financiële kaders.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de begroting tot stand is gekomen in overleg met de raad, inclusief sessies met financieel specialisten. Er is echter geen specifieke vermelding van bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met specifieke budgetten voor het Energieakkoord Holland Rijnland. De financiële duurzaamheid van de gemeente wordt ook besproken in de paragraaf over weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk gespecificeerd, met budgetten voor specifieke projecten en uitbreidingen. De dekking komt deels uit de algemene reserve en de reguliere begroting. De Septembercirculaire heeft positieve financiële effecten, maar er is voorzichtigheid geboden vanwege toekomstige onzekerheden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2022 Integrale monitor Focus met Ambitie Omgevingswet Energieakkoord Holland Rijnland Septembercirculaire Sociaal domein Veiligheid Zuideinde Hoogmade Kaskade/Kiem uitbreidingen Weerstandsvermogen en risicobeheersingVerfijning van de zoekopdracht:
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Thijs Brambach - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
R. van Beurden - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
Thijs Brambach - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
Thijs Brambach - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
F.J. Zoetendaal - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
00:02:22 - 00:07:41 - 00:10:42 - 00:17:01 - 00:18:17 - 00:21:53 - 00:23:58 - 00:26:49 - 00:29:21 - 00:31:25 - 00:33:10 - 00:34:29 - 00:35:25 - 00:36:36 - 00:37:08 - 00:39:33 - 00:40:35 - 00:42:09 - 00:42:16 - 00:44:09 - 00:45:08 - 00:45:56 - 00:46:20 - 00:47:07 - 00:47:21 - 00:47:48 - 00:48:19 - 00:48:32 - 00:49:01 - 00:52:25 - 00:53:04 - 00:53:08 - 00:53:31 - 00:54:40 - 00:55:08 - 00:56:29 - 00:56:53 - 00:58:37 - 00:59:08 - 01:00:51 - 01:02:20 - 01:02:56 - 01:03:46 - 01:04:35 - 01:05:12
R. van Beurden - Samen
F.J. Zoetendaal - Samen
Agendapunt 8 Voortgangsmonitor 2021
Gemeenteraad Kaag en Braassem: Positieve Voortgangsmonitor en Toekomstplannen
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft de Voortgangsmonitor 2021 besproken, die een positief financieel resultaat van € 1.120.096 laat zien. Er zijn voorstellen gedaan voor budgetten voor Molendag en groot onderhoud aan de Herenweg. Daarnaast wordt er nagedacht over de toekomst van de gemeentelijke agenda.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Kaag en Braassem stond de Voortgangsmonitor 2021 centraal. Deze monitor toont een positief financieel resultaat van € 1.120.096. De raad overweegt om een budget van € 10.500 beschikbaar te stellen voor Molendag 2021 en € 1.200.000 voor groot onderhoud aan de Herenweg in Leimuiden. Daarnaast wordt voorgesteld om de reserve IMNOR op te heffen en het saldo van € 1.053.610 aan de algemene reserve toe te voegen.Wethouder Schoonmoed gaf een toelichting op de voortgangsmonitor en benadrukte dat er geen vuiltje aan de lucht is. "Het project draait als een tierelier en het ziet er veel mooier uit dan toen wij u het geld hebben gevraagd," aldus de wethouder. Hij stelde voor om een extra beslispunt toe te voegen aan de monitor om technische en juridische rechtmatigheid te waarborgen.
Tijdens het debat kwamen er ook vragen vanuit de raad over de samenwerking met het hoogheemraadschap en de noodzaak van een nulmeting voor de Herenweg. Raadslid Wesselink van het CDA vroeg zich af waarom er geen vervolgmeting wordt gedaan, gezien de eerdere nulmeting en de huidige staat van de weg. "Waarom laten we dan een nulmeting doen als we vervolgens niet doorpakken?" vroeg hij zich af.
Daarnaast werd er door raadslid Van der Staaij van de VVD een voorstel gedaan om vooruit te kijken naar een nieuwe raadsagenda voor de komende periode. Hij stelde voor om samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties te werken aan een nieuwe agenda voorafgaand aan de verkiezingen. "Laten we een uitnodigende agenda maken voor onze gemeente, gezamenlijk opgesteld door politiek en samenleving," aldus Van der Staaij.
De fracties reageerden overwegend positief op het voorstel om te werken aan bouwstenen voor een nieuwe agenda, maar benadrukten dat de uiteindelijke coalitievorming pas na de verkiezingen plaatsvindt. Raadslid Van Egmond van D66 benadrukte het belang van een duidelijke keuze voor de kiezer: "Laten we vooral een soort Kieswijzer maken, zodat de kiezer weet dat er wat te kiezen valt."
De gemeenteraad zal de uiteindelijke resultaten van de Voortgangsmonitor evalueren bij de jaarrekening 2021. Het debat over de toekomst van de gemeentelijke agenda zal de komende maanden verder worden uitgewerkt.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een besluit over de Voortgangsmonitor 2021. Deze monitor laat een positief financieel resultaat van € 1.120.096 zien. Er wordt voorgesteld om een budget van € 10.500 voor Molendag 2021 en € 1.200.000 voor groot onderhoud aan de Herenweg in Leimuiden beschikbaar te stellen. Ook wordt overwogen om de reserve IMNOR op te heffen en het saldo van € 1.053.610 aan de algemene reserve toe te voegen. De raad zal beslissen over de einddata van verschillende kredieten en het overhevelen van een deelkrediet naar een nieuw krediet voor wegenonderhoud. Er zijn risico's en kansen die het uiteindelijke financiële resultaat kunnen beïnvloeden, zoals de uitkomst van een geschil over de Grietpolderweg en de effecten van Covid-19. De raad zal de uiteindelijke resultaten evalueren bij de jaarrekening 2021.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Voortgangsmonitor 2021
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voortgangsmonitor 2021". Het voorstel presenteert de financiële voortgang van de gemeente Kaag en Braassem voor het jaar 2021. Het bevat een voordelig geprognosticeerd resultaat van € 1.120.096 en stelt diverse begrotingswijzigingen voor. Belangrijke beslispunten zijn de vaststelling van de Voortgangsmonitor, het beschikbaar stellen van budgetten voor de Molendag 2021 en de Herenweg Leimuiden, en het overhevelen van kredieten. Het doel is om de raad te informeren en in control te blijven door ontwikkelingen te volgen en prognoses aan te passen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en toelichtingen op afwijkingen. Het bevat echter weinig informatie over participatie en duurzaamheid.
Rol van de raad:
De raad moet de Voortgangsmonitor vaststellen, beslissen over de voorgestelde budgetten en kredieten, en de financiële consequenties goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van budgetten voor specifieke projecten en de overheveling van kredieten. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het opheffen van de reserve IMNOR.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist concrete tijdsgebonden doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Voortgangsmonitor vast te stellen, de voorgestelde budgetten goed te keuren, en de kredieten en reserves aan te passen zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft een positief financieel effect met een geprognosticeerd resultaat van € 1.120.096 voordelig. De financiële gevolgen worden gedekt door bestaande reserves en budgettaire ruimte.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voortgangsmonitor Begrotingswijzigingen Herenweg Leimuiden Algemene reserve Kredieten IMNOR wegen Molendag 2021 Sociale domein Risicomanagement BouwlegesVerfijning van de zoekopdracht:
J.H.M. de Rijk - CDA
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Möllers - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
R. van Beurden - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
R. van Beurden - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Petra van der Wereld - Wethouder
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
R. van Beurden - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Inge Van Der Meer - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
Ruud Van Der Star - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
F.J. Zoetendaal - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Ruud Van Der Star - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
Ruud Van Der Star - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
Ruud Van Der Star - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Möllers - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Möllers - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Thijs Brambach - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
Thijs Brambach - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
Thijs Brambach - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
R. van Beurden - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Möllers - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Thijs Brambach - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
F.J. Zoetendaal - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Thijs Brambach - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Möllers - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
01:05:59 - 01:07:14 - 01:12:06 - 01:12:43 - 01:16:31 - 01:18:41 - 01:19:04 - 01:20:58 - 01:22:54 - 01:24:48 - 01:24:56 - 01:25:11 - 01:25:41 - 01:26:13 - 01:26:48 - 01:28:20 - 01:32:28 - 01:34:23 - 01:34:36 - 01:35:24 - 01:36:44 - 01:38:22 - 01:39:03 - 01:40:03 - 01:44:00 - 01:44:28 - 01:47:52 - 01:51:24 - 01:52:17 - 01:52:42 - 01:54:53 - 01:56:32 - 01:57:52 - 01:58:15 - 01:58:21 - 01:58:49 - 01:59:50 - 02:00:16 - 02:00:37 - 02:01:00 - 02:02:14 - 02:02:57 - 02:03:01 - 02:03:35 - 02:04:26 - 02:05:20 - 02:05:53 - 02:06:33 - 02:07:07 - 02:07:10 - 02:07:12 - 02:07:16 - 02:07:24
Inge Van Der Meer - Wethouder
Peter Van Dijk - VVD
Agendapunt 9 7e wijziging Algemene plaatselijke verordening Kaag en Braassem 2012
Gemeenteraad Kaag en Braassem Overweegt Wijzigingen in APV
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft gedebatteerd over mogelijke wijzigingen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). De discussie richtte zich op het schrappen van het verbod op carbidschieten binnen de bebouwde kom, het digitaliseren van het nachtregister en het samenvoegen van artikelen over de sluiting van openstaande gebouwen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Kaag en Braassem stond de zevende wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) op de agenda. De voorgestelde wijzigingen omvatten het schrappen van het verbod op carbidschieten binnen de bebouwde kom, het digitaliseren van het nachtregister en het samenvoegen van artikelen over de sluiting van openstaande gebouwen.De VVD-fractie sprak haar steun uit voor het schrappen van het carbidschietverbod. "Het optreden van de handhaving is correct en menselijk," aldus de heer Muller van de VVD. Hij benadrukte dat de evaluatie heeft aangetoond dat het carbidschieten meestal veilig verloopt en dat de regeling daarom kan worden geschrapt.
Het CDA had echter bedenkingen bij de voorgestelde wijzigingen in het nachtregister. De heer Hoogendoorn van het CDA stelde voor om een onderscheid te maken tussen verschillende soorten accommodaties, zoals hotels en jachthavens. "Het lijkt ons overdreven om voor iedereen ID-bewijzen te registreren als je maar één of twee nachten verblijft," zei hij. Het CDA overweegt een amendement in te dienen om de registratie-eisen te versoepelen voor kortere verblijven.
De discussie over het nachtregister leidde tot verschillende meningen. De heer van Egmond benadrukte het belang van digitalisering: "Door de digitalisering maken we het alleen maar makkelijker voor iedereen." Hij wees erop dat het belangrijk is om te weten wie er verblijft, om misbruik te voorkomen.
De overige fracties, waaronder PRO en de heer Brambach, gaven aan achter het voorstel te staan zoals het op de agenda staat. De heer van Beurden vroeg om meer inzicht van het college over de praktische overwegingen bij de registratie in jachthavens.
De wethouder, die tijdelijk werd vervangen door de heer Schoonderwoerd, gaf aan dat het college op het moment van indiening van een amendement een reactie zal geven. "We zullen zorgen dat we in de vergadering reageren op het ingediende voorstel," aldus Schoonderwoerd.
Het voorstel zal als bespreekstuk worden behandeld in de besluitvormende raadsvergadering van 1 november. De discussie over de APV-wijzigingen laat zien dat de gemeenteraad van Kaag en Braassem streeft naar een balans tussen veiligheid, administratieve lasten en praktische uitvoerbaarheid.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te wijzigen. Er zijn drie belangrijke punten die mogelijk worden aangepast. Ten eerste wordt overwogen om het verbod op carbidschieten binnen de bebouwde kom te schrappen, omdat uit evaluatie blijkt dat het schieten meestal veilig verloopt. Ten tweede wordt voorgesteld om het nachtregister digitaal bij te houden en uit te breiden met informatie over medereizigers. Ten derde wordt geadviseerd om de artikelen over de sluiting van openstaande gebouwen samen te voegen tot één artikel, zonder inhoudelijke wijzigingen. Er zijn geen kosten of risico's verbonden aan deze wijzigingen. Na goedkeuring zal de aangepaste APV zo snel mogelijk worden gepubliceerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "7e wijziging Algemene plaatselijke verordening Kaag en Braassem 2012". Het voorstel beoogt de APV te actualiseren door twee aanpassingen door te voeren en de bepalingen omtrent carbidschieten te schrappen na evaluatie. De evaluatie toonde aan dat het carbidschieten over het algemeen veilig en volgens de regels plaatsvond, waardoor het verbod niet langer nodig is. Daarnaast worden er wijzigingen voorgesteld in de artikelen over het nachtregister en de sluiting van openstaande gebouwen om deze te verduidelijken en te verbeteren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de voorgestelde wijzigingen en de redenen daarvoor. Echter, meer gedetailleerde informatie over de evaluatie van het carbidschieten en de specifieke wijzigingen in de artikelen zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de vaststelling van de voorgestelde wijzigingen in de APV.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het schrappen van het verbod op carbidschieten binnen de bebouwde kom en de voorgestelde wijzigingen in de artikelen over het nachtregister en openstaande gebouwen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en acceptatie zijn minder duidelijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de evaluatiecriteria voor het carbidschieten zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de 7e wijziging van de APV willen vaststellen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van deze wijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Carbidschieten Nachtregister Evaluatie Sluiting openstaande gebouwen Veiligheid Toezichthouders Onderbouwing Aanpassing Openbare ordeVerfijning van de zoekopdracht:
J.H.M. de Rijk - CDA
R. van Beurden - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Möllers - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Möllers - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
Thijs Brambach - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
R. van Beurden - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
N.G. Van Egmond - D66
Thijs Brambach - PRO
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
Agendapunt 10 Verzoek Alliander NV tot versterking kapitaalstructuur
Gemeente Kaag en Braassem Twijfelt over Investering in Energietransitie
De gemeenteraad van Kaag en Braassem debatteert over een voorstel om deel te nemen aan een financieringsverzoek van Alliander. Het energiebedrijf heeft extra kapitaal nodig voor investeringen in de energietransitie. De gemeente bezit 0,457% van de aandelen in Alliander en wordt gevraagd om een obligatielening van minimaal € 2.744.921 te verstrekken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om te investeren in de energietransitie via een obligatielening aan Alliander uitvoerig besproken. De lening is bedoeld om Alliander te ondersteunen bij de noodzakelijke investeringen die voortvloeien uit het Klimaatakkoord. Hoewel het college van burgemeester en wethouders adviseert om naar rato deel te nemen aan de lening, zijn er binnen de raad nog veel vragen en twijfels.Meneer Wesseling van het CDA gaf aan dat het voorstel op het eerste gezicht helder leek, maar dat de vele bijlagen de essentie vertroebelden. "Het gaat om een lening, maar we willen graag meer inzicht in de risico's en kansen," aldus Wesseling. De VVD, vertegenwoordigd door meneer Van Dijk, deelde deze zorgen en vroeg zich af waarom er specifiek voor optie twee werd gekozen. "Het voorstel lijkt tegenstrijdig; enerzijds dienen we het algemeen belang, anderzijds willen we geld beschikbaar houden voor andere publieke doeleinden," stelde Van Dijk.
D66-raadslid Van Egmond uitte zijn verwarring over de constructie van de lening. "Het voelt alsof we geld lenen om het vervolgens weer uit te lenen. Dat is niet hoe ik normaal met geld omga," zei hij. Hij vroeg zich af of de gemeente niet beter in haar eigen duurzaamheidsdoelen kon investeren.
Wethouder Van der Wereld erkende de complexiteit van het voorstel en benadrukte dat deelname aan de lening Alliander in staat stelt om tegen gunstige voorwaarden te lenen. "Het is een investering in de infrastructuur die nodig is voor de energietransitie," legde ze uit. Toch bleef de raad kritisch. "We willen zeker weten dat dit de beste optie is voor Kaag en Braassem," benadrukte Van Dijk.
De discussie werd afgesloten met de toezegging van de wethouder om schriftelijk meer duidelijkheid te verschaffen over de risico's en de financiële impact van de lening. De raad besloot het voorstel door te schuiven naar de besluitvormende vergadering van 29 november, zodat er meer tijd is om de benodigde informatie te verzamelen en te overwegen.
De komende weken zullen cruciaal zijn voor de gemeente Kaag en Braassem om te bepalen of zij deze financiële stap richting de energietransitie willen zetten. De uitkomst van dit besluit kan grote gevolgen hebben voor de toekomstige financiële positie van de gemeente en haar bijdrage aan de klimaatdoelstellingen.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om deel te nemen aan een financieringsverzoek van Alliander. Alliander heeft extra kapitaal nodig om te investeren in de energietransitie, zoals vastgelegd in het Klimaatakkoord. De gemeente bezit 0,457% van de aandelen in Alliander en wordt gevraagd om een obligatielening van minimaal € 2.744.921 te verstrekken. Dit bedrag is nodig om de investeringen van Alliander te ondersteunen, zodat zij hun wettelijke taak in de energievoorziening kunnen blijven vervullen. De gemeente moet beslissen of zij naar rato deelneemt aan de lening of meer investeert. Het advies is om naar rato deel te nemen, zodat de gemeente ook andere publieke doelen kan blijven financieren. De uiteindelijke beslissing moet voor 1 december 2021 worden genomen. Deelname aan de lening kan de financiële positie van de gemeente beïnvloeden, maar wordt als positief beoordeeld. Er zijn enkele risico's verbonden aan de lening, zoals de mogelijkheid van conversie naar aandelen, maar deze worden als beheersbaar beschouwd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verzoek Alliander NV tot versterking kapitaalstructuur
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Verzoek Alliander NV tot versterking kapitaalstructuur". Het voorstel vraagt de gemeente Kaag en Braassem om in te stemmen met deelname aan een reverse converteerbare hybride obligatielening van Alliander voor een bedrag van € 2.744.921. Deze lening is bedoeld om de kapitaalstructuur van Alliander te versterken, zodat zij de noodzakelijke investeringen kan doen voor de energietransitie zoals vastgelegd in het Klimaatakkoord. De lening helpt Alliander om haar A-rating te behouden, wat essentieel is voor het aantrekken van verdere financiering onder gunstige voorwaarden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met bijlagen die verdere toelichting geven op de financiële en juridische aspecten. Het bevat voldoende informatie over de noodzaak van de lening, de rol van de gemeente, en de financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over deelname aan de obligatielening, gezien het bedrag hoger is dan € 50.000, wat volgens het Treasurystatuut een raadsbesluit vereist.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij al dan niet deelnemen aan de lening en of zij dit naar rato of voor een hoger bedrag willen doen. De keuze beïnvloedt de mate waarin de gemeente bijdraagt aan de energietransitie en de financiële middelen die beschikbaar blijven voor andere doeleinden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en de voorwaarden van de lening. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige rentepercentages kan een variabele factor zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet deel te nemen aan de obligatielening en of dit naar rato of voor een hoger bedrag zal zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er online informatiebijeenkomsten zijn georganiseerd voor raadsleden, wat wijst op een zekere mate van participatie en transparantie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, aangezien de lening bedoeld is om de energietransitie te ondersteunen, in lijn met het Klimaatakkoord.
Financiële gevolgen:
De lening heeft een negatief effect van 4-5% op de netto schuldquote, maar nagenoeg geen effect op de solvabiliteitsratio. De financiële consequenties zijn afhankelijk van het rentepercentage, met een positief rendement in alle scenario's. De financiering wordt gedekt door het aantrekken van een lening die over zes tot tien jaar wordt afgelost.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Alliander Klimaatakkoord Energietransitie Reverse converteerbare hybride obligatielening Investeringen Eigen vermogen Aandeelhouders Regionale Energiestrategieën (RES) Elektriciteitsnet Duurzame energievoorzieningVerfijning van de zoekopdracht:
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Thijs Brambach - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
F.J. Zoetendaal - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
02:15:51 - 02:18:00 - 02:21:10 - 02:21:28 - 02:22:35 - 02:25:22 - 02:28:22 - 02:28:46 - 02:29:41 - 02:30:30 - 02:32:00 - 02:33:53 - 02:34:30 - 02:35:04 - 02:35:23 - 02:36:03 - 02:36:32 - 02:37:08 - 02:37:37 - 02:38:23 - 02:40:52 - 02:41:29 - 02:42:12 - 02:43:13 - 02:43:28 - 02:43:44 - 02:43:49 - 02:43:54